GhaemiNiaMajazi.mp3
زمان:
حجم:
13.47M
#نشست_مجازی
#قطب_علمی_فلسفه_دین
🎧 #بشنوید
🔰 صوت نشست علمی با موضوع «آزادی دیجیتال، آزادی معنوی» نشست مشترک قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
🎙با سخنرانی:
#علیرضا_قائمی_نیا
🌐@meshkatnoor
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد علامه آیت الله مصباح رحمت الله علیه : برای خدا درس بدهید و برای خدا درس بخوانید.
🌐@meshkatnoor
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ماه رمضان در دوران قاجار
👈 وقتی کارگران نصف روز کار میکردند و اجرت تمام روز را دریافت میکردند.... (فطرس مدیا)
#ماه_رمضان #قاجار
🌐http://eitaa.com/monzer_ir 🌐@meshkatnoor
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 برنامه «تجلی قرآن در آثار حضرت استاد علامه حسن زاده آملی حفظه الله»
🔸در ایام ماه مبارک رمضان
🔻به گزارش روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، برنامه تجلی با موضوع حکمت و عرفان که از آیات قرآن کریم توسط علامه حسن زاده آملی در آثار مکتوبشان استشهاد شده توسط شاگردان برجسته ایشان مورد شرح و بسط قرار میگیرد. این برنامه گفتمان محور با اجرای آقای حسن سلطانی همراه است و در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۱۵ تقدیم علاقمندان خواهد شد.
🎤جمعی از کارشناسان این برنامه از جمله دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی، آیت الله هادی عباسی خراسانی، آیت الله حسن رمضانی و آیت الله یزدان پناه هستند.
🔸این برنامه به شرح و بسط آیاتی میپردازد که علامه در کتب «قرآن، برهان، عرفان از هم جدایی ندارند» و «نور علی نور در ذکر ذاکر و مذکور» به آنها پرداخته است.
🔹 فایل برنامه در پایگاه اطلاع رسانی شبکه به آدرس Qurantv.ir قابل دسترسی و دریافت می باشد.
💠 @kashkolenab 🌐@meshkatnoor
درس خارج اسفار استاد فیاضی👇👇
https://eitaa.com/asfar99
12.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میگن این نتیجه ولایت فقیه هست!
یک مشت نئولیبرال چهل ساله سیستم اقتصاد ربوی رو در این کشور راه انداختن و جنگ با خدا رو شروع کردن، حالا که نتیجه جنگ با خدا در اقتصاد مردم آشکار شده، خودشونو میکشن کنار و میگن این نتیجه ولایت فقیه هست!
به شیطانی دل بستن که یک سوم بدهکاری دنیا متعلق به اونه! 🌐@meshkatnoor
آقای نصیری! اگر یکی دیگر از مراجع یا فقها یا رجال سیاسی کشور چنین صلاحدیدی کرده بود نشان «نقش مهم و بی بدیل»! در همه شئون نظام و وضعیت کشور بود؟!
ظاهرا شما یک مورد جزئی که یک نفر به جهت سیاسی چاره ای جز گوش کردن به صلاحدید رهبری نداشته را ملاک قرار داده اید که همه ناکارآمدی های ناشی از نادیده گرفتن صلاحدیدهای رهبری را به گردن رهبری بیاندازید! و گرنه کسی منکر نقش بی بدیل رهبری در رفع مشکلات کشور نیست به شرط آنکه همه مسئولان امور به این نقش التزام عملی داشته باشند.
@MohamadRezaBagherzadeh 🌐@meshkatnoor
✳️ طرح یک پرسش در فضای مجازی
🔸آیا خدا اشتباه کرد؟!!!
✍️"یک روز تلویزیون بخشی از پیشرفت های شگرفِ چین در ۳۰ ، ۴۰ سالِ اخیر را نشان می داد ؛ دود از مغزم بلند شد . یادم آمد روزهایی را که سجاده زیر بغل به نمازِ جمعه می رفتیم تا از خدا بخواهیم که کافران را نابود، کشورمان را آباد ، زندگیمان را پُربرکت ، تنمان را سالم ، دلمان را شاد و طول عُمر اماممان را دراز گرداند و او را تا انقلاب مهدی (ع) برامون نگه دارد؛ امّا نمی دانم چه شد که سر از اینجا در آوردیم . آیا خُدا {لعیاذ بالله} اشتباه کرد؟!!
و همه چیزهایی را که همه ما ملتِ ایران در مدتِ نزدیک به ۴۰ سال با اَشک و آه و توسل به مقامِ کبریایی خودش ، عزّت و آبروی ۱۴ معصوم ، پهلوی شکسته زهرا (ع) ، فرقِ شکسته علی (ع) ، سرِ بریده حسین (ع) ، دستِ قطع شده عباس ، علی اکبر جوان ، علی اصغرِ خِردسال و با گرو گذاشتنِ خونِ شهدا ، امامِ شهدا ، ناله و ضجهٔ مادران ، پدران و همسران شهدا ، اشکِ یتیمانِ شهدا ، حرمتِ میلیونها جلسه قرائتِ قرآن ، جلساتِ دعای ندبه ، کُمیل ، سمات ، ابوحمزه ، جعفر طیار و غیره ما از خدا می خواستیم ، همه را به چینی های کمونیست خدانشناس و از خدا بیخبر ، داده و در عوض همه درد و رنج روحی و جسمی ، فقر ، خرابی مملکت ، بیکاری و فحشا ، خرابی اعصاب و روان ، خزانه خالی ، لشکر معتادین ، میلیونها پرونده قضایی ، تهمت ، افترا ، دروغ ، دزدی ها و اختلاس های میلیاردی ، چپاول بیت المال توسط کسانی که خود را مرد خدا می خوانند، پری زندانها ، شلوغی دادگاه های حقوقی و جنائی و غیره .
همه را یکجا به ما داده .
اشکال کار کجا بود؟!
شاید خدا به خاطر مهربانی چینی ها، تمام موهبت ها را به آنها داده ، چرا که بازار مملکت را پر کردهاند از تمام وسایل زندگی ، از سفیدی قند تا سیاهی زغال ؛ تا ما وقت گرانبهایمان را با خیال راحت برای کسب جواز بهشت به دعا و عبادت بگذرانیم .
یا شاید رهبران چین ، مدیران فرصت طلب و زیرکی بودند ! یا شاید چراغ عقل ما و مسئولانمان خاموش شده بود و در بی خبری و توهم به سر می بردیم ! شاید هم هردو ! 👈در پاسخ به چنین پرسش ها و چنین طرز تفکر هایی باید دو نکته خیلی مهم را تذکر داد:
🔹 ۱. ان لیس للانسان الا ما سعی(۳۹ نجم): بسیاری از دینداران تصور می کنند که چون دین دار هستند و پیرو حقیقت هستند پس باید همه چیز به کام آنها باشد و با کمترین زحمت،بیشترین نتیجه را بدست بیاورند.در حالی که خداوند دنیا را براساس اسباب و مسببات پیش می برد و در قران تصریح می کند که برای انسان پاداشی جز آنچه که خودش کرده و انجام داده نیست.
با تحقیقی اجمالی کاملا روشن می شود که میزان کار،تلاش و فعالیت کارمندان و کارگران چینی و ...به مراتب بیشتر و بهتر از میزان کار مفیدِ ما ایرانیان است، پی منطقی است که نتیجه بیشتر بگیرند.
🕋 آثار دعا و مناجات و استمداد از خداوند در پیشرفت کارها را باید زمانی انتظار داشت که تلاش و حرکت قابل توجهی از سوی ما انجام گیرد و در اینجاست که خداوند متعال در جهت پیشرفت و سرعت عمل بیشتر و... پیروان خود را یاری می نماید.
🔹۲. عدم مسئولیت پذیری:عده ای از مردم ما یاد گرفته اند که پیوسته انتخاب های اشتباه و نابه جا و... انجام دهند و وظایف خود را انجام ندهند با این حال انتظار دارند که دیگران اشتباهات آنان را جبران کنند و همه چیز بر وفق مراد باشد.
حال اینکه ما در یک جامعه زندگی میکنیم و فعالیت هر کدام از اعضای جامعه می تواند آن جامعه را به سمت رشد و تعالی پیس ببرد و یا بالعکس.
این تفکر که اگر یک رهبر خوب وجود داشته باشد برای رسیدن جامعه به اوج شکوفایی کفایت می کند،یک تفکر غلط است .
یک رهبر و فرمانده خوب، یاوران و حامیان پای کار و معتقد می خواهد تا بتواند به نتیجه مطلوب برسد و از قدیم هم گفته اند که با یک گل بهار نمی شود. مثلا در مسابقات قایقرانی گروهی اگر توجه کنید یک نفر که رهبر و هماهنگ کننده پارو زنان است مرتب بر طبل می کوبد و پاروزنها با توجه به صدای طبل به صورت هماهنگ پارو می زنند و قایق آنان با سرعت بیشتری حرکت می کند. حال فرض کنید بعضی از پاروزنها بر عکس برخی دیگر پارو بزنند، در اینجا کل تیم شکست می خورد و هر چه هماهنگی بیشتر شود نتیجه نیز بهتر خواهد شد. 👇👇👇
👌اما در آخر توجه به این نکته هم لازم است که پیشرفت و موفقیت چین یا کشورهای غربی، حاصل دو سه قرن تلاش و زحمات آنان بوده و چند ساله به دست نیامده است و مقایسه این کشورها با ایران اسلامی که ۴۰ سال است که طلوع کرده ،یک مقایسه نادرست و باطل است. و پیشرفت ایران اسلامی در طول این ۴۰ سال به مراتب بیشتر از مدت مشابه در کشور های دیگر است مثلا رشد علمی ایران چند برابر رشد علمی جهان بوده و سایر آمارهایی که در صنایع نظامی و هوافضا و...به دست آورده ایم و این آمار توسط مراکز بین المللی ارائه شده است .
✍️ حجت الاسلام جواد فتحی ؛ دانش آموخته کلام
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
🌿مطالب اين كانال ناظر به پرورش دو بال #عقل_و_عشق براي پرواز در آسمان كمال است:
1️⃣ بال اول پاسخگوي پرسشهاي نوظهور #كلام_جديد در الحاد مدرن، نفي قرآن و شريعت و ... است
2️⃣ بال دوم از عشق، تربيت و سلامت معنوي، نماز و زندگي، علل دين گريزي، و ... سخن مي گويد.
🆔https://eitaa.com/sajedi_ir/
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
✅کلام کاربردی در یک نگاه
🔸کلام کاربردی در اطلس عقاید دینی چه کارکردهایی می تواند داشته باشد و چه تفاوت هایی با کلام هنجاری و اسلامی دارد؟
🔸کلام کاربردی Applied Theology) ) که مدت کوتاهی است به صورت محدود در برخی مراکز حوزوی و دانشگاهی کشور مطرح شده است و پیش از این در کشورهای غربی با کارکردهای متعددی مورد توجه واقع گردیده و می تواند تحول رفتار دینی مبتنی بر اندیشه کارکردگرایی را نوید بخش باشد، ضرورت دارد اندکی ابعاد آن تشریح و تبیین گردد.
🔸در یادداشت پیش رو به صورت خلاصه و فهرست وار جهت عموم پژوهشگران، نیم نگاهی به این موضوع شده، ضمن اینکه سعی شده با رویکردی تطبیقی و مقایسه ای به مساله بپردازد.
1️⃣در ابتدا باید دو نکته را یادآور شد، نخست آنکه تحقيقات در حوزه کلام را در مجموع با دو رويكرد هنجاری و کاربردی می توان دسته بندی کرد، که اولی واقعگرايانه و دومی كاركردگرايانه به حساب می آید، که از اولی با عناوینی چون کلام سنتی، کلاسیک و اسلامی نیز یاد می شود و از کلام کاربردی نیز می توان با مفا هیم فرعی چون کارکردی، کاربستی و عملیاتی یاد کرد.
2️⃣دوم آنکه کلام کاربردی همانند همه موارد مشابه در علوم دیگر مانند اخلاق و جامعه شناسی کاربردی، نه در عرض و بلکه در طول کلام اسلامی است، از این رو نباید حس تقابل و یا تعارض این دو رویکرد در اذهان تداعی شود ؛ که این ستم بر هر دو رویکرد در این دانش است.
🔸مجموعه ویژگی ها و تفاوت های کلام هنجاری و کاربردی را می توان به صورت تطبیقی در موارد زیر ارائه داد:
1. کلام هنجاری بهدنبال تبیین و اثبات موضوعات كلامي مانند دات و صفات الهي ، نبوت، معاد و موارد مشابه از طريق مباحث عقلی و نقلی است ولی کلام کاربردی بهدنبال اثربخشي اعتقاد به مباحث کلامی پیش گفته در زندگي فردی و اجتماعی با غایت باور مومنانه ميباشد، که این نکته می تواند مهم ترین یافته و فارق میان این دو رویکرد باشد.
2. کلام هنجاری بیشتر کلی و موضوع محور هست، ولی کلام کاربردی مساله محور و ناظر بر یک قلمرو خاص رفتاری می باشد. از اینرو یکی از مأموریتهای مهم کلام کاربردی، ورود به حوزه های نوپدید و حل تعارضات اعتقادی در زمینه های مختلف است.
3. کلام هنجاری حالت قوانین کلی و اساسی را دارد، که کمتر قابلیت سنجش دارد، از این رو می بینیم در یک مساله خاص مانند براهین خودشناسی صدها تحلیل بدون یک رای مبنا و محور به چشم می خورد، بر خلاف دانش های کاربردی که سنجه پذیری جزء ساختار آن هاست.
4. با توجه به توضیحات پیش گفته کلام هنجاری جزء تحقيقات بنيادي نظري شمرده ميشوند. ولی کلام کاربردی از پژوهش های بنياديِ کاربردی و ميانرشتهاي به حساب می آید.
5. شاید بتوان این را هم افزود که کلام هنجاری به دلیل ضبغه و سابقه آن، غالبا نگاه فردی دارد، اما کلام کاربردی را باید در حوزه های اجتماعی دنبال کرد، که این نیاز ضروری امروز جامعه ماست، هرچند مغفول واقع شده است.
و در پایان یاداوری می شود، اهم وظائف کلام کاربردی تمرکز بر بخشهای کارآمد و عملی و عدم طرح مباحث صرفاً نظری و تئوری از مباحث کلامی است، دیگری استخراج آسیب ها و پرسشهای عینی و واقعی جامعه با در نظر گرفتن مخاطبان خاص مانند کودکان و جوانان و تیپ های مختلف جامعه است و در نهایت نگاه درمان گری و کلینیکالی در دانش کلام کاربردی است.
🔸و آخر اینکه چون تربیت دینی و اعتقادی یکی از مهم ترین اهداف حاکمیت دینی است، لازمه آن برنامه ریزی درست، وجود تصویری روشن از سامانه مفهومی و محتوایی باورها و نیازهای اعتقادی جامعه است، تا بر اساس آن بتوان اقدامات لازم را برای ترویج و تعمیق آن ها برنامه ریزی کرد، که چنین خواسته ای را از رویکردی چون کلام کاربردی می توان انتظاری را داشت.
🔸قابل توجه اینکه این نطریه، پیش از این در قالب مقاله ای با عنوان "کلام کاربردی، ضرورت و هویت" در مجله علمی – پژوهشی تحقیقات کلامی، در شماره 8، بهار1394به چاپ رسید، که جهت مطالعه بیشتر می توان به آن مراجعه نمود.
🔸ضمنا با توجه به ایجاد زمینه های اولیه آموزشی و پزوهشی کلام کاربردی در برخی مراکز علمی، بی صبرانه علاقمند استفاده از نظریات همه دغدغه مندان و پژوهشگران در این حوزه نو ورود از طریق نشانی شخصی mo.mohammadi@ut.ac.ir هستم.
✍️ مسلم محمدی، هیات علمی دانشگاه تهران و عضو انجمن کلام اسلامی حوزه 🌐 @meshkatnoor