📌 شبهه : چرا در دعای فرج، برای سلامتی امام زمان دعا می کنیم ؛ مگر خداوند حفظ ولی خود را تضمین نکرده است ؟ 🔰پاسخ :
۱. منظور از سلامتی تنها سلامتی جسمی نیست؛ زدوده شدن غم و ناراحتیهایی که به علل مختلف از جمله گناهان ما بر آن حضرت (عج) عارض میشود نیز زیرمجموعه سلامتی قرار میگیرد؛ کسی که برای سلامتی حضرت حجت (عج) دعا میکند، طبیعتا باید مراقب باشد تا با اعمال خود، آسیبی به سلامتی و آرامش ایشان وارد نکند؛ و این خود یکی از فواید چنین دعایی است.
۲. این که امام زمان (عج) از نظر غائب هستند، به این معنا نیست که ایشان در معرض سختیها و ناراحتیهای جسمی قرار نداشته و همیشه و در همه حال در سطح عالی از سلامتی هستند.
آنچه در دوران غیبت تضمین شده، طول عمر آن حضرت است نه سلامتی کامل ایشان؛ زنده بودنِ ایشان تا زمانِ ظهور و قیام جهانی را نمیتوان دلیل بر این مطلب دانست که در طول مدت غیبت یا بعد از آن هیچگاه دچار بیماری و سختیهای جسمی و روحی نمیشوند.
۳. نکته مهم و نیازمند دقت بیشتر این که: بر اساس روایات، خداوند اراده خود را از طریق اسباب و وسایلی انجام میدهد. گاهی اراده خداوند این است که کاری حتما محقق شود و در عین حال ما نیز این امکان را داریم که خودمان را در مسیر اسباب و عوامل آن کار قرار دهیم. هر چند اگر ما این توفیق را از دست بدهیم و دست به کار نشویم، کار خدا بر زمین نمانده و از طریق اسباب دیگری انجام میگیرد. مثلا پیروزی نهایی حق بر باطل، از اموری است که حتما محقق خواهد شد؛ چه بنده و شما در راستای این پیروزی فعالیتی بکنیم، چه نکنیم. پس تلاش یا عدم تلاش ما، در حصول نتیجه قطعی که پیروزی حق است، تفاوتی ایجاد نمی کند؛ اما تفاوتی که وجود دارد، بهره بردن یا نبردن ماست.
با توجه به این مثال میتوان گفت حتی اگر تضمینی نبودن سلامتی امام زمان (عج) را _که ذکر کردیم_ نپذیرید و اصرار داشته باشید که آن حضرت به هر حال در سلامت کامل خواهند بود، در پاسخ میتوان گفت دعا، خود میتواند از اسبابی باشد که خداوند متعال به وسیله آنها ارادهاش را تحقق میبخشد؛ یعنی ما با دعا کردن در واقع خودمان را در تحقق این خواست خداوند دخیل میکنیم و بهرهمند میشویم. هرچند در صورتی که دعا نکنیم نیز خداوند اراده خود را از طرق دیگر به انجام میرساند و این خود ما هستیم که از این ثواب عظیم محروم میشویم.
۴. توصیه به دعا برای حفظ آن حضرت از بلاها و شرور، در روایات اهل بیت (ع) نیز آمده است. از جمله این روایات، دعایی است که شیخ طوسی رحمه الله در کتاب مصباح المتهجد آورده است که امام رضا (ع) برای دعا کردن برای حضرت صاحب الامر، به خواندن آن امر میکردند. بخشی از آن دعا چنین است: «خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان... و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفریده و ایجاد و انشا و صورتگری فرمودهای، محفوظ بدار ... حفظ كردنی كه هر كس را آن طور محفوظ گردانی از بین نرود...» (مصباح المتهجد، صفحه 409).
۵. این گونه نیست که تنها ثمره دعا کردن برای سلامتی امام زمان (عج)، صرفا سالم ماندن آن حضرت در مقابل بلایا باشد تا بتوان نتیجه گرفت که اگر فرضا سلامتی آن حضرت تضمین شده باشد -هر چند توضیح داده شد که اینطور نیست- ، دعا برای سلامتی ایشان دیگر فایدهای نخواهد داشت؛ دعا کردن برای آن حضرت، ثمرات و فواید متعدد دیگری نیز دارد. از جمله اینکه نوعی ابراز ارادت به آن وجود مقدس است و یاد ایشان را در دلها زنده میدارد. همچنین خود دعا عملی عبادی است و موجب تقرب به خداوند متعال میشود. و فواید دیگر...
پس حتی اگر فرض کنیم دعای ما در سلامتی آن حضرت تاثیری ندارد، باز هم نمیتوان نتیجه گرفت که چنین دعایی بیفایده خواهد بود.
جمع بندی
_غایب بودن امام زمان (عج) و زنده ماندن آن حضرت تا ظهور، به این معنا نیست که ایشان در طول این مدت در معرض آسیبهای روحی و جسمی قرار ندارند.
_احادیث اهل بیت (ع) نیز بر دعا برای سلامتی آن حضرت (عج) تاکید دارند.
_افزون بر اینها، دعا به طور کلی و مخصوصا دعا برای سلامتی ایشان آثار مثبت متعددی برای خود ما نیز دارد.
آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست
هر کجا هست خدایا به سلامت دارش 📝حجت الاسلام مطیعی؛ دانش پژوه دکترای کلام اسلامی 🌐 @meshkatnoor
📣#پذیرش_مدرسه_علمیه_معصومیه_قم
♻️مدرسه علمیه معصومیه قم برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ از بین داوطلبان مومن، انقلابی و ممتازی که ضمن برخورداری از تحصیلات دانشگاهی و شرایط عمومی حوزه، واجد شرایط اختصاصی پذیرش در این مدرسه مبارکه میباشند، بر اساس #سند_راهبردی و
#طرح_تحول ویژه طلاب فارغ التحصیل از دانشگاه، طلبه می پذیرد.
🔰مزایای #طرح_تحوّل_راهبردی مدرسه علمیه معصومیه:
✅محوریّت اندیشه های امامین انقلاب در نظام علمی و تربیتی
✅تربیت محوری، جامعیّت، تعمیق و کارآمدی عالمانه
✅رشد و هدایت علمی و تربیتی با نظارت اساتید برجسته و مجرّب
✅کوتاه شدن دوره تحصیل و کاهش تعطیلات زائد و بی ضابطه
✅رشد جامع و توانمندسازی تخصصی در قالب رویکردهای پایه
✅پیوستگی برنامه در مقدمات و سطح عالی با هدف نقش آفرینی اجتماعی و تمدنی
⏳زمان ثبت نام:
28 فروردین لغایت 31 اردیبهشت
⚠️ کلیه داوطلبانی که موفق به ثبت نام در سامانه پذیرش مرکز مدیریت شده و یا داوطلبانی که هنوز موفق به ثبت نام در آن نشده اند، بایستی از طریق #لینک_ثبت_نام_پایگاه_پذیرش_معصومیه، اطلاعات خود را وارد نمایند تا در نوبت مصاحبه ها قرار گیرند.
لینک ثبت نام:
http://reg.masoumieh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| لحظاتی دیده نشده از گفتگوی سردار سرتیپ محمد حجازی (ره) جانشین سابق نیروی قدس با حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدسسره)
🔺پایگاه اطلاع رسانی MESBAHYAZDI.IR به مناسبت عروج ملکوتی سردار سرتیپ سید محمد حجازی (ره) لحظاتی از این جلسه را برای #اولین_بار منتشر می کند.
🌙 @mesbahyazdi_ir 🌐 @meshkatnoor
💢 توصیه و راهکارهای فلسفی رهبر انقلاب در زمینه تالیف کتب فلسفه اسلامی
#رهبرمعظم انقلاب
🔸 مسئلهی دیگر ، مسئلهی کتابهائی است که باید در مجموعه تولید شود. بله، من هم عقیدهام همین است که شما کار ستادی بکنید؛ کار صف را به همان مجموعههائی که در قم هستند، واگذار کنید. خود شماها هم در آن مجموعهها و در آن پژوهشکدهها شرکت دارید؛ کار صف را آنها بکنند، منتها هدایت را شما باید بکنید. یعنی کار ستادی به مسئلهی کتاب بپردازد.
ما در مورد کتاب واقعاً مشکل داریم. حالا مثلاً آقایان فرمودند که ما میخواهیم فلسفهی مشّاء یا فلسفهی اشراق را برای طلبهها تبیین کنیم. طلبههای ما از فلسفهی مشّاء خبری ندارند.
🔸 خب، چگونه تبیین میکنید؟ حتماً «شرح اشارات» بخوانیم؟ یا فرض کنید که «شفاء» بخوانیم؟ باید حتماً این متن طولانىِ مفصلِ محتاج به تبیین کان یکون را خواند؟ راهش این است؟ یا نه، راه دیگری هم وجود دارد. امروز خواندن تفکراتِ مثلاً فرض کنید مارکسیستی حتماً متوقف به این نیست که انسان بردارد کتاب «سرمایه» را تدریس کند، یا بردارد متن کتابهای کانت یا هگل را بخواند. چه لزومی دارد که حتماً متن مطرح شود؟ متن باید در اختیار باشد؛ هر کس میخواهد، مراجعه کند.
من قبلاً در جمع آقایان راجع به فلسفهی ملاصدرا مطالبی گفتم و خب، یکی دو تا کارِ خوب شد. جناب آقای مصباح هم یکی از کتابهائی را که یکی از آقایان نوشتند - آقای عبودیت - که خلاصهی آراء ملاصدرا در مسائل گوناگون فلسفی است، برای من آوردند. اینها خوب است، اما کم است. به یک کتاب اکتفاء نشود؛ از نگاههای مختلف نوشته شود. در خود فلسفهی ملاصدرا، در بخشهای مختلف میتواند یک منظومهسازیهائی بشود. عین همین قضیه، در مورد فلسفهی اشراق است؛ عین همین قضیه، در مورد فلسفهی مشّاء است. ما باید منظومهسازی کنیم. بالاخره مجموعهی تفکرات فلسفی و عرفانی ابنسینا با همدیگر همراه است، غیر قابل انفکاک است.
🔸 اینها چیست؟ کسی بخواهد اینها را بداند، حتماً لازم نباشد که برود بنشیند مثلاً «شفاء» را بخواند؛ این خیلی لازم نیست. گاهی اوقات خواندن کتابی که در هزار سال پیش نوشته شده است، با ادبیات آن روز، با مشکلاتی که فهم این کلمات دارد، اصلاً خودش تضییع وقت محسوب میشود؛ ممکن است افرادی را از فلسفه دور کند؛ در حالی که اگر شما بنشینید مثلاً یک کتابی دربارهی آراء فلسفی ابنسینا تبیین کنید، از آراء او منظومهسازی کنید، این مسلّماً جاذبهی زیادی خواهد داشت. این جزو کارهای لازم است، اما این کار در حوزه انجام نمیگیرد.
🔸 خب، مرحوم آقای #طباطبایی این کار را در «بدایة» و «نهایة» به یک شکلی انجام دادند؛ منتها این کارِ آقای طباطبائی است، این که کار نهائی نیست؛ کار یکی از بزرگانِ این قضیه است؛ و تازه، آراء خود آقای طباطبائی است، آراء ملاصدرا نیست؛ یعنی در کتاب «بدایة» و «نهایة» برای آراء ملاصدرا منظومهسازی نشده، بلکه خود ایشان نظراتی دارند، نظرات ابتکاری هم دارند، حرفهای خاصی هم دارند، چیزهائی هم اضافه کردند، اینها را ایشان بیان کردند. فرق میکند که انسان خودش در فلسفه تألیفی بکند، یا اینکه یک فلسفهی معروفی را تبیین و ارائه کند. این دومی جایش خالی است.
_ بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی /بهمن۹۱ 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ضیافت ۱۴۰۰
🔸برنامه_پنجم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان_۱۴۰۰
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین #شریفی
🔺جلسه اول
🔸#راههای_اصلاح_سبک_زندگی
آگاهی از نقصها، ضعفها و آسیبها (گام اول)
@hekmateislami 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جلوههای خداشناسی در زندگی
#جلسه_اول
🔸 سلسله جلسات #زندگی_توحیدی در راستای زمینه سازی برای تفکر در مورد تاثیرات خداشناسی در جنبههای مختلف زندگی، تولید شده است.
📌 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح
#آموزش
#خداشناسی_کاربردی
#مجتبی_مصباح
📥 کانال استاد مجتبی مصباح👇👇👇
✅ @mojtabamesbah_ir 🌐 @meshkatnoor
✴️#علم_شناسی 3
#ریاضیات
برخی از اندیشهورزانِ نامی همچون فرانسیس بیکن و هیوم، بر این باور بودند که روش تجربی تنها روش مطالعه طبیعت است، لکن امروزه با پژوهشهای جدیدی که صورت گرفته، سستی این ادعا بر کسی پوشیده نیست. یکی از شواهد نقض ادعای مذکور، رابطه ناگسستنی میان علم و ریاضیات است که حکایتگر استفاده چشمگیر هر یک از علوم طبیعی، به فراخور نیاز خود از ریاضیات است.
__________________________
🔸یکی از علومی که باید رابطه آن با ریاضیات بررسی شود، اخترشناسی است. شاید جالب باشد که اولین جرقههای #انقلاب_علمی به مدد ریاضیات و به دست کوپرنیک آنهم در این علم زده شد. بنیان نظریه خورشید مرکزی نه مشاهده و آزمایشهای دقیق، بلکه اصول ریاضیاتی بودند که دستمایه کوپرنیک برای دستیابی به این نظریه قرار گرفتند. به کمک این اصول، کوپرنیک مدلی برای کیهانشناسی ارائه داد که صرفا به لحاظ ریاضیاتی سادهتر از مدل بطلمیوسی بود. در ادامه، کپلر نیز با همین اصول کاستیهای نظریه را جبران کرد و بعد از این ماجرا بود که شواهد تجربی بوسیله ابزارهای جدید به کمک این نظریه شتافت. در همین دوره شاید مهمترین مروج ریاضیات گالیله بود که به پیروی از افلاطون باور داشت «کتاب طبیعت»، به #زبان_ریاضیات نوشته شده است.
🔸قصه رابطه فیزیک و ریاضیات نیز شنیدنی است؛ در #فیزیک_کلاسیک نیوتون بوسیله اصول ریاضیاتی، حرکات سیارات و اجرام آسمانی را تبیین کرد و امیدوار بود تا روزی تمام پدیدههای طبیعی را با آن تبیین کند.
#فیزیک_جدید نیز به همان اندازه به ریاضیات وابسته است. به عنوان نمونه، کشف رفتار ذرات بنیادی و توصیف آنها بدون مدلسازی ریاضی امکان ندارد.
🔸بهرهگیری علوم طبیعی از ریاضیات به یک اندازه نیست؛ فیزیک و اخترشناسی وابستگی بیشتری دارند و در مقابل #زیست_شناسی وابستگی نسبتا کمتر؛ تا جایی که زیستشناس مشهوری چون داروین علاقهای به ریاضیات نداشته، لکن امروزه در #ژنتیک_تکاملی بهره زیادی از #ریاضیات_احتمال برده میشود.
________________________________
♦️ سوال بسیار مهمی که درباره ریاضیات و بویژه کارکرد آن وجود دارد و برخی آنرا جزء #پرسش_های_مرزی علم میدانند، این است که چرا ریاضیات در کشف و مطالعه جهان از چنین دقت و ظرافتِ مثالزدنی برخوردار است؟ به تعبیر دیگر، چرا میتوان بر اساس مجموعهای از اصول ریاضیاتی، آن هم بدون مشاهده مستقیم، جهان را شناخت؟
به اعتراف پژوهشگران،علم توان پاسخگویی به این سوال را ندارد و چنین پرسشهایی #نقصان_علم را نمایان میسازند. از این رو، علم باید برای پاسخ دادن به این پرسشها دست نیاز به سوی دین و الهیات دراز کند. پاسخ اجمالی سوال مذکور این است که هم جهان خارج و هم اصول ریاضیاتی که محصول ذهن انسانیاند، منشأ واحدی دارند که هر دوی آنها بر اساس علم الهی بوجود آمدهاند.
___________________________
*️⃣آیا اصول ریاضیاتی و مشاهده و آزمایشهای تکرارپذیر، تنها تکیهگاه علم هستند؟
ادامه دارد...
📝جواد قلی پور
🌐 @meshkatnoor
گفتگوی دکتر سروش و آقای مصطفی ملکیان / امشب شنبه شب در اینستاگرام . ♦️ لازم به ذکر است که تضاد درونی مباحث روشنفکری دینی ، آقای ملکیان را به سمت روشنفکری معنوی کشاند که خود پروژه ای است که در طی 20 سالی که از طرح آن می گذرد، مورد چالش و نقدهای جدی از ناحیه اندیشمندان قرار گرفته است . این گفتگو می تواند اختلافات فیما بین این دو طیف روشنفکری را بهتر نشان دهد.
🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 فیلم جالب آیت الله بهجت در خانه یکی از شاگردانشان.
- این گلدانها را آب دادید؟
+ آقاجان! گلها مصنوعی است.
- تماماین عالم مصنوعیه! حقیقیش جای دیگهاست!
🔻 جان به فدای علمای ربانی که از هر فرصت و از هر موقعیتی ، برای تذکر نکات معرفتی، بهره می گیرند.
🌐 @meshkatnoor
مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد برگزار می کند:
❎ مبانی کلامی ولایت فقیه
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی
⬅️مدیر مرکز نخبگان و استعداد های برتر حوزه علمیه خراسان
👤دبیر علمی: دکتر محمد جواد عنایتی راد
⬅️مدیر گروه مجمع عالی حکمت شعبه مشهد
⏰زمان:چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷
💠حضور به صورت مجازی
لینک ورود به جلسه:
🌐https://bbb01.dte.ir/b/6ej-egz-gxv-lci
#سامانه_سنا (سامانهنشریاتایران)، توسط سازمان اسناد و #کتابخانه_ملی ایران راهاندازی و در دسترس قرار گرفته است.
در این سامانه متن کامل نشریات ایران از دوره قاجار تا کنون به صورت تمام متن در دسترس کاربران قرار دارد.
این پروژه بخشی از پروژه #کتابخانه ملی تحت عنوان «حافظه ملی در خانه هر ایرانی» با هدف «توزیع عادلانه» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» است.
پژوهشگران، دانشجویان و هر ایرانی علاقمند به گذشته و تاریخ این سرزمین میتواند از متن کامل نشریات اسکن شده در این سامانه استفاده نماید.
پایگاههای موجود در این سامانه عبارتند از:
نشریات دوره قاجاریه (۱۱۹۳ - ۱۳۰۴ ق.)
نشريات دوره پهلوی اول (۱۳۰۴ - ۱۳۲۰ ش.)
نشريات دوره پهلوی دوم (۱۳۲۰ - ۱۳۵۷ ش.)
نشریات دوره پس از انقلاب (۱۳۵۷ ش. - )
و نشریات لاتین
🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اینجا فرانسه رابطه جنسی قانونی دختر ۱۲ ساله با پسر ۱۷ ساله!
ازدواج با محارم آزادِ آزادِ آزاد!
💠 مقایسه کنید با قوانین اسلام ! اگه مثلا یه دختر ۱۲ ساله با یه پسر ۱۷ ساله قانونی ازدواج کنه حتی جریانی های کثیف داخلی از جمله اصلاح طلبان اشک تمساح میریزن که این کودک همسری است و علیه احکام متعالی اسلام لجن پراکنی می نمایند .
🌐 @meshkatnoor
🌺 پذیرش سراسری حوزه های علمیه🌺
سال تحصیلی ۱۴۰۰ ---۱۴۰۱
📝ثبت نام : از تاریخ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ تا ۳۰
اردیبهشت ۱۴۰۰
👈برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به مرکز مدیریت استان یا مدارس علمیه شهرستان خود مراجعه نمایید ویا از طریق راه ارتباطی زیر اقدام نمایید:🔰🔰
🌐www.paziresh.ismc.ir 🌐 @meshkatnoor
👈 نامه قابل توجه یکی از خوانندگان کانال آقای نصیری به ایشان : 👇👇👇
📝عرض سلام و ادب خدمت جناب آقای نصیری
ان شاء الله طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان مقبول درگاه حضرت حق قرار گرفته باشد
راستش را بخواهید، امروز بعد از افتضاح پخش صوت مصاحبه آقای ظریف در شبکه های معاند و وابسته به آل سعود، تحلیلهای مختلفی را دیدم و شنیدم ولی هیچ چیز به اندازه آن برنامه عصر حیرت شما که با آقای ظریف مصاحبه داشتید، برای من مهم تر و جالب تر در تحلیل شخص جناب ظریف و تفکر و بینش سیاسی_اجتماعی او نبود. ابتدای برنامه، سخن مجملی را گفت میتوان از آن هزار حدیث مفصل را خواند. صریحا گفت دین و شریعت و ولایت، مربوط به امور آسمانی و با قداست و والا هستند و سیاست خارجه و روابط بین الملل، امور مربوط به دنیا هستند و لذا این جهانی باید با آنها برخورد کرد. بعد از این مصاحبه، در دلم آنقدر از شما تشکر کردم که باعث آن بودید که رکن اصلی تفکر جناب ظریف و امثال او، واضح و صریح و بی ابهام شود و معلوم گردد سکولاریزم همچنان در بین مسئولان جمهوری اسلامی رواج دارد و حتما لازم نیست با ساخت سریال گاندو، بحث نفوذ و خط نفوذ را نشان داد؛ بلکه خط نفوذ، همین تفکر سکولار و توسعه گرایانه بسیاری از مسئولان است که چه بسا ظاهر الصلاح و علاقه مند به ارزشها و منافع و مصالح ملت و نظام، خود را نشان میدهند. به یاد دارم که مرحوم علامه مصباح یزدی(ره) بسیار ميگفتند که هنوز تفکر سکولار و عدم باور راسخ به نظریه سیاسی اسلام، در بین برخی مسئولان ما هنوز هست و اینها در عمق فکر و قلب شان هنوز این مورد جا نیفتاده است؛ شاید امروز و آن برنامه شما با آقای ظریف، معنای این سخن را توانست بهتر بشخصه برای من روشن کند و نمایان سازد.
راستش را بخواهید، آقای ظریف نماد بارزی از عصر حیرت است و همین حیرت او باعث شد که چنین حوادث تلخی در دوران تصدیش بر وزارت خارجه رقم بخورد و چنین درباره سردار رشیدی که نماد روابط بین الملل در اسلام و کارآمدی تشیع و مکتب انقلاب اسلامی در عرصه جهانی است، سخن بگوید و نشان بدهد علیرغم اینکه سالها در امور بین الملل فعال بوده، اینچنین در شناخت گفتمان انقلاب اسلامی و باطن نظام جهانی سلطه و نظم جهانی یا همان دهکده واحد جهانی و تئوری های جهانی سازی، سطحی بین و نادقیق است. و این حیرت، عجب شاخصه عجیبی است و چگونه مسیر حرکت فرد را کند میکند و امکان شناخت حق و اهلش را از انسان میگیرد. پیشنهاد میکنم روی شاخصه های عصر حیرت در مسئولین جمهوری اسلامی تمرکز بفرمایید چون واقعا بسیاری از آنها در این حیرت، سرگردانند و نميدانند باید چه کنند.
🌐 @meshkatnoor
@studiesofshia_مبانی_و_ویژگی_های_اصلی_فلسفۀ_تحلیلی_دین.pdf
409.1K
#معرفی_مقاله
✳️ مبانی و ویژگی های اصلی فلسفۀ تحلیلی دین
✳️ The Main Basis and Features of Analytical Philosophy of Religion
🔹فائزه برزگر تبریزی، حمیدرضا آیت اللهی
🔸چکیده
در این مجال، به دنبال کشف مبانی و ویژگی های اصلی «فلسفه تحلیلی دین» هستیم. رویکردی که می گوییم آن را به عنوان واکنش متفکران تحلیلی دین آور، نسبت به فضای الحادی و لا ادری گرایانه نیمه دوم قرن بیستم معرفی کنیم.
جهت گیری اصلی این مقاله، به سمت اثبات سه ویژگی عمده برای این رویکرد است: 1- تلاش برای وضوح حداکثری کلمات و در نظر گرفتن ارزش معرفتی برای فهم عرفی به جای اتمیسم منطقی؛ 2- توجه به دستاوردهای علوم تجربی جدید و در نظر گرفتن ارزش معرفتی برای تجربه دینی به جای پوزیتیوسم منطقی؛ 3- تلاش در جهت ارزیابی عقلانی گزاره های دینی و ارائه ملاک صدق و کذب برای آنها. از همین رهگذر، زمینه های عمده چالش ساز برای فلسفه دین و نیز حوزه های اصلی فلسفه تحلیلی که در فلسفه دین به کار گرفته شدند، به عنوان خاستگاه اصلی که منجر به پیدایش این رویکرد فکری با سه ویژگی فوق شده است شناسایی می شوند.
🌐 @meshkatnoor
#همایش
#فراخوان_مقاله
#علامه_مصباح_یزدی
🔸 توسط گروه #فلسفه پژوهشگاه:
🔰 فراخوان مقالات #همایش "علامه مصباح یزدی(ره) #فیلسوف_علوم_اجتماعی_اسلامی" منتشر شد
🔻حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحسین_خسروپناه دبیر علمی همایش: مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان خرداد و اصل مقالات تا پایان شهریور سال 1400 است. تاریخ برگزاری همایش نیز در آبان سال 1400 همزمان با #روز_جهانی_فلسفه است.
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/mesbahconff 🌐 @meshkatnoor
AUD-20210322-WA0007.mp3
4.98M
🔰 فایل فوق در فضای مجازی انتشار زیادی پیدا کرده است . در ذیل نقدهای حجت الاسلام دکتر جباری استاد تاریخ موسسه امام خمینی به آن را ببینید:
۱. در این که صوت بالا از سید مرتضی جزایری(معمم و تحصیل کرده حوزوی) باشد تردید جدی وجود دارد.
۲. نحوه بیان، بیشتر متناسب با یک ایرانیست اسلام و عرب ستیز است.
3. تشبیه آنچه در فتوحات مسلمانان انجام گرفته، به حملات چنگیز، عجیب و نشانگر بی اطلاعی گوینده و یا بدبینی مفرط او به مسلمانان فاتح ایران است.
4. ادعای این که مسلمانان، تمام مردم ایران اعم از زن و مرد را به بردگی گرفتند نشانه ناآگاهی کامل گوینده از احکام اسلامی است. در کجای فقه اسلامی آمده که مردم مناطق مفتوحه با پذیرش اسلام، باز هم حکم برده و کنیز داشتند؟ و یا اهل کتاب با قبول جزیه، باز هم محکوم به بردگی باشند؟ و لذا در این که صاحب این سخنان، سید مرتضی جزایری باشد تردید جدی هست چرا که وی فردی حوزوی و آگاه از اولیات فقه اسلامی بوده است.
5. دروغ دانستن تمامی کتب تاریخی در حالی که نویسندگانی از مذاهب و ملیتهای مختلف و در زمانهای متفاوت داشته، نشانگر اوج جهالت و غرض ورزی است.
6. تعبیر قوم وحشی وحشی در باره مسلمانان فاتح و تربیت شده در سایه تعالیم قرآن و نیز کسانی که اصحاب شیعی اهل بیت ع در میانشان بودند، جز از یک معاند اسلام ستیز برنمی آید و نه از یک عمامه به سر حوزوی.
7. این که عربها فرق طلا و نقره را نمی دانستند نیز از ادعاهای عجیبی است که بر خلاف دهها شاهد تاریخی است. واژه درهم و دینار نزد عرب قبل از اسلام معلوم و معروف بود. آنان در تعاملات تجاری با شام و یمن، از این مسکوکات استفاده می کردند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سیر الهیات مسیحیت در برخورد با چالش دین و مدرنیته و مسأله رنج 🔸 حجت الاسلام جعفری، دانشیار موسسه امام خمینی
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از پیامرسان جامع طرح ولایت
✅ این طرح(ولایت)بایستی فراگیر شود. امام خامنه ای مدظله العالی
🔻 آغاز ثبت نام دوره های متمرکز
🇮🇷 #طرح_ولایت_تابستان_١۴٠٠🇮🇷
🔸 ویژه برادران وخواهران غیرحوزوی (١٨تا٣۵سال)
#دانشجویان
#معلمین
#فعالین_فرهنگی
و...
🔰ثبت نام: تا ٣٠ اردیبهشت ماه
🌐 hamzevasl.ir
آدرس کانالها:
🆔 eitaa.com/hamzevasl
🆔 t.me/hamzevasl
🆔 ble.ir/hamzevasl
🆔 instagram.com/hamzevasl
بارخوانی و نقد گزارشهای اعتراض به صلح امام حسن ع.pdf
427.9K
🍀مقاله پژوهشی دربارۀ اعتراض به صلح امام حسن (علیه السلام)
@Tashayo 🌐 @meshkatnoor
✳️ فراخوان بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه
✅ ویژه:
🔶 کتابهای چاپ اول حوزویان در سال 1399
🔶 پایاننامههای سطح4(دکتری) دفاع شده در سال 1399
🗓 مهلت ارسال آثار: 31 خرداد 1400
🌐 ثبتنام اینترنتی:
http://bookr.ismc.ir/
🌐 اطلاعات بيشتر 👇👇👇
🌐 https://eitaa.com/khowzeh/572
☎️ 02532135603 👉🏿 604 / 605 🌐 @meshkatnoor