eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
844 ویدیو
304 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سوال از محضر آیت الله العظمی سبحانی پیرامون تجربه های نزدیک به مرگ 💠سؤال: مدتی است بازار«حیات پس از مرگ» در مورد عده ای ازاشخاص بسیار داغ بوده وگزارش های گوناگون ازماورای این عالم مبنی برچگونگی زندگی برزخی ومشاهدات پس از مرگ درفضای مجازی ارایه می‌شود و تاثیرقابل ملاحظه ای در بینندگان داشته است؛ بسیاری از از افراد که لحظاتی جهان دیگر را مشاهده کرده اند میگویند: «آن عالم مملو از شادی وسروراست وخبری از آتش وعذاب ورنجی که می گفتند نیست، در حیات برزخی از دو ملک (نکیر ومنکر) و...دیگر اموری که در برخی آیات و روایات بدان شاره شده است خبری نیست! و حال آنکه سخن علماء نقل است ولی گزارش آن عده یک عینیت است وحقیقتی است ملموس! دراین رابطه جهت تنویر افکار وزدودن شبهات درخواست می‌شود پاسخی به صورت موجز ارایه شود: 💠💠💠 پاسخ استاد : بسمه تعالی با اهداء سلام: در مورد امور یاد شده بصورت مختصر مطالبی را از نظر خوانند گان محترم میگذرد اولاً: خروج روح این افراد از بدن صددرصد نیست و به اصطلاح شربت مرگ را ننوشیده‌اند بلکه به گونه‌ای مانند کسانی هستند که برای جراحی بیهوش می‌شوند هرچند ممکن است بیهوشی مرتبه ضعیف‌تر باشد، زیرا اگر مرگ آنان قطعی بود به این دنیا بازنمی‌گشتند، بازگشت به این دنیا پس از مرگ قطعی، جز در موارد اعجاز امکان‌پذیر نیست. ثانیاً: این گروه بخشی از عوالم را مشاهده کرده‌اند نه همه عوالم را؛ از این جهت، گزارش آنان که در آنجا که از عذاب و عتاب خبری نیست بی‌پایه است، و گزاره جزئی دلیل بر گزاره کلی نیست و به اصطلاح سالبه جزئیه دلیل بر سالبه کلیه نیست. ثالثاً : از کجا معلوم آنچه که آنان دیده‌اند واقعیت داشته و چه بسا مشاهدات آنان مخلوق نفس و روح آنان بوده چنانچه برای افراد بیمار این مشاهدات رخ می‌دهد، موضوعاتی را می‌بینند و از آنها خبر می‌دهند که واقعیت ندارد ولی آنان فکر می‌کنند دارای واقعیت است. رابعاً: روز قیامت هنوز رخ نداده است و تمام آن آثار گناه در روز قیامت تحقق می‌پذیرد. قرآن می‌فرماید: {اذا السماء انفطرت} تا جهان زیر رو نشده، کوهها به صورت گرد درنیامده ، قیامت برپا نمی‌شود. و تمام وعیدها مربوط به روز رستاخیز است. بنابراین روح روان آنان به آنجا راه نیافته است تا داوری کنند، که از عذاب و عقاب نیست. خامساً: اما در مورد انکار نکیر و منکر یادآور شدیم موت اینها قطعی نبوده به دلیل بازگشت آنان به این دنیا است و سؤال و جواب این دو فرشته از آن کسانی است که جان به جان آفرین بسپارند و به این جهان برنگردند. وبه دیگر سخن: سؤال و جواب این دو ملک در مورد مرگی است که بازگشت به دنیا نباشد، و این گروه به دنیا بازگشته‌اند. بر فرض صحت مدعای آنان، آنچه که برای بنده نقل شده است در میان مصاحبه کنندگان، کسانی بر خلاف این ادعا را مشاهده کرده‌اند و با صورت‌های حیوانات درنده روبرو شدند. 💠 تدوین و تنظیم از حجت الاسلام علیرضا سبحانی فرزند گرامی استاد 🆔@meshkatnoor
💠علامه مصباح و مخالفانش 🔹جریان در تاریخ معاصر ایران، همواره با در ستیز بوده‌اند؛ چه اینکه وقتی جنس اصل در بازار اندیشه و سیاست وجود داشته باشد، مردم بصیر ایران سراغ نمی روند. ریشه بسیاری از دشمنی‌های دیروز و امروز با اندیشه و شخصیت آیت‌الله مصباح را در همین مسئله باید جست. 🔹نهضت آزادی که بعد از افول جبهه ملی در اردیبهشت ۴۰ با اعلام وفاداری به آرمانهای ملیگراها و مصدق، تاسیس شد، در سالهای بعد همواره به عنوان آلترناتیو یا جنس بدلی دو جریان در کشور شناخته میشد؛ ۱. جریان مذهبی وابسته به روحانیت اصیل. ۲.جریان ملی گرایی که مورد اعتماد آمریکایی‌ها بود و خود آلترناتیو هیئت حاکمه تلقی میشد و درباره همواره از آنان به همین جهت هراس داشت. 🔹نهضتی ها در یک انشعاب متصل با جبهه ملی تشکیل شدند؛ اما با ظاهری مذهبی و ژست مبارزه با دربار! صدالبته تحرکات سیاسی آنان در دهه چهل را نمی‌توان نادیده گرفت اما این اقدامات تماما در چارچوب مبارزات پارلمانتاریستی بود؛ یعنی تلاش برای رفرم های سیاسی، در چارچوب حفظ اصل نظام فاسد پهلوی. 🔹نهضتی ها از ابتدای دهه چهل تلاش داشتند در صفوف روحانیت کنند؛ در بدو تاسیس تلاش کردند با امام خمینی (که بعد از ارتحال آیت‌الله بروجردی در زمره مراجع طراز اول قم شناخته می شد) دیدار داشته باشند؛ امام به احزاب سیاسی بود آنان را نپذیرفت؛ آقای خسروشاهی را واسطه کردند اما بی نتیجه ماند. بار دیگر به علامه طباطبایی متوسل شدند اما بازهم نتیجه مطلوب را نگرفتند. 🔹از دل نهضت از حدود ۴۴ تا ۴۹ سازمان مجاهدین خلق درآمد؛ بازهم با انشعاب متصل! بنیانگذاران اولیه سازمان، شاخه دانشجویی نهضت بودند. مجاهدینی ها مرید فکری بودند اما مشی سیاسی نهضت را برای مبارزه نمی پسندیدند و به مرام مسلحانه روی آوردند. روشی که امام از ابتدای نهضت مخالف آن بود؛ چه از سوی جریانهای اصیل مانند موتلفه باشد، یا از سوی تشکلهای التقاطی مانند مجاهدین. 🔹اعضای سازمان مجاهدین در ایران اعتماد برخی از روحانیان مبارز موجه را به دست آوردند. حمایت مالی از وجوهات شرعیه و استفاده از اعتبار معنوی روحانیت، موجب شد در کوتاه مدت به قدرتی بزرگ تبدیل شوند. فقط یک مانع بر سر راه داشتند و آن شخص امام بود. آنان دوبار برای مذاکره با امام و جلب اعتماد و حمایت ایشان به نجف رفتند ولی هر دوبار دست خالی برگشتند. در نجف عضو سازمان شده بود و تمام تلاشش را کرد برای جلب نظر امام اما بی نتیجه ماند و در نهایت چندین ماه با امام قهر کرد! سازمانی ها تاییدیه مکتوب از آقای طالقانی داشتند، تاییدیه هاشمی هم به دست ساواک افتاد و همین موجب زندانی شدنش شد. منتظری هم سال ۵۱ در نامه به امام، سازمان را تایید کرد. امام اما به این نامه ها توجهی نکرد؛ چون انحراف سازمان برایش واضح بود. 🔹شریعتی اما ابتدا در دهه سی، جزو جنبش سوسیالیستهای خداپرست بود. بعد از سفر به اروپا، در کنار ابراهیم یزدی و محمد نخشب، جزو جمع پنج نفره شاخه دانشجویی نهضت آزادی بود. بعد از ورود به ایران، قرائتی سوسیالیستی از اسلام ارائه داد که برای محافل سیاسی و مبارزاتی بسیار جذاب بود؛ از جمله مشتری های ثابت شریعتی، اعضای سازمان مجاهدین بودند. 🔹خروجی و نتیجه آثار شریعتی بعدا منجر به تشکیل گروهک مسلح شد! آنان مرحوم آیت‌الله شهید قاسم اسلامی را صرفا بخاطر نقد آثار شریعتی ترور کردند! فرقانیسم اسلامی که این روزها اعتدالیها برچسبش را نثار طیفی از انقلابیها می‌کنند، از دل آثار بازرگان و شریعتی درآمده است! ⭕️آیت‌الله مصباح از ابتدا با افکار التقاطی میانه ای نداشت؛ هرگز گروه های مبارز مسلحانه منحرف را تایید نکرد. از دهه۴۰ تا کنون همواره مورد غیض و غضب نحله های التقاطی بوده است. 🔻شبهات و شایعات و نارواگویی های بعد از ارتحال علامه مصباح را اگر ردیابی کنید، در اغلب موارد به همین کانون‌های فکری و سیاسی می رسید؛ از نهضتی ها و نوشریعتی ها تا نوفرقانی ها... انقلابی نماها همواره آدرس غلط می دهند! مراقب باشیم... @rozaneebefarda 🆔@meshkatnoor
17.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ زیبای "مصباح انقلاب" سجاده ات بیت الملائک بود آیینه ی جان تو بی زنگار ایمان تو "آیین پرواز" است ای روح جاویدان بی تکرار سیر و سلوکت در طریق عشق سرمشق راه "رستگاران" شد با ارمغان سعی تو "مشکات" این جاده تا مقصد درخشان شد حرف تو آفتاب ، بر شبهه ها جواب ای یار انقلاب مصباح امتی ، یار ولایتی عمار انقلاب "ره توشه"ات تقواست علامه اندیشه های ناب مدیونت ای رهنمای عاشق و بیدار ما تا ابد هستیم ممنونت از فضل تو هرچند میگوییم اندازه ی یک "جرعه از دریاست" پیوسته در دلها پدیداری تابانی و جان تو نامیراست یاران تو هر گوشه از این خاک یک مشعل از مصباح جاویدند همراه و هم پیمان با مولا چشم انتظار صبح و خورشیدند حرف تو آفتاب ، بر شبهه ها جواب ای یار انقلاب مصباح امتی ، یار ولایتی عمار انقلاب ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ 🆔@meshkatnoor
✅رهبر حکیم چه زیبا و دقیق گفت که ، مطهری زمان است. 🔸آنگونه که شهید مطهری اسلام التقاطی را بر نمی تابید و با تمام قوا در برابر شبهات و تفکرات التقاطی قیام می کرد، نیز با تمام وجود در مقابل اندیشه های سیل آسای ضد دینی و مادی گرای غربی ایستاد و توطئه های فکری و عقیدتی جیره خواران وطنی آنها را خنثی کرد و در این راه از همه چیز خود گذشت. ♨️عقده آن ناکامیهایشان هر از چند گاهی سر می گشاید و در قالب فحش و ناسزا بروز می نماید. 🖋 حجت الاسلام دکتر افشارپور شاگرد شاگردان علامه 🆔@meshkatnoor
✳️ به مناسبت 12 تیر سالروز ارتحال علامه عبدالحسین امینی (رضوان الله علیه) ✅ معرفی کتاب المعجم الموضوعی لکتاب الغدیر (دوجلد) به همراه لوح فشرده 🔷 اين اثر پژوهشی که به همت مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تهیه و منتشر شده است دربردارنده نزديک به 4500 کليدواژه و 17000 نمايه ترکيبي كتاب ارزشمند الغدیر (اثر علامه شيخ عبدالحسين امينی نجفی) است. بيشتر کليدواژه‌های اين کتاب، کليدواژه‌های اصلی است که نمايه‌ها در ذيل آن می‌آيد؛ برخی کليدواژه‌ها نیز ارجاعی است. فلسفه کليدواژه‌های ارجاعی اين است که برخی موضوعات و اعلام، افزون بر تعبير رايج و مرجح با تعبيراتی غيرمرجح نيز به کار می‌رود و ممکن است محققان از راه تعبيرات نامرجح به جست‌وجوی مطلبی بپردازند؛ ازاين‌رو واژه‌های نامرجح نيز به‌مثابه کليدهای ارجاعی ارائه شده است. 🌐 اطلاعات بیشتر در مورد کتاب👇👇👇 🌐 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/220 🌐 مشاهده و خرید اینترنتی👇👇👇 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/3255 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 مرز حقیقت طلبی و آزاد اندیشی 🔸آزاد اندیشی بدون تعمیق مبانی فکری منجر به روشنفکری و نسبی گرایی حاد می شود. 🔸 عدم توحه به مبانی صحیح عقلی و دینی زمینه ساز انحراف فکری است. 🔸 توهینهای اخیر به استاد مصباح ناشی از اسلام التقاطی است. 🔹 شنبه 12 تیرماه ( در جمع طلاب مدرسه رشد) 🎙 بخشی از سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🆔@meshkatnoor
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 چقدر جای خالی این مرد الهی احساس میشه. 🔰خلاصه تمام درسهای اخلاقی علامه مصباح یزدی ره 😔اگر نتوانستید در درسهای علامه مصباح شرکت کنید 😔اگر مقدور نبوده از ایشان مطالعه کنید 😔اگر راز و و و ایشان را نمیدانید 👌فقط این دو دقیقه را گوش کنید.... 🆔@meshkatnoor
🔘 پردازش آزمون قدیانی... 🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم ♦️ جوانی که اتفاقاً فرزند شهیدی عزیز می‌باشد، سیاهه‌ای آکنده از توهین‌‌های گوناگون و مملو از اتهامات مختلف را که نثار بزرگی کرده است خطاب به ولی امر مسلمین در فضای بدون مرز مجازی منتشر می‌کند؛ از قضا آن بزرگ هتک حرمت شده در سیاهه مذکور، محبوب و مورد تایید ولی امر مسلمین می‌باشد. بعد از مدتی آن جوان متنی که در حجم یک چهام و در صراحت یک پنجم آن سیاهه مذکور نیست را مبنی بر اظهار پشیمانی و عذرخواهی منتشر می کند. 🔹 واکنش و برخورد ارادتمندان آن بزرگ هتک حرمت شده در یک دسته بندی کلی به دو دسته تقسیم می‌شود. یک؛ لحاظ سابقه و شرایط آن جوان و دلجویی و گفتگو جهت تنویر فکر و تعدیل رفتار وی. دو؛ لحاظ آثار اجتماعی و برخورد قانونی و جریمه‌ای متناسب با جنبه عمومی جرم وی. نگارنده هر دو برخورد را درست و لازم و مکمل هم می‌داند، به نحوی که فقدان یکی از برخوردها موجب مترتب شدن آثار سوء مخرب و ناجوری بر این ماجرا خواهد شد. 🔸 مواجهه و برخورد اول موجب تلطیف فضا و جلوگیری از سوء استفاده دشمنان و البته حفظ این جوان خواهد شد. مواجهه و برخورد دوم موجب اجرای عدالت و عدم تبعیض و البته درسی برای این جوان و موجب انسداد مسیر این دست اقدامات ناشایست خواهد بود. الحمدلله کفه مواجهه اول سنگین شده و اقداماتی در حال جریان است. امیدواریم که کفه مواجهه دوم نیز به میزان مواجهه اول سنگین شود تا به یک توازن معقول و منطقی در ختم به خیر شدن این ماجرا برسیم. 👤 حسین کاوه ✍️ 🆔@meshkatnoor
سخنران: 🔸پروفسور ریچارد سوئین برن Prof. Richard Swinburne (استاد برجستۀ فلسفۀ دین دانشگاه آکسفورد) نقد و بررسی: 🔸حجه الاسلام دکتر علی شیروانی؛ مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔸دکتر مهدی ذاکری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دکتر مجمد جاودان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب 🔸دکتر محمد علی عبداللهی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 🔸حجه الاسلام دکتر محمد جواد اصغری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ➕و با حضور اساتید و متخصصان مباحث فلسفه و کلام زمان: 🗓چهارشنبه 16 تیرماه 1400، ساعت 14-16 🌏لینک برگزاری جلسه: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 🆔@meshkatnoor
5.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💯 برای اولین بار، از رسانه ملی پرداختن به موضوع حجاب، از زاویه ،😔 نه قصه متحول شده ها و نه قصه مبلغین حجاب، بلکه قصه زنان و دختران تحقیر شده، مردان نامردشده، و کودکان بی پدر و مادر شده، ...........بخاطر فرهنگ بی حیایی قصه فریب بزرگی که در زَروَرَق آزادی به ما ارائه دادند تا در زندگی مان را احساس نکنیم.😏 مهمانان این فصل، بانوان وکیل، قاضی، مشاور، مددکار اجتماعی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، بانوان مسلمان خارجی، ایرانیان مقیم خارج و... هستند. در فصل سوم برنامه تلویزیونی چراغ، هر هفته ۲ برنامه(همراه با گزارش مردمی) با طرح یک چالش در مورد تأثرات فرهنگ بی حیایی در زندگی شما، مهمان خانه هایتان هستیم.👌 👈 برنامه یک شنبه ها و سه شنبه ها 🕘 ساعت ۲۱:۳۰ ♦️ از شبکه ۵ سیما 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
💠 تکامل و آتئیسیم در کلاب هاوس با حضور: 👤 دکتر یوسف دانشور 📌 دکتری فلسفه دین از دانشگاه تورنتو پنجشنبه ۱۷ تیر ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران در کلاب سالن اندیشه 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion