جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅b2n.ir/f.din
۸ آذر ۱۴۰۰
🔸 آیین رونمایی از کتاب الهیات سایبر
(https://iict.ac.ir/1400/09/resayber/)🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار میکند:
▪️آیتالله #علی_اکبر_رشاد، حجتالاسلام و المسلمین #عبدالحسین_خسروپناه، حجتالاسلام والمسلمین #علیرضا_قائمی_نیا و دکتر #شهریار_زرشناس در این آیین حضور خواهند داشت.
⏰ دوشنبه 15 آذر ماه، ساعت 11:00
🏛 تهران I پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - تالار علامه جعفری(ره)
#نشست
#رونمایی_کتاب
🆔 @meshkatnoor
۸ آذر ۱۴۰۰
💠مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه) به صورت مجازی برگزار میکند:
🔵 نشست علمی مجازی «آیندهپژوهی شبهه در حوزه فلسفه دین و کلام جدید»
🔰 با حضور:
🎤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، استاد تمام گروه فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 دبیر علمی نشست:
🎤 حجت الاسلام و المسلمین دردشتی
⏰زمان: چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح
📺 پخش زنده از طریق سایت پاسخ تی وی از لینک زیر👇
► pasokh.tv
🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 https://www.pasokh.org/fa/News/View/92567/ 🆔 @meshkatnoor
۹ آذر ۱۴۰۰
۹ آذر ۱۴۰۰
22.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴معنویت دینی و معنویت #سکولار
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری
🔺جلسه پانزدهم
🔸#معنویت_و_معنای_زندگی
http://aparat.com/hekmateislami
@hekmateislami
🆔 @meshkatnoor
۱۰ آذر ۱۴۰۰
✳️ سلسله نشستهای علمی نیمروزه تاریخ اندیشه معاصر با موضوع جریانشناسی فکری سیاسی ایران
✅ پنجمين جلسه برگزار میشود
🔷 برگزاركنندگان:
🔶 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔶 مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر
🔶 مؤسسه افق تاریخ اندیشه معاصر
👤 سخنران اول: جناب آقاي دکتر موسي فقيه حقاني، رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران
🔷 موضوع: جریانشناسی عدالتخواهي در تاريخ معاصر ايران
👤 سخنران دوم: جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای دکتر محمد جعفري ، عضو هیئت علمی موسسه امام خميني (ره)
🔷 موضوع: جریانشناسی روشنفکری ديني بعد از پيروي انقلاب اسلامي
🗓 پنجشنبه 11 آذر 1400 ⏰ 14 الی 18
🕌 مؤسسه امام خمینی(ره)، طبقه اول، تالار
🔶 اطلاعات تکمیلی👇
🌐 http://www.blog.mfvm.ir/jtm
💠 قبل از حضور، ثبت نام فرمایید
#جریانشناسی_فکری_سیاسی_ایران
🆔 @meshkatnoor
۱۰ آذر ۱۴۰۰
۱۱ آذر ۱۴۰۰
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
۱۳ آذر ۱۴۰۰
1400.09.11-OstadKahvand.mp3
3.31M
✳️ فيلترينگ در فضای مجازی ايران
👤 سخنرانی حجتالاسلام آقای محمد کهوند در تاريخ 11 آذر 1400
🔶مقايسه فيلترينگ در برخی کشورهای غربی با ايران
🔶فيلتر تلگرام و علل شکست آن
🔶ديدگاه مقام معظم رهبری درباره فيلترينگ و مقايسه آن با ديدگاه برخی مسئولان
🔶وظيفه روحانيت درباره موضوع فيلترينگ
🆔 @meshkatnoor
۱۳ آذر ۱۴۰۰
⚪️ بیستوسومین فصلنامۀ علمي، تخصصي پاسخ منتشر شد
🔹به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و پاسخگويي به شبهات حوزههای علميه، شمارۀ بیستوسوم فصلنامه علمي، تخصصي پاسخ منتشر شد.
➖گفتني است در اين شمارهها، مقالاتي با عناوين ذيل ارائه گرديده است:
📝مهمترین راهبردهای پاسخگویی به شبهات
✍️آیتالله علیرضا اعرافی
📝تبیین حکمتهای محدودسازی گسترۀ آزادیها در شریعت اسلامی
✍️احمدرضا دردشتی ـ رمضانعلی حسنی
📝بررسی نگرۀ تناقض گزارههای علمی قرآن با دادههای علومتجربی
✍️حسنرضا رضایی ـ فرجاله عباسی ـ محمدکاظم حسینیکوهساری
📝نقد ادلۀ قرآنی کثرتگرایی دینی
✍️میثـم فروغی
📝نقد شبهۀ لزوم فارس بودن پیامبر ایرانیان
✍️حمید کریمی ـ حمیدالله رفیعی زابلی
📝پاسخ به شبهۀ وهابیت در مسئلۀ جواز سبّولعن در مذهب تشیع
✍️مهدی محمدزاده بنیطرفی ـ قاسم محمدزاده ـ محمدامین مدهوشیمزرعی
📝طالبان و داعش، اشتراکات و افتراقات / نشست
✍️سیدمهدی علیزادهموسوی ـ مهدی فرمانیان ـ یاسر قزوینیحائری
🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.pasokh.org/fa/News/View/92570/
🆔 @meshkatnoor
۱۳ آذر ۱۴۰۰
29.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🔹استدلال تکاملی بر علیه طبیعتگرایی (Evolutionary Argument against Naturalism) برهانی فلسفی است که به باور داشتن هم زمان تکامل و طبیعتگرایی فلسفی مرتبط میشود.
🔸این استدلال ابتدا توسط آلوین پلانتینگا در ۱۹۹۳ میلادی پیش نهاده شد و «مسائل جالب توجهی را برای معرفتشناسان، فیلسوفان ذهن، زیستشناسان فرگشتی، و فیلسوفان دین مطرح کرد»
🔹استدلال تکاملی بر علیه طبیعتگرایی استدلال میکند که باور همزمان به تئوری تکامل و طبیعتگرایی، به لحاظ معرفتی خودشکننده است.
🔸برآمد استدلال این است که اگر تکامل و طبیعتگرایی هر دو درست باشند، آنگاه احتمال داشتن قوههای شناختی قابل اتکا بسیار کم است.
🔹در این ویدئوی کوتاه پلانتینگا این استدلال را به صورت ساده و روان را بیان میکند و در واقع او با این استدلال، طبیعتگرایی تکاملی را به شکل جالبی خلع سلاح میکند.
#علم_و_دین #تکامل #فرگشت #پلانتینگا #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #فلسفه_دین_مسیحی #فلسفه_ذهن #معرفت_شناسی
🆔 @meshkatnoor
۱۳ آذر ۱۴۰۰
✅ جريانشناسی روشنفکری دينی پس از انقلاب اسلامی
🔶 دهمين جلسه دوره "جریانشناسی فکری سیاسی ایران معاصر" پنجشنبه 11 آذر، با موضوع "جريانشناسی روشنفکری ديني پس از انقلاب اسلامی"، توسط حجت الاسلام دکتر محمد جعفری هرندی (دانشیار گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره) در سالن همایشهای مؤسسه امام خمینی (ره) برگزار شد.
🔶 حجت الاسلام جعفري در ابتدا با تقسيم روشنفکری به لائيک و دينی، به تفاوت اين دو اشاره کرد و گفت: "هدف روشنفکری دينی، جمع ميان دين و مدرنيته است. این جریان در ظاهر معتقد است نبايد هيچکدام را فدای ديگری کرد، اما در عمل دين را بر اساس مدرنيته بازسازی میکند".
🔶 دکتر جعفري با تاکيد بر اينکه "روشنفکری دينی" را نبايد با "نوانديشی دينی" اشتباه گرفت، افزود: "نوانديشی دينی معتقد به احياء دين است و دغدغه اصلی در سازگاری با علم و مدرنيته، حفظ دين است؛ از سوی دیگر، برخلاف سنتیها که علاوه بر مبانی، با مظاهر مدرنيته نيز مشکل دارند، جریان نواندیشی دينی با ظاهر مدرنيته مخالفت ندارد. بنابراين روشنفکري دينی نه لائيک است و نه نوانديشی دينی."
🔶 ايشان جريان روشنفکری دينی را دارای سه دوره دانست که اولين دوره آن توسط مهندس بازرگان و دکتر سحابی در دهه 20 شکل گرفت و در آن انطباق آموزههای دينی با علوم طبيعی مطرح شد. وی افزود: "اين جريان ابتدا از فقه و سازگاری آن با علوم طبيعی روز آغاز کرد، اما بعدها به مسائل اعتقادی مانند معاد هم کشيده شد و تفسيرهای طبيعی از آنها ارائه شد".
🔶 ايشان دوره دوم جريان روشنفکری دينی را انطباق آموزههای دينی با انديشههای سوسیاليستی و اگزيستانسياليستی دانست که توسط دکتر علی شريعتی در دهه 40 ايجاد شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.
🔶 دکتر جعفری دوره سوم روشنفکری دينی را متعلق به پس از انقلاب دانست که دکتر سروش و مجتهد شبستری آن را رهبری کرده و در آن از انطباق آموزههای دينی با علوم انسانی سخن گفتهاند.
🔶 حجت الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به مبانی اعتقادی، زمينهها و عوامل افول اين دوره از جريان روشنفکری دينی افزود: "اين جريان با طرح نظريه قبض و بسط و تجربه نبوی و مباحث بعد از آن، اساسا از دين چيزی باقی نگذارد و به روشنفکری دينی پايان داد. هرچند اين جريان از ابتدا به دليل اينکه بر پايههای مدرنيته شکل گرفته بود، با آموزههای دينی سازگار نبود."
🔶 ايشان در پايان به ظهور جريان ديگری پس از روشنفکری دينی اشاره کرد و افزود: "به دليل ضرورت مدرن بودن و نيز ضرورت معنوی بودن، از دل دوره سوم جريان روشنفکری دينی، جريان ديگری بيرون آمد که توسط آقای مصطفی ملکيان به عنوان جريان روشنفکری معنوی مطرح شده است".
🆔 @meshkatnoor
۱۳ آذر ۱۴۰۰