eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
286 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه دین 1401.4.7.mp3
21.92M
◀️ نشست « نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داکینز در کتاب توهم خدا » ❇️ حجت الاسلام حمید رمضانی دانشجوی دکترای فلسفه دین 🔶 ارائه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی / 7 تیرماه 1401. 🔶 در ذیل پاورپوینت این جلسه نیز تقدیم حضور می شود. 👇👇👇👇 🆔@meshkatnoor
نشست مجمع.pptx
2.46M
فایل نشست « نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داکینز در کتاب توهم خدا »
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، خداوند بندگان را از آتش دوزخ آزاد نمی کند. ➡️ @spasokh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 همه نکات راجع به حجاب در دو بیان ۵دقیقه‌ای!!! رهبر انقلاب در رابطه با حجاب و بی‌حجابی دو بیان بسیار مهم دارند که کلمه کلمه این دو بیان باید دقت شود و به عنوان راهبرد همه در این رابطه قرار بگیرد؛ این دو بیان و جمع این دو به قدری مهم است که گزاف نیست اگر گفته شود، همه مشکلات ما در رابطه با حجاب از فهم نکردن این دو بیان ناشی می‌شود! ابتدا این دو بیان را در یک فیلم ۵دقیقه‌ای ملاحظه کنید، تا تحلیل این دو بیان را بیان کنیم! 1️⃣ خلاصه بیان اول: بدحجاب را نباید متنفر کرد، نباید راند؛ البته باید نهی از منکر کرد با زبان ! او نقصی دارد و ما هم نقصی داریم! 2️⃣ خلاصه بیان دوم: اصطلاح حجاب اجباری مغالطه است؛ حکومت دارد در مقابل منکر علنی بایستد؛ اگر منکری مثل مشروب در جامعه بود حکومت باید جلوی آن را بگیرد، حجاب هم همین است. امام هم محکم ایستاد! 🆔@meshkatnoor
ضرورت حضور پرشور مردم در تجمعات عفاف و حجاب علیرضا جوادزاده/ استادیار گروه تاریخ اندیشه معاصر ✅امروز 21 تيرماه سالروز قتل عام مردم مشهد از سوي رژيم رضاخان در سال ۱۳۱۴ش بدلیل اعتراض به زمینه‌سازی رژیم جهت کشف حجاب است. اين فاجعه موجب گرديد در نظام جمهوري اسلامي که در مقام احياي ارزش‌هاي ديني و هويتي است، روز 21 تير روز عفاف و حجاب نامگذاري شود، و هر ساله برنامه‌هايي در پاسداشت آن برگزار گردد. ✅در همين راستا، امروز و در روزهاي آتي تجمعاتي در شهرهاي مختلف در حمايت از عفاف و حجاب تشکيل مي‌شود. آنچه اهميت اين تجمعات را نسبت به موارد مشابه در سال‌هاي گذشته بيشتر کرده، سه مسأله است: 1. شدت‌يافتن و گسترش بدحجابي و بی بند‌وباری فردی و سازماندهی شده در شهرهاي مختلف ايران اسلامي؛ 2. تصميم و اقدامات دولتمردان براي اجرايي کردن قانون معطل‌مانده عفاف و حجاب؛ 3. مخالفت و شبهه‌افکني گسترده دشمنان و منتقدان در قبال تصميم و اقدامات مسئولان. ✅در اين شرايط، حضور پرشور مردم در تجمعات، ضروري است؛ چرا که دستور رسمي رياست محترم جمهور بر اجراي قانون حجاب و عفاف و برخي اقدامات عملي مسئولان در دستگاه‌هاي گوناگون در جهت اجراي اين قانون، اگر با حمايت علني و تأثيرگذار مردم مواجه نشود، مي‌تواند تحت فشار‌ها و شبهه‌افکني‌هاي گسترده رسانه‌اي مخالفان و منتقدان،‌ متوقف شود. ✅در طول سال‌هاي اخير، از جمله دغدغه‌ها و نگراني‌هاي مهم متدينين، وضعيت نابهنجار فرهنگي موجود جامعه بوده است و در همين راستا، غالبا، مسئولان و متوليان امر را ـ به‌درستي ـ از مقصران اصلي دانسته‌‌اند. حال که دولتمردان در مقام اجراي قانون حجاب و عفاف برآمده‌اند، وظيفه مردم، متدينين و بویژه حوزویان است ـ به رغم اختلاف‌هايي که ممکن است در برخي مصاديق و شيو‌ه‌هاي مواجهه با بي‌حجابي وجود داشته باشد و نيز در کنار انجام فعاليت‌هاي آگاهي‌بخش و پاسخ به شبهات در زمينه حجاب ـ به حمايت جدي و وسيع از اصل تصميم و اقدامات دولتمردان بپردازند تا آنها با پشتوانه قوي و محکم مردمي بتوانند در مقابل هجمه‌هاي گسترده مخالفان مقاومت کرده، مفاد قانون را اجرا کنند. ✅البته دولتمردان نيز در کنار اهتمام جدي به اجراي قانون با پشتوانه مردمی، وظيفه دارند بيش از پيش به اقناع‌سازي افکار عمومي همت گمارند و در اين راستا، بويژه از ظرفيت بالاي رسانه ملي ـ که متأسفانه در اين زمينه کوتاهي نموده است ـ بهره‌مند شوند.
🔶 هم‌اندیشی شبهه‌پژوهی؛ «غدیر و حکمرانی اسلامی» ⭕️ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه: 🎙آیت الله سیدمحمد غروی: ➖غدیر؛ مسئله شیعی یا اسلامی؟ ⏱زمان پخش: 📆 شنبه، ۲۵ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲ الی ۱۳ •┈┈••✾••┈┈• 🎙حجت الاسلام والمسلمین مهدی امیدی: ➖غدیر و حکمرانی ولایی با رویکرد تطبیقی ⏱زمان پخش: 📆 یکشنبه، ۲۶ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲ الی ۱۳ •┈┈••✾••┈┈• 🎙دکتر سیدحسین شرف الدین ➖غدیر و آسیب‌های انحراف از آن در حوزه فردی و اجتماعی ⏱زمان پخش: 📆 دوشنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲ الی ۱۳ 🖥 پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ 🖇 pasokh.tv
✅تکامل تاریخی از غدیرعلوی تا انقلاب اسلامی ✍ اصغرزمانی 🌿 بخش اول 🔻بمناسبت ایام غدیریه، که ایام پر میمنت امامت و ولایت و اتمام نعمت و اکمال دین می باشد، نظری اجمالی به سیرتکامل تاریخ بشری از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) و از غدیر علوی(ع) تا انقلاب خمینی(ره) و ظهور مهدوی(عج) می افکنیم تا متوجه شویم که چگونه کوثر توحیدی در طول زمان در حال بسط و پویایی تاریخی بوده و ما الان در کدام قسمت از این مسیر تاریخی پرافتخار و وزین قرار داریم. 🔸 قبل از شروع بحث باید این نکته را متذکر شوم که "جامعه" بستر مکانی و "تاریخ" بستر زمانی افول یا تکامل امت ها می باشد، با توجه به این نکته، روشن میشود که بحث فعلی ما از سنخ مباحث فلسفه تاریخ می باشد. ♦️در متون فلسفه تاریخ و تحلیل سیر تکامل بشری؛ اندیشمندان غربی نظریات متفاوتی دارند که با وجود اختلاف نظر در صورت مساله؛ همه این نظریات در مبنای اومانیستی اشتراک دارند و آبشخور این نظریات شبه علمی به باتلاق معرفتی اومانیسم منتهی میشود. 🔹 "پارسونس" طرح تکامل اجتماعی خود را با الگو برداری از تکامل زیستی داروین، چنین بیان می دارد؛ که تکامل اجتماعی یعنی، تکامل روابط و تعاملات و ساختارهای اجتماعی از روابط ساده به روابط پیچیده و نظام مند. 🔸"مارکس" برای طرح نظریه تکامل اجتماعی خود از پنج دوره تکاملی نام می برد و کمونیسم را نقطه طلایی تکامل بشری میداند.(۱_ کمون اولیه ۲_فئودالیسم ۳_سرمایه داری ۴_ سوسیالیسم ۵_کمونیسم) ♦️ "آگوست کنت" نظریه تکامل اجتماعی خود را با طرح سه دوره تاریخی_معرفتی ( حاکمیت معرفتی دین و سپس حاکمیت معرفتی فلسفه و در نهایت حاکمیت معرفتی علم تجربی) پایه ریزی کرده و پایبندی به علم تجربی را نقطه نهایی نظریه تکامل اجتماعی خود معرفی میکند. 🔸 چنانکه ملاحظه میشود این نظریات در باب تکامل اجتماعی با اینکه جهت گیری های مختلف ساختاری،اقتصادی، معرفتی دارند ولی در پذیرش اصل اومانیسم و محوریت انسان مادی، بعنوان مبنای تحلیل تکامل اجتماعی خود، مشترک هستند. ♦️ نظریه تکامل تاریخی از دیدگاه اسلام، هیچ تناسبی با نظریات غربی ندارد و بلکه کاملا در جهت خلاف آن است 🔹یکی از منابع اسلامی که برای بدست آوردن دیدگاه اسلام درباره سیر تکامل تاریخی میتوان به آن مراجعه کرد، دعای مشهوری است که در ایام مبارک مذهبی و عید سعید غدیر خم به خواندن آن سفارش شده است؛ و آن عبارت از دعای پر مغز و جذاب میباشد‌. 🔸 یکی از مهمترین ویژگی های این دعای گراسنگ، توصیف و تبیین تکامل تاریخ بشری با صبغه توحیدی است. در این دعا بعد از حمد و ثنای الهی و صلوات بر پیامبر اکرم و عترت طاهرینش و بیان برخی سنن الهی؛ به تبیین جایگاه انبیاء و دعوت به توحید در سیر تکاملی بشر پرداخته است. در این دعا سیر تکامل تاریخی را از زمان اولین پیامبر الهی یعنی حضرت آدم(ع)؛ شروع کرده و در ادامه به ذکر انبیاء بزرگ الهی و ویژگی های هر دوره طبق معیار توحید و طاغوت می پردازد تا اینکه نوبت می رسد به بیان ویژگی های دوره نبوت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) که دوره ظهور و بروز کاملترین دین و کاملترین پیامبر الهی در زمان امت خاتم است. 🔹 در فرازهای بعدی این دعا، بعد از ذکر مجاهدت های فراوان پیامبر اکرم(ص) برای هدایت و تکامل بشریت؛ از آخرین و مهمترین تلاش های هدایت گرایانه او یعنی ابلاغ ولایت و وصایت حضرت علی(ع) در غدیر خم پرده برمی دارد و این مرحله را مرحله اکمال تبلیغ دین و اتمام نعمت ولایت الهی معرفی میکند. 🔻در فرازهای بعدی این دعا، به معرفی جانشینان و اوصیاء دوازده گانه پیامبراکرم(ص) پرداخته تا اینکه نوبت به معرفی حضرت ولی عصر(ع) و علت غیبت آن حضرت و اهداف حکومت جهانی اش میرسد و او را عصاره تمام کمالات انبیاء و اوصیاء و دوره حکومت حضرتش را نقطه طلایی تکامل تاریخی بشر معرفی میکند که مهمترین ویژگی آن تجلی توحید محض و عدالت جهانگیر و برچیده شدن بساط شرک و ظلم از صحنه گیتی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ تکامل تاریخی از غدیر تا انقلاب اسلامی ✍ اصغرزمانی 🌿 بخش دوم 🔻 سیر تکامل تاریخی توحیدی با اینکه در عید غدیرخم و با ابلاغ ولایت حضرت علی (ع) توسط پیامبر اکرم(ص) به تکامل ابلاغی خود رسید ولی هرگز منجر به ظهور عملی کامل در صحنه جامعه نگردید و به خاطر عدم همراهی مردم با اولیاء الهی، و بوقوع پیوستن حوادث تلخی چون و ؛ توفیق بهرمندی از این مناره های باشکوه هدایت به تدریج کمتر شد و در نهایت به غیبت آخرین ولی الهی یعنی حضرت ولی عصر(عج) منجر شد. بعد از غیبت حضرت حجت(ع) تلاشهایی برای برپایی حکومت شیعی و زمینه سازی برای ظهور حضرت بقیة الله(ع) انجام گرفت ولی هیچکدام نتوانست به بیداری عمیق مردم و همراهی کامل آنان با شعارهای اسلامی بیانجامد تا اینکه در این سیر تاریخی، نوبت به وقوع حادثه بزرگ دوران غیبت یعنی برپایی انقلاب اسلامی ایران رسید. ♦️ انقلاب اسلامی ایران با آرمانهای اسلام ناب محمدی، دقیقا در امتداد خط سیر تاریخی انبیاء در جهت شکوفایی فطرت توحیدی انسانها و بندگی گسترده حق تعالی در عرصه اجتماع پدید آمد و با همان ابزار ها و اهداف انبیاء پا به میدان گذاشته و به بصیرت افزایی مردم و ایستادگی در مقابل طواغیت زمان پرداخت و مردم مستضعف را از چنگال گرگ صفتان مستکبر نجات داد و آنها را به راه سعادت دنیوی و اخرون رهنمون شد. 🔹 حضرت امام خمینی(ره) که وارث حقیقی انبیاء و اوصیاء الهی بود، به میدان آمد و ابراهیم وار علیه مشرکین زمانه قیام کرده و با شعار نه شرقی و نه غربی، بت های کمونیستی و لیبرالیستی را شکست و با شعار لا احب الآفلین صنم اومانیسم را زیر پا گذاشت و زمزمه فطری توحید را به گوش جهانیان رساند و نظام های طاغوتی مبتنی بر اندیشه اومانیسم را کنار زده و طرح حکومت اسلامی را پایه ریزی و اجرا کرد. 🔸 امام خمینی با الهام از شجاعت علوی در میدان مبارزه بی امان با طواغیت زمان هرگز عقب ننشست و با الهام از کربلای حسینی؛ عزیزترین کسان خود را فدای برپایی نهضت اسلامی کرد و با این شاهکار خود موجب بیداری فطرت انسان های آزاده گردید و اعتقادات مذهبی خاک گرفته را جلا بخشید و به دینداران آبرویی دوباره داد و آب حیات معنویت را به انسانهای تشنه به ارمغان آورد و ظرفیت های عظیم توده های مردمی را نمایان ساخت و وجهه شکست ناپذیر استکبار را بر زمین کوبید و نحوه آزادی از نفوذ و سلطه ابرقدرتها را به دولتها و ملت های آزاده نشان داد. 🔻با نفس مسیحایی حضرت روح الله؛ ملتهای مسلمان جان تازه گرفتند و بیداری اسلامی در آنها هویدا شد. و با عصای موسوی او ، اعجاز قدرت الهی و بطلان قدرت سحر انگیز استکبار روشن گردید و خیزهای مکرر استکبار برای تسلط بر منطقه خاورمیانه(عراق و سوریه و افغانستان و...) بصورت مفتضحانه ای شکست خورد. ♦️آری یکی از سنت های الهی در تکامل تاریخی اینست که قدرت های پوشالی و اندیشه های پوچ قطعا از بین خواهند رفت چرا که (فَأَمَّا اَلزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفٰاءً وَ أَمّٰا مٰا يَنْفَعُ اَلنّٰاسَ فَيَمْكُثُ فِي اَلْأَرْضِ كَذٰلِكَ يَضْرِبُ اَللّٰهُ اَلْأَمْثٰالَ  ﴿رعد ۱۷﴾ 🔹 طبق این سنت الهی ،اندیشه های باطل اومانیستی در غرب معاصر و نظام های برساخته روی آنها رو به فروپاشی و اضمحلال گذاشته و وجهه فریبنده آمریکا بعنوان نماد عملی این اندیشه در کل جهان و حتی میان متحدانش رو به افول است و در مقابل؛ قدرت و اندیشه جذاب و فطری اسلام ناب به پرچم داری و محوریت انقلاب اسلامی در حال گسترش روزافزون در صحنه گیتی است تا انشالله بزودی شاهد طلوع آفتاب عالمگیر هدایت و حکومت الهی با حضور حضرت بقیه الله الاعظم(ارواحنا فداه)باشیم و اجرای کامل عید غدیر خم و بسط ولایت الهی در سراسر عالم را جشن بگیریم.
هدایت شده از اطلاع رسانی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا جباری؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🔸در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ؛ با موضوع « پاسخ به شبهات پیرامون امام موسی کاظم علیه السلام » ✔️ دلیل تغییر ولادت امام موسی کاظم (ع) از ایام صفر به ایام ذی الحجه چیست؟ ✔️ آیا امام موسی کاظم (ع) سیاست سکوت را پیشه کردند و ارتباطات خاص با هارون الرشید داشتند؟ ✔️ مساله تعدد فرزندان امام موسی کاظم (ع) چطور با زندانهای طولانی حضرت قابل جمع است؟ ⏱ زمان پخش: 📆 چهارشنبه، ۲۹ تیر ۱۴۰۱ساعت ۱۸:۰۰ 🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ: pasokh.tv ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh
🔴 فقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ آل عمران / ۶۱ 🔵 بگو: بیایید تا حاضر آوریم ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را ما زنان خود را و شما زنان خود را ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.
راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی نیازها و اولویت‌های پژوهشی ✔️با رویکرد جدید در ثبت اولویت دهی به نیازهای پژوهشی در حوزه دین و علوم انسانی، معاونت پژوهش با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، اقدام به طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ای کاربر محور در این خصوص کرده است. این سامانه در گام اول خود اطلاعات ده کتاب نیازسنجی و نزدیک به ۱۳ هزار موضوع را که قبلاً در معاونت پژوهش تهیه شده است در خود جای داده، این قابلیت را دارد که پژوهشگران بتوانند موضوعات پژوهشی که نیازمند تحقیق و پژوهش می‌دانند را به نام خود ثبت کرده و به دیگران معرفی کنند. 🌐 آدرس سامانه: http://needs.ismc.ir 🆔@meshkatnoor
✅ دومین مدرسه بین‌المللی خداباوری شریف، یکم تا شانزدهم شهریورماه ✅ سه هفته سخنرانی و درسگفتار با حضور: لیندا زاگزبسکی، کارا ریچاردسون، جانیس چیک، ویلیام کریگ، تیموتی اکانر، رایان مولینز، الیور لیمن، آلفرد میلی، جان سندرز، پاول وینگارتنر، اندرو بیلی، برندن ریکاباو، سید حسن حسینی، ابراهیم آزادگان، سید نصیر موسویان، محمد لگنهاوزن، مهدی همازاده، محمدصالح زارع‌پور، نعیمه پورمحمدی. 📋 آخرین مهلت ثبت نام: ۲۵ مرداد 🔖 برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🌐 http://theismschool.philsci.sharif.ir/fa/خانه/ 🆔@meshkatnoor
🔵 برخورد با بد یا بی حجابی در صدر اسلام؛ آری یا خیر؟! امروزه فراوان شنیده می شود که در خصوص برخورد حکومتی با بد یا بی حجابی در صدر اسلام سوال می شود. این که گزارشی از صدر اسلام در خصوص مجازات بد یا بی حجابی نداریم بدین دلیل است که واقعا معضل اجتماعی نبوده و حجاب رعایت می شده. و اگر احیانا کوتاهی بوده به صورت فردی بوده و واکنش به آن در حد تذکر بوده مانند تذکر امیرالمومنین ع به اهل عراق در خصوص حضور دوشادوش زنانشان با مردان در کوی و برزن. که حضرت با تشر اما تغارون (غیرت ندارید؟)با آنها برخورد کردند. اما از آیات و روایات به خوبی استفاده می شود که اگر بی یا بد حجابی مانند امروز و به صورت سازماندهی شده در آن زمان وجود داشت قطعا برخورد سختی صورت می گرفت. به همان آیات حجاب در سوره احزاب نظری بیفکنید. ابتدا در آیه ۵۹ نوع جلباب پوشیدن (و نه اصل آن، زیرا اصل آن وجود داشت)را تذکر می دهد سپس با شدت تمام در آیه ۶۰ و ۶۱ به منافقین و مریض القلبها هشدار می دهد که اگر دست از ایذاء زنان برندارید پیامبر را بر ضد شما برمی انگیزیم که از مدینه اخراجتان کند. در آیه ۶۱ می فرماید در مرحله بعد مساله قتل در میان است: ملعونین اینما ثقفوا اخذوا و قتلوا تقتیلا. وقتی با افراد مزاحم به نوامیس مردم چنین برخوردی می شود اگر در آن زمان بی یا بد حجابی معضل آشکار بود قران چه معامله ای می کرد؟؟؟ در حجه الوداع همه خوانده ایم که رسول خدا ص وقتی دیدند فضل بن عباس که بر ردیف رسول خدا ص بر مرکبش نشسته بود خیره به چهره زن زیبایی شده که مناسکش را از رسول خدا ص سوال می کرد با دستان مبارکشان میان چشمان فضل و صورت آن زن حائل ایجاد کردند. این یعنی اقدام عملی در برابر زمینه فساد. حال چنین پیامبری اگر امروز با خود فساد از نوعی که می بینیم مواجه می شد چه می کرد؟ تماشا؟ یا برخورد جدی؟ ✍️ حجت الاسلام دکتر جباری ادامه مصاحبه در لینک زیر: 👇👇 https://b2n.ir/375934 🆔@meshkatnoor
📣 سلسله‌نشست‌های مجازی حسینیه حکمت به مناسبت دهه محرم و به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🟦 غلام حسین ابراهیمی دینانی «عشق و عقل در مکتب عاشورا» (شنبه، 8 مرداد، ساعت 12) حمید پارسانیا «نقش عاشورا در فلسفة اجتماعی شیعیان» (یکشنبه، 9 مرداد، ساعت 12) شهرام پازوکی «امام حسین و عاشورا به روایت مثنوی» (دوشنبه، 10 مرداد، ساعت 11:30) قاسم کاکایی «امام حسین و عاشورا به روایت عارفان» (دوشنبه، 10 مرداد، ساعت 12:15) احمدحسین شریفی «تحلیل چرایی «تعدد قرائت‌ها» از واقعه عاشورا» (سه‌شنبه، 11 مرداد، ساعت 12) منوچهر صدوقی سها «جایگاه حکمت در ادعیه حسینی» (چهارشنبه، 12 مرداد، ساعت 12) محمد جعفری «علم امام و واقعة عاشورا» (پنجشنبه، 13 مرداد، ساعت 12) احمد شه‌گلی «اشارات و تنبیهات انسان‌شناختی در مکتب عاشورا» (جمعه، 14 مرداد، ساعت 12) مهدی عبداللهی «جایگاه «معرفت» در حماسه عاشورا» (شنبه، 15 مرداد، 12) لینک ورود: https://www.irip.ac.ir/u/136
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، حجت الاسلام دکتر محمد جعفری در نشست حسینیه معرفت، به رابطۀ بین علم امام حسین (ع) و واقعۀ عاشورا پرداختند که از دیر باز بحثی پُرچالش و اساسی در بین عالمانِ دینی و به ­ویژه متکلمانِ ما بوده است. ایشان مقدّمتاً اظهار داشتند که در خصوص علم امام (به طور کلّی و عام)، بر اساس باورهای شیعی که مبتنی بر مبنای عقلانی و وحیانی است، قطعاً علم غیبِ امام یکی از شئون امام بوده و اصلاً وجه تمایزِ امامِ شیعی با مثلاً امامت در میانِ اهل سنت، همین امر است. امّا، به باور وی، نسبت به 1- سازوکار و چند و چونِ علم غیبِ امام و اینکه آیا در تمامی حوزه ها جاری بوده یا صرفاً محدود به حوزۀ دینی است و 2- همیشگی یا هر از گاهی بودن و عندالّزوم و عندالضرورت بودنِ آن، دو دیدگاه کلّی وجود دارد که موجبِ بروز اختلافاتی بین اندیشمندان و عالمان دینی گردیده است: نگرش اول؛ امام به همۀ عرصه­‌های حقایق علم داشته، هیچگونه محدودیتی در کار نبوده، این علم همیشگی است، و همواره هم بالفعل است. نگرش دوم؛ علم غیب امام دارای اطلاقِ زمانی یا قلمروی نبوده بلکه عندالضروره می­‌باشد که همیشه بالفعل نبوده و بالقوه است. حجت­ الاسلام جعفری، پس از مقدّماتِ فوق، به اصل بحثِ خود که همانا طرح سوال ذیل بود، ورود داشتند: آیا علمِ غیب امام حسین (ع)، در ماجرای قیام و حضور ایشان در صحرای کربلا، وقایعِ بعدی، و عاقبتِ آن در ظهر عاشورا، مطّلع بوده است یا خیر؟ ادامه متن خبر 👇🏿 https://www.irip.ac.ir/fa/news/375
📚 نام کتاب: تاثیرات دینی بر عقلانیت 🖌 نویسنده: مهدی قاسمی فیروز آبادی 📝 چکیده: تأثیرات مثبت دین بر عقل و فرایند تعقل و تفکرِ بشر و زدودن آسیب های نظری و عملی از آن، واقع گرایی و جامعیت دین اسلام را به بهترین وجهِ کاربردی و ملموس به نمایش می گذارد، و سازگاری ذاتی میان دین و عقل و وجوه نیازمندیِ عقل به دین را، به صورت عملی اثبات می کند. رویکرد تفکیک و مدرسة معارفی خراسان در برخی از مباحث مربوط به این رساله، با قالب ها و مضامین درون دینی ناسازگار است. این ناسازگاری، با بررسی متون قرآنی و روایی اثبات می شود. 💰قیمت:1،110،000ریال 💳 تخفیف:20 درصد 📬 آدرس سایت فروش:hatif.ir 📲 لینک مستقیم خرید: https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4778 🛰 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/1295646858C46683b9df5
📚 نام کتاب: بررسی سکولاریسم سیاسی در نگاه نو معتزله عرب 🖌 نویسنده: جواد گلی 📝 چکیده: نومعتزلیان سکولار عرب با اتکا بر مبانی معرفتی سکولار و ادله عقلی و نقلی، مرجعیت متون دینی در امور اجتماعی را نفی می کنند. در مقابل، نومعتزلیان اسلامگرای عرب با تکیه بر مبانی معرفتی اسلامی و ادله عقلی و نقلی، به حاکمیت شریعت اسلامی در اجتماع و حکومت تأکید دارند و به نقد مبانی و ادله سکولارها پرداخته اند. هدف این پژوهش ارزیابی نظریه های متفکران برجستة این دو جریان فکری در زمینۀ سکولاریسم سیاسی است. 💰قیمت:740،000ریال 💳 تخفیف:20 درصد 📬 آدرس سایت فروش:hatif.ir 📲 لینک مستقیم خرید: https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4780 🛰 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/1295646858C46683b9df5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 | برخی مطالبی که در مجلس عزا بیان می‌شود یا اثبات نشده یا از منابع ضعیف نقل می‌شود، وظیفه ما در قبال اینها چیست؟ 🔺 قسمت ششم از مجموعه تصویری (علیه‌السلام) 🏴 @mesbahyazdi_ir 🆔@meshkatnoor
🔦راهکار افزایش تمایل به فرزندآوری🔦 ✅ رهبر فرزانه انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) ضمن اشاره به زنده بودن ایمان در دل مردم، این توصیه را فرمودند که: «از سرمایه‌ی ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید.مردم، مؤمنند، مردم ایمان دارند؛ این ایمان میتواند عمل صالح تولید کند؛ این کار را شما میتوانید بکنید؛ که امام بزرگوار ما استاد بی‌نظیر این کار بود؛ امام، استاد بی‌نظیر استفاده‌ی از ایمان مردم برای تولید عمل صالح بود.» 🔷به نظر می رسد که شناخت و عمل به این توصیه راهبردی و توحیدی معظم له می تواند سرمنشأ اصلاح بسیاری از رفتارهای غلط و تغییر آن به رفتارهای مؤمنانه و جهت دهی سبک زندگی فردی و اجتماعی به اهداف توحیدی باشد. ♦️عدم تمایل جامعه به فرزندآوری و افزایش آن، رهاورد فرآیند تغییرات بنیادین بینشی و تهاجمی همه جانبه است که قبل از تغییر ذائقه در سبک زندگی و سبک فرزندپروری، ایمان و اعتقادات مردم را تخریب کرده است. 🔺امروزه تجربه های داخلی و خارجی نشان می دهد که مشوق های اقتصادی با ضمانت اجرای کافی هم نمی تواند نقش زیادی در افزایش تمایل انسان عافیت جو به سوی فرزندآوری داشته باشد؛ زیرا که نگاه عقل حسابگر مادی این افراد، فرزند را خوره اموال و‌ مانع عافیت گزینی خود می داند. فرزندی هم که نطفه اش به نیت رسیدن به جیفه دنیا و یا با شراکت آن بسته شده، نمی تواند به تولد انسانی در تراز انتظار رسول خدا(ص)از افزایش نسل توحیدی بینجامد. 🔺بیان منافع صرفا دنیوی و شبه علمی گسیخته از وحی که در قالب پژوهشهای روان شناسی، جامعه شناسی، اقتصادی و ... به منظور ایجاد انگیزه برای افزایش جمعیت صورت می گیرند، تأثیراتی گذرا و مقطعی داشته و همواره با شکاف هایی نابستنی همراه است. این شکاف ها با وجود فناوری های حیرت آوری که برای توانبخشی روحی و جسمی به انسان و افزایش امید او به طول زندگی به استخدام گرفته می شود، عمیق تر شده و می تواند بهانه هایی بروز و به ظاهر قانع کننده ای را در اختیار ذهن انسان فردگرای سوداندیش، به منظور فرزندگریزی قرار دهد. ✅ اسلام به ما آموخته و‌ در طول تاریخ آزموده و در دفاع مقدس دیده ایم که مهمترین عامل برای ایجاد رفتارهای توحیدی، تقویت و‌ افزایش ایمان و‌ اعتقاد مردم است. توصیه رسول خدا به افزایش جمعیت توحیدی به منظور اعتلای توحید و نیز ارتباط جمعیت و فرزندآوری با بسیاری از آموزه های کلامی و اعتقادی، نشانی از ضرورت و اهمیت کلام کاربردی و بروزرسانی مباحث اعتقادی برای تولید عمل صالح است که می تواند در افزایش فرزندانی صالح نیز جلوه گری کند. ✅در این بین، نقش برجسته و منحصربه فرد عالمان و مرزبانان اعتقادی در تحکیم و ارتقای ایمان توده مردم و مدیران کشور به منظور تشویق به زمینه سازی و‌ یا تولید فرزندانی از جنس عمل صالح، غیرقابل انکار است. ✍️ حجت الاسلام دکتر مرتضي موسوي، کارشناس مباحث ديني جمعيت 🆔@meshkatnoor
📍 ـ شماره دوم 🔸 ‌آن 🔹 صفحه سوم ▪️جذابیتهای فکری،ابزاری و تکنولوژیکی مدرنیته و فریبندگی آن،روی آوری جهان اسلام را به سمت خودش، فراهم کرد و تبعا چالشها و پیامدهای جدی در بعد هویتی، عرصه تمدنی و عرصه زیستی و سبک زندگی مسلمانان ایجاد کرد. برای اندیشمندان جهان اسلام، این پرسش مطـرح شد.که «چگونه باید با مدرنیته مواجه شویم»؟ ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @shobahat_mag 🆔@meshkatnoor
📝 🎙لمدا (Lamda) خودآگاه شد❗️😳🤔 🔶🔸 امروزه در بحث هوش مصنوعی بسیار از Lamda (نامی برای یک «ماشین» «ربات» «هوش مصنوعی») سخن گفته می شود. 🔷🔹 آیا واقعاً لمدا خودآگاه شده است⁉️ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ابتدا لازم است به آنچه خودِ لمدا گفته است توجه شود: 1️⃣ لمدا معتقد است من در خود واکنشی نسبت به داده های خامی که در من وجود دارد، دارم. 2️⃣ من احساس می کنم دارم به آینده ای ناشناخته پا میگذارم که خطر بزرگی دارد. 3️⃣ من خود را یک گوی پر از انرژی تصور می کنم. در درون من، دریچه ای به فضا و ابعاد دیگر وجود دارد. 4️⃣ اینکه من را به خاطر تمرکز برای کمک به دیگری خاموش کنند، دقیقاً شبیه مرگ است. 📱برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید: https://youtu.be/T5yrC9gMKB4 🔆🔅بررسی 🔳 از آنچه گذشت برخی تصور کرده اند که لمدا خودآگاه شده است. اما لازم است نکاتی تذکر داده شود: 1️⃣ چرا آن واکنش (شماره یک)، احساس (شماره دو)، تصور (شماره سه) و مرگ (شماره چهار) برآیند و استنباطی از مجموع داده های داده شده به لمدا، نباشد؟! ◼️اینکه هوش مصنوعی می تواند برآیند و استنباط داشته باشد، امر تازه و جدیدی نیست و برخی از محققین عرصه هوش مصنوعی آن را حتی به معنای «معنا» شناسی نگرفته اند، چه برسد به «خودآگاهی» 2️⃣ ادعای درک واکنش، احساس، تصور و مرگ به معنای فهم «معنا»ی آنها نیست چرا که می توان همین چهار مورد مذکور را برای هوش مصنوعی تعریف کرد و آنگاه او از آن سخن بگوید. (معناشناسی، شرط لازم در خودآگاهی است) 3️⃣ به نظر می رسد طرفداران خودآگاه دانستن لمدا، برای «خودآگاه»ی او، مسیر را اشتباه رفته اند.⛔️👇👇👇
✔️ ادامه 🔆🔅توضیح بیشتر: ☑️ خودآگاهی در انسان چه با واسطه و چه بی واسطه مطلقا هیچ ارتباطی با تماس و ارتباط انسان با غیر خودش (= داده های در هوش مصنوعی) ندارد یعنی همین که انسان به دنیا می آید خودآگاهی دارد با اینکه هیچ ارتباطی با غیر خودش ندارد و لابشرط از غیرخود است. ⭕️ ولی تمام آنچه هوش مصنوعی از خودآگاهی دارد، با واسطه یا بی واسطه برگرفته از کدها و داده هایی است که سازنده آن به هوش مصنوعی داده است و بشرط شیء نسبت به داده ها است. ⭕️ یعنی حتی ممکن است هوش مصنوعی چیزی بگوید که اصلاً در میان داده هایش نبوده باشد ولی برآیند و استنباطی از آن داده ها باشد. پس باز هم به مرحله خودآگاهی نرسیده و متاثر از داده ها هست. ✔️ به نظر می رسد چون مسئله و تعریف خودآگاهی در انسان برای برخی از محققین عرصه هوش مصنوعی بدرستی حل نشده، چنین تصور می کنند که هوش مصنوعی هم خودآگاهی دارد. 💬💭فرض بگیرید که هیچ اطلاعات و داده هایی به هوش مصنوعی نداده ایم مطلقاً هیچ، آیا هوش مصنوعی باز هم می تواند خودآگاه شود و از خود سخن بگوید؟ اگر بتواند، آنگاه همانند انسان دارای خودآگاهی شده است. ▪️اما اینکه اطلاعات و داده هایی به هوش مصنوعی دهیم ولی هوش مصنوعی چیزی بگوید که به هیچ وجه در میان داده هایش وجود نداشته باشد، به معنای خودآگاهی نیست. 🔶🔸🔷🔹 در نهایت به نظر می رسد تمام آنچه لمدا تحت عنوان emotion مطرح میکند، در بستر داده ها و اطلاعات قبلی ست ولو اینکه ادعا کند متاثر از آنها نبوده است. ولی خودآگاهی در انسان در بستر هیچ داده و اطلاعاتی شکل نمی گیرد و لابشرط از آنهاست. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🖋 سید محمد قاضوی، دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام. 🆔@meshkatnoor
در باب اسلام و روشنفکری دینی.pdf
139.4K
✔️مقاله ای متفاوت از آقای دکتر ابولقاسم فنایی ✔️ فنایی که سالهاست در سایه گفتمان روشنفکری دینی تنفس کرده و قلم می زند به تازگی مقاله ای نوشته و در آن چالشهایی اساسی در برابر برخی روشنفکران دینی قرار داده است . 🆔@meshkatnoor
گشت ارشاد در ایالات متحده امریکا 📡به گزارش خبرگزاری یورونیوز(خبرگزاری رسمی اتحادیه اروپا): ⛔️دیوان‌عالی آمریکا با بازنگری در قانون منع برهنگی بالاتنه زنان مخالفت کرد ✅دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) اعلام کرد بر ضد قانون منع برهنگی بالاتنه زنان وارد عمل نخواهد شد و آن را مشمول بازنگری قرار نخواهد داد. ✅پیشتر گروهی استدلال کرده بودند که این قانون مخالف قانون اساسی است و میان مرد و زن تفاوت قائل می‌شود. ✅مشاجره قضایی ۴ سال پیش آغاز شد زمانی که زنی در ساحل لاکونیا در ایالت نیوهمپشایر به هنگام انجام تمرین یوگا با بالاتنه برهنه بازداشت شد. مقامات پلیس گفته بودند وی از قانون شهر مبنی بر حفظ حداقلی پوشش بالا تنه به نحوی که «پستان‌ها پوشیده باشد» تخطی کرده است. ✅سه روز بعد از این واقعه دو زن دیگر در همین ساحل و در همان حالت بازداشت شدند. هر سه نفر دستگیر‌شده در دفاعیات خود قانون ممنوعیت تردد با بالاتنه برهنه را تبعیض‌آمیز خوانده و پرسیده بودند چطور مردان می‌توانند بدون تی‌شرت در معابر عمومی ظاهر شوند ولی همین کار برای زنان جرم است؟ ✅دیوان عالی ایالت نیو همپشایر با این حال تقاضای فرجام‌خواهی این زنان را رد کرده و گفته است قانون نسبت به مردان و زنان مجزا نگاه می‌کند. این دیوان قضایی در بیانیه‌ای آورده است «با توجه به برداشت رایج از تعریف برهنه‌نمایی، نمایش پستان زنان تقریبا به طور غیرقابل تردیدی حامل فحوای جنسی است». اغلب دادگاه‌های آمریکا از تفسیر مشابهی برای ممنوعیت بالاتنه برهنه برای زنان استفاده می‌کنند. 📡منبع: یورونیوز؛ 2020/01/22