به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، حجت الاسلام دکتر محمد جعفری در نشست حسینیه معرفت، به رابطۀ بین علم امام حسین (ع) و واقعۀ عاشورا پرداختند که از دیر باز بحثی پُرچالش و اساسی در بین عالمانِ دینی و به ویژه متکلمانِ ما بوده است.
ایشان مقدّمتاً اظهار داشتند که در خصوص علم امام (به طور کلّی و عام)، بر اساس باورهای شیعی که مبتنی بر مبنای عقلانی و وحیانی است، قطعاً علم غیبِ امام یکی از شئون امام بوده و اصلاً وجه تمایزِ امامِ شیعی با مثلاً امامت در میانِ اهل سنت، همین امر است. امّا، به باور وی، نسبت به 1- سازوکار و چند و چونِ علم غیبِ امام و اینکه آیا در تمامی حوزه ها جاری بوده یا صرفاً محدود به حوزۀ دینی است و 2- همیشگی یا هر از گاهی بودن و عندالّزوم و عندالضرورت بودنِ آن، دو دیدگاه کلّی وجود دارد که موجبِ بروز اختلافاتی بین اندیشمندان و عالمان دینی گردیده است:
نگرش اول؛ امام به همۀ عرصههای حقایق علم داشته، هیچگونه محدودیتی در کار نبوده، این علم همیشگی است، و همواره هم بالفعل است.
نگرش دوم؛ علم غیب امام دارای اطلاقِ زمانی یا قلمروی نبوده بلکه عندالضروره میباشد که همیشه بالفعل نبوده و بالقوه است.
حجت الاسلام جعفری، پس از مقدّماتِ فوق، به اصل بحثِ خود که همانا طرح سوال ذیل بود، ورود داشتند: آیا علمِ غیب امام حسین (ع)، در ماجرای قیام و حضور ایشان در صحرای کربلا، وقایعِ بعدی، و عاقبتِ آن در ظهر عاشورا، مطّلع بوده است یا خیر؟
ادامه متن خبر 👇🏿
https://www.irip.ac.ir/fa/news/375
هدایت شده از انتشارات موسسه امام خمینی(ره)
📚 نام کتاب: تاثیرات دینی بر عقلانیت
🖌 نویسنده: مهدی قاسمی فیروز آبادی
📝 چکیده: تأثیرات مثبت دین بر عقل و فرایند تعقل و تفکرِ بشر و زدودن آسیب های نظری و عملی از آن، واقع گرایی و جامعیت دین اسلام را به بهترین وجهِ کاربردی و ملموس به نمایش می گذارد، و سازگاری ذاتی میان دین و عقل و وجوه نیازمندیِ عقل به دین را، به صورت عملی اثبات می کند. رویکرد تفکیک و مدرسة معارفی خراسان در برخی از مباحث مربوط به این رساله، با قالب ها و مضامین درون دینی ناسازگار است. این ناسازگاری، با بررسی متون قرآنی و روایی اثبات می شود.
💰قیمت:1،110،000ریال
💳 تخفیف:20 درصد
📬 آدرس سایت فروش:hatif.ir
📲 لینک مستقیم خرید: https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4778
🛰 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/1295646858C46683b9df5
هدایت شده از انتشارات موسسه امام خمینی(ره)
📚 نام کتاب: بررسی سکولاریسم سیاسی در نگاه نو معتزله عرب
🖌 نویسنده: جواد گلی
📝 چکیده: نومعتزلیان سکولار عرب با اتکا بر مبانی معرفتی سکولار و ادله عقلی و نقلی، مرجعیت متون دینی در امور اجتماعی را نفی می کنند. در مقابل، نومعتزلیان اسلامگرای عرب با تکیه بر مبانی معرفتی اسلامی و ادله عقلی و نقلی، به حاکمیت شریعت اسلامی در اجتماع و حکومت تأکید دارند و به نقد مبانی و ادله سکولارها پرداخته اند. هدف این پژوهش ارزیابی نظریه های متفکران برجستة این دو جریان فکری در زمینۀ سکولاریسم سیاسی است.
💰قیمت:740،000ریال
💳 تخفیف:20 درصد
📬 آدرس سایت فروش:hatif.ir
📲 لینک مستقیم خرید: https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4780
🛰 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/1295646858C46683b9df5
13.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | برخی مطالبی که در مجلس عزا بیان میشود یا اثبات نشده یا از منابع ضعیف نقل میشود، وظیفه ما در قبال اینها چیست؟
🔺 قسمت ششم از مجموعه تصویری #درمسیرحسین (علیهالسلام)
🏴 @mesbahyazdi_ir 🆔@meshkatnoor
🔦راهکار افزایش تمایل به فرزندآوری🔦
✅ رهبر فرزانه انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) ضمن اشاره به زنده بودن ایمان در دل مردم، این توصیه را فرمودند که:
«از سرمایهی ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید.مردم، مؤمنند، مردم ایمان دارند؛ این ایمان میتواند عمل صالح تولید کند؛ این کار را شما میتوانید بکنید؛ که امام بزرگوار ما استاد بینظیر این کار بود؛ امام، استاد بینظیر استفادهی از ایمان مردم برای تولید عمل صالح بود.»
🔷به نظر می رسد که شناخت و عمل به این توصیه راهبردی و توحیدی معظم له می تواند سرمنشأ اصلاح بسیاری از رفتارهای غلط و تغییر آن به رفتارهای مؤمنانه و جهت دهی سبک زندگی فردی و اجتماعی به اهداف توحیدی باشد.
♦️عدم تمایل جامعه به فرزندآوری و افزایش آن، رهاورد فرآیند تغییرات بنیادین بینشی و تهاجمی همه جانبه است که قبل از تغییر ذائقه در سبک زندگی و سبک فرزندپروری، ایمان و اعتقادات مردم را تخریب کرده است.
🔺امروزه تجربه های داخلی و خارجی نشان می دهد که مشوق های اقتصادی با ضمانت اجرای کافی هم نمی تواند نقش زیادی در افزایش تمایل انسان عافیت جو به سوی فرزندآوری داشته باشد؛ زیرا که نگاه عقل حسابگر مادی این افراد، فرزند را خوره اموال و مانع عافیت گزینی خود می داند.
فرزندی هم که نطفه اش به نیت رسیدن به جیفه دنیا و یا با شراکت آن بسته شده، نمی تواند به تولد انسانی در تراز انتظار رسول خدا(ص)از افزایش نسل توحیدی بینجامد.
🔺بیان منافع صرفا دنیوی و شبه علمی گسیخته از وحی که در قالب پژوهشهای روان شناسی، جامعه شناسی، اقتصادی و ... به منظور ایجاد انگیزه برای افزایش جمعیت صورت می گیرند، تأثیراتی گذرا و مقطعی داشته و همواره با شکاف هایی نابستنی همراه است.
این شکاف ها با وجود فناوری های حیرت آوری که برای توانبخشی روحی و جسمی به انسان و افزایش امید او به طول زندگی به استخدام گرفته می شود، عمیق تر شده و می تواند بهانه هایی بروز و به ظاهر قانع کننده ای را در اختیار ذهن انسان فردگرای سوداندیش، به منظور فرزندگریزی قرار دهد.
✅ اسلام به ما آموخته و در طول تاریخ آزموده و در دفاع مقدس دیده ایم که مهمترین عامل برای ایجاد رفتارهای توحیدی، تقویت و افزایش ایمان و اعتقاد مردم است.
توصیه رسول خدا به افزایش جمعیت توحیدی به منظور اعتلای توحید و نیز ارتباط جمعیت و فرزندآوری با بسیاری از آموزه های کلامی و اعتقادی، نشانی از ضرورت و اهمیت کلام کاربردی و بروزرسانی مباحث اعتقادی برای تولید عمل صالح است که می تواند در افزایش فرزندانی صالح نیز جلوه گری کند.
✅در این بین، نقش برجسته و منحصربه فرد عالمان و مرزبانان اعتقادی در تحکیم و ارتقای ایمان توده مردم و مدیران کشور به منظور تشویق به زمینه سازی و یا تولید فرزندانی از جنس عمل صالح، غیرقابل انکار است. ✍️ حجت الاسلام دکتر مرتضي موسوي، کارشناس مباحث ديني جمعيت
🆔@meshkatnoor
📍#نشریه_شبهات ـ شماره دوم
🔸#نواندیشیدینیوچالشهایآینده آن
🔹 صفحه سوم
▪️جذابیتهای فکری،ابزاری و تکنولوژیکی مدرنیته و فریبندگی آن،روی آوری جهان اسلام را به سمت خودش، فراهم کرد و تبعا چالشها و پیامدهای جدی در بعد هویتی، عرصه تمدنی و عرصه زیستی و سبک زندگی مسلمانان ایجاد کرد. برای اندیشمندان جهان اسلام، این پرسش مطـرح شد.که «چگونه باید با مدرنیته
مواجه شویم»؟
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @shobahat_mag 🆔@meshkatnoor
📝 🎙لمدا (Lamda) خودآگاه شد❗️😳🤔
🔶🔸 امروزه در بحث هوش مصنوعی بسیار از Lamda (نامی برای یک «ماشین» «ربات» «هوش مصنوعی») سخن گفته می شود.
🔷🔹 آیا واقعاً لمدا خودآگاه شده است⁉️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
ابتدا لازم است به آنچه خودِ لمدا گفته است توجه شود:
1️⃣ لمدا معتقد است من در خود واکنشی نسبت به داده های خامی که در من وجود دارد، دارم.
2️⃣ من احساس می کنم دارم به آینده ای ناشناخته پا میگذارم که خطر بزرگی دارد.
3️⃣ من خود را یک گوی پر از انرژی تصور می کنم.
در درون من، دریچه ای به فضا و ابعاد دیگر وجود دارد.
4️⃣ اینکه من را به خاطر تمرکز برای کمک به دیگری خاموش کنند، دقیقاً شبیه مرگ است.
📱برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://youtu.be/T5yrC9gMKB4
🔆🔅بررسی
🔳 از آنچه گذشت برخی تصور کرده اند که لمدا خودآگاه شده است. اما لازم است نکاتی تذکر داده شود:
1️⃣ چرا آن واکنش (شماره یک)، احساس (شماره دو)، تصور (شماره سه) و مرگ (شماره چهار) برآیند و استنباطی از مجموع داده های داده شده به لمدا، نباشد؟!
◼️اینکه هوش مصنوعی می تواند برآیند و استنباط داشته باشد، امر تازه و جدیدی نیست و برخی از محققین عرصه هوش مصنوعی آن را حتی به معنای «معنا» شناسی نگرفته اند، چه برسد به «خودآگاهی»
2️⃣ ادعای درک واکنش، احساس، تصور و مرگ به معنای فهم «معنا»ی آنها نیست چرا که می توان همین چهار مورد مذکور را برای هوش مصنوعی تعریف کرد و آنگاه او از آن سخن بگوید.
(معناشناسی، شرط لازم در خودآگاهی است)
3️⃣ به نظر می رسد طرفداران خودآگاه دانستن لمدا، برای «خودآگاه»ی او، مسیر را اشتباه رفته اند.⛔️👇👇👇
✔️ ادامه
🔆🔅توضیح بیشتر:
☑️ خودآگاهی در انسان چه با واسطه و چه بی واسطه مطلقا هیچ ارتباطی با تماس و ارتباط انسان با غیر خودش (= داده های در هوش مصنوعی) ندارد یعنی همین که انسان به دنیا می آید خودآگاهی دارد با اینکه هیچ ارتباطی با غیر خودش ندارد و لابشرط از غیرخود است.
⭕️ ولی تمام آنچه هوش مصنوعی از خودآگاهی دارد، با واسطه یا بی واسطه برگرفته از کدها و داده هایی است که سازنده آن به هوش مصنوعی داده است و بشرط شیء نسبت به داده ها است.
⭕️ یعنی حتی ممکن است هوش مصنوعی چیزی بگوید که اصلاً در میان داده هایش نبوده باشد ولی برآیند و استنباطی از آن داده ها باشد.
پس باز هم به مرحله خودآگاهی نرسیده و متاثر از داده ها هست.
✔️ به نظر می رسد چون مسئله و تعریف خودآگاهی در انسان برای برخی از محققین عرصه هوش مصنوعی بدرستی حل نشده، چنین تصور می کنند که هوش مصنوعی هم خودآگاهی دارد.
💬💭فرض بگیرید که هیچ اطلاعات و داده هایی به هوش مصنوعی نداده ایم مطلقاً هیچ، آیا هوش مصنوعی باز هم می تواند خودآگاه شود و از خود سخن بگوید؟ اگر بتواند، آنگاه همانند انسان دارای خودآگاهی شده است.
▪️اما اینکه اطلاعات و داده هایی به هوش مصنوعی دهیم ولی هوش مصنوعی چیزی بگوید که به هیچ وجه در میان داده هایش وجود نداشته باشد، به معنای خودآگاهی نیست.
🔶🔸🔷🔹 در نهایت به نظر می رسد تمام آنچه لمدا تحت عنوان emotion مطرح میکند، در بستر داده ها و اطلاعات قبلی ست ولو اینکه ادعا کند متاثر از آنها نبوده است.
ولی خودآگاهی در انسان در بستر هیچ داده و اطلاعاتی شکل نمی گیرد و لابشرط از آنهاست.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🖋 سید محمد قاضوی، دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام.
🆔@meshkatnoor
در باب اسلام و روشنفکری دینی.pdf
139.4K
✔️مقاله ای متفاوت از آقای دکتر ابولقاسم فنایی
✔️ فنایی که سالهاست در سایه گفتمان روشنفکری دینی تنفس کرده و قلم می زند به تازگی مقاله ای نوشته و در آن چالشهایی اساسی در برابر برخی روشنفکران دینی قرار داده است .
🆔@meshkatnoor
❌ گشت ارشاد در ایالات متحده امریکا
📡به گزارش خبرگزاری یورونیوز(خبرگزاری رسمی اتحادیه اروپا):
⛔️دیوانعالی آمریکا با بازنگری در قانون منع برهنگی بالاتنه زنان مخالفت کرد
✅دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) اعلام کرد بر ضد قانون منع برهنگی بالاتنه زنان وارد عمل نخواهد شد و آن را مشمول بازنگری قرار نخواهد داد.
✅پیشتر گروهی استدلال کرده بودند که این قانون مخالف قانون اساسی است و میان مرد و زن تفاوت قائل میشود.
✅مشاجره قضایی ۴ سال پیش آغاز شد زمانی که زنی در ساحل لاکونیا در ایالت نیوهمپشایر به هنگام انجام تمرین یوگا با بالاتنه برهنه بازداشت شد. مقامات پلیس گفته بودند وی از قانون شهر مبنی بر حفظ حداقلی پوشش بالا تنه به نحوی که «پستانها پوشیده باشد» تخطی کرده است.
✅سه روز بعد از این واقعه دو زن دیگر در همین ساحل و در همان حالت بازداشت شدند. هر سه نفر دستگیرشده در دفاعیات خود قانون ممنوعیت تردد با بالاتنه برهنه را تبعیضآمیز خوانده و پرسیده بودند چطور مردان میتوانند بدون تیشرت در معابر عمومی ظاهر شوند ولی همین کار برای زنان جرم است؟
✅دیوان عالی ایالت نیو همپشایر با این حال تقاضای فرجامخواهی این زنان را رد کرده و گفته است قانون نسبت به مردان و زنان مجزا نگاه میکند. این دیوان قضایی در بیانیهای آورده است «با توجه به برداشت رایج از تعریف برهنهنمایی، نمایش پستان زنان تقریبا به طور غیرقابل تردیدی حامل فحوای جنسی است».
اغلب دادگاههای آمریکا از تفسیر مشابهی برای ممنوعیت بالاتنه برهنه برای زنان استفاده میکنند.
📡منبع: یورونیوز؛ 2020/01/22
هدایت شده از سید مهدی یار- حسینی
امام حسن علیه السلام-1.pdf
738.3K
مقاله ای از محققان ایرانی- آمریکایی درباره سم شناسی و بررسی پزشکی قانونی شهادت امام حسن علیه السلام