📚 شماره 27 از دوفصلنامه علمی #معرفت_كلامی منتشر شد
✅ بررسی انتقادی دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره «کلام الهی» رحمتالله كریمزاده/ محمداسحاق عارفی(ص7)
✅ پیوند سنجشپذیری و بازخواستپذیری فعل الهی از دیدگاه علامه طباطبائی مهدی باقری/ احد فرامرز قراملكی(ص25)
✅ اعتبارسنجی ادله عقلی قاضی سعید قمی بر نفی سنخیت بین خداوند و مخلوقات جواد نظری/ شمسالله سراج/ مجید ضیایی قهنویه(ص39)
✅ بررسی انتقادی «مدل بیمرزی هاوکینگ ـ هارتل» و دلالتهای فلسفی ـ الهیاتی آن با تأکید بر حکمت متعالیه حمیدرضا شاكرین(ص57)
✅ کمّ و کیف علم امام از دیدگاه علامه مصباح یزدی محمدحسن نادم/ زینب عطاءاللهی(ص75)
✅ نقش اخبار منتقله در افتراقات کلامی درونشیعی؛ بررسی موردی انگارههای سهوالنبی و تحریف قرآن حسین ستار(ص91)
✅ تحلیل شخصیت و جایگاه خضر از منظر قرآن و روایات محمد ذوقی هریس/ حسین هنرخواه(ص111)
✅ محل تحقق کمال نهایی انسان از منظر قرآن کریم علی رهید/ مصطفی كریمی(ص129)
✅ رابطه انسانشناسی و معاد از دیدگاه قرآن کریم محمدجواد سقای بیریا/ علیاوسط باقری(ص149)
✅ تبیین و تحلیل حقیقت حوض کوثر و سرچشمههای آن رضا نوروزی/ میثم دوستمحمدی/ ولیالله محمدنژاد ولامدهی(ص167)
✅ بررسی و نقد راهحلهای غزالی در مسئله شرور اكرم خلیلی نوشآبادی(ص185)
✅ الهیات زیستمحیطی آیتالله جوادی آملی بررسی تأثیر جهانبینی اسلامی بر محیط زیست سمیرا كریمنژادی/ ابراهیم علیپور(ص203)
💠 سایت نشریه معرفت كلامی
🌐 http://kalami.nashriyat.ir/ 🆔@meshkatnoor
🔰 آیا فلسفه دین اسلامی ممکن است؟ چگونه؟
✅ #فلسفه_فلسفه_دین ۱۰
🔹فلسفه؛ اصالتاً علمی بیطرف و سکولار است، لکن با ملاحظاتی قید دینی را میپذیرد. فلسفه مسیحی، فلسفه هندوئی یا فلسفه اسلامی تعابیر ناآشنایی نیستند، اما باید توجه داشت این قیود و اوصاف نباید به بیطرفی فلسفه خدشه وارد کند و روش کاملاً عقلی آن را زیر سؤال ببرد. فلسفههای مضاف مانند فلسفه دین نیز چنین وضعیتی دارند.
🔸در اینجا فارغ از معانی مختلفی که یرای فلسفههای دینی ذکر شده، صرفاً معنای مورد نظر را مطرح میکنیم.
🔹برای تبیین فلسفه دین اسلامی از بیانات استاد جوادی آملی در باب «فلسفه اسلامی» استفاده میکنیم. ایشان میگویند:
🔸«فلسفه در طلیعه وجودش به اصطلاح سکولار؛ یعنی لابشرط است؛ چون هنوز دینی ثابت نکرده است. فلسفه وقتی بخواهد وارد بشود نه دینی است و نه غیر دینی.»
🔹اما در ادامه میتواند دینی یا غیر دینی گردد یا به تعبیر دیگر میتواند الهی یا الحادی شود. در واقع «فلسفه حدوثاً بدون تعین و بقائاً متعین است.»
🔸اما فلسفه اگر بیطرفانه وارد شود، حتماً فلسفه الهی خواهد شد؛ چون «میان ثبوت و اثبات فرق است، فلسفه الهی از لحاظ ثبوت در حوزه توحید متولد میشود؛ یعنی ربوبیت خداوند مقدم بر آن است، لیكن از جهت اثبات متأخر از آن است، زیرا پیش از اقامه برهان فلسفی بر وجود مبدأ فاعلی راهی برای باور كردن آن نیست.»
🔹در فلسفه دین اسلامی هم میتوان چنین تحلیلی را ارائه داد. فلسفه دین در ابتدا سکولار، بیطرف و لابشرط است، ولی اگر روشمندانه و دقیق عمل شود، در ادامه به دین حق که اسلام است میرسد و آموزههای آن را تأیید میکند. اگر دین اسلام در واقع دین حق باشد و عقل هم راه رسیدن به واقع باشد، لاجرم تأملات عقلی بیطرفانه ما را به اسلام میرساند و در حد توان خود میتواند حقیقت آن را نشان دهد.
🔸چنین دانشی برای مسلمانان ضرورت دارد تا بتوانند نشان دهند بدون هیچ پیشفرضی دین اسلام قابل اثبات است و آموزههای آن فارغ از پیشفرضهای ایمانی، مطابق با واقع است.
🔹بر همین اساس میتوان فلسفه دین اسلامی را اینگونه تعریف کرد:
♦️«فلسفه دین اسلامی دانشی است که بدون تعهد به دین خاصی و با روش عقلی به موضوعاتی میپردازد که در فهم حقیقت اسلام و پذیرش آن تأثیرگذارند.»
🔸در اینجا تذکر این نکته لازم است که بیطرف بودن و عدم تعهد، ویژگی علم است نه عالم. آنچه باعث میشود فلسفه و فلسفههای مضاف بیطرف دانسته شوند، بیانگیزگی، بیطرفی و بیدینی فیلسوفان نیست، بلکه برای خود فلسفه نباید از قبل هدف دینی یا ضد دینی تعیین شود.
🖊 ۲۷ شهریور ۱۴۰۱- سیدمصطفی میرباباپور
🆔 @islamic_philosophy_of_religion 🆔@meshkatnoor
#مقاله خواندنی:
حجاب و افسردگی؛ آیا حجاب اسلامی موجب افسردگی بیشتر میشود؟
David R. Hodge, Ph.D., a professor at Arizona State University:
دکتر دیوید آر. هاج، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا:
The general perception that hijab is an unproductive, detrimental practice is widely disseminated by media to the broader society.
این تصور عمومی که حجاب یک عمل غیرمولد و زیان آور است به طور گسترده توسط رسانه ها در جامعه منتشر می شود.
to shed some light on this issue, my colleagues and I examined the relationship between veiling and depression with a diverse sample of Muslim women around the United States.
برای روشن کردن این موضوع، من و همکارانم رابطه بین حجاب و افسردگی را در میان طیف متنوعی از زنان مسلمان در سراسر ایالات متحده بررسی کردیم.
We found no support for the common belief that wearing the hijab is linked to depression. In fact, we found the opposite.
ما هیچ حمایتی برای این باور رایج که پوشیدن حجاب با افسردگی مرتبط است پیدا نکردیم. در واقع ما برعکس آن را دریافتیم.
Muslims who reported wearing the hijab more frequently exhibited lower levels of depressive symptoms.
مسلمانانی که گزارش دادند دفعات بیشتری حجاب داشتند، علائم افسردگی کمتری را نشان دادند.
Put differently, wearing a veil appears to protect Muslim women from depression.
به عبارت دیگر، به نظر می رسد پوشیدن حجاب زنان مسلمان را در برابر افسردگی محافظت می کند.
منبع:
https://www.publichealthpost.org/research/hijab-can-protect-women-from-depression/
🆔@meshkatnoor
27.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای عیدالزهرا و رُفع القلم
🎙 آیتالله شهیدبهشتی
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📚 شماره 296 از ماهنامه علمی در زمینه علوم انسانی #معرفت (ویژه کلام) منتشر شد
1️⃣ کاربردهای عقل، نفس، قلب و صدر در مباحث اخلاقی / آيتالله علامه محمدتقی مصباح يزدی (ص5)
2️⃣ بررسی شناخت توحيد در زيارت عاشورا / ابوالفضل احمدی (ص11)
3️⃣ تبيين اجمالی نظريه طراحی هوشمند ناظر به نظريه تكامل داروينی / رضا کشاورز سياهپوش، سيدفخرالدين طباطبائی (ص25)
4️⃣ بررسی و تحليل روايات ناظر به آدمنماهای قبل از حضرت آدم (ع) / محمدعلی نيکوکلام عظيم، سيدفخرالدين طباطبائی (ص39)
5️⃣ تحليل آيه 59 سوره «آلعمران» با بررسی برداشت تکامل يدالله سحابی ازآن / حميدرضا رمضانی درح، يوسف دانشور نيلو (ص47)
6️⃣ نقش و جايگاه تجربههای نزديک به مرگ در اثبات وجود روح / منصور كثيری، محمدحسين فارياب (ص59)
7️⃣ تبيين آموزه امر بينالامرين در روايات محمد وحيدی، محمدحسين فارياب (ص71)
8️⃣ جستاری در ديدگاههای آيتالله جوادی آملی درباره علم اسلامی / محمد قمی اويلی، روحالله سوری (ص83)
9️⃣ تحليل و بررسی دين در ديدگاه اشو / حسن قرهباغی، محمد جعفری (ص93)
🔶 سایت نشریه معرفت
🌐 http://marifat.nashriyat.ir
🔶 مشاهده و خرید الكترونیكی مقالات نشریات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🌐 Eshop.iki.ac.ir
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظره غیر حضوری حجتالاسلام کهرمی و حسن آقامیری درباره گشت ارشاد و فوت مهسا امینی
#حجتالاسلام کهرمی
🆔@meshkatnoor
✳️ تا تحمل دیدگاه مقابل را نداشته باشیم تقریب معنایی نخواهد داشت
🔻پروفسور لگن هاوزن در همایش «پیامبر رحمت، الگوی جهانی»:
◻️ باید بکوشیم و به جهانیان بگوییم پیغمبر ما که بود، باید با همکاری شیعه و اهل تسنن برای رساندن تصویر صحیح پیامبر اکرم هر چه میتوانیم انجام دهیم.
راه تقریب این نیست که در ابتدا بحث کنیم کدام حرف درست است و کدام اشتباه؛ بلکه راه تقریب این است که اعتقادات یکدیگر را بفهمیم و کسی دیدگاه خودش را توضیح بدهد و دیگری حرفش را به او تبیین بکند و سپس اصلاح شود که این روشی برای تفاهم است، تا تحمل دیدگاه مقابل را نداشته باشیم، تقریب معنایی نخواهد داشت.
◻️ افتخار من این است که سال ها شاگرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی بودم که ایشان در مکتب کلامیشان مباحث نو را مطرح کردند، هم مباحث قدیم و هم مباحث جدید مطرح شده است.
🆔@meshkatnoor
هو الحکیم المتکلّم
1ـ کلید فهم علمِ حکمت و کلام، منطق است( آیت الله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، ج31، ص306 )
2ـ محور منطق، قیاس است ( آیت الله شهید مطهری، کلیات علوم اسلامی، ص75 )
بنابراین کلید فهم علمِ حکمت و کلام، قیاس است.
⬅️ به یاری خداوند متعال کتاب « میزان الحکمة فی تحریر و تحلیل استدلالات بدایة الحکمة » همراه با متن کتاب « بدایة الحکمة» در قالب دو جلد به زیور طبع آراسته شد
⭐️ دانش پژوهانی که دوست دارند دلیل های مباحث فلسفی، راحت به ذهن شان منتقل شود و از خواندن فلسفه لذت ببرند این کتاب می تواند کمک خوبی برای ایشان باشد
⭐️⭐️ عزیزانی که خواستار دست یابی به مهارت تجزیه و ترکیب منطقی هستند این کتاب به ایشان توصیه می شود
⭐️⭐️⭐️ این نوشتار به منظور بهره مندی روشمند از کتاب « بدایة الحکمة» به برگرداندن قیاس های مضمر و مرخّم و .... موجود در آن به قیاس های منظم و مصرّح و ترتیب دادن یک قیاس کامل منطقی پرداخته است
⛅️⛅️ جهت اطلاع از محل توزیع و آشنا شدن بیشتر با روش کار در این کتاب شما را به کانال ذیل دعوت می کنیم
🌿 اگر می خواهید از خواندن فلسفه لذت ببرید به شما این کتاب پیشنهاد می شود 🌿
@mizan_alhekmah 👈👈👈 🆔@meshkatnoor
🔷 «حرکت جامعه به کدام سمت و سو است؛ بیدینی یا دینداری؟»
🔴 اقداماتی از قبیل کشف حجاب، بیعفتی، رفتار ناهنجار برخی نوجوانان در مدارس، خیابانها و... این پرسش را در ذهن برخی ایجاد میکند که آیا جامعه به سمت عرفی شدن (سکولاریزاسیون) پیش میرود؟ آیا در حال حرکت به سمت جامعهای لائیک (لائیسیزاسیون) هستیم؟
🔶 آیا پاسخ این پرسشها مثبت و واقعاً جامعه به این سمت در حرکت است؟
برای پاسخگویی به پرسشهای بالا، نخست مروری بر مفهوم و تعریف «سکولاریزاسیون» و «لائیسیزاسیون» میکنیم، سپس به این پرسشها پاسخ میدهیم.
🔵 سکولاریزاسیون به فرایندی تدریجی گفته میشود که طی آن بدون تنش و خشونت، نهادهای دینی منزلت اجتماعی خود را از دست میدهند و تحلیلهای طبیعی و عقلانی جایگزین تبیینهای فراطبیعی میشوند. به تعبیر دیگر هستی و روابط پدیدهها، موضوعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و... با عینک مادی و این جهانی نگریسته و تحلیل میشوند و خدا و دین نقش و جایگاهی در روابط و تبیینها ندارد.
لائیسیزاسیون نیز همان سکولاریزاسیون است با این تفاوت که به صورت دفعی و با تنشهای تند محقق میگردد. *
✳️ با لحاظ این مطلب، چند نکته قابل توجه است:
۱) در حال حاضر نهادهای دینی با ثبات و حفظ جایگاه اجتماعی خود، به طور نسبی، به فعالیت ادامه میدهند؛
۲) توجه به عوامل ماوراء طبیعت در تبیین پدیدهها به صورت جدی و پررنگ وجود دارد. نشانه آن رونق بیش از پیش مجالس دعا و توسل است؛
۳)با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به عنوان تنها الگوی اسلام سیاسی و دین اجتماعی، در برابر سیل بنیان افکن سکولاریسم، جبهه باطل تمام تلاش خود را بر بیرون راندن تدریجی دین از این میدان به کار برد، ولی صرفاً، تماشاگر نقشآفرینی روزافزون دین در عرصه اجتماع شد و همه این تلاشها و همراهی متحجران داخلی در عرفی کردن جامعه بیثمر ماند.
✅ از این رو، با تغییر تاکتیک، با هدف از بین بردن جایگاه اجتماعی نهادهای دینی، بیعفت کردن زنان، شکاف بین مردم با روحانیت و نظام اسلامی و... به تغییر دفعی روی آورده است.
❇️ و ناگفته پیداست در جامعهای که سکولاریزاسیون توفیق تحقق نیابد، لائیسیزاسیون به طریق اولی ناکام خواهد ماند.
♦️با این همه، ریزشها، تلفات و پیامدهای نامبارک این نبرد نفسگیر را انکار نکرده و نقش عوامل گوناگون را در این ناکامیها نادیده نمیگیریم، اما برآیند این درگیری نه به تحقق اهداف کلی دشمن، بلکه به توفیق نظام سیاسی اسلام انجامیده است و به لطف الهی این مسیر همچنان ادامه دارد.
_______________
* یوسفیان، حسن، کلام جدید، ص ۳۱۳_۳۱۸.
#جهاد_امید
https://eitaa.com/sayyedabolqasemkazemi 🆔@meshkatnoor
📘 درسنامه مبانی الهیاتی افزایش جمعیت
🔺 افزایش میزان اعتقاد به آموزههای بنیادین اسلامی، تأثیری شگرف بر التزام عملی به دستورات و سفارشهای دینی داشته و میتواند انجام دشوارترین عبادتهایی همچون جهاد در راه خدا را آسان کرده و سختی رفتارهایی همچون فرزندپروری را شیرین و دلپذیر کند.
🔺 این اثر میکوشد تا از طریق بازخوانی آموزههای اعتقادی مربوط به موضوع جمعیت، نقش غیرقابل انکار خدا و صفات او در موضوع جمعیت را تبیین کرده و با اصلاح و تعمیق باور به صفاتی همچون صفت رازقیت الهی، موانع فکری و مشکلات موهوم اقتصادی فراروی افزایش جمعیت را برطرف کند.
✍️نوشته سید مرتضی موسوی
🔶 برای تهیه و سفارش این کتاب با کتابفروشی مرکز آموزش مجازی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تماس بگیرید:
☎️۰۲۵-۳۲۹۰۸۱۹۳-۵
#حکمرانی_دینی
#مساله_جمعیت
🆔@meshkatnoor
🔶شادی در کاشان، کشتار در کراچی
✅این روزها مشهور به ایام کشته شدن خلیفه دوم است؛ شهرتی که البته معلوم نیست از نظر تاریخی هم اعتبار داشته باشد. برخی شیعیان در این ایام، کارهایی میکنند که نام عید الزهرا یا فرحة الزهرا بر آن گذاشتهاند! دور هم جمع میشوند و شیرینی و شکلات میخورند و کل میکشند و میرقصند و گاه رفتارهای نامتعارف دیگر. به این نیت که دل حضرت زهرا (س) شاد شود. شاید علمای نخست شیعه هرگز گمان نمیکردند روزی برسد که پیروان اهل بیت دور هم جمع شوند و کارهایی سخیف انجام دهند به این امید که دل اهل بیت را به دست آورند. معمولا هم در مواجهه با نصیحت و خیرخواهی منتقدان، از تعابیری استفاده میکنند که مسلمان نشنود، کافر نبیند! گاه برای کارهایشان، مبانی فکری هم تدارک میبینند و میگویند «رُفِعَ القَلم» همین است دیگر! به بیان کوتاه، رُفِعَ القلم یعنی سنت گناهنویسی برداشته شده است. گویا خداوند از ترور خلیفه دوم چنان شاد است که اگر در این ایام هر گناهی انجام دهید هیچ چیز پایتان نوشته نخواهد شد. «مثقال ذرة خیرا یره و شرا یره» هم احتمالا شوخی است و نباید کام مومنان را با این حرفهای منبری تلخ کرد!
✅کلیشه است اگر بگویم فیلم این کارها در مناطقی که شیعه در اقلیت است منتشر میشود و رنج و درد فراوانی به آنها تحمیل میکند. شماری از گروهکهای تروریستی فعال در ایران که در همین سالهای اخیر جنایت میکردند کارهای خود را واکنشی غیورانه به توهین شیعیان به صحابه میدانستند و حتی از فیلم این توهینها برای انگیزهبخشی به نیروهای تحت فرمان خود استفاده میکردند. شیعیانی که این چنین میکنند میدانند شریک خونهای ریخته و جانهای گرفته شدهاند؟ ممکن است بگویید آنها که خون نریختهاند، چه ربطی به آنها دارد؟ امام باقر (ع) پاسخ این پرسش را داده است: روز قیامت به دست کسی، کاسهای پر از خون میدهند و میگویند: «این سهم تو از خون فلانی است» شخص با تعجب به خداوند میگوید: «خدایا تو میدانی که من در طول عمرم هیچ کس را نکشتهام» پاسخ میآید: «چرا! سخنی را از کسی شنیدی و نقل کردی. نقلت دهان به دهان چرخید تا به دست فلان ظالم رسید و او هم جان آن شخص را گرفت. بنابراین در این قتل به اندازه خودت سهیمی!»
این جشنها علاوه بر خونریزی، دردسرهای دیگری هم دارد:
✅در اختلاف بین دو گروه که یکی اقلیت مطلق و دیگری اکثریت مطلق است هیچگاه اقلیت نباید بنزین بر آتش اختلاف بریزد که در نهایت دود این آتش به چشم خودش خواهد رفت. البته که مراد نویسنده از بنزین نریختن بر آتش اختلاف، چشم بستن بر حقیقت و دفاع نکردن از خود نیست که وظیفه تخلفناپذیر امامتپژوهان شیعه است. اما فاصلهای فراوان است میان دفاع مودبانه و حمله هتاکانه. نمونههایی از دفاع مودبانه و مستدل را میتوان در المراجعات، الغدیر، معالم المدرستین و شبهای پیشاور دید.
✅ رفتارهای تند، غیر منطقی و بیادبانه در این روزهای ربیعالاول باعث میشود شیعه به عنوان گروهی فحاش و بیاخلاق به جهان معرفی شود و سایر ابعاد تشیع مانند معارف بلند توحیدی، حِکَمی و عرفانی پوشیده بماند. روشن است که این رفتارها، تنها موجب دوری مردم جهان از حقایق تشیع میشود و اندک شعله احتمال حقانیت شیعه را در دلهای طالبان حق، خاموش خواهد کرد. گناه محرومیت آنها از تشیع، تندروی اینهاست.
✅ما با بسیاری از برادران اهل سنت در کشورهای گوناگون اسلامی عقاید، منافع و اهداف مشترک داریم که ممکن است بر اساس آن، همکاریهای پرثمر با یکدیگر داشته باشیم، اما این رفتارها موجب دور شدن آنان از ما و نزدیک شدنشان به فرقههای خشن تکفیری میشود. به بیان روشنتر، تلاش برای سنی ماندن اهل سنت و نرفتن آنان به سوی وهابیت، از جمله مهمترین کارهایی است که بر دوش ماست. باید مراقب باشیم که جشنهای خرافی نهم ربیع، این کوشش مهم را ناکام نگذارد؛ البته اگر برادران تندمزاجمان بگذارند و شادی زودگذرشان در قم و کاشان به عملیات انتحاری جانیان در کراچی نینجامد!
#علی_بهاری
#وحدت
#عبدالمالک_ریگی
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 امر به معروف از نگاه مايكل كوک (استاد دانشگاه پرينستون در آمريكا) نويسنده كتابی انگليسی در اين موضوع
❓چه حادثه عجیبی سبب نگارش وی در این موضوع شد؟
👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔹 شبهات فضای مجازی
🔹 شبكه جهانی ولایت
🔶 رزومه دکتر ساجدی
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1561
🔶 کانال دکتر ساجدی
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir
🔶 فهرست مطالب كانال:
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
هدایت شده از پیامرسان جامع طرح ولایت
✅ اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» در اینجاست. شما با آگاهی، وارد عرصهی حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی می شوید.
امام خامنه ای مدظله العالی
🔻 ثبت نام سومین دوره سراسری
🇮🇷 #طرح_ولایت_مجازی ١۴٠١🇮🇷
🔸 برادران و خواهران غیرحوزوی (١٨تا۴٠سال)
👈 ویژه #دانشجویان
#معلمین و #فعالین_فرهنگی
🔴 مهلت ثبت نام: تا ١۵ آبان ماه👇
🌐 hamzevasl.ir
👈 آدرس کانال:
🆔 @hamzevasl
❇️ عدم امکان اثبات قتل (۱)
📝 ردیه بر ادعای سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔸 آقای سروش محلاتی، ناظر بر حادثهای که در کشور اتفاق افتاد (فوت خانم مهسا امینی)، به دو روایت و یک قول فقهی استناد کرده و موضوع «قتل» آن خانم را منتفی نمیداند.
🔹 کوتاه، درباره آن دو روایت و قول فقهی، نکاتی تقدیم میگردد:
1️⃣ آقای سروش محلاتی، ابتدا سعی میکند با استناد به روایتی، پلیس را ضامن جان آن فرد معرفی نماید.
برای اثبات ضمان به روایت عَمْرِو بْنِ أَبِي المِقْدامِ استناد میکند که بخشی از مضمون آن مورد استدلال فقها قرار گرفته:
«...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كُلُّ مَنْ طَرَقَ رَجُلًا بِاللَّيْلِ فَأَخْرَجَهُ مِنْ مَنْزِلِهِ فَهُوَ لَهُ ضَامِنٌ إِلَّا أَنْ يُقِيمَ الْبَيِّنَةَ أَنَّهُ قَدْ رَدَّهُ إِلَى مَنْزِلِه...» ( الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۷، ص ۲۸۷)
🔺 در دلالت این روایت، بر ضمان نیروی انتظامی به مثابه مجری قانون و تطبیق آن بر حادثه مذکور، اشکالاتی است که گفته میشود:
➖ موضوع روایت «اخراج الرجل باللیل» است و «لیلیت» در مسئولیت فرد و ضمان او در قبال سلامتی شخص خارج، دخالت دارد و به قول علامه حلی، همین قید، موضع اتهام نسبت به شخص مُخرِج است. (مختلف الشیعة، ج ۹، ص ۳۵۶) و این در حالی است که، در حادثه مذکور، شخص نه در شب بلکه در روز و در انظار عموم، و نه از خانهاش بلکه از خانوادهاش جدا شده و به مقر پلیس هدایت میشود.
➖ همچنین در موضوع آمده: «کل من» که شبهه میشود «عموم» این تعبیر، هر فردی و هر منصبی را شامل میشود حتی حاکم شرع یا مأمور اجرای حکم شرعی را!! درحالی که، نظر مشهور فقها این است که، اگر حاکم کسی را تعزیر کند یا اقامه حد بر او نماید و او جانش را از دست بدهد، حاکم ضامن نیست. (فقه الحدود و التعزيرات، ج ۲، ص ۶۹۲)
یکی از روایاتی که از این نظر مشهور پشتیبانی میکند، صحیحه ابی الصباح الکنانی است:
«عن أبي عبد اللّه عليه السلام، في حديث قال: «سألته عن رجل قتله القصاص، له دية؟ فقال: لو كان ذلك لم يقتصّ من أحد، و قال: من قتله الحدّ فلا دية له» (الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۷، ص ۲۹۰)
👈🏻 با این وصف، معلوم میشود که نیروی انتظامی، از دلالت روایت بالتخصیص بیرون بوده، و امکان تطبیق روایت نیز بر حادثه مورد نظر، با توجه به قید «اخراج باللیل»، وجود ندارد.
2️⃣ آقای سروش محلاتی، در مرحله بعد، برای اثبات ضمان بر عهدهی حاکم، به روایتی دیگر استناد کرده که درباره قضاوت خلیفه ثانی است؛ یعقوب بن سالم از امام صادق سلام الله علیه نقل میکند:
«قَالَ: كَانَتِ امْرَأَةٌ بِالْمَدِينَةِ تُؤْتَى فَبَلَغَ ذَلِكَ عُمَرَ فَبَعَثَ إِلَيْهَا فَرَوَّعَهَا وَ أَمَرَ أَنْ يُجَاءَ بِهَا إِلَيْهِ فَفَزِعَتِ الْمَرْأَةُ فَأَخَذَهَا الطَّلْقُ فَانْطَلَقَتْ إِلَى بَعْضِ الدُّورِ فَوَلَدَتْ غُلَاماً فَاسْتَهَلَّ الْغُلَامُ ثُمَّ مَاتَ فَدَخَلَ عَلَيْهِ مِنْ رَوْعَةِ الْمَرْأَةِ وَ مِنْ مَوْتِ الْغُلَامِ مَا شَاءَ اللَّهُ فَقَالَ لَهُ بَعْضُ جُلَسَائِهِ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَا عَلَيْكَ مِنْ هَذَا شَيْءٌ وَ قَالَ بَعْضُهُمْ وَ مَا هَذَا قَالَ سَلُوا أَبَا الْحَسَنِ فَقَالَ لَهُمْ أَبُو الْحَسَنِ ع لَئِنْ كُنْتُمُ اجْتَهَدْتُمْ مَا أَصَبْتُمْ وَ لَئِنْ كُنْتُمْ قُلْتُمْ بِرَأْيِكُمْ لَقَدْ أَخْطَأْتُمْ ثُمَّ قَالَ عَلَيْكَ دِيَةُ الصَّبِيِّ.»( الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۷، ص ۳۷۴)
👈🏻 باوجود موثقه بودن روایت، نمیتوان به آن استناد کرد، چرا که، روایت مذکور، قضیه خارجیه بوده و هیچ بیان قاعدهای ندارد و «مفتی به» اصحاب هم نبوده، و برخلاف روایات و قاعده عدم ضمان حاکم است.
علاوه اینکه، موضوع روایت دیهی صبی است؛ نه دیهی خود مجرم؛ لذا استفادهی حکم ضمان نسبت به خود مجرم از این روایت بلاوجه است.
📌 ادامه دارد...
#ضمان_حاکم
#ردیه_بر_سروش_محلاتی
🆔@meshkatnoor
❇️ عدم امکان اثبات قتل (۲)
📝 ردیه بر ادعای سروش محلاتی
🖋 محمد متقیان تبریزی
3️⃣ روشن شد که این دو روایت، هیچ دلالتی بر ضمان مجری قانون ندارد. طبعاً آخرین تلاش آقای سروش محلاتی این است که، مجری قانون را مُسبِّب فوت آن خانم معرفی نماید.
وی در این مرحله، از کلام محقق حلی استفاده میکند: «من صاح ببالغ فمات فلا دية، أما لو كان مريضا أو مجنونا أو طفلا أو اغتفل البالغ الكامل و فاجأه بالصيحة لزمه الضمان»(شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج ۴، ص ۲۳۲)
👈🏻 نکتهی این بیان محقق حلی، «سببیت در تلف» با استفاده از صیحه (فریاد) و اخافه (ترساندن) است.
پرواضح است که این بیان، هیچ ارتباطی با حادثهی مذکور (فوت خانم امینی) ندارد. چرا که اگر هم به دلیل زمینهی بیماری، احتمال مرگ وجود داشته باشد، باید قصد شخص مجری، در اخافه احراز گردد، و اگر قصد او احراز نشود، اصل بر عدم سببیت و عدم ضمان مجری است. و در برخورد پلیس با آن فرد نیز گزارشی که موجب احراز صدق صیحه یا اخافه گردد وجود ندارد.
✅ خلاصه اینکه:
نه . نیروی انتظامی در مقام اجرای تعزیرات حکومتی وجود دارد و نه عنوان فقهی مطرحشده در کلام ایشان، مُثبِت «قتل» در حادثه مذکور میباشد.
♨️ امیدواریم، نگاشتهی وی از کمدقتی در فهم نصوص و اقوال باشد، و پناه میبریم به خداوند متعال از اینکه روش فقاهت، وسیلهای باشد برای ابراز بغض و کینه نسبت به نظام مقدس اسلامی.
#ضمان_حاکم
#ردیه_بر_سروش_محلاتی
🆔@meshkatnoor
🌹به نام خداوند جان و خرد🌹
📚نام کتاب: شایست و ناشایست دین زرتشت
🖌 مؤلف: سیدمحمد حاجتی
(دکتری ادیان و عرفان, زرتشت پژوه)
🔷در این سالها که با سیطره فضای مجازی، باستانگرایی، مد رایج بعضی آدمها و برخی محافل است، سخن از زرتشت این پیامبر ایرانی، با بسیاری از جلوهگریها، تحریفها و متأسفانه دروغپردازیها پررنگتر از گذشته خودنمایی کرده است. در این فضای وهمآلود، پژوهشی که دور از تعصب، با ارادت و پایبندی به حقیقت، باورهای این آیین را بر پایه منابع دستاول و متون دینی زرتشتی با بیان و زبانی ساده و دور از پیچیدگی توصیف و بررسی کند، معتبر، خواندنی و نکتهآموز است.
🔷کتاب حاضر، افزون بر این ویژگی، از دیدگاههای پژوهشگران حوزه فرهنگ و زبان ایران باستان و نیز دیدگاه زرتشتیان و موبدان بسیار بهره برده است. خواندن این اثر را برای همه کسانی که میخواهند زرتشت را آنسان که بوده است و زرتشتیان را آنگونه که هستند، بهتر بشناسد، سفارش میکنیم.
راهنمای خرید و سفارش کتاب📖
🔸ناشر: نشر تراث, تلفن:02166906240_09197477710
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از اطلاع رسانی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
الزام به حجاب.pdf
591K
🔻آنچه در این نوشتار میخوانید:
➖ ادله شرعی وجوب حجاب
➖مبنای الزامی بودن حجاب در انظار عمومی
➖ پاسخ به برخی شبهات پیرامون الزام به حجاب در انظار عمومی
➖ الزام به حجاب در قرآن و روایات
➖و...
➡️ @spasokh
🔶به نظر میرسد از جمله چالشهای اساسیای که _ با گذشت بیش از چهل سال از عمر انقلاب اسلامی _ هنوز در جامعه اسلامی با آن دست به گریبانیم، این است که برای بسیاری (اعم از مسئولین و مردم) عینی و واقعی بودن ارزشهای اخلاقی یا احکام اسلامی روشن نشده است یا دست کم درباره این مسئله مهم، هنوز در ناآگاهی و بیخبری به سر میبرند.
✴️همانطورکه سایر قوانینی که ناظر به واقعاند مانند: «آهن در اثر حرارت انبساط پیدا میکند»، اصلاً به خواست و میل مردم گره نخورده است. یعنی چه مردم آن را بخواهند یا نخواهند، یا بدان تمایل داشته باشند یا نداشته باشند، تغییری در قانون مزبور (منبسط شدن آهن در اثر حرارت) به وجود نخواهد آمد. به همین شکل، ارزشهای اخلاقی و قوانین اسلامی نیز مانند «لزوم حجاب و عفاف و نیز امر به معروف، نهی از منکر و ...» از مصالح واقعی و عینی حکایت دارند. لذا گره زدن آنها به میل و اقبال مردم کاملاً خطاست. چنانکه مرتبط کردن سایر قوانین واقعی (مثل قوانینی که در حوزه علوم تجربی وجود دارد) به خواست و تمایل افراد به غایت نادرست است.
🔆لذا نباید قوانین و ارزشهای اخلاقی و اسلامی را همچون اموری سلیقهای و شخصی دانست که سلیقه و خواست دیگران در آنها موثر است.
🖌 حجت الاسلام علی قربانی
🆔@meshkatnoor
🔆سیاست یک بام و دو هوا در جهان غرب
👇👇👇به این خبر که اخیرا توسط سایت یورونیوز( خبرگزاری رسمی اتحادیه اروپا) اعلام شده، توجه کنید:
پلیس تعداد تظاهرکنندگان در پاریس را ۳۰ هزار نفر عنوان کرده اما برگزارکنندگان این شمار را ۱۴۰ هزار نفر برآورد میکنند.
...در برخی از نقاط شهر، تظاهرکنندگان دست به خشونت زدند و به برخی اماکن از جمله بانکها حمله کردند. پلیس برای متفرق کردن افراد در برخی نقاط از اسپری فلفل استفاده کرد.
📡منبع: یورونیوز( خبرگزاری رسمی اتحادیه اروپا)، ۲۴ مهر ۱۴۰۱
👇👇👇👇👇👇👇
❌سیاست یک بام و دو هوا که توسط جهان غرب( مدعی لیبرالیسم و آزادی بیان) دنبال می شود این است که کوچکترین اعتراض در جمهوری اسلامی ایران را بزرگنمایی می کنند تا ایران را بحران زده نشان دهند، در مقابل، اکثر رسانه های غربی کوچکترین خبری از تظاهرات دهها هزار نفری در پاریس را اعلام نمی کنند و برخی از آنها هم که به گونه قطره چکانی این خبر را اعلام می کنند، معترضان را اهل خشونت معرفی می کنند تا پلیس را در سرکوب تظاهرات کنندگان محق جلوه دهند، اما در خبررسانی درباره اعتراضات در ایران، همواره نظام اسلامی را اهل خشونت و اغتشاشگران را جماعتی مظلوم معرفی می کنند، چون در راستای منافع جهان غرب گام برمی دارند.
🆔@meshkatnoor
لطفا با لینک زیر وارد جلسه شوید 👇👇👇 https://b2n.ir/f.din
هدایت شده از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه
📍مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه)برگزار می کند:
🔸«گونه شناسی شبهات در گفتگو با حضرت آیت الله کریمی جهرمی (مدظله العالی)»
✔️ پاسخگویی به شبهه از چه جایگاهی برخوردار است؟
✔️ راه های پیشگیری از ترویج شبهه در جامعه چیست؟
✔️هدف از بیان شبهه و پاسخ به آن چگونه باید باشد؟
⏱ زمان پخش:
📆 چهارشنبه، ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۰
🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ:
🖇 https://heyatonline.ir/pasokh.tv
➡️ @spasokh
❌ نمونه ای دیگر از مفتضح شدن شعارهای دروغین آزادی در غرب با سرکوب خشونت بار دانش آموزان فرانسوی
👇👇👇به این خبر که امروز توسط سایت " یورونیوز" (خبرگزاری رسمی اتحادیه اروپا) منتشر شده، توجه فرمایید:
🔳در روزی که به «سهشنبه سیاه» در فرانسه معروف شده است، بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی نیز در ۱۸ اکتبر به کارگران اعتصابی پیوستند.
🔴وزارت آموزش پرورش فرانسه می گوید دست کم در ۳۰ دبیرستان، اغلب در پاریسِ، میان نیروهای پلیس و دانش آموزان درگیریهایی رخ داده است.
◾️نیروهای پلیس هم در واکنش گاز اشک آور پرتاب کردند. دانش آموزان دبیرستان نانتر در شمال پاریس بیشتر از یک هفته است که در اعتراض و اعتصاب هستند.
📡https://per.euronews.com/2022/10/18/black-tuesday-in-france-more-than-150-demonstration-in-the-country
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⁉️⁉️چرا دولت فرانسه که شعار آزادی بیان می دهد جواب دانش آموزان معترض را با مشت آهنین می دهد و از نیروی پلیس برای سرکوب اعتراضات دانش آموزی استفاده می کند؟! چرا در مدارس از گاز اشک آور برای متفرق کردن دانش آموزان استفاده می کند به جای این که به طور منطقی اعتراضات آنها را پاسخ دهد؟!
🆔@meshkatnoor
🔔 فراخوان ڇكيده مقالات دومين همايش «معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبتسنجی»
💢همايش «معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبتسنجی»، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاههای معتبر سراسر کشور فراخوان شد.
🗓 مهلت ارسال چکیده:
🔹 30 آذر ماه ۱۴۰۱
🗓 مهلت ارسال مقالات:
🔹15 بهمن ماه 1401
⬅️اطلاعات بیشتر در:
http://sp.isca.ac.ir
🆔@meshkatnoor
همسایه سایه ات به سرم مستدام باد
لطفت همیشه زخم مرا التیام داد.
وقتی انیس لحظه ی تنهایی ام توئی
تنها دلیل این که من اینجایی ام توئی
.هر شب دلم قدم به قدم می کشد مرا
بی اختیار سمت حرم می کشد مرا
.با شور شهر فاصله دارم کنار تو
احساس وصل می کند آدم کنار تو
.حالی نگفتنی به دلم دست می دهد
در هر نماز مسجد اعظم کنار تو
.با زمزم نگاه دمادم هزار شمع
روشن کننند هاجر و مریم کنار تو
.تا آسمان خویش مرا با خودت ببر
از آفتاب رد شده شبنم کنار تو
.
در این حریم ، سینه زدن چیز دیگری ست
خونین تر است ماه محرم کنار تو
.ما در کنار صحن شما تربیت شدیم
داریم افتخار که همشهری ات شدیم
.ما با تو در پناه تو آرام می شویم
وقتی که با ملائکه همگام می شویم
.
بانو ! تمام کشور ما خاک زیر پات
مردان شهر نوکر و زن ها کنیزهات
.زیباترین خاطره هامان نگفتنی ست
تصویر صحن خلوت و باران نگفتنی ست
.باران میان مرمر آیینه دیدنی ست
این صحنه در برابر آیینه دیدنی ست
.مرغ خیال سمت حریمت پریده است
یعنی به اوج عشق همین جا رسیده است
.خوشبخت قوم طایفه ، ما مردم قمیم
جاروکشان خواهر خورشید هشتمیم
.اعجاز این ضریح که همواره بی حد است
چیزی شبیه پنجره فولاد مشهد است
.من روی حرف های خود اصرار می کنم
در مثنوی و در غزل اقرار می کنم
.ما در کنار دختر موسی نشسته ایم
عمری ست محو او به تماشا نشسته ایم
.اینجا کویر داغ و نمک زار شور نیست
ما رو به روی پهنه ی دریا نشسته ایم
.قم سال هاست با نفسش زنده مانده است
باور کنید پیش مسیحا نشسته ایم
.بوی مدینه می وزد از شهر ما ، بیا
ما در جوار حضرت زهرا نشسته ایم
سید حمیدرضا برقعی
🆔@meshkatnoor