👓 پاسخی اجمالی و در عین حال کاربردی به قلم دکتر ابوالقاسم خدادی، هیأت علمی دانشگاه و وکیل دادگستری، در برابر شبهه های اخیر که توسط برخی اساتید حقوق دانشگاه تهران ناظر بر مفهوم محاربه در فضای جامعه منتشر شده
❗️ این پاسخ کاملا دقیق و بصورت حقوقی بیان شده است.
🆔@meshkatnoor
⚫️شبهه
✅ برخی اخیرا مدعی شده اند که علامه طباطبائی معتقد بود ما حق نداریم برای توسعه دین از ابزار زور استفاده کنیم و می گویند: علامه تصریح میکند که پیامبر(ص) در برابر تخلف از دستورات دینی از ابزار اجبار و اکراه و زور استفاده نمیکند.
📡https://fa.shafaqna.com/?p=1477515
🔆پاسخ شبهه
مدعیات مزبور نادرست است؛ زیرا:
1️⃣پیامبران الهی بویژه پیامبر مکرم اسلام دارای شئون و وظائف مختلفی هستند که هر یک اقتضای خاص خویش را دارد:
✅اقتضای رسالت، دعوت مردم به سمت خیرات و نیکی ها و پرهیز دادن از شر وبدی ها است.
✅اقتضای شأن حکومتی ایشان، الزام به احکام و قوانین است.
✅اقتضای قضاوت پیامبر اکرم، الزام به تبعیت از حکم و اجرای آن بر اساس عدالت است.
2️⃣آنچه به هیچ وجه الزام آور و اکراه پذیر نیست ایمان به خداوند است که امری درونی است و آیه «لا اکراه فی الدین» ناظر به آن است. در تفسیر آیه 28 سوره هود، علامه طباطبایی اکراه بر ایمان را در صورت استکبار و طغیان افراد نفی می کند و واضح است که اکراه بر ایمان با ماهیت رسالت پیامبر (ص) سازگار نیست. البته این آیه نافی مطلق الزام نیست، بلکه نافی الزام در ایمان است. بنابراین الزامات حکومتی پیامبر را در بر نمی گیرد.
3️⃣علامه طباطبایی در جلد چهارم المیزان عربی ص 117 آزادی عقیده را نفی می کند و معتقد است آزادی عقیده همانند این است که در ظرف اجتماع قائل به آزادی از قانون یا آزادی اقدامات غیر قانونی باشیم واضح است که چنین امری پذیرفته نیست. در اینجا الزام به عقیده ممکن نیست اما الزام به هر آنچه منجر به عقیده می شود همچون اعمال و ... امکان پذیر است البته این الزامات باید منطبق با قانون جامعه و در فضای اندیشه اسلامی در چارچوب توحید باشند.
4️⃣علامه طباطبایی در جلد 15 المیزان صفحه 357 برای حضرت سلیمان دو شأن قائل است شأن رسالت و شأن حکومت. بر اساس شأن نخست ، ایشان افراد را به سمت خدا فرامی خواند ،ولی بر اساس شأن حکومت می تواند آنها را به اسلام (و نه ایمان) الزام نماید همانگونه که قرآن اشاره فرموده است « الاتعلوا علیّ وأتونی مسلمین»(نمل، 31)
5️⃣علامه طباطبایی در جلد 9 صفحه 76 المیزان بیان می دارد که «قتال با کفار برای منع آنها از فتنه گری بیشتر و تحقق حاکمیت دین حق الهی واجب است». واضح است که قتال پیامبر در برابر کفار ، خود نوعی الزام و اجبار به ممانعت از اقدامات و تبلیغات کفرآمیز آنان است.
6️⃣علامه همچنین در همین صفحه آورده است که آیه «لااکراه فی الدین» منافاتی با آیه ای که دال بر الزام اهل کتاب به پرداخت جزیه است، ندارد و هیچیک از دو آیه ناسخ یکدیگر نیست. توضیح فرمایش علامه این است که لا اکراه فی الدین نافی الزام حکومتی به کفار برای اجتناب از فتنه گری و الزام اهل کتاب به پرداخت جزیه نیست. اکراه در دین همان اکراه بر ایمان است که از منظر اسلام پذیرفته نیست.
📝دکتر مهدی امیدی(عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی)
🆔@meshkatnoor
🔆پاسخی به شبهات دکتر برهانی در مورد حکم محاربه
✅طبق ماده 279ق.م.ا: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.
✅ محاربه در رکن مادی مقید به نتیجه (ناامنی در محیط) و در رکن روانی مقید به سوء نیت خاص (به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها) می باشد.
✅ طبق ماده 144 ق.م.ا در جرایمی که وقوع آنها منوط به تحقق نتیجه است علم به وقوع نتیجه هم عرض قصد نتیجه است. یعنی قصد نتیجه(ایجاد ناامنی در محیط) لازم نیست بلکه علم به وقوع آن کافی است. بنابراین حتی اگر قصد اولیه مجرم ترساندن یا کشتن یا زخمی کردن مامور نیروی انتظامی بوده باشد ولی می داند که این کار موجب ناامنی در محیط می شود محارب است. چنانکه عادتاً تجرید سلاح بر مامورین نیز موجب ارعاب عمومی می شود. پس قصد تبعی وجود دارد.
✅منظور از «ایجاد قوت قلب و تشجیع مردم» چیست؟ آیا «مردم» فقط شامل «اغتشاشگران» می شود؟!! بر فرض که عده ای از این کار قوت قلب بگیرند ولی در مقابل عده ای دیگر از مردم از آن بترسند در این صورت نیز «ارعاب مردم» صدق می کند و محاربه محسوب می شود.
✅ قانون با جرم محاربه سختگیرانه تر برخورد کرده است و حتی به صرف وجود شبهه یا تردید و بدون نیاز به تحصیل دلیل، قاعده درأ را جاری نمی داند(ماده 121 ق.م.ا)
📝جمعی از حقوقدانان/ 19/9/1401
🆔@meshkatnoor
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میکند
📋 دوشنبه 1401/9/21 ساعت 19
🗂 موضوع: تحلیل اجتماعی حجاب
👤 سخنران: حجتالاسلام دکتر قاسم ابراهیمیپور، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
❓فطرت انسانی در مورد پوشش چه میگوید؟
❓آیا حجاب در جامعه ضرورت دارد؟
❓آیا پوشش یک قرارداد اجتماعی است؟
❓رابطه هنجارهای اجتماعی و نوع پوشش چیست؟
❓جامعهپذیری حجاب، آری یا خیر
❓ایفای نقش اجتماعی با من است یا تن
🔶 نشانی ورود به جلسه👇
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🆔 @difqom
لطفا با لینک زیر وارد جلسه شوید 👇👇👇 https://b2n.ir/f.din
🔶در بین آثار جابری پروژه نقد عقل عربی محصول تفکرات او بود. این پروژه که در چهار جلد منتشر شده بود (دو جلد اول، عقلانیت عربی و جلد سوم و چهارم، نقد عقل سیاسی و نقد عقل اخلاقی بود) میوه نگاه جابری به سنت و تجدد و روش تعامل این دو برای زندگی در امروز بود. همچنین جابری در کتابهای «نحن و التراث» و «التراث و الحداث» نگرش خود به مسئله سنت و تجدد و نحوه تعامل صحیح بین آن دو را بیان کرده است.
🔶شیوه جابری در مقولهبندی اندیشه جهان عرب به روش ساختارگرایان است. وی علوم نظری جهان اسلام را به برهانی، عرفانی و بیانی فصلبندی میکند و با زوجهای ساختاری محورهای هر یک از این سه گونه اندیشه را برمیشمرد. این تقسیمبندی صرفا توصیفی نیست؛ او اندیشه عرفانی را عقلی منحرف میخواند که جهان اندیشه اسلامی را از مسیر مستقیم دور ساخته است. آنقدر که او به اندیشه عرفانی میتازد به علوم بیانی نمیتازد. در چهارچوب فکری وی علوم بیانی بیشتر بر عقل اهل سنت سایه افکنده و اندیشه عرفانی بر عقل شیعیان.
🔶غیرت شیعی مؤلف کتاب عقلانیت شیعی برنمیتافت که نقطه قوت اندیشه شیعی اینطور مورد بی مهری قرار گیرد. بنابراین او سال ها در ذهنش با استدلالهای جابری در کشاکش بود تا بدین صورت نگرش و روش و دادههای او را مورد نقد قرار دهد.
🔶از نظر دریابیگی صراط مستقیم و امت وسط، اهل بیت عصمت و طهارتاند که شیعیان به راهبری آنان از هر افراط و تفریطی به دورند. قدم صدق و مشی معتدل در بهره مندی از ظاهر و باطن، عقل و شهود ویژگی بارز این مدرسه است.
🆔@meshkatnoor
🔶 شبهه : فيلترينگ، روشي نادرست، ناکارآمد و منسوخ است.
🔺پاسخ:
1. وجود نظارت و ايجاد محدوديت در امور اجتماعي، مانند نظارت بر مراکز فروش غذا و دارو، و جلوگيري از فروش کالاي مضر و غيراستاندارد، امري ضروري و پرفايده است که در همة جوامع کوچک و بزرگ عملي ميشود. مسدودسازي برخي از امکانات غيراستاندارد فضاي مجازي نيز در چارچوب همين قاعدة عقلايي قرار ميگيرد؛
2. دولتهاي گوناگون، ازجمله کشورهاي غربي، در مواجهه با فضاي مجازي، از روش فيلترينگ براي تأمين مصالح عمومي کشور خود استفاده کرده و ميکنند. به ذکر دو گزارش در اين زمينه اکتفا ميشود:
الف) دولت آمريکا فعاليت و دانلود دو برنامة «ويچت» و «تيکتاک» را براي کاربران اين کشور ممنوع کرد: آمريکا با فشار آوردن به تيکتاک، آن را مجبور کرد همة سِرورهايش را از کشور چين خارج کند؛ مديران چيني خودش را عوض، و مديران آمريکايي نصب کند؛ و رابطة خود را با دولت چين به حداقل برساند. با وجود انجام همة اين کارها توسط تيکتاک، آمريکا باز هم نتوانست آن را تحمل کند و آن را مسدود کرد. دولت آمريکا معتقد است برنامههاي چيني امنيت ملي، سياست خارجي و اقتصاد آمريکا را به خطر مياندازد و بايد جلوي آنها ايستاد.
https://dmboard.media/news/us-government-announces- ban-on-new-downloads-of-tiktok-as-takeover/
https://www.alef.ir/news/3990514018.html
ب) با ايجاد DNS اختصاصي، فيلترينگ محتوا در اروپا جدي ميشود: مسئولان اتحادية اروپا به ايجاد زيرساخت سامانه نام دامنه (DNS) اختصاصي براي قارة سبز، با قابليت اِعمال فيلترينگ قدرتمند و محدوديتهاي خاص، علاقهمند هستند.
بر اساس جزئيات اعلامشده در مورد اين پروژه، DNS۴EU داراي قابليتهاي بسيار قدرتمندي در زمينة فيلترينگ است. مسئولان مربوط اعلام کردهاند که اين طرح با قابليت فيلتر داخلي ارائه خواهد شد تا بتواند دامنههاي مخرب مانند صفحات داراي بدافزار، سايتهاي فيشينگ و ساير تهديدات امنيت سايبري موجود در اينترنت را مسدود کند. اين قابليت فيلترينگ با استفاده از دادههاي اطلاعاتي ارائهشده توسط شرکاي مورد اعتماد اتحادية اروپا، مانند تيمهاي ملي واکنش سريع به حوادث سايبري، پشتيباني ميشود و ميتواند براي دفاع از سازمانها در سراسر اروپا در برابر تهديدات مخرب رايج، استفاده گردد.
علاوه بر حوزة مسائل امنيتي، مقامات اتحادية اروپا ميخواهند از سيستم فيلتر DNS۴EU براي مسدود کردن دسترسي به انواع ديگر محتواهاي ممنوع استفاده کنند. فرايند چنين اقدامي با دستور دادگاه صورت خواهد گرفت و عموماً دامنههايي با محتواي ناقض کپيرايت و مالکيت معنوي و سوءاستفادة جنسي از کودکان را شامل ميشود.
ويکتور برتولا، مدير بخش نوآوري شرکت Open-Xchange، يک شرکت ارائهدهنده خدمات ايميل و DNS، طي گفتوگويي با وبگاه خبري Record در مورد اين طرح گفت: «من فکر ميکنم اين يک ابتکار ضروري و يک استراتژي حکمراني ديجيتال است. اروپاييها بايد گزينهاي در دسترس و مبتني بر ويژگيهاي اتحادية اروپا بهعنوان جايگزيني براي سرويسهاي غالب فعلي مانند گوگل و ساير خدمات مشابه خارج از اتحادية اروپا، داشته باشند».
https://www.mehrnews.com/news/5411051
https://sinapress.ir/news/128294
ج) براي ملاحظة گزارشي دربارة وضعيت فيلترينگ در جوامع مختلف، ازجمله برخي کشورهاي غربي، ر.ک:
https://www.tabnak.ir/fa/news/222133
🆔 @difqom
🆔@meshkatnoor
⛔️«بدون توقف» میزبان حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی.
🔰حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی مهمان این شب های بدون توقف برای بررسی موضوع (خداشناسی) خواهد بود
♨️برنامه «بدون توقف» با رویکرد چالشی و ترکیبی با مشارکت مهمانان برنامه به سوالات و دغدغهها درباره مسئله خداشناسی پاسخ میدهد.
🔷 شنبه تا چهارشنبه بعد نماز مغرب به افق تهران
✅ @mojtabamesbah_ir 🆔@meshkatnoor
1.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آیا اعدام یک جانی، عملی غیرانسانی است؟!؟
🎞پاسخ #استاد_شهید_مطهری
#پاسخ_به_شبهات
@motahari_ir 🆔@meshkatnoor
✅ بیانیه انجمن اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیرامون وقایع و حوادث اخیر در کشور
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🆔@meshkatnoor
🔸کرسی علمی- ترویجی بررسی و تحلیل انتقادی نگره دین شناختی الحاد مدرن
🔰توسط گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#حمیدرضا_شاکرین
#محمد_جعفری
#نیما_نریمانی
#حامد_ساجدی
⏰ چهارشنبه 30 آذرماه، ساعت 10
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/elhadmodernn
#کرسی
🆔@meshkatnoor