☘️🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺☘️
💐 گذشت، ماه خدا و رسید، عید صیام
به هر دو باد، درود و به هر دو باد، سلام
💐 هزار شکر که عید صیام کرد، طلوع
هزار حیف که ماه صیام گشت، تمام
💐🌸 عید فطر و جشن طاعت بر ره یافتگان ضیافت الهی مبارک.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅نشست علمی: دین و آزادی
❇️سخنران: دکتر لگنهاوسن استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🗓دوشنبه ۴ اردیبهشت ساعت ۱۰
💠دانشگاه قم دانشکده الهیات سالن شهید مطهری
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
✴️ پاسخ به ديدگاه مصطفی ملکیان👇👇
🖊 در قرآن و روایات همه چیز هست. تو چه میخواهی؟ جبر میخواهی؟ اختیار میخواهی؟ عدالت میخواهی؟ آزادی هم میخواهی؟ از آن بیرون میآید.
✅ اسلام تجددگرایانه چه در روایت لیبرالیاش و چه در روایت سوسیالیستیاش میتواند به قرآن و روایات استناد کند.
✅مجموعه قرآن و روایاتٰ، پتانسیل همه این چیزها را دارد.
➖مصاحبه مصطفی ملکیان با روزنامه شرق، 28 اسفند 1401
🔰 نقد شبهه آقای ملکيان :
✅ همان گونه که آقاي ملکيان مي گويند امکان برداشت های متعدد از قرآن وجود دارد . امیرالمومنین علی علیه السلام به ابن عباس فرمود، برو با خوراج سخن بگو " و لا تخاصموهم بالقرآن" با آنها با قرآن مناطره و مجادله نکن.چرا؟
زیرا قرآن "حمالٌ ذو وجوهٍ" یعنی قابل حمل بر معانی مختلف بوده و دارای وجه های متعدد است.
يزيد بن معاويه هم جواز شرابخواري خودش را به قرآن استناد مي داد :
ما قالَ رَبُّکَ وَیْلُ لِلَّذی شَرِبا
لکِنَّهُ قالَ وَیْلُ لِلْمُصَلّینا
یعنی خداوند نفرموده وای بر کسانی که شراب می خورند بلکه فرموده وای بر نماز گزاران. پس شراب مشکلی ندارد.
🌐به همین خاطر اهل بیت هشدار دادند که فهم قرآن ، تفسیر قرآن ، معنای قرآن را باید از اهل آن فرا گرفت.
💠امام باقر علیه السلام به قتاده فرمود: شنیدم تو قران را تفسیر می کنی؟
گفت بله. حضرت فرمود اگر از جانب خودت تفسیر می کنی "هلکت و اهلکت" یعنی هم خودت را هلاک کرده ای و هم دیگران را به هلاکت رسانده ای. "انما یعرف القرآن من خوطب به" قرآن را کسانی می فهمند که مخاطب آن هستند.
🔰 بنابراین زمانی ما می توانیم یک معنای صحيح از قرآن استفاده کنیم که تسلط کامل روی آیات محکم، متشابه، عام ، خاص ، مجمل، مبین، مطلق، مقید و ... داشته باشیم. خصوصا این که باید آیات متشابه را به آیات محکم ارجاع داد که در خود قرآن، به آن تاکید شده است:
هُوَ اَلَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ اَلْكِتٰابَ مِنْهُ آيٰاتٌ مُحْكَمٰاتٌ هُنَّ أُمُّ اَلْكِتٰابِ وَ أُخَرُ مُتَشٰابِهٰاتٌ فَأَمَّا اَلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مٰا تَشٰابَهَ مِنْهُ اِبْتِغٰاءَ اَلْفِتْنَةِ وَ اِبْتِغٰاءَ تَأْوِيلِهِ وَ مٰا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اَللّٰهُ وَ اَلرّٰاسِخُونَ فِي اَلْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنّٰا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنٰا وَ مٰا يَذَّكَّرُ إِلاّٰ أُولُوا اَلْأَلْبٰابِ ﴿آل عمران، آیه۷﴾
✅ همچنين نمی شود در تفسير آيات، يقينيات عقلي و روایات قطعي اهل بیت را رها کرد.
♻️ خداوند سبحان هم مي فرمايد : و ما یعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم/ و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل اليهم /
🔰پس صرف اینکه قرآن امکان برداشت های متعدد دارد، دلیل نمی شود که از آن بتوان برداشت های متعدد را داشت و همۀ آنها را معتبر دانست؛ بلکه بايد به دنبال فهم درست و واقعی از قرآن و آن چیزی بود که خدا ما را به سمت آنها هدایت کرده است.
✍️ حجت الاسلام حميد رضا گودرزي؛ دکترای فلسفه دين موسسه امام خمینی ره
📝واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
#شبهات_روشنفکران
🆔@meshkatnoor
📝واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
https://virasty.com/MJafari_ir
🆔@meshkatnoor
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ
🔰 موضوع: تفاوت انسانیشناسی اسلامی و غربی
✅ بیانات آیتالله مصباح در پنجمين کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در تاریخ 1398/09/07
🔶 سایت و کانال همایش بین المللی "علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی ره"
🌐 ihsam.iki.ac.ir
🆔 @ihsam_ir 🆔@meshkatnoor
🔶 آیا ارواح در خواب با هم در تماس هستند و وقتی کسی را در خواب میبینیم واقعاً ارواح ما با یکدیگر ملاقات داشتند؟
🔷 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اَلرُّؤْيَا ثَلاَثَةٌ بُشْرَى مِنَ اَللَّهِ وَ تَحْزِينٌ مِنَ اَلشَّيْطَانِ وَ اَلَّذِي يُحَدِّثُ بِهِ اَلْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَيَرَاهُ فِي مَنَامِهِ.
«خواب سه گونه است: خوابی که بشارتی از سوى خداوند است؛ خوابی که از جانب شيطان ایجاد اندوه میکند؛ خوابی كه شخص چيزهايى را در عالم بيدارى با خود مىگويد و در عالم رؤيا آن را مىبيند».
(بحارالانوار، ج۵۸، ۱۹۱)
🔷 طبق روایت فوق تنها یک بخش از خوابهای انسان ممکن است رؤيای صادقه و بشارت از سوی خداوند سبحان باشد. اما اکثر خوابهای بشر مربوط به حوادث روزانه و خوابهای پریشان شیطانی است. لذا در بیشتر موارد، خواب و صورتهای دیده شده مربوط به نَفس خود ماست و در واقع ساخته و پرداختهی روح ماست.
🔷 اگر انسان کسی را در خوابهایی که در واقع مربوط به تأثیر گفتهها و شنیدهها و دیدههای روزانه یا گذشتهی خویش است ببیند؛ طبیعتا ربطی به ملاقات روح آن شخص ندارد و مربوط به دنیای درون و نَفس خویش است.
🔷 امّا «رؤیا و خواب صادق»، خوابى است که با حوادث خارج از ما - چه جسمى و چه اخلاقى و روحى - و حقایق عالم هستى، مرتبط بوده و مستند به آنها است. در این نوع خواب، «نفس» انسان از عالم دنیوى گذشته و با توجه به هم سنخى اش با عالم مثال و عالم مجردات، با آن دو مرتبط مى گردد. از این رو مستند به علل طبیعى جسمانى انسان (مانند گرم بودن یا سرد بودن مزاج) و نیز علل خلقى و روحى انسان (مانند عصبى بودن، حسادت ورزیدن، کینه داشتن و امثال آن) نیست. (المیزان، ج ۱، ص ۲۶۹ - ۲۷۳).
انسان، بدنی مثالی و برزخی دارد و در هنگام خواب - که تعلق روح به بدن مادی تا اندازه ای کم می شود و روح از حصار مادی تا اندازه ای آزاد می شود - خود را با بدنی شبیه بدن مادی و دنیوی می بیند؛ بدون این که جرم و وزن داشته باشد؛ بلکه صورتی سه بُعدی دارد.
🔷 در رؤياهای صادقه روح انسان با عالم مجردات و مثال (برزخی) اتصال پیدا میکند و حقایقی میبیند گر چه گاهی مبهم و رازآلود است.
در در خواب دیدن روح ما فاعل است در درون خویش سیر میکند یا در رؤيای صادقه وارد عالم مثال (برزخی) میشود. لذا روح کسی معمولا به خواب ما نمیآید بلکه ما بدن مثالی (برزخی) او را در عالم مثال مشاهده میکنیم.
بنابراین تنها در بعضی از خوابها و رؤياهای صادقه ممکن ارواح در عالم مثال با یکدیگر تعامل کنند و یکدیگر را به نوعی مشاهده کنند.
🔷 اگر در عالم خواب، خود را هم صحبت با دیگری یافتید یا مستند به مزاج و خلقیات شماست - که در این صورت، نفس شما به دلیل تعلقات روحی تان صورتی از دوستان را ترسیم کرده و فکر کرده اید واقعاً در عالم دیگری با او ملاقات کرده اید - و یا خوابی است که مستند به خارج از شما بوده، شما واقعاً با عالم برزخ مرتبط گشته و وی را در آن جا مشاهده کرده اید (که در این صورت، شما با بدن مثالی خود، با بدن مثالی دوستتان ملاقات کرده اید).
این ملاقات بر دو گونه زیر قابل تصور است:
1. دوست شما نیز در عالم خواب (در همان هنگام که شما خواب دیده اید)، در قالب بدن مثالی خود بروز کرده و با شما هم صحبت شده است. در این صورت، دوست شما نیز به آن ملاقات علم دارد؛ چنان که این مسئله برای بعضی رخ داده است.
۲. دوست شما چنین خوابی ندیده و از این ملاقات، بی اطلاع است و این نیز به نوبه خود هیچ اشکالی ندارد؛ چون شما با بدن مثالی، دوست خود را ملاقات کرده اید که در عالم مثال و برزخ وجود دارد (هر چند دوست شما به دلایلی بدان آگاه نیست و با آن مرتبط نبوده است).
✍️داود اسفندیاری ؛ دکترای کلام موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
کتاب قانون در دانشگاههای جهان «مروری بر آئین نامه های پوشش در مراکز دانشگاهی جهان» با هدف دفاع برون دینی از حجاب و قوانین پوشش در جامعه و خصوصا فضای دانشگاهی تالیف شده است. در این کتاب به سه نمونه از قوانین وضع شده در دانشگاههای جهان پرداخته است
1- قوانین 21 دانشگاه از دانشگاههایی که لباس دانشگاهي (University uniform) دارند
2. اشاره به قوانین 27 دانشگاه از دانشگاههایی که دانشجویان ملزم به پوشیدن لباس دانشگاهی (Academic dress) در مراسمات خود هستند.
3. بیان قوانین 37 دانشگاه و بیان آدرس 52 دانشگاه دیگر از دانشگاههایی که دستورالعمل پوشش(Dress code) دارند .
در آخر این فصل نگاهی موضوعی به این قوانین دارد که قابل استفاده است.
در یکی از فصول کتاب 13 دلیل برای دفاع از وضع مقررات پوشش و 16 دلیل برای دفاع از یونیفرم دانشگاهی که برخی از دانشگاهها ( با وجود تفکر سکولار) برای اقناع دانشجویان بیان کرده اند می پردازد.
از دیگر اموری که دانشگاهها برای پیروی دانشجویان وضع کرده اند، تنبیهات انضباطی برای متخلفین از قوانین پوشش در دانشگاهها است که در یکی از فصول به تفکیک سه نمونه پوشش آورده شده است.
بعد از بیان قوانین پوشش در دانشگاههای در بخش دوم کتاب به قوانین پوشش در دانشگاههای ایران در دو قسمت مصوبات ناظر بر چگونگی ترویج فرهنگ حجاب در دانشگاهها و قوانین و مقررات پوشش در دانشگاهها نظام جمهوری اسلامی ایران می پردازد .
🆔@meshkatnoor
7.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 کتب طرح ولایت
✳️ میشه راجع به کتب شش گانه طرح ولایت توضیح بیشتری بدید؟
#طرح_ولایت_معلمین
#کتب_طرح_ولایت
#یکبار_برای_همیشه
🆔 @hamzevasl 🆔@meshkatnoor
🔆مباحثی درباره امور خارق العاده و احضار ارواح از زبان علامه طباطبایی
✅ از بسيارى از صلحاى دين دار ما حكايت شده كه در خلال مجاهدات دينى خود به كرامات خارق العاده و حوادث عجيب و غريبى دست يافته اند كه حتى در بين اقران خود انگشت نما شده اند، نظير تجسم بعضى از امور در برابر چشمهايشان، و مشاهده اشخاص و وقايعى كه حواس ساير مردم از احساس آن عاجز است، و استجابت دعا و شفاى مريضانى كه اميد بهبودى در آنها نيست، و همچنين نجات از مهالك و مخاطر بوسيله غير طرق عادى، و گاهى هم نظاير اينها براى غير اهل صلاح هم اتفاق مىافتد، و ليكن اين وقتى است كه شخص داراى نيت صادق و نفسى منقطع از دنيا باشد كه چنين اشخاص هم چيزهاى ناديدنى را مى بينند.
✅چه بسا يك نفر استاد احضار ارواح روح مردى را در آينه و يا آب و امثال آن و بطورى كه معمول است بوسيله تصرف در نفس يك كودك احضار كرده و مىپندارد كه كودك با همين چشم سر، شخص احضار شده را مىبيند، و خيال مى كند ساير حضار كه نمىبينند بين آنها و آن روح احضار شده حجابى است كه اگر كنار رود آنها نيز مانند آن كودك او را خواهند ديد.
✅چه بسا بدست آورده باشند كه بعضى از ارواح احضار شده در خبرهايى كه داده دروغ گفته است، و اين خود باعث تعجب شده است، چون عالم ارواح عالم طهارت و صفا
است و دروغ و افترا و خلاف واقع در آنجا تصور ندارد.
✅ چه بسا روح انسان زنده اى را احضار كرده و از او اسرار و نهان هايش را استنطاق نموده اند، در حالى كه خود صاحب روح بيدار و مشغول انجام كارها و حوائج يوميه خود بوده است، و اصلا از داستان اينكه روحش مورد استنطاق قرار گرفته و دارد اسرارش را كه از افشاى آن بسيار تحفظ داشت فاش مىكند بی خبر بوده است.
✅ چه بسا انسانى را بوسيله خواب مغناطيسى خواب كرده در همان حال عملى را كه خود مىخواهند تلقينش مىكنند، و اين قدر تكرار مىكنند تا از روى طيب خاطر قبول كند، آن گاه بيدارش مىكنند، مرد بدنبال كار خود رفته و همان عمل را كه در خواب تلقينش كرده بودند با همه شرايطى كه آنها خواسته بودند انجام می دهد، در حالى كه از جريان تلقين و قبولاندنش در خواب مغناطيسى غافل است.
❇️علامه محمد حسین طباطبایی، المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی، ج6، ص278- 279
🆔@meshkatnoor
📍ممنون، دکتر غنی نژاد عزبز❗️
🔻در مناظره اخیر دکتر غنی نژاد و دکتر درخشان صحبت های دکتر غنی نژاد برای بنده واقعا انگیزه بخش بود.
🔻واقعیت این است که نهال اقتصاد اسلامی هرچند تا پختگی فاصله قابل توجهی دارد اما در حال حاضر، خیلی جلوتر از بسیاری از دانش های دیگر علوم انسانی مانند مدیریت، علوم سیاسی و جامعه شناسی و ... است و در سالهای اخیر در مجموع تلاش کرده است که به تدریج جای خود را باز کرده و در مسائل ورود جدی کند.
🔻با دکتر غتی نژاد آشنا نبودم چون رشته تخصصی ام اقتصاد نیست هرچند در رشته مدیریت از لیبرالهای غربزده و تسبیح بدست های باطنا سکولار تازیانهها خورده بودم.
🔻صحبت های غنی نژاد برای ما مهم بود؛ می خواستیم بدانیم سخن کسانی که نظام اسلامی چهاردهه به آنان اعتماد کرده و تربیت دهها هزار دانشجو و خیلی از میزهای مدیریت را دهه ها به آنها سپرده و میلیاردها تومان در قالب حق التدریس، پایان نامه و گرنت و هزینه پژوهش و سفر و ... را خرج آنها کرده چقدر از اهداف بنیادین این نظام را برآورده کرده اند.
🔻فکر می کردم دکتر، صداقت دارد ولی وقتی دیدم حرف های کاملا غیرواقعی در مورد تدوین #قانون_اساسی می زند و شهید مظلوم دکتر #بهشتی را در جرگه کمونیست ها معرفی می کند! و واقعیات روشن را انکار می کند، از فکر خود برگشتم.
🔻فکر می کردم ایشان انسان دانشمندی باشد ولی وقتی دیدم یک استاد درجه یک، هنوز نمی داند که دانش علوم انسانی در هر جای دنیا که تولید می شود مبتنی ارزش شناسی، پیش از آن انسان شناسی، پیش از آن جهان بینی و پیش از آن شناخت شناسی است؛ حیرت زده شدم!!
🔻مگر می شود استاد برجستهای سخن از روش #علمی بگوید و هی تکرار کند اما به شناخت شناسی بی توجه باشد؟
یا اگر توجه دارد با حذف مرموز #وحی در شناخت شناسی، دربست تجربه گرایی غرب را ملاک تولید علم اقتصاد در یک کشور مسلمان قرار دهد و با بی ادبی علمی، بی شرمانه به بزرگترین فقهای عصر توهین کند که متخصص نیستند!!
🔻مگر می شود یک استاد چهاردهه در سیستم آموزشی یک کشور اسلامی خدایی کند و بعد لیبرالیسم خشن غربی را چنان ملوس معنا کند که خلاف واضح تاریخ خود غرب است؟
🔻مگر در قرن هیجده دقیقا با همین معنای لیبرالیسم و اینکه انسانها صدرصد آزادند موجب نشدند که کارگران به شدت فرسوده و فقیر شوند و سرمایه داران دچار انفجار ثروت گردند؟
آیا بعد از مسائل قیامهای سنگین قرن هجده و نوزده کارگری در اعتراض به دوران سیاه لیبرالیسم اقتصادی در غرب شکل نگرفت که منجر به تصویب دخالت دولتها در روابط کار و تشکیل سندیکاها شد؟
🔻اصلا مگر #روز_زن و #روز_کارگر یادمان کشته شدن کارگران در دوران لیبرالیسم اقتصادی غرب نیست؟
🔻دکتر غنی نژاد فلاسفه بنیان گذار لیبرالیسم در انگلیس و آمریکا را می ستاید و اقتصاد برآمده از لیبرالیسم را تقدیس می کند؛ اما به اقتصاد اسلامی که می رسد با غیرت لیبرالیستی و سکولاریسم افراطی به #امامین_انقلاب بصورت عوامانه حمله می کند؟
🔻چطور می شود که جوانان معصوم مسلمان را در اختیار کسانی قرار می دهیم که اول لیبرالیسم را قبول دارند بعد اسلام را!!
و اسلام را با لیبرالیسم متر می کنند؟
🔻صحبت های دکتر غنی نژاد، چهره خشن لیبرالیسم پنهان شده در نظام آموزشی و سیاسی کشور را عریان کرد.
🔻از این بابت از ایشان ممنونیم.
از ایشان ممنونیم که باعث شد انگیزه ما برای مبارزه علمی و پاکسازی فضای آموزشی و مدیریتی کشور از لیبرالها چند برابر شود.
🔻مبارزه ای که دامنه آن نباید محدود به دانشگاه باشد بلکه تا وسط حوزه و تا بیت آن خود مرجع پنداری که اقتصاد اسلامی را هجو می کند باید امتداد داشته باشد.
✍️حمیدرضا ابراهیمی
🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دين، شهادت آيت الله سليماني امام جمعه سابق زاهدان و کاشان را به بازماندگان اين عالم مجاهد خصوصا حجت الاسلام و المسلمين وحيد سليماني از فارغ التحصيلان گروه کلام موسسه تسليت عرض مي کند . خداوند ايشان را با اولياي خود محشور نمايد . 🙏🏻🙏🏻
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ کانال حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری هرندی، دانشيار گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ايتا با عنوان «ديانت و عقلانيت» راهاندازی شد:
1️⃣ يادداشتها و گفتارها پيرامون مباحث اعتقادی و فکری 2️⃣ پادکستها و کلیپهای کوتاه حول مباحث روز با نگرش معرفتی 3️⃣ انعکاس تأليفات و مقالات 4️⃣ پاسخ به شبهات روشنفکران
🔶 رزومه دکتر جعفری👇👇
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1464
🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری هرندی
🆔 https://eitaa.com/mjafari_ir
🆔 @mjafari_ir
🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir