eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
845 ویدیو
304 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ محمد جعفری 📮آغازگر و خاستگاه نگارش این کتاب، سوالاتی است که از اوان نوجوانی در ذهنم چالش ایجاد می کرد؛ سوالاتی از قبیل آیا دین، تسلیم محض و بی چون چرا نسبت به تعالیم خدا است ؟ آیا شخص متدین نباید در مسائل و آموزه های دینی بیندیشد و تفکر کند؟ آیا خردورزی و تأمّل در مسائل دینی، از ایمان انسان می کاهد و او را بیش از آن که خداجو و خداپرست باشد، عقل محور و خردپرست می نماید ؟ آیا می توان در مسائل دینی هم چون و چرا کرد و آنها را به نقد و وزن کشی خواند؟ شاید امروزه همین سوالات را در ذهن و ضمیر بسیاری از جوانان و خصوصاً دانشجویان و قشر تحصیلکردة جامعه هم مشاهده می کنیم که البته سوالاتی در خور توجه و بررسی است. امروزه ما در فضای آزاد و چه بسا حتی افسار گسیخته اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته ایم و برخورد ما با دنیای مدرن و علوم و عقلانیت جدید، هزاران از این دست سوالات را در جامعه ما که جامعه ای دینی است و بر اساس قوانین دینی هم اداره می شود، ایجاد و تشدید می کند. بی تردید برای تبیین اندیشه دینی و دفاع از کیان آن، باید به بحث و گفتگویی کاملا علمی در این مورد و سایر موارد مشابه بنشینیم و ذهن پر سوال جوانان خود را در مورد دین اِقناع نماییم . البته نا گفته روشن است که برخی نویسندگان دیار ما و خصوصا روشنفکران دینی در دهه های اخیر به دامن زدن به این ذهنیت کمک کرده اند که دین با عقلانیت و خرد ورزی و تفکر، میانه ای ندارد . آنها اساس و محور دین را تعبد دانسته اند و تعبد را هم در نقطه مقابل عقلانیت قرار داده اند. 🆔@mjafari_ir
2.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 لزوم علنی کردن محبت به اهل بیت علیهم السلام 🔶 چرا عزاداری و یا محبت به اهل بیت را علنی و اظهار می کنید؟ ⭕️ جناب حجت‌اسلام دکترجواد سلیمانی پاسخ می‌دهد. 🔴 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor 🆔 @difqom
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ محمد جعفری 📮تأملاتی چند در مورد دین انسانیت 🔶 امروزه دین انسانیت، ورد زبان افرادی از جامعه ما شده است و این که پابندی به آیین انسانیت، بهتر از التزام به شریعت الهی است. در ذیل به برخی نکات و چالش‌ها در این مورد توجه می دهم‌؛ امیدوارم ذهن این دوستان را برانگیزد. 👇👇 1. در دین انسانیت سخن از انسان است و هویت و ارزش‌های وجودی او. دقیقا مساله و چالش ما هم همین جاست : این انسان کیست و ارزش‌های او چیست؟ آیا بدون تکیه بر دین الهی و صرفا با مراجعه به عقلانیت بریده از دین، می توان انسان را شناخت؟! بسیاری از فلاسفه و حتی دانشمندان تجربی اذعان کرده اند که هنوز که هنوز است بسیاری از ابعاد وجودی انسان برای ما ناشناخته است! 2. شریعت و رعایت خط قرمزها و محرمات دینی در دین انسانیت، مورد بی توجهی است. سوال این جاست که آیا اساسا کسی که بر امیال و خواهش های نفسانی خویش مسلط نباشد چگونه می تواند نسبت به دیگران، اخلاق کامل را رعایت کند؟ 3. تاکید دین انسانیت بر رعایت اخلاق و ارزش‌های اخلاقی در جامعه است. حال سوال این جاست که با نفی بهشت و جهنم چه ضمانت اجرایی برای پیاده شدن قواعد اخلاقی در فرد و جامعه وجود دارد؟ 4_ انسان دارای ابعاد مختلف است. دین محدود به اخلاق نیست و روح انسان با اتصال به معبود خویش می تواند فقر وجودیش را برطرف کند. لذا انسان با عبودیت، عبادت و مناجات و مناسک روح فزای دین، جان تشنه خود را سیراب نموده و مراتب و درجات کمال را طی می نماید. آیا دین انسانیت این خلا را می تواند پوشش دهد؟! 🔺کلیپ بالا را هم حتما تا آخر ببینید. 🆔@mjafari_ir
متن پياده شده 4 جلسه.pdf
حجم: 291.9K
⭕️ بررسی و نقد شبهات در مورد دین، انسانیت و معنویت 👤 کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔶 لینک فايلهای صوتی: https://eitaa.com/sajedi_ir/3445 🔰@Sajedi_ir 🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✅ رویداد تخصصی حجاب از نگاه علم "نگرشی چند‌ رشته ای" 🔴برگزارکننده: آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند، انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم‌اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن ها و مراکز علمی و فرهنگی ☑️ مزایا: بهره‌مندی از ایده‌های ۱۳۰ استاد داخلی و خارجی/ اعطای گواهینامه معتبر دانشگاهی 📅زمان: ۲۸ شهریور تا ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ 👈 آی‌دی ثبت نام: @Ethics_academy (پیام‌رسان ايتا، بله و تلگرام) 🌐اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu 📌جزئیات رويداد: https://eitaa.com/ethicssbu/1035 🆔@meshkatnoor
🌹 کانال حجت الاسلام دکتر حسینی قلعه بهمن، دانشيار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره. 👈در اولین فصل به سطح یک این عرصه توجه خواهیم کرد و در هر هفته چهار گفتار در این زمینه بارگذاری می‌کنیم. سطح یک به موضوعاتی همچون اخلاقی، ، و پرداخته می‌شود. برنامه هفتگی عبارت است از: 🌺یکشنبه ها: اخلاقی؛ 🌺دوشنبه‌ها: ؛ 🌺سه‌شنبه‌ها: ؛ 🌺چهار‌شنبه‌ها: . 👈البته در میان برنامه‌ها، روند ارائه مطالب و محتواهای علمی اخلاقی را نیز ادامه خواهیم داد به یاری خدا. مباحث فوق و دیگر مطالب مفید در حوزه فلسفه اخلاق و سایر مباحث فکری را در آدرس ذیل، دنبال نمایید. 👇👇👇 https://eitaa.com/akhlagheelmi
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آقاي محسن برهاني: «اگر اکثريت مردم خواستند معصيت کنند، حکومت اسلامي حق تقابل ندارد»! شاهد: اميرمؤمنان(ع) از بدعت‌هاي متعدد مانع نشد؛ چنانکه اجازه داد مردم نماز «تراويح» بخوانند و گفتند اگر مانع بشوم انشقاق اجتماعي پيش مي‌آيد و سپاه من متفرق مي‌شود. همچنين امام مجتبي(ع) چون ديد مردم در جنگ با معاويه همراهي نمي‌کنند، حکومت را تحويل معاويه داد، و مردم را مجبور نکرد که به ميدان جنگ بيايند. ✍️ نقد و پاسخ: اولا قاعده عقلي و شرعي اين است که در تزاحم میان «مهم» و «مهم‌تر»، جانب «مهم‌تر» گرفته شود. براي اميرمؤمنان جلوگيري از بدعت‌ها (نماز تراويح و...) مهم؛ اما جلوگيري از گسست سپاه و اجتماع مسلمين مهم‌تر بود، و براي امام مجتبي(ع) حفظ حکومت مهم، اما حفظ جان شيعيان و حفظ اصل تشيع اوليٰ و مهم‌تر بود. ثانیا شواهد نقض این سخن فراوان است: مثلا تقابل رسول خدا با اکثريت مشرکان و کفار جزيرة العرب، تقابل امام علي(ع) با معاويه با اينکه اکثر مردم شام طرفدار معاويه بودند، قيام امام حسين(ع) در شرايطي که اکثريت مردم با او همراه نشدند. ثالثا از آقاي برهاني بايد پرسيد: تکليف احکام و معارف اساسي دين؛ به‌ويژه «نهي از منکر» و «اجراي حدود الهي» چه مي‌شود؟! راستي اگر اکثريت مردم بخواهند در انظار عمومي عريان ظاهر شوند يا اصلاً مال و يا جاني را به‌ناحق بستانند يا ناموسي را هتک کنند، تکليف چيست؟! 👈 از نکات ارسالی دوستان در اصلاح و تکمیل این پیام استفاده میکنیم. ✍️حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 شماره 80 از فصل‌نامه علمی پژوهشی منتشر شد 1️⃣ تحلیل و نقد نظریه وجود رابط معلول در حکمت صدرایی / سید‌ محمد‌جواد میرجعفری، غلامرضا فیاضی (ص7) 2️⃣ بررسی رابطه وجود و ماهیت در اندیشه صدرایی معاصر با محوریت سه تفسیر «حدی، عینی و تصوری» از ماهیت / مختارعلی رضائی، محمدعلی محیطی اردکان (ص23) 3️⃣ بررسی و نقد نفس‌الامر از نگاه علامه طباطبائی / سینا علوی‌تبار، حبیب‌الله دانش شهرکی (ص39) 4️⃣ بازخوانی انتقادی دیدگاه قیصری درباره ماهیت زمان / فردین جمشیدی‌مهر (ص51) 5️⃣ بررسی انتقادی مؤلفه خودآیینی در نظریه معنویت‌گرای عقلانیت و معنویت / سید احمد غفاری قره‌باغ، محمدجواد فرج‌نژاد (ص67) 6️⃣ نظریه لیبرالیستی «عدالت چون انصاف» جان رالز و نقد آن / حمید شهریاری (ص87) 7️⃣ واقع‌گرایی اخلاقی در نگرش صدرایی / علی شیروانی، مرضیه ورمزیار (ص101) 8️⃣ نقد و تحلیل رویکرد دنت درباره برهان معرفت / محسن بهلولی فسخودی (ص115) 🌐 سایت نشریه معرفت فلسفی 🌐 marefatfalsafi.nashriyat.ir 💠 کانال مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
🔔رفع اتهام از افزایش جمعیت ✍️برخی با نگاهی محدود نسبت به محیط زیست و رابطه آن با جمعیت، بر این باورند که منابع محیط زیست تناسبی با افزایش جمعیت نداشته و منابع موجود در کشور، ظرفیت بیش از جمعیت فعلی را ندارد. 🕋بینشی که دین درباره رابطه جمعیت و محیط زیست در اختیار ما قرار می‎‌دهد، متفاوت از بینشی است که باورهای غیر توحیدی از این رابطه در اختیار ما قرار داده و بر تصمیم‌گیری ما نسبت به تعداد جمعیت تأثیر می‌گذارد. 🌏 از نگاه دینی منابع طبیعی و محیط زیست برای پاسخگویی به نیازهای مختلف انسانی کافی بوده و خداوند همگام با تولد هر انسانی، روزی او را برعهده گرفته است. ✅انسان باید به جای ترس از افزایش جمعیت، از توان مدیریتی که خدا در وجود او قرار داده است به نفع مدیریت جمعیت رو به ازدیاد خود استفاده کند. 🖇ادامه مطلب در: https://btid.org/fa/news/257103 📎 📎 📎 ✍ حجت الاسلام دکتر سید مرتضی موسوی، دانش آموخته موسسه امام خمینی 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه 🆔@meshkatnoor
12.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باور کنیم شهدا با عالم ما ارتباط دارند. اگر تردید دارید، یک داستان واقعی از زبان استاد قرائتی بشنوید. 🆔@meshkatnoor
📍به مناسبت هفته دفاع مقدس دفاع امری فطری، بلکه غریزی است و همه جانداران اعم از حیوان و انسان در مقابل تهاجم به خود و زیستگاه شان واکنش دفاعی نشان می‌دهند تا دشمنی که به خانه و کاشانه آن‌ها تعرض کرده را دفع نمایند. روشن است که دفاع به این معنا قداستی ندارد؛ چون مشترک بین انسان و حیوان بوده و حیوانات را در این عرصه یارای تمایز بین امر قدسی و غیر قدسی نیست. آنچه دفاع را مقدس می‌کند نه دفاع از سرزمین و خانه و لانه است، بلکه دفاع از امری قدسی است. اینجا اهمیت انگیزه و آرمان و اینکه «از چه چیزی» دفاع می‌شود، روشن می‌گردد. دفاع از ارزش‌های دینی و امانت انبیای الهی و صالحان عالم که دست به دست چرخیده و از لابلای صخره‌ها و دره‌های پرفراز و نشیب تاریخ عبور کرده تا به دست ما رسیده است، آن را ارزشمند نموده و از سطح دفاع غریزی بالاتر برده است. پس و ارزش‌های الهی و انگیزه‌های معنوی اکسیری است که امر غریزی را تبدیل به امری قدسی می‌نماید, و البته این خدمت دین به بشر را، شایسته فراموشی نیست! بنابراین، دفاعی که این ظرفیت را دارد تا مقدس شود را نباید با نگاه تقلیل‌گرایانه به امری غریزی تحویل برد و آن را در دفاع از سرزمین و میهن محدود نمود. با این نگاه دفاع مقدس منحصر به میدان‌های نظامی و جنگ سخت نبوده، بلکه میدان علم، فرهنگ، اقتصاد و... را نیز دربر می‌گیرد و تلاش با انگیزه الهی در دفاع از ارزش‌های قدسی در این عرصه‌ها نیز مقدس است. نتیجه اینکه مؤلفه «از چه چیزی» است که جایگاه دفاع را مشخص می‌نماید و یعنی دفاع ارتقا یافته از امری غریزی و حیوانی به امری قدسی و الهی در میدان‌های گوناگون نظامی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و... . ✍️ حجت الاسلام دکتر سید ابولقاسم کاظمی، دانش آموخته کلام موسسه امام خمینی https://eitaa.com/sayyedabolqasemkazemi 🆔@meshkatnoor