هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✌️پیروزی پابرهنهها؛ وعده حتمی الهی
حضرت آیت الله مصباح یزدی(ره)
🔹اگر باور کردیم که خدا همیشه در میدان است از هيچ چيزی نمیترسيم، از طوفانها نمیهراسيم چون با جايی بستهايم كه تزلزلی در آن نيست.
🔸خدا غير از اين كه در تاريخ، دهها بار اين را به ما نشان داده و غير از اين كه در آيات متعددی آمده كه وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ؛ [و در جای دیگر میفرماید:] إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُرْدِفِينَ.
🔹تاريخ را كه ما نبودهايم ببينيم ولی در اين دوره خودمان كه خيلی از اين موارد را ديدهايم. در همين هشت سال جنگ تحميلی نديديم؟! اين دوره دفاع مقدس نمايشگاه معجزات الهی بود. چه كسانی با چه ابزارهايی چه قدرتهايی را شكست دادند. خدا ثابت كرده كه پابرهنهها موفق میشوند.
📆 90-11-06
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
4.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای سرباز روحالله رضوی از فعالان تبلیغ بینالمللی این روزها شبانه روزی در حال تولید محتوا پیرامون وقایع فلسطین اشغالی است. بخشی از فعالیتها پاسخ به شبهات مختلف فضای مجازی است.
شبهاتی که حتی بین طلاب و فضلای حوزوی و گروههای حوزوی هم مطرح میشود.
همینجا به ایشان خدا قوت میگوییم.
#جهاد_تبیین
#طوفان_الاقصی
🆔@meshkatnoor
📚تازه های نشر 📚
🔰کتاب « پرسمان دین شناخت» نوشته حمیدرضا شاکرین منتشر و وارد بازار نشر شد.
عصر حاضر مجال ظهور و بروز پرشتاب آراء و نگرههایی است که مواجهه بههنگام، دقیق و علمی با آنها ارتقاء معرفتی مبارکی را نوید داده؛ در مقابل هرگونه کمکاری و فرصتسوزی خلأها و آسیبهای بنیادینی را در اندیشه و معرفت دینی سبب میشود. كتاب پیشرو برآن است تا چندى از بنيادىترين پرسشهاى پربسامد دینشناختی مانند چیستی، چرایی، گستره و کارکرد دین؛ زبان دین؛ وحی و تجربه دینی، رابطه دین با علم، اخلاق و پیشرفت؛ آموزه نجات و حقانیت و… را باز كاود.
طرح ارزشمند ضیافت اندیشه استادان معظم دانشگاهها فرصتی مغتنم پدید آورد تا معارف بنیادین دینی در میان شماری از برجستهترین شخصیتهای علمی کشور بحث و گفتگو شده؛ جدیدترین آراء و اندیشهها در این زمینه را به بررسی و بازخوانی فراخواند. اثر حاضر یکی از نتایج این گفتوگوها و تعاملات است که چندی از مباحث دینشناختی را با رصد نوآمدترین نگرهها به بحث مینشیند…
🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
#فیلم | #نمایشی_از_هیچ! ❓ آیا هیچ میتواند جهان را به وجود بیاورد؟ 🔻در #فیزیک و #فلسفه از #هیچ صحب
✍ #یادداشت | از هیچ!
🔸نئوداروینیستهای خداناباور در دانش زیستشناسی فرگشتی وقتی به منشأ حیات و مسأله اولین موجود میرسند، موضوع را به دانش فیزیک کوانتوم تقلیل میدهند و از ادعاهای برخی از دانشمندان فیزیک برای موجه نشان دادن دیدگاه خود بهره میگیرند.
🔸در کوانتوم مکانیک، جمعی از فیزیکدانان خداناباور میگویند جهان از هیچ به وجود آمده؛ شخصیتهایی همچون ادوارد تریون، لارنس کراوس و استفان هاوکینگ با استفاده از برخی نتایج نظریه کوانتوم مکانیک مدعی شدهاند جهان مادی ناشی از افت و خیز کوانتومی است و از هیچ به وجود آمده است؛ کراوس در کتاب «جهان از هیچ» مدعی است فضا و زمان، ماده و انرژی و حتی خود جهان از هیچ موجود شدهاند؛ وی برای توجیه خداناباوری مدعی است که به وجود آمدن چیزی از هیچ، طبق قوانین جدید فیزیک قابل تبیین است.
🔸باتوجه به تفاوت میان خلاء به معنای (هیچ مطلق) که امری بیعلت و ضابطه است و خلاء کوانتومی که امری وجودی و دارای فضا، میدان کوانتومی و انرژی است، جهان در واقع برخلاف دیدگاه این دسته از فیزیکدانان باید از خلاء به معنای امری وجودی شکل گرفته باشد، نه خلاء مطلق.
🔸حال به فرض اگر منظورشان خلاء فیزیکی باشد نه مطلق، سؤالی پیشینی مطرح است که این امر وجودیِ فیزیکی چگونه قابلیت پیدا کرده تا جهان را بیافریند؟ آیا خلاء فیزیکی قبل از ایجاد فضا زمان، تابع قانونی بوده که مطابق آن عمل کرده و جهان آفرین شده، یا همزمان و پس از ایجاد فضا زمان به وجود آمده؟
🔸حال اگر بپذیریم فضا- زمان، تابع قوانین طبیعت است همانطور که هاوکینگ گفته: «نظم حرکت اجرام کیهانی مانند خورشید، ماه و سیارات نشان میدهد که این اجرام به جای آنکه بازیچه میل خداوند و شیاطین باشند از طریق قوانین طبیعت معینی اداره میشوند» ، پس ناگزیر قوانین طبیعت که جهان در آنها به وجود آمده، مقدم بر خلاء فیزیکی بوده که در این حال به صورت ضمنی یک واقعیت متافیزیکی را خارج از جهان مادی پذیرفتهایم!
🔸در فرض پذیرش قانون طبیعت خارج از جهان مادی، سؤال پیشینی دیگری طرح میشود: آیا کسی قبل از قانون فیزیک بوده که آنرا وضع کرده و یا اینکه قانون فیزیک همزمان با خلق جهان، مقرر شده؟ اگر فرض اول پذیرفته شود، مطلوب خداباوران ثابت میگردد. اما در فرض دوم، قانون طبیعتی که قبل از آفرینش هستی وجود نداشته و همزمان با خلق جهان به وجود آمده، چگونه میتواند آغاز و منشأ حیات را توضیح دهد!
🔸تا وقتی جهان آفریده نشده قانونی موجود نیست که به توضیح جهان بپردازد. از اینرو، ملاحظه میشود که اگر منشأ حیات و آفرینش صرفا علمی بررسی شود، مسأله بی پاسخ خواهد ماند.
🔸در پایان این یادداشت، مطلبی از هاینز پجلز (Heinz Pagels) فیلسوف خداناباور نقل میشود که جالب توجه است. او مینویسد: «چه چیزی به آن خلاء میگوید که آبستنِ یک جهان ممکن باشد؟ به نظر میرسد که حتی خلاء در معرض قانون باشد، منطقی که قبل از فضا و زمان وجود داشته است».
✏️ حجّتالاسلام دکتر احمد منصوری
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#کرسی_علمی_ترویجی
✳️ گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با همکاری گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میکند
✅ موضوع: انسانشناسی مبنای معنویتگرایی علامه حسنزاده آملی(ره) (نقدی بر معنویت غیردینی)
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر #علیرضا_کرمانی
👤 ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین دکتر #محمد_جعفری
👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر #حسین_مظفری
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر #داود_حسن_زاده
🗓 شنبه 22 مهرماه 1402 ⏰ 13
🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
#کرسی_علمی_ترویجی #کرسی
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
محقق اسرائیلی : علت اینکه در حوزههای علمیه به قرآن توجه نمی شود این است که قائل به تحریف هستند!
منبع: 👇👇
Khalid Sindawi, Hawza instruction and its role in shaping modern Shi'ite identity, Middle Eastern Studies, 2007, Vol. 43.
البته این محقق اسرائیلی ظاهراً در دانشگاههای معروف غربی تحصیل نکرده است و جزو محققین درجه یک حساب نمی شود ولی مقاله ایشان به هر حال در ژورنال معتبر چاپ شده است.
مطالبی از این دست را در کانال شیعه پژوهی در غرب دنبال نمایید 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#معرفی_کتاب
♻️ ویرایش دوم منتشر شد
📚 نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه
🖊 نوشته حضرت علامه آیتالله محمدتقی مصباح یزدی(ره)
📝 تدوین و نگارش: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی نادری قمی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 این کتاب برگرفته از آثار مکتوب و غیرمکتوب مرحوم علامه محمدتقی مصباح یزدی قدسسره درباره ولایت فقیه و نظام سیاسی اسلام است.
🔷 مهمترین پیشفرضهای نظریه ولایت فقیه، رابطه اسلام با سیاست، مشروعیت از منظر فلسفه سیاسی اسلام، نقش و جایگاه مردم در نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه، ادله اثبات ولایت فقیه، معنای ولایت مطلقه فقیه و جایگاه «مجلس خبرگان» در نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه، از جمله مباحثی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
👈👈مشاهده و خرید اینترنتی
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
کانال حجت الاسلام دکتر محمد حسین فاریاب دانشيار گروه کلام موسسه امام خمینی با عنوان «یادداشت های اعتقادی» در ایتا راه اندازی شده است.
در این کانال به مباحث چالش برانگیز اعتقادی و شبهات هم پرداخته می شود.
برای عضویت از این جا وارد شوید :👇👇
https://eitaa.com/Faryab110
❓ شبهه : امامان شیعه همگی از یک خاندان و اغلب آن به طور وراثتی _ پدر و پسر _ امام شدهاند. آیا چنین چیزی با اصل شایستهسالاری در تعارض نیست؟
📌 پاسخ : گزینش امامان معصوم به منصب امامت بر اساس شایستگی نه وراثت
یک. بر پایه مبانی شیعه، فقط خداوند حق انتخاب و نصب پیامبر و امام را دارد.
دو. خداوند عادل و حکیم است. گزینش افراد به نبوت یا امامت بر پایه وراثت، خلاف عدالت و حکمت است.
سه. قرآن کریم در آیاتی، به تفهیم و انتقال این پیام الهی اهتمام ورزیده که آقازاده بودن و پیامبرزادگی یا امامزاده بودن، هیچ فضیلتی برای شخص به شمار نمیرود و ملاکی برای رسیدن به مقام نبوت و امامت نیست. نمونه ی آن، فرزند حضرت نوح علیهالسلام است. همچنین خداوند متعال در پاسخ حضرت ابراهیم علیه السلام مبنی بر نصب فرزندانش به مقام امامت، با رد این درخواست فرمود: انه لاینال عهدی الظالمین. عهد امامت من به ظالمان (غیر معصومان) نمیرسد.
چهار. بنابراین، وراثت و امامزاده بودن، هیچ تاثیری در امام شدن امامان علیهم السلام ندارد، بلکه خداوندی که علم مطلق به همه چیز دارد و شایستگان این منصب را میشناسد، بر پایه ی شایستگی ایشان، آنها را به امامت منصوب کرده است.
✍️ حجت الاسلام دکتر محمد حسین فاریاب
💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
22.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای مصطفی ملکیان: رجوع به متخصص با تعبد به سخن انبیا متفاوت است. سه تفاوت بین این دو وجود دارد...
🔷️ پاسخ : آقای ملکیان میگوید هر کس ادعای پزشک بودن کند که من به او مراجعه نمیکنم بلکه باید ویژگیهایی داشته باشد.
مگر ما به هر کس ادعای پیامبری کند مراجعه میکنیم و از او اطاعت میکنیم؟ پیامبران هم باید ویژگیهایی داشته باشند؛ از جمله: معجزه، عصمت، علم، عمل به گفتار خویش و...
🔷️ اما در مورد سه ملاکی که ایشان برای فرد متخصص گفتند:
۱- ما زمانی به یک پزشک رجوع میکنیم که اکثر بیماران او درمان شده باشند.
این ادعا نادرست است ما بسیاری از اوقات به پزشکان مراجعه میکنیم و اطلاع و آمار دقیقی از مراجعین وی و بیماران درمان شدهی او نداریم.
۲- همکاران آن پزشک تصدیق میکنند که پزشک متخصص است.
این ادعا هم نادرست است خیلی از اوقات ما از پزشکان دیگر در مورد پزشک مورد نظر خود تحقیق نمیکنیم.
۳- زمانی به پزشکی مراجعه میکنم که هر کاری کنم به غیر از دستور آن پزشک حالم بهتر نمیشود.
این ادعا هم نادرست است بسیاری از اوقات ما به پزشکی رجوع میکنیم در حالی که میدانیم یا احتمال میدهیم که رجوع به دیگر پزشکان هم مفید و موثر است.
🔷️ ما زمانی پیامبری کسی را قبول میکنیم که میدانیم از سوی خدا ارسال شده و تنها برنامه و دستوراتی که او دارد ما را به سعادت کامل میرساند. ممکن است به صورت نسبی، برنامه و روش دیگران هم تا حدودی مفید باشد اما ما به دنبال کاملترین و بهترین برنامه میرویم.
✍️ داوود اسفندیاری؛ دکترای کلام
💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
✍️ محمد جعفری
💠 عبادات دینی یا انرژی درمانی!!
🔸اخیرا شاهدیم که مناسک دینی بر اساس انرژی درمانی، توجیه و ترویج می شود تا جایی که گویا خداوند مثلا نماز را برای تخلیه انرژیهای منفی از ذهن و بدن انسان و یا تبادل انرژی مثبت واجب کرده است.
در یکی از این دست نوشتجات آمده است : 👇👇👇
" در حالت سجده تبادل انرژی های منفی با زمین از هفت منطقه چاکرای پیشانی یا آجنا چاکرا ، چاکرای زانوها ، چاکراهای کف دستها و چاکراهای روی پاها و همچنین دریافت انرژی مثبت زمین از طریق این چاکراها می باشد.
اصولا انرژی قدرتمند زمین ، احساس شادی ، رضایت ، امید ، لذت و میل به ادامه حیات را ایجاد میکند. در حالت سجده ، چاکرای پیشانی که مرکز استدلال و منطق است ، متعادل میگردد بنابراین افرادی که سجدههای طولانی تری داشته باشند ، میتوانند این چاکرا را متعادل ساخته و به افرادی متقی تر و حتی روشن ضمیر تبدیل گردند. از همین روست که در اسلام نیز بر سجده طولانی سفارش فراوانی شده است."
و یا در نوشته ای دیگر آمده است :" از نظر علمی نیز ثابت شده است که میزان انرژی حیاتی ، قبل و بعد از طلوع خورشید و قبل و بعد از غروب خورشید ، به بالاترین حد و میزان خود میرسد و میبینیم که در دین مبین اسلام نیز سفارش به نماز اول وقت ، یعنی درست قبل از طلوع و غروب خورشید شده است که قطعا یکی از دلایل این است که انرژی حیاتی بیشتری توسط نمازگزار دریافت شود. نماز ، دعا و عبادات جمعی نیز بسیار قدرتمند هستند زیرا انرژی جمعی ایجاد میکند. به همین دلیل است که در اسلام به نماز جماعت و دعاهای جمعی سفارش اکید شده است."
♻️ گرچه در حسن نیت مروجان این نگرش به دین نمی توان تردید کرد و بسیاری از این افراد در تلاشند تا با اثبات این موارد، دلبستگی و التزام به مناسک دینی را در جامعه تقویت نمایند اما این دوستان گرامی از سه نکته غافلند :
1. آیا تشریع عبادات دینی برای این آثار و کارکردها بوده است و یا این که اساسا خداوند خواسته است که انسانها با عبادت و عبودیت در قالب این شعائر و سخن گفتن با معبود بی همتای خود، روح تشنه خود را سیراب نموده و اتکا به آن قدرت مطلق پیدا نمایند؟ تاکید بر سجده طولانی و ساییدن سر بر خاک، نشان تذلل و تضرع انسان در پیشگاه الهی است و بس . ارزش والای سجده در اسلام و این که بهترین و زیباترین حالت عبادی انسان در حال سجده است، از همین جاست .
2. فارغ از این که بخواهیم وارد درستی مقوله انرژی درمانی و تاثیرات نماز و یا سایر عبادات بر چاکراها بشویم، این نوع نگرش کارکرد گرایانه به دین ، این خطر را به دنبال دارد که اگر بتوان همین آثار را با برخی تحرکات و فعالیتهای ورزشی به دست آورد که چه بسا آسانتر و سهل الوصولتر از مناسک دینی هم باشد، پس انجام مناسک دینی چندان ضرورتی ندارد و می توان آن فعالیتها را جایگزین عبادات دینی کرد. فی المثل بین الطلوعین به جای نماز صبح ، به ورزش صبحگاهی و ژیمناستیک در محیطهای باز و با طراوت مانند پارکها بپردازیم؛ چه بسا که به انرژی جمعی بالاتری هم دست پیدا نماییم !!
3. تردیدی نیست که همه احکام الهی و خصوصا عبادات و مناسک دینی آثار مثبتی برای زندگی این جهانی ما دارد که به برخی از آنها هم در مضامین دینی تصریح شده است ( صوموا تصحوا). اما نگاه علمی به دین که بیشتر به دنبال تبیین علم پسند امروزی از دین است ، روحیه تعبد و تسلیم ایمانی را در وجود انسان تضعیف کرده و آدمی را در چارچوب عقلانیت و درک تجربی خویشتن محدود نموده و افق والای معارف دینی را بر انسان می بندد.
💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoo
🆔@mjafari_ir