📌در حکومت دینی برخی احکام به دلایل خارجی یا داخلی، برخی احکام ـ مانند سنگسار و ... ـ اجرا نمی شوند؟ حکومت دینی تا کجا می تواند نسبت به اجرای احکام دینی عقب نشینی کند؟
👈پاسخ
1️⃣احکام دینی، گاه فردی هستند و گاه اجتماعی. تعطیل کردن احکام فردی مانند نماز معنا ندارد. احکام اجتماعی هستند که در معرض اجرا و تعطیل می باشند. مانند مجازات های تعیین شده در دین، حجاب یا مقابله با روزه خواری.
2️⃣ حکومت دینی، موظف به اجرای همۀ احکام دین است و تعطیلی اجرای احکام، با دینی بودن حکومت، در تعارض است.
3️⃣کوشش حکومت باید صرف اقناع افکار عمومی برای اجرای احکام دین باشد و مؤمنانی که دغدغۀ اجرای احکام دینی را دارند، نقش بسیار مهمی در این مسیر دارند.
4️⃣حکومت دینی در جامعۀ دینی اجرا می شود، بنابراین عموم مردم موافق اجرای همه احکام هستند؛ هرچند ممکن است حاضر نباشند نسبت به تبیین آن اقدامی کنند.
5️⃣گاه برخی فشارها موجب می شود که حاکم دینی به دلیل مصلحت بالاتر، به طور موقت، با حکم حکومتی از اجرای برخی احکام صرف نظر کند. در حقیقت، اگر اصرار بر اجرای یک حکم خاص مانند سنگسار که مورد زیادی نیز ندارد، منجر به از دست رفتن اصل حکومت و عدم اجرای سایر احکام شود، این اصرار، عقلایی نیست.
6️⃣در حکومت امیرالمومنین علیه السلام نیز چنین اتفاقاتی افتاد و ایشان نتوانست تمام بدعتهای برجای مانده از حکومتهای پیشین را اصلاح کند که اثر آن تا کنون باقیست.
7️⃣پس از عقب نشینی موقت، وظیفۀ حکومت و نیز مومنان، تبیین فوائد حکم تعطیل شده و اقناع افکار عمومی برای از سرگیری اجرای آن حکم است و پس از اقناع، برای مقابله با اقلیت مخالف، قطعاً باید از ابزار فشار نیز استفاده کند.
8️⃣در این میان، برخی احکام مانند اصل حجاب، از حساسیت بالایی برخوردارند و اگر تعطیلی آن منجر به اشاعۀ فحشا و برچیده شدن روح دین در جامعه شود؛ در اینجا حکومت حق عقب نشینی ندارد، ازاین رو، افزون بر تبیین لازم، دربارۀ الزام به اجرای آن، می تواند بلکه باید قانون نیز وضع کند.
✅برای پیوستن به کانال یادداشتهای اعتقادی حجت الاسلام دکتر فاریاب، از لینک زیر وارد شوید:
https://eitaa.com/Faryab110
#سوال
خداوند گفته من شما را آفریدم تا دیده بشوم وشما را برای پرستش خودم آفریدم.پس نیاز داشته به ما که ما را آفریده.حالا سوال من اینه خدایی که نیازبه دیده شدن داشته پس بی نیاز نیست. چطوری میشه که خداوند گفته من بی نیازم؟
سلام عليكم ممنون از پرسش شما. ..
اولا در مصادر روایی این نیست که خلق کردم تا دیده شوم بلکه خلق کردم تا شناخته شوم:
«كنت كنزاً مخفياً فأحببت أن أعرف, فخلقت الخلق لأعرف»
ثانیا فرض ما در جایی است که خدایی همه کمالات را دارد و هیچ احساس کمبود و نقصی ندارد این خدا اگر هم خلق کرده تا دیده شود این دیده شدن کمال او نیست بلکه کمال آنست که میبیند و معرفت می یابد.
و به قول مولانا
من نکردم خلق تا سودی کنم
بلکه تا بر بندگان جودی کنم .
بدین جهت فلسفه خلقتی که برای جهان و انسان با هر تقریری متصور است هیچکدام نیازی از خالق را در نظر ندارد بلکه دیدن خالق و معرفت اوست که نیاز مخلوق است و او را به کمال میرساند.
به عبارتی خدایی که همه چیز دارد یعنی همه چیز دارد حتی احساس نیاز به دیده شدن که نشان از نوعی حس نیاز و حقارت دارد در او نیست پس خلقت او سود و فایدهای برای خودش ندارد. نکته مهم آن که تصور ما باید از خدای کامل مطلق و همه چیز تمام درست بشه .
حجتالاسلام وحیدی؛ دکترای کلام مؤسسه امام خمینی
#اندیشه_دینی
💜@Andyshedini
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارشی از سایت ویکی شیعه
تاسیس 1392
شامل 34 هزار مقاله به 22 زبان
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌چرا با وجود عملکرد ضعیف حکومت دینی در برخی بخشها، نباید سراغ حکومت غیردینی برویم؟
👈پاسخ
1️⃣وقتی دین برای اداره جامعه، برنامه دارد، پس خداوند از مومنان میخواهد که دین را در جامعه اجرا کنند. اجرای دین در جامعه، فقط با حکومت دینی امکان پذیر است. بنابراین، مومنان باید خواستار حکومت دینی باشند.
2️⃣دین توصیه به رفاه مادی _ نه رفاه زدگی _ دارد. حکومت دینی فارغ از اینکه حاکمان و کارگزارانش چه کسانی هستند، هم به دنبال رفاه مادی است هم بسترسازی جهت پیشرفت معنوی؛ از این جهت برتر از حکومت غیردینی است که صرفاً به دنبال رفاه مادی است. افزون بر آن، چنین نیست که حکومت غیردینی، لزوماً در امور اقتصادی کارآمد باشد.
3️⃣در طول تاریخ، حکومتهای دینی ای بوده اند که عملکرد بسیار درخشانی داشتهاند، مانند حکومت امیرالمومنین (ع) و حکومت آل بویه.
4️⃣ناکارآمدی مقطعی حکومت دینی در برخی بخشها ـ مانند معیشت ـ را نباید به پای دین یا ذات حکومت دینی گذاشت،بلکه باید آن را نتیجه عملکرد ضعیف مسوولان نالایق در آن بخشها دانست نه نتیجۀ عمل کردن آنها به دین.
5️⃣آنچه موجب کارآمدی یک حکومت میشود، انتخاب افراد شایسته، پیگیری مطالبات به حق خود و انتقادهای دلسوزانه و خیرخواهانه است.
6️⃣اگرچه، دینداران در حکومت دینی لایق وضع معیشتی نامناسب نیستند و توجیه و دفاع از ضعفهای عملکرد برخی مسولان در حکومت دینی، بدتر از حمله به آن است، در داوری نسبت به عملکرد کلی یک حکومت، باید پیشرفتها و پسرفتها، در تمام حوزه ها ـ معیشت، امنیت، قدرت نظامی و ... ـ مد نظر قرار گیرند.
7️⃣با وجود ناکارآمدی مقطعی حکومت دینی در بخش معیشت، رفتن به سوی حکومت غیردینی، تصمیمی غیرحکیمانه است، بلکه باید با انتخاب افراد شایسته و انتقادهای سازنده، به ترمیم آن همت گماشت.
✅برای پیوستن به کانال یادداشتهای اعتقادی از لینک زیر وارد شوید:
https://eitaa.com/Faryab110
#معرفی کتاب
📘دفاع تبیینی از خداباوری
بررسی دیدگاه ریچارد سویینبرن
✍🏼نویسنده: منصور نصیری
▪️ریچارد سوئینبرن (Richard Swinburne) متولد ۱۹۳۴، استاد #فلسفه_دین در دانشگاه آکسفورد و یکى از مهمترین فیلسوفان دین و #فلسفه_تحلیلی معاصر انگلستان در دهههاى اخیر محسوب مىشود.
آنچه که باعث شهرت سوئینبرن شده است، تحقیقات او در حوزه فلسفه دین است.
▪️سه کتاب او با نام های انسجام خداباوری، مفهوم معجزه و وجود خدا از تاثیرگذارترین آثار در حوزه فلسفه دین است.
▪️میتوان گفت همۀ پژوهشها و تلاشهایی که تا سالهای اخیر برای دفاع از #خداباوری صورت گرفتهاند، مبتنی بر #اثبات خدا با اتکا بر روش #قیاسی و قطعیت محور بودهاند. اما امروزه متفکرانی در جهان غرب با تأکید بر روشی متفاوت به دفاع از خداباوری میپردازند. این روش همان روشی است که در ارزیابی فرضیههای علمی و دفاع از آنها به کار میرود؛ روشی کاملاً احتمالمحور و مبتنی بر «#استنتاج_بهترین_تبیین» که روشی رایج در ارزیابیِ فرضیههای علمی است.
▪️ریچارد سویینبرن، سردمدار استفاده از چنین روشی است. او با رد روش مرسوم کوشیده است برای دفاع از خداباوری، از این شیوه نو که احتمالمحور است استفاده کرده، خداباوری را چونان فرضیهای در کنار سایر فرضیهها، از جمله فرضیه مادیانگاری، در نظر بگیرد و با کاربستِ معیارهای مطرح در این روش از خداباوری دفاع کند.
کتاب حاضر این روش جدید را با محوریت دیدگاه سویینبرن تبیین و بررسی کرده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📬 کانال فلسفه دین اسلامی
|ایتــــا | تلگرام
🆔@meshkatnoor
#معرفی_کتاب
📙فلسفه دین (دانشنامه فلسفه استنفورد)
💢کتاب «فلسفه دین» ترجمه مدخل فلسفه دین از دانشنامه استنفورد، نوشته «چارلز تالیافرو» است که اولین بار در سال ٢٠٠٣ انتشار یافت.
🔸 کتاب «فلسفه دین» شامل مباحث خداباورانه، توضیح مفهوم شرارت، ویژگی های الهی، تجربه مذهبی، و زبان دینی است. همچنین این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد که چه چیزی باعث می شود یک باور، مذهبی باشد، و ارزشهای دینی، هویت شخصی، و مرگ را به مرکز توجه میآورد.
🔸 کتاب علاوه بر پرداخت های آشنا به گفتوگوهای میان خداباوری و خداناباوری، مطالبی را در خود جای داده که به نقطه نظرهای مذاهب غیرخداباور، و تأثیرات هنر، روانکاوی و محیط بر دغدغه های دینی میپردازد.
نسخه دیجیتال این کتاب در کتابخوان فیدیبو در دسترس است.
🆔@meshkatnoor
﷽
🔰 #کارگاه_علمی
سومین کارگاه علمی با موضوع آشنایی با
اومانیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم
«در دو جلسه»
🔹با حضـــــــــــور
🔹اســــــــــــــتاد سید مصطفی میرباباپور
(استاد مؤسسه امام خمینی(ره))
📆| زمان برگزاری دوره:
▪️شنبه: ۲۸ /بهمن ماه
▪️چهارشنبه: ۲. /اسفند ماه
⏰ ساعت: ۱۵:٠٠ تا اذان مغرب
✍طلاب عزیز؛ جهت ثبت نام از مورخه ۲۳ تا ۲۶ بهمن به صورت حضوری به دفتر معاونت آموزش مدرسه مراجعه بفرمایند.
❌هزینه ثبت نام جهت طلابِ خارج از مدرسه ۵٠هزار تومان می باشد.
🔰کانون کلام و علوم عقلی
🕌مدرســــه علمیــــه شهیدصدوقی (ره) واحــــد۲
اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج
┄┄┅═✧❁🕌❁✧═┅┄┄
@sadooghi2qom ☜
🆔@meshkatnoor
جلد 17.pdf
631.8K
✏️ متن کامل #امواج_آلوده_شماره_17 ☝️ را دانلود کنید
🔍موضوعات ذیل از مباحث این جزوه است:👇
▫️لوازم مشروعیت نتائج انتخابات خبرگان رهبری
▫️امام علی و انتخابات
▫️دستیابی به حق حاکمیت مردم تنها از طریق انتخابات آزاد، سالم و عادلانه ممکن است
▫️انتخابات نمایشی
▫️در جمهوری اسلامی ایران انتخابات آزاد نداریم
▫️شورای نگهبان صلاحیت احراز صلاحیت علمی داوطلبان مجلس خبرگان را ندارد!
▫️چرا نبايد در انتخابات تحت حاكميت جمهوري اسلامي شركت كرد؟
▫️چرا جمهوری اسلامی، جمهوری نیست؟
▫️دروغی به نام انتخابات در جامعۀ دینی
▫️نمایش انتخابات با بازیگران دست چندم
🌐 مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
#نشست_علمی #فلسفه_دین
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند
🔰برهان پذیری خداوند؛ چالشها و تبیینها
ارائه دهندگان:
🎤حجتالاسلام عسگری سلیمانی امیری
🎤دکترمحمد ممحمدرضایی
🎤دکتر یوسف دانشور
دبیر علمی:
✍️حجتالاسلام محمد جعفری
🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳، ساعت۹ تا ۱۲
🖇حضوری و مجازی
🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
لینک حضور مجازی 👇
https://hekmateislami.com/live
🆔@hekmateislami
🆔@mjafari_ir
📌شبهه :
آیا امکان دارد چند خدا وجود داشته باشد و هر کدام آفرینش مجزا برای خود داشته باشند و هیچ کدام از وجود دیگری خبر نداشته باشند و در حیطهی خلقت دیگری ورود نکنند؟
📌پاسخ: خدا موجودی است که "بینیاز مطلق" و "کامل مطلق" و به اصلاح فلاسفه واجب الوجود باشد.
بنابراین موجودی که ناقص و محدود و نیازمند باشد نمیتواند خدا باشد.
همین که چند خدا وجود داشته باشد و هر کس در محدوده خویش اعمال قدرت و خلق کند همه ناقص و محدود هستند و هیچدام نمیتوانند خدا باشند. همین که از وجود یکدیگر خبر ندارند یعنی عالم مطلق نیستند پس هیچکدام خدا نیستند و همه ناقص هستند.
🔶️ این دو یا چند خدا اگر واقعا دو یا چند موجود باشند به این معناست که هر کدام اوصافی دارند که دیگری ندارد (اگر کاملا مثل هم باشند که در واقع یک موجود هستند). از آنجا که گفتیم خدا واجب الوجودی است که هیچ نقصی ندارد؛ پس هیچکدام از آنها نمیتواند خدا باشد چون نمیتوان خدای واجب الوجودی را تصور کرد که فاقد یک اوصاف کمالیهای باشد. این چند خدا همه اوصاف کمالیهای دارند که دیگری ندارد و هیچکدام نمیتوانند خدا باشند و همه ناقص هستند.
🆔@meshkatnoor
📌چرا گفته میشود که اسلام کاملتر از دیگر ادیان است، در حالیکه حق همه انسانها _ نه فقط انسانهای دوره پیامبر اسلام _ این است که از بهترین دین برخوردار باشند؟
👈 پاسخ
1️⃣اگر دین دارای سه بخش کلی عقاید، اخلاق و احکام است، تفاوت ادیان در بخش احکام است.
2️⃣احکام ناظر به دستورات عملی یک دین درباره زندگی فردی و اجتماعی انسانها است.
3️⃣طبیعی است که انسانها به مرور زمان، به لحاظ فکری و نوع زندگی رو به رشد باشند. مطالعات مردمشناسی انسانها نیز این ادعا را تایید میکند که مثلاً نوع زندگی قبایل بدوی و بربرها و با اقوام بعدی متفاوت بوده است.
4️⃣طبیعی است که انسان در هر دوره، برنامهای خاص برای هدایت میطلبد، چنانکه برنامه تربیتی ما برای کودک و نوجوان متفاوت است.
5️⃣ازاینرو، نمیتوان انتظار داشت که برنامههای عملی دین برای انسان اولیه دقیقا مانند انسانها در دورههای بعدی باشد. فراموش نکنیم که بهترین برنامه تربیتی برای نوجوان، میتواند بدترین برنامه برای کودک باشد. ازاینرو، هر دینی برای مردم دوره خود، بهترین برنامه است.
6️⃣بعلاوه اینکه، گاهی تحریفاتی که در یک دین رخ میدهد، چنان است که کارآیی آن دین برای هدایت را مخدوش ساخته است، ازاینرو ضرورت پیدا میکند که دین جدیدی بیاید
7️⃣البته آنکه تشخیص میدهد چه اندازه تغییرات در زندگی انسانها حاصل شده که تغییر دین را ضروری ساخته، خداوند متعال است، ازاینرو نمیتوان اعتراض کرد که چگونه برنامه تربیتی اسلام در ۱۴۰۰ سال برای انسان امروزین نیز مفید است، چراکه وقتی حقانیت اسلام و خاتمیت آن ثابت شد، روشن میشود که خداوند با علم مطلق خود، میداند اسلام برای هدایت انسانها تا قیامت کارآمد است، چراکه در غیر این صورت، اسلام را آخرین دین اعلام نمیکرد.
✅برای پیوستن به کانال یادداشتهای اعتقادی از لینک زیر وارد شوید:
https://eitaa.com/Faryab110
چرتکه ننداز
📌این روزا با تعدادی از رفقای طلبه که پیرامون اقدام برای افزایش مشارکت در انتخابات صحبت میکنم، به فساد مسئولین و کمکاریها و مسائلی از این قبیل اشاره میکنند و در نهایت میگن حرمت لباس و شان طلبگی میشکنه و اقدامی نمیکنند.
💕عزیز من شما برای شخصِ نظام جمهوری اسلامی کار میکنی و نه افراد.
✅برای مشارکت کار کن.
🧮اینقدر چرتکه ننداز که در مجلس برخی فلان و بهمان هستند. من هم میدانم. چرا بقیه را نمیبینی!
🔰مگر شهدایی که راهی جبهه شدند نمیدانستند عدهای از این خونها سوء استفاده میکنند، مگر بنیصدر نبود و...
✳️اما آیا این خون پایمال شد؟ ابداً، درخت این نظام به برکت چنین مجاهدتها و شهادتهایی آبیاری شده.
🛣مرد میدانی اگر بسم الله ...
🆔@meshkatnoor
✅معرفی کتاب
📚نام کتاب: زردشت و زردشتیان در قرآن و روایات
🖌نام نویسنده: سید محمد حاجتی شورکی(دکتری ادیان و عرفان)
📝چکیده: آیا قرآن و روایات از زردشت و اوستا نام برده اند؟ آیا زردشتیان پیامبر (پیامبران) و کتاب آسمانی داشتهاند؟ اسلام و مسلمانان پیامبری زردشت را تأیید می کنند؟ باورهای اعتقادی زردشتیان در منابع اسلامی چه بازتابهایی داشته است؟ آموزه های فقهی و شرعی آنان در احادیث کداماند؟ آیا در روایات، به اخلاق و آدابورسوم زردشتیان اشاره شده است؟
🔶پاسخ این پرسش ها و سؤالاتی از این قبیل را در متن کتاب خواهید یافت.
بررسی سندی و محتوایی روایات، استفاده از آیات متعدد قرآن کریم و مقایسه معارف قرآنی و روایی با محتوای منابع زردشتی و اسناد تاریخی، از جمله نوآوری های کتاب حاضر است. این کتاب با 630 منبع دست اول و معتبر، نزدیک به 1400 ارجاع به منابع در پاورقی و ارزیابی هشت نفر از ادیان پژوهان و حدیث شناسان در فضایی کاملاً علمی تدوین شده و مشتمل بر بیش از 140 روایت منقول از معصومان (علیهم السلام) درباره زردشت و زردشتیان است.
📌ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
☎️تلفن: 37742326- 025
...............................................
📱 همراه:09122526706
🆔@meshkatnoor
47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
⚖️ میـــزان الحکـمـة
🖇 «منطــق» و «فلسفــه» و «کــلام» رو بهم پیوسته و ساده تجربه کنید
📣 اگـــر به دنبال خواندن فلسفه و کلام به شیوه منطقی هستید👇
📣 اگــر به دنبال یادگرفتن مهارت قیـاس سازی منطقــی هستید 👇
ما رو اینجا دنبال کنید👇
کانال میزان الحکمة
.
📸 #عکس_نوشت | #بیشترین_سهم_انتخاب
⬛️ مرحوم آیت الله مصباح یزدی:
بیشترین سهم را در انتخاب در امتیازات باید به #گرایش_دینی و فرهنگی داد که واقعاً کسانی از عمق دلشان بخواهد اسلام تحقق پیدا بکند.
بیانات در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام
۱۳۹۱/۰۳/۲۵
🆔@meshkatnoor
✅معرفی کتاب
📚نام کتاب: زردشت و زردشتیان در قرآن و روایات
🖌نام نویسنده: سید محمد حاجتی شورکی(دکتری ادیان و عرفان)
📝چکیده: آیا قرآن و روایات از زردشت و اوستا نام برده اند؟ آیا زردشتیان پیامبر (پیامبران) و کتاب آسمانی داشتهاند؟ اسلام و مسلمانان پیامبری زردشت را تأیید می کنند؟ باورهای اعتقادی زردشتیان در منابع اسلامی چه بازتابهایی داشته است؟ آموزه های فقهی و شرعی آنان در احادیث کداماند؟ آیا در روایات، به اخلاق و آدابورسوم زردشتیان اشاره شده است؟
🔶پاسخ این پرسش ها و سؤالاتی از این قبیل را در متن کتاب خواهید یافت.
بررسی سندی و محتوایی روایات، استفاده از آیات متعدد قرآن کریم و مقایسه معارف قرآنی و روایی با محتوای منابع زردشتی و اسناد تاریخی، از جمله نوآوری های کتاب حاضر است. این کتاب با 630 منبع دست اول و معتبر، نزدیک به 1400 ارجاع به منابع در پاورقی و ارزیابی هشت نفر از ادیان پژوهان و حدیث شناسان در فضایی کاملاً علمی تدوین شده و مشتمل بر بیش از 140 روایت منقول از معصومان (علیهم السلام) درباره زردشت و زردشتیان است.
📌ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
.............................................
🆔@meshkatnoor
🔻چرا آیتالله محمود رجبی جهت انتخاب برای مجلس خبرگان رهبری مناسب است؟ / از اجتهاد و سلوک عرفانی تا حضور در مراکز حساس نظام و اعتماد رهبری به ایشان
🔹جایگاه رهبری، خطیرترین مسئولیت در نظام اسلامی است که ضامن اسلامیت نظام و حافظ دین و دنیای مردم است. لذا مجلس خبرگان رهبری حساسترین مرکز راهبردی نظام است که به موجب قانون اساسی، سه مسئولیت مهم را در قبال رهبری نظام بر عهده دارد: «انتخاب»، «برکناری» و «نظارت».
از این رو، اعضای مجلس خبرگان باید از فقهای عادل، بصیر و متعهد به انقلاب اسلامی انتخاب شوند که اشتهار به تدین و زمان شناسی داشته باشند.
🔹ویژگیهای برجستهای در آیتالله شیخ محمود رجبی وجود دارد که موجب میشود از جمله فقها و عالمانی باشد که شایستگی جدی برای حضور در مجلس خبرگان دارد. این ویژگیها عبارتند از:
🔸۱. اعتماد رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی): نصب آیتالله رجبی به عنوان جانشین علامه مصباح(ره) در جایگاه ریاست موسسه امام خمینی(ره) از سوی رهبر معظم انقلاب، نشان از اعتماد معظمله به ایشان و شایستگیها و شباهت فراوان ایشان به علامه مصباح(ره) از جهات گوناگون است.
🔸۲. اجتهاد و فقاهت: آیتالله رجبی یک فقیه و مجتهد مسلم است. سالها شاگردی در محضر بزرگانی چون آیات عظام بهجت(ره)، حائری یزدی(ره)، شیخ کاظم تبریزی(ره)، وحید خراسانی، نوری همدانی، جوادی آملی و علامه مصباح یزدی(ره) از او یک صاحب نظر برجسته در مسائل اساسی اسلام ساخته است.
🔸۳. عدالت و سلوک عرفانی: به گواه اساتید برجسته اخلاق، حاج شیخ محمود رجبی انسانی عابد، سالک و راه رفته در مسیر معنویت و اخلاق است. وی سالیانی متمادی از محضر بزرگانی چون آیتالله بهجت(ره)، علامه مصباح(ره)، آیتالله شاه آبادی(ره)، آیتالله مظاهری، آیتالله احمدی میانجی، آیتالله خوشوقت و علامه جوادی آملی، بهرههای عرفانی و اخلاقی برده است.
🔸۴. زمانشناسی و بصیرت: اعتماد علامه مصباح(ره) - این استوانه بصیرت و تیزبینی - به آیتالله رجبی در مسائل گوناگون سیاسی، اجتماعی و مدیریتی و ارجاع اطرافیان و اثرگذاران جبهه انقلاب به ایشان، خود بهترین موید برای این امر است.
🔸۵. صاحب نظر در تفسیر قرآن: آیتالله رجبی یک متفکر برجسته و مفسر تمام عیار قرآن است. مجموعه فعالیتهای علمی و نظارتی وی در حوزه تفسیر کم نظیر است. وی با شاگردی در محضر علامه جوادی آملی و علامه مصباح(ره)، عصاره دو جریان تفسیری پس از علامه طباطبایی(ره) است.
🔸۶. متفکر و نظریهپرداز: آیتالله رجبی یک صاحب نظر نظریهپرداز برجسته در روش شناسی، اصول استنباط دینی، تفسیر ترتیبی، تفسیر موضوعی، علوم قرآنی، علوم اجتماعی و مدیریت است. کاوش در نظریه سیاسی ولایت فقیه از جمله تخصصهای او است که برای یک عضو از مجلس خبرگان رهبری ضروری و حیاتی است.
🔸۷. عضویت در مراکز حساس نظام: شورای عالی حوزههای علمیه، جامعه مدرسین حوزه علمیه از مراکز حساس و راهبردی حوزه علمیه، نظام اسلامی و جهان تشیع محسوب میشود که عضویت در آنها نیازمند صلاحیتهای خاصی است. حاج شیخ محمود رجبی، علاوه بر ریاست موسسه امام خمینی(ره) که نیازمند نصب رهبری است، سالیان متمادی در این دو مرکز عضویت داشته و از عناصر اثرگذار آنها به شمار میرود و نیز هماکنون با حکم ریاست محترم جمهور، به عنوان مجتهد صاحب نظر در تعلیم و تربیت، عضو شورای عالی آموزش و پرورش میباشد.
🔸۸. مجاهدت و انقلابیگری: آیتالله رجبی یک فقیه در صحنه است. مواضع انقلابی و صریح او در فتنهها و شرایط حساس از یکسو و تعاملات وی با عناصر فعال و اثرگذار علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و امنیتی از سویی، موجب مماس شدن او با مسائل نظام اسلامی شده است. مبارزه فکری و سیاسی با جریانهای مارکسیستی، سکولار و لیبرال در کشور و تربیت شاگردان موثر در مبارزات انقلابی و صحنههای دفاع مقدس از جمله اقدامات مهم وی است.
🔸۹. مدیریت قوی: آيتالله رجبی علاوه بر فضل حوزوی و صفای باطنی، یک مدیر شایسته است. وی قبل از ریاست موسسه امام خمینی(ره)، سالها قائم مقام علامه مصباح(ره) بوده و در مراکزی مانند مجمع جهانی اهل بیت(ع)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و... مسئولیتهای مدیریتی مهمی را بر عهده داشته است. همچنین عضویت در هیئت امنای دانشگاه بینالمللی قم، صنعتی قم و... نیز مدیریت طرحهای کلان علمی بخشی از کارنامه مدیریتی وی است.
#انتخابات
#جهاد_تبیین
#زنجیرههای_تواصی
🆔@meshkatnoor
#نشست_چهارم #حضوری_و_مجازی
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار میکند:
❇️ کارشناس:
حضرت آیت الله #حسن_رمضانی_خراسانی
شاگرد برجسته #علامه_حسن_زادۀ_آملی و استاد عالی علوم عقلی حوزه علمیه قم
❇️ دبیر علمی:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین #وحید_واحد_جوان
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🗓 زمان: چهار شنبه 09/ 12/ 1402 ساعت 19
👈 مکان: قم، خیابان باجک، کوچه10، روبه روی درمانگاه فرجاد، مجمع عالی حکمت، سالن همایش.
✅ شرکت آنلاین در نشست از طریق
کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا: @Imam_Ali_11
💠 موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔄 #مرور_سریع | فهرست مجموعه انتخابات ، سخنرانی های علامه مصباح یزدی (قدس سره) پیرامون انتخابات و ابعاد آن:
◀️ | انتخابات ۱ | اسلام و مسئولیت های اجتماعی
◀️ | انتخابات 2 | ضرورت توجه به وظایف اجتماعی اسلام
◀️ | انتخابات 3 | معیارهای گزینش دولتمردان اسلامی
◀️ | انتخابات 4 | اصلح در نظام اسلامی
◀️ | انتخابات 5 | سختی تشخیص تکلیف در امتحان های پیش رو
◀️ | انتخابات 6 | وظایف اجتماعی؛ لوازم و آسیب ها
◀️ | انتخابات 7 | تعاون و همکاری ضرورت فعالیت های اجتماعی
◀️ | انتخابات 8 | ما مرد تکلیفیم؛ نه مسئول نتیجه
◀️ | انتخابات 9 | شعارهای انتخاباتی و گفتمان امام و انقلاب
◀️ | انتخابات 10 | ضرورت و چگونگی شناخت اصلح
◀️ | انتخابات 11 | نقش روحانیت در حماسه ی سیاسی
◀️ | انتخابات 12 | پایداری، حماسه ی سیاسی، معیارهای اصلح
◀️ | انتخابات 13 | ...و خداوند نتیجه را رقم می زند
◀️ | انتخابات 14 | انتخابات و وظیفه ی نخبگان
◀️ | انتخابات 15 | سنت های جاری خداوند و عوامل پیروزی در آزمون ها
◀️ | انتخابات 16 | انتخابات خبرگان، ظهور تمامیت دین
◀️ |انتخابات 17 | معیار انتخاب مسئولان: ایمان و اطاعت از خداوند
◀️ | انتخابات 18 | انتخاب اصلح، تکلیف الهی
◀️ | انتخابات 19 | انتخاب آگاهانه
◀️ | انتخابات 20 | معیار انتخاب
◀️ | انتخابات 21 | مردمسالارى دینى، متناقضنمایى بىپاسخ! (تبیین مردمسالارى دینى):
◀️ | انتخابات 22 | معیارهای انتخاب رئیس جمهور اصلح
◀️ | انتخابات 23 | نقش مردم در تشکیل حکومت اسلامی
#انتخابات
🗳 @mesbahyazdi_ir
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰بیانیه انجمن اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشى امام خمینی (ره)
در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری:
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم؛ (رعد:11) «خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملّتى) را تغيير نمىدهد مگر آنكه ایشان در خودشان تغییر ایجاد کنند».
بدون شک، از مهمترین عرصههای نقشآفرینی مردم در تعیین سرنوشت کشور، طی سالهای متمادی بعد از انقلاب اسلامی مسئله انتخابات بوده است. مردم سلحشور ایران پیوسته با حضور باشکوه خود که تبلور احقاق حق خویش در حاکمیت بر سرنوشتشان است، اثبات کردهاند که این نظام مبتنی بر مردمسالاری دینی است.
برگزاری بیش از 40 انتخابات در مدت 44 سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی، جلوهای کمنظیر از نظام مردمسالاری دینی بر پایه آموزههای قرآنی است و اقتدار روزافزون این نظام مقدس و نیل به آرمانهای ارزشمند انقلاب اسلامی در گام دوم (خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی) مستلزم حضور مستمر و شورآفرین مردم در جایگاه سرنوشتساز انتخابات است.
تأکیدات بنیانگذار نهضت، حضرت امام خمینی ره در زمان حیات خویش مبنی بر این که «میزان رأی ملت است» و نیز بیانات رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله خامنهای مدظله العالی و علما و مراجع عظام درباره لزوم حضور مردم در انتخابات و اثرات آن در پیشرفت کشور و پیشبرد اهداف انقلاب، بیانگر اهتمام جدی ایشان به آراء و نظرات مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب و تکیهگاه استوار نظام جمهوری اسلامی است.
👈🏻👈🏻 مشروح بیانیه
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🗳 بسته ویژه #انتخابات؛
🔰1. مجموعه سه جلدی «دَفع و رَفع»
◻️دفتر اول: شبهات انتخابات
◻️دفتر دوم: شبهات مجلس خبرگان
◻️دفتر سوم: شبهات شورای نگهبان
🔰2. مجله پاسخ شماره 32
🖇ویژه انتخابات
🔰3. ماهنامه شبهات شماره 21 (نسخه هشت صفحهای و دیواری)
🖇لینک دریافت
🔰4. رادیو اینترنتی پاسخ
🖇 ویژه برنامه 35 قسمتی انتخابات
📺 5. تلویزیون اینترنتی پاسخ
🖇 ویژه برنامه انتخابات
📺 6. پخش آنلاین سلسله نشستهای پاسخ به شبهات انتخابات
🖇 لینک دریافت
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه
➡️ @spasokh