🔮 مجموعه پیامهای مکتب عاشورا
♨️ پیام نهم: یاری دادن امام(ع)، نجاتِ خودمان‼️
✅ نه خدا به یاری ما نیاز دارد و نه وَلیِّ خدا! یاریِ امام زمان(عج)، یعنی پیوستن به او برای نجات خودمان!
#پیامهای_مکتب_عاشورا
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🆔@meshkatnoor
✍ #علی_تقوی
❇️ امام سجاد(ع) در خفقانآورترین شرایط عَلَم امامت را به دوش کشید.
🔹 در عصر غم انگیز عاشورا که تلخ ترین حادثه عالم تا ابد رقم خورد، فرزند حسین بن علی(ع)، حضرت سجاد(ع) امامت را به دوش گرفت. غم های کربلا و جنایت های وحشتناک روز عاشورا کافی است که هر انسانی را از پای درآورد، اما علی بن الحسین(ع) در این شرایط اسفبار، می باید ۳۵ سال هدایت جامعه اسلامی و احیای دین جدش را بر عهده بگیرد آن هم در شرایطی که طبق نقل تاریخ حتی اجازه سخن گفتن با یارانش را به او نمیدادند....
او در دوره خونریزترین حاکمان بنی امیه با امامت خویش شیعه را از تلخ ترین و سخت ترین برهه تاریخ، به سلامتی عبور داد و نگذاشت گردنکشان عالم با زور و استبداد دین محمد(ص) را به بیراهه بکشانند.
حضرت سجاد(ع) با استقامت عاشورا را تا ابد زنده کرد، گریه ها و روضه های او چون سیلی بنای جباران را ویران نمود و سجـ❤️ده های او حقیقت نماز را تا ابد زنده نگه داشت.
او با هنر امامت خود شیعه را مفتخر به تاریخ #عاشورا کرد و با خطبه ی خویش کاخ یزید زمان را لرزاند و با قدرت روحی خویش ذخیره ی امامت را تا قیام قیامت برای اهل سماوات و زمین به امانت نهاد.
ایام امامت او غم بارترین دوره در بین امامت معصومین علیهم السلام بوده اما به ما یاد داد و دهان ما را به روی تمام بهانه ها بست و آن هم اینکه برای خدا باید از همه ی هستی خویش گذشت و دم نزد و این اوج اخلاص، مردانگی و بندگی در طول تاریخ است.
eitaa.com/BEYTOSAJJAD
🆔@meshkatnoor
📌متن شبهه👇
یکی از بهترین جملاتی که درباره امام حسین علیه السلام شنیدم این بود:
امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر شهید شد ولی امر به معروف و نهی از منکر حاکمان نه مردم.
📌پاسخ شبهه👇
💠 هدف امام حسین علیه السلام اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر کل جامعه بوده است؛ هم حاکمان و هم مردم.
💠 حضرت به در وصیت به برادرش محمد حنفیه فرمودند که هدفشان اصلاح امت، کل جامعه است.
(انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی (ص))
مقصود حضرت این بود: ارزشهای اسلامی جامعه را که تغییر کرده است به حالت صحیح آن بازگردانند.
💠 بدون تردید اصلاح امت یعنی کل جامعه ممکن نیست تا ابتدا حاکمان اصلاح شوند. از این رو ابتدا حضرت باید حکومت دینی تشکیل میدانند و تلاش میکردند که حکومت بنیامیه را ساقط کنند تا در قدم بعد بتوانند کل جامعه را به مسیر صحیح برگردانند و اصلاح نمایند.
💠 قیام علیه حکومت یزید هدف اصلی امام علیه السلام بود چرا که با وجود او اصل اسلام در خطر نابودی قرار گرفته بود. امام حسین علیه السلام از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل فرمودند:
مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ يَعْمَلُ فِي عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ يُغَيِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ؛ هر كس ببيند سلطان ستمكارى حرام خدا را حلال نموده، عهد الهى را شكسته و با سنت رسول الله مخالفت مىورزد و در ميان بندگان خدا به گناه و ستم رفتار مىكند ولى با كردار و گفتار خود بر عليه او قيام نكند، خدا حق دارد او را وارد جایی کند كه آن سلطان ستمكار را وارد میکند. (وقعة الطف، ۱، ۱۷۲)
💠 ایشان در نامه به سران بصره هدف هدف خود را احیاء سنت جدشان و مبارزه با بدعتها در جامعه دانستهاند.
أَنَا أَدْعُوكُمْ إِلَى كِتَابِ اَللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَإِنَّ اَلسُّنَّةَ قَدْ أُمِيتَتْ، وَ إِنَّ اَلْبِدْعَةَ قَدْ أُحْيِيَتْ (وقعة الطف، ۱، ۱۰۳)
💠 در یک کلام میتوان گفت هدف سیدالشهدا علیه السلام حاکمیت دین و عدالت در جامعه بوده است. هدف ایشان اصلاح حاکمان و حکومت و همچنین اصلاح امت و جامعه اسلامی بود.
✍️ داوود اسفندیاری؛ دکترای کلام
🆔@meshkatnoor
🔴 متأسفانه برخی مراسم عزای حسینی، به کارناوال، با موسیقیهای شاد، محل گناه، جلوگری و بی حجابی تبدیل شده است
▪️مجالس حسینی «همه افراد» را در آغوش میگیرد اما نه «همه افعال» (ولو گناهان) را.
👈این محافل به روی گنهکار هم باز است اما نه به روی گنهکاری
🔸 این مراسم، محل به خود آمدن است نه از خود و خدا غافل شدن
🔹به فرموده امام صادق (ع)، این مراسم باید محل زنده کردن یاد و راه امامان (ع) و دین الهی باشد، (نه محل انجام منکر آشکار)
🔸این مراسم به روی شرابخوار و قمارباز هم باز است اما نه به روی شرابخواری و قماربازی
🔹به روی بی حجاب هم باز است اما نه به روی بی حجابی
🖌 ابوالفضل ساجدی
🔰 @Sajedi_ir
🆔@meshkatnoor
🔻دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -۱
🖊مهدی جمشیدی
۱. لیبرالهای مذهبی، هویّت پیچیدهای دارند: تودرتو و چندلایهاند و همچون یک متنِ ناخواسته، محمل تأویلهای متعدّد قرار میگیرند و برداشتهای متفاوت را برمیتابند. هر کسی میتواند از زاویهای و به اعتباری به آنها بنگرد و فهم خاصی را ارائه کند. اما حقیقت این است که اینان، باطن «دین» را به نفع «تجدّد»، مصادرهبهمطلوب میکنند و پوستهای بیخاصیّت و شعاری و ظاهری از دین را به عوام عرضه میکنند تا نشان بدهند که میان دین و تجدّد، جمع کردهاند. عوام نیز که دلبستۀ دین هستند و البته به دلیل غربزدگی تاریخی، بیشوکم نیز سودای تجدّد دارند، فریب اینان را میخورند و «نسخۀ متناقض»شان را میپذیرند. نخستین نسل از لیبرالهای مذهبی، در روشنفکران دورۀ مشروطه متولّد شد و اینجا، نقطۀ آغاز روایت لیبرالی از اسلام بود. التقاط در رویکرد متمایل به عالَم تجدّد، در این برهۀ تاریخی تحقّق یافت و به یکی از چالشهای معرفتیِ جامعۀ ایران تبدیل شد.
۲. اگر از تحوّلات و تطوّرات نیم قرنِ پس از این بگذریم، به نهضت آزادی و مهدی بازرگان میرسیم که ظهورشان در دولت موقت، در عمل و عین نشان داد که لیبرالهای مذهبی، چه اوصاف و احکامی دارند. اینان، چنان مسألهدار و زاویهمند شدند که امام خمینی، چارهای جز حذف و طردشان ندید و قاطع در برابر حضور و حیاتشان در حاکمیّت ایستاد. نسخههای «اصلاحی» و «اعتدالی» از لیبرالیسم مذهبی، در دهههای بعدی سر از خاک التقاط بیرون آورد و برخلاف بازرگان که منتقدِ حاشیهنشین و غیررسمی بود، اینان به عرصۀ «قدرت رسمی» راه یافتند و دههها، نهادهای اصلی و عمدۀ حاکمیّت را در اختیار گرفتند. بهاینترتیب، مرزهای هویّتیای که امام خمینی در دهۀ شصت بر آنها اصرار میورزید، بهتدریج درهمشکسته شدند و اختلاط سیاسی در ساحت قدرت رسمی به وقوع پیوست؛ چنانکه یکی از بحرانهای نظام جمهوری اسلامی در دهههای گذشته، نزاع دامنهدار و دشوار بر سر «تداوم هویّت انقلاب» و ایستادن در مقابل خط «استحاله» و «مسخ» آن بوده است.
۳. در ترکیب لیبرالهای مذهبی، مسألهای که در نسبت با عوام موضوعیّت دارد، همین لفظ مذهبی است. لیبرالها، چهرۀ عریان ندارند و آشکارا، منطق سکولار خویش را بیان نمیکنند، بلکه نقاب دیانت بر چهره دارند و حتی با ادبیات دینی، تجدّد را به جامعه القا میکنند. اگر میان «وجه لیبرالی» و «وجه دینی»، تفکیک و تمایز ایجاد کنیم و مجال ترکیب و تلفیق ندهیم، نقشۀ اجتماعی اینان، فرو خواهد ریخت. پس باید در پی واسازی و تجزیه بود و تعارضهای درونی و تضادهای نهفته را در برابر دیدۀ عوام نهاد تا پوشش تزویر، برافتد؛ از جمله باید نسبت هویّتیِ آنها را با عاشورا فهم کرد.
۴. لیبرالهای مذهبی، «انقلاب حسین» را میستایند، اما برای اکنون، «انقلاب» و «انقلابیگری» را برنمیتابند و نسخۀ اصلاح میپیچند. میگویند انقلاب، سرنوشت نامشخص دارد و طرحی است که به دلیل وسعت آرمانها، محاسبهناپذیر است. به تبعیّت از کارل پوپر، بر این باور هستند که انقلاب، وعدۀ بهشت میدهد اما در عمل، جهنم میآفریند. ازاینرو، باید از انقلاب بر حذر بود و دچار خاماندیشی و بلندپروازی نشد. اگر هم جامعهای، سودایی شد و هوس انقلاب در سر پرورانید و انقلابش نیز به سرانجام رسید، باید انقلاب را یک «نقطه» و «لحظه» بداند و بیدرنگ پس از این، انقلاب و انقلابیگری را کنار بنهد و از «نهضت» به «نهاد» عبور کند. نظریۀ «نظام انقلابی»، خیال اندر خیال است و هیچگاه میان انقلاب و نظام، همافقی و همنشینی پدید نمیآید. باید میان این دو، یکی را انتخاب کرد و دیگری را وانهاد. و اقتضای عقل و ضرورت زمانه این است که «آرمانخواهیِ انقلابی» را به فراموشی بسپریم و یک «نظام واقعبین» را صورتبندی کنیم. ایدئولوژی انقلابی، فقط تا هنگامۀ وقوع انقلاب، کارکرد دارد و پس از آن، با سر به دیوار سختِ واقعیّت برمیخورد و انقلابیها در اثر این حادثه، درمییابند که منطق انقلابی، فقط به کار ویرانکردن نظم سیاسی میآید و نمیتوان با منطقی که انقلاب میکنند، حکومت کنند. راه «حکومت» از «انقلاب» جداست و نظریۀ نظام انقلابی، خیالپردازیِ شبهنظری است. بهاینترتیب، باید «سرمایۀ انقلابی» را نیز کنار نهاد و به «سرمایۀ اجتماعی» رو آورد. باید در پی «عادیسازی» بود؛ به این معنی که وضع انقلابی، اضطراری و موقتی و نابخردانه است و نباید در آن ماندگار شد، بلکه باید شتابان، به سوی وضع عادی و بهنجار حرکت کرد و رویکردها و انگیزهها و اندیشههای انقلابی را به تاریخ سپرد. باید «نظام» و «اصلاح» را جایگزین «انقلاب» کرد و از انقلاب، یک خاطرۀ تاریخیشدۀ استثنایی ساخت. واقعۀ کربلا نیز با همۀ عظمتش، یک استثناست که قابل اقتباس و اخذ نیست.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
عاشوراپژوهی استاد حسینزاده.pdf
1.29M
✳️ فایل Pdf کتاب عاشورا پژوهی
🖌 نویسنده: استاد محمد حسینزاده یزدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
1️⃣ دفتر نخست: مبانی معرفتشناختی پژوهش در نهضت عاشورا
🔷 معرفتشناسی مستندات نهضت عاشورا
2️⃣ دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات؛ رخدادهای عاشورا در منابع روایی
🔶 بخش اول: پیروزی خون بر شمشیر
🔶 بخش دوم: مصیبتهای عاشورا
#عاشورا #عاشورا_پژوهی
┄┅═══••✾••═══┅┄
🏢 روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
✍ تبعیض ظریفانه در انتخاب کابینه
آقای ظریف از #تبعیض_مثبت در انتخاب اعضای کابینه سخن گفته و نوشته: "تبعیض مثبت یک روش شناخته شده جهانی برای کاستن از نابرابریهاست و به معنی رهاکردن ارزشهای جامعه ایران نیست".
من فعلاً به ساز و کار انتخاب اعضای کابینه کاری ندارم (هرچند نکاتی انتقادی درباره آن دارم) و فقط با نگاه علمی و تخصصی این مبنای آقای ظریف را بررسی میکنم:
تبعیض مثبت یکی از مسائلی است که در حوزه #اخلاق_عدالت مطرح است مثلاً در جامعه آمریکا به دلیل سالها تبعیض نژادی، رنگینپوستها از شانس برابر در دستیابی به تحصیل و شغل محروم بودهاند لذا مجموعه امتیازات اجتماعی در ایالات متحده آمریکا برای آنها در نظر گرفته شده تا به برابری با سفید پوستان دست پیدا نمایند. به این نوع امتیازات تبعیض مثبت میگویند.
اما آیا میتوان چنین تبعیض مثبتی را در انتخاب اعضای کابینه به کار گرفت؟ به عبارت دقیقتر آیا چنین تبعیضی با عدالت قابل جمع است؟
پاسخ این سوال منفی است چون تبعیض در اینجا عادلانه نبوده و بنابراین از حیث اخلاقی نادرست است. اما چرا چنین تبعیضی نمیتواند عادلانه باشد؟ دلیل این مطلب آن است که در اینجا اعطای مقام وزارت و عضوی از کابینه شدن، امری شخصی نیست که امتیاز دادن و تبعیض قائل شدن در آن، تنها منجر به بهتر شدن شرایط یک نفر بیانجامد بلکه این انتخاب در زندگی تک تک افراد جامعه موثر است یعنی وزیر شدن یک فرد، مثل مغازه دار شدن او نیست. مغازهدار تصمیماتی که میگیرد زندگی و حقوق دیگران را تحت الشعاع قرار نمیدهد اما وزیر چه خوب و چه بدش، میتواند زندگی آدمهای زیادی را دگرگون سازد.
آیا میتوان پذیرفت که چون برفرض پیش از این فردی دچار ظلم شده است، امروز او را بر کسی که بیشتر میتواند خدمت کرده و مشکلات مردم را حل کند؟ آیا میتوان با این حرفها زندگی میلیونها آدم را تحت الشعاع قرار داد؟
#منطقِ قبول تبعیض در چنین شرایطی، شبیه منطقی است که بخشی از فلسطین را بدلیل ظلمی که میگویند در هولکاست به یهود شده، تقدیم به صهیونیستها کردند ... آیا آن منطق درست بود؟ آیا میتوان آن را تبعیض مثبت عادلانه دانست؟ واضح است که نمیتوان برای جبران ظلم گذشته به کسانی، امتیازی به آنها داده شود که منجر به ظلم به دیگران گردد.
بنابراین به نظر من آقای ظریف، آن "روش شناخته شده جهانی" را درست نشناختند و مانند بسیاری از موارد دیگر، #نسخههای_غربی را بدون مطالعه و دیدن #شرایط_ایران برای ما #تجویز کردهاند، تجویزی که از نگاه اندیشمندان اخلاق غربی هم قابل مناقشه است. البته میدانم این مباحث حوزه تخصصی آقای ظریف نیست ولی مگر قرار نبود در هر مسئلهای به افراد متخصص در آن رجوع شود آقای پزشکیان؟!
بر مدار حکمت | حسن لاهوتیان
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از اندیشۀ تمدنی
🤔 *آیا میدانید چه چیزی ورای دنیای فیزیکی نهفته است؟
در دوره رایگان جدید، سفری را برای کاوش در جوهر انسان آغاز کنید.
در این سفر دکتر فاضل به تبیین ماهیت روح، رابطه آن با بدن، ویژگی های آن و ارتباط آن با خواب و مرگ خواهد پرداخت.
شرکتکنندگان: عمومی (اسپانیایی زبان)
پیشنیازها: دغدغهٔ معنوی داشته باشید و ذهنی باز و مایل به کشف اسرار روح.
📆 سه شنبهها و جمعهها
🕛 ساعت 18:00 (به وقت ونزوئلا)
مدت زمان دوره: 10 کلاس
پلتفرم: زوم
👉🏽 اطلاعات https://wa.me/4241605998
👉🏽 ثبت نام https://forms.gle/QEdHTdfUhk7PznbQA
_ ✨
به کانال اطلاع رسانی ما بپیوندید
https://chat.whatsapp.com/I2oAfigbAWiBmWJyojhb4Y
سلام و آرزوی قبولی عزاداری ها🌹🌹🌹
🌱🌱🌱 لیست مباحث قبل🌱🌱🌱
🔸 آیا کربلا درگیری دو طایفه عرب بود و به ما ربطی ندارد؟
🔸 امامت به چه معناست ۱
🔸 امامت به چه معناست ۲
🔸 چرا عزادار واقعه ای در ۱۳۸۰ سال قبل باشیم؟ ۱
🔸 چرا عزادار واقعه ای در ۱۳۸۰ سال قبل باشیم؟ ۲
🔸 معیار پذیرش و حقانیت یک مطلب ۱
🔸 دامنه تاثیر امام حسین در عالم
🔸 علم امام ۱؛ محدوده علم امام (نظرات)
🔸 علم امام ۲؛ محدوده علم امام (نظر حقیر)
🔸 علم امام ۳؛ امکان طرح سوال، پیامد منطقی نظر ما
🔸 علم امام ۴؛ آیا امام حسین از شهادت خود خبر داشت؟
🔸 علم امام ۵؛ پاسخ اول به اینکه آیا قیام امام حسین خودکشی و حرام بود؟(امکان بدا)
🔸 علم امام ۶؛ پاسخ دوم به اینکه آیا قیام امام حسین خودکشی و حرام بود؟(شرایط حرمت خودکشی)
#مقیمی_اردکانی ( از اساتید گروه کلام موسسه امام)
https://eitaa.com/moqimiardakani
🆔@meshkatnoor
سفر را آغاز کن
#پوستر
📝ثبت نام دومین اردوی معرفتی_تشکیلاتی «مثل خمینی»
⏰زمان برگزاری اردو: ۱۲ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
⏳مهلت ثبتنام: تا ۵ مرداد
🧔ویژه طلاب برادر
📌 ثبتنام از طریق سایت مثل خمینی:
🌐https://l.khanetolab.ir
📌ارتباط با ادمین ثبتنام
🆔 @mesle_khomeini
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🪴 "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" 🪴
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۱.mp3
19.09M
#صوت
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۱
🎙 حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۲.mp3
20.46M
#صوت
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین ج ۲
🎙 حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
علم و دین - Copy.pdf
191.1K
#پاورپوینت (پرده نگار)
نقد و بررسی نظریه تداخل علم در دین
🎙 حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------
🆔@mjafari_ir
سومین دوره کارگاه آموزشی روششناسی و پاسخ به شبهات با عنوان «آرایش تهاجمی در مواجهه با شبهه» با مشارکت پاسخکده های دینی مراکز تخصصی برگزار می گردد.
💠 ویژه طلاب محترم حوزه علمیه استان قم
💠 سرفصلهای دوره:
▫️الحاد معاصر؛
▫️حکمرانی اسلامی؛
▫️زن و خانواده؛
▫️معنویت سکولار؛
▫️ایده های نوین در مواجهه با شبهات؛
▫️ظرفیت های رسانه در مواجهه با شبهات؛
💠 با حضور اساتید:
▫️ حجتالاسلام و المسلمین حمید رضا شاکرین
▫️حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار
▫️ حجتالاسلاموالمسلمین محمد رضا کدخدایی
▫️جناب آقای دکتر محمود حکمتنیا
▫️جناب آقای دکتر احمد رضا شاکرنژاد
▫️جناب آقای دکتر حسن صدرائی عارف
💠 کارگاه بصورت حضوری می باشد
⏱ زمان ثبتنام: ۲ لغایت ۱۰ مرداد
📆تاریخ برگزاری: ۱۸ لغایت ۲۰ مرداد
محل برگزاری دوره: شهرستان قمصر
💰هزینه ثبتنام: ۲۰۰ هزار تومان (با احتساب ۵۰% تخفیف)
💠 امکانات دوره
▫️ایاب و ذهاب؛ پذیرائی و اسکان؛
▫️ارایه گواهی دوره
▫️ارایه بسته علمی و فرهنگی
▫️شرکت در دوره تکمیلی
💠 لینک ثبتنام:
https://formafzar.com/form/0b3kq
💠 ارتباط با مسئول برگزاری دوره:
https://eitaa.com/Peyghami7880
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
🆔@meshkatnoor
🔥#تابستان_علمی_داغ۲🔥
دوره کوتاه مدت ش ۲ به همت گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه
«آشنایی با دانش کلام جدید»
🎙استاد حجتالاسلام والمسلمین #حسین_صدیقی
سطح ۴ کلام و مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه
🕓 دوشنبهها ساعت ۱۷ تا ۱۸
(۶ جلسه؛ جلسه اول ۸ مردادماه)
✍ سرفصلها:
دین و مطالعات دینی/ زبان دین/ تجربه دینی/ پلورالیسم/ سکولاریسم/ مسئله شر
🔺جهت ثبت نام در دوره به آیدی زیر پیام دهید
@M_S_Dolatshahi
✅ در صورت حضور در دوره و قبولی در آزمون گواهی دوره اعطا خواهد شد🌱
▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸
📚مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹دفتر کرمانشاه🔹
https://eitaa.com/hekmateislami_kermanshah
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آيا اينكه جنيان در حادثه عاشورا خدمت امام حسين عليه السلام رسيدند و اعلام آمادگی كردند كه دشمنان آن حضرت را نابود كنند صحيح است؟ و اينكه زعفر جنی كه ادعا میشود از اجنه حاضر در حادثه كربلا بوده و در دوران آيت الله بروجردی برای او مجلس ترحيم برگزار شده است، آيا واقعيت دارد؟
📺 برنامه #هشتگ_پاسخ #حسینیه_پاسخ
💠 استاد: حجتالاسلام #جباری
💠 #هشتگ_پاسخ | قسمت ۱۴
#پاسخ #محرم #حسینیه_پاسخ
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
📌متن پرسش👇
چرا با وجود این همه ظلم و ستم به مردم بیگناه غزه امام زمان ارواحنافداه ظهور نمیکنند و چرا خداوند عذاب نازل نمیکند؟
📌پاسخ پرسش👇
💠 قیام حضرت ولیعصر ارواحنافداه وابستهی به وجود ظلم در جهان نیست تا گفته شود چرا با وجود ظلم و جنایت صهیونیستها در غزه ظهور نمیکنند. ظهور حضرت وابسته به ایجاد شرایط آن است.
💠 در روایات داریم که قیام ایشان زمانی رخ میدهد که یارانی لایق و باتقوا داشته باشند، مردم برای ظهور دعا کنند و از شدت خستگی از ظلم خالصانه منجی خود را طلب کنند و زمینه را برای قیام و حکومت ایشان فراهم نمایند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: «تا حلقه کامل نگردد، قائم خروج نمیکند. گفتم کامل شدن حلقه به چند نفر است: فرمود: ده هزار نفر.» (الغیبه، ص۳۰۷)
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: مردمی از مشرق قیام میکنند، حکومت را برای مهدی (علیه السلام) آماده میسازند (بحار/ج۵۱/ص۸۷).
همچنین طبق احادیث حضرت برای قیام خویش لااقل به ۳۱۳ فرمانده با ویژگیهای خاص روحی و اخلاقی احتیاج دارند.
💠 به نظر میرسد حضرت هنگامی ظهور میکنند که، شرایط جهان برای این امر آماده باشد تا قیام ایشان با شکست مواجه نشود، زمانی قیام می کنند که تعداد یارانشان کامل شود، مردم آمادگی پذیرش عدل او را داشته باشند و در راه دین آماده همکاری و فداکاری باشند و با تمام وجود مردم منجی خود را بخواهند و برای آمدنش دعا کنند. البته بیشتر، حکومتهای کافر و ظالم، با ظهور ایشان مخالفت خواهند کرد و گرنه مردم عادی حکومت ایشان را می پذیرند.
💠 هیچ کس از زمان ظهور حضرت آگاه نیست اما آزادی فلسطین و قدس شریف و نابودی صهیونیستها به دست مجاهدین اسلامی میتواند کلید رمزآلود ظهور باشد چرا که پس آن گرایش به دین و مذهب تشیع بیشتر میشود و مؤمنان قدرت مییابند و زمینهساز ظهور خواهد شد ان شاءالله.
💠 اما در پاسخ اینکه چرا عذاب بر اسرائیل نازل نمیشود در حالی که بر بعضی از اقوام گذشته نازل شد باید گفت:
1️⃣ دنیا محل آزمایش و ابتلاء است و خداوند انسان را موجود دارای اختیار و ارادهی آزاد خلق کرده است از این رو باید امکان این وجود داشته باشد که انسانها تا نهایت خوبی و بدی پیش بروند. اگر خدا مانع کار ظالمین شود که انسانها سلب اختیار میشوند در حالی که هدف از خلقت بشر این است که این موجود با اختیار خویش به سوی هدایت یا گمراهی برود.
2️⃣ به برکت وجود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و دعای ایشان عذاب استیصال و عذاب دستهجمعی برداشته شده است. البته عذابهای محدود مانند طوفان شن طبس علیه متجاوزین آمریکایی را در حدی که احکام و سنن الهی به هم نریزد را خواهیم داشت.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📔 #معرفی_کتاب
🔆 کتاب فضیلت محوری «توجیه باور دینی از نگاه معرفت شناسی فضیلت محور با تاکید بر دیدگاه لیندازگزبسکی» 🔆
🖊 مهدی شکری
📖 رويکرد فضیلتمحور زگزبسکی در قلمرو معرفتشناسی دينی، ملهم از سنت کاتوليکی و ناقد معرفتشناسی اصلاحشده کالونی محسوب میشود. نقش فضايل در این نگاه، مشابهتهايی را با آنچه در تراث اسلامی است، به نظر ميرساند؛ اما از وجوه تفاوت نباید غفلتورزید. این مطالعه زمينهای مناسب برای واکاوی برون و دروندينی فراهم میسازد.
📔 464 صفحه / وزیری
🔅[برای تهیه این کتاب با تخفیف ویژه کلیک کنید]🔅
🔅[برای تهیه این کتاب با تخفیف ویژه کلیک کنید]🔅
ا ┄┅═══••✾••═══┅┄
🏢 روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مقایسه جریانهای فلسفه اسلامی
🎙 آیت الله #فیاضی
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
🆔@meshkatnoor
PRR_Volume 22_Issue 1_Pages 81-104.pdf
904.2K
مقاله معجزه راهی مناسب برای اثبات پیامبری پیامبر؛ نقدی بر مقاله «چرا معجزه راه مناسبی جهت اثبات صدق دعوی نبوت نیست؟»
نویسنده: محمدحسین فاریاب
نشریه پژوهشنامه فلسفه دین، شماره ۴۳
✅ کانال یادداشتهای اعتقادی
🆔@faryab110
🆔@meshkatnoor
⭕️ درنگی امنیتی بر ترور اسماعیل هنیه
❇️ تقریباً وجود نفوذ عوامل سرویس های امنیتی در کشورهای جهان یک امر طبیعی است و دستگاه های امنیتی هم اقدامات کنترلی خود را دارند. در این میان ایران اسلامی که تحت عنوان «حکمرانی امت واحد اسلامی» پناهگاه مستضعفان و مظلومان جهان شده طبیعی است که نفوذ افراد جاسوس در آن شدیدتر و گسترده تر شود تا جایی که حتی ممکن است در امنیتی ترین دستگاه ها هم بتوانند نفوذ کنند. شاید ترور رئیس دفتر حماس در این حوزه قابل بررسی باشد که دستگاه های امنیتی بطور جدی تا پیدا کردن ریشه های این اقدام از پای نخواهند نشست.
✅ لیکن در این میان چند نکته مهم قابل تأمل است:
1⃣ باید بدانیم که اتفاقات کور تروریستی در ایران که حجم برنامه ریزی های خرابکارانه علیه امنیت پایدار در آن از سوی دشمن بالاست، نه نقطه مثبت برای دشمن تلقی می شود و نه نقطه منفی برای دستگاه های امنیتی کشور؛
2⃣ باید به این نکته نیز توجه کرد که حجم اقدامات امنیتی برای مقابله و خنثی سازی خرابکاری های دشمنان و منافقان در کشورمان بقدری زیاد است که با چند نفوذ و خرابکاری موفق، نباید آن را زیر سوال برد و تضعیف کرد؛
3⃣ دفاع از دستگاهای امنیتی توسط دلسوزان انقلاب هم به این معنا نیست که راهکارهای اطلاعاتی موجود کافی است، بلکه دستگاهای اطلاعاتی و امنیتی کشور در زمینه مقابله با نفوذی ها به هر میزان سرمایه گذاری کنند ارزش دارد و در این زمینه باید با کارهای تحقیقاتی گسترده، راهکارهای ابتکاری را به مجموعه ی اقدامات بازدارنده خود اضافه کنند.
🖊مرتضی صانعی
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🆔@meshkatnoor
🔥#تابستان_علمی_داغ۲🔥
🔅دوره کوتاه مدت ش ۵: به همت مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه و گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه
⬅️ رهیافتهای مختلف درباره سخن گفتن از خدا
🎙دکتر سجاد زنگنه تبار
مدرس دانشگاه و مدیر گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه
🕓 چهارشنبهها ساعت ۱۷ تا ۱۸
(۳ جلسه؛ جلسه اول ۱۷ مردادماه)
✍️ سرفصلها:
رهیافتهای مختلف سخن گفتن از خدا:
▫️#امرناگفتنی، معنادار بودن یا بی معنایی سخن گفتن از خدا.
▫️#الهیات_سلبی، #الهیات_تمثیلی و نظریه #کارکردگرایی
▫️#تشبیه درعین #تنزیه و نظریه #اشتراک_معنوی
🔺جهت ثبت نام در دوره به آیدی زیر پیام دهید
@M_S_Dolatshahi
✅ در صورت حضور در دوره و قبولی در آزمون گواهی دوره اعطا خواهد شد
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
#دفتر_کرمانشاه
#گروه علمی فلسفه دین
▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸
📚مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹دفتر کرمانشاه🔹
https://eitaa.com/hekmateislami_kermanshah
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا تمام کسانی که در رکاب حضرت سید الشهداء به شهادت رسیدند شیعه بودند و به تمام اصول مذهب تشیع باور داشتند؟
📺 برنامه #هشتگ_پاسخ #حسینیه_پاسخ
💠 استاد: حجتالاسلام #جباری
💠 #هشتگ_پاسخ | قسمت ۱۹
#پاسخ #محرم #حسینیه_پاسخ
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
🆔@meshkatnoor
📔 #معرفی_کتاب
دگرگونی بنيادی فلسفه يونان
در برخورد با شيوه انديشه اسلامی
💠 این کتاب اثر دكتر عبدالجواد فلاطوری است كه توسط سيد محمدباقر تلغریزاده ترجمه شده و ويراستاری علمی آن را دكتر بهمن پازوكی به انجام رسانیده اند و به همت انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.
🔸 كتاب «دگرگونی بنيادي فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامي» رساله درجه استادی مرحوم استاد دكتر عبدالجواد فلاطوري است كه در سال 1973 ميلادي براي احراز مقام استادي تسليم دانشكده فلسفه دانشگاه كلن آلمان شده است.
🔹 موضوع اين رساله، بررسی و ريشهيابی علل دگرگونی فلسفه يونانی پس از ورود آن به عالم اسلامی است. در اين رساله كوشش شده است تا با مبنا قرار دادن موارد عينی در فلسفه اسلامي كه همگی از جمله مصاديق دگرگردانی فلسفه يونانی است، زمينه پيدايش آنها را ريشهيابی كرده و راه را براي توصيفی مبتني بر تاريخ سير تحول فلسفه اسلامی هموار كند.
🔸 از نظر نويسنده اين كتاب، فلسفه اسلامي حاصل برخورد دو جهانبينی از اساس متفاوت، يعنی جهانبينی حاكم بر فلسفه و علوم يونانی و جهانبينی قرآني است. آنچه از برخورد اين دو جهانبينی بهوجود آمد فلسفهای بود كه اگر چه در صورت بيشتر يونانی به نظر میرسید ولي در محتوا دینی بود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📬 کانال فلسفه دین اسلامی
|ایتــــا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات |
🆔@meshkatnoor