eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
846 ویدیو
304 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✳️ سفر اربعین و مساله رنج ✍️ محمد جعفری یکی از مهمترین دغدغه های انسان معاصر، مساله رنج آدمی در زندگی مدرن است. دنیای جدید با رشد ابزار و تکنولوژی، گرچه رنجهای عینی ( objective) و جسمی انسان را کاهش داد اما در درمان رنجهای درونی (subjective)، روحی و روانی نه تنها توفیقی نیافت بلکه روز به روز بر استرس، اضطراب، افسردگی و تنهایی انسان افزود. در این میان روان شناسان مدرن، تلخی ها و سختی های زندگی و حوادث تراژیک را لازمه زندگی دانسته و بدون آن که توجیهی برای آن بیابند، صرفا تلاش کردند که با تکنیک‌های ذهنی و روانی، این واقعیت و وجه تراژیک زندگی را برای او قابل تحمل کرده و تاب آوری او را بالا ببرند. این نگاه، رنجها را به دو دسته " رنج از" و " رنج برای" تقسیم می کند. "رنج برای"، رنجی است که انسان‌ها برای رسیدن به هدف والاتر تحمل می کنند و "رنج از"، رنجهای عمدتا ناخواسته‌ای است مانند بیماری ها و اتفاقات ناگواری که زندگی انسان را با اختلال مواجه می کند. آنها "رنج از" را منفی و "رنج برای "، را مثبت جلوه می دهند و راه گریزی از" رنج از" نمی ببینند. اما در نگاه دینی و جهان بینی الهی، اساسا چیزی به نام" رنج از" وجود ندارد و همه رنجها از نوع، " رنج برای" است که یا خود انسان و یا خداوند منان برای رشد و تعالی انسان برای او رقم زده است. " رنج برای" در معنویت دینی و نگرش آفرینی برای انسان متدین، نقشی اساسی دارد و سفر اربعین یکی از مصادیق بارز و خاص آن است. این سفر با توجه به مشکلاتی بسیارش مانند تراکم جمعیت و شلوغی و بی خوابی و تحمل گرما و سرما و...، حقیقتا آسوده و ساده نیست و هر کسی که یک بار به آن طریق رفته باشد، بدین واقعیت اذعان می کند. اما احدی از زائران اربعینی را نمی یابید که بعد از سفر، از تحمل این شدائد خود خواسته، پشیمان باشد بلکه جز با خاطر و خاطراتی زیبا و قلبی مالامال از آرامش، توشه ای از این سفر به منزل نمی رساند. انسان مدرن لذت گرا و سوداگر، هیچ درکی از این امر ندارد چرا که شاکله شناختی و ذهنی او، زاویه دید او را نسبت به این امر، کور کرده است. آری اربعین سفری آمیخته به "رنج برای رسیدن به حسین بن علی" است. او که خود "رنجی غیر قابل تصور برای رسیدن به معشوق حقیقی" کشید که بشریت در تحلیل آن درمانده است. آری سید الشهدا ذوب در عشق زیبای مطلق شد و رنجها را همه زیبا دید و عاشقان او هم ذوب در او گشته و درکی نسبت به رنج این سفر نداشته و لذا منتظر اربعین های بعدند تا دوباره و چندباره این رنج، و لذت بی پایان و مانا و پایای نهفته در آن را، با تمام وجود، بچشند. گوارای وجودشان! 🆔@mjafari_ir
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺علوم شناختی، ذهن شناسی جدید است 🎤 استاد شهید مطهری: تا ذهن را نشناسیم فلسفه نخواهیم داشت. دو تفاوت عمده ذهن شناسی جدید با ذهن شناسی قدیم ✂️برشی از نشست علمی «علوم شناختی و دین»👉 🆔@meshkatnoor
زمان: حجم: 1.67M
اخیرا متنی از شخصی به نام محمد زکایی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که صوت فوق جواب آن متن است.
📔 🔆| پیش به سوی احیای اخلاق |🔆 🖊 | علّامه محمدتقی مصباح یزدی (رحمت الله علیه) 📖 | مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی (رحمت الله علیه) در این اثر با آسیب‌شناسی وضعیت حوزه علمیه، کوشیده‌اند ضرورت و در عین حال، غربت رشته اخلاق را برجسته سازند و به‌دنبال آن، چارچوب برنامه‌ای جامع، برای بُعد نظری و عملی اخلاق را در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار دهند و نیز آنان را از موانع و مشکلات این مسیر آگاه سازند. 📔 122 صفحه | رقعی 👈🏻 [لینک مشاهده و خرید کتاب با تخفیف ویژه] ا ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
دانشگاه کاتولیک لوون برای یک موقعیت شغلی دکتری در زمینه انسان‌شناسی دین و اسلام با موضوع «مناسک تدفین در یک جامعه بسیار متکثر» فراخوان داده است. علاقمندان تا جمعه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ برای ارسال درخواست فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید. https://tumarandishe.ir/fa/news/53
✍️ / حال ناخوش علوم انسانی در کشور ◻️ در سال ۱۴۰۲ از میان ۹۳۸ دانشمندان پراستناد ایرانی در سطح جهان، فقط ۸ نفر از آنان مربوط به علوم اجتماعی بوده‌اند که آن هم بیشتر در حوزه حساب‌داری و کتاب‌داری و امثال آن بوده‌اند و نه فلسفه و حقوق و اقتصاد و روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و علوم تربیتی و امثال آن. ◻️ علیرغم آنکه حدود نیمی از دانشجویان ما در حوزه‌های علوم انسانی مشغول به فعالیت‌اند و هزینه‌های بسیار هنگفتی برای علوم انسانی صورت گرفته است و علیرغم آنکه علوم انسانی توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان «هوای تنفس نخبگان» و «نرم‌افزار» فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و «روح سایر دانش‌ها» معرفی شده است و بسیار بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، و علیرغم تدوین و تصویب اسناد بالادستی مهم و فراوانی در حوزه علوم انسانی، اما مع الاسف موفقیت چندانی نداشته‌ایم. ◻️ این نشان از یک ضعف مفرط در حوزه علوم انسانی کشور می‌دهد. یعنی حتی در همین علوم تقلیدی نیز نتوانسته‌ایم در قد و قواره سایر مقلدان رشد کنیم! 📎 متن کامل یادداشت 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از پرهیزکار
📣 بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی) 🔹(برگرفته از سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی-طرح ولایت) 🔺نویسنده : سیدمحمدمحسن میرمرشدی 🔸انتشارات موسسه امام خمینی رحمه الله 1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت) 2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت) 3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری) 4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار) 5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی) 6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت) 7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی) 8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی) 9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی) 10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی) 11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن) 12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت) 13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح) 🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅 🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅 ┄┅═══••✾••═══┅┄ ▫️ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
" * برای آزادی ✍️ مرتضی زاده بامری ؛ دکترای عرفان مفهوم آزادی دارای تعاریف مختلفی است و گستره تعریف آن به فراخنای تاریخ است، به طوریکه از أعم عوام و أخص جُهّال گرفته تا نازک اندیش ترین فیلسوفان در ذیل مفهوم آزادی قلم فرسایی و ابراز وجود کرده اند. با این حال، می‌توان گفت این مفهوم از سنخ معقولات ثانی فلسفی است و نحوه ی وجود متعلق آن به شمار می‌رود. ۱. آزادی فلسفی آزادی به این معنا در مقابل جبر فلسفی است و نسبتی با اراده و اختیار دارد. درواقع این سه در هم تنیده و آمیخته هستند. بنابراین در ابتدا باید نسبت اراده و اختیار با یکدیگر و سپس نسبت آنها با آزادی سنجیده شود. اراده دارای دو معنا است: أ. تصمیم گرفتن ب. خواستن و دوست داشتن. اراده به معنای تصمیم گرفتن همان اختیار به معنای حق انتخاب و آن هم مترادف با آزادی به معنای توانایی انجام و ترک یکی از دو انتخاب است. ۲. آزادی سیاسی و اجتماعی آزادی سیاسی و اجتماعی در مقابل استبداد قرار دارد. جان لاک، کانت، دکارت، علامه طباطبایی و دیگر فیلسوفان سیاست، حد آزادی را رعایت قانون و عدم تجاوز به حریم دیگران می‌دانند. بنابراین گزاره "من آزاد آفریده شده ام، پس کسی حق ندارد آزادی من را محدود کند" درواقع مغالطه خلط بین آزادی تکوینی با آزادی تشریعی یا خلط آزادی فلسفی با آزادی مدنی و اجتماعی است، زیرا درست است که انسان تکوینا آزاد آفریده شده است و توانایی انجام امور مختلف را دارد، ولی در عین حال، تمام قوانین دنیا آزادی تشریعی او را محدود کرده اند. درست است که انسان آزاد است که سیلی به گوش دیگری بنوازد، یعنی قدرت و توانایی انجام این کار را دارد، با این حال هیچ نظام حقوقی مبتنی بر عدالت، مجوز همچنین امری را صادر نمی‌کند، یعنی همچنین حقی برای وی قائل نیست و این هم به معنای محدود کردن آزادی تشریعی افراد است. ۳. آزادی معنوی از منظر اهل معرفت، نظام هستی از اعلی المراتب، یعنی مقام ذات آغاز می‌شود و در سیر نزولی خویش با گذار از تعین اول، تعین ثانی، عالم عقل و عالم مثال به عالم ماده می‌رسد. انسان نیز در قوس نزول و سیر نزولی خویش از مقام ذات تا عالم ماده تنزل می‌یابد و در هر مرتبه، قیود و حدود آن مرتبه را به خودش می‌گیرد و به همان سان "منِ" او محدود به حدود و قیود و محل انباشت قیودات می‌گردد که از آن به "معراج ترکیب" تعبیر می‌شود، حال اگر انسان در مسیر قوس صعود قرار گیرد، در این صورت به هر اندازه که عوالم بیشتری در نوردد، حقایق افزون تری صید کند و حجاب های بیشتری بزداید، به همان سان حدود و قیود بیشتری را از خود باز می‌کند، آنگاه آزادی بیشتری بدست خواهد آورد و "منِ" او به سوی اطلاق و رهایی رهسپار می‌شود تا اینکه در دریای وحدت مستغرق شده و به حیّ لا یتناهی متصل گردیده، آنگاه رنگ معشوق ازلی را به خود گرفته و همرنگ او، آزاد و رها خواهد شد. یعنی هرچه قرب بیشتری به حیّ لا یتناهی پیدا کند، به همان سان، آزادی نامحدودتری خواهد یافت. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌متن شبهه👇👇 سوال ،شیعه بر اساس مستندات قرآنی و روایات معتقد هست که زمین هیچ وقت خالی از حجت نیست ولی گروه وهابیت می گویند که این طور نیست چنان که از زمان حضرت عیسی تا پیامبر اسلام هیچ کسی که حجت باشد نبوده با این موضوع نتیجه می گیرند که امام زمان نیست و منکر وجود آن حضرت می شوند. 📌پاسخ 🔷️ طبق احادیث شریف زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نمی ماند، از جمله: «لولا الحجه لساخت الارض باهلها» و «ان الارض لا تخلو من حجة الي يوم القيامة». اما معنای حجت، وجود کسی یا چیزی است که بتوان به وسیله ی او بر مردم احتجاج کرد. یعنی می تواند پیامبر، اوصیاء پیامبران، امام، یا حتی کتاب آسمانی تحریف نشده یا عقل باشد. 🔷️ در فاصله بعثت حضرت عیسی علیه السلام تا رسول اکرم صلی الله علیه وآله، چنان که گفته شده علاوه بر عقل که حجت الهی است، پیامبران تبلیغی یا اوصیاء حضرت عیسی(ع) وجود داشته اند. بعد از حضرت مسیح وصی او شمعون یا همان پطرس وصی ایشان بود. حتی حواریون دیگر نیز حجت خدا بودند. (قصص الانبیا، ۲، ۲۵۲- ۷۵۵) 🔷️ بعد از حضرت مسیح مدتی پیامبر صاحب شریعت و کتابی که معجزه هم داشته باشد نداشتیم نه اینکه اوصیاء پیامبر هم نباشند و حجت الهی لازم نیست حتما پیامبر باشد. 🔷️ وجود پیامبرانی که عقیده بر آن است که همیشه زنده اند مثل، حضرت عیسی، ادریس، الیاس و خضر علیهم السلام می توانند در دورانی که مورد سوال است حجت الهی باشند. @porseshgar 🆔@meshkatnoor
⚠️ یک دنده‌ می‌رویم؟ شاید کلاچمان تنظیم نیست!!! ⚡️(چگونه رسانهٔ اجتماعی ما را تغییر می‌دهد) 🖋مدتی پیش ماشینم را برای یک تعمیر اساسی سپردم به مکانیک. وقتی که رفتم آن را تحویل بگیرم و خواستم به حرکتش درآورم احساس کردم کلاچ جور دیگری شده و خودرو چند بار خاموش شد. وقتی موضوع را به استادِ مکانیک گفتم جواب داد: «بله! کلاچت تنظیم نبود، درستش کردم، کم کم به آن عادت می‌کنی». با خودم گفتم: عجب! پس من تا قبل از این که خودرو را این جا بیاورم در حقیقت به کلاچ خراب عادت کرده بودم. یادم آمد که پیشتر، چند بار نتوانستم در سربالایی نیم‌کلاچ بگیرم و ماشین خاموش می‌شد، یکبارش در سربالایی پارکینگ طبقاتی بود که نمی‌دانید چه اوضاعی شد! با این حال، اکنون با اینکه خودرو درست و تنظیم شده بود اما با آن راحت نبودم و احساس بیگانگی می‌کردم. به هر حال مدتی وقت برد تا به این سیستم جدید عادت کنم و تازه متوجه شدم ماشین خیلی عالی شده، خصوصا در سربالایی‌ها و موقع نیم کلاچ گرفتن. این نکته در علوم شناختی (cognitive sciences) و همچنین علم اعصاب (neuroscience) ثابت شده که وقتی انسان، به رفتاری ادامه دهد یا خود را در معرض پنداری قرار دهد، نورونها یا سلولهای عصبی و مغز، خود را با آن تطبیق میدهند و لذا به یک عمل ناخودآگاه و یک پندار مفروض تبدیل میشود، حال می خواهد آن رفتار یا پندار درست یا نادرست باشد. خلاصه، این ماجرا که حتما برای خیلی از شما هم اتفاق افتاده، برای من جالب و درس آموز بود. این یعنی مغز انسان می تواند به یک شیوه نادرست عادت نماید و یک‌دندگی کند به گونه‌ای که شیوه درست برایش نامأنوس و غریب جلوه نماید به طوری که نتواند خود را با آن تنظیم کند که بی گمان در سراشیبی‌های زندگی و بزنگاه‌ها، انسان کم آورده و ضربه خواهد خورد. این در حالی است که وفق یافتن با شیوه درست و صحیح، نیازمند گذشت زمان جهت بازنویسی ذهن است. این نکته نتایج و آثار مهم و سرنوشت‌سازی دارد. به عنوان مثال فضای بی‌ضابطهٔ شبکه‌های اجتماعی، خصوصا انواع خارجی آن که قوانین و ضوابط کشور ما را بر نمی‌تابند، زیست‌بوم آشفته و مسمومی ایجاد کرده و از طرفی فرصتی برای بیگانگان فراهم نموده‌اند تا با طراحی مصرف رسانه‌ای ما و تنظیم ورودی معرفتیمان، سیستم اعصاب و روابط نورونی را به گونه‌ای مهندسی کنند تا مغز ما با اندیشه و منش مورد نظر آنها خود را وفق، تطبیق یا عادت دهد هرچند غلط، نادرست و خطرناک باشد. ما امروزه به افرادی برمی‌خوریم که متأثر از این فضا با یک دندهٔ لج و کج به اندیشه های ناصوابی چسبیده و به هیچ صراطی مستقیم نیستند، افرادی خودتحقیر که از مملکت و حتی هویت خودشان بدشان می‌آید. فضای مجازی با تأثیر هشتگها، هیمنهٔ کارزارها، فضاسازی شبکه‌ها و مهندسی داده‌ها، فضایی می‌آفریند که چه بسا مغز کاربران به اندیشه‌ای انس گیرد که ناروا و مضر و نادرست باشد و اندیشه‌ای را پس زند که چه بسا درست، پر فایده و واقعی باشد. آنچه گفتیم تنها یک فرضیه نیست، جارون لنیر (Jaron Lanier) از مؤسسان گوگل به آلگوریتمهایی که او آنها را «بامر» (Bummer) می‌نامد اشاره می کند که در غولهای رسانه اجتماعی همچون فیسبوک و حتی گوگل وجود دارد و فکر و سلیقه و انتخاب کاربران را در جهت منافع خود مهندسی می‌کند و به قول او آنها را به مملوکات خود تبدیل می‌کند. او در همین زمینه کتاب پر فروشی دارد با عنوان: «ده استدلال برای اینکه هم اکنون حساب کاربری رسانه‌های اجتماعی خود را حذف کنید» (1). پس مهم است که در چه فضایی تنفس و زندگی می کنیم. آیا در آن فضای مجازی هستیم که مهندسی و مدیریت آن در دست بیگانه است یا در فضایی بومی که قانون کشور خودمان بر آن حکمفرماست؟ در چه گروه هایی و با چه افرادی نشست و برخاست فکری داریم؟ چه کانال‌ها، صفحه‌ها یا اشخاصی را دنبال می کنیم؟ و خلاصه آنکه مغزمان را به دست که می‌سپاریم؟ همه این‌ها زمینه‌ساز آن زیستی است که ما برای خودمان در فضای مجازی ایجاد می‌کنیم، فضایی که شناخت و منش ما را شکل داده و شخصیتمان را تکوین می‌بخشد. بیایید گاهی کلاهمان را «مکانیک» کنیم: آیا تا به حال در ناهمواریها و سربالایی‌های مسیر عزت و افتخار، کم نیاورده‌ایم؟ آیا در کج‌راهه‌ها یکدنده نشده‌ایم؟ آیا نیروی محرکهٔ اراده و ایمانمان ضعیف نشده؟ بیاندیشیم... شاید واقعا کلاجمان تنظیم نباشد! (1): Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now. سید روح الله موسوی https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95 🆔@meshkatnoor
ملکیان-روحانیون شهوتران ترین قشر جامعه اند---.mp3
زمان: حجم: 10.94M
🔺بیشترین اشتغال ذهنی روحانیون، مسائل جنسی است❗️ 🔹این سخن آقای ملکیان است اینجا 🔸پاسخ به ایشان در فایل صوتی آمده است 🎤ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir 🆔@meshkatnoor