با سلام و آرزوي تندرستي براي شما همراهان فهيم!
به منظور افزايش سطح آرامش و بهداشت روان جامعه در آزمون كرونا، مركز مشاوره مأوای موسسه امام خمینی محصولات رسانهاي و مكتوب را با استفاده از ظرفيت كارشناسان مركز توليد كرده است. لطفا در بازنشر اين اطلاعات سهم داشته باشيد.
آدرس كانال مركز مشاوره مأوا در ايتا:👇👇👇👇 https://eitaa.com/moshaveremava
سرمقاله خانم وسمقی و طرح و ترویج شبهات به بهانه کرونا👇👇👇
هدایت شده از محسنی
⚠️سرمقاله روزنامه مستقل سه شنبه ۱۳/اسفند، شماره ۸۰۴
🔺خرافات و ویروس کورونا
✍ صدیقه وسمقی_ استاد دانشگاه
♦️ در اطراف ادیان همواره خرافات زیادی شکل گرفته است و خرافهبافان از آن بهرهها بردهاند. متاع دکانداران دین خرافه است و خریداران آن مردمان سادهاندیش که میخواهند در پناه باورهای معنوی و دینی در این جهان ناآرام آرامشی یابند. آنان به دنبال خرافهها نیستند، اما خرافهبافان به دنبال مردمانی میگردند تا متاع آنان را خریدار باشند. در این میان، این وظیفهی دانشمندان و پژوهشگران علوم دینی است که خرافهبافان را از صحنه خارج کرده و عرصهی دین و معنویت را از دستاندازی آنان مصون سازند.
♦️در روزها و هفتههای اخیر که کشور ما با بحران تازهای به نام ویروس کورونا مواجه بوده است خرافههای دردسر ساز نیز مشغول آسیبرسانی بودهاند. عدهای از بسته شدن زیارتگاهها ممانعت کرده، عدهای از دینداران دست به حرکات و اقداماتی زدند که از دین چهرهای نامعقول و از باورهای آنان وجههای خرافی به نمایش گذاشته است. در این رابطه مناسب یافتم به دو نکته اشاره نمایم:
◼ نکتهی نخست آنکه پیامبر اسلام و خاندان آن حضرت شفابخش بیماران نبودند و هیچگاه نیز چنین ادعایی نداشتند. این ادعایی بیاساس است که در قرآن و تاریخ هیچ مدرک معتبری برای اثبات آن نمیتوان یافت. شیعه معتقد است که حضرت زهرا بیمار شد و در بیماری از دنیا رفت و یا اعتقاد شیعه بر آن است که حضرت سجاد همواره بیمار بود. چرا آنان خود را شفا ندادند؟ اساسا باید گفت که این انتظار از دین و اولیای دین ادعای بی اساسی است. ادیان برای شفا دادن بیماران نیامدند آنها برای شفا بخشیدن دلها و باورهای ما آمدند. آنان برای رها کردن انسانها از بند اسارت خرافات و خرافهبافان آمدند. اولیای دین در زمان حیات خود بیماران را برای شفا دادن به سوی خود نمیخواندند تا چه رسد پس از مرگ خود.
◼نکتهی دوم آنکه قبور و زیارتگاههای اولیای دین اگرچه محترم است، اما مقدس نیست. مقدس دانستن آرامگاهها که ساختمانهایی بیش نیستند، بیپایه و اساس است و معلوم نیست این عقیده چه منطقی دارد. پیامبر اسلام پس از فتح مکه اقدام به تخریب همهی معابد و زیارتگاههایی نمود که کاهنان و روحانیون از وجود آنها سود میبردند و مردم نذورات خود را به آنها اهدا میکردند و با توسل به آن مکانها امید شفا و بهبودی اوضاع خویش را داشتند. پیامبر اسلام در طول زندگانی خویش هیچ زیارتگاهی نساخت. او آمد تا مردم را به سوی خدا فرا بخواند. این روزها معلوم گشت که علمای دین و پژوهشگران این حوزه کار خود را به درستی انجام ندادهاند و کار اصلی در تبلیغ دین را به کسانی سپردهاند که از کمترین سواد دینی برخوردارند و عقاید و باورهای مردم را به بازی میگیرند. اینکه تصور شود آرامگاه اولیای دین مصون از آلودگیهای ویروسی است از چه منطقی سرچسمه میگیرد جز خرافه؟ کدام دلیل و مدرک دینی و عقلی تقدس ساختمان قبور و آرامگاه را تایید میکند؟
♦️ شگفت نیست که از حوزههای علوم دینی صدایی برنمیخیزد، اما شگفت است روحانیونی که اهل پژوهش و تحقیقند و گاه از آنان صدای متفاوتی شنیده میشود، در برابر هجوم خرافهها سکوت کردهاند. در شرایطی که برای مهار ویروس کورونا و جلوگیری از تلفات بیشتر، همهی نهادها باید هماهنگ با نظام بهداشتی کشور عمل کنند، میبینیم که خرافهها سربرآورده و به سدی در برابر سلامت جامعه بدل شده حتی جان مردم را به خطر انداختند. با خرافهها نیز مانند کرونا باید مبارزه کرد.
❌در پاسخ به سرمقالۀ خانم وسمقی در روزنامۀ مستقل سه شنبه ۱۳/اسفند، شماره ۸۰۴ نکات حایز اهمیت است که مختصرا بدان پرداخته می شود.❌
✅ قطعا در طول تاریخ پیرامون هر امر گران بها، افراد سودجو نیز حاضر بوده و به منافع خود اندیشیده اند؛ دین و مسائل دینی نیز از این اتفاق مستثنی نبوده و نیست. امری که خواه ناخواه از دیر زمان جایگاه رفیعی در جامعۀ انسانی داشته و نقش پررنگی را در شکل گیری ساختاری ها اجتماعی ایفا کرده است و ما نیز معتقدیم در مقابله با این سودجویان باید هوشیار و بیدار بود؛ اما در مقالۀ مزبور، به مسائلی پرداخته شده که نشان از کم اطلاعی عمیق نویسنده آن نسبت به دین و علی الخصوص اسلام دارد.
⛔️ 1) در رابطه با شفابخشی معصومین دو نکته قابل توجه است: یکی شفابخشی آنان در زمان حیات است و دیگری شفابخشی آنان پس از رحلت. در ارتباط با مورد اول موارد قطعی فراوانی در زندگی معصومین از پیامبر گرفته تا دیگر حضرات در رابطه با دعای آنان و شفای مریض رخ داده است پس این مطلب که چنین مسائلی هیچ سند و مدرک معتبری ندارد ادعایی بیش نیست. و البته قابل درک است این که کار نیز توسط معصومین با اهداف مختلفی از جمله اثبات حقانیت خود برای شیعیان یا مخالفان خود بوده است.
اما در رابطه با مورد دوم نیز نکته ای وجود دارد که از دید نویسنده دور مانده و یا نویسنده قصد نموده تا به عمد آن را نادیده بگیرد. میان درخواست از حضرات معصومین برای شفا گرفتن با واسطه قرار دادن آنان در درگاه الهی به عنوان صاحبان آبرو و جایگاه والا در نزد او و درخواست از خداوند متعال به منظور شفا یافتن بیماران تفاوتی است از زمین تا آسمان.
اینکه چرا معصومین خود را ازمرگ و شهادت نجات نداده و باعث شفای خود نشده اند خود دلیل بالاتری دارد؛ شفابخشی حضرات از پیش خود و قائم به خود نبوده و تنها قابلیتی است که از جانب خداوند به آنان اهدا شده و تنها به اذن او عمل می کند از طرف دیگر در جای خود اثبات شده است که برای اتفاقات زندگی انسان یک قضا و قدر حتمی و قطعی وجود دارد که تغییر ناپذیر است و یک قضا و قدری که امکان تغییر دارد و با دعا و ... و لطف پروردگار تغییر می کند. قطعا شهادت حضرات معصومین از قسم اول است که تغییر ناپذیر بوده باید این اتفاق صورت می پذیرفت و اراده الهی نیز محقق می گردید.
البته فراموش نکنیم که دین فقط برای شفا بخشیدن دل ها و نجات انسان ها از خرافات نیامده بله دین چنین نیز می کند اما هدف اصلی دین رساندن انسان به سعادت اخروی و کمال است.
⛔️ 2) قداست آرامگاه و مزار ائمه اطهار امری است که به عینه در کلمات پیامبر و سایر معصومین وارد شده است. خبر دادن از شفابخشی تربت کربلا در کلمات پیامبر پیش از شهادت اباعبدالله و یا امر به زیارت اعتاب مقدسه در کلمات معصومین خصوصا کربلا، مشهد و... توصبه به زیارت برخی امامزادگان همچون حضرت ابالفضل العباس و فاطمۀ معصومه و... تنها گوشه ای از نگاه دین به این مسئله است. در ثانی این امر منافاتی با عمل پیامبر در فتح مکه ندارد. آنچه در فتح مکه اتفاق افتاد پاک کردن مظاهر شرک و بت پرستی از سطح شهر بود. و این با توصیه به اموری همچون زیارت اماکن مقدسه که خود ترویج دین و هدایت به سمت مبادی هدایت است کاملا سازگار است.
البته با این بیانات، مقدس شمردن ساختمان ها و کلیۀ امور منتسب به حضرات نیز توجیه منطقی می یابد. هیچ فرد صاحب خردی پارچه و سنگ و چوب در بیابان و یا هر جایی غیر از امکان زیارتی را مقدس و محترم نمی شمرد بله زمانی این سنگ و جمادات بی جان مقدس شمرده می شوند که منتسب به معصوم یا فرد صالح می گردند. وقتی سنگ بی جان سنگ حرم شریفت ترین انسان ها شد آن زمان است که بوسه بر آن قداست می یابد که این بوسه نه تقدیس سنگ که تقدیس فرد منتسب به آن است. چون سنگ و چوب مربوط به او شد نزد ما جایگاه می یابد، و الا چه بسا بسیاری از این جمادات که در خارج از حرم در زیر پای قرار می گیرند و کمترین اعتنایی هم بدان ها نمی شود.
❇️ 3) اینکه گاهی در حوزۀ علمیه و منتسبان به حوزه افرادی یافت می شوند که افکار و عقاید شاذ دارند دلیل بر کوبیدن کل یک نهاد نمی شود. بارها توسط بزرگان حوزه علمیه لزوم رعایت نکات بهداشتی و رعایت دستورات وزارت بهداشت مورد تأیید قرار گرفته و از بیان رسمی آن نیز ابایی وجود نداشته است. در ثانی مشکل حوزه و حوزیان همین نگاه یک طرفه ای است که امثال نویسنده به حوزه دارند که اجازه مطرح شدن سخنان آنان را در مجامع عمومی نمی دهند. سم پاشی های مغرضانه و نداشتن رسانه ای که زحمات کشیده شده را در این عرصه به نمایش بگذارد و مطالب تولید شده را به دست اهلش برساند نیز در شکل گیری چنین شرایطی تأثیر بسزایی داشته اند. حجت الاسلام منصور کثیری
چند نکته در پاسخ به خانم صدیقه وسمقی :
نکته اول: به نظر میرسد ایشان آشنایی با دین و منابع دینی ندارد و از روی حدس و استدلالهایی که بر اساس حدس است، سخن میگوید زیرا شفای بیماران به دست خدا و اولیای او در قرآن مطرح شده است آیه 80 سوره شعرا و 49 آل عمران که شفای مریض را به حضرت عیسی با اذن خداوند، نسبت میدهد و این نشان میدهد که هیچ بعدی ندارد اولیا مخصوصا پیامبر اسلام و اوصیای ایشان که از نظر مقام و مرتبت از همه اولیا برتر هستند این کا را با اذن الهی انجام دهند. و اینگونه نبوده که پیامبر و ائمه علیهم السلام برای خود کاری نکرده و چنین ادعایی هم نداشته باشند در روایت هست که امام صادق عليه السلام ميفرمايد: پيامبر صلي الله عليه و اله هر زمان كسل ميشدند يا سر درد ميگرفتند دستهاي خود را باز كرده و سوره حمد و ناس و فلق ميخواندند سپس به صورت خود ميكشيدند. در رابطه شفادادن سوره حمد که ائمه تجویز می کنند روایات آنقدر زیاد هست که آن را به حد تواتر میرساند. بنابراین ادعای بدون مدرک برای شفا دادن دیگران و خوب کردن بیماری خود توسط پیامبر و ائمه درست نیست. ایشان می توانست یک جستجوی مختصر انجام دهد تا مدرک این سخنان را پیدا میکرد.
یکی از همان استدلالهایی که ایشان برای سخن خود آوردهاند بیماری امام سجاد و حضرت زهرا است، که اگر اینان شفا میدادند چرا خود را درمان نکردهاند، واینگونه استدلالهای ایشان، نشان از بی خبریشان از دین و اولیای دین است و سست بودن استدلالشان، در حالی که اولیای الهی از روی مصلحت و حکمت کاری را انجام می دادند نه از روی هوی و هوس و دوست داشتن دنیا به عنوان مثال امام سجاد که بیمار میشوند، بیماری حضرت از روی مصلحت بوده تا سلسله امامان منقرض نشود و اینکه میگویند امام سجاد همیشه بیمار بودند باز نشان بیاطلاعی ایشان است به علاوه اینکه مستند می کند به اعتقاد شیعیان آن هم شیعیان عام نه علما.
پاسخ نکته دوم: باز ایشان از روی عدم آگاهی سخنی را به دین نسبت می دهد قداست هرچیزی به صاحب آن است اینکه حرم فلان امام مقدس است به جهت تقدس صاحب آن است هم در قران و هم در روایات بر تقدس مکان ها و زیارتگاهها تأکیدشده است، «يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الأَرْضَ المُقَدَّسَةَ اى قوم من، به سرزمين مقدّسى كه خداوند براى شما مقرر داشته است درآييد»(المائده، 21) که آیات از قبیل نشان میدهد تقدس صرف اون مکان و چوب و آهن نیست بلکه تقدس به صاحب آنهاست. متأسفانه ایشان به قیاس مع الفارقی تکیه می کند ومعابد وبت کدهها را که پیامبر انها را محو کرد تشبیه به مکانهای مقدس میکند که این نشان از جهل ایشان دارد.
در آخر اینکه گزارشات مبنی بر شفای بیماران نزد حرم اهل بیت آنقدر زیاد است که جای شک باقی نمی گذارد. حجت الاسلام جلیلی.
https://eitaa.com/meshkatnoor
🌺پاسخ به مقاله خانم وسمقی🌺
🌹درست است كه اعتقاد به خرافات و امور موهومي كه ريشه در واقعيت ندارند همواره از سوي عقل سليم و اديان حقيقي مردود شمرده شده و اولياي دين با آنها مبارزه ميكردند لكن متاسفانه همواره در طول تاريخ افرادي بوده اند كه به دليل علم زدگي و عدم باور به حقايق غير تجربي در شناخت مرز بين حقيقت و خرافات، خود دچار خرافاتي البته با رنگ و لعاب عقلاني شده اند.
🌹اگر چه مراجع بزرگوار دين و عالمان بزرگ تشيع در شرايط موجود و شيوع بيماري كرونا دائما مردم را به رعايت بهداشت دعوت كرده و آنها را به اطاعت از متخصصين بهداشت و درمان دعوت كرده اند لكن پاسخ به چند مساله مطرح در مقاله مذكور، ضروري است:
🌷1/ آيا پيامبران و ائمه عليهم السلام شفا بخش بوده اند و چنين ادعايي داشته اند؟
با توجه به آيات قرآن و روايات پاسخ اين سوال مثبت است. طبق برخي آيات از جمله آيه 49 سوره آل عمران حضرت عيسي (ع) به اذن الهي بيماران نابينا و مبتلابان به پيسي را شفا مي داده است. در روايات نيز اشاره شده است كه پيامبر اسلام و امامان معصوم نيز ايچنين بوده اند كه نه تنها بر شفاي بيماران توانا بوده اند بلكه اين كار را نيز كرده اند. از جمله روايتي كه در اصول كافي نقل شده است:
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقُلْتُ لَهُ أَنْتُمْ وَرَثَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ نَعَمْ قُلْتُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَارِثُ الْأَنْبِيَاءِ عَلِمَ كُلَّ مَا عَلِمُوا قَالَ لِي نَعَمْ قُلْتُ فَأَنْتُمْ تَقْدِرُونَ عَلَى أَنْ تُحْيُوا الْمَوْتَى وَ تُبْرِءُوا الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ قَالَ نَعَمْ بِإِذْنِ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ لِيَ ادْنُ مِنِّي يَا أَبَا مُحَمَّدٍ فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَمَسَحَ عَلَى وَجْهِي وَ عَلَى عَيْنَيَّ فَأَبْصَرْتُ الشَّمْسَ وَ السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ وَ الْبُيُوتَ وَ كُلَّ شَيْءٍ فِي الْبَلَدِ ثُمَّ قَالَ لِي أَ تُحِبُّ أَنْ تَكُونَ هَكَذَا وَ لَكَ مَا لِلنَّاسِ وَ عَلَيْكَ مَا عَلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَوْ تَعُودَ كَمَا كُنْتَ وَ لَكَ الْجَنَّةُ خَالِصاً قُلْتُ أَعُودُ كَمَا كُنْتُ فَمَسَحَ عَلَى عَيْنَيَّ فَعُدْتُ كَمَا كُنْتُ قَالَ فَحَدَّثْتُ ابْنَ أَبِي عُمَيْرٍ بِهَذَا فَقَالَ أَشْهَدُ أَنَّ هَذَا حَقٌّ كَمَا أَنَ النَّهَارَ حَقٌ. (الكافي ؛ ج1 ؛ ص470)
ابو بصير گويد: خدمت امام باقر عليه السلام رسيدم و عرضكردم: شما وارث پيغمبريد؟ فرمود: آرى، عرضكردم: پيغمبر وارث انبياء بود و هر چه آنها مىدانستند ميدانست؟ فرمود: آرى، عرضكردم شما مىتوانيد مرده را زنده كنيد و كور مادر زاد و پيس را معالجه كنيد؟ فرمود: آرى باذن خدا. سپس فرمود: ابا محمد! پيش بيا. من نزديكش رفتم، آن حضرت دست بچهره و ديده من ماليد كه من خورشيد و آسمان و زمين و خانهها و هر چه در شهر بود ديدم، آنگاه بمن فرمود: مىخواهى كه اين چنين باشى و در روز قيامت در سود و زيان با مردم شريك باشى، يا آنكه بحال اول برگردى و يكسر ببهشت روى؟ گفتم:مىخواهم چنان كه بودم برگردم، باز دست بچشم من كشيد و بحال اول برگشتم. سپس من اين حديث را بابن ابى عمير گفتم، او گفت: من گواهى دهم كه اين موضوع درست است، چنان كه روز روشن درست است.
🌷2/ چرا معصومين عليهم السلام خود را شفا ندادند؟
اولا گاهي معصومين (ع) هم شفا مي گرفتند از جمله شفا گرفتن امير المومنين به دست پيامبر در جنگ خيبر (بحار الانوار ج 39، ص12 و 13) ثانيا بايد دانست كه شفا دادن هرگز بي ضابطه نيست؛ اولا به اذن الهي صورت ميگيرد. ثانيا معصومين عليهم السلام هم محكوم به قدر الهي بودند و هرگز از آن تخطي نميكردند و اگر بيماري آنها به مصلحت يا وطيفه بود خلاف آن را از خداوند نميخواستند.
🌷3/ آيا امام سجاد (ع) همواره بيمار بود؟
نخير، يكي از تحريفات در مورد امام سجاد (ع) اين است كه حضرت همواره بيمار بوده اند در حالي كه از منابع به دست مي آيد كه ايشان تنها در همان ايام واقعه عاشورا بيمار بوده اند.
🌷4/ آيا اديان براي شفا دادن بيماران آمده اند؟
درست است كه اديان براي هدايت انسان به سوي سعادت آمده اند لكن قدرت روحي و كرامت ها و معجزات اولياي دين كه موثر در هدايت پيروان خود بوده است هرگز قابل انكار نيست.
🌷5/ آيا زيارت گاه هاي اولياي دين مقدس است؟
بله، طبق روايات فراواني كه در منابع ديني از جمله كتاب شريف كامل الزيارات و ... آمده است، حرم مطهر اولياي دين از مقدس ترين مكان ها و محل رفت و آمد ملائكه الهي است و حتي طبق برخي روايات، نماز خواندن در اين حرم ها، داراي ثواب و منزلت بيشتري است.
🌷6/ آيا ساختن بنا براي قبور اولياي دين صحيح است؟
قرآن کریم، صریحا در جریان نقل داستان اصحاب کهف (سوره كهف ، آيه 21) ، بنای مسجد بر قبر آنان را عنوان نموده و بر آن مهر تأیید نهاده است.
🌷7/ چرا پيامبر برخي معابد يا زيارت گاه ها
را تخريب كردند؟ به دليل اينكه برخي از اينها نشانه هاي كفر و گمراهي و يا موجب تفرقه بين مسلمان ها ميشد مانند مسجد ضرار يا معبد لات در غزوه تبوك، نه مخالفت با اماکن مقدس. حجت الاسلام سید محسن موسوی. https://eitaa.com/meshkatnoor
💥 «توحید» بهمعنای نادیده گرفتن «اسباب» نیست؛ دنیا عالَم اسباب است.
💥 باید از حوادث و خطرات، رهنمون شویم بهسمت توحید. باید از شرکهای خفیّ رهایی یابیم.
🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹 قرار نيست ما با موحد شدن، #اسباب را رها کنيم؛ اينجا عالم اسباب است. ولي به اسباب نبايد تکيه کرد که اين باعث شرک ميشود. اينکه ما بر زمين تکيه داريم و سفتي آن، محل اتکاء است، نبايد ما را غافل کند و گمان کنیم که زمين ما را نگه داشته است، بلکه خداوند است که ما را نگاه داشته است. مگر همين زمين سفت نرم نشد و قارون را در خودش فرو برد؟! ما بايد همه خوف و اميدمان به خدا باشد. آيا ما اينگونهايم؟ يا اينکه تا پول همراهمان هست آسودهايم ولي امان از روز نداري و اضطرابهاي آن.
🔹 حضرت ابراهيم(ع) هاجر و فرزندش اسماعيل(ع) را در کوير گذاشت و رفت در حالي که آنجا هيچ خبري نبود. بيابان برهوت بود. قرآن ميگويد «رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُون». يعني خدايا من اهل خودم را در اين بيابان غيرقابل کشت سکني دادم تا اقامه صلاة در اينجا شود؛ تو خودت دلهاي خوبان خودت را به سمت آنها متمايل کن (که در روايت داريم: اينها شيعيان هستند) و از ثمره و محصول آماده به آنها برسان.
عجيب است! او در دل کوير ثمره کار ديگران را ميخواهد و البته خدا ميتواند. حقيقت همين است که خدا رزاق است.
🔹 ما شرکهاي مختلفي داريم. ترسهايمان را نگاهي بياندازيم! به چه چيزي احساس فقر نداريم؟! و البته عذابها و رنجهاي ما همه براي همين شرکهاست. اگر به وادی توحيد رفتيم آنجا وادي امن است «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَهُ أَمِنَ مِنْ عَذَابِي». حتي ترس ما از زلزله و... از همينجا سرچشمه ميگيرد. مگر سفتي زمين ما را نگه داشته بود که حالا با لرزش آن، ما را ترس بر ميدارد؟!
🔹 بايد به #انقطاع_از_اسباب رسيد و الوهيت خداوند را فقط ديد و به آن متوسل شد. لکن جدا شدن ما از اين اسباب، با ترس همراه است. اينکه عدهاي در دنيا به پوچي و خودکشي و ... ميرسند بهخاطر همين است که جداشدن اين اسباب را ميبينند و متوجه ميشوند که اين اسباب اگر کارهاي هم باشند مدتي کوتاهي است. لذا ترس و ياس و نااميدي آنها را فرا ميگيرد. لکن اينها به اين نميرسند که با بريدن از اينها بايد به خدا گره خورد. يعني از سستي اين عالم به تکيهگاه عالم رهنمون نميشوند و به او تکيه نميکنند. حال ما به برکت رسول الله(ص) از #شرک_جلي رها شدهايم لکن #شرکهاي_خفی در ما کم نيست. اينها که در فضاي تهديد و تحريم دشمنان اسلام مي ترسند و عقب مي نشينند بهخاطر همين است. شرک است که فکر کنيم که دنيا رزق ما به دست قدرتهاست و آنها ضامن سلامتي و امنيت ما هستند. مگر از اينها کاري بر ما آيد؟! «وَ بِيَدِكَ لَا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نقْصِي وَ نفْعِي وَ ضُرِّي».
هدایت شده از طلاب پاسخگو
Herz_Imam_Javad.MP3
5.63M
💢حرز #امام_جواد علیه السلام
❓حرز یعنی چی؟ حرز امام جواد علیه السلام چیست و شرایط نوشتن و نگهداریش چگونه است؟
🎙 #استاد_احمد_عابدی
🌹 طلاب پاسخگو👇
@Tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 یکی از مفاخر و چهرههای ماندگار ایران را بشناسید
🔸 "مهدی گلشنی" فیزیکدان و نظریهپرداز ایرانی، پژوهشگر فلسفه علم، مترجم، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است. او از برگزیدگان همایش چهرههای ماندگار در عرصهٔ فیزیک و برندهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است.
📺 گزارش ویژه #عصرانه درباره آئین بزرگداشت این چهره ماندگار را به روایت محمود عزیزی ببینید.
🆔 @ofogh_tv
AUD-20200305-WA0000.opus
801.4K
توضیحات یکی از طلاب هندی در مورد حوادث اخیر در این کشور
هدایت شده از كتابِ آخوند
💡 #طراحی فوق العاده مبتکرانه جهان
✏️ #پروفسور_پل_دیویس استاد کیهان شناسی دانشگاه آریزونا و برنده جایزه های تمپلتون، فارادی و کلوین!
🔶 قوانین فیزیک نشان می دهند که محصول یک طراحی فوق العاده مبتکرانه اند.جهان باید یک هدفی داشته باشد. اسناد فیزیک با قاطعیت نشان می دهد که این هدف، شامل ما نیز می شود و ما نیز بخشی از آن هدف هستیم.
✅ نقد الحـاد و آتئیسمـْ
⚠️ @Naghde_elhad
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 شیوه های مقابله با خمودی و ناامیدی
حجت الاسلام عباسی آغوی، روانشناس و استاد مرکز مشاوره حوزه علمیه قم شیوه های مقابله با خمودی و ناامیدی در ایام ابتلا به بیماری کرونا را بیان کرد.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
کرونا و چند نکته اعتقادی:
🔊اولا،گرچه بیماری و بلا هم تحت قضا و قدرالهی است اما گاهی در اثر رفتار نادرست خود یا انسانهای دیگر نصیب ما می شوند.😠
🔊ثانیا،فلسفه هربیماری و بلا را به طور مشخص نمی دانیم،گاهی در اثر گناهان ماست،لذا باید برای رفع آن دعا و استغفارکنیم(ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس)🤲
🔊در هر بلایی طبق احادیث اگرچه نفع آن برای مومن بیش ازضررش است ولی درکل انسان درعافیت،سلامت،فراغت بهترمی تواندعبادت کند اگرازخدا دور نشده باشد.🥀
🔊مقام رضاجایگاه رفیعی است و در احادیث داریم نگویید مابلا را بیشتر دوست داریم یا به مابلا بده بلکه بگویید خدایا هر چی خودت می خواهی و صلاح می دانی👐
🔊دعا خود جزئی از قضا و قدر الهی است و به آن سفارش بسیار شده چون ما نمی دانیم چه چیزی برای ما بهتراست بلا و بیماری یا عافیت؛ نمی دانیم بلاو بیماری تنبیه گناهانمان است یا آزمایش است، و نمی دانیم از پس آزمایش سربلند بیرون می آییم یا نه،برای همین برای رفع بلا و بیماری باید تلاش کنیم.🤔
🔊مراقبت از خود و درمان بیماری هم سفارش دین است مانند سفارش به دعا و راضی بودن به قضا🙏.
💠 حجت الاسلام اسفندیاری
https://eitaa.com/meshkatnoor
هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
قم فرودگاه دارد؟
قم مرز زمینی با کشورهای همسایه دارد؟
قم مرز دریایی و بندر دارد؟
تا حالا از خودتان پرسیده اید که چطور شد که ناگهان گفتند ویروس کرونا در قم ظاهر شد؟
می گویید در قم طلاب خارجی هستند؟
سؤال می کنیم؛ آیا در بنادر جنوب، چینی ها رفت و آمد ندارند؟ پس دعوای صید ماهی ها توسط چینی ها و داستان فروش جزیره به چینی ها چی بود؟
آیا در مراکز استان ها و مخصوصا تهران، چینی ها به تعداد زیاد حضور ندارند؟
فرض کنیم یک طلبه چینی قم را آلوده کرده، حالا ما سؤال می کنیم؛ اگر این مریضی اینقدر وحشتناک است و اینقدر قدرت و سرعت در انتشار دارد چطور از چین تا فرودگاه تهران و از فرودگاه تهران تا قم کسی را آلوده نکرد و ناگهان در قم ظاهر شد؟
ببخشید، ویروس کرونا توی چمدان قایم شده بود؟
مردم را چه فرض کرده اید که اینقدر به مردم دروغ می گویید؟!
اگر پزشکان متعهد قم این مریضی را کشف و اعلام نمی کردند و کشور برای مبارزه با این مریضی آماده نمی شد حالا چه فاجعه ای رخ داده بود؟
بجای تشکر از قم، جنگ روانی علیه قم و قم هراسی راه می اندازید؟!
همین قدر نامردی و ناجوانمردی در وجودتان است؟!
دنبال چه چیزی هستید؟
مشکلِ شما با قم چیست؟!
هر چند که ما جواب این سؤال را می دانیم؛
فقط وجدان های بیدار را به قضاوت می طلبیم.
https://eitaa.com/meshkatnoor
📖✏️ در نقد بیانات شاذ و کذب سرکار خانم صدیقه وسمقی در سر مقاله روزنامه مستقل شماره 804
📝 طلبه ترک قشقایی
سرکار خانم وسمقی، در مسأله خراف پرستی که به آن اشاره کردید، پیا مبر اسلام که با شعار لا إله الا الله بعثت خود را شروع کرد علاوه بر خرافه پرستی با بردگی ذهنی ودنیا پرستی وذهن دنیا زده افراد هم مبارزه کرد و به دنبال محوریت توحید در تمام عرصه های مادی و معنوی بود لذا خرافه پرستی چه بنام آیین ابراهیمی باشد و چه غیر ابراهیمی مردود است و اسلام باآن شدیدا مبارزه می کند اما مقایسه ی حرم اهل بیت با معبد کاهنان هتاکی گستاخانه ای است که از ان عبور میکنم گاهی اشخاص در مصداق خرافه پرستی همانند حضرتعالی اشتباه می کنند و آن حاصل فهم سطحی و غلط و خود دانشمند پنداری حضرت عالی از دین است که به چند مورد از آن در یادداشت حضرتعالی اشاره و پاسخ می دهم
🖍مدعای اول : « ...پیامبر اسلام و خاندان آن حضرت شفا بخش نبوده اند و هیچ گاه نیز چنین ادعایی نداشتند.... »
🖌پاسخ : با مراجعه به قران و احادیث معتبره می بینیم که با توجه به ولایت تکوینی پیامبران و ائمه علیهم السلام شفاعت و شفا امری امکان پذیر است و در قران و روایات بیان شده و در تاریخ مکرر اتفاق افتاده است . به عنوان مثال
1) آیه 2سوره یونس «وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ »طبق روایات ، بسیاری از مفسرین قدم صدق را مقام شفاعت دانسته اند
2) آیه 79سوره اسراء «عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً.»طبق روایات ، بسیاری از مفسرین مقام محمود را همان مقام شفاعت دانسته اند .
در مورد حضرت عیسی علیه السلام قرآن می فرماید :« … وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ ۖ...»«و کور مادر زاد و مبتلای به پیسی را به امر خدا شفا دهم، و مردگان را به امر خدا زنده کنم»در اینجا قرآن از مقام شفاعت حضرت عیسی و زنده کردن مردگان توسط او سخن می گوید، سوال اینجاست چگونه حضرت مسیح می تواند به مقام شفاعت نائل شود ولی پیامبر که خاتم پیامبران و برترین از پیامبران است نمی تواند مقام شفاعت داشته باشد ؟مگر طبق تاریخ پیامبر علیه السلام چشم علی علیه السلام راد در جنگ خیبر شفا نبخشید؟
🖍مدعای دوم :«....شیعه معتقد است که حضرت زهرا .....بیمار از دنیا رفت و......حضرت سجاد همواره بیمار بود....چرا آنان خود را شفا ندادند؟»
🖌پاسخ :اولا این ادعا کاملا کذب محض است چرا که علاوه بر شیعه که ادله فراونی بر شهادت ایشان دارد در بین بزرگان اهل تسنن هم کسانی مثل ابو جعفر محمد بن جرير طبري،در تاريخ الطبري،ج 3، ، ابو محمد، عبدالله بن مسلم بن قتيبه دينوري در الامامه و السياسه، حلبي، 1388ق، ج1، ص13 و دیگران ان را بیان داشته اند و خلیفه دوم در نامه ای که به معاویه می نویسد به شرح ماجرای مقدمات شهادت و به آتش کشیدن خانه علی علیه السلام و سقط شدن جناب محسن ع می پردازد .
ثانیا : حضرت سجاد همواره بیمار نبود بلکه فقط در کربلا بیمار بودند و حکمت بیمار شدن ایشان استمرار امامت امت مسلمین بود
ثالثا: شفا دادن حتما باید باذن خداوند باشد و از طرفی دیگر امام در عالمی زندگی می کند که دارای اسباب و مسببات است و امام ضمن بیان و تشریح و تبیین احکام الهی باید همانند مردم عادی زندگی کند مگر باذن الله ضمن اینکه اگر قرار بود مدام از معجزه و کرامات استفاده کنند دیگر ایمان اوردن ارزشی نداشت
🖍مدعا سوم :«.....مقدس دانستن آرامگاه ها که ساختمان هایی بیش نیستند....»
🖌پاسخ : هیچ زمان و مکانی بذاته و فی نفسه مقدس نیست بلکه تقدس در نسبت و انتساب حاصل میشود خدا وند به موسی دستور می دهد «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً»
اینجا تصریح میکند که طوی یک مکان مقدس است پابرهنه شو یا خداوند می فرماید « ببکه مبارکه» راز این قداست بخشی به مکان در انتساب آن به صاحب مکان است و الا خودش که فی نفسه تقدس ندارد بنابراین اگر شما ائمه را ذاتی طاهر و مقدس می دانید یقینا حرم انان را هم بایدمقدسبدانید وگرنه در امام شناسی خود شک کنید
سوال مهم اینکه چرا در شریعت مقدس اسلام به انسان در حال جنابت یا زنی که در عده است اجازه ورود به مسجد داده نمیشود ؟اینها برای این است که حرم به اعتبار صاحب حرم و مسجد به انتساب خانه خدا بودن قداست دارند.
https://eitaa.com/meshkatnoor
پاسخی متفاوت به اظهارات خانم وسمقی
درباه نکته دومی که ایشان مطرح می کند، سوال حقیر اینه که اگر پیامبر «پس از فتح مکه اقدام به تخریب همهٔ معابد و زیارتگاه هایی نمود که کاهنان و روحانیون از وجود آنها سود می بردند» پس چرا خانه خدا را که مشرکان و بت پرستان مورد سوء استفاده قرار داده بودند، تخریب نکرد؟ اگر ساختمان های مقدس نیستند، پس چرا باید شخصی مثل رسول خدا که اشرف مخلوقات است، گِرد یک ساختمان سنگی بگردد و همین کار را به عنوان دستوری از طرف خدا برای همه حجاج لازم بداند؟
کدام عالم دینی که با اسلام ناب آشناست قایل است زیارتگاه ها «مصون از آلودگیهای ویروسی است»؟
در نکته آخر می گوید: «در شرایطی که برای مهار ویروس کرونا و جلوگیری از تلفات بیشتر، همه نهادها باید هماهنگ با نظام بهداشتی کشور عمل کنند، می بینیم که خرافه ها سربرآوردن و به سدی در برابر سلامت جامعه بدل شده حتی جان مردم را به خطر انداختند» أین مطلب به نوعی تقابل علم و دین در موضوع بهداشت را به مخاطب تلقی می کند.
سوال حقیر از ایشان این است که منظور از خرافه هایی که مانع سلامت اند چیست؟ آیا از نگاه ایشان توسل و دعا خرافه است؟ آیا اسلام با بهداشت و نظافت و سلامت مخالف است؟ آیا علمای دین با بهداشت و نظافت مخالف اند؟
گویا نمی دانند که سابقهٔ حمام در جوامع اسلامی حداقل ۸۰۰ سال بیشتر از جوامع اروپایی است و امیرالمومنین ع دستور ساخت حمام را به کارگزاران خود ابلاغ می فرمایند و... .
اگر دین و عالمان دین «سدی در برابر سلامت جامعه» اند پس طلاب و روحانیون جهادگر در کنار تخت های بیماران کرونایی -جایی که حتی برخی خانواده های بیماران حاضر به حضور در آن نیستند_ چه می کنند؟ لابد می خواهید بگویید رفته اند مانع بهبود و سلامتشان شوند!
خدا کنه همه خرافات -مثل این خرافاتی که در ذهن این جهادگران است- تا این مقدار به نفع جامعه می بود!
من عاشق اینگونه خرافه پرستی ام!
چرا برخی از مدعیان روشنفکری تا کنون حاضر نشده اند حتی یک سلفی از سر در بیمارستان های اختصاص یافته به کرونا برای خود بگیرند، وارد بیمارستان و بخش کرونایی ها پیش کش!!؟
📝 حجت الاسلام ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی
《اطلاعیه》
امام صادق (ع):هرگاه امری پدرم را نگران و محزون میکرد زنان و کودکان راجمع میکرد و دعا میفرمود و آنها آمین میگفتند (کافی،ج۲،ص۴۸۷).
بمناسبت شبهای پرفیض
ایام البیضماه رجب مراسم معنوی دعا و مناجات خوانی بصورت پخش زنده با نوای گرم خطیب ارجمند حجت الاسلام و المسلمین میرزامحمدی هر شب راس ساعت ۱۹.۳۰ تا ۲۰.۳۰بشرح ذیل برگزار میشود:
۱. مناجات امیرالمومنین (ع)
یکشنبه ۱۸ اسفند / ۱۳ رجب
۲. دعای مجیر
دوشنبه ۱۹ اسفند/ ۱۴ رجب
۳. زیارتاباعبدالله(ع)
سهشنبه ۲۰اسفند/ ۱۵ رجب
آدرسهای پخش زنده مراسم:
https://www.eshragh.ir/
https://www.aparat.com/Eshragh_Tv/live
https://www.instagram.com/eshragh_mfh/
"
هدایت شده از @javadgoli
🔆پاسخی به شبهه منافات دعا برای رفع بلا، با لزوم رضایت مومن به قضای الهی در جمیع امور از جمله عوامل بیماری زا و بیماری انسان
🔹با توجه به مقدمات ذیل، شبهه مورد بحث حل می شود:
☑️قضای الهی بر دو نوع است:
⏺ قضای تکوینی: " و اذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون"(بقره، 117)
پدید آمدن همه اشیاء در جهان هستی از جمله شیاطین جنی و ویروس ها و باکتری ها که عامل بیماری ها می شوند، بر اساس این نوع قضای الهی است که به ایجاد همه مخلوقات تعلق می گیرد.
رضایت انسان مومن به این نوع قضای الهی به این معنا است که انسان مومن در برابر خداوند اعتراض نمی کند که مثلا:" خدایا چرا شیاطین را خلق کردی؟" "خدایا چرا باکتری ها و ویروس ها را خلق کردی؟"؛ چون انسان مومن خلقت خداوند را حکیمانه می داند.
⏺ قضای تشریعی: نوع دیگری از قضای الهی است که آیاتی مانند "و قضی ربک ان لا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا" (اسراء، 23) به این نوع قضای الهی اشاره دارد. این نوع قضای الهی به احکام و تکالیف الهی که بندگان موظف به اطاعت از آنها هستند، تعلق می گیرد.
☑️بر اساس قضای تشریعی الهی که در قرآن مجید و دستورات پیامبر اکرم و اهل بیت منعکس شده است انسان موظف است که از انواع شیاطین از قبیل شیاطین جنی مانند ابلیس و از قبیل ویروس ها و باکتری ها (که در برخی از روایات تعبیر "شیطان" درباره آنها به کار رفته است) اجتناب کند.
به عنوان نمونه امیر مؤمنان(علیه السلام) مى فرماید: «لاتَشْرَبُوا الْماءَ مِنْ ثُلْمَةِ الإِناءِ وَ لا مِنْ عُرْوَتِهِ فَإِنَّ الشَّیْطانَ یَقْعُدُ عَلَى الْعُرْوَةِ وَ الثُّلْمَة»؛
(از قسمت شکسته و طرف دستگیره ظرف، آب نخورید، زیرا شیطان بر روى دستگیره و قسمت شکسته شده ظرف مى نشیند)(کافی، جلد6، کتاب الاطعمه و اشربه)
☑️خداوند متعال در قرآن مجید بیان کرده که فلسفه تعلق قضای تکوینی الهی به سختی ها و بلاها(از جمله بیماری ها) آن است که انسان به تضرع و توسل به درگاه الهی رو آورد و برای رفع بلاها دعا کند.
"فاخذناهم بالباساء و الضراء لعلهم یتضرعون"(انعام، 42)
🔆در نتیجه بر اساس مقدمات بالا:
🔹انسانی مومن است که هم در برابر قضای تکوینی الهی تسلیم باشد در نتیجه، به قضای الهی در زمینه ایجاد سختی ها و بلاها و خلق موجودات شیطانی و مضر نسبت به انسان راضی باشد و از خدا شکایت نکند.
🔹همچنین انسان مومن باید طبق قضای تشریعی الهی (دستورات دینی) از شیاطین جنی و ویروس ها و میکروب ها اجتناب و دوری کند.
🔹 همچنین بر اساس قضای تشریعی الهی، انسان مومن باید در برابر بیماری ها و بلاها به تضرع و توسل به درگاه الهی اقدام کند تا از این راه به قرب الهی راه یابد.
🔹خداوند در قرآن مجید حضرت ایوب را به عنوان "انا وجدناه صابرا نعم العبد"(ص، 44) یعنی "بنده خوب خدا" معرفی می کند چون هم از خداوند متعال شکایت نکرد که چرا شیطان را خلق کردی و به او قدرت دادی تا مرا بیمار کند و هم به درگاه خداوند تضرع کرد که: " و اذکر عبدنا ایوب اذ نادی ربه انی مسنی الشیطان بنصب و عذاب" (ص، 41)و از خداوند خواست تا شر شیطان را از او دفع کند.
🔹پاک شدن انسان مومن با ابتلا به بیماری نیز در صورتی است که به درگاه الهی تضرع کند و برای رفع بلا دعا کند نه این که بی تفاوت باشد یا کاری کند که بیماری اش بیشتر شود و استمرار یابد یا این که از خداوند به جهت بیماری شکایت کند و به جزع و فزع بپردازد.
🔹انسان مومن از جهت انتساب بیماری ها و بلاها به قضای الهی، به مقدرات الهی از آن جهت که منتسب به خداست، راضی است: " و ما رایت الا جمیلا"
اما انسان مومن از آن جهت که می داند خداوند بر اساس قضای تشریعی دستور داده که انسان برای رفع و دفع بلاها و بیماری ها دعا کنند و این بلاها و بیماری ها را به عنوان اسباب وصال قرار داده، تا بندگان برای رهایی از این سختی ها به خدا توجه کنند و از دنیا دل برکنند، دعا می کند و به درگاه خدا تضرع می کند. اما در نهایت، پس از دعا هم، به آنچه خدا مقدر می کند، راضی است.(رضی الله عنهم و رضوا عنه)
از این رو در دعا می خوانیم:
" ما من حاجه هی لک رضا و لی فیها صلاح الا قضیتها" خدایا هر حاجتی را که به آن راضی هستی و به صلاح من است، برآورده ساز.(مفاتیح الجنان؛ بخشی از تعقیبات نماز ظهر)
🔹قضای الهی دو نوع است: قضای حتمی و قضای غیر حتمی که با اموری مانند صدقه و دعا قابل تغییر است. با توجه به این که نمی دانیم بیماری ما بر اساس کدام نوع قضا مقدر شده است از آن جهت که احتمال می دهیم بیماری متعلق قضای حتمی باشد به قضای تکوینی الهی نسبت به بیماری از جهت انتسابش به خدا راضی هستیم.
ولی از آن جهت که ممکن است قضای غیر حتمی الهی به بیماری انسان تعلق گرفته باشد و از سوی دیگر، چون خداوند به تغییر این قضا با دعا رضایت دارد و مطلوب خداست انسان مومن نیز از خدا، تغییر قضای غیر حتمی و تبدیل آن به سلامتی را استدعا می کند.
هدایت شده از کشکول بصیرت
🔸آقای دهباشی کمتر دروغ بگویید
🔸اولا که کرونا از سایر کشورها وارد ایران شده و هیچ منطقی قبول نمی کنه که ورود این ویروس به کشورمون از طریق قم بوده چون که شهر قم نه شهر مرزی ست و نه فرودگاه داره بلکه فقط اولین مورد شناسایی در شهر قم بوده.
🔸دوما از ابتدا مراجع عظام تقلید و علمای قم نظرشان این بود که کاملا طبق قوانین و ضوابط وزارت بهداشت عمل شود و هیچ مشکلی با قرنطینه قم نداشتند اما نظر وزارت بهداست این بود که قرنطینه در شهر ووهان چین هم جواب نداده و از نظر علمی قائل به قرنطینه شهر نیستند.
🔸سوما چند روزی ست به دلیل اینکه شهر قم نماد روحانیت، انقلاب و اسلام است و به بهانه ویروس کرونا #قم_هراسی به همراه دروغ پردازی و تخریب به پروژه اصلی شبکه های ماهواره ای معاند خارجی و منافقین داخلی تبدیل شده است و شما آقای دهباشی به عنوان یکی از عوامل این پروژه در حال فعالیت هستید.
@Fetan