eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
798 ویدیو
293 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
طرحهای پژوهشی با موضوع شرور و بلایا 3.pdf
228.7K
موضوعات پژوهشی در مورد «مساله شر در حوزه باورها و ارزشها » از استاد آیت الله کعبی 👆👆👆
هدایت شده از یاحسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه : "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه و می پردازد که دانشجویان ما را بی نماز می کند. ♦️ حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❓❓❓شبهه: چند روزی است که این اشکال را زیاد شنیده ام که : 🔹وظیفه طلبه های حوزه های علمیه، درس خواندن و تبلیغ است نه: ☑️ضد عفونی کردن ماشین ها و معابر ☑️توزیع ماسک و دستکش ☑️پرستاری از بیماران کرونایی ☑️کفن و دفن فوت شدگان در اثر کرونا ☑️امداد رسانی به سیل و زلزله زدگان *⃣چرا طلبه ها در همه امور دخالت می کنند؟ 🔆پاسخ: ✅یکی از وظایف روحانیت، دعوت مردم به خدا و دین داری و انذار است: " قل هذه سبیلی ادعو الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی"(یوسف، 108) "فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم"(توبه، 122) ✅بر اساس بیانات اولیای دین، تبلیغ عملی موثرتر از تبلیغ لسانی است و در هدایت مردم کارایی بیشتری دارد: "کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم"(کافی، ج2، ص105) ✅در وصف پیامبر اکرم در احادیث چنین آمده: " طبیب دوار بطبه"(نهج البلاغه، خطبه 108) یعنی پیامبر اکرم در جامعه حرکت می کرد و بیماری های معنوی را درمان می کرد. ✅پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام) به عیادت بیماران می رفتند، در کفن و دفن یارانشان مشارکت می کردند و با دست خود نیازمندان را کمک و یاری می کردند. ✅قرآن مجید دستور می دهد که در نیکی کردن به همدیگر کمک کنید: " تعاونوا علی البر و التقوی"(مائده، 2) ⬅️امداد و یاری رسانی طلاب جهادی در این ایام که بیماری کرونا برای مردم بحران ایجاد کرده است: 🔹 مصداق تبلیغ عملی آموزه های دینی مانند ایثار و نوع دوستی و رفع حوائج مومنان است. 🔹پیروی از سیره عملی اولیای دین است؛ 🔹همکاری در نیکی کردن به دیگران است که توصیه قرآن مجید می باشد. 🔆اقدامات طلاب جهادی موجب شده که: وقتی مردم طلبه ها را در خط مقدم امداد رسانی به بیماران کرونایی و مردم گرفتار و سیل و زلزله زدگان می بینند: *⃣بسیاری از تبلیغات منفی دشمنان اسلام ضد حوزه و روحانیت که در ذهن مردم بود، رفع شود؛ *⃣همنشینی طلاب با بیماران و مردم گرفتار، موجب تقویت روحیه دینداری مردم شود؛ *⃣مردم، طلاب را از خودشان ببینند که نسبت به مشکلات مردم دغدغه مند هستند، نه قشری منزوی و بی اعتنا به مشکلات جامعه. 🔆بدین گونه است که حضور طلاب جهادی بیشترین تاثیر را در زمینه نشر دین در جامعه ایفا می کند و در راستای وظایف روحانیت انقلابی و دیندار است. 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
🔆نزاع علم با دین مسیحیت یا با برخی روحانیون مسیحی در اروپا در ایام شیوع کرونا در این قاره⬆️ 📢به گزارش خبرگزاری یورونیوز: 🔹انتشار تصاویر تعدادی از کشیشان ارتُدُکس رومانیایی در حالیکه به رسم معمول با قاشق طلای مشترک میان ایمانداران نان مقدس توزیع می‌کنند، واکنش رسانه‌ها و مقامات این کشور را برانگیخت. 🔹این تصاویر که متعلق به مراسم یکشنبه در شهر کلوژ این کشور است نخستین بار از سوی یک وبسایت خبری محلی منتشر شد. این درحالی است که یک روز پیش از آن رومانی، محدودیت‌های سفت‌وسختی را برای پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا اعمال کرده بود. 🔹بوگدان تاناس، رئیس انجمن پزشکان رومانی در این باره گفت:‌ «بسیاری از کشیشان متوجه نشده‌اند که اوضاع از چه قرار است و با توجه به این نکته که سراسقف مسئول نیز به آنها دستورات لازم را نداده بود، به شکل معمول عمل کرده‌اند.» وی افزود:‌ «این کارها تأثیرش را می‌گذارد و اگر ۱۰۰ نفر جمعیت در کار باشد، احتمال آنکه یکی‌شان مبتلا باشد بالاست.» 📡 https://farsi.euronews.com/2020/03/25/romanian-priests-give-communion-with-shared-spoon *⃣اعمال و رفتارهای خلاف علم، ممکن است توسط طلبه مسلمان یا کشیش مسیحی یا عالم هر دینی انجام شود اما باید مشخص شود که آیا تعالیم آن دین، این رفتارها را توصیه می کند یا این اعمال برخاسته از سلیقه شخصی روحانی آن دین است نه توصیه آن دین خاص. در صورت دوم، نمی توان رفتار دینداران را مساوی با دین تلقی کرد و دین را مخالف علم معرفی کرد و بر طبل تعارض علم و دین کوبید. 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
✅شبهه: اگر نظام عالم بر اساس علیت است، پس چگونه خداوند و معصومان می توانند در این نظام علی دخالت کرده و ما را از بیماری ها و خصوصا کرونا شفا دهند؟؟ ✅ پاسخ: 1. سنت ها قوانینی هستند که خداوند در جهان جاری کرده و به طور معمول جهان بر اساس این سنت ها اداره می شود. خداوند می توانست سنت های دیگری نیز در جهان جاری کند. اما همه این سنتها در چارچوب اصل علیت است، یعنی این مطلب که هر حادثه ای علتی دارد و تصادف محال است. 2. خداوند می تواند با معجزه، سنتی را نقض کند و علتی را جایگزین علتی دیگر کند. مثلا وقتی نمرود، حضرت ابراهیم را در داخل آتش افکند، آتش به امر الهی: "قلنا یا نار کونی بردا و سلاما علی ابراهیم"(انبیاء 69)، بر حضرت ابراهیم سرد شد و آسیبی به او وارد نکرد. 3. غیر از جایگزین کردن علتی به جای علتی دیگر، خداوند، و معصومان به اذن خدا، می توانند مستقیما در جهان تاثیر بگذارند. در اینجا نیز علیت نقض نشده است، زیرا علت، خدا یا اهل بیت ع هستند. 4. دخالت خدا و معصومان می تواند در چارچوب همین سنت های رایج، و بدون معجزه نیز باشد، مثلا خدا و معصومان راه درمان را به ذهن دانشمندی خطور دهند و او داروی یک بیماری را کشف کند. یا این که دارویی را که در طبیعت وجود دارد، از راه هایی وارد بدن بیمار کنند و او بدین ترتیب شفا یابد. ✅ حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار https://eitaa.com/meshkatnoor
❓❓❓ شبهه: چرا با این که دینداران به خداوند اعتقاد دارند و خدا را شفادهنده می دانند اما در بیماری ها مانند کرونا به پزشک و دارو مراجعه می کنند؟ ☑️یکی از آسیب های دین شناسی، نگاه جزیی به بخشی از متون دینی و نادیده گرفتن بخش های دیگر است. در حالی که، شیوه صحیح این است که برای نسبت دادن نظریه ای به اسلام، باید به تمام آیات و احادیث مرتبط با موضوع بحث توجه کرد، سپس نظریه اسلام در آن موضوع را استنباط کرد. با توجه به مقدمه بالا می گوییم: ✅ قرآن مجید از یک سو، خدا را شفادهنده معرفی می کند:" و اذا مرضت فهو یشفین"(شعراء، 80) 🔹 همچنین، در قرآن مجید، حضرت عیسی شفا دهنده بیماری ها معرفی شده است: "ابری الاکمه و الابرص ... باذن الله"(آل عمران، 49) 🔹همچنین در قرآن، عسل هم به عنوان شفا دهنده معرفی شده است: " یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس"(نحل، 69) 🔆با تدبر در این آیات به این نتیجه می رسیم که اگر چه شفا دهنده اصلی خدا است اما این شفا از مجرای امور معنوی(مانند دعا و توسل به اولیای الهی) و از مجرای امور مادی(مانند عسل) در جهان هستی ظهور می یابد و تجلی می کند. 🗝 همچنین مشخص می شود که در دین الهی: هم به اسباب مادی شفای بیماری و هم به اسباب معنوی شفای بیماری توجه شده است. ⏺ انسان دین دار بر اساس تعالیم دینی، هم به توکل بر خدا و توسل به پیامبران و اهل بیت می پردازد و هم سراغ اسباب مادی شفای بیماری(اعم از پیشگیری و داروها) می رود و این دو منافاتی با یکدیگر ندارد؛ زیرا طبق احادیث اهل بیت (علیهم السلام): "ابی الله ان یجری الاشیاء الا باسباب"(کافی، ج1، ص183) خداوند با استفاده از اسباب، امور را تدبیر می کند و بر اساس آیات و احادیث، این اسباب هم شامل اسباب معنوی است هم شامل اسباب مادی. 🔆داستان ذیل که در متون دینی نقل شده، مدعای بالا را روشن می سازد: 🔹حضرت موسی (ع) بیمار شد. بنی اسرائیل نزد او آمدند و بیماری او را شناختند و گفتند: اگر فلان دارو را مصرف کنی، شفا یابی. 🔹موسی (ع) گفت: مداوا نمی کنم تا خدا مرا بی دوا بهبود بخشد. پس بیماری او طولانی شد. 🔹 خدا به او وحی فرمود: به عزت و جلالم سوگند! ترا عافیت نمی دهم تا به دوائی که گفته اند درمان کنی. 🔹پس موسی به بنی اسرائیل گفت: داروئی که می گفتید به آن مرا معالجه می کنید، بیاورید. پس او را مداوا کردند و بهبود یافت. این در دل موسی (ع) حالت شکوه و اعتراضی را پدید آورد. 🔹خدای تعالی به او وحی فرستاد: "خواستی حکمت مرا به توکّل خود باطل کنی، چه کسی غیر از من داروها و منفعتها را در گیاهان و اشیاء نهاد؟" 📝 منبع: ملا مهدی نراقی، جامع السعادات، جلد سوم، ص 228؛ شیخ عباس قمی، سفینه البحار، ذیل ماده "مرض" 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
7.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهمترین وظایف روحانیت در عصر حاضر از منظر مقام معظم رهبری: ۱. بصیرت و درک زمانه ۲. آشنایی با فضای مجازی ۳. پاسخگویی لازم به شبهات ۴. اهتمام به فقه اکبر و معارف اعتقادی
مسأله شر.pdf
187.1K
پاسخ به مساله شر؛ حجت الاسلام دکتر صفدر الهی راد 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
VID-20200326-WA0023(2).mp3
7.89M
📛 نقدِ آفات و خرافاتِ دکتر عبدالکریم سروش ❇️ ناقد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔹 فایل صوتی سخنان حضرت آیت الله علیدوست مسئول محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی در پاسخ به دکتر سروش درباره خرافه در جامعه دینی و ... ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
✅ شبهه : قرآن می گوید که بخوانید مرا تا شما را استجابت کنم ، پس چرا خداوند با این همه دعا و تضرع، این بیماری را برطرف نمی کند؟ ✅ پاسخ : 1. هر چند استجابت دعا قطعی است ولی استجابت دعا به معنای تحقق چیز خواسته شده نیست، بلکه به معنای جواب دادن خداست. 2. در احادیث، استجابت دعا به یکی از سه صورت، تفسیر شده است: الف. تحقق مورد دعا به صورت فوری. ب. تحقق ثواب و ذخیره در آخرت.ج. بر طرف شدن شری مثل خیر خواسته شده در دعا. از پیامبر اکرم چنین نقل شده است: ‏ مَا مِنْ مُسْلِمٍ دَعَا لِلَّهِ سُبْحَانَهُ دَعْوَةً لَيْسَ فِيهَا قَطِيعَةُ رَحِمٍ وَ لَا إِثْمٌ إِلَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ بِهَا أَحَدَ خِصَالٍ ثَلَاثَةٍ إِمَّا أَنْ يُعَجِّلَ‏ دَعْوَتَهُ‏ وَ إِمَّا أَنْ يَدَّخِرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يَدْفَعَ عَنْهُ مِنَ السُّوءِ مِثْلَهَا( وسائل الشیعه 7/27/2 ). 3.. در برخی روایات شرایطی برای استجابت دعا ذکر شده مانند معرفت خدا، وفا به عهدی که با خدا بسته ایم، و کسب روزی حلال. ✅حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor