فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پاسخ دکتر غلامی به ادعای مهدی نصیری در مورد این که قانون الزامی بودن حجاب ، باعث شل حجابی شده است؟! 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از حسین سوزنچی
✍️خلاصه سخنان من (#سوزنچی) در #مناظره با #مهدی_نصیری
🔰مقدمه
با توجه به مشکلات روز، من #مساله_حجاب را مهمترین مساله امروز کشور نمیدانم؛ در عین حال، اهمیتش در ردیف یک مساله جزیی فقهی نیست:
#حجاب غیر از کارکرد اصلیاش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است؛ قرآن کریم میفرماید «بزرگداشت شعارهای دین خودش مایه تقوای قلب است (سوره حج، آيه۳۲). آیا ارزش پرچم یک کشور برای مردمش، فقط در حد قیمت پارچهاش است؟
✅الف. دلیل ضرورت وجود قانون حجاب در جمهوری اسلامی ایران
#قانون_حجاب، ناظر است به حضور زن در مقابل نامحرم، نه در حریم شخصی خود؛ یعنی برای نحوه حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه صرفا مربوط به حریم خصوصی افراد.
حکومت همان طور که دغدغه مساله #سلامت_جسمی مردم (مثلا کرونا) را دارد، نسبت به #سلامت_معنوی مردم (از جمله عفت عمومی) هم باید حساس باشد. درجهای از پوشش و الزام به آن، در عرف بشر در جهان وجود دارد، که درجهی کمی هم نیست؛ بحث ما این است که محدوده قانونیِ آن را اسلام تعیین کند یا سلیقههای شخصی؟!
در جامعهای که عموم مردم مسلمانند، احکام اجتماعی اسلام باید در عرصه قوانین جدی گرفته شود [اصل چهارم قانون اساسی: کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد.]
به علاوه، یک کارکرد مهم قانون حجاب، تعیین مرز معین برای رعایت قانون در عرصه عفت عمومی است؛
درست است که حداقل ۷۰-۸۰ و بلکه ۹۰ درصد زنان جامعه ما عفیفاند و اگر قانون حجاب برداشته شود اغلب به نحو زنندهای پوشش خود را کنار نمیگذارند؛ اما آن ۱۰ درصد و حتی کمتری که بیعفتاند چطور؟! اگر برای حفظ عفت عمومی باید جلوی اینها را گرفت، با چه قانونی؟
با کنار گذاشتن حد و مرزی که خداوند برای رعایت پوشش معین کرده، همواره درباره اینکه چه حدی از عدم پوشش، خلاف عفت عمومی است مناقشه خواهد شد.
✅ب. اشکالات و مخالفتها با قانون حجاب؛ و پاسخ
همه اشکالات منطقیای که موجب مخالفت عدهای با قانون بودن حجاب میشود، ناظر به بد اجرا شدن قانون بوده، نه اصل الزام قانونی؛
اما:
🔹بد اجرا شدن، دلیل موجهی برای «اجرا نکردنِ» قانون نیست: مثلا، آیا اگر پلیس از قانون ممنوعیت عبور از چراغ قرمز سوءاستفاده کرد، باید عبور از چهارراهها کاملا دلبخواهی شود؟!
و
🔹بد اجرا شدن، ناشی از این است که با اینکه مساله حجاب از جنس #قانون_مدنی است، اما جامعه ما فقط #قانون_کیفری را به عنوان #قانون میشناسد!
مساله اصلی در #قانون_کیفری (مثلا قوانین مربوط به دزدی یا قتل)، تعیین مقدار مجازات و سپس مجازات کردن مجرم است.
اما مساله اصلی در #قانون_مدنی، تنظیم روابط افراد جامعه با یکدیگر است؛ مانند قوانین مربوط به معاملات ویا قوانین رانندگی؛ و البته مجازات، آخرین گام آن است. در این دسته از قوانین، نگاه اصلی به قانون، نگاه فرهنگی و اجتماعی است؛ البته حد و مرزها هم مشخص میگردد و اگر کسی تخطی کرد مجازات میشود.
💢 اشکالات و مخالفتهای منطقی همه به این برمیگردد که چرا میخواهید با زور افراد را محجبه کنید؟!
منظورشان این است که چرا با «قانون کیفری» میخواهید حجاب را مستقر کنید؟!
و از این جهت راست میگویند.
اما اشتباهشان این است که با اصل قانون بودن حجاب مخالفت میکنند؛ در حالی که سزاوار بود میگفتند: این قانون را به عنوان «قانون مدنی» ببینید و اجرا کنید؛ که الزام گام آخر آن است، نه از ابتدا تا انتهای آن.
✅ج. شرایط دست برداشتن حکومت از اجرای یک قانون
اگر واقعا اکثریت مردم در جامعهای با اجرای قانونی مخالفت کنند، هر حکومتی ناچار است در نحوه اجرای آن تجدیدنظر کند؛
اما عمل نکردن افراد، لزوما مخالفت با اصل قانون نیست. از مشاهده افرادی که حجاب شرعی صددرصدی را رعایت نمیکنند نمیتوان نتیجه گرفت آنها مخالف وجود اصل قانون حجاب، و طرفدار غیرالزامی شدن آن هستند؛ مانند این است که گفته شود افرادی که قوانین رانندگی را کامل رعایت نمیکنند، مخالف وجود قوانین رانندگی در جامعه، و طرفدار غیرالزامی شدن قوانین رانندگیاند؟!
همچنین تفاوت بسیار است بین #ناتوانی از اجرای برخی از قوانین (= به خاطر مشکلاتی فعلا نتوانیم یک قانونی را اجرا کنیم)، با #کنار_گذاشتن یک قانون (= به سلیقه خودمان ویا به خاطر عرف، احکام دین را اهم و مهم کرده، از ابتدا اجرای برخی قوانین را معلق کنیم)!
قوانین اسلام منظومهوار است؛ و خداوند است که مقدار واجبالالزام این منظومه را معین کرده است؛ ما حق نداریم به تشخیص سلیقهای خود، از قانون دانستن برخی از قوانین اجتماعی اسلام صرف نظر، و این منظومه را کم و زیاد کنیم؛ هرچند ممکن است که گاهی به خاطر شرایط پیرامونی نتوانیم یک قانون را اجرا کنیم.
@souzanchi
1399-06-29-Shobahat-OstadJafari.mp3
4.12M
◀️ نقد عصر حیرت مهدی نصیری
◀️ ارتباط بین این نظریه با دیدگاه تفکیک
◀️ تضادهای درونی نظریه عصر حیرت
◀️ نقد برخی از ادله آقای نصیری بر عدم الزام حجاب در جامعه 🎤 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری دانشیار فلسفه دین موسسه امام ◀️ جلسه اول 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استدلال کاملا متقن و منطقی مقام معظم رهبری حفظه الله در مشروعیت و دلیل « حجاب اجباری » که کاملا مبتنی بر دستورات اسلام است . @meshkatnoor
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
هدایت شده از روزنه
پژواک صدای #زائری از حنجره #نصیری!
آیا ارتباطی بین مواضع اخیر نصیری در مورد حجاب و عکس روی جلد نشریه محمدرضا زائری میتوان یافت؟
همزمانی این دو رویداد قابل بررسی است.
@rozaneebefarda
هدایت شده از @javadgoli
🔺بخشی از سخنان اکبر گنجی در جمع نیروهای سپاه تهران به نقل از بی بی سی فارسی (به نقل از نواری که ادعا می شود از جلسه محرمانه سال ۶۳ محسن رضایی با نیروهای سپاه تهران از جمله اکبر گنجی است) :
⚫️گنجی در ادامه صحبت های خود، در باره نفوذ تدریجی محمدتقی مصباح یزدی در سپاه و فعالیتهای موسسه منتسب به او یعنی "در راه حق" هشدار میدهد. آقای مصباح، در آن زمان روحانی ناشناسی است ولی بعدها، از نظریه پردازان کلیدی دوران رهبری آقای خامنه ای می شود: "آقای مصباح، ایشان شده ایدئولوگ سپاه... در همان زمان که اینها آمدند توی مرکز تحقیقات [سپاه] از اینها سوال می شد -طلبه های موسسه در راه حق یک دفعه آمدند مرکز تحقیقات -از اینها سوال میشد استاد شما کیست؟... تعابیری که راجع به اقای مصباح به کار می بردند همان تعابیری است که بچه حزب اللهی ها راجع به شخص امام به کار می بردند... اینها میگفتند بعد از امام، آقای مصباح رهبر انقلاب است."
📡 بی بی سی فارسی
⚫️ «بی بی سی فارسی» امروز پس از چند روز تبلیغ، از مستند «کودتای خزنده» رونمایی کرد.
🔐 اما آن شخصی که در نوار به آیت الله مصباح یزدی انگ می زند، کسی نیست جز اکبر گنجی که سالیان بعد، جرج بوش از وی رسماً حمایت کرد و از سران فتنه سبز شد و مقالات «قرآن محمدی» را برای رد الهی بودن قرآن نگاشت.
⚫️سوابق اکبر گنجی در مدت چهل سال انقلاب اسلامی نشان می دهد که وی فعالیت هایی تبلیغی برای تخریب چهره های انقلابی را از همان سال های آغازین شکل گیری جمهوری اسلامی کلید زده است و با اتهام زنی تلاش می کرد نیروهای سپاه را به آیت الله مصباح یزدی و شاگردان ایشان بدبین کند.
▪️«اجباری نبودن حجاب در کشورهایی مثل ترکیه و یا کشورهای اروپایی، باعث گرایش بیشتر دختران و زنان به حجاب شده است». این یکی از ادعاهایی است که برای مخالفت با الزام حجاب، زیاد به آن استناد میکنند. همچین ادعایی تا چه اندازه درست است؟
🔺هیچ پژوهش یا آماری در خصوص بالارفتن گرایش به حجاب در ترکیه و یا کشورهای مسلمان دیگری مثل مالزی وجود ندارد. بلکه رسانهها میگوید نسل جدید برخلاف نسل قبل، در حال فاصلهگرفتن از حجاب و بهخصوص پوشش سر هستند. بهعنوان نمونه پرتال خبری «قنطره» در گزارشی با این تیتر که «روسریها در حال سرخوردن هستند» به بررسی کمرنگشدن حجاب بین دختران جوان ترکیه پرداخته و مینویسد: «خیلی وقت پیش نبود که زنان برای اینکه بتوانند در ترکیه روسری بپوشند، مبارزه میکردند؛ اما الان بنظر میرسد دیگر به روسری علاقه چندانی وجود ندارد». سال قبل هم در کمپین «چالش ده سال»، تعداد زیادی از دختران ترکیهای عکس محجبه سالهای قبل خود را به همراه عکس بیحجاب این روزهایشان منتشر کردند.
🔺در کشورهایی مثل مالزی هم وضعیت تقریبا مشابهی وجود دارد. خبرگزاری AsianPost در یک گزارش با تیتر «حجاب در مالزی مورد تهدید است»، به بررسی مسیری پرداخته که باعث فاصلهگرفتن نسل جوان این کشور از حجاب سنتی نسل قبل شده است.
🔺کسانی که الزامی نبودن پوشش در کشورهایی مثل ترکیه را بهعنوان یک نکته مثبت طرح میکنند، یک نکته بسیار مهم را نادیده میگیرند و آن ناامنیهای روانی و فیزیکی است که در این کشورها متوجه زنان میشود. طبق آمارهای رسمی در ترکیه، همزمان با گرایش بیشتر دختران به برداشتن حجاب و نیز گستردهتر شدن روابط آزاد، آمارهای مربوط به آزار و خشونت جنسی سیر صعودی را طی کرده است. در سال 2017 وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد در طی ده سال گذشته آزار جنسی زنان در این کشور نزدیک به دویستوپنجاه درصد افزایش داشته است. آمارهایی که هر از چندگاهی به شکلی خود را نشان میدهد؛ همین یک ماه پیش بود که قتل بیرحمانه یک دختر جوان توسط دوستپسرش منجر به موج گستردهای از اعتراضات علیه آزار جنسی در ترکیه شد و زنان و دختران را به خیابان کشاند. معترضان از دولت میخواستند برای حفاظت از دختران در مقابل این آزارها فکری کند.
www.farsnews.ir/news/13990631000082
💬سیده راضیه حسینی 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از مبناها (طرح ولایت استانها)
ارتباط دین، فلسفه و فرهنگ.pdf
1.79M
جزوه شماره ۴ (انتشار برای نخستین بار)
📒 گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح
💠 ارتباط دین، فرهنگ و فلسفه
بنیاد آموزشهای انقلابی | @mabnaha
96101785057.mp3
42.86M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت
🔷 #قسمت_ هفدهم (نقد پروژه معنویت و عقلانیت آقای مصطفی ملکیان) ✅ نقد مولفه این جهانی و اکنونی زیستن در معنویت مدرن ✅ تطبیق معنویت مدرن و معنویت دینی در پیامدهای دنیوی
🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 آیا امر به معروف و نهی از منکر تنها در صورت پذیرش جامعه امکانپذیر است؟
🍀 تدبر در روایت نبوی: زمانی خواهد آمد که مردم از معروف نهی میکنند.
✅ حجتالاسلام سوزنچی 🆔 @meshkatnoor
🔻 استاد علیدوست مسئول کرسی های نظریه پردازی در علوم نقلی، به استاد سید کمال حیدری پیشنهاد داد مباحث خود را در کرسی های نظریه پردازی ارائه نماید.
◀️ استاد علیدوست:بنده به عنوان مسئول کرسیهای علوم نقلی، از جناب آقای حیدری تقاضا و دعوت میکنم که با حضور خود یا یکی از مطلعان کامل به نظر ایشان در کرسیهای نظریه پردازی، به ارائه بحث و نظر در جمع متخصصین بپردازند و هم اکنون این وعده را میدهم که زمینه حضور و ارائه بحثشان درکرسی های نظریه پردازی را فراهم کنم. نظریه پردازان با حضور در کرسی های نظریه پردازی، اراء و نظریات خود را به محک نقد و نظر و ارزیابی مینهند و در جمع های تخصصی، به تبیین و اثبات نظریه خود میپردازند. تاکنون حدود ۴۰ مورد کرسی نظریه پردازی در این کرسی ها برگزار شده است.
بنده حاضرم امکانات و نفراتی در اختیار شما بگذارم تا بتوانید نظریه خود را در قالبی مکتوب یا شفاهی تنظیم نموده و در جلسه یا جلساتی به ارائه آن بپردازید. ارائه شما در جمع ناقدان و داورانی –که با مشورت با خود حضرتعالی تعیین خواهند شد- انجام خواهد شد و تمام جلسه نیز به صورت صوتی و تصویری ضبط خواهد شد تا در نهایت با صلاحدید حضرتعالی منتشر شود..
این وعده علاوه بر جناب آقای حیدری، به محترمینی که در خارج از کشور هستند نیز داده میشود که خودشان و یا کسی –که مورد اعتماد و اطمینان خودشان هستند- را معرفی کنند تا در این کرسیها نظریات آنها طرح و تبیین و نقد شود... 🆔 @meshkatnoor
1399-07-01-Shoror-OstadMozafari.mp3
2.22M
◀️ گزارشی از کتاب زيبايي شرور
◀️ بررسي علمي مساله شر در عالم از منظر علامه مصباح يزدي (حفظه الله)
🎤حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسين مظفري ✅ جلسه اول 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از روشنگری
#طرح_ولایت در مراکز_استانها
▫️رهبر معظم انقلاب اسلامی: طرح ولایت جزو باارزشترین کارهاست ... ان شاء الله این کار باید روز به روز به همین صورت قوی و خوب توسعه پیدا کند و کسانی که دست اندر کار مسائل فرهنگی هستند مغتنم بشمارند، قدر بدانند، و از آن استقبال کنند.
🔸طرح ولایت ویژه معلمان؛ جوانان و فعالان فرهنگی و رسانهای
🔹با حضور اساتید موسسه امام خمینی(ره) و طرح ولایت کشوری در مراکز استانها
♦️♦️ ثبت نام در وبسایت: Mabnaha.ir
#برادران و #خواهران
اطلاعات بیشتر در 👇👇👇
@mabnaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در کشور الجزائر یک جوان تصمیم میگیره که کار عجیب و خطرناکی را انجام بدهد و تمام مراحل کار را با یک دوربین ضبط میکند،
این جوان در بین همشهریان سنی مذهب که در بین انها حتی افراد متمایل به داعش و همچنین سنی مذهب هایی که گرایش داعشی ندارند اما پایبندی مذهبی قوی دارند برخورد میکند ،،
این جوان نزد همشهریان سنی مذهب ، خودش را یک جوان شیعه نشان میدهد که بدنبال مکانی برای انجام فریضه نماز است و از مردم سوال میکند که من یک شیعه هستم و میخواهم نمازم را بخوانم،،و درخواست مکانی برای نماز خواندن میکند،
سپس در ایام همایش جهاتی اربعین در بین زائرین و موکب ها خودش را یک حوان سنی مذهب معرفی میکند و درخواست مکانی برای نماز خواندن خود میکند،
به دور از هرگونه تعصب ، نوع رفتار مردم و نوع برخورد و نوع گفتار هر دو را مقایسه کنید،
برخورد و گفتار افراد سنی مذهب با یک جوان شیعه که فقط بدنبال مکانی برای ادای فریضه واجب نماز است و نوع برخورد و رفتار و گفتار افراد شیعه با یک جوان سنی که بدنبال مکانی برای ادای فریضه واجب نماز است ، هردو رفتار بسیار دیدنی و حیرت انگیز است.
نکته اشتراکات این دو جمعیت: خدا،پیامبر،دین،قبله 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
سیر مطالعاتی عقاید.docx
388.1K
✍️ ابوالفضل ساجدی
📕📕#سیر_مطالعاتی عقايد و کلام اسلامی 1️⃣
اين سير، تفصيلي و متمركز بر كلام قديم است.
در پي درخواستهاي مكرر برخي از كاربران براي سير مطالعاتي كلام يا عقايد اسلامي، اين فايل تقديم مي شود. این سیر كه حاصل زحمات اساتيد متعدد متخصص در اين رشته است براي طلاب حوزه هاي علميه تهيه شده است كه به تدريج در طول دوران تحصيل، طي كنند. در عين حال ساير علاقه مندان، دانشجويان و اساتيد نيز مي توانند آن را به صورت فردي يا گروهي مورد استفاده قرار دهند. اين سير به صورت آسان به مشکل در سه مرحله تنظیم شده و هر مرحله در سه سال (به عنوان آموزشهاي جنبي در كنار ساير دروس حوزوي) گذرانده می شود:
مرحله اول: دوره عمومی با رویکرد باورسازی و تحکیم عقیدتی
مرحله دوم: دوره پیشرفته با رویکرد باورسازی و تحکیم عقیدتی
مرحله سوم: دوره پاسخ به شبهات عقیدتی
كسانيكه مطالعات متمركز روي اين سير داشته باشند مي توانند در زمان كوتاهتري آن را به پايان برسانند.
براي مباحث فلسفه دين و كلام جديد، انشاالله در آينده منابع بيشتري معرفي خواهد شد.
کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
@hekmateislami
2020_09_22 19-31-00 .cid.d722b35ebfee2fd8 (converted).mp3
36.73M
🎤فایل صوتی 🔴نشست دکتر محمد رضایی با عنوان: نقش باور به مناسک دینی در حوزه اخلاق 🔹 این نشست با مشارکت گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت و گروه فلسفه دین موسسه امام برگزار شده است. 🆔 @meshkatnoor
📚 در شرایط کرونایی، پویشی شکل گرفته برای پژوهشگران و کسانی که مشغول نوشتن پژوهش و یا پایاننامه هستند.
اما ظاهراً محدودیت زمانی هم دارد.
📌سایتهای مهم و ضروری برای دانشجویان و پژوهشگران:👇
1. ieeexplore.ieee.org
2. acm.org
3. link.springer.com
4. wiley.com
5. sciencedirect.com
6. acs.org
7. aiaa.org
8. aip.org
9. ajpe.org
10. aps.org
11. ascelibrary.org
12. asm.org
13. asme.org
14. bioone.org
15. birpublications.org
16. bmj.com
18. emeraldinsight.com
19. geoscienceworld.org
20. icevirtuallibrary.com
21. informahealthcare.com
22. informs.org
23. ingentaconnect.com
24. iop.org
25. jamanetwork.com
26. joponline.org
27. jstor.org
28. mitpressjournals.org
29. nature.com
30. nrcresearchpress.com
31. oxfordjournals.org
32. royalsocietypublishing.org
33. rsc.org
34. rubberchemtechnol.org
35. sagepub.com
36. scientific.net
37. spiedigitallibrary.org
38. springermaterials.com
39. tandfonline.com
40. theiet.org
💠سایتهایی جهت دانلود رایگان کتاب
🔺www.ketabnak.com
🔺www.urbanity.ir
🔺www.98ia.com
🔺www.takbook.com
🔺www.irpdf.com
🔺www.parsbook.org
🔺www.irebooks.com
🔺www.farsibooks.ir
🔺www.ketabesabz.com
🔺www.readbook.ir
💠سایتهای مهم علمی-پژوهشی
🔺www.digitallibraryplus.com
🔺www.daneshyar.net
💠بانکهای اطلاعاتی
🔺www.umi.com/pqdauto
🔺www.search.ebscohost.com
🔺www.sciencedirect.com
🔺www.emeraldinsight.com
🔺www.online.sagepub.com
🔺www.springerlink.com
🔺www.scopus.com
🔺http://apps.isiknowledge.com
🔺www.anjoman.urbanity.ir
💠پایاننامههای داخلی و خارجی
🔺www.irandoc.ac.ir
🔺www.urbanity.ir
🔺www.umi.com/pgdauto
🔺www.mhrn.net
🔺www.theses.org
💠مقالات فارسی
🔺www.urbanity.ir
🔺www.shahrsaz.ir
🔺www.magiran.com
🔺www.civilica.com
🔺www.sid.ir
💠کتابخانه ملی ایران، آمریکا و انگلیس
🔺www.nlai.ir
🔺www.loc.gov
🔺www.bl.uk
💠دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش:
🔺http://eric.ed.gov
💠اطلاعات عمومی کشورها:
🔺www.worldatlas.com
💠مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی:
🔺www.infolibrarian.com
💠آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸
🔺www.findarticles.com
💠کتابخانه الکترونیک
🔺www.digital.library.upenn.edu/books
💠رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارسی:
🔺www.srco.ir
💠دانشنامه آزاد اینترنتی:
🔺www.wikipedia.org
💠دسترسي به متن
کامل پاياننامههای 435 دانشگاه از 24 کشور اروپايي:
🔻http://www.dart-europe.eu/basic-search.php
💠دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه کاليفرنيا:
🔺http://escholarship.org/
💠دسترسي رايگان به بانک مقالات
دانشگاه TENNESSEE:
🔺http://www.lib.utk.edu:90/cgi-perl/dbBro...i?help=148
💠دسترسي رايگان به 1,550,632 مقاله دانشگاهي:
🔺http://www.oalib.com/
💠دسترسي به پاياننامههای الکترونيکي دانشگاه ناتينگهام:
🔺http://etheses.nottingham.ac.uk/
💠دسترسي رايگان به کتاب ها و ژورنال
هاي سايت In Tech:
🔺http://www.intechopen.com/
💠دسترسي رايگان به مقالات علمي، دانشگاه McGill:
🔺http://digitool.library.mcgill.ca/R
💠دسترسي رايگان به مقالات علمي، مقالات 1753 ژورنال- دانشگاه استنفورد:
🔺http://highwire.stanford.edu/
💠دسترسي به مقالات و متون علمي
پايگاه Proceeding of the National Academy of Sciences ايالت متحده آمريکا:
🔺http://www.pnas.org
1399-07-05-Shobahat-OstadJafari.mp3
3.06M
◀️ نقد عصر حیرت مهدی نصیری
◀️ تطور این دیدگاه نسبت به مدرنیته و نحوه مواجهه ما با آن
◀️ بازخوانی معنای « امر به معروف و نهی از منکر» در نگرش آقای نصیری در اثر انفعال نسبت به مدرنیته 🎤 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری دانشیار فلسفه دین موسسه امام ◀️ جلسه دوم 🆔 @meshkatnoor
📖 کتاب #انسان_شناسی
📌 #درس_اول
1️⃣ مقصود از انسانشناسی به عنوان یکی از «مبانی اندیشۀ اسلامی» چیست؟
https://maab.iki.ac.ir/node/1367
2️⃣ روشهای بحث در باب انسانشناسی را نام ببرید.
https://maab.iki.ac.ir/node/1368
3️⃣ چرا برای انسانشناسی به عنوان یکی از مبانی اندیشه اسلامی، باید از روش فلسفی، بهره برد؟
https://maab.iki.ac.ir/node/1369
4️⃣ دلایل ضرورت پرداختن به انسانشناسی چیست؟
https://maab.iki.ac.ir/node/1370
5️⃣ نسبت انسانشناسی با معرفتشناسی چیست؟
https://maab.iki.ac.ir/node/1371
6️⃣ نسبت انسانشناسی با خداشناسی تبیین کنید.
https://maab.iki.ac.ir/node/1372
7️⃣ نقش انسانشناسی را در نظامسازی اخلاقی توضیح دهید.
https://maab.iki.ac.ir/node/1373
8️⃣ نقش انسانشناسی را در نظامسازی حقوقی توضیح دهید.
https://maab.iki.ac.ir/node/1374
9️⃣ نقش انسانشناسی را در نظامسازی سیاسی توضیح دهید.
https://maab.iki.ac.ir/node/1375
0️⃣1️⃣ چه ارتباط منطقیای میان مباحث هستیشناسانۀ انسانشناسی و نتایج راهشناختی آن وجود دارد؟
https://maab.iki.ac.ir/node/1376
#طرح_ولایت
🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی:
🆔 @maab_iki 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴آمادگي براي اقناع: پاسخي به درخواست جناب استاد سيدجواد علوي بروجردي
🔸با تقديم سلام به محضر استاد سيدجواد علوي
🔸حضرتعالي در تاريخ 29/ شهريور 1399 با «اکوايران» (رسانه تصويري تخصصي اقتصاد ايران) مصاحبهاي دربارة اقتصاد اسلامي انجام دادهايد [البته بنده همين امروز 7/ 7/ 1399 از آن مطلع شدم]. جنابعالي در ضمن اين مصاحبه به صراحت مقولههايي مثل «اقتصاد اسلامي»، «جامعهشناسي اسلامي» و «روانشناسي اسلامي» و به طور کلي «علوم انساني اسلامي» را انکار ميکنيد و ابراز ناراحتي ميکنيد که چرا مراکزي در حوزه علميه تأسيس شده است که دنبال جامعهشناسي و روانشناسي و اقتصادند! افزون بر اين، با صراحت پيامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان يک «مرشد معنوي» معرفي ميکنيد که براي ارتقاي اخلاق و معنويت مردم آمده است و هرگز کاري به علم و اقتصاد و سياست و امثال آنها نداشته است! و در نهايت ايدة «علوم انساني اسلامي» را يک «شوخي» ميدانيد و در عين حال اعلام آمادگي ميکنيد که اگر کسي از اين ايدهها دفاع ميکند و توانايي قانع کردن شما را دارد حاضريد که با او بحث و گفتگو کنيد و ميفرماييد: «من را بايد قانع کنند».
🔸پيرو اين درخواست حضرتعالي، اين کمترين طلاب که سالياني است در حوزة علوم انساني اسلامي فعاليت دارم، اعلام آمادگي ميکنم که هر زماني و در هر مکاني که حضرتعالي صلاح بدانيد آمادهام که به محضر شما شرفياب شوم و در اين زمينه با شما گفتگو کنم.
🔸البته طبيعي است که چون درخواست حضرتعالي به صورت عمومي و رسانهاي مطرح شده است، اين بنده نيز اجابت آن را به صورت عمومي و رسانهاي اعلام کنم و همچنين اين انتظار را داشته باشم که گفتگوي ما با حضور اصحاب رسانههاي مکتوب و تصويري باشد تا مخاطبان و علاقمندان به اين مباحث در جريان قوت و ضعف استدلالهاي طرفين قرار گيرند.
🔸بنده مطمئنام که چنين گفتگوهايي ميتواند خدمات بزرگي به فضاي علمي و فرهنگي کشور داشته باشد و اميد واثق دارم که مورد رضايت خداي متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالي هستم.
🌹ارادتمند شما/ احمدحسين شريفي/ حوزه علميه قم/ هفتم مهر 1399
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه ♦️تبیین نظریه علوم انسانی اسلامی♦️
🔹خلاصه بحثم این است که ما اگر هیچ روشی را به میدان حکمیسازی علومانسانی نیاوریم و فقط از همین روشهای متعارفی که هست استفاده کنیم، میتوانیم از علومانسانی اسلامی سخن بگوییم.
🔹اگر شرط ارتقا اساتید این باشد که اساتید حرف نو بزنند ولو نقد نو باشد ولو در پارادایمهای غربی حرف نو بزنند و این شرط ارتقا از دانشیاری به استاد تمامی باشد؛ خواهید دید که چه تحولی اتفاق میافتد.
🔸خلاصه بحثم این است که ما اگر هیچ روشی را به میدان حکمیسازی علومانسانی نیاوریم و فقط از همین روشهای متعارفی که هست استفاده کنیم، میتوانیم از علومانسانی اسلامی سخن بگوییم. اگر قویتر و دقیقتر وارد شویم، میتوانیم از مبانی اسلامی و روش حکمی-اجتهادی به نظریهپردازی علومانسانی اسلامی دست پیدا کنیم.
🔸این اشکالی که برخی میگیرند و میگویند که ۴ دهه است از علوم انسانی اسلامی صحبت میکنید و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، این هم اشکال ناواردی است. برای اینکه قبل از ایران بحثهای زیادی در این زمینه شده است، مثلا آقای اسماعیل فاروقی در واشینگتن موسسه «المعهد العالمی للفکر الاسلامی» را راه انداخت و بعد از آن سیدمحمد نقیب العطاس در کوالالامپور موسسه ایستاک را راهاندازی کرد، دانشگاه بینالمللی علوماسلامی راهاندازی شد.
🔸در اندونزی بحثهای زیادی در اقتصاد اسلامی مطرح شد و آن را در بانکهایشان عملیاتی کردند. این انجام شده اما در این ۴ دهه هم خیلی تحقیقات مفصلی صورت گرفته است. مثلا چهار دهه پیش یا سه دهه پیش یا حتی دو دهه پیش، چقدر مبانی حکمیسازی منقح شده بود؟ الان خیلی منقح شده است. یک دهه هم هست که محققان در حوزه روششناسی کار میکنند.
🔸در دو دهه اول بیشتر نظریههای علومانسانی اسلامی، تهذیبی بود، مثلا مکتب روانکاوی یا مکتب رفتارگرایی را با مسائل اسلام تهذیب میکردند اما در این دو دهه اخیر برخی نظریههایی دادند مثل نظریه اسلامی پرستاری، نظریه اسلامی رشد، نظریه اسلامی شخصیت و... که اینها انجام شده، کتاب و مقاله آیاسآی آنها منتشر شده و بعضا ژورنالهای معتبر دنیا از آن استقبال کردهاند. چرا [بعضی اساتید] اینها را نمیبینند؟ نمیدانم. علاوهبر اینکه خود این اساتید اجازه نمیدهند این گفتمان دنبال شود. میگویند این همه بودجه و امکانات صرف شده است! چه بودجهای؟ چه امکاناتی؟ کل بودجه وزرات علوم در حوزه علومانسانی خرج ترجمه است.
🔸دانشگاه علامه طباطبایی یا تهران و... چند کتاب ترجمه چاپ کرده و چند کتاب تالیف؟ از کتابهای تالیفی چند کتاب نظریه اسلامی است؟ همه دانشگاههایی که علومانسانی دارند را ببینید. عمده قوانینی که برای آییننامه ارتقا است همین مقاله علمی-پژوهشی داشتن، کتاب و ترجمه داشتن است، اما اینکه استاد چقدر نظریه حکمیسازی داشته باشد در این آییننامه نیست. اگر این آیتم گنجانده شود شما خواهید دید تحول ایجاد میشود یا نه.
🔸اصلا بگویید شرط ارتقا اساتید این است که اساتید حرف نو بزنند ولو نقد نو باشد ولو در پارادایمهای غربی حرف نو بزنند و این شرط ارتقا از دانشیاری به استاد تمامی باشد؛ خواهید دید که چه تحولی اتفاق میافتد. ساختارهای آموزشی ما اجازه نمیدهند که نظریهپردازی در زمینه حکمیسازی علوم انسانی انجام شود. آنهایی که انجام دادهاند هم ساختارشکنانه انجام دادهاند و خلاف جریان غالب بوده است.
▫️ سوال : یعنی کاری از شورای تحول برنیامده است؟
🔸شورای تحول و ارتقای علومانسانی که الان نزدیک به یک دهه است کار میکند، کل کار آن بازنگری و روزآمدی سرفصلهاست. حالا شاید دو واحد بحث فلسفه انسانشناسی اسلامی هم اضافه کردهاند. شورای تحول و ارتقای علومانسانی اصلا بهدنبال ساختارسازی و زمینهسازی و بسترسازی در مسیر نظریهپردازی علومانسانی اسلامی نیست چون خیلی تصویری هم از این مطلب در آن مجموعه وجود ندارد.
🔸درمجموع من معتقدم اگر کسی تصور صحیحی از علومانسانی حکمی و علومانسانی اسلامی داشته باشد، این پدیده آنقدر واضح و روشن است که تصور صحیحش، مستلزم تصدیق آن نیز هست. ولی وقتی تصور صحیحی ندارند نقد تصور ناصحیح خود میکنند، یعنی با خود در نزاعند، نه با آنچه درواقع از علم دینی سخن به میان میآید.
https://b2n.ir/959669 🆔 @meshkatnoor