هدایت شده از حسین سوزنچی
✍️خلاصه سخنان من (#سوزنچی) در #مناظره با #مهدی_نصیری
🔰مقدمه
با توجه به مشکلات روز، من #مساله_حجاب را مهمترین مساله امروز کشور نمیدانم؛ در عین حال، اهمیتش در ردیف یک مساله جزیی فقهی نیست:
#حجاب غیر از کارکرد اصلیاش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است؛ قرآن کریم میفرماید «بزرگداشت شعارهای دین خودش مایه تقوای قلب است (سوره حج، آيه۳۲). آیا ارزش پرچم یک کشور برای مردمش، فقط در حد قیمت پارچهاش است؟
✅الف. دلیل ضرورت وجود قانون حجاب در جمهوری اسلامی ایران
#قانون_حجاب، ناظر است به حضور زن در مقابل نامحرم، نه در حریم شخصی خود؛ یعنی برای نحوه حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه صرفا مربوط به حریم خصوصی افراد.
حکومت همان طور که دغدغه مساله #سلامت_جسمی مردم (مثلا کرونا) را دارد، نسبت به #سلامت_معنوی مردم (از جمله عفت عمومی) هم باید حساس باشد. درجهای از پوشش و الزام به آن، در عرف بشر در جهان وجود دارد، که درجهی کمی هم نیست؛ بحث ما این است که محدوده قانونیِ آن را اسلام تعیین کند یا سلیقههای شخصی؟!
در جامعهای که عموم مردم مسلمانند، احکام اجتماعی اسلام باید در عرصه قوانین جدی گرفته شود [اصل چهارم قانون اساسی: کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد.]
به علاوه، یک کارکرد مهم قانون حجاب، تعیین مرز معین برای رعایت قانون در عرصه عفت عمومی است؛
درست است که حداقل ۷۰-۸۰ و بلکه ۹۰ درصد زنان جامعه ما عفیفاند و اگر قانون حجاب برداشته شود اغلب به نحو زنندهای پوشش خود را کنار نمیگذارند؛ اما آن ۱۰ درصد و حتی کمتری که بیعفتاند چطور؟! اگر برای حفظ عفت عمومی باید جلوی اینها را گرفت، با چه قانونی؟
با کنار گذاشتن حد و مرزی که خداوند برای رعایت پوشش معین کرده، همواره درباره اینکه چه حدی از عدم پوشش، خلاف عفت عمومی است مناقشه خواهد شد.
✅ب. اشکالات و مخالفتها با قانون حجاب؛ و پاسخ
همه اشکالات منطقیای که موجب مخالفت عدهای با قانون بودن حجاب میشود، ناظر به بد اجرا شدن قانون بوده، نه اصل الزام قانونی؛
اما:
🔹بد اجرا شدن، دلیل موجهی برای «اجرا نکردنِ» قانون نیست: مثلا، آیا اگر پلیس از قانون ممنوعیت عبور از چراغ قرمز سوءاستفاده کرد، باید عبور از چهارراهها کاملا دلبخواهی شود؟!
و
🔹بد اجرا شدن، ناشی از این است که با اینکه مساله حجاب از جنس #قانون_مدنی است، اما جامعه ما فقط #قانون_کیفری را به عنوان #قانون میشناسد!
مساله اصلی در #قانون_کیفری (مثلا قوانین مربوط به دزدی یا قتل)، تعیین مقدار مجازات و سپس مجازات کردن مجرم است.
اما مساله اصلی در #قانون_مدنی، تنظیم روابط افراد جامعه با یکدیگر است؛ مانند قوانین مربوط به معاملات ویا قوانین رانندگی؛ و البته مجازات، آخرین گام آن است. در این دسته از قوانین، نگاه اصلی به قانون، نگاه فرهنگی و اجتماعی است؛ البته حد و مرزها هم مشخص میگردد و اگر کسی تخطی کرد مجازات میشود.
💢 اشکالات و مخالفتهای منطقی همه به این برمیگردد که چرا میخواهید با زور افراد را محجبه کنید؟!
منظورشان این است که چرا با «قانون کیفری» میخواهید حجاب را مستقر کنید؟!
و از این جهت راست میگویند.
اما اشتباهشان این است که با اصل قانون بودن حجاب مخالفت میکنند؛ در حالی که سزاوار بود میگفتند: این قانون را به عنوان «قانون مدنی» ببینید و اجرا کنید؛ که الزام گام آخر آن است، نه از ابتدا تا انتهای آن.
✅ج. شرایط دست برداشتن حکومت از اجرای یک قانون
اگر واقعا اکثریت مردم در جامعهای با اجرای قانونی مخالفت کنند، هر حکومتی ناچار است در نحوه اجرای آن تجدیدنظر کند؛
اما عمل نکردن افراد، لزوما مخالفت با اصل قانون نیست. از مشاهده افرادی که حجاب شرعی صددرصدی را رعایت نمیکنند نمیتوان نتیجه گرفت آنها مخالف وجود اصل قانون حجاب، و طرفدار غیرالزامی شدن آن هستند؛ مانند این است که گفته شود افرادی که قوانین رانندگی را کامل رعایت نمیکنند، مخالف وجود قوانین رانندگی در جامعه، و طرفدار غیرالزامی شدن قوانین رانندگیاند؟!
همچنین تفاوت بسیار است بین #ناتوانی از اجرای برخی از قوانین (= به خاطر مشکلاتی فعلا نتوانیم یک قانونی را اجرا کنیم)، با #کنار_گذاشتن یک قانون (= به سلیقه خودمان ویا به خاطر عرف، احکام دین را اهم و مهم کرده، از ابتدا اجرای برخی قوانین را معلق کنیم)!
قوانین اسلام منظومهوار است؛ و خداوند است که مقدار واجبالالزام این منظومه را معین کرده است؛ ما حق نداریم به تشخیص سلیقهای خود، از قانون دانستن برخی از قوانین اجتماعی اسلام صرف نظر، و این منظومه را کم و زیاد کنیم؛ هرچند ممکن است که گاهی به خاطر شرایط پیرامونی نتوانیم یک قانون را اجرا کنیم.
@souzanchi
1399-06-29-Shobahat-OstadJafari.mp3
4.12M
◀️ نقد عصر حیرت مهدی نصیری
◀️ ارتباط بین این نظریه با دیدگاه تفکیک
◀️ تضادهای درونی نظریه عصر حیرت
◀️ نقد برخی از ادله آقای نصیری بر عدم الزام حجاب در جامعه 🎤 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری دانشیار فلسفه دین موسسه امام ◀️ جلسه اول 🆔 @meshkatnoor
14.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ استدلال کاملا متقن و منطقی مقام معظم رهبری حفظه الله در مشروعیت و دلیل « حجاب اجباری » که کاملا مبتنی بر دستورات اسلام است . @meshkatnoor
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
هدایت شده از روزنه
پژواک صدای #زائری از حنجره #نصیری!
آیا ارتباطی بین مواضع اخیر نصیری در مورد حجاب و عکس روی جلد نشریه محمدرضا زائری میتوان یافت؟
همزمانی این دو رویداد قابل بررسی است.
@rozaneebefarda
هدایت شده از @javadgoli
🔺بخشی از سخنان اکبر گنجی در جمع نیروهای سپاه تهران به نقل از بی بی سی فارسی (به نقل از نواری که ادعا می شود از جلسه محرمانه سال ۶۳ محسن رضایی با نیروهای سپاه تهران از جمله اکبر گنجی است) :
⚫️گنجی در ادامه صحبت های خود، در باره نفوذ تدریجی محمدتقی مصباح یزدی در سپاه و فعالیتهای موسسه منتسب به او یعنی "در راه حق" هشدار میدهد. آقای مصباح، در آن زمان روحانی ناشناسی است ولی بعدها، از نظریه پردازان کلیدی دوران رهبری آقای خامنه ای می شود: "آقای مصباح، ایشان شده ایدئولوگ سپاه... در همان زمان که اینها آمدند توی مرکز تحقیقات [سپاه] از اینها سوال می شد -طلبه های موسسه در راه حق یک دفعه آمدند مرکز تحقیقات -از اینها سوال میشد استاد شما کیست؟... تعابیری که راجع به اقای مصباح به کار می بردند همان تعابیری است که بچه حزب اللهی ها راجع به شخص امام به کار می بردند... اینها میگفتند بعد از امام، آقای مصباح رهبر انقلاب است."
📡 بی بی سی فارسی
⚫️ «بی بی سی فارسی» امروز پس از چند روز تبلیغ، از مستند «کودتای خزنده» رونمایی کرد.
🔐 اما آن شخصی که در نوار به آیت الله مصباح یزدی انگ می زند، کسی نیست جز اکبر گنجی که سالیان بعد، جرج بوش از وی رسماً حمایت کرد و از سران فتنه سبز شد و مقالات «قرآن محمدی» را برای رد الهی بودن قرآن نگاشت.
⚫️سوابق اکبر گنجی در مدت چهل سال انقلاب اسلامی نشان می دهد که وی فعالیت هایی تبلیغی برای تخریب چهره های انقلابی را از همان سال های آغازین شکل گیری جمهوری اسلامی کلید زده است و با اتهام زنی تلاش می کرد نیروهای سپاه را به آیت الله مصباح یزدی و شاگردان ایشان بدبین کند.
▪️«اجباری نبودن حجاب در کشورهایی مثل ترکیه و یا کشورهای اروپایی، باعث گرایش بیشتر دختران و زنان به حجاب شده است». این یکی از ادعاهایی است که برای مخالفت با الزام حجاب، زیاد به آن استناد میکنند. همچین ادعایی تا چه اندازه درست است؟
🔺هیچ پژوهش یا آماری در خصوص بالارفتن گرایش به حجاب در ترکیه و یا کشورهای مسلمان دیگری مثل مالزی وجود ندارد. بلکه رسانهها میگوید نسل جدید برخلاف نسل قبل، در حال فاصلهگرفتن از حجاب و بهخصوص پوشش سر هستند. بهعنوان نمونه پرتال خبری «قنطره» در گزارشی با این تیتر که «روسریها در حال سرخوردن هستند» به بررسی کمرنگشدن حجاب بین دختران جوان ترکیه پرداخته و مینویسد: «خیلی وقت پیش نبود که زنان برای اینکه بتوانند در ترکیه روسری بپوشند، مبارزه میکردند؛ اما الان بنظر میرسد دیگر به روسری علاقه چندانی وجود ندارد». سال قبل هم در کمپین «چالش ده سال»، تعداد زیادی از دختران ترکیهای عکس محجبه سالهای قبل خود را به همراه عکس بیحجاب این روزهایشان منتشر کردند.
🔺در کشورهایی مثل مالزی هم وضعیت تقریبا مشابهی وجود دارد. خبرگزاری AsianPost در یک گزارش با تیتر «حجاب در مالزی مورد تهدید است»، به بررسی مسیری پرداخته که باعث فاصلهگرفتن نسل جوان این کشور از حجاب سنتی نسل قبل شده است.
🔺کسانی که الزامی نبودن پوشش در کشورهایی مثل ترکیه را بهعنوان یک نکته مثبت طرح میکنند، یک نکته بسیار مهم را نادیده میگیرند و آن ناامنیهای روانی و فیزیکی است که در این کشورها متوجه زنان میشود. طبق آمارهای رسمی در ترکیه، همزمان با گرایش بیشتر دختران به برداشتن حجاب و نیز گستردهتر شدن روابط آزاد، آمارهای مربوط به آزار و خشونت جنسی سیر صعودی را طی کرده است. در سال 2017 وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد در طی ده سال گذشته آزار جنسی زنان در این کشور نزدیک به دویستوپنجاه درصد افزایش داشته است. آمارهایی که هر از چندگاهی به شکلی خود را نشان میدهد؛ همین یک ماه پیش بود که قتل بیرحمانه یک دختر جوان توسط دوستپسرش منجر به موج گستردهای از اعتراضات علیه آزار جنسی در ترکیه شد و زنان و دختران را به خیابان کشاند. معترضان از دولت میخواستند برای حفاظت از دختران در مقابل این آزارها فکری کند.
www.farsnews.ir/news/13990631000082
💬سیده راضیه حسینی 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از مبناها (طرح ولایت استانها)
ارتباط دین، فلسفه و فرهنگ.pdf
1.79M
جزوه شماره ۴ (انتشار برای نخستین بار)
📒 گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح
💠 ارتباط دین، فرهنگ و فلسفه
بنیاد آموزشهای انقلابی | @mabnaha
96101785057.mp3
42.86M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت
🔷 #قسمت_ هفدهم (نقد پروژه معنویت و عقلانیت آقای مصطفی ملکیان) ✅ نقد مولفه این جهانی و اکنونی زیستن در معنویت مدرن ✅ تطبیق معنویت مدرن و معنویت دینی در پیامدهای دنیوی
🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 آیا امر به معروف و نهی از منکر تنها در صورت پذیرش جامعه امکانپذیر است؟
🍀 تدبر در روایت نبوی: زمانی خواهد آمد که مردم از معروف نهی میکنند.
✅ حجتالاسلام سوزنچی 🆔 @meshkatnoor