eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ كارگروه دين‌شناسي گروه اعتقادات مركز ملي با همكاري ميز تخصصي تعميق باورهاي ديني برگزار مي‌كند ✅ سلسله نشست ايمان و شبهات 🎤 ارائه: جناب حجت الإسلام و المسلمين آقاي دكتر محمد جعفري، عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) 🗓 دوشنبه 1399/11/27 ⏰ 19 🔶 نشاني ورود به جلسه👇👇👇 🌐 http://Irwbr.ir/4QNA9 🌐 @meshkatnoor
نموداری کتاب این اثر مشتمل است بر پاره‌ای از مهم‌ترین مباحث کلامی جدید که به قلم گروهی از محققان به نگارش درآمده است. چیستی و گستره کلام جدید، ،‌ ، ، ، ، ، ، ، ، و شرّ عناوین فصل‌های یازده‌گانه کتاب‌اند. اهتمام پدیدآورندگان بر این بوده است که مطالب مطرح شده از اختصاص داشتن به فضای مسیحیِ غربی آن خارج گردد و ناظر به مسائل اسلامیِ بومی نیز باشد. https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/127 🌐 @meshkatnoor
🔺به همت اسلامی و جمعی از مراکز علمی از جمله مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود: 🔶 نخستین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ ✅ نشست علمی با موضوع "نسبت و اخلاق از منظر علامه مصباح" 🎙با ارائه: 📅 پنجشنبه 23 بهمن ماه 99 ⏰ 10 📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 http://meeting.iict.ir/qotb 🔰 https://iki.ac.ir
از همه علاقه مندان دعوت می شود که با ورود به لینک ذیل 👇👇👇وارد صفحه سمینار شوند. https://engage.shatel.com/b/moh-rwr-0c6-xuj
🔴 هم اکنون در حال پخش ... 🔰 هم اندیشی علمی "(ره) و " 🎙 با سخنرانی: پروفسور 📣 پخش زنده و مستقیم از : 🌐 aparat.com/iictchannel/live 🔸 عضویت: 👇👇👇👇 eitaa.com/joinchat/905248775C8cd586abfc
فلسفه دین در اندیشه استاد مصباح.pdf
407.9K
🔴 به مناسبت اربعین استاد منتشر می شود: 🔰 فلسفه دین و کلام جدید در سیره علمی و عملی استاد علامه آیت الله مصباح ✍️ محمد جعفری 🌐 @meshkatnoor
❌«به آگاهی می‌رساند که به استناد ماده هشت آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی از یکم دی ماه 1399 دسترسی به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در پایگاه اطلاعات علمی ایران () شدنی نیست.» 🔰داستان از این قرار است که پیش از این، موسسات مختلف آموزش عالی، پایان نامه های خود را به ایرانداک می دادند و ایرانداک آنها را در گنج می گذاشت و دانشجویان با عضویت و البته مجانا می توانستند تمام متن پایان نامه درخواستی مرتبط با کار خود را دریافت کنند. انتشار پایان نامه ها در گنج، دو مزیت داشت: یکی آن که از محتوای آنچه می خواستند استفاده می کردند، دیگر این که پایان نامه ها در مرئی و منظر همه بود و امکان تقلب وجود نداشت. در حال حاضر، این تنها موسسات صاحب پایان نامه هستند که می توانند متن کامل را انتشار بدهند. بدین ترتیب اگر همه موسسات آموزش عالی، همه پایان نامه های خود را در سامانه ها مستقل خود انتشار بدهند؛ و در این زمینه مشکلی نباشد، به دلیل تعدد مراکز، باز هم استفاده از محتوای آنها و نیز کنترل امر تقلب دشوار خواهد بود و متقاضیان باید همگی به این دانشگاه و آن دانشگاه و وبسایت های مختلف، مراجعه کنند. بماند که بسیاری از موسسات و دانشگاهها این کار را نکرده و زیرساخت های لازم را هم ندارند. اکنون باز رویه جاری به عقب برگشته، و همه پایان نامه ها در موسسات پنهان خواهد ماند، و از دریچه های مخفی در بازار آزاد فروخته و کسی هم متوجه آن نخواهد شد، چون دیگر گنجی در کار نیست که دست کم بیشتر آنها قابل استفاده عمومی و رایگان باشد. در این مورد، حقوق دانشگاهها با حقوق عمومی و نشر آزاد علم در تعارض افتاده و تا اینجا، به ضرر علم پیش رفته است. 🌐 @meshkatnoor
mesbah.mp3
42.36M
💯🔊 🔰 صوت کامل هم اندیشی علمی علامه و 🔺به همت اسلامی و جمعی از مراکز علمی از جمله گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): 🎙 با سخنرانی: 📅 سه شنبه ۲۱ بهمن ماه ۹۹ 📌 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تفاوت نگاه‌ هانری کُربن نسبت به نگاه ژرف سید روح الله‌ موسوی الخمینی از اسلام و معنویت 🔹انقلاب ایران، پروژۀ اسلام عرفانی کُربن را زیر سوال برد. 🌐 @meshkatnoor
رهبر انقلاب_ وعده ظهور - روشنگری.mp3
502.6K
🎧 رهبرانقلاب: ملت ایران این پرچم را تسلیم امام زمان (عج) خواهد کرد..☝️ ▪️رهبر انقلاب: هرگاه مشکلاتی در سطح جامعه وجود داشته باشد، دشمن سعی میکند اینها را به پای بگذارد. ▫️سهل‌انگاریها و کوتاهیهایی که ممکن است بعضی از مسؤولان در هر بخشی داشته باشند، به انقلاب ربطی ندارد. ❌ ملت ایران این پرچم را در دست استوار خود محكم نگه خواهد داشت و تسلیم امام زمان خواهد کرد. 📆 ۱۳۸۱/۱۱/۲۸ 🌐 @meshkatnoor
◾️ بسم الله الرحمن الرحیم ◾️ 🌹 منَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (احزاب/23) 🌹 ⚫️ با تشکر از همه عزیزانی که با حضور در مراسم تشییع و ختم حضرت علامه مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه) و یا با صدور پیام‌های تسلیت، با خاندان معظم ایشان اظهار محبت و همدردی نمودند، به اطلاع می‌رساند مراسم چهلمین روز درگذشت آن سالک طریق معرفت توحیدی - با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی - برگزار می‌گردد. 🎤 سخنران: حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری، ریاست شورای عالی جامعه مدرسین 🕌 مکان: قم، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه‌ (سلام‌الله‌علیها) شبستان امام خمینی (قدس سره) 🗓 زمان: پنج شنبه 99/11/23 بعد از نماز مغرب و عشاء 🌐 @meshkatnoor
🔹کتاب “رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر” منتشر شد. 🔸کتاب رابطه علم و دین از منظر چهارحکیم مسلمان معاصر؛ که پاسخ به هشت سؤال در خصوص رابطه علم و دین است و از سوی آقای دکتر مهدی گلشنی طراحی و توسط حکمای بزرگ؛ حضرات آیات علامه جوادی آملی، علامه حسن زاده آملی، علامه سبحانی و علامه مصباح یزدی پاسخ داده شده، توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد. 🌐 @meshkatnoor
🔹رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر برگزار شد. 🔸آئین رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر پنج شنبه ۲۳ بهمن ۹۹ از ساعت ۱۱ بصورت مجازی و با سخنرانی دکتر مهدی گلشنی و آیت الله غلامرضا فیاضی برگزار شد. 🔸در ابتدای این برنامه محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با گزارش از برگزاری ویژه برنامه های بزرگداشت آیت الله علامه مصباح یزدی که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی از ۱۱ لغایت ۲۳ بهمن در قم، تهران، اصفهان، مشهد و شیراز برگزار شد، ارائه کرد که در رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر به عنوان آخرین برنامه بزرگداشت و در آستانه اربعین ارتحال آیت الله مصباح برگزار می شود. 🔸آیت الله غلامرضا فیاضی رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی نیز طی سخنانی از عنایت ویژه آقای دکتر گلشنی به مجمع عالی حکمت اسلامی در آماده سازی کتاب، تشکر داشتند و خواستار فعالیت بیشتر گروه های مجمع در بحث رابطه علم و دین شدند. 🔸آقای دکتر مهدی گلشنی نیز در آئین رونمایی کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر با اشاره به پیشینه شکل گیری اندیشه جمع آوری آراء و اندیشه متفکران اسلامی در خصوص رابطه علم و دین، بیان داشتند در مقطعی سوالاتی مطرح و پاسخ های مناسبی دریافت شد اما در این مرحله ۸ سوال در خصوص علم و دین و رابطه آنها از محضر چهار استاد و حکیم بزرگوار ، حضرت آیت لله علامه جوادی آملی، حضرت آیت الله علامه حسن زاده، حضرت آیت الله علامه سبحانی و حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی(ره) ، مطرح که پاسخ این بزرگواران در قالب یک جلد آماده و امروز رونمایی می شود. 🔸ایشان بیان داشتند: پاسخ های حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی چند وقت قبل از ارتحال ایشان دریافت و تلاشی صورت گرفت تا کتاب در ایام اربعین آن عالم فرزانه منتشر شود. 🔸دکتر گلشنی از آیت الله فیاضی و هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، بویژه حجت الاسلام و المسلمین استاد پارسانیا که زمینه آماده سازی و چاپ این اثر را فراهم آوردند تشکر کرد همچنین از مجموعه دست اندرکاران اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی که در فرصتی کوتاه این اثر را چاپ و به جامعه علمی عرضه نمودند تشکر داشتند. ✅@hekmateislami 🌐 @meshkatnoor
طرح ولایت، الگوی سامان‌یافته‌ای از فلسفه دین اسلامی.mp3
15.19M
🎤 🔴 «طرح ولایت»، الگوی سامان‌یافته‌ای از فلسفه دین اسلامی 🔵 حجت‌الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور 🔶 مجمع عالی حکمت اسلامی 🔸 بزرگداشت علامه مصباح یزدی 🌐 @meshkatnoor
بررسی ادعای آقای دعایی درباره نامه آیت الله مصباح به امام خمینی(ره) ♻️ آقای دعایی فراموشکار شده‌اید! 🔰 حمید رسایی: آقای دعایی اخیرا اظهار داشته اند: «این ایام من نجف بودم آقای مصباح نامه‌ای را (درباره شریعتی) برای امام نوشتند و این نگرانی خودشان را از موج جدید و نگرانی دیگرشان را از تصمیمی که گرفته شده و در مدرسه (حقانی) اینطوری عمل شده برای امام گزارش کردند. من نامه را محضر حضرت امام بردم و به ایشان عرض کردم که آقای مصباح منتظر پاسخ هستند. امام آهی کشیدند و فرمودند که این بزرگواران به عالم و آدم شک دارند. من در آینده پاسخی را خواهم داد. امام سخنرانی کردند و سخنرانی تاثیرگذاری هم بود و دو طیف را نصیحت کردند طیف دانشگاهی و طیف حوزوی؛ از هر دو طیف خواستند که اینها با هم متحد شوند و ابراز نگرانی کردند از تخطئه‌هایی که حوزه، علیه دانشگاه دارد و دانشگاه، علیه روحانیت دارد و حتی یک تعبیری داشتند که اگر تحولی صورت بگیرد و ما بخواهیم که نظامی را اداره کنیم، ناگزیر هستیم از اینکه از تحصیل کرده‌های دانشگاهی استفاده کنیم. اگر خاطرتان باشد تعبیر امام بود. این سخنرانی در حقیقت پاسخ آقای مصباح هم بود و البته تعبّد آقای مصباح هم جالب هست یعنی بعد از این سخنرانی، آقای مصباح علناً علیه آقای شریعتی هیچ جا صحبت نکردند.» ظاهرا آقای دعایی به دلایلی از جمله عارض شدن نسیان و فراموشی، دچار خلط مبحث شده اند و اظهارات ایشان با واقعیت‌های بیرونی تطبیق ندارد. چرا که: 1. سخنرانی امام خمینی - که آقای دعایی نشانه هایی از محتوای آن داده اند - پس از درگذشت آقا مصطفی و مربوط به تاریخ 10 آبان 56 است که موضوع آن، خدمات روحانیت به اسلام و تشیع و تقریبا سه چهارم محتوای آن، پاسخ حضرت امام به شبهات دکتر شریعتی بدون ذکر نام او درباره اتهام همکاری روحانیت با سلاطین است که ایشان از علمای دوره صفویه تا میرزای شیرازی تا مرحوم مدرس مثال می‌آورند و درباره خطر اسلام منهای روحانیت هشدار می‌دهند و در پایان، دو طیف دانشگاهی و حوزوی را از ادامه اختلافات برحذر می‌دارند و به طیف روحانیت هم می‌فرمایند که اگر در ایران اتفاقی بیفتد ما باید از همین قشر دانشگاهی برای اداره کشور استفاده کنیم. emam.com/posts/view/879 جالب آن که یک ماه قبل از این سخنرانی، یعنی 5 مهرماه همان سال هم امام در یک سخنرانی دیگر درباره برداشت‌های غلط از اسلام که توسط برخی نویسندگان ترویج می‌شود "تمام معنویات را به مادیات بر می‌گردانند" مفصل صحبت می‌کنند. emam.com/posts/view/876 بنا بر نقل آقای دعایی، اگر این سخنرانی امام (ره) در آبان ماه، واکنشی به نامه آیت الله مصباح یزدی بوده است و ایشان با خواندن نامه آقای مصباح، سری تکان داده‌اند و آهی کشیده‌اند و گفته‌اند که این آقایان به عالم و آدم بدبین هستند، پس چرا سه چهارم سخنرانی شخص حضرت امام در پاسخ به شبهات مطرح شده توسط شریعتی است؟! کافی است شما متن این سخنرانی را مطالعه کنید، آن وقت تصدیق خواهید کرد که بخش معظمی از آن، پاسخ به شبهاتی است که شریعتی در باره ارتباط علما با دربار شاهان زمان خود داشته است. یعنی امام خمینی(ره) خود به عالم و آدم بدبین بوده‌اند؟! یا آقای دعایی مباحث را خلط کرده‌اند! 🔰 2. مطابق مستندات تاریخی، پس از مرگ مشکوک دکتر شریعتی و مباحثی که پیرامون نظرات وی بویژه درنقد علمای تاریخی مثل مرحوم علامه مجلسی و... درآن ایام طرح شد، شهید مطهری(ره) نامه‌ای در نقد افکار شریعتی به امام خمینی نوشتند و در آن، دقیقا به تفکرات انحرافی شریعتی درباره روحانیت اشاره کردند: 👇👇👇👇
«کوچک‌ترین گناه این مرد (شریعتی) بدنام کردن روحانیت است. او همکاری روحانیت با دستگاه‌های ظلم و زور علیه توده مردم را بصورت یک اصل کلی اجتماعی درآورد و مدعی شد ملک و مالک و ملا و به تعبیر دیگر، تبغ و طلا و تسبیح همیشه درکنار هم بوده و یک مقصد داشته‌اند. این اصل معروف مارکس را که دین و دولت و سرمایه، سه عامل همکار برضد خلقند و سه عامل از خود بیگانگی بشرند، به صد زبان پیاده کرد، منتها بجای دین، روحانیت را گذاشت؛ نتیجه‌اش این شد که جوان امروز به اهل علم به چشم بدتری از افسران امنیتی نگاه می‌کند.» mortezamotahari.com/Forum/default.aspx?g=posts&m=5739 باتوجه به اینکه شهید مطهری در این نامه از صحبت‌های مراسم چهلم شریعتی انتقاد کرده و در پایان نامه هم نوشته «خدمت آقازادگان عظام دامت برکاتهم، عرض سلام این بنده را ابلاغ فرمایید» می‌توان حدس زد این نامه در بازه زمانی تیر تا آبان ماه 56 نوشته شده است. دراصل وجود نامه شهید مطهری تردیدی نیست و انتشارات صدرا سال‌ها قبل آن را منتشر کرده. اگر بر فرض صحت ادعای آقای دعایی، نامه‌ای هم ازطرف آیت الله مصباح وجود داشته باشد، احتمالا بعد از نامه شهید مطهری بوده است. اما ابهام در باره انتساب جمله‌ای است که آقای دعایی به امام خمینی نسبت داده‌اند که امام پس از دریافت نامه (چه نامه شهید مطهری که وجودش قطعی است و چه نامه آیت الله مصباح که ادعا می‌شود و چه با فرض وجود هردو نامه) بگویند «این بزرگواران به عالم و آدم شک دارند» و سپس خودشان دو سخنرانی با فاصله یک ماه ایراد کنند و عین انتقادات آنها را مفصلا تایید کند و در پایان هم به طرفین توصیه کند که اختلافات را کاهش دهند؟! همانطور که آقای دعایی ذکر کرده، پس از این توصیه حضرت امام بود که آیت‌الله مصباح یزدی، درس‌های نقد شریعتی را تعطیل و شهید مطهری هم در آذر ماه، بیانیه مشترکی با بازرگان در تایید نیت شریعتی و لزوم نقد و بررسی اشتباهات او صادر کردند. که فصل‌الخطاب اختلافات باشد. 🌐 @meshkatnoor
🔴درس‌هایی که از علامه مصباح باید آموخت 🔶درس سی و دوم: وظیفه‌گرایی 🖊احمدحسین شریفی 🔷يکي از ویژگی‌های برجستة آيت‌الله مصباح، وظيفه‌محوری و تکليف‌گرايي بود. بنده در جایی دیگر هم گفته‌ام که می‌توان «وظيفه‌شناسي و عمل به وظيفه» را کليد شخصيت علامه مصباح دانست. او در همه کنش‌ها و واکنش‌هاي فرهنگي و اجتماعي و سياسي خود، تنها و تنها دنبال عمل به وظيفه بود. 🔷آيت‌الله مصباح در هيچ موضوعي وارد نمي‌شد و اقدام به هیچ کاری نمی‌کرد مگر آنکه حجتي شرعي و تکليفي ديني براي آن داشته باشد؛ اگر درسی می‌گفت یا سخنرانی‌ای می‌کرد یا کتابی می‌نوشت و یا هر کاری که انجام می‌داد بدان سبب بود که آن را وظیفه خود می‌دانست. هرگز از روی هوس شخصی یا صرفاً بر اساس ذوق و علاقه شخصی نبود. او بر حسب وظیفه شرعی خود و بر اساس تشخیص خویش عمل می‌کرد. و با همة وجود می‌کوشید که وظیفه خود را به بهترین وجه ممکن به ثمر رساند. 🔷بعد از آنکه وظيفه و تکليف خودش را تشخيص مي‌داد، نوع کار برايش اهميت نداشت؛ خوشايند و بدآيند ديگران برايش مهم نبود. 🔷اين شخصيت بزرگ و کم‌نظير در همين چند سال آخر عمر مبارک‌شان با جمعي از شاگردان خود در مشهد مقدس، در جوار ثامن‌الحجج، چند روز متوالی صبح تا شب دربارة طراحي سرفصل‌ها و روش‌هاي تدوين کتاب‌هايي آموزشي براي نوجوانان (دبستانی و دبيرستاني) جلسات طولاني مدت داشت. جز ساعاتي که براي زيارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام مشرف مي‌شد، تمام‌وقت در اين جلسه حضور داشت و ضمن گوش دادن به دیدگاه‌ها و آراء شاگردان خود و هدايت‌گري‌هاي علمي و عملي‌اي که داشت، شخصاً مسؤوليت طراحي سرفصل‌ها و تعيين مباحث لازم براي طرح ولايت دانش‌آموزي را بر عهده داشت. 🔷و در پاسخ این سؤال اعتراض‌گونه که طراحی چنین سرفصل‌ها و تدوین چنین کتاب‌هایی بدون وجود زمینه‌های لازم برای اجرا و بدون همکاری و همراهی مسؤولان مربوطه چه ضرورتی دارد و به چه امیدی انجام می‌گیرد؟ می‌فرمود ما مأمور به انجام وظیفه هستیم؛ ما کاری که از دستمان بر می‌آید و وظیفة شرعی خود می‌دانیم انجام می‌دهیم و با توکل به خدا و توسل به ائمة اطهار(ع) برای اجرایی شدن آن نیز همه توان خود را به کار می‌گیریم. خداوند هم اگر در ما اخلاص ببیند، زمینه‌های اجرایی شدن آن را فراهم می‌کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌐 @meshkatnoor
🔴 روش‌ تفسیری آیةالله مصباح آقای رسول جعفریان درباره‌ی روش تفسیر آیةالله مصباح چنین گفته: «خودش فیلسوف بود یعنی به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلام آن‌ را انحراف از نوع بدخیم آن می‌دانستند و دغدغه‌ی آن‌را داشتند» به بهانه‌ی این جمله، درباره‌‌ی روش تفسیر آیةالله مصباح و نسبت ایشان با تفسیر فلسفی، چند نکته عرض می‌کنم؛ 1- آقای مصباح، یک فیلسوف و متکلم بود اما این تصور غلطی است که؛ «هر کس فیلسوف است یعنی تفسیرش از منابع دینی فلسفی‌است»، این گزاره، هم کلیّت ندارد،(طباطبائی، المیزان، ج1،مقدمه ص6)، و هم درباره‌ی آقای مصباح، انتسابی واضح‌البطلان است؛ روش تفسیری آقای مصباح، «اجتهادی‌فقاهتی» بود؛ یعنی همانند سایر فقهاء‌ معتقد بود؛ تفسیر قرآن، باید بر اساس همه‌ی قواعد و قرائن عقلائیِ معتبر، باشد(مصباح، قرآن‌شناسی ج2،ص158)، تمام بخش‌های تفسیری ایشان نیز بر اساس همین روش است؛ روش ایشان در تفسیر، هیچ‌ربطی به روش تفسیر فلسفی ندارد. 2- آقای مصباح معتقد بود بخشی از اندیشه‌های زیربنایی و اعتقادی اسلام، درباره‌ی هستی‌، و به روش برهانی است و لذا ماهیتی فلسفی دارد؛ از این‌رو مکتب اسلام را در بخشی از اندیشه‌‌های زیربنایی، مکتبی فلسفی می‌دانست؛ اگر منظور ایشان از انحراف بدخیم، همین باشد، باید به عرض ایشان رساند که قریب به اتفاق علمای اسلام، همین برداشت را از مکتب اسلام دارند؛ این‌که؛ «خدا هست چون امام صادق گفته!»، روشی نیست که علمای اسلام در پیش گرفته‌ باشند. 3- آقای مصباح معتقد به مبانی صدرائی بود، اما هیچ‌یک از گزاره‌های وحیانی را بر پایه‌ی این آموزه‌های فلسفی تفسیر نمی‌کرد؛ این‌که کسی تصور کند چون آقای مصباح، صدرائی بود پس خداشناسی در قرآنش را هم با همان مبانی نوشته، احتمالا از بی‌اطلاعی نسبت به کتب تفسیری ایشان است. 4- آقای مصباح به تحلیل‌‌های عقلی که از متن آیات و روایات برداشت می‌شد توجه می‌کرد؛ این خصوصیت، تفسیر او را از دین، قابل ارائه به مجامع علمی، و جهانی می‌کرد و به مکتب اسلام قابلیت دفاع می‌داد؛ این خصوصیت همان خصوصیتی است که مورد قبول قریب به اتفاق متکلمان اسلام است و در روایات نیز شواهد متعددی بر ارزشمندبودن این خصوصیت می‌توان یافت(کافی،ج1ص87«أ فهمت یا هشام...») البته این خصوصیت، برای دین‌ستیزان بسیار ناگوار بود، اما گمان نمی‌کنم برای کسی قابل قبول باشد که بسیاری از علمای اسلام، این خصوصیت آقای مصباح را انحرافی بدخیم بدانند. 5- مرحوم‌ آیةالله مصباح در کنار تفسیر هر کدام از آموزه‌های دینی، نظریه‌ی برخی اندیشمندان را نیز بیان و عقلاً نقد می‌کرد تا برتری نظریه‌ی قرآن بر سایر نظریات را نشان دهد؛ اگر منظور از تفسیر فلسفی دین، همین باشد، گمان نمی‌کنم عالمی اسلامی را بتوان یافت که این‌کار را انحراف بداند چه رسد به این‌که آن‌را انحراف بدخیم بداند. 6- آقای مصباح گاه از برخی آموزه‌های وحیانی، یک تحلیل عقلانی به دست می‌آورد که آن را به عنوان مقتضای عقلانی آموزه‌‌های وحیانی می‌دانست؛ در واقع آقای مصباح از آموزه‌‌های وحیانی به سمت تحلیل‌های عقلی می‌رفت نه از تحلیل‌های عقلی به سمت آموزه‌های وحیانی، و البته این کار نیز در چارچوب روش اجتهادی‌فقاهتی بود که در کتب روش و قواعد تفسیر بدان تصریح شده(بابائی، قواعد تفسیر قرآن، فصل ششم؛ رجبی، روش تفسیر قرآن، فصل دوم، قاعده‌ی ششم) کوتاه سخن این‌که آقای مصباح یک فیلسوف بود اما؛ روش تفسیری‌اش، اجتهادی‌فقاهتی، و معتقد به دفاع عقلانی از اعتقادات دینی بود، از تحلیل‌های عقلانیِ وحی بهره می‌برد و در کنار تفسیر گزاره‌های وحیانی، به نظریات اندیشمندان، و برتری نظریه‌‌ی قرآن، بر نظریه‌ی آنان نیز همت می‌گماشت؛ معتقد به مبانی صدرائی بود اما نه در فلسفه‌اش از آیات استفاده می‌کرد و نه در تفسیر آیاتش از ظهور عرفی تخطی می‌کرد؛ این‌خصوصیاتش مشهورتر از آن‌اند که کسی انکار کند. عده‌ای از روشنفکران، ایشان را منحرف می‌دانستند، اما انحرافش را به جهت ابعاد فلسفی‌اش نمی‌دانستند، بلکه ایشان را عوام‌زده و خشن توصیف می‌کردند، و گروهی از سیاسیون نیز آقای مصباح برایشان دغدغه شده بود اما آن‌ها نیز به‌جهت تفسیر فلسفی‌اش از دین نبود بلکه خدا خدا می‌کردند که ایشان از اشتغالات فلسفی و تفسیرهای قرآنی‌اش خارج نشود. برچسب‌‌های مختلفی به آقای مصباح زده شده؛ مُضحک‌ترین آن‌ها این تعبیر است که کسی بگوید: «بسیاری از علمای اسلام، آقای مصباح را منحرف از نوع بدخیم آن می‌دانستند!» آنچه برای ما موضوعیت دارد شخصیت ایشان است زیرا می‌تواند الگویی کامل، برای یک طلبه‌ی رسالت‌محور در عصر حاضر باشد. خدا ایشان را با اولیائش و دشمنانش را با اولیائشان محشور فرماید. https://eitaa.com/farbehi
3132941159218.mp3
4.64M
✅ آمادگی 🔹 توصیه های مقام معظم رهبری در آستانه ماه رجب👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
📱همزمان با چهلمین روز ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) «نرم افزار اندروید آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره)» منتشر شد. 👇لینک دانلود👇 🌐 https://mesbahyazdi.ir/files/app/ketabkhan.apk 🌐 @meshkatnoor