eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
789 ویدیو
288 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 احمدحسین شریفی 🔸ببینید نگاه کاندیدای مدعی اقتصاددانی را! 🔸به اعتقاد بنده از این چهارده ثانیه می‌توان علت‌العلل مشکلات اقتصادی ایران اسلامی را در همه سالیان حکمرانی غربزدگان بر مراکز اقتصادی کشور فهمید. این آقای محترم، همچون سایر اسلاف غربزده خود در مدیریت‌های اقتصادی کشور، هیچ باوری به اقتصاد اسلامی ندارد و می‌خواهد همچون گذشته، مشکلات اقتصادی ایران اسلامی را با نسخه‌های غربی و شرقی حل کند! مردم ایران ثمره اجرای سیاست‌های اقتصادی نئوکینزی را در هشت سال حاکمیت تفکرات لیبرالی، با همه وجود خود لمس کرده‌اند. «دیگر بس است». @Ahmadhoseinsharifi 🆔@meshkatnoor
✋ این یادداشت، سیاسی نیست 🔺این یادداشت سیاسی نیست و من هم سیاسی نیستم، هر چند بی اخلاقی‌های سیاسی، قلم را در این وجیزه به حرکت در آورده است. 🔹در مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری 1400 یکی از نامزدها به تحصیلات حوزوی نامزد دیگر جسارت کرد و این تحصیلات را برای اداره کشور ناکافی دانست. فارغ از اینکه روحانیون باید وارد عرصه‌های اجرایی بشوند یا نشوند، این نوشته به دنبال دفاع از حوزه و کیان روحانیت و علم حوزوی و دینی و وسعت و عمق آن است. 🔹کتاب‌های درسی حوزه و روش آموزشی آن نزدیک هزار سال است که روحانیون و علمای زیادی را مجهز به مبانی دینی کرده تا حدی که ملاحظه می کنیم ده ها تن از آن ها جریان سازان سیاسی- اجتماعی جامعه بوده اند. 🔹ملا احمد اردبیلی، میرزای شیرازی، عبدالکریم حائری یزدی، سید جمال الدین اسدآبادی، شیخ فضل الله نوری، میرزای نائینی، آخوند خراسانی، سید محمد طباطبایی، عبدالله مازندرانی، سید محمد کاظم یزدی، سید عبدالله بهبانی، سید ابوالقاسم کاشانی، شهید بهشتی، شهید مطهری و در رأس آن ها حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری فقط تعدادی از روحانیونی هستند که در تاریخ اجتماعی- سیاسی ایران نقش آفرینی کرده اند. 🔹و جالب آنکه عمده آن ها شاید شش کلاس هم سواد کلاسیک نداشته باشند! اما کتاب هایی را خوانده اند که در مدرسه و دانشگاه یافت نمی شود و برای خواندن هر کتاب، زحمات زیادی را متحمل شده اند و به قول معروف، غیر از عاشورا، هر روز آن ها را آموخته و مباحثه کرده اند. 🔹 کتاب سیوطی و مطول در ادبیات عرب را دانشجویان دکتری و ارشد رشته زبان عربی در کشورهای عربی می خوانند، اما طلاب در همان سنین کم و در آغاز ورود به حوزه با آن دست و پنجه نرم می کنند. 🔹لمعه که فقه نیمه استدلالی است را در همه ابواب فقهی اعم از عبادات، جهاد، تجارت و ... می آموزند. عبور اولیه از این ابواب فقهی همان آشنایی اولیه و مبانی با تمام مناسبات جامعه نیز هست. 🔹در ادامه، کتاب مکاسب محرمه که اساس اقتصاد اسلامی است چند سال مورد مطالعه و مباحثه طلبه قرار می گیرد. همه این ها در کنار اصول فقه قدرتی علمی در طلبه بوجود می آورد که گویی فن مواجهه با هر مسأله جامعه خویش را بدست می آورد و ابزار لازم برای تحلیل و حل را در اختیار خواهد داشت. 🔹تمام این ها را بگذارید کنار بدایه و نهایه و اسفار فلسفی که ذهن طلبه را آماده پیچیده ترین مسائل می کند. 🔹کتاب‌های غیر درسی حوزه اما شاید مهم‌تر هم باشند. کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله محمدحسین نائینی را خوانده‌اید؟ کتابی که یک روحانی که شش کلاس سواد آکادمیک نداشته است، نگاشته و نظریه سیاسی شیعی را چنان تدوین کرده که هنوز روش تدوین آن ناب و تازه است. 🔹 کتاب اقتصادنا نوشته بینظیر شهید صدر در اقتصاد را کسانی که دکترای اقتصاد از دانشگاه دارند نیز شاید به چشم ندیده باشند، اما آن را یک حوزوی نوشته و بسیاری از روحانیون خوانده اند 🔹کسی که اندکی زیست اجتماعی و مطالعه عمومی در تاریخ ایران داشته باشد بدون توجه به ماهیت نظام آموزشی حوزه براحتی خواهد فهمید که روحانیون همیشه در رأس امور جامعه بوده اند و این، نه به دلیل ریاست طلبی و حب مقام بلکه به خاطر این بوده که آن ها زودتر از دیگران مسأله را کشف و برای آن کنشگری عینی مبتنی بر راه حل دینی اختیار می کردند. 🔹دیگر پس از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی صحبت از بی فایده بودن تحصیلات حوزوی برای امور جاریه کشور یا از سر کم سوادی است یا از سر غرض ورزی. 🔹قطعا اگر قرار باشد صرف تحصیلات ملاک قرار گیرد، تحصیلات حوزوی با آن عقبه و عمقی که بیان شد برای اداره کشور مفید تر است. اگر تحصیلات حوزوی ناکافی است به طریق اولی تحصیلات اقتصادی هم در کشوری اسلامی که مسائل آن ذو ابعاد است و با مبانی دینی گره خورده است، ناکافی خواهد بود. 🔺 در پایان ذکر چند نکته لازم است؛ 🔸اول؛ این یادداشت در تأیید یک نامزد انتخاباتی نیست بلکه در دفاع از کیان حوزه و تحصیلات حوزوی نگاشته شده است. 🔸دوم؛ ورود روحانیون به عرصه های اجرایی مانند پست ریاست جمهوری مسأله ای پیچیده است که باید متخصصان امر بحث کنند. اما امکان آن را دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری که موفقیت آمیز نیز بود، اثبات می کند. 🔸سوم؛ عملکرد ضعیف برخی روحانیون نباید به اسم حوزه و روحانیت نوشته شود. حوزه و روحانیت همیشه با صلابت و متکی به علم دینی در صحنه حاضر است. 🔸چهارم؛ شورای نگهبان در گزاره‌های توهین‌آمیز این چنینی که نه فقط فرد بلکه یک نهاد را جریحه‌دار می‌کند، می تواند ورود کرده و برخورد کند. . ✍️ احمد اولیایی 🆔@meshkatnoor
پاسخ به هشت پرسش مخالفان فلسفه.pdf
164.6K
✅ پاسخ به هشت اشكال رايج به فلسفه 👤 توسط جناب آقای دکتر محمد فنائي اشكوري، عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📚 رزومه علمی آقای دکتر محمد فنائی 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1648 🔰 کانال دکتر محمد فنائی اشکوری 🌐 @dreshkevari 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🎙 ✳️ گروه علمی «اديان» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه کرسی‌ها برگزار می‌کند ✅ موضوع: واقع‌گرايي ديني و نقش آن در اسلامي سازي علوم از منظر علامه مصباح يزدي(ره) 👤 ارائه‌کننده: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سيد اكبر حسيني قلعه‌بهمن 👤 ناقد: جناب آقاي دكتر امير خواص 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر رضا قزي 🗓 سه‌شنبه 18 خرداد 1400 ⏰ 11 🌐 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی👇👇👇 🔸 میهمانان محترم: iki.ac.ir/su/?u=1 🔸 ورود اعضای پرتال: iki.ac.ir 🆔@meshkatnoor
شبهه انتخابات2.pdf
1.8M
💢 فایل کتاب ✅ پاسخ به مهم‌ترین شبهات انتخاباتی 🔻 چرا نظام خود را به نمی‌گذارد؟ 🔻 من رای نمی‌دهم تا نظام از بین برود! 🔻 ۴۰سال رای دادیم چه شد؟ 🔻 در کشوری که نیست رای دادن چه معنا دارد؟ 🔻 ریشه مشکلات کشور چیست؟ 🔻 آیا ممکن است روزی رئیس جمهوری را پایان دهد؟ 📝 برگرفته از پاسخ‌های به شبهات انتخاباتی 🗳 🆔@meshkatnoor
انتخابات.pptx
6.52M
امام خمینی (رحمه الله): در این ایام، که اعلان می‌کنند مسئله انتخاب رئیس جمهور [را]، آن اشخاصی که در حوزه‌ها هستند، باید دست از کارها بردارند و راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و آن جاهای دور افتاده و کمک کنند و اگر مسامحه کنند، فردا مسئول‌اند پیش خدا. مردم را دعوت کنند به دخالت در امور، به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح... اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند، می‌کنند این کار را؛ تبلیغ می‌کنند آنجاها. شماها مبلغ اسلام هستید. 📚 محتوای مخصوص انتخابات ریاست جمهوری 1400 ویژه مبلغین و فعالین فرهنگی ✅ عنوان: پاورپوینت مشارکت اگاهانه در انتخابات 1400 🆔@meshkatnoor
کمپین جمع آوری امضا برای حمایت و تبیین زحمات علمی حوزویان بسم الله الرحمن الرحیم «وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا؛ و کسانى‌که مردان و زنان مؤمن را بى‌‏آنکه مرتکب عمل زشتى شده باشند آزار مى‌‏رسانند قطعاً تهمت و گناهى آشکار به گردن گرفته‏‌اند». احزاب ۵۸ متاسفانه در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری توسط یکی از نامزدها، تهمت و افترا و بی ارزش کردن زحمات دیگران دیده شد، بی ارزش کردن دروس حوزوی، بی ارزش کردن مدارک حوزوی، بی‌ارزش کردن زحمات علمای دین و علمای گذشته، لذا ما طلاب و مؤمنین از شورای نظارت بر صدا و سیما و ریاست محترم آن سازمان تقاضامندیم که فرصتی را در شبکه یک سیما (شبکه‌ای که این اتهام زده شد) در زمان پربیننده، برای رفع اتهام از زحمات علمی علمای دین و طلاب، اختصاص دهند. انتهای پیام /ن (نشر دهید) روی لینک زیر بزنید و حمایت کنید https://farsnews.ir/my/c/71725
⭕️ سیاست الاهی 🔰 سوال خبرنگار از امام (ره): ✍️ سوال خبرنگار : شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکرده‌اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گیر و دار یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده‌اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی‌آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی‌توانید درک کنید؟ ✍️ پاسخ مرحوم امام : ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی‌ای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده است را شکسته‌ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته‌ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‌ایم. از هر عادلی دفاع می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم ، حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند ، نه بر پایه نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/11/page/160 صحيفه امام ج١١ ص١٦٠ 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 چاپ (چاپ دوم) درسنامه دین‌شناسی/ سید لطف‌الله جلالی/ انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب/ چاپ دوم/ سال چاپ: بهار۱۴۰۰ درس‌نامه دين‌شناسی پژوهشگران دين‌شناسی‌را با برجسته‌ترين رويکردها، نگرش‌ها، ديدگاه‌ها، و شخصيت‌ها در تاريخ مطالعه دين، آشنا می‌سازد. نويسندگان اين اثر، با بررسی نگاه‌های متفاوت همسو يا منتقد دين، پژوهشگران را تـرغـيب مـی‌کنند دربـاره نـظريـه‌ها و روش‌های مـورد بحث، به ديد انتقادی بنگرند و برجستگی‌ها و کاستی‌های هر يک را به درستی بازشناسند. اين کتاب با ارائـه جـدول‌های مـتفاوت در زمـينه بـرجستـه‌ترين شـخصيـت‌ها، مـنـابع، رويکردها، جدول‌های‌ زمانی و فهرست واژگان تخصصی در رشته دين‌شناسی، منبعی شايسته برای دانشجويان رشته دين‌شناسی به مثابه يک متن درسی است. ☎️ تلفن سفارش : 📞۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ 🆔@meshkatnoor
💠 کانال اندیشه دینی: 🔹تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام 🔹 ارتقاء سطح معرفتی و فکری جامعه 🔹پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی 🔹نقد ادیان و فرقه های انحرافی 🔹معرفی کتب اعتقادی و مراکز فعال در عرصه عقاید دینی👇👇 https://eitaa.com/Andyshedini تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/Andyshedini
35.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 صحبت های شنیدنی دکتر مصباح درباره انتخابات 👆👆👆 🔸 حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی در تریبون آزاد فلکه شهید دستغیب قم و صحبت در جمع مردم ١۴٠٠/٣/١٧ ✅ @mojtabamesbah_ir 🆔@meshkatnoor
🔐راستی آزمایی سایت یورونیوز( سایت خبری رسمی اتحادیه اروپا) درباره مدرک دکتری شخصی که مدعی ناکارآمدی مدارک حوزوی است 🧐سایت یورونیوز در بررسی سوابق تحصیلی آقای مهرعلیزاده چنین نوشت: ✅مهرعلیزاده در سال ۱۳۵۳ وارد دانشگاه تبریز شد و در سال ۵۷ در رشته مهندسی مکانیک از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او بلافاصله دوره کارشناسی ارشد خود را هم در این دانشگاه آغاز کرد و توانست مدرک فوق لیسانس خود را هم از همین دانشگاه دریافت کند. ⛔️مهرعلیزاده بعدها در مقطع دکترای رشته «اقتصاد مهندسی» دانشگاه تیلبرگ هلند ثبت نام می‌کند اما به گفته پسرش «به دلیل مشغله زیاد نتوانسته از پایان نامه دکترای خود دفاع کند.»این در حالیست که مهرعلیزاده در نخستین مناظره چندین بار تاکید کرد که دکترای اقتصاد مهندسی دارد و مدرک خود را از هلند دریافت کرده است. 📡https://per.euronews.com/2021/06/06/fact-cheking-verification-of-diplomas-of-iranian-presidential-election-candidates ❓❓چگونه آقای مهر علیزاده ادعا دارد مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه تیلبرگ هلند دارد در حالی که هنوز از پایان نامه دکتری دفاع نکرده است؟! 🆔@meshkatnoor
بسم الله الرحمن الرحیم «لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ» «مؤﻣﻨﺎﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﻨﺪ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍی ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ.» مطلب اخیر جناب محمد سروش محلاتی درباره تکلیف دینی در انتخابات را دیدم که متاسفانه مثل همیشه زدن ساز مخالف در دستگاه انتقاد بر جبهه انقلاب مشاهده می شد.جالب اینکه وی رندانه این نوع تکلیف را در آغاز انقلاب از سوی امام خمینی موجه می داند و اما آن را در این چند دهه ناموجه می پندارد. باری چند سوال از ایشان می پرسم: اول: آیا اعلام تکلیف دینی در انتخابات بعد از بحرانهای آغازین انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی توسط امام خمینی موجه بود یا اینکه امام هم رفتار فقهی ناموجهی داشت؟ دوم: چگونه و با چه روش فقهی موضوعات مستحدثه از جمله انتخابات را از موضوعات احکام شرعی خارج می دانید و آیا فقدان نص خاص در این امور به معنای خروج از موضوعات احکام شرعی است؟ این ادبیات سروش محلاتی را اگر عبدالکریم سروش داشت خرده ای نمی گرفتم چون سروش بدون داشتن تخصص در علوم اسلامی، نظر می دهد و گاهی فتوای شرعی و حکم فلسفی و الهامات عرفانی صادر می کند و خود را علامه دهر و بقیه را بی سواد می پندارد. اما تعجب از سروش محلاتی است که خود را اصولی می داند و قواعد فقهی را قبول دارد لکن در این بحث، همچون اخباری گرایان حکم می راند. آگاه به فقه هیچگاه تعبیر فاقد حکم شرعی را نباید بکار ببرد بلکه تعبیر دقیق، فقدان حکم شرعی به نص خاص است چون هر فعل مکلفی دارای حکم شرعی با نص عام یا نص خاص است. سوم: آیا سروش محلاتی از فضای مجازی در اختیار سازمان منافقین در آلبانی و فرانسه و فعالیتهای گسترده رژیم صهیونیستی و سلطنت طلبان برای عدم مشارکت مردم در انتخابات خبر ندارد که تکلیف شرعی در انتخابات را در این مقطع زمانی ناموجه می داند؟ آیا مخالفت با این تکلیف در راستای تقویت گفتمان منافقین و رژیم صهیونیستی و سلطنت طلبان نیست؟ چهارم: موضوعات تخصصی را باید از کارشناسان متدین جویا شد و لکن حکم حکومتی و فتوای فقهی را حاکم اسلامی و فقیه جامع الشرایط صادر می کند و کارشناسان موضوعی، تخصصی در حکم و فتوای شرعی ندارند تا بتوانند نقدی نمایند و کارشناسان سکولار هم در حوزه موضوعات اجتماعی برای کشف حکم شرعی نباید ورود کنند چون موضوع اجتماعی را سکولار توصیف و تبیین می کنند. پس رجوع مردم در شناخت موضوعات به کارشناسان متدین و در شناخت احکام به فقیهان لازم است. پنجم: اگر تعیین وظیفه شرعی در مصادیق سیاسی، نابالغ پنداری مردم است بنابراین طبق تناسب حکم و موضوع کلام وی باید گونه تعیین وظیفه شرعی از سوی فقیهان، نابالغ پنداری مردم تلقی شود و با این ادبیات روان شناسانه، باب فقه و فقاهت و اجتهاد تعطیل گردد‌. ششم: همان مبنایی که تکلیف شرعی امام خمینی در انتخابات را توجیه می کند به نحو شدیدتر در عصر کنونی وجود دارد و ادعای فقدان مبنای شرعی از سوی ایشان بر ناآگاهی وی از مقتضیات زمانه است. هفتم: اگر دخالت فقها در صدور احکام سیاسی و اجتماعی، دخالت در امور غیر تخصصی است پس چطور سروش محلاتی به خود اجازه می دهد ورود غیر تخصصی داشته باشد علاوه بر اینکه موضوع شناسی وضعیت کنونی علیه انقلاب اسلامی، آنقدر آشکار است که نوجوانان مدارس با بلوغ سیاسی که دارند از آن باخبر هستند و همگان می دانند مشارکت حداکثری بر تقویت نظام اسلامی تاثیر جدی دارد و وجوب حفظ نظام اسلامی نزد هر شخصی که ذره ای فقه را چشیده باشد آشکار است. هشتم: سخن کلیات ابوالبقاء وی مبنی بر بی تاثیری ادبیات وظیفه شرعی بر مشارکت مردم، هم به لحاظ جامعه شناختی غلط است و هم به لحاظ فقهی. مگر در آغاز گسترش ویروس کرونا، میلیون ها نفر با توصیه فقیهانه و حکیمانه فقیه و حکیم زمانه مرجع تقلید شیعیان آیت الله العظمی خامنه ای مشارکت در اطعام محرومان نداشتند؟! چرا سروش محلاتی فکر می کند مردم عزیز ایران بی تقید شدند و چرا واقعیت نقش دولت تدبیر و امید در بی تدبیری و ناامیدی و مشارکت کم مردم را نادیده می‌گیرد و این نوع مشارکت را معلول بی تقیدی مردم به احکام شرعی می داند. این مردم همان مردمی هستند که حافظ چهار دهه انقلاب بودند شهید دادند و جریان مقاومت بین المللی را با همت شهید حاج قاسم تثبیت کردند. جناب سروش محلاتی شما زمانی شبهات روشنفکران سکولار را پاسخ می دادید چه شده است که هر گاه رهبر معظم انقلاب سخنی بیان می کند هم صدا با جریان های مخالف انقلاب اسلامی با اصطلاحات فقهی اما با روشی غیر علمی و اجتهادی، آن مطالب حکیمانه و فقیهانه را نقد می کنید؟ خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر کند و از سالکان طریقت شهیدان گرداند. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته عبدالحسین خسروپناه طلبه حوزه علمیه قم ۱۹خرداد ۱۴۰۰
👥 👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر صفدر الهی‌راد؛ عضو هیئت علمی گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 👤 آقای دکتر سروش دباغ 💠 موضوع: اسلام و سکولاریسم 🗓 چهارشنبه ۱۹ خرداد ⏰ ۲۲:۳۰ 📤 از طریق لینک زیر کلاب سالن اندیشه را دنبال کنید: https://www.clubhouse.com/join/%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87/5ZR5G3uq/m7yAyydE 🔷 رزومه علمی آقای دکتر الهی‌راد 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=2001 🔰 کانال بنیان؛ کانال رسمی دکتر الهی‌راد @elahirad_ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*دکتر دینانی: من حوزوی‌ام. حرف‌های من حوزوی است. من از دانشگاه هیچی یاد نگرفتم. رفتم دانشگاه، یاد دادم.* _ *اتهام آقای مهرعلیزاده، نه توهین به یک فرد، که توهین به یک سنت و میراث اسلامی و ایرانی است که بسان جویباری بر شاخسار حوزه‌های شیعه جریان دارد. و بزرگان بسیاری از محقق طوسی تا امام خمینی و مقام معظم رهبری را به جامعه تقدیم نموده است. 🆔@meshkatnoor
🔴جنگ شناختی و انتخابات 1400 توهم یا واقعیت ؟ 📊 🖊 3- ترفند تأثیرگذاری بر و افراد جامعه. 🔻بعد احساس و هیجان یکی از ابعاد روحی انسان‌هاست. انسان از دیدن صحنه‌های دل‌انگیز یا دل-خراش ناخودآگاه تحت تأثیر عواطف و احساسات خود قرار می‌گیرد. 🔻 تحقیقات نشان می‌دهند دروندادهای حسی که ما دریافت می‌کنیم قبل از آنکه به بخش‌هایی از ما که مربوط به تحلیل منطقی داده‌ها است برسند از مراکز هیجان‌محور مغز می‌گذرند. معنای این سخن به زبان ساده این است که هیجانات و عواطف مقدم بر تفکرند. بنابراین اگر این داده‌های حسی مورد تحلیل و بررسی عقلانی قرار نگیرند چه‌بسا انسان تحت تأثیر این احساسات، به تصمیمات نسنجیده و ناشایستی دست بزند که موجبات فرصت سوزی و پشیمانی عمیق و طولانی در پی داشته باشد. 🔻باید توجه داشت جنگ شناختی از این خاصیت ذهن برای تحریف واقعیت‌ها نهایت استفاده را می‌کنند. به این صورت که در موقعیتی، قبل از آنکه مخاطب فرصت روبه‌رو شدن با اطلاعات درست و واقعی را داشته باشد، عواطف و احساسات او را بر می‌انگیزانند تا در ادامه با ارائه اطلاعات جهت‌دار، روند فکر او را تحت کنترل گرفته و به هدف مورد نظر هدایت کنند؛ نظیر کشته‌سازی های 88 که تا روشن شدن حقیقت پشت پرده زمان لازم بود که دشمن با علم به کشف حقیقت قصد داشت از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. بنابراین با توجه به این خباثت‌های دشمنان قسم خورده، دور از ذهن نیست که پس از اتمام زمان قانونی تبلیغات کاندیداها، دشمن با جنگ شناختی و تأثیر در بُعد احساسات جامعه دست در نتیجه انتخابات برده و دخالت کند و جای و را عوض کند. با توجه به توضیحات پیش‌گفته، واقعیت‌های میدانی و نیز سوابق دشمن در جنگ مذکور، نباید از ترفندهای جنگ شناختی دشمن در انتخابات 1400 غفلت ورزیده و آن را انگاره‌ای توهمی پنداشت. ادامه دارد... 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اخیرا این شبهه در فضای مجازی طرح شده که اهل سنت حتی در تهران اجازه ساخت مسجد را ندارند ، با این توصیف انتظار شرکت در انتخابات را از آنها دارید ؟ 💠 این شبهه در حالی مطرح می‌شود که اهل سنت در تهران و اطراف آن، صاحب ۹ مسجد اختصاصی هستند؛ هرچند آنان در گستره کشور شیعی ایران، ۱۷ هزار مسجد را به خود اختصاص داده‌اند که این تعداد تا مرداد سال ۹۴ یعنی حدود ۶ سال قبل، تقریبا ۱۵ هزار باب بوده و هر سال، بیش از ۲ درصد بر تعداد این مساجد افزوده شده است. 💠 البته، تمرکز فعالیت مساجد اهل سنت در کشور بیش‌تر در استان‌های مرزی هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌ها، گلستان، آذربایجان غربی، کرستان، کرمانشاه و خوزستان بوده، اما این به آن معنا نیست که برادران اهل تسنن ما در پایتخت، صاحب مسجدی نباشند. 💠 با یک جست‌وجوی ساده متوجه می‌شویم که نشانی این ۹ مسجد در تهران و اطراف پایتخت عبارتند از: ١ـ مسجد صادقیه، واقع در فلکه‌ دوم صادقیه ٢ـ مسجد تهران ‌پارس، واقع در خیابان دلاوران ٣ـ مسجد شهر قدس، واقع در کیلومتر ٢٠ جاده‌ی قدیم ۴ـ مسجد خلیج فارس، واقع در بزرگراه فتح ۵ـ مسجد النبی، واقع در شهرک دانش ۶ـ مسجد هفت‌جوب، واقع در جاده‌ی ملارد ٧ـ مسجد وحیدیه، واقع در شهریار ٨ـ مسجد نسیم‌ شهر، واقع در اکبرآباد ٩ـ مسجد رضی‌آباد، واقع در سه ‌راه شهریار. 🆔@meshkatnoor
🔴 🔰ستاد مردمی مشکات حامیان گفتمانی آیت الله رئیسی تحت نظر جمعی از اساتید موسسه امام خمینی رحمه الله 💠هدف از تشکیل این ستاد، تزریق راهبردها و روش ها، شبکه سازی فعالین انتخاباتی در استان ها و حرکت یک سویه با گفتمان واحد برگرفته از مبانی معرفتی اسلام و انقلاب اسلامی می باشد. 🔰جهت عضویت در این ستاد روی لینک زیر کلیک کنید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1107886204Ce119172a9e
⭕️ مناظرات انتخاباتي، صحنه نمايش سلامت يا بيماري معنوي 🔴 شاخص كانديداي اصلح: هدايت خود و جامعه در مسير 🔹 قبلا در يادداشت (سلامت معنوي 8) در بحث از شاخصهاي سلامت معنوي اسلامي بيان شد كه شاخص آن در بعد شناختي، اين است كه خداوند و معصومين ع براي فرد "اهم" (مهمترين) امور باشد. با توجه به اين شاخص مي توان گفت كانديدي كه در مناظرات و فعاليتهاي انتخاباتي، از صفت پايداري در رعايت اخلاق اسلامي، تحمل بد اخلاقي هاي رقيب، و مقدم كردن خواست خدا در موارد تعارض آن با هواي نفس، برخوردار است، اين صفت در تحقق شاخصه سلامت معنوي در او، تاثير بسزايي دارد زيرا كنترل نفس در اين ميدان پرخطر در مواجهه با تخريبهاي ناجوانمردانه رقيب به معناي مهمتر شمردن خواست خدا در اين ميدان است. تكرار اين رفتار به تدريج جايگاه خدا در زندگي او را بالا مي برد و به اكبر شدن خدا در زندگي كمك ميكند. در نقطه مقابل، پايمالي اخلاق در اين ميدان، به تدريج بر عمق بيماريهاي معنوي كانديد مي افزايد. 👈🏼 دو مناظره نشان داد كه گويا يك ماموريت مهم برخي از كاندیداها تخريب ناجوانمردانه آقاي رييسي است اما وی برخوردی اخلاقی داشت. 🔸 هدايت جامعه به سمت سلامت معنوي و برخورداري اجتماع از بركات عظيم آن، كه در پستهاي قبلي آمد، نيازمند رييس جمهوري است كه خود در اين مسير حركت كند، چنانكه در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) چنین مي خوانيم: 🔹 صنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ. 🔸 دو گروه از امت من هستند كه اگر صالح شدند، امت من نیز صالح می‌شود و اگر فاسد شدند امت نیز فاسد خواهد شد. و در پاسخ به این پرسش که اینان کیستند؟ فرمودند: «فقیهان و فرمانروایان» 🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/ 🆔@meshkatnoor
📛شبهه ای انتخاباتی ❌هر کشوری متعلق به تمام انسان هایی است که در آن سکونت دارند مانند یک مجتمع که متعلق به تمام کسانی است که در آن ساکن هستند. ⛔️همان گونه که در یک مجتمع همه ساکنان به دلیل مالکیت حق دارند هر شخصی را خواستند به عنوان مدیر مجتمع انتخاب کنند و نمی توان دایره انتخاب ساکنان مجتمع را محدود کرد؛ در یک کشور هم همه شهروندان آن کشور حق دارند نماینده خود در انتخابات را داشته باشند. ❓❓❓شورای نگهبان به چه حقی انتخابات را مهندسی می کند و دامنه انتخاب مردم را محدود می کند در حالی که مردم ایران مالکان مشاع ایران هستند و آزاد هستند مانند ساکنان یک مجتمع هر کسی را دوست داشتند انتخاب کنند. 💠 پاسخ شبهه : افزون بر اینکه مدیریت یک آپارتمان هم صلاحیت هایی چون مهارتهای کلامی و ارتباطی با وجود اقتدار، نظم و حسابرسی دقیق و تنظیم دخل و خرج نیاز دارد و لذا نیازمند متصدیان جامع و کاملی است. 🔻اما در مورد ریاست جمهوری چون مهارت و سمت کاملا تخصصی محسوب میشود لذا لازم است علاوه بر دخالت عموم مردم در این زمینه یک مجموعه افراد متخصص ایشان را ارزیابی نموده تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. چه بسا یک نفر بتواند با فریب افکار عمومی خود را متظاهر به شرایط ریاست جمهوری جلوه دهد. 🔻به علاوه عقل حکم میکند که هر چه مسئولیت و پست حساس تری مطرح باشد، شرایط و ضوابط سخت گیرانه تری اعمال گردد. 🔻شورای نگهبان هم نه بر اساس سلیقه بلکه به حکم قانون صلاحیت افراد را بررسی میکند. ✍️ حجت الاسلام مهاجرانی؛ دانش آموخته موسسه امام خمینی 🆔@meshkatnoor
مناظره_سروش_دباغ_با_صفدر_الهی_راد_اسلام_و_سکولاریسم_qEJdtDyqbWs_134.ogg
41.47M
🔊 🎵 صوت کامل مناظره اسلام و سکولاریسم در کلاب هاوس 👤 حجت الاسلام دکتر الهی راد 👤 دکتر سروش دباغ برای شرکت در جلسات دیگر هم گفتگوی معرفتی، هم اندیشی و مناظره کلاب را در کلاب هاوس دنبال نمائید. 📤 کانال بنیان @elahirad_ir
هدایت شده از @javadgoli
📡آزار جنسی دختران در مدارس انگلستان به نقل از « بی بی سی» ❓❓❓آیا این وقایع نشانگر این نیست که: ⚫️ بی حجابی عامل مهم آزار جنسی زنان می باشد ⏺حجاب عامل اصلی مصونیت زنان است ❇️بر این اساس، قرآن مجید برای مصونیت زنان از آزار جنسی افراد شرور چنین می فرماید: ✳️«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ»( احزاب، ۵۹) 🔆«ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺖ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﺖ ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﮕﻮ : ﭼﺎﺩﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻭ ﭘﻮﺷﻨﺪ [ ﺗﺎ ﺑﺪﻥ ﻭ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﺯﻳﻮﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻳﺪ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﻴﺮﺩ . ] ﺍﻳﻦ [ ﭘﻮﺷﺶ ] ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ [ ﺑﻪ ﻋﻔﺖ ﻭ ﭘﺎﻛﺪﺍﻣﻨﻲ ] ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ [ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺍﻫﻞ ﻓﺴﻖ ﻭ ﻓﺠﻮﺭ ] ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﺍﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ.» 🆔@meshkatnoor
♻️ قاعده ترجیح صالح مقبول بر اصلح، در انتخاب بین رییسی و جلیلی 🔰 فرض اول – فرد اصلح (A) با ۱۹ امتیاز، مقبولیت ندارد اما فرد صالح (B) با ۱۷ امتیاز، مقبولیت اجتماعی دارد. بنا بر این فرض، از نظر کیفی، فاصله کمی بین آنهاست. در این فرض با توجه به فاصله کم اصلح و صالح مقبول از نظر شرایط کیفی، بدیهی‌ترین تصمیم این است که پس از ناامیدی از ایجاد اقبال برای فرد اصلح، باید به فرد صالح اما مقبول رای داد تا از قدرت یافتن فرد ناصالح جلوگیری کرد. به عبارت دیگر در این فرض، خود «مقبولیت» به یکی از شرایط اصلح بودن تبدیل می شود چون انتخاب آن از مفسده بزرگتری که قدرت یافتن فرد ناصالح است، جلوگیری می کند. در این فرض در حقیقت باز هم شما به اصلح رای داده‌اید. فرض دوم - فرد اصلح (A) با ۱۹ امتیاز، مقبولیت ندارد و فرد صالح (B) که ۱۷ امتیاز داشت و با اصلح فاصله کمی داشت هم مقبولیت ندارد اما گزینه سومی (C) با ۱۲ امتیاز از مقبولیت برخوردار است. در این جا هرچند گزینه (C) به نسبت کسی که امتیازش ۹ است، صالح شمرده می‌شود اما فاصله او با گزینه اصلح خیلی زیاد است. در فرض دوم از آنجا که فاصله اصلح با صالح مقبول از نظر شرایط کیفی خیلی زیاد است، نباید به قاعده خلاف اصل «ترجیح صالح مقبول بر اصلح» تن داد و باید تحت هر شرایطی روی رأی به اصلح تاکید کرد تا ارزش‌های مدیریتی فراموش نشود و مسیر نزولی روز به روز بیشتر نگردد. دلیل آن هم روشن است. در این فرض، شرایط کیفی فرد مقبول به گزینه ناصالح، خیلی نزدیکتر است تا فرد اصلح. حال که صورت مساله و تا حدودی پاسخ آن روشن شد یادآور می‌شوم که بحث «ترجیح صالح مقبول بر اصلح» را یک بار خدمت استادم مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره) مطرح کردم و آنچه در فروض مختلف نوشتم، برگرفته از آموزه‌هایی است که از آن استاد عزیز آموختم. اما اکنون و در شرایط فعلی، آنچه نگارنده از صحنه آرایی انتخابات پیش رو درک می‌کند این است که هر دو گزینه، آقایان جلیلی و رییسی از سلامت مدیریتی و اقتصادی و اعتقاد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و اعتقاد به توان داخلی و ولایتمداری برخوردارند و البته هر یک ویژگی‌های مثبت مختص به خود هم دارند. وقتی با دقت نگاه می‌کنید، از جهاتی آقای رییسی و از جهات دیگری آقای جلیلی، امتیازات بیشتری دارند. تا اینجا آقای جلیلی به دلیل کار کارشناسی مستمر سال‌های گذشته از اشراف بیشتری نسبت به حوزه‌های اجرایی برخوردار است و تفاوت ملموسی با جلیلی سال ۹۲ کرده است اما متاسفانه به دلیل ادبیات نخبگانی، همچنان در برقراری ارتباط با اکثریت توده‌های عمومی و لایه‌های مختلف جامعه مشکل دارد و نتوانسته اقبال عمومی را به شکل گسترده‌ای فراهم کند. به نظرم این موضوع در ادامه مسیر انتخابات نیز تغییر نخواهد کرد. آقای رییسی اما هر چند سابقه مدیریت کلان مستمر و طولانی بویژه در بخش قضا داشته است و مانند آقای جلیلی نسبت به جزییات حوزه‌های اجرا آشنایی ندارد اما اشراف کلی بر مباحث و مشکلات کشور را دارد و به دلایل مختلفی که یکی از مهمترین آنها اقدامات امید بخش ایشان در برخورد با مفاسد و رسیدگی به مشکلات مردم در دوره ریاست قوه قضاییه بوده، از اقبال بیشتری برخوردار است و این موضوع کاملا مشهود است. بنابر این به عقیده نویسنده این سطور، هر چند آقای جلیلی از نظر برخی به دلیل اشراف بیشتر بر بخش‌های اجرا اصلح است اما برخی ویژگی‌های آقای رییسی در کنار اقبال عمومی نسبت به ایشان خیلی بیشتر است. با این وجود از آنجا که این دو مدیر انقلاب اسلامی از نظر کیفی خیلی با هم فاصله ندارند و در معدل‌گیری نهایی از جهت جمیع شرایط نزدیک به هم هستند، بنا بر ضرورت جلوگیری از قدرت یافتن فردی که از نظر ما صلاحیت لازم را ندارد، اجرای قاعده ترجیح صالح مقبول بر اصلح، از طرف کسانی که آقای جلیلی را اصلح می‌دانند، اقدامی عاقلانه و از زاویه‌ای که متذکر شدم، در حقیقت انتخاب اصلح است. در عین حال، طبعا اگر کسی صحنه انتخابات را اینگونه نبیند که بنده می‌بینم، یعنی قائل به این باشد که فرد اصلح از مقبولیت لازم برخوردار است یا در ادامه مسیر آن را کسب می‌کند یا فاصله اصلح با صالح مقبول را زیاد ببیند یا ... حتما باید به تکلیف خود در حمایت از گزینه اصلح عمل کند. در این صورت نه تنها چنین فردی قابل سرزنش نیست که قابل ستایش هم هست. 👇👇👇