✅ یادداشتی از #سوز_دل یا #کمپین_مطالبه از صداوسیما برای دعوت از مراجع تقلید
🔺هماکنون به بهانه #ویروس_کرونا گروهی از خردهگرایشهای خبیث که نامدارترین آنها گروههای وهابی و روشنفکرنماهای سکولار هستند، در فضایرهاشدهٔ مجازی -قتلگاه جوانان- در حال گرفتن ماهی از آب گلآلودند و بر اعتقادات شیعیان که پایههای قویِ عقلی، قرآنی و روایی دارد، میتازند.
🔺حرکت نیروهای ارزشی و انقلابی در پاسخ به شبهات، چندان موثر و موجآسا به نظر نمیرسد. (سوگمندانه باید گفت برخی از انرژیها هم صرف دعوای طب سنتی و جدید میشود.)
آیا صدا و سیما نباید مانند شبهای رمضان، تمام امکانات خود را برای سخن گفتن مستقیم مراجع عظام تقلید با مردم به کار گیرد⁉️
آیا صداوسیما همچنان میخواهد به جای تزریق آرامش واقعی که تنها با علم و معنویت حاصل میشود با مخدرهایی چون موسیقی و #سلیبریتیهای کمسواد به جامعه آرامش کاذب دهد⁉️
🇮🇷 #مراجع_تقلید که مظهر و تلفیق علم و معنویتاند، در طول تاریخ پرافتخار ایران، همواره پناهگاه و ملجأ مردم ما بودهاند.
سخن گفتن مستقیم این بزرگواران با مردم، هم برای مردم آرامشآفرین است و هم جهت پاسخ علمی به شبهات و ایمنسازی روح و روان جامعه لازم است.
⛔️ احتمالا گروهی این امر را بدین سبب برنمیتابند که #شبهات_کرونایی تنها خواص را درگیر کرده، نه تودههای مردم را و اگر به این مباحث ضریب داده شود، گروه بیشتری در معرض شبهات قرار میگیرند.
پاسخ این است:
🔺اولا، آشنایان با فضای مجازی میدانند، با ورود ویروس شبهه در فضای مجازی، احتمال سرایت آن (wanted or unwanted) برای همه وجود دارد. این خاصیت امر دیجیتالی است.
🔺ثانیا، دگر اندیشان با تمام ظرفیت رسانهای در پی انتشار این شبهات هستند.
🔺ثالثا، در آینده ممکن است، ویروسهای شبهات در سطح وسیعتری انتشار یابد و بدیهی است، پیشگیری و مقاومسازی فکری جامعه، همواره بهتر از درمان است. تا کی ما باید پدافندی عمل کرده و منتظر حمله باشیم. آفند، بهترین دفاع است.
به عنوان یک طلبه کوچک برایم چقدر تلخ است که بگویم، شبکههای مسیحی انگلیسی و ایتالیایی زبان (با توجه به تلفات بالای #کرونا در ایتالیا و #تعطیلی_کلیساها) بهتر از امثال بنده وارد میدان شدهاند!!
سیدعلیرضا طباطبائی
دانش آموخته حوزه علمیه قم
دکتری حقوق عمومی
دکتری فضای مجازی
🔸پاسخی کوتاه به نگاه سروش به توسل در عرصه کرونا👇👇👇👇 سروش در مصاحبه خود در مورد کرونا ادعای میکند که دین باید معرفت بخش باشد و انسان را به تفکر وادارد ولی خود وی خدا را محدود به یک معشوق صرف می نماید و معتقد است که حل مشکلات طبیعی و از جمله کرونا را باید در همین عالم مادی و ساز و کارهای آن جستجو نمود . سوال این جاست که در این بیماری فراگیر ، باید از چه کسی کمک بخواهم؟ از کسانی که خود درگیر این بیماری هستند و با فوت هزاران نفر هنوز درمانی قطعی برای آن پیدا نکرده اند یا این که در کنار درمانِ پزشکی، چشم امید به کمک کسی داشته باشم که قدرتش ورای همه قدرتهاست. سروش با تفکیک دینداری به سه شاخه دینداری معیشت اندیش، معرفت اندیش و تجربت اندیش، دینداری همراه با توسل و و دعا را معیشت اندیش و نامعقول دانسته و دینداری صحیح را دینداری مبتنی بر معرفت می داند . در پاسخ باید گفت که این بیماری بهانه ای شد تا ببینم انسان آنقدر ضعیف است که موجودی میکروسکوپی او را از پای درمیآورد، پس باید به دنبال قدرتی فراتر از قدرت انسان بود؛ آیا این معرفتی نامعقول است !؟ پس دینداری متدینان و توسل و تضرع کاملا مبتنی بر معرفت اندیشی است.
🔸حجت الاسلام امیر پژوهنده
🔸https://eitaa.com/meshkatnoor
🔆دیدگاه علامه مصباح یزدی دربارۀ طب اسلامی
✏️آیت الله مصباح یزدی در زمینه طب اسلامی چنین می نویسد:
✅آيا پيغمبر اكرم و ائمه اطهار(ع) در زمينه «طب»؛ مطلب جديدي آوردهاند يا آنچه نقل شده[مثلاً در کتابهای طب النبی و طب الرضا]، كم و بيش در كتابهاي پيشينيان و هم دورههاي آنان هست؟
✅ آيا آنها [منقولات از پیامبر اکرم و اهل بیت]همان دستوراتي است كه در طبهاي قديم باستاني نظير طب يوناني، طب ايراني، هندي و چيني مطرح بوده است،...به هر حال نخستين پرسش در اين باب اين است كه بين آنچه در روايات اهل بيت(ع) راجع به مسايل طبي آمده، با آنچه در كتب يوناني يا كتب ايراني يا ساير تمدنهاي كهن وجود داشته، چه تفاوتي است؟
✅اگر قرار است به مسأله طب اسلامي بها دهيم، و آن را بكاويم و بررسي كنيم كه در اين ميراث ديني، چه چيزهايي وجود دارد كه ميتوان از آن استفاده كرد، بايد طرح تحقيقي عالمانهاي براي اين كار طراحي كنيم.
✅صرف قرائت چند آيه و روايت و نقل يك داستان، مشكل ما را در تحقيق طب اسلامي يا طب نبوي حل نميكند. روايات در دسترس است، كتابهايي هم نوشته شده و شرحهايي نيز براي آن، نگاشتهاند، اينها اگر كارآيي داشت، تا به حال از آن استفاده ميكردند.
✅آيا تعريف از طب بوعلي و محمدبن زكريا رازي، مفهوم طب النبي را شرح ميكند؟ آيا طب النبي همان است كه آنها گفتهاند؟! درحالي كه :
🔹بيشتر مطالب آنان[طب بوعلی و رازی] از يونانيان گرفته شده و براساس نظر و روش آنها پيش رفته و تحقيق شده است. مباني طب بوعلي همان اصول موضوع يونانيان است. مطالبي از قبيل: عناصر اربعه و اخلاط اربعه كه در بدن موجود است مثل: خون، صفرا، بلغم و سودا در طب يوناني و طب باستاني وجود دارد.
🔹پس نميتوان مطالب ذكر شده را طب اسلامي ناميد؛ چرا كه در آنها نه از اسلام اثري پيداست، نه وحي در آن مطالب نازل شده و نه بر تحقيقاتي كه ديگران كردهاند مطلب خاصي اضافه شده است. گاهي مفاهيم براي ما خلط ميشود.
✅اگر گفتيم طب اسلامي همان طب يوناني است ــ يا چيزي شبيه آن يا با يكي از طبهاي باستاني شباهت دارد ـ تحقيق درباره طب اسلامي (به عنوان اسلامي) ديگر جايگاهي نخواهد داشت، و اگر بخواهيم تحقيق كنيم بايد در همان طب سنتي تحقيق كنيم.
✅وقتي ميتوانيم طب اسلامي را به عنوان يك موضوع ويژه تحقيق كنيم كه، بر اين باور باشيم اسلام موارد خاصي را در اين زمينه آورده است و اين ميتواند پيشفرض تحقيق باشد، يعني بدانيم كه اسلام مطلب جديدي را در اين زمينه آورده كه بايد آن را كشف كرد. براي مثال صرف اين كه روايتي را پيدا كنيم كه مسألهاي را مورد تأكيد قرار داده كه هم در قانون بوعلي، هم در كتاب جالينوس، هم در كتاب بقراط و... نشانهاي از اشاره به آن مسأله ديده ميشود نميتوان اظهار داشت كه آن را اسلام آورده است.
✅مرتبه و شأن پيغمبر(ص) هيچ وقت بيان مطالب طبي يا مطالب فيزيكي نبوده، بلكه شأن او هدايت است. دليلي كه ما براي نبوت اقامه ميكنيم اين نيست كه نيازهاي مادي بشر را رفع كند. بشر با تحقيقات علمي خود و به همراه انگيزههايي كه در نهان دارد، ميتواند راه زندگي دنيايي و راه تأمين سلامتي خود را كسب كند.
✅ اگر پيغمبر اكرم و ائمه اطهار مطالبي را در اين زمينهها فرمودهاند، براي اين نبوده كه وظيفه نبوت و رسالت آنان اقتضاء ميكرده است؛ بلكه آن مسايل مصالحي بوده از روي تفضل و كمك به مردم، عنايت ميفرمودند، بيان و راهنمايي ميكردند. وظيفهي اسلام اين نيست كه مطالب طبي بيان كند.
✅در حقيقت، ما اگر طبي به عنوان طب اسلامي نداشته باشيم، هيچ نقصي در دين اسلام يا در انجام وظيفه پيغمبري نيست. اگر در اين زمينه ميخواهيم تحقيقي كنيم، براي دانستن اين مهم است كه بدانيم پيامبر و امامان علاوه بر وظيفه نبوت و رسالت چه كمكهايي به انسانيت كردند و چه مواريث علمي و گرانبهايي براي ما جهت بهرهگيري برجا گذاشتند. پس اولين اصلي كه ما بايد به عنوان يك اصل و پيشفرض تحقيق دربارة طب اسلامي يا طب النبي بپذيريم اين است كه پيغمبر مطالب جديدي آورده باشد.
◀️ منبع: استاد محمد تقی مصباح یزدی، پيشفرضهاي طب اسلامي: پرسشهايي براي پژوهش، همايش طبالنبي(ص) _ سالن همايشهاي رازي دانشگاه علوم پزشكي تهران _85/12/10
طرحهای پژوهشی با موضوع شرور و بلایا 3.pdf
228.7K
موضوعات پژوهشی در مورد «مساله شر در حوزه باورها و ارزشها » از استاد آیت الله کعبی 👆👆👆
هدایت شده از یاحسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان
علامه #جوادی_آملی:
"عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه #کانت و #هگل می پردازد که دانشجویان ما را بی نماز می کند.
♦️ حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
❓❓❓شبهه: چند روزی است که این اشکال را زیاد شنیده ام که :
🔹وظیفه طلبه های حوزه های علمیه، درس خواندن و تبلیغ است نه:
☑️ضد عفونی کردن ماشین ها و معابر
☑️توزیع ماسک و دستکش
☑️پرستاری از بیماران کرونایی
☑️کفن و دفن فوت شدگان در اثر کرونا
☑️امداد رسانی به سیل و زلزله زدگان
*⃣چرا طلبه ها در همه امور دخالت می کنند؟
🔆پاسخ:
✅یکی از وظایف روحانیت، دعوت مردم به خدا و دین داری و انذار است:
" قل هذه سبیلی ادعو الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی"(یوسف، 108)
"فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم"(توبه، 122)
✅بر اساس بیانات اولیای دین، تبلیغ عملی موثرتر از تبلیغ لسانی است و در هدایت مردم کارایی بیشتری دارد:
"کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم"(کافی، ج2، ص105)
✅در وصف پیامبر اکرم در احادیث چنین آمده: " طبیب دوار بطبه"(نهج البلاغه، خطبه 108) یعنی پیامبر اکرم در جامعه حرکت می کرد و بیماری های معنوی را درمان می کرد.
✅پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام) به عیادت بیماران می رفتند، در کفن و دفن یارانشان مشارکت می کردند و با دست خود نیازمندان را کمک و یاری می کردند.
✅قرآن مجید دستور می دهد که در نیکی کردن به همدیگر کمک کنید: " تعاونوا علی البر و التقوی"(مائده، 2)
⬅️امداد و یاری رسانی طلاب جهادی در این ایام که بیماری کرونا برای مردم بحران ایجاد کرده است:
🔹 مصداق تبلیغ عملی آموزه های دینی مانند ایثار و نوع دوستی و رفع حوائج مومنان است.
🔹پیروی از سیره عملی اولیای دین است؛
🔹همکاری در نیکی کردن به دیگران است که توصیه قرآن مجید می باشد.
🔆اقدامات طلاب جهادی موجب شده که: وقتی مردم طلبه ها را در خط مقدم امداد رسانی به بیماران کرونایی و مردم گرفتار و سیل و زلزله زدگان می بینند:
*⃣بسیاری از تبلیغات منفی دشمنان اسلام ضد حوزه و روحانیت که در ذهن مردم بود، رفع شود؛
*⃣همنشینی طلاب با بیماران و مردم گرفتار، موجب تقویت روحیه دینداری مردم شود؛
*⃣مردم، طلاب را از خودشان ببینند که نسبت به مشکلات مردم دغدغه مند هستند، نه قشری منزوی و بی اعتنا به مشکلات جامعه.
🔆بدین گونه است که حضور طلاب جهادی بیشترین تاثیر را در زمینه نشر دین در جامعه ایفا می کند و در راستای وظایف روحانیت انقلابی و دیندار است.
📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
🔆نزاع علم با دین مسیحیت یا با برخی روحانیون مسیحی در اروپا در ایام شیوع کرونا در این قاره⬆️
📢به گزارش خبرگزاری یورونیوز:
🔹انتشار تصاویر تعدادی از کشیشان ارتُدُکس رومانیایی در حالیکه به رسم معمول با قاشق طلای مشترک میان ایمانداران نان مقدس توزیع میکنند، واکنش رسانهها و مقامات این کشور را برانگیخت.
🔹این تصاویر که متعلق به مراسم یکشنبه در شهر کلوژ این کشور است نخستین بار از سوی یک وبسایت خبری محلی منتشر شد. این درحالی است که یک روز پیش از آن رومانی، محدودیتهای سفتوسختی را برای پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا اعمال کرده بود.
🔹بوگدان تاناس، رئیس انجمن پزشکان رومانی در این باره گفت: «بسیاری از کشیشان متوجه نشدهاند که اوضاع از چه قرار است و با توجه به این نکته که سراسقف مسئول نیز به آنها دستورات لازم را نداده بود، به شکل معمول عمل کردهاند.» وی افزود: «این کارها تأثیرش را میگذارد و اگر ۱۰۰ نفر جمعیت در کار باشد، احتمال آنکه یکیشان مبتلا باشد بالاست.»
📡 https://farsi.euronews.com/2020/03/25/romanian-priests-give-communion-with-shared-spoon
*⃣اعمال و رفتارهای خلاف علم، ممکن است توسط طلبه مسلمان یا کشیش مسیحی یا عالم هر دینی انجام شود اما باید مشخص شود که آیا تعالیم آن دین، این رفتارها را توصیه می کند یا این اعمال برخاسته از سلیقه شخصی روحانی آن دین است نه توصیه آن دین خاص.
در صورت دوم، نمی توان رفتار دینداران را مساوی با دین تلقی کرد و دین را مخالف علم معرفی کرد و بر طبل تعارض علم و دین کوبید.
📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
✅شبهه: اگر نظام عالم بر اساس علیت است، پس چگونه خداوند و معصومان می توانند در این نظام علی دخالت کرده و ما را از بیماری ها و خصوصا کرونا شفا دهند؟؟ ✅ پاسخ:
1. سنت ها قوانینی هستند که خداوند در جهان جاری کرده و به طور معمول جهان بر اساس این سنت ها اداره می شود. خداوند می توانست سنت های دیگری نیز در جهان جاری کند. اما همه این سنتها در چارچوب اصل علیت است، یعنی این مطلب که هر حادثه ای علتی دارد و تصادف محال است.
2. خداوند می تواند با معجزه، سنتی را نقض کند و علتی را جایگزین علتی دیگر کند. مثلا وقتی نمرود، حضرت ابراهیم را در داخل آتش افکند، آتش به امر الهی: "قلنا یا نار کونی بردا و سلاما علی ابراهیم"(انبیاء 69)، بر حضرت ابراهیم سرد شد و آسیبی به او وارد نکرد.
3. غیر از جایگزین کردن علتی به جای علتی دیگر، خداوند، و معصومان به اذن خدا، می توانند مستقیما در جهان تاثیر بگذارند. در اینجا نیز علیت نقض نشده است، زیرا علت، خدا یا اهل بیت ع هستند.
4. دخالت خدا و معصومان می تواند در چارچوب همین سنت های رایج، و بدون معجزه نیز باشد، مثلا خدا و معصومان راه درمان را به ذهن دانشمندی خطور دهند و او داروی یک بیماری را کشف کند. یا این که دارویی را که در طبیعت وجود دارد، از راه هایی وارد بدن بیمار کنند و او بدین ترتیب شفا یابد. ✅ حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار https://eitaa.com/meshkatnoor
❓❓❓ شبهه: چرا با این که دینداران به خداوند اعتقاد دارند و خدا را شفادهنده می دانند اما در بیماری ها مانند کرونا به پزشک و دارو مراجعه می کنند؟
☑️یکی از آسیب های دین شناسی، نگاه جزیی به بخشی از متون دینی و نادیده گرفتن بخش های دیگر است. در حالی که، شیوه صحیح این است که برای نسبت دادن نظریه ای به اسلام، باید به تمام آیات و احادیث مرتبط با موضوع بحث توجه کرد، سپس نظریه اسلام در آن موضوع را استنباط کرد.
با توجه به مقدمه بالا می گوییم:
✅ قرآن مجید از یک سو، خدا را شفادهنده معرفی می کند:" و اذا مرضت فهو یشفین"(شعراء، 80)
🔹 همچنین، در قرآن مجید، حضرت عیسی شفا دهنده بیماری ها معرفی شده است: "ابری الاکمه و الابرص ... باذن الله"(آل عمران، 49)
🔹همچنین در قرآن، عسل هم به عنوان شفا دهنده معرفی شده است: " یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس"(نحل، 69)
🔆با تدبر در این آیات به این نتیجه می رسیم که اگر چه شفا دهنده اصلی خدا است اما این شفا از مجرای امور معنوی(مانند دعا و توسل به اولیای الهی) و از مجرای امور مادی(مانند عسل) در جهان هستی ظهور می یابد و تجلی می کند.
🗝 همچنین مشخص می شود که در دین الهی: هم به اسباب مادی شفای بیماری و هم به اسباب معنوی شفای بیماری توجه شده است.
⏺ انسان دین دار بر اساس تعالیم دینی، هم به توکل بر خدا و توسل به پیامبران و اهل بیت می پردازد و هم سراغ اسباب مادی شفای بیماری(اعم از پیشگیری و داروها) می رود و این دو منافاتی با یکدیگر ندارد؛ زیرا طبق احادیث اهل بیت (علیهم السلام):
"ابی الله ان یجری الاشیاء الا باسباب"(کافی، ج1، ص183) خداوند با استفاده از اسباب، امور را تدبیر می کند و بر اساس آیات و احادیث، این اسباب هم شامل اسباب معنوی است هم شامل اسباب مادی.
🔆داستان ذیل که در متون دینی نقل شده، مدعای بالا را روشن می سازد:
🔹حضرت موسی (ع) بیمار شد. بنی اسرائیل نزد او آمدند و بیماری او را شناختند و گفتند: اگر فلان دارو را مصرف کنی، شفا یابی.
🔹موسی (ع) گفت: مداوا نمی کنم تا خدا مرا بی دوا بهبود بخشد. پس بیماری او طولانی شد.
🔹 خدا به او وحی فرمود: به عزت و جلالم سوگند! ترا عافیت نمی دهم تا به دوائی که گفته اند درمان کنی.
🔹پس موسی به بنی اسرائیل گفت: داروئی که می گفتید به آن مرا معالجه می کنید، بیاورید.
پس او را مداوا کردند و بهبود یافت.
این در دل موسی (ع) حالت شکوه و اعتراضی را پدید آورد.
🔹خدای تعالی به او وحی فرستاد: "خواستی حکمت مرا به توکّل خود باطل کنی، چه کسی غیر از من داروها و منفعتها را در گیاهان و اشیاء نهاد؟"
📝 منبع: ملا مهدی نراقی، جامع السعادات، جلد سوم، ص 228؛
شیخ عباس قمی، سفینه البحار، ذیل ماده "مرض"
📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی