⬆️⬆️⬆️⬆️ادامه
🔸اکنون براساس این تحلیل، میتوان گفت: هر موجودی که در این عالم، وجود برایش ضروری نیست و به تعبیر فلسفی "ممکنالوجود" است، نیاز به علتی دارد که آن را به وجود آورد. آن علت نیز چنانچه وجود برایش ضروری نباشد، نیاز به علت دیگری دارد که او را به وجود آورد. به لحاظ عقلی، این وضعیت تا جایی ادامه مییابد که به علتی که وجودش از خودش است، منتهی شود؛ زیرا در غیر این صورت، لازم میآید که موجودی پدید نیاید. در حالیکه میدانیم، موجود یا موجوداتی در این عالم هستند. پس این عالم باید دارای علتی باشد که وجودش از خودش است و در هستی خود نیازی به علت دیگری ندارد و این موجود خداست. از همینجا روشن میگردد، موجودی که وجود برایش ضروری و انفکاکناپذیر است (خدا)، در هستی خود به علت دیگری نیاز ندارد و این پرسش که علت این موجود کدام است، منطقا درباره او منتفی است.
✅نکته مهم: در استدلال مزبور فعلا برای ما موضوعیت ندارد که این موجود آیا همان خدایی است که یونانیان، یهودیان، مسیحیان، بوداییان، هندوها، مسلمانان و .... به آن اعتقاد دارند یا خیر؟ بلکه حتی آیا آن موجود، ماده (material) است یا امری غیر از آن است؟ و یا اینکه اساسا آیا این موجود واحد است یا متعدد؟ بلکه باید گفت: تکلیف این مسائل مختلف با سایر استدلالهای عقلی روشن میگردد.
پس فعلا هیچیک از اینها در استدلال مزبور موضوعیت ندارد.
🔆بلکه نتیجه استدلال یادشده در اینجا صرفا آن است که باید در این عالم، علتی که وجودش از خودش است و به تعبیری وجود برایش ضروری است و نیاز به علت دیگری در وجود خود ندارد، تحقق داشته باشد. و این موجود خدا و پدیدآورنده سایر موجودات است.
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️ادامه
🔴بررسی و ارزیابی بخش دوم
❎نویسندگان، معانی متعددی را برای "معنای زندگی" بیان کردهاند. در این میان، به اعتقاد ما در معنای زندگی، دو عنصر مهم، نقش اساسی و بهسزایی را ایفا میکنند که عبارتند از: ۱. هدف زندگی؛ ۲. قرار دادن کل حیات و زندگی انسان در راستای آن هدف.
❓❓اکنون پرسش اساسی آن است که هدف معقول و بایسته در زندگی انسان چیست؟؟ اینجاست که پاسخ به این پرسش با "جهانبینی" و نوع نگرش و بینشهای انسان، ارتباط وثیقی پیدا میکند. لذا در طلیعه این نوشتار بیان کردیم که پاسخ بخش دوم، وابسته به بخش اول آن است و به تعبیری ارتباط منطقی با آن دارد.
🔺 به اعتقاد ما اجمالا هدف معقول و بایسته انسان با ملاحظه ابعاد گوناگون وجودی وی (ابعاد بینشی، گرایشی و توانشی) و رابطهای که با مبدا هستی خود (خدا) دارد، به دست میآید. این هدف که استدلال عقلانی نیز از آن پشتیبانی میکند، صرفا "قرب الهی" است (ر.ک: الهیراد، انسانشناسی، درس پنجم).
🔻 البته میتوان فرض کرد که یک فرد ملحد و آتئیست نیز در زندگی، برای خود هدف یا اهداف مادی و دنیوی ترسیم کند و طبعا در راستای آن، زندگی و حیات خویش را معنا ببخشد؛ اما در این هنگام باید گفت که آیا هدف او معقول، منطقی و قابل دفاع است؟؟؟
🔶وانگهی، هر یک از جهانبینیِ الهی و الحادی، نتایج اساسی و متمایزی را در پی دارد که نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد. پارهای از آنها بدین شرح است:
♦️۱. منطقاً زمینهی نومیدی و یاس و خودکشی در برابر شکستها، آسیبها، مشکلات، بلاها و طوفانهای سهمگین زندگی برای یک آتئیست و فردی که اعتقاد به خدا و جهان واپسین ندارد، بسیار هموار و مهیاست. چنانکه برخی از اینان همچون آلبرکامو، صادق هدایت و ... دست آخر همین مسیر را در پایان زندگی خویش برگزیدهاند.
♦️۲. پارهای از موضوعات و احکام اخلاقی همچون ایثار و از خودگذشتگی، گذشتن از لذایذ دنیوی و مادی، جانبازی و شهادت و ...، برای یک آتئیست و در واقع کسی که عالم را منحصر در همین ماده و طبیعت میداند، منطقاً بیمعنا و مهمل است. زیرا این رفتارها با اهداف مادی و دنیوی وی اصلا سازگاری ندارند.
♦️۳. ضمانت اجرا در برابر احکام اخلاقی از یک سو و قدرت بازدارندگی انسان در برابر تمایلات، غرایز و هوا و هوسهای مهلک و سرکش از سوی دیگر، برای انسان خداباور و کسی که به پاداش و عذاب الهی معتقد است، منطقا قویتر و شدیدتر میباشد. اما از آن سو، زمینه فساد و سرکشی، برای انسان ملحد و آتئیست به ویژه در مواردی که هیچ چشم بینا و ناظری وی را تحت کنترل و نظارت ندارد، بسیار سهل و آسان است.
📝حجت الاسلام علی قربانی؛ دانش پژوه دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی
🌐 @meshkatnoor
نقد تفصیلی مغالطه آتئیست؛ نویسنده مهدی میرخلف .pdf
276.6K
نقد تفصیلی کلیپ «مغالطات آتئیست»؛ مهدی میرخلف(دانش پژوه دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی)
🌐 @meshkatnoor
ویراست3.pdf
13.04M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه رحلت آیت الله مصباح یزدی
🔻(شماره نوزدهم و بیستم)
🔹در این شماره از دیدهبان اندیشه، علاوه بر مرور زندگی پر خیر و برکت حضرت علامه مصباح یزدی و بازتاب اندیشهها در ایام رحلت ایشان، به پنج محور مهم و اساسی از اندیشههای آیتالله مصباح یزدی(ره) که اخیرا بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران و ژورنالیستهای علمی بوده است، پرداخته میشود.
این پنج محورعبارت است از:
1. نقد سکولاریسم در اندیشه آیتالله مصباح یزدی (ره)
2. اسلام ، خشونت و دموکراسی در اندیشه آیتالله مصباح یزدی(ره)
3. سیری در اندیشه ولایت فقیه
4. تبیین علم دینی
5. تعدد قرائت ها و پلورالیسم
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net 🌐 @meshkatnoor
مصباح اندیشه و سیاست دینی
نقدِ نوشته دکتر کدیور درباره آیتالله مصباح
بعد از ارتحال آیتالله مصباحیزدی(ره)، در کنار انتشار موجی از پیامها و یادداشتهای تسلیت، و برگزاری مراسمهای متعدد بزرگداشت، برخی نوشتهها و گفتارهای انتقادی درباره ایشان نیز منتشر شد. از جمله مطالب انتقادی، نوشته دکتر محسن کدیور در تاریخ 15 دی تحت عنوان «مصباح خشونت و استبداد دینی» است. مقاله کوتاه ایشان در دو بخش اصلی «من و مصباح» (در 3 بند) و «مختصات مصباح سیاسی» (در 4 بند) تنظیم شده است. نوشتار حاضر، به بررسی نوشته وی میپردازد.
👇👇👇
http://farhikhtegandaily.com/news/50708/ 🌐 @meshkatnoor
گستره دین 12.mp3
11.89M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه دوازدهم ( جلسه پایانی)
🔹بحث قلمرو و گستره دین (این بحث مبنا بسیاری از مسائل دین پژوهی، فلسفه دین و کلام جدید است. امروز تلاش هایی که در جهت دین زدایی از کشورهای دیندار به خصوص در جمهوری اسلامی صورت می گیرد در چند مرجله است که مبنا و مبدا آن همین مساله تشکیل میدهد.
🔹جایگاه دین با خدا، معنویت و آخرت و دنیا
🔹نقد و بررسی شبهات سکولاریسم، پلورالیسم و زبان دین
🔹 مفاهیم دینی آیا یکسری اعتباریات نسبی هست؟ معرفت تا کجا میتواند یقینی باشد؟
⏰ 18 آذر 1380
🔻 لازم به ذکر است که این بحث،یکی از فوقالعادهترین درسگفتارهای استاد مصباح هست که هنوز به چاپ نرسیده است.
⚜️ @Taammolat74 🌐 @meshkatnoor
Sound_2021_01_19_18_58_24_984.mp3
19.61M
🔉 سلسله نشستهای همایش ایمان و چالشهای دنیای معاصر
🔶 نشست یازدهم: تعبد ایمانی و چالشهای عقلانی فرارو
🎙حجت الاسلام دکتر محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین
🔶برگزار کننده: پردیس فارابی دانشگاه تهران و انجمن کلام اسلامی حوزه
🌐 @meshkatnoor
📚 #معرفی_کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
✍️پدیدآورندگان: (حجج اسلام : محمود فتحعلی ، دکتر مجتبی مصباح ، دکتر حسن یوسفیان )
👓زیر نظر : آیت الله #مصباح_یزدی (ره)
📄تعداد صفحات 540
🗃ناشر : موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه)
♦️آشنایی با کتاب:
در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرم افزاری و تولید #علوم_انسانی_اسلامی و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ، به عنوان پیش نیاز طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزش و پرورش ، معاونت پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را به مثابه ی یکی از پیش نیازهای هرگونه سیاست گذاری ، برنامه ریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور ، در دستور کار و اولیت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیه ی طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی ، با رهنمود آیت الله مصباح یزدی ره تهیه ی طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار گردید .
در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاه ها ، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است .
#نوآوری_ها
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🌀 @kashkolenab 🌐 @meshkatnoor
❎ آخرین آرزوی علامه مصباح یزدی چه بود؟
🔸دکتر علی مصباح فرزند ارشد علامه مصباح در جلسه کانون طلوع موسسه امام خمینی ره گفت ایشان در آخرین روزهایی که در بستر بودند و به زحمت می توانستند صحبت کنند بارها ما را خواستند و آخرین آرزوی خودشان را مطرح می کردند حتی یک شب نیمه شب مرا صدا زدند فرمودند تنها آرزوی من این است که یک فهرست از موضوعات موردنیاز و مشکلات فکری جامعه تهیه کنید و برای آن ها جواب تهیه کنید.
🔸 اگر این کار انجام شود. دیگر آرزویی ندارم. یک بار هم فرمودند همین الان بروید دنبال این کار و شروع کنید.
🔹انشاالله شاگردان استاد علامه، این وظیفه را به عهده خواهند گرفت.
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
از همه علاقه مندان دعوت می شود که با ورود به لینک ذیل 👇👇👇وارد صفحه سمینار شوند. https://engage.shatel.com/b/moh-rwr-0c6-xuj
10.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 نقش علامه آیت الله مصباح در علوم انسانی و نیز ارتباط حوزه علمیه قم با عرصه بین الملل
🌐 @meshkatnoor