🔴 روش تفسیری آیةالله مصباح
آقای رسول جعفریان دربارهی روش تفسیر آیةالله مصباح چنین گفته:
«خودش فیلسوف بود یعنی به تفسیری از دین باور داشت که بسیاری از علمای اسلام آن را انحراف از نوع بدخیم آن میدانستند و دغدغهی آنرا داشتند»
به بهانهی این جمله، دربارهی روش تفسیر آیةالله مصباح و نسبت ایشان با تفسیر فلسفی، چند نکته عرض میکنم؛
1- آقای مصباح، یک فیلسوف و متکلم بود اما این تصور غلطی است که؛ «هر کس فیلسوف است یعنی تفسیرش از منابع دینی فلسفیاست»، این گزاره، هم کلیّت ندارد،(طباطبائی، المیزان، ج1،مقدمه ص6)، و هم دربارهی آقای مصباح، انتسابی واضحالبطلان است؛ روش تفسیری آقای مصباح، «اجتهادیفقاهتی» بود؛ یعنی همانند سایر فقهاء معتقد بود؛ تفسیر قرآن، باید بر اساس همهی قواعد و قرائن عقلائیِ معتبر، باشد(مصباح، قرآنشناسی ج2،ص158)، تمام بخشهای تفسیری ایشان نیز بر اساس همین روش است؛ روش ایشان در تفسیر، هیچربطی به روش تفسیر فلسفی ندارد.
2- آقای مصباح معتقد بود بخشی از اندیشههای زیربنایی و اعتقادی اسلام، دربارهی هستی، و به روش برهانی است و لذا ماهیتی فلسفی دارد؛ از اینرو مکتب اسلام را در بخشی از اندیشههای زیربنایی، مکتبی فلسفی میدانست؛ اگر منظور ایشان از انحراف بدخیم، همین باشد، باید به عرض ایشان رساند که قریب به اتفاق علمای اسلام، همین برداشت را از مکتب اسلام دارند؛ اینکه؛
«خدا هست چون امام صادق گفته!»،
روشی نیست که علمای اسلام در پیش گرفته باشند.
3- آقای مصباح معتقد به مبانی صدرائی بود، اما هیچیک از گزارههای وحیانی را بر پایهی این آموزههای فلسفی تفسیر نمیکرد؛ اینکه کسی تصور کند چون آقای مصباح، صدرائی بود پس خداشناسی در قرآنش را هم با همان مبانی نوشته، احتمالا از بیاطلاعی نسبت به کتب تفسیری ایشان است.
4- آقای مصباح به تحلیلهای عقلی که از متن آیات و روایات برداشت میشد توجه میکرد؛ این خصوصیت، تفسیر او را از دین، قابل ارائه به مجامع علمی، و جهانی میکرد و به مکتب اسلام قابلیت دفاع میداد؛ این خصوصیت همان خصوصیتی است که مورد قبول قریب به اتفاق متکلمان اسلام است و در روایات نیز شواهد متعددی بر ارزشمندبودن این خصوصیت میتوان یافت(کافی،ج1ص87«أ فهمت یا هشام...») البته این خصوصیت، برای دینستیزان بسیار ناگوار بود، اما گمان نمیکنم برای کسی قابل قبول باشد که بسیاری از علمای اسلام، این خصوصیت آقای مصباح را انحرافی بدخیم بدانند.
5- مرحوم آیةالله مصباح در کنار تفسیر هر کدام از آموزههای دینی، نظریهی برخی اندیشمندان را نیز بیان و عقلاً نقد میکرد تا برتری نظریهی قرآن بر سایر نظریات را نشان دهد؛ اگر منظور از تفسیر فلسفی دین، همین باشد، گمان نمیکنم عالمی اسلامی را بتوان یافت که اینکار را انحراف بداند چه رسد به اینکه آنرا انحراف بدخیم بداند.
6- آقای مصباح گاه از برخی آموزههای وحیانی، یک تحلیل عقلانی به دست میآورد که آن را به عنوان مقتضای عقلانی آموزههای وحیانی میدانست؛ در واقع آقای مصباح از آموزههای وحیانی به سمت تحلیلهای عقلی میرفت نه از تحلیلهای عقلی به سمت آموزههای وحیانی، و البته این کار نیز در چارچوب روش اجتهادیفقاهتی بود که در کتب روش و قواعد تفسیر بدان تصریح شده(بابائی، قواعد تفسیر قرآن، فصل ششم؛ رجبی، روش تفسیر قرآن، فصل دوم، قاعدهی ششم)
کوتاه سخن اینکه آقای مصباح یک فیلسوف بود اما؛
روش تفسیریاش، اجتهادیفقاهتی،
و معتقد به دفاع عقلانی از اعتقادات دینی بود،
از تحلیلهای عقلانیِ وحی بهره میبرد
و در کنار تفسیر گزارههای وحیانی، به نظریات اندیشمندان، و برتری نظریهی قرآن، بر نظریهی آنان نیز همت میگماشت؛
معتقد به مبانی صدرائی بود اما نه در فلسفهاش از آیات استفاده میکرد و نه در تفسیر آیاتش از ظهور عرفی تخطی میکرد؛
اینخصوصیاتش مشهورتر از آناند که کسی انکار کند.
عدهای از روشنفکران، ایشان را منحرف میدانستند، اما انحرافش را به جهت ابعاد فلسفیاش نمیدانستند، بلکه ایشان را عوامزده و خشن توصیف میکردند، و گروهی از سیاسیون نیز آقای مصباح برایشان دغدغه شده بود اما آنها نیز بهجهت تفسیر فلسفیاش از دین نبود بلکه خدا خدا میکردند که ایشان از اشتغالات فلسفی و تفسیرهای قرآنیاش خارج نشود.
برچسبهای مختلفی به آقای مصباح زده شده؛ مُضحکترین آنها این تعبیر است که کسی بگوید:
«بسیاری از علمای اسلام، آقای مصباح را منحرف از نوع بدخیم آن میدانستند!»
آنچه برای ما موضوعیت دارد شخصیت ایشان است زیرا میتواند الگویی کامل، برای یک طلبهی رسالتمحور در عصر حاضر باشد.
خدا ایشان را با اولیائش و دشمنانش را با اولیائشان محشور فرماید.
https://eitaa.com/farbehi
3132941159218.mp3
4.64M
✅ آمادگی #ماه_رجب
🔹 توصیه های مقام معظم رهبری در آستانه ماه رجب👆👆👆
🌐 @meshkatnoor
📱همزمان با چهلمین روز ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدسسره) «نرم افزار اندروید آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدسسره)» منتشر شد.
👇لینک دانلود👇
🌐 https://mesbahyazdi.ir/files/app/ketabkhan.apk 🌐 @meshkatnoor
سیر مطالعاتی آثار علامه آیت الله مصباح یزدی.pdf
1.55M
به مناسبت اربعین استاد مصباح: سیر مطالعاتی آثار علامه آیت الله مصباح منتشر شد. 👆👆
🌐 @meshkatnoor
#نشست_مجازی
#فلسفه_دین_اسلامی
🔺به همت #قطب_علمی_فلسفه_دین اسلامی و موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی برگزار میشود:
🔶 دومین نشست از سلسله نشستهای علمی #مصباح_معرفت؛
✅ نشست علمی با موضوع "اسلامی سازی علوم از منظر علامه مصباح"
🎙با ارائه حجت الاسلام دکتر صفدر_الهی_راد
📅 یکشنبه 26 بهمن 99 / ساعت 10
📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 http://meeting.iict.ir/qotb 🌐 @meshkatnoor
mesbah-marefat01.mp3
16.13M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 نخستین نشست از سلسله نشستهای علمی #مصباح_معرفت؛
📌 با عنوان «نسبت دین و اخلاق از منظر علامه مصباح»
🎙با ارائه:
آقاي دکتر #امیر_خواص، عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)
📅 پنجشنبه 23 بهمنماه 99 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥افشاگری #نفوذ اندیشه های انحرافی در کتب #فلسفه_سیاسی دانشگاه / کدوم کشور تئوری براندازی خود را به دانشجویانش تعلیم می دهد؟!
🎤دکتر شهریار #زرشناس
#خطر_علوم_انسانی_غربی
#علوم_انسانی_اسلامی
#حتما_ببینید 💯
✳️ @kashkolenab 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خطر غرب گرایی برای کیان نظام اسلامی از نظر امام خمنیی
💥شاید بتوان یکی از مهمترین مصادیق سخن امام را در عرصه علوم انسانی رایج در فضای دانشگاهی دانست.
🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥هشدارهای جدی رحیم پور ازغدی نسبت به نفوذ سکولاریسم در فضای علمی کشور در حضور آقای هاشمی رفسنجانی
#حتما_ببینید 💯
🌐 @meshkatnoor
✏️آزادی اهانت یا آزادی بیان...؟؟
✅ دیر زمانی از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نگذشته بود که کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی، یک نویسنده مسلمان هندیالاصل دارای تابعیت انگلستان، انباشته از توهین و افترا و اهانت به مقدسات اسلامی منتشر شد؛ و تبلیغات فراوانی حول و حوش آن به راه افتاد.
⬅️ تظاهرات و واکنشهای فراوانی در مقابل آن صورت گرفت و عدهای از مسلمانان به شهادت رسیدند و اوضاع جهان اسلام ملتهب گردید. در چنین شرایطی امام خمینی(ره) فتوای تاریخی خود را درباره ارتداد سلمان رشدی اعلام کردند. ایشان در این پیام، این فرد را کافر خوانده و اعدامش را مجاز خواندند.
▫️مهمترین سوالی که در این بین مطرح میشود این است که مگر امام خمینی(ره) در ابتدای انقلاب طرفدار آزادی بیان و آزادی رسانهها نبودند؟ پس چرا حکم به ارتداد این نویسنده دادند؟
🔹 در جواب این سوال باید گفت که چه در نظر اندیشه ورزان در باب آزادی و چه در قوانین مدون، آزادی مطلق و صرف و «رها» معنا ندارد. آزادی در اسلام نیز دارای چهارچوبی است. مبنای نظری و عملی امام خمینی(ره) در این نکته نهفته است که اسلام، همانگونه که بر اصل آزادی تأکید کرده، خود نیز قیدهایی برای آن تعیین نموده است و قانون اساسی ما نیز ـ که منبعث از اسلام میباشد ـ بر اساس آن، تمهیداتی برای آزادی قائل شده است و همچنان که گفتیم، این تمهیدات مختص به اسلام نیست.
🔸 امام در اینباره میگویند: در مملکت ما آزادی اندیشه هست. آزادی قلم هست. آزادی بیان هست. ولی آزادی توطئه و آزادی فسادکاری نیست. شما اگر توقع دارید که ما بگذاریم بر [علیه] ما توطئه کنند و مملکت ما را به هرج و مرج بکشند، به فساد بکشند و مقصودشان از آزادی این است، در هیچ جای دنیا همچو آزادی نیست.
🔻بنابراین، امام در اندیشه خود قیودی بر اصل آزادی قائل شدهاند و شاید یکی از اصول حاکم بر سیره عملی در باب فتوای ارتداد سلمان رشدی، طرح این مسأله باشد که سلمان رشدی از این اصل تخطی کرده و آزادی اهانت را جایگزین آزادی بیان نموده است و به اعتقادات یک میلیارد و نیم مسلمان توهین کرده است.
📌آدرس کانال دکتر شرف الدین؛ مدیر گروه چامعه شناسی موسسه آموزشی امام خمینی 👇👇👇
🆔 @sharafoddin_ir
mesbah-marefat02.mp3
8.19M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 دومین نشست از سلسله نشستهای علمی #مصباح_معرفت؛
📌 با عنوان «اسلامیسازی علوم از منظر علامه مصباح»
🎙با ارائه:
حجت الاسلام دکتر #صفدر_الهی_راد
📅 یکشنبه 26 بهمنماه 99
🌐 @meshkatnoor
✳️ كارگروه دينشناسي گروه اعتقادات مركز ملي با همكاري ميز تخصصي تعميق باورهاي ديني برگزار ميكند
✅ سلسله نشست ايمان و شبهات
🎤 ارائه: جناب حجت الإسلام و المسلمين آقاي دكتر محمد جعفري، عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)
🗓 دوشنبه 1399/11/27 ⏰ 19
🔶 نشاني ورود به جلسه👇👇👇
🌐 http://Irwbr.ir/4QNA9
👆🏼نشریه فرهنگ پویا؛ ویژهنامهی ارتحال
حضرت علامه مصباح یزدی(قدسسره) را در شماره 45 منتشر کرد
🌑 شما میتوانید این ویژهنامه را از اینجا 👇 مطالعه و یا دانلود کنید
http://dpfqom.iki.ac.ir/system/files/files/Pouya-45.pdf
http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1199
🌑 برای تهیه نسخه چاپی به شمارۀ 02536624811 و یا ادمین کانال سفارش دهید.
#مناسبتی
#نشریه_فرهنگ_پویا
🆔 @farhang_puya 🌐 @meshkatnoor
‼️بحران دهشتناک و خطرناک آینده جمعیتی
🔺جمعیت شناسی رشته ای است که تحلیل آینده جمعیتی یکی از وظایف ذاتی آن بوده و جمعیت شناس بدون تحلیل مسایل و چالش های فراروی جمعیت نمی تواند به سیاستگذاری های جمعیتی به درستی جهت دهی کند.
🔺کاهش نرخ زاد و ولد در کشور ما به خصوص پس از کرونا بسیار تکان دهنده است. آینده نگری جمعیتی به ما می گوید با ادامه این روند، نه تنها فرزندان ما، بلکه حتی بسیاری از ما با بحران هایی به مراتب خطرناکتر و طاقت فرساتر از مشکلات اقتصادی فعلی مواجه خواهیم شد. این یک تحلیل و پیش بینی در خلأ نیست، بلکه ریشه در واقعیتی است که در حال شکل گیری است و برخی از کشورها با آن دست به گریبانند.
🔺کاهش جمعیت، ادامه حیات دیندارانه را در ابعاد مختلف به شدت متأثر از خود خواهد کرد. نمی توان روضه مکشوف خواند. تنها اشارتی برای آشنایان با مبانی وهابیت و تکفیر و زمینه پذیرش فکری آنها در میان همفکرانشان و نیز تاریخچه جنایات آنها کافی است تا کابوس قدرت یافتن دوباره آنها بر کیان شیعه، خواب را از چشمان آنها ربوده و از تصور ابعاد دهشتناک آن تنشان به لرزه در آید.
ما بدون اینکه کنترل جمعیت داشته باشیم در معرض خطر بودیم، وای از زمانی که با دست خودمان در بین انبوهی از گرگهای درنده، به کم شدن خودمان راضی شدیم:
اَللّـهُمَّ اِنّا نَشْكُو اِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَغَيْبَةَ وَلِيِّنا، وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَقِلَّةَ عَدَدِنا، وَشِدّةَ الْفِتَنِ بِنا، وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا
🔺خدا نیاورد!! اما در آن روزی که فجائع غیرقابل تحمل آینده جمعیتی را با تمام وجودمان درک کنیم، خواهیم دانست که بخش زیادی از مشکلات و موانع فرزندآوری امروز یا موهومی بوده و ریشه در رفاه طلبی ما داشته و یا با اصلاح باورها و سبک زندگی، به راحتی قابل تحمل بوده است.
🔺ما هم دوست داریم که به آینده خوشبین باشیم ولی وقتی نقد امروزی باورها و رفتارهای تغییر یافته و نادرست جامعه را با سنت های الهی می سنجیم، می یابیم که خوش بینی به آینده، نسیه و سرابی بیش نیست:
❗️إنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم
❗️وکَمْ أَهْلَکْنَا مِن قَرْیَةٍ بَطِرَتْ مَعِیشَتَهَا فَتِلْکَ مَسَاکِنُهُمْ لَمْ تُسْکَن مِّن بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِیلًا وَکُنَّا نَحْنُ الْوَارِثِینَ ✍️ حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی موسوی ٰ؛ دانش آموخته سطح عالی کلام و استاد حوزه 🌐 @meshkatnoor
✍️ اولا بسیار جالب است از فردی که تا چندی پیش با همه مظاهر تمدن غرب مخالف بوده حالا دیدار با پاپ را نماد تمدن حوره نجف می پندارد!
🔹ثانیا اگر چنین دیدارهایی افتخاری هم داشته باشد جهت اطلاع شما بیش از 30 سال پیش علامه مصباح به عنوان نماینده حوزه قم با پاپ ژان پل دوم دیداری تاریخی داشتند و پاپ از امام خمینی ره به عنوان احیاگر اسلام و ادیان توحیدی یاد کرد و گفت ما نیز حیات خود را مرهون امام خمینی می دانیم.
🔸جای بسی شگفتی است که پاپ از امام خمینی به خاطر مقابله با سکولاریسم و احیای دین تشکر می کند ولی مهدی نصیری از تقابل حوزه علمیه قم با سکولاریسم اظهار ناراحتی می کند!
🔹بی تردید این گونه مواضع متناقض، اختصاص به ایشان ندارد.،برخی دیگر هم مواضعی با 180 درجه متفاوت نسبت به مواضع ابتدای انقلاب داشته و دارند. امام خامنه ای همه این فراز و نشیب های فکری را معلول نداشتن مبانی محکم می دانند.
🔺 قاسم روانبخش 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از "رِدا"
👌برای اولین بار بعد از 32سال
🔥سلسه گفتگوها پیرامون #منشور_روحانیت
قسمت پنجم
امشب گفتگوی #ویژه
گفتگو با حضرت آیت الله محمود رجبی
(عضو شورای عالی حوزه های علمیه)
🎬 روایت دوم انقلاب
ارتباط👇
@admin_reda
🏷 ایتا
🆔 @redaaa
📱 اینستاگرام
🆔 https://instagram.com/revayat.reda?igshid=vr2d6b4d5zh2
📺 آپارات
🆔 https://www.aparat.com/sabertareen
نشست۸ ، استاد ربانی ، سوال۳-Segment 1.mp3
2.04M
⁉️چرا کلام تدریسی در حوزه ها و دانشگاه ها، ناظر به عمل نیست و در عمل نمی آید؟ راهکار عملی کردن آن چیست؟ شما برای عینی کردن اعتقادات برنامه ای دارید؟
🎙 پاسخ حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
#مشاوره_طلبگی
صوت کامل وبینار 👇👇👇https://eitaa.com/kalamkermanshah/651)
✳️ @kashkolenab
🌐 @meshkatnoor
#خلاصه نموداری کتاب #مباحثی_در_کلام_جدید
این اثر مشتمل است بر پارهای از مهمترین مباحث کلامی جدید که به قلم گروهی از محققان به نگارش درآمده است.
چیستی و گستره کلام جدید، #تعریف_دین، #خاستگاه_دین، #زبان_دین، #عقل_و_دین، #علم_و_دین، #اخلاق_و_دین، #معنویت_مدرن_و_دین، #کثرتگرایی_و_دین، #معجزه، و #مسئله شرّ عناوین فصلهای یازدهگانه کتاباند.
اهتمام پدیدآورندگان بر این بوده است که مطالب مطرح شده از اختصاص داشتن به فضای مسیحیِ غربی آن خارج گردد و ناظر به مسائل ا اسلامیِ بومی نیز باشد.
🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا این که می گویند وظیفه ما عمل به تکلیف است بدون در نظر گرفتن نتیجه، با عقلانیت سازگاری دارد ؟
#دین
#هشتگ_دین
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ معرفی حضرت آیتالله محمود رجبی (دامت برکاته)، رئیس جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir