✍نقدی بر امکان امر دینی :
✍چندی است بیژن عبدالکریمی پیش و پس از چاپ کتاب امکان امر دینی در جهان معاصر ،در این دانشگاه و آن دانشگاه به تییین امکان امر دینی می پردازد و گویا مانند اسلاف روشنفکر خود بنا بر آن دارد که به عنوان یک ایدئولوگ در این عرصه شناخته شود . بنده کتاب را نخوانده ام اما یکی دو سخنرانی را از وی در این زمینه شنیده ام و بر پایه همان چند نکته را متذکر می شوم : ✍ایشان در مباحث خود به دنبال نفی علم دینی و به تعبیر دقیقتر علوم انسانی دینی است اما عنوان کتاب و یا سخنرانی هایشان ،به هیچ وجه وافی به مقصود نیست . زیبنده یک کار علمی، شفافیت مفاهیم کلیدی آن است . این اشکال به کار قبلی عبدالکریمی هم که تحت عنوان پایان تئولوژی به چاپ رسیده بود، وارد است که مراد از پایان یافتن الهیات در دوره معاصر چیست ؟ و غرض وی از این ایهام و ایهامها چیست ؟
✍ عبدالکریمی مدعی آن است که امر دینی در عرض امر عرفی قرار گرفته است و از دستاوردهای آن خود را محروم نموده است. اگر مراد از امر عرفی، تجدد و مبانی آن باشد این ثنویت کاملا قابل دفاع است زیرا مبانی تجدد کاملا سکولار است . اما هیچ گاه نگرش دینی خود را از دستاوردهای دنیای مدرن نه در عرصه علمی و نه در عرصه فناوری محروم نکرده است . هیچ یک از اندیشمندان برجسته و صاحب نظر حوزوی در عرصه علوم انسانی ، اسلامی سازی را به معنای نفی علوم رایج انسانی غرب نگرفته اند بلکه تاکید بر پالایش و تکمیل آن بر اساس مباحث عقلی و دینی دارند اما وی آگاهانه این نگرشها را مغفول قرار می دهد و صرفا از برخی نظریات شاذ سخن می گوید . لذا این مقوله که ما از ظرفیتهای تمدنی عرفی یا غربی بی بهره مانده ایم ، اساسا ادعایی است بی دلیل.
✍ نقطه دال مرکزی اندیشه عبدالکریمی در راستای نفی حکومت دینی است و دفاع از سکولاریسم . پایان کار او هم مانند سایر روشنفکران چه دینی و چه لائیک از همین الان روشن است : نفی دین و دیانت در عصر حاضر . اساسا جامعه سکولار که در آن دین هیچ نقشی در نظامات اجتماعی ندارد ، جامعه ای دیندار نیست و نهایتا دین در این جامعه به محاق می رود . عبدالکریمی آگاهانه یا ناآگاهانه در این راستا حرکت می نماید گرچه خود تاکید نماید که نظریه اش نافی اعتقادات و مناسک دینی نیست بلکه صرفا جهان دینی و قدسی را نفی می کند؛ نفی جهان قدسی یعنی نفی حضور و ضرورت تحقق دین در دنیای مدرن . عبدالکریمی نهایتا به همین نظریه خواهد رسید . ✍ محمد جعفری
هدایت شده از خبرگزاری رسا
📸 #گزارش_تصویری| همایش حوزه علمیه؛ پژوهش، دستاورد ها و ظرفیت ها
دیدن ادامه تصاویر:
🌐 yon.ir/kR277
🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از تمدناسلامی|محمدرضاباقرزاده
چگونه «حفظ جمهورى اسلامى از حفظ یك نفر- ولو امام عصر عج باشد- اهمیتش بیشتر است»؟
محمدرضا باقرزاده
https://eitaa.com/bagherzadeh
امام خميني ره فرمودند: «حفظ جمهورى اسلامى از حفظ یك نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است»[صحیفه امام؛ ج15؛ ص: 365]
در منظومه فکري امام ره جمهوري اسلامي ايران حلقه محتوم از امر محتوم فرج حضرت است. از اين رو در فهم درست اين سخن امام ره علاوه بر اشراف بر دانش فقهي، بصيرت سياسي و عرفاني حضرت امام نياز است که تحقق جمهوري اسلامي در اين عصر را براي ظهور غير قابل انکار مي داند. بنا بر اين اشتباه است اگر تصور کنيم زمان حاضر را مي توان با 1400 سال قبل از اين مي توان مقايسه کرد و نتيجه گرفت که اگر در اين طول زماني حکومتي اسلامي تشکيل نشد و به اسلام هم ضربه اي وارد نشد الان هم چنين امکاني وجود دارد. چرا که در نگرش زمان شناسي امام ره زماني که ما در آن زيست مي کنيم يک زمان کاملا استثنايي است و سابقه تاريخي ندارد. همانطور که فهم فلسفه قيام حضرت اباعبدالله عليه السلام هم منوط به درک شرايط استثنايي زمان آن حضرت است که نظيرش در زمان امام حسن عليه السلام و حضرت امير عليه السلام نبوده است. با توجه به اين نکته به سراغ متن کامل تر اين بيان ايشان مي رويم که با توجه به آن اين سنگيني تا حدود زيادي برطرف مي شود و بيان ايشان قابل هضم تر خواهد شد. ايشان فرموده اند: «امروز ما مواجه با همه قدرت ها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ریزى مى كنند؛ براى اینكه این انقلاب را بشكنند و این نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شكست بدهند و نابود كنند. و این یك تكلیف الهى است براى همه كه اهمّ تكلیف هایى است كه خدا دارد؛ یعنى، حفظ جمهورى اسلامى از حفظ یك نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است؛ براى اینكه امام عصر هم خودش را فدا مى كند براى اسلام. همه انبیا از صدر عالَم تا حالا كه آمدند، براى كلمه حق و براى دین خدا مجاهده كردند و خودشان را فدا كردند. پیامبر اكرم آن همه مشقات را كشید و اهل بیت معظم او آنهمه زحمات را متكفّل شدند و جانبازى ها را كردند؛ همه براى حفظ اسلام است. اسلام یك ودیعه الهى است پیش ملت ها كه این ودیعه الهى براى تربیت خود افراد و براى خدمت به خود افراد هست و حفظ این بر همه كس واجب عینى است؛ یعنى، همه مكلف هستیم حفظ كنیم تا آن وقتى كه یك عده اى قائم بشوند براى حفظ او، كه آن وقت تكلیف از دیگران برداشته مى شود.»[ صحیفه امام؛ ج15؛ ص: 365]
يک علت غير قابل هضم بودن اين بيان حضرت امام ره اين است که گفته مي شود به هر حال اين نظام، با نظام اسلامی که مد نظر معصومین علیهم السلام از جمله حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف است فاصله دارد لکن حضرت امام ره در وصیت نامه سیاسی-الهی خود پاسخ اين سوال و شبهه را هم مي دهند و مي فرمايند:
«اینجانب نصیحت متواضعانه برادرانه مى كنم كه آقایان محترم تحت تأثیر اینگونه شایعه سازی ها قرار نگیرند و براى خدا و حفظ اسلام این جمهورى را تقویت نمایند. و باید بدانند كه اگر این جمهورى اسلامى شكست بخورد، به جاى آن یك رژیم اسلامى دلخواهِ بقیة اللَّه -روحى فداه- یا مطیع امر شما آقایان تحقق نخواهد پیدا كرد، بلكه یك رژیم دلخواه یكى از دو قطب قدرت به حكومت مى رسد و محرومان جهان، كه به اسلام و حكومت اسلامى رو آورده و دل باخته اند، مأیوس مى شوند و اسلام براى همیشه منزوى خواهد شد؛ و شماها روزى از كردار خود پشیمان مى شوید كه كار گذشته و دیگر پشیمانى سودى ندارد. و شما آقایان اگر توقع دارید كه در یك شب همه امور بر طبق اسلام و احكام خداوند تعالى متحول شود یك اشتباه است، و در تمام طول تاریخ بشر چنین معجزه اى روى نداده است و نخواهد داد. و آن روزى كه ان شاء اللَّه تعالى مصلح كل ظهور نماید، گمان نكنید كه یك معجزه شود و یك روزه عالم اصلاح شود؛ بلكه با كوشش ها و فداكاری ها ستمكاران سركوب و منزوى مى شوند.»[ صحیفه امام؛ ج21؛ ص: 447]
⚡️هنوز در مشهد، قم مطهری را به اسم مذهب لعن میکنند
⚡️جریان انجمن حجتیه و روشنفکری در حوزه فعال هستند
✔️حسن رحیمپور ازغدی در نشست «سکولاریسم در حوزه و دانشگاه» دانشگاه فردوسی مشهد🔻
🔹بیان حرفهای بدیهیات زمان انقلاب در حوزه و دانشگاه هزینه دارد در پایان دهه چهارم قضاوتهای سطحی، ادبیات خشن، تکفیر، نبود اخلاق، ادب، منطق و پرخاشگری وجود دارد. اگر امثال مطهری، بهشتی و مفتح بودند و همان حرفها را میزدند امکان ترور آنها وجود داشت. هنوز این سخنان بعد از یک دوره و رفت و برگشت غریب است.
🔹هنوز در مشهد، قم و برخی شهرهای دیگر مطهری را به اسم مذهب لعنق میکنند که حرفهای او از نظر آنها انحراف از مذهب تلقی میشود. مسائل هنوز تمام نشده و دوباره در حال تکرار شدن است. دهه 60 موج سنگینی از تعابیر و پاسخهای غلط، ناقص و ادبیاتی اخلاقی، دینی و شرافتمندانه را به همراه داشت. این مسائل تمام نمیشود اما آن سخنان بارها و بارها تکرار میشود.ف
🔹رویکردهای سکولار در حوزه و دانشگاه از یک نوع نیستند اما یک نتیجه را دارند، در فضای دانشگاهی قبل از انقلاب نگاه علمی و غیردینی بود. حوزه نیز در مشهد، قم، نجف و شهرهای دیگر سکولار هستند که حوزه دین، تمدن، سیاست و غیره را تفکیک کردند، سواد این کار و قدرت اجتهاد ندارند، ضعیف هستند و به تدریج هدفشان به جای دفاع از دین، دفاع از خودشان میشود. بارها مشاهده کردیم که به دین حملات سنگینی شده و آنها سکوت و توجیه کردند.
🔹از دهه ۷۰ که جریانهایی در قم، مشهد و شهرهای دیگر نفوذ کررده و سکولاریزه کردند، مقاله مینویسند و حقوق بشر سکولار را به جای حقوق بشر اسلامی بیان میکنند. در حال حاضر نیز درون حوزهها جریانهایی به طور علنی حضور دارند که طلبهها نیز به دنبال آنها بوده و تبلیغ میکنند. برخی جریانها همچون حجتیه مدرن به شدت فعال هستند و توهین میکنند اما هیچ کس اعتراضی نمیکند اما اگر نقدی به کسی وارد شود آتشفشان میشود.
🔹قبل از انقلاب، چند روحانی میتوانستند نامه بنویسند اما اکنون دهها مجله تخصصی قابل عرضه در جهان وجود دارد. پیشرفتها فوقالعاده و قویترین حوزه شیعه و اسلامی در جهان بوده اما حوزه در مقایسه با بیرون، واقعیتها و سوالات، خلاها و عقبماندگیهایی وجود دارد و سنگرها خالی است.
🔹مباحث کلامی، فقهی و اخلاقی در عرض سایر علوم نیستند. فقه، سبک زندگی بوده و با تمام حوزههای مختلف نظر و عمل ارتباط پیدا میکند. تمام زندگی با فقه ارتباط دارد و همه شبکهای از حق و تکلیف است.در اخلاق نیز هیچ دقیقهای نیست که به اخلاق ربط نداشته باشد. کلام یا عقاید نیز با تمام مصادیق در زندگی ارتباط دارد. این سه تمام علوم را پوشش میدهند و هرچه به سعادت و شقاوت انسان، حقیقت، فضیلت و عدالت در هر رشته علمی پیدا میکند، با موارد اسلامی نیز ارتباط دارد.
🔹حوزه هنوز ایدهآل نیست و باید اسلامیتر شود، هنوز کمبودها و نقصهایی وجود دارد. حوزههای علمیه نیز همانند دانشگاهها است. ما در برخی وظایف خود عقب هستیم، چند میلیون فارغالتحصیل وجود دارد اما مشکلات فراوان بوده و این ضعف دانشگاه است که نمیتواند مشکلات را حل کند. در حوزه نیز این مشکلات وجود دارد. بخشی زحمت خالصانه میکشند اما بخشی نیز سیاهی لشگر هستند.
کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره در ایتا
https://eitaa.com/meshkatnoor
پاسخ به برخی شبهات و ابهامات پیرامون آیه ولایت ؛ حجت الاسلام حسینی 👆👆👆👆👆
نقد ادعاهای احمد الحسن ؛ جلسه ششم / حجت الاسلام جعفری 👆👆👆👆👆👆
✔️رضا عیسی نیا🔻
🔸در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۷ برابر با ۱۰ نوامبر ۲۰۱۸، همایش «اسلام و دموکراسی» در لوگانوی سوئیس به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همکاری مرکز فرهنگی امام علی(ع) تیچینو سوئیس برگزار شد. در این همایش رضا عیسی نیا عضو هیأت علمی این پژوهشکده با مقاله ای تحت عنوان " جمهوری اسلامی ایران و چگونگی حل بحرانهای پنجگانه با مکانیزم مردم سالارانه" شرکت کردند بخشی از گزارش عیسی نیا در گفتگو با مباحثات:
🔹از من پرسیدند وضعیت اقلیتهای دینی در ایران جالب نیست و از حقوق شهروندی محرومند؛ چطور توضیح میدهید؟ بنده گفتم ما در ایران ۸۹درصد شیعه داریم؛ ۲درصد اقلیتهای دینی و ۹درصد اقلیتهای مذهبی. در قانون اساسی ما دو اقلیت به رسمیت شناخته شدهاند؛ یکی اهل سنت ـ با چهارفرقه ـ که حدود هفت میلیون نفرند، و این گروه حدود سیصد مدرسه و چهل هزار روحانی دارند و… .
🔹اقلیت مذهبی دیگر هم زیدیه هستند. این دو اقلیت مذهبی بهطور رسمی در قانون اساسی ما، به رسمیت شناخته شدهاند. البته ما از زیدیه آماری نداریم. هرچند از زیدیههای یمن تعدادی در ایران درس میخوانند؛ چون یمن حدود ۳۵ الی ۴۰درصد زیدیه دارد. در اقلیتهای دینی هم ما سه اقلیت داریم، یهودیها ده تا یازده هزار نفر؛ زرتشتیها سیهزار نفر(جمعیت زرتشتیها در کل جهان صدوپنجاه هزار نفر است)، مسیحیها هم حدود نود هزار نفر هستند، که شصت هزار نفرشان کلدانی و سیهزار نفرشان آشوری هستند و اینها دویست و پنجاه کلیسا در ایران دارند. و براساس اصل ۶۴ قانون اساسی هم اقلیتهای مسیحی دو نماینده در پارلمان ایران داشته و پنجاه مدرسه و پنجاه مرکز فرهنگی ـ ورزشی هم دارند.
🔹یکی از حاضران سوال کرد پس چرا بهاییها هیچ جایگاهی در ایران ندارند؟ بنده گفتم پرسش شما پرسش دقیقی است؛ اما معمولاً اقلیتهای رسمی و غیررسمی، نسبت به حکومتها سه استراتژی دارند: انطباق، سازش، حذفگرایی(درگیری). بهائیان در ایران، اولاً اقلیت رسمی نیستند؛ ثانیاً اگر استراتژی سازش یا انطباق را اتخاذ کنند، ما مشکلی نداریم. مثلاً ما الآن در ایران مارکسیستهایی هم داریم که زندگی میکنند و کسی هم کاری به کارشان ندارد؛ چون استراتژی انطباق یا سازش دارند؛ نه حذفگرایی؛ با دولت درگیر نمیشوند. سؤالکننده دوباره پرسید یعنی همه بهاییها در ایران استراتژی حذفگرایی دارند و با حکومت درگیرند؟ گفتم در دولت آقای خاتمی، هم بهاییها راضی بودند و هم دولت آقای خاتمی؛ چون در آن دوره آنها به سمت تعامل و سازش آمده بودند. خلاصه جلسه به خیر و خوبی تمام شد؛ اما بعد از جلسه آمدند و گفتند این پاسخ شما، پاسخ نقضی بود.
🔹البته من آنجا گفتم ـ در مقاله هم آوردهام ـ که ما در جمهوری اسلامی ایران، شهروندی را بر فراز تمایزات مذهبی نمیتوانیم داشته باشیم، و در این مورد تعارف هم نداریم. اگر هرکس هم میگوید، خودش را گول میزند. ما می توانیم شهروندی را برفراز تمایزات نژادی، فرهنگی و زبانی داشته باشیم، ولی بر فراز تمایزات مذهبی نه.
🔹شما وقتی قانون اساسی ـ چه قانون اساسی قبل از سال ۶۸ و چه قانون اساسی بعد از آن ـ را میبینید، مشاهده میکنید که این قید «اسلامیت» وجود دارد؛ چه در مباحث حاکمیت ملی و چه در مباحث حاکمیت اسلامی؛ هم در بحث جمهوریت و هم در بحث اسلامیت، این قید «اسلامیت» وجود دارد؛ یعنی اینکه مخالف اسلام نباشد. حتی در اصل ۴۴. یا براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی رئیس جمهور باید حتماً ایرانیالاصل بوده، تابعیت ایران داشته، و مؤمن و مذهبی رسمی ایران را داشته باشد و… ؛ یعنی باید مسلمان شیعه باشد. به تعبیر دیگر یک شهروند غیرمسلمان مثلاً نمیتواند رئیس جمهور شود.
ادامه بحث شبهات مربوط به آیه ولایت ؛ حجت الاسلام آقای حسینی 👆👆👆👆
جلسه هفتم نقد ادعاهای احمد الحسن ؛ حجت الاسلام جعفری☝️☝️☝️☝️
✅ آیت الله #علی_اکبر_رشاد:
🔰#طب باید بر مبنای علوم معتبر باشد
🔶 رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیش از آغاز درس خارج اصول در مدرسه علمیه امام رضا(ع) به سخنرانی پرداخته و با اشاره به فقراتی از خطبه امیرمومنان امام علی(ع) گفت: برخورداری زیاد از برخی خوردنیها انسان را از برخی خوردنیهای دیگر محروم میکند.
📌 امروز در زمینه مسائل بهداشتی اخبار نقل شده از قرآن و روایات زیاد است که در این ایام بیان آنها برای مردم مومن مایوس از طب شیمیایی جلب توجه کرده است و همین امر سبب میشود که برخی دکان و دفتر باز کرده و سوء استفاده کنند.
آیتالله رشاد با بیان اینکه گاهی برخی مدعی علامه طب اسلامی بودن هستند، ابراز کرد: معمولا علامه به کسی اطلاق میشود که در چند جهت جامعیت علمی داشته باشند و سرآمد علم روزگار خود باشند اینکه برخی از عنوان علامه برای خود استفاده میکنند بدون اینکه به چنین جایگاهی رسیده باشند اشتباه است.
📌 آیت الله رشاد افزود: همچنین درس خارج اصطلاح خاصی است که به فقه و اصول مربوط میشود اینکه برخی از آن برای دروسی نظیر کلام، مهدویت یا حتی طب استفاده میکنند به نوعی لوث کردن اصطلاحات رایج و پذیرفته شده است و نباید چنین کنند.
وی بیان داشت: کسانی که مغرضانه یا غیرمغرضانه، آگاهانه یا غیرآگاهانه بر تمسک به اخبار فاقد سند دامن میزنند کار خطایی را مرتکب میشود که آثار سوئی دارد.
📌 آیتالله رشاد با بیان اینکه طب نیز بر طریق کاشف و واقع است، عنوان کرد: در طب ما با واقعیات سروکار داریم اینکه فلان دارو فلان خاصیت را دارد با یک خبر واحد ثابت نمیشود، باید چنین علومی را بر مبنای علم معتبر ساخت، اگر کسی بر اساس یک خبر واحد ضعیف نسخهای را برای دیگران تجوزی کند خود او خسارت مصرف کننده دارو را ضامن است.
📌 وی با بیان اینکه گاهی برخی یک یا دو ماه به هند و چین رفته آنجا مقدار اندکی از طب را مشاهده میکنند خود را طبیب میدانند، ابراز کرد: استفاده از آیات و روایات در هر قلمرو و حوزه بر اساس تناسب و اقتضائات آن حوزه باید صورت بگیرد طب نیز همچون عقاید باید به طرق کشف به آن مراجعه کرد.
ادامه پاسخ به شبهات آیه ولایت ؛ حجت الاسلام حسینی 👆👆👆👆👆👆👆
فایل « افول روشنفکری دینی و طلوع روشنفکری معنوی» از حجت الاسلام دکتر جعفری ؛ 👆👆👆👆
فارغ التحصیلان گروه کلام و فلسفه دین موسسه الحمد لله در هر کجا هستند با کار فکری ، فرهنگی و قلمی خود در دفاع از کیان اسلام عزیز و تبلیغ آموزه های آن فعالند . در ذیل دو کتاب از آقای دکتر محمد علی جابری از فارغ التحصیلان سابق گروه اشاره می شود 👇👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از محمد علی
﷽؛
• نماز چه تاثیری بر زندگی فردی و اجتماعی ما دارد؟
• نقش نماز در کاهش طلاق چیست؟
• رابطه نماز با اجابت دعا چیست؟
• نقش نماز در کیفیت مرگ انسان چیست؟
• پیامدهای سبکشمردن نماز چیست؟
• پاسخ این دست سوالها را میتوانید در کتاب نماز و زندگی به دست آورید.
لینک تهیه کتاب با ۲۰٪ تخفیف
http://basalam.ir/new/ketabhayman
هدایت شده از محمد علی
بسیاری از آن هیولایی هفت سر ساختهاند که اندیشیدن به آن لذت زندگی را میبرد.مرگ سخت است؛ ولی اهلبیت علیهم السلام راههای فراوانی برای گذر سالم و بیخطر از این گردنه فراروی شیعیان خود گذاشتهاند. در بخش اول کتاب مرگ آسان نگاهی گذرا به مرگ از دیدگاه قرآن و اهلبیت علیهم السلام شده است. در ادامه بخش اول به آثار یاد مرگ و همچنین علل ترس از مرگ و کیفیت زمان احتضار اشاره شده است. در بخش دوم کتاب بیست و پنج راهکار برای آسان شدن مرگ ارائه شده است. این راهکارها را میتوانید در کتاب مرگ آسان مطالعه کنید.
لینک تهیه کتاب با ۲۰٪ تخفیف
http://basalam.ir/new/ketabhayman
✍پدیده ای به نام آقا میری ✍ در اخبار دیدم که دادگاه ویژه روحانیت حکم به خلع لباس شخصی روحانی نما به نام آقا میری داده است؛ کاری ضروری و البته دیر هنگام . همیشه در این سالها که خودم که هم در جلسات حضوری و مباحث فضای مجازی در نقد آقا میری سخن گفته و نوشته ام و حتی او را به گفتگوی رو در رو دعوت کردم ،این سوال برایم مطرح بود که چرا باید در جامعه اسلامی، یک طلبه نما این چنین جولان دهد و اندیشه و کیان اسلامی را به سخره بگیرد؟ آیا نباید نظام اسلامی با او برخورد داشته باشد؛ خصوصا این که وی از لباس و جایگاه روحانیت هم سوء استفاده نموده و آن را ابزاری برای تثبیت جایگاه خود قرار داده است ! ✍ هنوز برای برخی گویا سوال است که چرا خلع لباس ؟ مگر او چه کرده بود ؟ آقا میری ابتدائا با طرح بحث اسلام رحمانی و زیر سوال بردن آیات عذاب و جهنم و اساسا خدای قهر و غضب و نگاهی لیبرالیستی به اسلام ،توانست ذهن برخی جوانها را به خود جلب نماید . در ادامه از بی اهمیت بودن عمل در ارزش ایمانی و از پاکی دل سخن گفت ؛ گویا مرجئه بعد از 1300 سال دوباره زنده شده که امام معصوم فرمود جوانهایتان را از خطر مرجئه دور نگه دارید که در قرن اول و دوم دقیقا از بی اهمیتی گناه و همین تعبیر دلت پاک باشد ، دم می زدند. در ادامه پروژه اسلام رحمانی ، زیر سوال بردن حکم قصاص و حجاب و در ادامه طرح بحث تحریف قرآن و عدم حجیت آن ، سرخط مطالب منبری و جلسه ای آقا میری شد و بعد هم در مقام عمل حرکات و رفتارهای خلاف شئون روحانیت به صورت شخصی و با خانواده و .... ✍ مباحث آقا میری چهره ای دیگر از همان بحث معنویت بدون دین و یا معنویت سکولار است که بی اعتنا به شریعت و حقانیت آموزه های های اعتقادی ، اخلاقی و فقهی دین، در صدد ارضا حس معنویت جویی انسان است و لازم است در نقد آن، به مبانی و مولفه های این معنویت در فضای اومانییستی توجه شود . این پدیده امروزه فراگیر تر و جدی تر شده و حوزویان باید در شناخت آن و نمایاندن نقاط قوت معنویت دینی در مقابله با آن مصمم تر باشند . ✍ پدیده آقا میری نه اولین است و نه آخرین . قبلا هم در طول همین انقلاب و سده های گذشته، داشته ایم طلابی بی سواد و شهرت طلب که با ارائه تفاسیری دلبخواهانه از آیات و نگاهی روشنفکر مآبانه از دین ، در صدد نام جویی بودند . گودرزی رهبر گروهک فرقان و آشوری طلبه ماتریالیست در قبل از انقلاب ، نمونه هایی از این دستند. این پدیده ها ذر آینده هم در چهره هایی دیگر نمایان می شوند ؛ مهم آن است که مدیریت حوزه علمیه در مواجهه با این افراد مسوولیت خود را بداند و سکوت و بی تفاوتی را به جایی نرساند که دادگاه بخواهد ورود کند . امثال آقا میری دزد لباس روحانیتند و بیش از همه باید خود صاحبخانه باید دغدغه حفظ حریم خانه خود را داشته باشد. خداوند رحمت نماید مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حایری موسس حوزه را که به او گفتند طلبه ای را گرفتیم که دزدی می کرده است ؛ وی در پاسخ فرمود آری او لباسش را هم از حوزه دزیده است ! ✍ در این چند روز همان گونه که پیش بینی می شد آه از نهاد و نهان برخی اصلاح طلبان، در دفاع از آقا میری برآمد و جز این هم انتظار نمی رفت که جماعتی که همواره به نگاه لیبرالستی و التقاطی از اسلام علاقه مند بوده اند و هستند، در این مورد هم کوتاهی نکنند و حکم دادگاه را زیر سوال برند ؛ از همین جا می توان فهمید که زیر سوال بردن شهدای دفاع از حرم و شعار مرگ بر ان توسط آقا میری چه پشت صحنه ای داشته است !
✍ محمد جعفری