eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
796 ویدیو
292 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
، بلكه مقصود بيان فضيلتي براي ابوذر بوده است.«قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ ؛ اى أبا ذرّ آن را مى‏ دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مى‏باشى» – لازم است از انتساب هر مطلبي به اهل البيت عليهم السلام تا زماني كه درستي آن اثبات نشده، خودداري نماييم. تا دچار نسبت هاي دروغ و ايجاد بدعت ها نشويم. – علاوه بر مطالب مذکور باید بیان نمود چنین مطلبی با اعتقادات شیعیان همخوانی ندارد؛ اینکه شخصی ظالم و فاسق باشد اما بدون جبران و توبه کردن، صرفا بخاطر بشارت دادن اهل بهشت گردد. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 فلسفه دین و کلام جدید: اولویت‌های پژوهشی (https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/) (https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/)🔰تازه‌ترین اثر پژوهشگاه منتشر شد. 🔹دانش فلسفۀ دین در غرب نسبت به فلسفه یا کلام، دانشی نوپاست و از زمان ورود آن به داخل کشور و طرح فلسفه دین اسلامی نیز زمان چندانی نمی‌گذرد. تازگی مباحث و فقدان آثار کافی به‌ویژه با نگاه اسلامی، ابهامات فراوانی را در این عرصه به جای گذاشته و لذا شایسته پژوهش‌های گسترده است. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️رعایت پروتکل‌های بهداشتی از زبان علامه مصباح یزدی(ره) واقعا تفاوت علامه مصباح قدس الله سره با برخی که داعیه دارند، اینجا روشن می‌شود . 🆔@meshkatnoor
♨️آیا نماز و روزۀ استیجاری نامعقول است؟ فلسفۀ نماز و روزۀ استیجاری چیست؟ چه معنا دارد که با نمازخواندن فرزند، تکلیف پدر ادا شود. این مانند آن است که زید درس بخواند، اما مدرک تحصیلی را به عمر بدهند. یکی از آقایان با این بیانات نماز و روزه استیجاری را به تمسخر گرفته و آن را برداشتی نادرست از دین می داند؟ پاسخ شما چیست؟ 🔹پاسخ : اولا اگر قرار بر نقد نظر فقها و عالمان دین است، تمسخر چه معنا دارد؟ استهزاء کاری غیر اخلاقی است و با آن چیزی اثبات نمی شود. اگر استدلال معتبر برای ادعایشان دارند آن استدلال را بیان کنند. متأسفانه خشم و نفرت و هیجان مانع فهم و داوری درست می شود. ما اگر به هر دلیلی از کسانی عصبانی باشیم به سختی می توانیم دربارۀ آنها و افکارشان داوری درستی داشته باشیم. براستی کنار نهادن حب و بغض در مقام فهم و داوری از مصادیق جهاد اکبر است. ثانیا حوزۀ دین حوزه اسرار و رموز است. اگر قرار بر این باشد که هر چیزی را که با درک عرفی و عادی ما قابل فهم نباشد به سخره بگیریم، بسیاری از احکام مسلم دینی را می توان از روی جهل استهزاء کرد. اصل نماز، روزه، حج، اعتکاف و مانند کارهایی نیست که انسان ها در زندگی عادی و عرفی و غیر دینی خود انجام دهند. این گونه اعمال برای کسی که به دین اعتقاد ندارد بی معنا و لغو است. اما نگاه دیندار متفاوت است. او بر اساس عقلانیت، اصل لزوم عبادت و اطاعت را اثبات می کند و دربارۀ شکل و نحوۀ عبادت تابع احکام شریعت و متعبد به آن است. تعبدی که در دیگر احکام شرعی جاری است درباره نماز و روزۀ استیجاری هم جاری است. البته در کنار این نکته حکمت هایی هم هست که برای ما قابل فهم است. ثالثا این حکم اختصاص به نماز و روزه ندارد. اگر پدری به کسی بدهکار باشد، ورثه موظفند در صورت توان آن دین را ادا کنند. اگر این آقای محترم که نماز و روزه استیجاری را مسخره می کند، از کسی طلبکار باشد و آن شخص از دنیا برود و فرزندان بدهکار بخواهند دین او را به ایشان ادا کنند، آیا ایشان نمی گیرد و آنها را مسخره می کند و به آنها می خندد، یا خوشحال می شود و می گوید عجب قانون خوبیست و چقدر بد می شد اگر با مرگ شخص دین هم از وراث ساقط می شد؟! رابعا این حکم اهمیت تکلیف را نشان می دهد، که حتی با مرگ هم برخی تکالیف مانند نماز و روزه برداشته نمی شوند. این امر موجب می شود که انسان به تکالیفش بیشتر توجه کند و بیشتر پایبند به آن باشد و نگوید گذشته ها گذشت، بلکه تا زنده است بکوشد تکالیفش را انجام دهد و دیونش را ادا کند. خامسا هنگامی که شخص بداند تکالیف او با مرگش ساقط نمی شوند بلکه بر عهده فرزندانش قرار می گیرد، از باب عطوفت و دلسوزی به فرزندانش و پیشگیری از به مشقت افتادن آنها می کوشد تکالیف و دیونش را تا زنده است خود ادا کند. سادسا فرزندان شخص دنباله وجود و ثمرۀ عمر او هستد، چه بُعدی دارد که با اقدام فرزندان شخص تکلیف او ادا شود، چنانکه در دیون مالی این مساله قابل درک است. سابعا بی شک پدر و مادر برگردن فرزند حق دارند و فرزند مدیون والدین و موظف به احسان به آنها است. این تکلیف چنانکه در زمان حیات والدین جاری است پس از مرگ آنها هم جاری است. فرزندان با اعمال نیک و خیرات و مبرات می توانند بخشی از دین خود به والدینشان را ادا کنند. ثامنا خداوند ارحم الراحمین است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد. خداوند دنبال بهانه برای به جهنم بردن بندگانش نیست، بلکه بدنبال بهانه ای برای عفو و بخشش آنهاست. مقتضای رحمت الهی این است که راه هایی را برای جبران کاستی های بندگانش حتی پس از مرگ آنها باز بدارد تا هرچه بیشتر مشمول لطف و عنایتش قرار گیرند. تاسعا یکی از حکمت های این گونه احکام مأیوس نشدن از رحمت الهی است. بنده چون خداوند را ارحم الراحمین می داند در هیچ شرایطی از رحمت خدا ناامید نمی شود. اگر بنده در پایان عمر توجه کند که تکالیفی از او فوت شده، گرچه نادم و پیشمان و نگران می شود اما از رحمت خدا ناامید نمی شود و امید می برد که فرزندانش بتوانند بخشی از دیونش را ادا کنند. عاشرا در کنار آنچه گفتیم باید توجه داشت که لازمۀ نماز و روزه استیجاری و مانند آن این نیست که کسی که برایش نماز استیجاری می خوانند مانند کسی است که خود در حیاتش نمازش را خوانده است. هرگز این دو برابر نیستند و قطعا کسی که نماز نخوانده خسارت عظیم کرده است، اما خداوند از باب رحمتش این باب را به روی بندگان عاصیش گشوده تا بخشی از آن خسارت جبران شود. به جای استهزاء عامیانه باید کوشید اهمیت این گونه احکام را درک کرد و خداوند را که ابواب رحمتش را از راه های مختلف به روی بندگانش می گشاید سپاس گفت و شاکر بود و دینی را که به این گونه ظرائف توجه دارد تحسین کرد. ✍️ دکتر محمد فنایی استاد موسسه امام خمینی
مدیتیشن، فصل مشترک مدیتیشن، یعنی کردن برای رسیدن به . به عبارت دیگر، ، برای مشکلات، بدون اینکه راه‌حلی ارائه کند. متأسفانه بیشتر مانند: ، ، ، tsm، و غیره... از این ابزار برای پیشبرد استفاده‌کنند. 🆔@Andyshedini 🆔@meshkatnoor
korsi152.Dr.mesbah.mp3
6.12M
بشنوید صوت نقد ✅ ✅ موضوع: مقایسه دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) و محمد نقیب العطاس در زمینه علوم انسانی اسلامی 👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر علی مصباح 🗓 برگزار شده در دو‌شنبه 19 مهرماه 1400 🔰 🆔@meshkatnoor
5.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیه قرآن درباره " شراب طهور" توسط آقامیری ⁉️آیا می شود در برابر تمسخر قرآن سکوت کرد؟! ✳️چند نکته: ✅هنر ، نفی عبادت خدا و مبارزه با تکلیف گرایی و تبلیغ اباحه گری است که با هوای نفس انسان سازگار است و به همین دلیل، سخنش بین افرادی که اهل مسامحه در دین هستند، برد دارد و بیشتر نفوذ می کند. خیلی از خطباء هم اگر با این شیوه سخنرانی کنند، می توانند دل جمع کثیری از انسانها را جذب کنند اما قرار نیست چنین شود و پا روی حق بگذاریم... ✅به بیان دیگر، طبق حدیث: الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درت معیشتهم بسیاری از مردم، بنده دنیا هستند و تا زمانی سراغ دین می روند که هزینه ای برای آنها نداشته باشد و اگر دین هزینه بردار شد، دین را رها می کنند. ✅هنر یزید و عبیدالله بن زیاد( که توانستند اکثریت را با خودشان همراه کنند) دست گذاشتن بر دنیاطلبی مردمی بود که نمی خواستند بهای راه حق را بپردازند. ✅اما امامان معصوم و شیعیان آنها، سخنانشان بر خلاف هوای نفس است و از این رو، همواره از سوی افراد و جریان های دنیاطلب، مورد تمسخر و استهزاء قرار گرفته اند. 🔆پ.ن: آیه مبارکه ای که آقامیری آن را مورد تمسخر قرار می دهد: عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ ۖ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا (۲۱انسان) 📝جواد گلی @Andyshedini 🆔@meshkatnoor
🔰سلسله دروس تفسیر آیات عقائدی براساس تفسیرالمیزان با بررسی امتداد آیات در علوم انسانی 💠استاد معظم حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید 🕖جمعه ها ساعت 19 الی 20 مکان: 🕌مسجد و مکتب امام صادق علیه‌السلام مشهد مقدس- خ دانشگاه – روبروی کوچه اسرار. 🎥نشانی پخش زنده: لينك وبينار ▪️https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/ayate-eteghadi ▪️https://m.aparat.com/imamsadegh_mosque ▪️https://www.instagram.com/imamsadegh_mosque?r=nametag ..🌿....🌿....🌿....🌿 مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🆔@meshkatnoor
Record_2021_10_10_16_10_27_444.mp3
23.16M
📢 بشنوید 👇👇👇 ✅ ✅ موضوع: نقد و بررسی جریان روشنفکری معنوی در کشور 👤 سخنران : حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ؛ دانشیار موسسه امام خمینی 🗓 برگزار شده در یکشنبه 18 مهرماه 1400 در بنیاد نخبگان 🆔@meshkatnoor