✅ جريانشناسی روشنفکری دينی پس از انقلاب اسلامی
🔶 دهمين جلسه دوره "جریانشناسی فکری سیاسی ایران معاصر" پنجشنبه 11 آذر، با موضوع "جريانشناسی روشنفکری ديني پس از انقلاب اسلامی"، توسط حجت الاسلام دکتر محمد جعفری هرندی (دانشیار گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره) در سالن همایشهای مؤسسه امام خمینی (ره) برگزار شد.
🔶 حجت الاسلام جعفري در ابتدا با تقسيم روشنفکری به لائيک و دينی، به تفاوت اين دو اشاره کرد و گفت: "هدف روشنفکری دينی، جمع ميان دين و مدرنيته است. این جریان در ظاهر معتقد است نبايد هيچکدام را فدای ديگری کرد، اما در عمل دين را بر اساس مدرنيته بازسازی میکند".
🔶 دکتر جعفري با تاکيد بر اينکه "روشنفکری دينی" را نبايد با "نوانديشی دينی" اشتباه گرفت، افزود: "نوانديشی دينی معتقد به احياء دين است و دغدغه اصلی در سازگاری با علم و مدرنيته، حفظ دين است؛ از سوی دیگر، برخلاف سنتیها که علاوه بر مبانی، با مظاهر مدرنيته نيز مشکل دارند، جریان نواندیشی دينی با ظاهر مدرنيته مخالفت ندارد. بنابراين روشنفکري دينی نه لائيک است و نه نوانديشی دينی."
🔶 ايشان جريان روشنفکری دينی را دارای سه دوره دانست که اولين دوره آن توسط مهندس بازرگان و دکتر سحابی در دهه 20 شکل گرفت و در آن انطباق آموزههای دينی با علوم طبيعی مطرح شد. وی افزود: "اين جريان ابتدا از فقه و سازگاری آن با علوم طبيعی روز آغاز کرد، اما بعدها به مسائل اعتقادی مانند معاد هم کشيده شد و تفسيرهای طبيعی از آنها ارائه شد".
🔶 ايشان دوره دوم جريان روشنفکری دينی را انطباق آموزههای دينی با انديشههای سوسیاليستی و اگزيستانسياليستی دانست که توسط دکتر علی شريعتی در دهه 40 ايجاد شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.
🔶 دکتر جعفری دوره سوم روشنفکری دينی را متعلق به پس از انقلاب دانست که دکتر سروش و مجتهد شبستری آن را رهبری کرده و در آن از انطباق آموزههای دينی با علوم انسانی سخن گفتهاند.
🔶 حجت الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به مبانی اعتقادی، زمينهها و عوامل افول اين دوره از جريان روشنفکری دينی افزود: "اين جريان با طرح نظريه قبض و بسط و تجربه نبوی و مباحث بعد از آن، اساسا از دين چيزی باقی نگذارد و به روشنفکری دينی پايان داد. هرچند اين جريان از ابتدا به دليل اينکه بر پايههای مدرنيته شکل گرفته بود، با آموزههای دينی سازگار نبود."
🔶 ايشان در پايان به ظهور جريان ديگری پس از روشنفکری دينی اشاره کرد و افزود: "به دليل ضرورت مدرن بودن و نيز ضرورت معنوی بودن، از دل دوره سوم جريان روشنفکری دينی، جريان ديگری بيرون آمد که توسط آقای مصطفی ملکيان به عنوان جريان روشنفکری معنوی مطرح شده است".
🆔 @meshkatnoor
191205_0959_01_1کم حجم.mp3
25.12M
#نشست علمی
📌 موضوع:
نقد انطباق نظریه تجرد نفس با آموزه های قرآنی ناظر به زندگی اخروی
✅ ارائه دهنده: جناب دکتر مهدی ذاکری دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
🕰زمان: سه شنبه 9 آذرماه در مجمع عالی حکمت اسلامی
🆔@meshkatnoor
🔸 کرسی بررسی انتقادی خوانش الحادی داوکینز از نظریه فرگشتی
(https://iict.ac.ir/1400/09/elhadi/)
🔰 گروه #منطق_فهم_دین پژوهشگاه برگزار میکند:
🎙با حضور:
#حمیدرضا_شاکرین
#محمد_محمدرضایی
#فرح_رامین
#حامد_ساجدی
⏰ یکشنبه 14 آذر ماه، ساعت 15:00
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 join.skype.com/peL4L2BYQKru
#کرسی
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| تیزر مستند «آن زمستان»
روایت بیواسطهی یک فصل از زندگی آیتالله مصباح یزدی
🔸مستند سینمایی «آن زمستان» به کارگردانی و تهیه کنندگی احمد شریف زاده روایتی بی واسطه فصلی از زندگی مرحوم آیت الله مصباح یزدی را نمایش میدهد.
🔹اکرانهای مردمی این مستند در آستانه سالگرد مرحوم آیت الله مصباح یزدی در سراسر کشور ادامه پیدا خواهد کرد.
🔸مساجد، دانشگاهها، حوزههای علمیه، نهادها و سازمانها برای اکران این مستند سینمایی میتوانند با تماس با شماره ۰۲۱۴۲۸۸۷۰۹۰ یا با مراجعه به سایت ammaryar.ir هماهنگی لازم را به عمل آورند.
🔹تازهترین محصول سازمان هنری رسانهای اوج روایتی متفاوت و دیدهنشده از زندگی مرحوم «آیت الله مصباح» را ارائه میدهد.
💻 @mesbahyazdi_ir 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معنویت دینی و معنویت #سکولار
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #جعفری
🔺جلسه شانزدهم
🔸#معنویت_و_تعبد
http://aparat.com/hekmateislami
@hekmateislami
🆔@meshkatnoor
Hosh Masnoei.mp3
19.89M
🔊 #صوت
🔰 صوت کامل نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفتشناسی»
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالحسن_غفاری
⏰ یکشنبه نهم آبان ماه 1400
#نشست
#هوش_مصنوعی
🆔@meshkatnoor
29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 تیزر همایش
✅ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی و با حضور شخصیتهای علمی داخلی و خارجی سلسله همایشهای «علوم انسانی اسلامی در انديشه معاصر» را برگزار میکند:
👈 اولین همایش: علوم انسانی اسلامی در انديشه علامه محمدتقی مصباح يزدی(ره)
📆 مهلت ارسال مقالات / پایان اسفند 1400
📅زمان برگزاری / 8 و 9 دی ماه 1401
✅ مشاهده ریزموضوعات و ارسال مقالات:
🌐 www.ihsam.iki.ac.ir
☎️تلفن دبیرخانه همایش: 32113456 – 025
🆔@ihsam_ir
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir 🆔@meshkatnoor
📚عنوان کتاب: عقلانیت در معنویت دینی و معنویت سکولار؛ چیستی و جایگاه.
🔸نویسنده: حجت الاسلام علی قربانی دانشجوی دکترای فلسفه دین
🔸ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
💠چاپ اول، ۱۴۰۰.
🆔@meshkatnoor
چالشهای جریان طبیعت گرا.m4a
48.13M
#صوت
💠نشست «چالشهای جریان طبیعت گرایی»
👤حمیدرضا شاکرین
🆔@meshkatnoor
🔰 نشست علمی «اولویتهای و آسیب های پژوهش از دیدگاه مرحوم آیت الله مصباح یزدی ره»
🎙 با حضور:
#حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری؛ دانشیار گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی
⏰ دوشنبه 22 آبان ماه 1400 ساعت 19:30
🔰 لينك ورود 👇👇👇 B2N.IR/RW0092205
🆔@meshkatnoor
26.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓با كسانيكه نسبت به باورهاي ديني تردید دارند یا منکرند چگونه برخورد كنيم بويژه اگر از بستگان نوجوان یا جوان ما باشند؟
پاسخ را از بیان استاد ساحدی در كليپ فوق بشنوید 👆🏼👆🏼👆👆
#پرسمان_اعتقادی #شبكه_قرآن 5️⃣
Eitaa.com/Sajedi_ir/ 🆔@meshkatnoor
1_1354592818.pdf
103.1K
💠پاسخ جامع به شیخ گرگیج
💠حجتالاسلام جواد ابوالقاسمی از کارشناسان موسسه ولیعصر عج
🆔@meshkatnoor
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅b2n.ir/f.din
✳️ پذیرش داوطلب کارشناسی ارشد 1401-1402
✅ ویژه فارغالتحصیلان کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
💠 رشتهها:
🔶 فلسفه
🔶 فلسفه دین
🔶 دینشناسی
🔶 روانشناسی
🔶 حقوق
🔶 عرفان اسلامی
🔶 علوم تربیتی
🔶 علوم سیاسی
🔶 علوم قرآنی
🔶 مدیریت
🗓 تاریخ ثبت نام: 1400/9/21 تا 1400/9/28
🗓 تاریخ آزمون: 1400/12/12 ⏰ 8
❇️ شرایط:
1️⃣ داشتن مدرک کارشناسی یا اشتغال به تحصیل در ترم آخر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
2️⃣ عدم اشتغال به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و دیگر مراکز حوزوی
3️⃣ تلبس به لباس مقدس روحانیت، همراه با مجوز از معاونت تهذیب حوزه
4️⃣ اتمام سطح 2 حوزه علمیه و اشتغال به تحصیل در سطح 3
☎️ 02532113618 – 32113628- 32113664
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir 🆔@meshkatnoor
1400.09.22-OstadSoleymani.mp3
1.91M
💡پاسخ به شبهه مطرح شده توسط امام جمعه اهل سنت آزادشهر
🎙حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر جواد سليمانی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 1400-09-22 🆔@meshkatnoor
⛔️⛔️ مدیتیشن وین دایر یا عبادت جعلی
👈 در آثار وینداير، مديتيشن، يوگا و مراقبهی معمول، جايگزين عبادت گرديده و اصولاً در نگاه او، مديتيشن، همان عبادت است كه به معرفت درونی منتهی میشود.
🔻 وی می گوید: «اگر میخواهيد به تمرين مديتيشن بپردازيد، به تمام معنی آن را انجام دهيد و سعادت و خوشی را در خلوت اين عمل ببيند و اگر میخواهيد نام دعا برآن بگذاريد و آن را به عنوان گفتوگو با خداوند تلقی كنيد، چنين نامی را بگذاريد و با تمام وجود دعا كنيد.»(خود حقیقی، ص 159)
🔻او كرامات ادعایی خود را مرهوم مديتيشن ميداند و به كرّات مديتيشن و يوگا را به ديگران توصيه میكند. ناگفته پیداست مدیتیشن همان سوغات آیینهای شرقی به تمدن غرب است. بعد از آنکه عدهای خلاء عظیم معنویت در غرب را دریافتند، این خوراک نامرغوب را با ذوق زدگی به غرب بردند؛ عرفانی که وین دایر عرضه میکند. غایت چنین مراقبهای تعالی معنوی و رشد ابعاد مختلف روح نیست و ارتباطی با عرفان و عروج روح ندارد و صد البته با شناخت خدا و رسیدن به معرفت خدا و رضایت خدا کوچکترین نسبتی ندارد.( نیمنگاهی به معنویت ویندایر، ص 27)
📌 پینوشت:
وین دایر، خود حقیقی، نشر چیچیکا، 1384.
حمزه شریفیدوست، نیمنگاهی به معنویت ویندایر، نشر عصر آگاهی، 1390.
#فرق_ومذاهب
#عرفان_کاذب
#وین_دایر
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پاسخی جالب به این شبهه که #دلت پاک باشه، دیگه نیازی به #حجاب نداری!
#حجاب
#اندیشه_دینی
@Andyshedini 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1400.9.23.mp3
22.73M
#نشست علمی
📌 موضوع:
خدای دین و خدای فلسفه ؛ مغایرت یا این همانی
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی، عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🕰زمان: سه شنبه 23 آذرماه در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی
🆔@meshkatnoor
#خدای_دین و #خدای_فلسفه؛ مغایرت یا اینهمانی؟!
برخی از فیلسوفان خداناباور غربی همچون #جان_هاسپرز و متألهان مسیحی مانند #جان_هیک اعتقاد دارند خدایی که در براهین فلسفی به عنوان #واجب_الوجود، علت نخستین، طراح کیهانی و... اثبات میشود، مغایر با خدایی است که دین توصیفش میکند و فیلسوفان خداباور مجوزی برای یکی انگاشتن این دو ندارند. برخی دیگر معتقدند خدای دین شایسته محبت و پرسش است و انسان باید در مواجهه با وی کرنش و خضوع نماید، در حالی که خدای فلاسفه، تنها یک واجب الوجود است که شوری در دلها نمیافکند؛ خدای فلسفه یک امر خشک و انتزاعی است که متعلق مجادلات علمی و مناقشات ذهنی است.
در مقام بررسی این ادعا نخست باید توجه داشت که ادیان گوناگون حتی ادیان الهی تصویر واحدی از مسئله خدا به دست نمیدهند، مسیحیت رایج مدعی تثلیث است، حال آن که شعار اسلام در توحید تجلی یافته است، از سوی دیگر، مکاتب و نظامات فلسفی نیز نگرش واحدی به خداوند ندارند. بر این اساس، مدعای تغایر خدای فلسفه با خدای دین را نمیتوان در قالبی کلی بررسی کرد، بلکه باید مقضود خود از دین و فلسفه را مشخص کنیم. ما این مدعا را از منظر قرآن کریم به مثابه کتاب مقدس دین اسلام و فلسفه اسلامی بررسی میکنیم، خدای قرآن با اسم علم «الله» شناخته میشود و رایجترین تعبیر برای خدا در فلسفه اسلامی عنوان «واجب الوجود بالذات» است.
مدعای دوگانگی خدای دین با خدای فلسفه از منظر قرآن و فلسفه اسلامی پذیرفتنی نیست؛ زیرا بر طبق قرآن، یکی از اوصاف منحصر در فرد الله تعالی، «شیء غیرمخلوق» است؛ در نگرش قرآنی، همه موجودات مخلوق الله هستند و او تنها موجودی است که وصف «شیء غیرمخلوق» را دارد. در جانب فلسفی نیز، واجب الوجود که با براهینی ابتدا وجودش و سپس وحدتش اثبات میشود، تنها موجود بدون علت است. پس «شیء غیرمخلوق» وصف انحصاری الله قرآن و واجب فلسفه است. بنابراین، مصداق الله و واجب الوجود یکی است.
اما مدعای دوم مبنی بر تفاوت نسبت انسانی با خدای فلسفه و خدای دین نیز با تمرکز بر صفات ذاتی و فعلی خداوند قابل بررسی است. در فلسفه الهی، تنها به اثبات وجود خدا بسنده نمیشود، بلکه پس از مرحله اثبات ذات، به سراغ اثبات و بررسی اقسام گوناگون اوصاف الهی میروند. اوصاف فعلی خداوند بیانگر روابط گوناگون خداوند با مخلوقات از جمله انساناند، اما صفات ذاتی چگونگی ذات الهی و کمالات او را توصیف میکنند.
در سطح عامه مردم، توجه به اوصاف فعلی خداوند و نقش او در هستی و زندگی انسان، شایستگی او برای محبتورزی و پرستش را نشان میدهد و عموم مردم با ادراک این اوصاف و مناسبات متعدد میان خود و پروردگارشان، به او محبت پیدا کرده، در مواجهه با سر تعظیم فرود می آورند.
اما فیلسوفان فراتر از این معرفت عمومی، خداوند را به اوصاف کمالش میشناسند و این معرفت به کمال بیپایان و زبیایی کرانناپیدای خداوند عشقی عقلانی در دل ایشان میافکند که فراتر و والاتر از محبت برآمده از اوصاف فعلی حق است؛ والذین آمنوا أشد حباً لله.
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi 🆔@meshkatnoor
دکتر جعفری.mp3
17.3M
🎤 استاد: حجه الاسلام دکتر #جعفری
📘 موضوع: جریان شناسی روشنفکری دینی پس از انقلاب
📆 زمان: ۱۱ آذر ۱۴۰۰
📍 در جمع دانش پژوهان حوزه و دانشگاه و فعالان فرهنگی ( دوره جریان شناسی تاریخ معاصر)
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ما به حضرت موسی هم نقد داریم!!
▫️افتراء و اتهام #حسن_آقامیری به ساحت حضرت موسی
▪️حجت الاسلام نجفی از دانش آموختگان گروه کلام موسسه امام خمینی
✅مشاهده سایر کیفیت ها👇
https://aparat.com/v/TJ3ps
@thaqalayn110 🆔@meshkatnoor