فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ششمین بسته خبری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
🆔@meshkatnoor
40.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 موضوع: اجبار به حجاب از منظر حقوقی و فقهی
👤 سخنران: حجتالاسلام و المسلمین دکتر رضا محمدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔶 لینک آرشیو در آپارات👇
🌐 https://aparat.com/v/IYl3v
🆔 @difqom 🆔@meshkatnoor
🔸نخستین سمینار ارائه مقالات همایش ملی اجتهاد عقل گرا
🔻 با محوریت “عقل و اخباریگری و تفکیک” برگزار می شود:
🎙 داوران:
#محمدباقر_پورامینی
#محمدحسن_قدردان_قراملکی
⏰ دوشنبه 14 آذرماه، ساعت 10
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/aghl
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/aghlgera-6
#مقالات
#اجتهاد_عقل_گرا
🆔@meshkatnoor
#ابزار_پژوهش
#کتابخانه_دیجیتال
📲کتابخانه قائمیه
🕹این کتابخانه مشتمل بر هزاران کتاب در زمینه های مختلف، از جمله علوم اسلامی است.
🎁 #رایگان
💻آدرس سایت:
https://lohedana.ir/
📱لینک دانلود نسخه اندروید:
http://www.ghbook.ir/software/ghbook.apk
┅═══••✾••═══┅┄ 🆔@meshkatnoor
⚫️ نمونه ای از دیکتاتوری رسانه ای مدعیان لیبرال دموکراسی در ایام اخیر اتفاق می افتد که در طی آن، اخبار درباره اعتراضات وسیع در بریتانیا توسط رسانه های فارسی زبان لندن نشین به شدت سانسور شد
📢بخشی از گزارش یورونیوز( خبرگزاری رسمی اتحادیه اروپا):
✅"بریتانیا در حال حاضر با موجی از اعتراضها و اعتصابهای کارگران و کارمندان روبروست که نسبت به دستمزد و شرایط کاریشان معترض هستند.
✅ پرستاران بخشهای مختلف انگلستان، ولز و ایرلند شمالی نیز اعلام کردهاند که در اواخر ماه دسامبر به اعتصابات خواهند پیوست.
✅هم اکنون معلمان در سراسر اسکاتلند در اعتصاب به سر میبرند.
✅ صدها هزار معلم و کارمند آموزش و پرورش در انگلستان و ولز نیز خود را برای پیوستن به اعتصابات آماده میکنند.
✅رئیس حزب محافظهکار بریتانیا بار دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جنگ اوکراین را عامل افزایش قیمت انرژی و تورم دو رقمی دانست."
📡https://per.euronews.com/2022/12/04/strikes-in-britain-nadhim-zahawi-announced-possibility-of-using-the-army
🔆" بی بی سی فارسی" و " ایران اینترنشنال" که حتی شعارنویسی در نقاط دورافتاده ایران را به طور گسترده نشر می دهند به شدت اخبار اعتراضات گسترده انگلستان را سانسور می کنند و سایت " یورونیوز" نیز به طور قطره چکانی از آن خبر منتشر می کند. این معیارهای دوگانه در خبررسانی، نشانگر خوی استکباری مدعیان لیبرال دموکراسی غربی است.
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ #تقلید
⁉️شبهه: برخی میگویند تقلید در احکام دینی از سنخ رجوع به متخصص نيست ؛ زيرا شما در احکام شرعی، وقتی به فقیه مراجعه مي کنيد، آن فقیه میگوید شما دیگر نمیتوانید به فقیه دیگری رجوع مي کنید، اما در پزشکی اینگونه نیست و شما میتوانید به پزشکان دیگر رجوع کنید و به راحتی پزشک خود را عوض کنید.
🔺پاسخ: رجوع به متخصص یک امر عقلی است و عقل انسانی میگوید در مسائلی که از آن آگاهی ندارید به آگاهترین افراد و بهترین متخصص رجوع کنید. با اين توصيف در واقع اين عقل و فطرت انسان است که مي گويد شما وقتي به اعلم مراجعه کرديدٰ ديگر نبايد سراغ شخص متخصص ديگري برويد.
🎙حجت الاسلام محمد جعفري عضو هيات علمي موسسه امام خميني ره
🆔 @difqom 🆔@meshkatnoor
🔆نمونه ای دیگر از سیاست یک بام و دو هوای لیبرال دموکرات های غربی
دولت آلمان به کسانی که دنبال براندازی اش هستند، اجازه فعالیت نمی دهد و آنها را دستگیر می کند اما به جمهوری اسلامی ایران معترض است که چرا با براندازان ایرانی مقابله می کند.
@meshkatnoor
💠تمایز میان مقام ثبوت و مقام اثبات احکام اخلاقی در اندیشه اشاعره و عدلیه
✳️از جمله مباحث مهمی که در مسئله «رابطه دین و اخلاق» مطرح شده، استقلال یا عدم استقلال (وابستگی) اخلاق در مقابل دین است.
▶️از سوی اندیشمندان حوزه اخلاق، مبحث پیشگفته در دو مقام قابل طرح است: مقام ثبوت و مقام اثبات.
♦️مقصود از مقام ثبوت آن است که آیا ارزشهای اخلاقی یا به تعبیری «حُسن و قبحهای اخلاقی» اموری واقعیاند؟ یعنی آیا احکام اخلاقی ریشه در واقعیت دارند یا اینکه احکام اخلاقی اموری غیرواقعی به شمار میروند؟
🔶واقعگرایان اخلاقی همچون «عدلیه» معتقدند که ارزشهای اخلاقی کاملاً ریشه در واقعیت دارند. دیدگاه عدلیه در اصل ذیل به خوبی نمایان شده است که : الحسَن و القبیح صفتان ذاتیّان للافعال. بدین معنا که حُسن و قبح افعال اموری ذاتی و واقعی بوده و ارتباطی با امر و نهی شارع ندارد. در نتیجه از منظر عدلیه و حتی میتوان گفت به طور کل واقعگرایان، اخلاق در مقام ثبوت مستقل از دین بوده و بدان وابستگی ندارد.
🔸اما در مقابل، اشاعره و مدافعان نظریه امر الهی _که معتقدند افعال اخلاقی صرف نظر از امر و نهی خداوند، خنثی بوده و به تعبیری خالی از هر حکمیاند _ ارزشهای اخلاقی را در مقام ثبوت کاملاً به دین وابسته میدانند. چنانکه این عبارت از اشاعره مشهور است که: ما حسّنه الشارع حسنٌ و ما قبحّه الشارع قبیحٌ. در نتیجه براساس این رویکرد، خوبی و بدی افعال اخلاقی، کاملاً دائر مدار امر و نهی شارع است.
🔆 وابستگی و عدم وابستگی اخلاق در مقام اثبات
♦️مراد از مقام اثبات آن است که آیا عقل انسان، صرف نظر از امر و نهی شارع امکان فهم/کشف ارزشهای اخلاقی را دارد؟
✴️مکتب اشاعره که در مقام ثبوت، اخلاق را وابسته به دین میداند، در مقام اثبات یا کشف احکام اخلاقی نیز اخلاق را کاملاً وابسته به دین قلمداد میکند و معتقد است که عقل صرف نظر از حکم شارع، توان فهم خوبیها و بدیهای اخلاقی را ندارد.
🔸اما در مقابل، عدلیه معتقدند که عقل صرف نظر از دستورهای شارع میتواند برخی از خوبیها و بدیها را کشف کند. البته باید خاطر نشان کرد که عدلیه در کشف بسیاری از ارزشهای اخلاقی، خود را بینیاز از شرع نمیدانند.
✅در اینجا دو نکته شایان توجه است:
۱. عدلیه هرچند در مقام ثبوت اخلاق را کاملاً مستقل از دین میدانند اما در عین حال در مقام اثبات و کشف، اخلاق را تا حد بسیاری نیازمند دین معرفی میکنند.
۲. تمایز عدلیه و اشاعره در مقام ثبوت کاملاً روشن است. اما در مقام اثبات میتوان گفت که اشاعره به نحو بالجمله اخلاق را وابسته به دین میدانند؛ ولیکن عدلیه در مقام اثبات به نحو فیالجمله و به تعبیر بهتر در بیشتر موارد اخلاق را وابسته به دین معرفی میکنند.
🖋 حجت الاسلام علي قرباني دانش پژوه دکتراي فلسفه دين
🆔@meshkatnoor
💥 تمدن سازی اسلامی
⭕️ تاملی در روند شکل گیری دولت اسلامی با توجه به حکمرانی اسلامی
✍️اصغر زمانی
🔻مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با ارائه نقشه جامع تمدن نوین اسلامی؛ مسیر کلان رسیدن به قله رفیع تمدن اسلامی را تعیین نمودند و برای هر ایستگاهی از این مسیر پرفراز و نشیب؛ دفترچه راهنمای مهمی نیز ارائه دادند تا آحاد ملت و مسئولین کشور با چشمانی باز این مسیر پرشکوه را طی کنند
🔻 ملت بصیر و مجاهد ایران با همراهی و پشتیبانی بنیان گذار کبیر انقلاب، مرحله اول و دوم طرح تمدن نوین اسلامی یعنی شکل گیری انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را بنحو احسن تحقق بخشیدند، اما متاسفانه شاهد توقف ۴۰ ساله در مرحله سوم یعنی دولت اسلامی هستیم.
🔻 با نگاه آسیب شناسانه به علل عدم تحقق دولت اسلامی به دو علت مهم پی میبریم:
۱_ سرکار بودن روسای قوا و مسئولینی که اعتقادی به صحت و کارآمدی مبانی نظام جمهوری اسلامی نداشتند.
۲_سرکار بودن مسئولین معتقد به مبانی نظام جمهوری اسلامی که شعارهای انقلاب اسلامی را سر می دهند و با اخلاص و فعالیت جهادی دنبال حل مشکلات مردم و نظام اسلامی هستند ولی نسخه حل مشکلات را از تئوری های غربی میگیرند و بعبارت دیگر حکمرانی منحط غربی را در حل مسائل کشور پیش میگیرند و در نتیجه کشور دچار آسیب و هزینه میشود.
🔻 مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها بر لزوم پایبندی به حکمرانی اسلامی در عرصه های علم و فرهنگ و اقتصاد و حقوق و سیاست و فضای مجازی و...تاکید داشته اند و امروز نیز در دیدار اعضای شورای عالی فرهنگی به این امر مهم توصیه و تاکید کردند.
🔻 مسئولین کشور و بالخصوص آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مردمی و مجاهد؛ باید عنایت داشته باشد که تحقق دولت اسلامی نیازمند حکمرانی اسلامی در عرصه های مختلف است و منبع دریافت نسخه حکمرانی اسلامی، مراکز تخصصی حوزه علمیه است.
🔻متاسفانه مراکز تخصصی و بزرگان صاحب نظر حوزه علمیه از کم توجهی برخی مسئولین به نظرات و برنامه های مبتنی بر حکمرانی اسلامی گلایه دارند که نمونه بارز آن یادداشت علمی_انتقادی استاد احمد علی یوسفی(رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه) به طرح اقتصادی دولت می باشد که در آدرس زیر قابل مشاهده است.
https://www.alef.ir/news/4010830070.html 🆔@meshkatnoor
❎ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند:
🔸 همایش ملی اجتهاد عقل گرا
🔻 با پیام آیت الله العظمی سبحانی
🎙 با سخنرانی:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
آیت الله #مهدی_هادوی_تهرانی
📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از آثار ویژه همایش
⏰ چهارشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۸
🔍 اطلاعات بیشتر:
🌐 eitaa.com/joinchat/905248775C8cd586abfc
#اجتهاد_عقل_گرا
🆔@meshkatnoor
✴️ نشست علمی "الحاد جدید؛ چیستی، چالش ها، بایسته ها و راهکارها"
🎙با حضور:
🔸 حجت الاسلام دکتر #حمیدرضا_شاکرین
مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه
⏰ پنجشنبه 24 آذر ماه 1401، ساعت 8 صبح
⚠️ لینک ورود به جلسه:
🔗 ac.whc.ir/r5j5bkt34brv/
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حرف های ناگفته از حجاب!
#پوششیسم
#قسمت_اول
#پوشش_سلیقه_ای
#نشر_حداکثری
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تیزر فراخوان مقالات دومین همایش ملی «معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی» 🔰
⏰ مهلت ارسال چکیده: 30 آذرماه 1401
⏰ مهلت ارسال مقالات: 10 اسفندماه 1401
⬅️ سایت همایش: http://sp.isca.ac.ir
شماره تماس دبیرخانه: 09900989031
🆔@meshkatnoor
1401-09-13-OstadJafari.mp3
1.55M
💡 پاسخ به شبهات
💠 بررسي شبهه حضور روحانیون در حكومت
✅آیا اگر روحانیون در امور سياسي و حكومت وارد نمیشدند ، احترام آنان بیشتر حفظ نمیشد؟
💠 پاسخ را از زبان امامين انقلاب بشنويد.
🎙 سخنران: حجت الاسلام جعفري
🗓 1401-09-13
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ #حجاب
⁉️سوال: امام صادق(ع) نگاه به زنان بدحجاب را اجازه دادند، پس معلوم است ائمه(ع) نسبت به #بدحجابی و #بیحجابی حساسیت نداشتند.
🔺آنچه که در روایات بهعنوان جواز نگاه به موی زنان آمده است مربوط به احکام فردی است و ارتباطی به یک عمل اجتماعی و حکومتی ندارد.
🔺امام صادق میفرمایند آنجا که زنان رعایت حجاب را نمیکنند لازم نیست شما چشمان خود را ببندید . اين ربطي به وظيفه حکومت در قبال بي حجابي ندارد.
🆔 @difqom 🆔@meshkatnoor
👓 پاسخی اجمالی و در عین حال کاربردی به قلم دکتر ابوالقاسم خدادی، هیأت علمی دانشگاه و وکیل دادگستری، در برابر شبهه های اخیر که توسط برخی اساتید حقوق دانشگاه تهران ناظر بر مفهوم محاربه در فضای جامعه منتشر شده
❗️ این پاسخ کاملا دقیق و بصورت حقوقی بیان شده است.
🆔@meshkatnoor
⚫️شبهه
✅ برخی اخیرا مدعی شده اند که علامه طباطبائی معتقد بود ما حق نداریم برای توسعه دین از ابزار زور استفاده کنیم و می گویند: علامه تصریح میکند که پیامبر(ص) در برابر تخلف از دستورات دینی از ابزار اجبار و اکراه و زور استفاده نمیکند.
📡https://fa.shafaqna.com/?p=1477515
🔆پاسخ شبهه
مدعیات مزبور نادرست است؛ زیرا:
1️⃣پیامبران الهی بویژه پیامبر مکرم اسلام دارای شئون و وظائف مختلفی هستند که هر یک اقتضای خاص خویش را دارد:
✅اقتضای رسالت، دعوت مردم به سمت خیرات و نیکی ها و پرهیز دادن از شر وبدی ها است.
✅اقتضای شأن حکومتی ایشان، الزام به احکام و قوانین است.
✅اقتضای قضاوت پیامبر اکرم، الزام به تبعیت از حکم و اجرای آن بر اساس عدالت است.
2️⃣آنچه به هیچ وجه الزام آور و اکراه پذیر نیست ایمان به خداوند است که امری درونی است و آیه «لا اکراه فی الدین» ناظر به آن است. در تفسیر آیه 28 سوره هود، علامه طباطبایی اکراه بر ایمان را در صورت استکبار و طغیان افراد نفی می کند و واضح است که اکراه بر ایمان با ماهیت رسالت پیامبر (ص) سازگار نیست. البته این آیه نافی مطلق الزام نیست، بلکه نافی الزام در ایمان است. بنابراین الزامات حکومتی پیامبر را در بر نمی گیرد.
3️⃣علامه طباطبایی در جلد چهارم المیزان عربی ص 117 آزادی عقیده را نفی می کند و معتقد است آزادی عقیده همانند این است که در ظرف اجتماع قائل به آزادی از قانون یا آزادی اقدامات غیر قانونی باشیم واضح است که چنین امری پذیرفته نیست. در اینجا الزام به عقیده ممکن نیست اما الزام به هر آنچه منجر به عقیده می شود همچون اعمال و ... امکان پذیر است البته این الزامات باید منطبق با قانون جامعه و در فضای اندیشه اسلامی در چارچوب توحید باشند.
4️⃣علامه طباطبایی در جلد 15 المیزان صفحه 357 برای حضرت سلیمان دو شأن قائل است شأن رسالت و شأن حکومت. بر اساس شأن نخست ، ایشان افراد را به سمت خدا فرامی خواند ،ولی بر اساس شأن حکومت می تواند آنها را به اسلام (و نه ایمان) الزام نماید همانگونه که قرآن اشاره فرموده است « الاتعلوا علیّ وأتونی مسلمین»(نمل، 31)
5️⃣علامه طباطبایی در جلد 9 صفحه 76 المیزان بیان می دارد که «قتال با کفار برای منع آنها از فتنه گری بیشتر و تحقق حاکمیت دین حق الهی واجب است». واضح است که قتال پیامبر در برابر کفار ، خود نوعی الزام و اجبار به ممانعت از اقدامات و تبلیغات کفرآمیز آنان است.
6️⃣علامه همچنین در همین صفحه آورده است که آیه «لااکراه فی الدین» منافاتی با آیه ای که دال بر الزام اهل کتاب به پرداخت جزیه است، ندارد و هیچیک از دو آیه ناسخ یکدیگر نیست. توضیح فرمایش علامه این است که لا اکراه فی الدین نافی الزام حکومتی به کفار برای اجتناب از فتنه گری و الزام اهل کتاب به پرداخت جزیه نیست. اکراه در دین همان اکراه بر ایمان است که از منظر اسلام پذیرفته نیست.
📝دکتر مهدی امیدی(عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی)
🆔@meshkatnoor
🔆پاسخی به شبهات دکتر برهانی در مورد حکم محاربه
✅طبق ماده 279ق.م.ا: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.
✅ محاربه در رکن مادی مقید به نتیجه (ناامنی در محیط) و در رکن روانی مقید به سوء نیت خاص (به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها) می باشد.
✅ طبق ماده 144 ق.م.ا در جرایمی که وقوع آنها منوط به تحقق نتیجه است علم به وقوع نتیجه هم عرض قصد نتیجه است. یعنی قصد نتیجه(ایجاد ناامنی در محیط) لازم نیست بلکه علم به وقوع آن کافی است. بنابراین حتی اگر قصد اولیه مجرم ترساندن یا کشتن یا زخمی کردن مامور نیروی انتظامی بوده باشد ولی می داند که این کار موجب ناامنی در محیط می شود محارب است. چنانکه عادتاً تجرید سلاح بر مامورین نیز موجب ارعاب عمومی می شود. پس قصد تبعی وجود دارد.
✅منظور از «ایجاد قوت قلب و تشجیع مردم» چیست؟ آیا «مردم» فقط شامل «اغتشاشگران» می شود؟!! بر فرض که عده ای از این کار قوت قلب بگیرند ولی در مقابل عده ای دیگر از مردم از آن بترسند در این صورت نیز «ارعاب مردم» صدق می کند و محاربه محسوب می شود.
✅ قانون با جرم محاربه سختگیرانه تر برخورد کرده است و حتی به صرف وجود شبهه یا تردید و بدون نیاز به تحصیل دلیل، قاعده درأ را جاری نمی داند(ماده 121 ق.م.ا)
📝جمعی از حقوقدانان/ 19/9/1401
🆔@meshkatnoor
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میکند
📋 دوشنبه 1401/9/21 ساعت 19
🗂 موضوع: تحلیل اجتماعی حجاب
👤 سخنران: حجتالاسلام دکتر قاسم ابراهیمیپور، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
❓فطرت انسانی در مورد پوشش چه میگوید؟
❓آیا حجاب در جامعه ضرورت دارد؟
❓آیا پوشش یک قرارداد اجتماعی است؟
❓رابطه هنجارهای اجتماعی و نوع پوشش چیست؟
❓جامعهپذیری حجاب، آری یا خیر
❓ایفای نقش اجتماعی با من است یا تن
🔶 نشانی ورود به جلسه👇
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🆔 @difqom
لطفا با لینک زیر وارد جلسه شوید 👇👇👇 https://b2n.ir/f.din
🔶در بین آثار جابری پروژه نقد عقل عربی محصول تفکرات او بود. این پروژه که در چهار جلد منتشر شده بود (دو جلد اول، عقلانیت عربی و جلد سوم و چهارم، نقد عقل سیاسی و نقد عقل اخلاقی بود) میوه نگاه جابری به سنت و تجدد و روش تعامل این دو برای زندگی در امروز بود. همچنین جابری در کتابهای «نحن و التراث» و «التراث و الحداث» نگرش خود به مسئله سنت و تجدد و نحوه تعامل صحیح بین آن دو را بیان کرده است.
🔶شیوه جابری در مقولهبندی اندیشه جهان عرب به روش ساختارگرایان است. وی علوم نظری جهان اسلام را به برهانی، عرفانی و بیانی فصلبندی میکند و با زوجهای ساختاری محورهای هر یک از این سه گونه اندیشه را برمیشمرد. این تقسیمبندی صرفا توصیفی نیست؛ او اندیشه عرفانی را عقلی منحرف میخواند که جهان اندیشه اسلامی را از مسیر مستقیم دور ساخته است. آنقدر که او به اندیشه عرفانی میتازد به علوم بیانی نمیتازد. در چهارچوب فکری وی علوم بیانی بیشتر بر عقل اهل سنت سایه افکنده و اندیشه عرفانی بر عقل شیعیان.
🔶غیرت شیعی مؤلف کتاب عقلانیت شیعی برنمیتافت که نقطه قوت اندیشه شیعی اینطور مورد بی مهری قرار گیرد. بنابراین او سال ها در ذهنش با استدلالهای جابری در کشاکش بود تا بدین صورت نگرش و روش و دادههای او را مورد نقد قرار دهد.
🔶از نظر دریابیگی صراط مستقیم و امت وسط، اهل بیت عصمت و طهارتاند که شیعیان به راهبری آنان از هر افراط و تفریطی به دورند. قدم صدق و مشی معتدل در بهره مندی از ظاهر و باطن، عقل و شهود ویژگی بارز این مدرسه است.
🆔@meshkatnoor
🔶 شبهه : فيلترينگ، روشي نادرست، ناکارآمد و منسوخ است.
🔺پاسخ:
1. وجود نظارت و ايجاد محدوديت در امور اجتماعي، مانند نظارت بر مراکز فروش غذا و دارو، و جلوگيري از فروش کالاي مضر و غيراستاندارد، امري ضروري و پرفايده است که در همة جوامع کوچک و بزرگ عملي ميشود. مسدودسازي برخي از امکانات غيراستاندارد فضاي مجازي نيز در چارچوب همين قاعدة عقلايي قرار ميگيرد؛
2. دولتهاي گوناگون، ازجمله کشورهاي غربي، در مواجهه با فضاي مجازي، از روش فيلترينگ براي تأمين مصالح عمومي کشور خود استفاده کرده و ميکنند. به ذکر دو گزارش در اين زمينه اکتفا ميشود:
الف) دولت آمريکا فعاليت و دانلود دو برنامة «ويچت» و «تيکتاک» را براي کاربران اين کشور ممنوع کرد: آمريکا با فشار آوردن به تيکتاک، آن را مجبور کرد همة سِرورهايش را از کشور چين خارج کند؛ مديران چيني خودش را عوض، و مديران آمريکايي نصب کند؛ و رابطة خود را با دولت چين به حداقل برساند. با وجود انجام همة اين کارها توسط تيکتاک، آمريکا باز هم نتوانست آن را تحمل کند و آن را مسدود کرد. دولت آمريکا معتقد است برنامههاي چيني امنيت ملي، سياست خارجي و اقتصاد آمريکا را به خطر مياندازد و بايد جلوي آنها ايستاد.
https://dmboard.media/news/us-government-announces- ban-on-new-downloads-of-tiktok-as-takeover/
https://www.alef.ir/news/3990514018.html
ب) با ايجاد DNS اختصاصي، فيلترينگ محتوا در اروپا جدي ميشود: مسئولان اتحادية اروپا به ايجاد زيرساخت سامانه نام دامنه (DNS) اختصاصي براي قارة سبز، با قابليت اِعمال فيلترينگ قدرتمند و محدوديتهاي خاص، علاقهمند هستند.
بر اساس جزئيات اعلامشده در مورد اين پروژه، DNS۴EU داراي قابليتهاي بسيار قدرتمندي در زمينة فيلترينگ است. مسئولان مربوط اعلام کردهاند که اين طرح با قابليت فيلتر داخلي ارائه خواهد شد تا بتواند دامنههاي مخرب مانند صفحات داراي بدافزار، سايتهاي فيشينگ و ساير تهديدات امنيت سايبري موجود در اينترنت را مسدود کند. اين قابليت فيلترينگ با استفاده از دادههاي اطلاعاتي ارائهشده توسط شرکاي مورد اعتماد اتحادية اروپا، مانند تيمهاي ملي واکنش سريع به حوادث سايبري، پشتيباني ميشود و ميتواند براي دفاع از سازمانها در سراسر اروپا در برابر تهديدات مخرب رايج، استفاده گردد.
علاوه بر حوزة مسائل امنيتي، مقامات اتحادية اروپا ميخواهند از سيستم فيلتر DNS۴EU براي مسدود کردن دسترسي به انواع ديگر محتواهاي ممنوع استفاده کنند. فرايند چنين اقدامي با دستور دادگاه صورت خواهد گرفت و عموماً دامنههايي با محتواي ناقض کپيرايت و مالکيت معنوي و سوءاستفادة جنسي از کودکان را شامل ميشود.
ويکتور برتولا، مدير بخش نوآوري شرکت Open-Xchange، يک شرکت ارائهدهنده خدمات ايميل و DNS، طي گفتوگويي با وبگاه خبري Record در مورد اين طرح گفت: «من فکر ميکنم اين يک ابتکار ضروري و يک استراتژي حکمراني ديجيتال است. اروپاييها بايد گزينهاي در دسترس و مبتني بر ويژگيهاي اتحادية اروپا بهعنوان جايگزيني براي سرويسهاي غالب فعلي مانند گوگل و ساير خدمات مشابه خارج از اتحادية اروپا، داشته باشند».
https://www.mehrnews.com/news/5411051
https://sinapress.ir/news/128294
ج) براي ملاحظة گزارشي دربارة وضعيت فيلترينگ در جوامع مختلف، ازجمله برخي کشورهاي غربي، ر.ک:
https://www.tabnak.ir/fa/news/222133
🆔 @difqom
🆔@meshkatnoor
⛔️«بدون توقف» میزبان حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی.
🔰حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی مهمان این شب های بدون توقف برای بررسی موضوع (خداشناسی) خواهد بود
♨️برنامه «بدون توقف» با رویکرد چالشی و ترکیبی با مشارکت مهمانان برنامه به سوالات و دغدغهها درباره مسئله خداشناسی پاسخ میدهد.
🔷 شنبه تا چهارشنبه بعد نماز مغرب به افق تهران
✅ @mojtabamesbah_ir 🆔@meshkatnoor