#تازه_های_نشر
📚 بررسی نظام اعتقادی وهابیت، محمد حسین فاریاب، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بهمن ۱۴۰۱، ۴۲۱صفحه، ۱۶۸هزارتومان
📚 یکی از آسیب های مهم وهابیت پژوهی در ایران، پربرگ بودن انتشارات و اندک بودن اطلاعات در مورد آنهاست. امروزه وهابیت پژوهی در ایران، بسان کاریکاتوری ناهمگن شده است که از طرفی خداشناسی وهابیت بزرگ و از سویی شناخت هستی شناسی، شناخت شناسی، زن شناسی و اجتماع شناسی آنها کوچک شمرده شده است. از آن بدتر که شناخت ما از وهابیت در نسل اول و دوم وهابیت محدود شده و با وهابیت معاصر میانه ای نداریم.
📚 عدم ورود به نقد منظومه وار از مجموعه آراء وهابیت، چالش دیگر سلفی پژوهی در ایران است.
📚 کتاب «بررسی نظام اعتقادی وهابیان» را نمی توان بهترین کتاب در معرفی و نقد وهابيان دانست؛ ولی به نظر می رسد
قابل قبولترین کتاب در حوزه ارزیابی اندیشه اعتقادی آنها باشد؛ چرا که عمده تلاش پژوهشگران فعلی، معطوف به بررسی اندیشه های توحيدی این جریان متمرکز شده است و بررسی و نقد دیگر اندیشه های اعتقادی وهابیان توجهی نشده است.
📚 از دیگر امتیازات این کتاب این است که باید پذیرفت وهابيت نيز مانند هر مکتب فکری، تطوراتی به خود دیده است و تطورات وهابیت را نمی توان نادیده گرفت و این مهم بر پژوهشگران واجب می سازد تا نگاهی جامع تر به دیدگاه های آنها در ادوار تاریخی وهابیت داشته باشند.
📚 در این کتاب، کوشش شده نظریات وهابيان را به طور مستقيم از منابع قدیم و جدید خودشان استخراج شود. مؤلف پس از گذری بر تاریخچه شکل گيری وهابيت و آشنایی با بزرگان آنها به معرفی پيشوایان فکری آنها در دوران معاصر پرداخته است.
📚 در فصل دوم، تبيين و بررسی منابع فکری آنها معرفی شده است. فصل سوم به معرفی و نقد دیدگاههای آنها در محور خداشناسی اختصاص دارد و در این قسمت ضمن تبيين ادلة عقلی آنها بر وجود خدا، انواع توحيد و تقسيم صفات الهی درباره این نظریات داوری شده است.
📚 فصل چهارم به نظریات وهابيان در حوزه راهنماشناسی، نبوت و امامت اختصاص یافته است. در فصل پنجم نيز به مسئله مهم انسان شناسی پرداخته است. دیدگاه آنها را درباره وجود روح، چيستی انسان و کرامت او و نيز جایگاه زن در واپسین فصل این کتاب تبیین و بررسی شده است.
📚 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین فاریاب عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام می باشند .
#اسلام_سلفی #وهابیت #محمد_حسین_فاریاب #تازه_های_نشر #معرفی_کتاب
🆔@meshkatnoor
⚡️توقف کامل پخش سریال رمضانی معاویه از شبکه MBC عربستان
📽این سریال پرهزینه ترین سریال این شبکه سعودی بود. پیش بینی می شد با پخش آن جنجال زیادی در کشورهای جهان اسلام بوجود بیاید.
🎞 بنا به برخی منبع غیر رسمی محتوای این سریال ضد ایرانی - شیعی بود. تمرکز سناریوی این مسلسل بر این نکته بود که فارس ها علت اصلی نبرد صفین هستند و جعل تاریخی ایرانی بودن صحنه گردان جنگ صفین، مهمترین پیام انحرافی این سریال بود.
https://pressbee.net/show6016273.html?title=mbc-%D9%84%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%B3%D9%84-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #مسلسل_رمضانی_معاویه_بن_ابوسفیان
🆔@meshkatnoor
14011222.mp3
25.37M
🔴سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه
🔺نشست اول: بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی
🎙با حضور:
#استادعبدالرسولعبودیت
#دکترامیداخواناشرفیه
✍️دبیرجلسه:
#دکترسیدفخرالدینطباطبایی
📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/22
💠مجری:کمیته مقابله با الحاد دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#سلسله_نشست_های_نسبت_علم_با_الهیات_و_فلسفه
🆔@meshkatnoor
💠 سید جواد طباطبایی تئوریسین مرگ اسلام سیاسی یا مرگ اندیشه اسلامی؟؟
📩 تعبیر خبر کانال مسلمنا که دکتر طباطبایی منتقد سرسخت اسلام سیاسی هستند دقیق نیست. بلکه طباطبایی هم پیگیر مرگ اسلام سیاسی و هم معتقد به موت اندیشه اسلامی بود. ایشان اگر ضد اسلام سیاسی موضع میگرفت به دلیل این است که آن را دست و پا زدن برای حفظ اسلام میداند و از نظر ایشان اسلام گرایی قرنهاست که مرده است.(مصاحبه با نشریه فرانسوی لیبرالیسیون پیوست شده است)
🔹طباطبایی گرچه گاهی به اسلام سکولار و گاهی به اسلام سنتی صوفی روی میآورد؛ اما گاهی هم در مورد مرگ اسلام به عنوان یک اندیشه سخن میگوید.
🔸وی صریحا می گوید: «... در غرب، رنسانس ظهور کرد. تولد دوباره چیزی که در حال مرگ بود. در اسلام، چنین چیزی وجود ندارد و چیزی که در حال مرگ بود، چهار الی پنج قرن است که از زوال آن میگذرد. کسانی که میخواهند به اسلام جان دوباره ببخشند، هدف غیر ممکنی را دنبال میکنند، آنها میخواهند مردهای را زنده کنند.» مصاحبه ایشان با خبرنگار فرانسوی در سال۲۰۰۱.
🔸او همچنین به نقد اسلام سنتی ملتزم بود و می گفت: «... در سمینارهایی که در طول ترم دربارهی اسلام سنتی در دانشگاه برگزار میشود، درسهایی دربارهی طریقهی وارد و خارج شدن از دستشویی به دانشجویان تدریس میشود، در حالیکه حتی مشکلات اساسی کشور مطرح نمیشود. این اسلام، بدون شک دربارهی دنیای مدرن صحبت نمیکند. از آنجایی که با این تدریس موفق به گفتگو با دنیای اسلام نمیشویم، چه باید کرد؟ دانشجویان الهیات فوکو، دریدا و غیره را میخوانند. در شهر مذهبی قم، دانشجویان مذهبی بسیار به افکار دریدا و فوکو علاقه نشان میدهند.» او انقلاب اسلامی ایران را نیز تلاشی برای روز آمدن کردن اسلام سنتی میداند؛ که البته معتقد است این تلاش به دلیل ذات اسلام سنتی اساسا غیر ممکن بود و باعث صدماتی به مردم ایران شده است.
🔹به پیوست لینک مصاحبه را تقدیم می کنم. البته عنوان خبر «اسلام سیاسی» است؛ اما وقتی آن را بررسی می کنیم می بینیم نقدش به اسلامگرایی است و عدم انطباق اسلام ( تمام قرائتها) با مدرنیته را عامل انحطاط جوامع اسلامی میداند... اتفاقا اگر نقدی به اسلام سیاسی و خصوصا انقلاب اسلامی دارد؛ از باب این است که معتقد است چنین انقلابی گرچه هدفش روبه جلو بود؛ اما نتیجهای که محقق شد دست و پا زدن برای احیای اسلام سنتی بود. در همین مصاحبه نقلی از سهروردی میآورد که میگوید: «اگر خدا بخواهد میتواند پیامبری بیاورد» سپس طباطبایی می گوید: البته ما چنین چیزی را به عنوان یک مسلمان نمی پذیریم و پیامبر ما در نگاه اسلام پیامبر آخرین است. یا جای دیگر میگوید سهرودی گفت: «قرآن را چنان بخوانید که گویی فقط برای شما نازل شده است» (طعنه به اینکه اسلام سنتی چنین اجازهای را نمی دهد و اسلام سنتی، در انحصار حاکمیت روحانیت است).
✍️ رضا کشاورز سیاهپوش؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام
🌐لینک مصاحبه در نشریه فرانسوی لیبراسیون👇👇
https://www.liberation.fr/planete/2001/10/27/javad-tabatabai-l-islam-politique-est-voue-a-l-echec_382158/
🆔@meshkatnoor
#معرفی_کتاب
📚 جــریـان شـــناســــی انـدیـشـــــههــای کــلامــی
🖊 نوشته: جمعی از نویسندگان
مکتوب حاضر، با نگاهی فراگیر به جریان های مهم کلامی معاصر و تحولات جاری آنها، بستری مناسب برای بازخوانی و مقایسه اندیشه ها را ذیل چهار محور فراهم می آورد:
1. نومعتزله (مانند فضل الرحمان، محمد ارکون، محمد عابد الجابری، حسن حنفی و نصر حامد ابوزید)؛
2. نواندیشی دینی معاصرِ داخلی (مانند دکتر سروش، مصطفی ملکیان، سیدحسین نصر)؛
3. سلفیه در داخل و خارج ایران؛
4. سایر فرق مانند شیخیه، اسماعیلیه و دیوبندیه.
👈🏻 مشاهده و تهیه
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🆔@meshkatnoor
💎 نتیجه تحقیقاتِ دانشگاه استنفورد آمریکا:
👈 نقش مثبت دینداری در تربیت اجتماعی و رشد تحصیلی نوجوانان
👈 نقش محرمات دینی در افت تحصیلی
🔸عنوان مقاله: «نوجوانانی که پایبند تر به مذهب هستند عاداتی دارند که به رشد تحصیلی آنان کمک میکند.»
📝Religiously engaged adolescents demonstrate habits that help them get better grades
🔹بر اساس تحقیقات جدید دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه استنفورد (GSE)، نوجوانانی که به طور منظم به مذهب عمل می کنند، در مدرسه بهتر از افرادی که از نظر مذهبی جدا هستند، عمل می کنند.
🔹یافته ها نشان میدهد که جوامع مذهبی نوجوانان را برای پرورش دو عادت بسیار ارزشمند در مدارس دولتی، اجتماعی میکنند: وظیفهشناسی و همکاری. مشارکت مذهبی ممکن است بیشتر از آنچه محققان تصور میکنند بر نمرات تأثیر بگذارد.
🔹نویسنده این مطالعه، ایلانا هورویتز، کاندیدای دکترا در GSE می گوید:
هورویتز گفت: «مذهبی بودن به نوجوانان در دبیرستان و راهنمایی کمک می کند، زیرا آنها به خاطر مطیع بودن و احترام گذاشتن و داشتن خویشتن داری پاداش می گیرند.
🔹به طور کلی، کودکانی که مذهبی هستند، کمتر مشروب می نوشند، رابطه جنسی کمتری دارند و بیشتر تحت نظارت والدین خود قرار می گیرند.
این متغیرها برخی از دلایل عملکرد بهتر بچه های مذهبی در مدرسه را توضیح می دهند.
https://m.phys.org/news/2018-04-religiously-engaged-adolescents-habits-grades.html
#علم_و_دین #کارکرد_دین
👈خانواده ها را از نتایج دینداری نوجوانان آگاه سازید
🔶 کانال دروغ ها و خرافات ملحدین
🔰@Zandiq_IQ7
🔷 کانال دکتر ساجدی؛ استاد تمام گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام
https://eitaa.com/sajedi_ir 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#معرفی_کتاب
📚 عــــــرضــــه تــــورات و انــجـیـــل بر قـــرآن
🖊 نوشته: حسین نقوی
نوشتـار پیش رو، بر اساس آیات قرآن، تـورات و انجیـل را مجموعه نوشته هایی می داند که شبیه روایات اسلامی، سره و ناسره در آنها وجود دارد. قرآن، مصدق فی الجمله تورات و انجیـل و مهیمن بـر آن دو است و اگـر آن دو بر قـرآن عرضه نشوند تا سره از ناسره مشخص شود، هیچ ارزش معرفتی نخواهند داشت.
👈🏻 مشاهده و تهیه
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دومین شماره دوفصلنامه علمی ـ نخصصی» اسلام و مطالعات معنویت «مربوط به پاییز و زمستان 1401 منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jsr.isca.ac.ir نمایه گردید.
«روششناسی استخراج مسائل در موضوع رابطه معنویت و فلسفه اسلامی» نوشته رضا اکبری؛ «بررسی مفهومشناختی معنویت اسلامی و مناسبات آن با عرفان اسلامی» به قلم سیداحمد غفاری قرهباغ؛ «رویکردی کیفی بر الگوی مفهومی معنویت و مؤلفههای آن از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظله» اثر عبدالحسین خسروپناه، زهرا آبیار و شریفه محمدی از جمله مقالات این شماره است.
همچنین «نقش عرف اجتماعی در ایجاد دلبستگی غیرایمن به خداوند: مبتنی بر مدل قلب سلیم» به قلم مینو اسدزندی و علی سیدکلال؛ «نسبت فقه و امر معنوی» اثر مجتبی الهی خراسانی؛ «نقد و بررسی مؤلفههای انسانشناختی معنویت مدرن از نگاه مصطفی ملکیان» نوشته مرتضی بخشی گلسفیدی و محمد جعفری و «تأثیر چهل روز بیداری و مناجات در بینالطلوعین بر آرامش و عزت نفس بانوان جوان اصفهان» به قلم الهام شاهزیدی، راضیه فرهادی، مریم کتانی، قاسم زارعی و محمدصادق ابوطالبی از دیگر مطالبی میباشد که در این شماره منتشر شده است.
https://eitaa.com/journals_isca/175
🆔@meshkatnoor
1 (2).mp3
16.25M
📻نشست علمی معنویت سکولار؛ آب یا سراب
🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسین مظفری، عضو هیئت علمی گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📝ناقد: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری ، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
توجه اندیشمندان غربی به مسئله #معنویت و رونق معنویت گرایی در جوامع مدرن، در نگاه نخست به عنوان واکنشی به مادیگرایی افراطی و بازگشتی به گذشته قلمداد شده است؛ اما با مطالعه دقیق این پدیده روشن میشود معنویت نوظهور دقیقا بر اساس مبانی فکری و زیرساختهای نظری #مدرنیته پی ریزی شده است. بنابراین برای شناخت کامل و مواجهه صحیح با آن، توجه به مولفههای مدرنیته و تاثیر آن در ساختار معنویت جدید ضروری است.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#معنویت_سکولار #معنویت_نو_ظهور #معنویت_بدون_دین
🔻 کانال رادیو فکرت:
🆔 eitaa.com/radiofekrat 🆔@meshkatnoor
سلام علیکم خدمت اعزه گرامی:
راه حلهای تجمیعی در جمع کردن فتنه برهنگی ( راه حلهایی که هر یک فایده خودش را دارد اما جمعش آثار بهتر و بیشتری می گذارد) :
اول: توجیه مسئولین و انفعال طلبان انقلابی درباره فهم جامع از بیانات امامین انقلاب و پرهیز دادن از کج فهمی (عمدی یا سهوی) سخنان ایشان.
دوم: بیان مواضع صریح حضرت آقا و تبیین ضرورت کارهای توأمان سلبی و ایجابی در اجرای قوانين و گسترش معارف ( همانگونه که در بی شمار موارد دیگر مثل مبارزه با تکفیریها و... راه حل عقلایی و منطبق بر عقل و شرع همین بود).
سوم: مطالبهگری از مسئولان قضایی ملی و محلی (هر شهر و استان) در خصوص اجرای قوانین، همانکاری که در خیلی از شهرها از جمله فردیس در حال انجام است.
چهارم: تشکیل گروههای مردمی امر به معروف و نهی از منکر در قالبها و انواع مختلف با مشورت خود ایشان و بر اساس منویات رهبری...
پنجم: انجام کارهایی نظیر آنچه دادستانیهای کاشان و آران بیدگل برای کنترل منشأها کردند و دارن ادامه میدن...
ششم: کار رسانهای تمییز در صدا و سیما و تمام شبکههای مهم مجازی ملی و استانی
هفتم: مطالبهگری صریح از مسئولان و نمایندگان کنونی و نامزدهای احتمالی مجلس و شورای شهر( شاخص گذاری افراد در تناسب با میزان تعهدشان در پیگیری و اجرای قوانین)
هشتم: هماهنگ شدن تریبون نماز جمعهها با این خیزش انقلابیون....
نهم: هماهنگ شدن منبرها در توصیه به اهمیت حجاب و سبک زندگی سالم و عفیفانه به عنوان بخشی از جهاد تبیین
دهم: تکرار مباحث مورد نهم توسط مؤمنین در خانواده و در مجالس خصوصی و خویشاوندی در ایام عید و ماه مبارک رمضان.
یازدهم: کمک به تقویت فضای مجازی سالم و حفظ حکمرانی مؤثر حاکمیت بر فضای مجازی و عدم پذیرش سلطه پیام رسانهای و شبکههای اجتماعی استعماری و جلوگیری از ولنگاری فضای مجازی.
دوازدهم: مطالبه و پیگیری آسان و ارزان به دست مردم رسیدن البسه حجاب( اعم از چادر، مانتوهای بلند، روسری مناسب و....) و توأمان پیگیری جلوگیری از عرضه اقلام ضد حجاب در بازار لباس
این موارد به ذهن حقیر رسید حتما توسط دلسوزان قابل افزایش و توسط هستههای موثر مردمی و مسئولان قابلیت اجرا و پیگیری دارد.
✍️ رضا کشاورز سیاهپوش
🆔@meshkatnoor
🔴شبهه ارسالی از شبکه من و تو👆
🔶پاسخ شبهه
🔆این سخن سخیف مثل آن است که بگوییم خداوند برای آفریدن درخت، به خاک نیاز داشت. یا خداوند برای آفریدن «نوه من»، به «من» نیاز داشت. اینها که برای خداوند «نیاز» به شمار نمیرود؛ بلکه به لحاظ عقلی «وجود قابل» یعنی «وجود خاک یا نوه من» نیازمند تحقق شرایطی است. بدیهی است که تا خاک نباشد، درخت هم محقق نمیشود یا تا من موجود نباشم، نوه من هم به وجود نخواهد آمد. رساندن پیام الهی توسط انبیاء _که از ظرفیت لازم برای دریافت وحی و پیام الهی برخوردارند_، نیز از همین قبیل است. نه اینکه واسطهگری انبیاء در پیام الهی نشاندهنده «ضعف» و نیاز خداوند باشد.
✴️ثانیاً: لزوماً چنین نیست که هرکس سخن از خدا بگوید، «پیامآور الهی» به شمار رود. بلکه پیامآور خداوند باید دارای شرایط خاصی باشد که یکی از مهمترین آنها «عصمت» است. براساس دلایل عقلی و نقلی، چون انبیاء و اوصیای ایشان (یعنی امامت در امتداد نبوت) از مقام عصمت برخوردارند، پیامهای ایشان برای انسانها حجیت دارد.
✳️ اما عالمان دینی (به ویژه در عصر غیبت امام زمان) چنانچه گفتارشان مبیّن پیام راستین انسانهای برگزیده و معصوم باشد، سخنانشان از باب رجوع به «متخصص و اهل علم» برای سایر انسانها دارای اعتبار است. در نتیجه لزوماً چنین نیست که هر کس عنوان عالم دین را یدک بکشد، سخن او همان پیام خدا باشد؛ چیزی که البته به نظر میرسد در تصویر بهطور پنهانی و موذیانه درصدد القای به مخاطب است.
✍️ علی قربانی
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓شیخ حسن بن فرحان المالکی، عالم اهل سنت سعودی: باید از شیعیان تشکر کرد که نام و محبت رسول و اهل بیت را در طول تاریخ، زنده نگه داشتند . آنها در این مسیر متحمل ظلمها و مشقات بسیار شدند. تواضع عالمان شیعی، ستودنی است. آنها بسیار منطقی بحث می کنند ....
🆔@meshkatnoor
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
آیا روزه خواری گناه بزرگتری است یا خوردن حق مردم؟
سلام علیکم لطفا به شبهه زیر که در فضای مجازی منتشر شده پاسخ دهید:
دینی که با خوردن آب در ماه رمضان در ملا عام به خطر بیفتد ولی خوردن حق مردم تکانش هم ندهد، دین نیست، توهمی است برای عوام و نعمتی است برای مسئولین.
پاسخ:
سلام علیکم. این شبهه نیست، بلکه حرف حساب است.
اگر دینی خوردن آب در ماه رمضان را منع کند اما خوردن حق مردم را منع نکند توهم است و ابزاری است برای سوء استفاده و چنین دینی باطل است.
برای همین است که اسلام خوردن حق مردم را به شدت منع کرده است و رعایت حق الناس را مهمتر از رعایت حق الله می داند و مجازات خوردن حق مردم چه در نیا و چه در آخرت بسی شدید تر از روزه خواری است.
دزدی که مال مردم را خورده دستش قطع می شود، اما مجازات روزه خوار هرگز به این شدت نیست.
پس این سؤال کننده محترم صد در صد با نظر اسلام موافق است و با دینی مخالف است که برای حق الناس ارزشی قائل نیست. ما هم با چنین دینی صددر درصد مخالفیم.
✍️ دکتر محمد فنایی؛ استاد تمام موسسه امام خمینی ره
http://eitaa.com/dreshkevari 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢 #اعلام_برنامه | بیانات علامه مصباح را در صداوسیما دنبال کنید📻
📝 برنامه پخش بیانات آیت الله مصباح یزدیقدسسره در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
📿عبرتهای بنی اسرائیل
📆هر روز صبح
⏰6:15
📡شبکه یک سیما
📖شرح صحیفه سجادیه
📆هر روز صبح
⏰ 6:10
📡 شبکه چهار سیما
🕋برنامه آیینه حکمت
📆جمعهها صبح
⏰ 4:30
📻راديو معارف
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
🔸مصطفی ملکیان در کانال تلگرامی خود سوال و جوابی مطرح نموده است :
❓سوال: اگر از نظر خداوند یک مسلمان واقعاً پاک با یک مسيحی واقعاً پاک یا بودایی واقعاً پاک تفاوت نداشته باشد، پس تفاوت دستورات این ادیان برای چيست؟
پاسخ:
🔹پيشفرض این سؤال گویا این است که مثلاً نماز خواندن، به این نحو خاص که در اسلام هست، انسان را به مقصد می رساند اما به نحو دیگری نه. اما مخّ دین اعمال باطنی است نه اعمال ظاهری و در اعمال باطنی بين ادیان تفاوتی نيست.
🔹نماز و روزه و دیگر اعمال ظاهری نيستند که ما را به خدا می رسانند به تعبير حضرت علی (ع) «فراوانند کسانی که روزه می گيرند اما از روزه فقط گرسنگی و تشنگی می فهمند و فراوانند آنها که شب زنده داری می کنند اما از آن فقط خستگی و ضعف نصيبشان می شود.»
این را از ما خواسته اند:
غرض ز نماز آن بود که پنهانی
حدیث درد فراق تو با تو بگذارم
🔹اینک به ارزیابی دیدگاه ملکیان می پردازیم :
۱- پیشفرض اولیه این ادعا این است که همه آنچه به عنوان دین وجود دارد همگی حق بوده و همه ادیان به یک نتیجه و مقصد واحد ختم می شوند.
درحالی که چگونه دینی که توحید محور است با دینی که در تضاد با توحید است و تثلیث محور است یا اساسا خدایی را قبول ندارد به یک نتیجه ختم می شوند؟
(به عبارت دیگر پیش فرض اولیه این دیدگاه اعتقاد به پلورالیزم دینی است)
۲- اما مساله مهم تر این است که چه کسی تعیین کرده است که مخ دین چیست؟ آیا دین چنین اعتقادی دارد و این نسبت را می پذیرد؟آیا واقعا دین به ظاهر اعمال توجه ندارد؟
آیا اینکه دین جزئی ترین احکام در مورد اعمال ظاهری را بیان کرده است و مثلا فرموده است که اگر قرائت نماز فلان شرط را نداشته باشد باطل است و در آیات فراوانی دستور به اقامه نماز و گرفتن روزه با شرایط خاص خودشان داده است، به ظواهر دینی بی اعتناست؟!
بله دین به باطن عمل و قصد نیت فاعل توجه ویژه دارد اما اینگونه نیست که فقط باطن اعمال لازم باشد و ظاهر اعمال بی تاثیر باشد.
دین هیچکدام را فدای دیگری نمی کند.
۳ - هدف در همه ادیان الهی تحریف نشده، رساندن مخاطبین خود به کمال مطلوب است. از آنجایی که بین اعمال ظاهری و نتیجه آنها رابطه علی و به تعبیر دقیق تر رابطه عینی وجود دارد لذا باید برای رسیدن به هدف دین از اعمال ظاهری استفاده کنیم والا رسیدن به مقصد بدون کمک از اسباب مثل سیراب شدن، بدون نوشیدن آب است. به تعبیر روشن ، نفی ظواهر دینی، نظام علیت را در عالم انکار می نماید .
۴- اینکه در روایات ، فرموده اند که نصیب برخی از افراد از روزه گرفتن فقط گرسنگی و تشنگی است ،بدین معنا نیست که روزه گرفتن این افراد در رساندن آنها به هدف دین داری تاثیری ندارد. بلکه اینگونه روایت در مقام بیان این نکته هستند که برخی فقط به ظواهر اعمال و مناسک چسبیده اند بدون این که مقصود اصلی و ذاتی و هدف نهایی این اعمال که رشد معنوی و اخلاقی انسان است را مورد توجه قرار بدهند.
✍️ احمد رضا کفراشی، دانش پژوه دکترای فلسفه دین
🆔@meshkatnoor
✅بیانیه صدها تن از پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه در دفاع از حجاب و عفاف✅
بسم الله الرحمن الرحیم
اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذي يُؤْمِنُ الْخآئِفينَ، وَيُنَجِّي الصّالِحينَ، وَيَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفينَ، وَيَضَعُ الْمُسْتَكْبِرينَ، وَ يُهْلِكُ مُلُوكاً وَيَسْتَخْلِفُ آخَرينِ
انقلاب مقدس اسلامی که در سال ۵۷ به پیروزی رسید و طومار حکومت ۲۵۰۰سالۀ شاهنشاهی را در هم پیچید، پوزۀ مستکبران و ستمگران جهان را به خاک مالید و نور امید را در دل مؤمنان و پیروان شریعت الهی برافروخت، و استقلال و آزادی را برای ایران عزیزمان به ارمغان آورد.
بیگمان بزرگترین هدف نهضتی که به پیروزی انقلاب انجامید، نائل شدن به حیات طیبۀ اسلامی بود. برخی از شعارها و ارزشهای اصلی نیز استقلال، آزادی، عدالت، و برتر و بالاتر از همۀ اینها تحقّق و اجرای احکام دین و شریعت در کشور بود، که این شعارها همچنان حفظ شده است.
لزوم رعایت حجاب و پوشش برای بانوان، یکی از احکام مسلّم دینی است که آیات و روایات بر آن تصریح کردهاند، و عموم فقیهان و مراجع بزرگوار تقلید، بهاتفاق و بدون هیچ اختلافی به وجوب آن فتوا دادهاند.
مروری بر وصیتنامههای شهیدان والامقام نیز بهخوبی نشان میدهد که یکی از دغدغههای اصلی ایشان مسئلۀ عفاف بانوان و حفظ حجاب آنان بوده است، که شهیدان راه حق بر آن تأکید کردهاند؛ همچنانکه رهبر حکیم انقلاب فرمودند:
«این جوان پا میشود میرود آنجا (جبهه)، جانش را کف دستش میگیرد، از خطرات عبور میکند، برای چه؟ این در وصیتنامهها منعکس است؛ برای خدا، برای امام، برای حجاب. دیدید در وصیتنامههای شهدا چقدر دربارۀ حجاب توصیه شده؛ خب، حجاب یک حکم دینی است؛ این آرمان شهیدان فراموش نشود»
(۱٣٩۵/٧/۵)
بحمدالله عموم مردم مؤمن و متدین ایران اسلامی به احکام شریعت معتقد و پایبندند؛ ولی شماری اندک از کسانی که فریب رسانههای بیگانه را خوردهاند علَم مخالفت با نظام اسلامی و احکام الهی را برافراشتهاند. آنها با کنار گذاشتن حجاب و مخالفت علنی با احکام شریعت مقدس، به خیال خام خود میکوشند که نظام اسلامی را تضعیف کنند و آزادیهای حیوانی و شیطانی را گسترش دهند. برخی از دنبالهروان نظام سلطه در خارج و داخل کشور نیز به این حرکت مذبوحانه دل بسته، و در خیال واهی خود، به انتظار متلاشی شدن نظام اسلامی از درون نشستهاند.
ما جمعی از پژوهشگران و استادان حوزۀ علمیه و دانشگاه، همراه با عموم ملت رشید ایران و به پیروی از رهبر حکیم انقلاب و دیگر مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم، از مسئولان کشور بهجد درخواست و مطالبه میکنیم که نگذارند خون پاک شهدا پایمال شود و در جهت حفظ عفاف و حجاب بانوان و مبارزه با بیحجابی و ولنگاری و ریشهکن کردن آن، از هیچگونه کوششی دریغ نورزند و هر برنامه، طرح و اقدامی که لازم است انجام دهند و اجرای آن را با جدیت پیگیری کنند تا با همت مسئولان انقلابی در قوای سهگانه و مردم پاکباخته و همیشه در صحنه، جلوی معدود افرادی که در پی گسترش بیحجابی و فسادند گرفته شود، و حجاب و عفاف و آرامش به جامعۀ اسلامی بازگردد.
همچنین به مسئولان انقلابی و دلسوز هشدار میدهیم که خیال نکنید با مماشات و تسامح در برخورد با این منکر بزرگ، وضعیت بهتر خواهد شد یا دستکم، وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند! بدانید که اگر سنگر حیا و عفاف و حجاب از دست برود، دیری نخواهد پایید که با جریتر شدن این هنجارشکنانِ بیحیا بهویژه پس از گرمتر شدن هوا، هنجارشکنیها بهصورت برهنگی رخ مینماید یا خدای نخواسته مفاسدی شوم تر و تلختر بر کشور شهیدان سایه خواهد افکند و امنیت اخلاقی خانوادهها را به تاراج خواهد برد که البته ملت غیور ایران اسلامی، هیچگاه چنین اجازهای به آنان نخواهند داد.
در پایان اعلام می داریم
باهمه ی توان آماده ی پشتیبانی از اقدامات قاطع و بازدارنده دولت، مجلس و قوه قضائیه انقلابی در این زمینه بوده و تا پای جان در مسیر احیای احکام الهی و اجرای وصایای شهیدان گلگون کفن نظام مقدس اسلامی ایستاده ایم.
🆔@meshkatnoor
💥#جمهوری_اسلامی مردمی ترین و الهی ترین شکل حکومت
✍️ اصغرزمانی
🔻برای بشری که طی قرون متمادی؛ طعم استبداد کلیسایی را چشیده و از آن رویگردان شده و به امید رسیدن به ارمغان آزادی؛ به دامن استبداد پیچیده تری بنام دموکراسی(با مدلهای لیبرالیستی و کمونیستی) پناه برده؛ و زود متوجه فریب خوردن خود از این عناوین پر زرق و برق شده و به بن بست شدیدی در حیطه نظر و عمل رسیده و نا امید از بهبود اوضاع سیاسی_اجتماعی گردیده است؛ نظریه "جمهوری اسلامی" حرفی نو و طرحی تازه و امید آفرین است که هم فطرت خداخواهی بشر امروزی را تامین نموده و هم آزادی خواهی او در این قالب جذاب؛فراهم میکند.
🔻البته برای آشنایان با اسلام ناب محمدی؛ نظریه "جمهوری اسلامی" قدمتی به دیرینه تاریخ بشری دارد،چرا که همه انبیاء و اولیاء الهی طبق آیه شریفه(انا ارسلنا رسلنا....لیقوم الناس بالقسط)[1]موظف به اجرای این نظریه بوده و قالب عادلانه ترین حکومت های دینی که در زمان حکمرانی نبوی و علوی رخ داده به استناد سخنان حکیمانه حضرت امیرالمومنین(ع) در عهدنامه مالک اشتر (انما عماد الدین...العامه من الأمة)[2] شیوه #مردم_سالاری_دینی است.
🔻بنابراین وظیفه ماست که از این تحفه الهی با جان و دل محافظت نموده؛ و این نظریه جذاب و فطری را برای بشری که تشنه آزادی در عین معنویت و خداخواهی است،معرفی نماییم.
📚پی نوشت
1_ لَقَدْ أَرْسَلْنٰا رُسُلَنٰا بِالْبَيِّنٰاتِ وَ أَنْزَلْنٰا مَعَهُمُ اَلْكِتٰابَ وَ اَلْمِيزٰانَ لِيَقُومَ اَلنّٰاسُ بِالْقِسْطِ... ﴿حدید ،آیه۲۵﴾
به راستى ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به اقامه دین و عدل برخیزند.
2_ وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَجِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ؛ فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَمَيْلُکَ مَعَهُمْ(نامه۵۳ نهج البلاغه،عهد نامه مالک اشتر)
همانا ستون دين و انبوهى مسلمانان و ساز و برگ در برابر دشمنان، عامه مردم هستند، پس، بايد توجه تو به آنان بيشتر و ميل تو به ايشان افزونتر باشد.
🆔@meshkatnoor
چه لزومی دارد آدمی در خلوت به عبادت بپردازد؟
🔸آیت الله مصباح ره: علت اصلیاش این است که لازمه محبت داشتن ارتباط خصوصی با محبوب است... دلش میخواهد تمام توجهاش به او باشد و خدا هم تمام توجهاش به او باشد.
۱۳۹۲/۱۱/۰۲
🆔@meshkatnoor
📚 شماره 29 از دوفصلنامه علمی #معرفت_كلامی منتشر شد
1️⃣ ارزیابی ادله عقلی و نقلی معرفت اِکتناهی ذات خدا / حبیبالله دانش شهركی، سید علی ملكیان (ص7)
2️⃣ معناشناسی «تابعیت علم از معلوم» و بررسی کارآمدی آن در شبهه «علم پیشین الهی و اختیار انسان» / عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی (ص25)
3️⃣ نقد دیدگاه کلارک پیناک در باب «علم پیشین خداوند به آینده» از منظر متکلمان امامیه / محمدابراهیم تركمانی (ص41)
4️⃣ مراتب معرفت به خداوند از نگاه دیونیسیوس و سهروردی / محمدرضائیان حق، بخشعلی قنبری، عبدالحسین طریقی (ص57)
5️⃣ تحلیل انتقادی علم دینی در اندیشة ابنحزم قرطبی / فردین جمشیدیمهر، محمدعلی محمدپور فخرآبادی، كوكب دارابی (ص73)
6️⃣ تبیین قلمرو دین از منظر اصول کافی / حمیدرضا رمضانی درح، رضا كشاورز سیاهپوش، صفدر الهیراد (ص79)
7️⃣ بررسی ابهامات دیدگاه آیتالله مصباح یزدی در باب قلمرو دین / عیسی معلم، صفدر الهی راد (ص107)
8️⃣ صحیح مسلم و روایات تحریفشده / عبدالرحمان باقرزاده (ص121)
9️⃣ بررسی تحلیلی معیار و مصادیق نص جلی و خفی در کلام امامیه / سید محسن موسوی، محمدحسین فاریاب (ص135)
🔟 بررسی تصرفات تعلیمی انسان در موجودات طبیعی / عبدالقاسم كریمی (ص153)
1️⃣1️⃣ غایت و مصلحت افعال فاعل ارادی از دیدگاه علامه طباطبائی / مهدی برهان مهریزی (ص171)
2️⃣1️⃣ بررسی ...
💠 سایت نشریه معرفت كلامی
🌐 kalami.nashriyat.ir
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
بيانيه تفصيلي حجاب از سوي مجمع نمايندگان.pdf
2.33M
🌀 مطالبه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از سران قوا درباره وضعیت حجاب در کشور
👈 حکم ضروری حجاب را با شيوههای مناسبتر و به صورت کامل و جدیتر اجرا کنيد
♻️ مجمع نمايندگان طلاب و فضلای حوزه علميه قم با نگارش بيانيه تفصيلی، ضمن پاسخ به برخي سؤالات و شبهات درباره حجاب و الزام به آن، از مسئولان بهويژه رؤسای سه قوه خواستند حکم ضروری حجاب را با شيوههای مناسبتر و به صورت کامل و جدیتر اجرا کنند.
🔻 برخی محورهای بيانيه
🔰 اجرای حکم حجاب به عنوان حکم اجتماعی اسلام، از وظايف ذاتی و اصلی حکومت اسلامی است.
🔰 اجبارِ حاکميت، تکميلکننده آگاهی و انگيزهبخشی مردم است و غالبا، بدون اين الزامها، فرهنگ شکل نمیگيرد.
🔰 وجود مشکلات اقتصادی و در اولويت بودن حل آنها، مجوز چشمپوشی از اجرای قوانين مربوط به حجاب يا کوتاه آمدن در اين زمينه نيست.
🔰 مقابله با پديده بیحجابی، نهفقط بهعنوان يکی از مظاهر فساد، بلکه به عنوان يک پروژه ضدامنيتی و ضدهويتی بايد در دستور کار قرار گيرد.
🔰 برخورد با بدحجابی و بیحجابی چه از سوی آحاد جامعه و چه از سوی حاکميت، به معنای رفتارهای بیضابطه و اتهامزنی نيست.
🔰 برخی تشکّلها و نهادها افزون بر داشتن تجربيات ارزشمند در ترويج حجاب و مقابله با بدحجابی، به نگارش و ارائه راهکارهایی پرداختهاند که لازم است از آنها استفاده شود.
📲 جدیدترین اخبار مجمع نمایندگان طلاب و فضلا را اینجا دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4022206477C6f03594923
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
⭕️ «حرام سیاسی» ترکیبی از چندین و چند حرام و گناه کبیره
🔘 رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مسؤولان نظام فرمودند: «کشف حجاب هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی.»
👈 حرام سیاسی یعنی؛
۱) نافرمانی نسبت به ارزشهای اجتماعی اسلام
۲) همکاری عملی با دشمنان نظام اسلامی
۳) تضعیف بنیانهای اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی
۴) تشبّه به کفار و دشمنان دین در سبک زندگی؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُم»
۵) امیدوار کردن دشمنان اسلام نسبت به تأثیرگذار بودن جنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه جامعه اسلامی
۶) «تعرب بعد الهجره» و «رهاکردن ولایت حق» و پیوستن به ولایت باطل.
🖇 بنابراین «حرام سیاسی» ترکیبی از چندین و چند حرام و گناه کبیره دیگر است. به همین دلیل عقاب و کیفر گناه سیاسی به مراتب سختتر و شدیدتر از گناه فردی است.
🔚 گناهان فردی را با توبه و پشیمانی میتوان پاک کرد، اما گناهان سیاسی و اجتماعی؛ هم «تضییع حق الناس»اند و هم «تضییع شأن و اعتبار نظام اسلامی» و هم «تضییع حق الولایه و الولی» و تضییع این حقوق هرگز با توبه و پشیمانی شخصی بخشیده نخواهد شد.
🖊احمدحسین شریفی
#سیاست
#حجاب
#اخلاق_سیاسی
🆔@meshkatnoor
#ارزش زن در اسلام
🌱خداوند متعال در سوره نحل آیه۹۷ می فرماید:
﴿ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴾
〽️هرکس در حالی که مؤمن است، عمل صالح انجام دهد_ مرد باشد یا زن_ او را به حیاتی پاک زنده میداریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام میدادند، خواهیم داد.
✅نکات تفسیری بر اساس این آیه:
۱. ارزش مرد و مردانگی مرد به زور گفتن به زن نیست بلکه ارزش او صرفاً در گرو ایمان و عمل صالح منطبق بر ایمان است.
۲. زن نیز اگر میخواهد شخصیت زنانگیاش ارزش پیدا بکند راهش مسابقه با مرد و تفکرات فمنیستی نیست بلکه اساساً این زورآزماییهای دو طرفه که حاصل فرهنگ استکباری غرب است، ارزش انسان_ چه زن و چه مرد_را نشان نمیدهد. اگر زن واقعاً دنبال ارزش و شخصیت است باید بداند که از منظر خدای متعال ارزش زن و زنانگی زن نیز در ایمان به حقیقت هستی و عمل صالح منطبق با آن است.
۳. با این اوصاف آنچه ارزش واقعی انسان است و خدا نیز آن را به رسمیت شناخته ایمان و عمل صالح است و نه جنسیت.
۴. ایمان خالص به دادار عالم و عمل صالح منطبق بر دین الهی ( دینی که منطبق بر فطرت و عقل بشر است)، تنها راه ارزشمندی نوع انسان و دستیابی وی به حیات طیبه است.
۵. #حیات_طیبه بر خلاف زندگی مادی( که مدت دار و بسیار محدود است) حیاتی دوامدار و ممتد است؛ بر این اساس اگر کسی ارزش انسان را به زور بازو یا به سلطه در آوردن دیگران یا جنسیت و یا... بداند، باید توجه داشته باشد که همهٔ اینها گذرا و خیلیمحدود است اما حیات طیبه که منطبق بر ارزش واقعی انسان (یعنی= میزان برخورداری از ایمان و عمل صالح) است، به اندازهٔ دنیا و آخرت امتداد دارد.
۶. این آیه مفهوماً با آیه ﴿ خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم/۱۳؛حجرات ﴾ همخوان بوده و هردو آیه، ارزش انسان را نه به جنسیت نه به قبیله و نه به ملیت بلکه به رعایت تقوا ( عمل صالح منطبق بر ایمان) دانستهاند.
۷. اختلاف و تفاوت در آفرینش هم اقتضای نظام مادی است.
۸. نکتهٔ اساسی این است که این ارزشگذاریای که قرآن بیان میکند ارزشگذاری واقعی از نظر خالق و مبدا هستی است و نه ارزشگذاریهای اعتباری انسانهای محدود.
🍁 سخن پایانی: دیدگاه #اسلام نسبت به ارزش و کرامت انسانها دیدگاهی واقعی و نه جنسیتی و نه مادی است و قرآن با این تفکر شیطانی رایج (در غرب و در بسیاری تمدنهای کفرآمیز و شرک آلود) که زن را موجود پستتر از مرد میداند و مرد را به صرف مرد بودن موجود برتر معرفی میکند، مبارزه کرده و مترقیترین دیدگاه را در ارزشگذاری زن ارائه کرده و بهترین نمونههایی از زنان با کرامت را در طول تاریخ بشریت معرفی نموده است.
✍️ تقریر: رضا کشاورزسیاهپوش
🆔@meshkatnoor