📚 شماره 29 از دوفصلنامه علمی #معرفت_كلامی منتشر شد
1️⃣ ارزیابی ادله عقلی و نقلی معرفت اِکتناهی ذات خدا / حبیبالله دانش شهركی، سید علی ملكیان (ص7)
2️⃣ معناشناسی «تابعیت علم از معلوم» و بررسی کارآمدی آن در شبهه «علم پیشین الهی و اختیار انسان» / عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی (ص25)
3️⃣ نقد دیدگاه کلارک پیناک در باب «علم پیشین خداوند به آینده» از منظر متکلمان امامیه / محمدابراهیم تركمانی (ص41)
4️⃣ مراتب معرفت به خداوند از نگاه دیونیسیوس و سهروردی / محمدرضائیان حق، بخشعلی قنبری، عبدالحسین طریقی (ص57)
5️⃣ تحلیل انتقادی علم دینی در اندیشة ابنحزم قرطبی / فردین جمشیدیمهر، محمدعلی محمدپور فخرآبادی، كوكب دارابی (ص73)
6️⃣ تبیین قلمرو دین از منظر اصول کافی / حمیدرضا رمضانی درح، رضا كشاورز سیاهپوش، صفدر الهیراد (ص79)
7️⃣ بررسی ابهامات دیدگاه آیتالله مصباح یزدی در باب قلمرو دین / عیسی معلم، صفدر الهی راد (ص107)
8️⃣ صحیح مسلم و روایات تحریفشده / عبدالرحمان باقرزاده (ص121)
9️⃣ بررسی تحلیلی معیار و مصادیق نص جلی و خفی در کلام امامیه / سید محسن موسوی، محمدحسین فاریاب (ص135)
🔟 بررسی تصرفات تعلیمی انسان در موجودات طبیعی / عبدالقاسم كریمی (ص153)
1️⃣1️⃣ غایت و مصلحت افعال فاعل ارادی از دیدگاه علامه طباطبائی / مهدی برهان مهریزی (ص171)
2️⃣1️⃣ بررسی ...
💠 سایت نشریه معرفت كلامی
🌐 kalami.nashriyat.ir
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
بيانيه تفصيلي حجاب از سوي مجمع نمايندگان.pdf
2.33M
🌀 مطالبه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از سران قوا درباره وضعیت حجاب در کشور
👈 حکم ضروری حجاب را با شيوههای مناسبتر و به صورت کامل و جدیتر اجرا کنيد
♻️ مجمع نمايندگان طلاب و فضلای حوزه علميه قم با نگارش بيانيه تفصيلی، ضمن پاسخ به برخي سؤالات و شبهات درباره حجاب و الزام به آن، از مسئولان بهويژه رؤسای سه قوه خواستند حکم ضروری حجاب را با شيوههای مناسبتر و به صورت کامل و جدیتر اجرا کنند.
🔻 برخی محورهای بيانيه
🔰 اجرای حکم حجاب به عنوان حکم اجتماعی اسلام، از وظايف ذاتی و اصلی حکومت اسلامی است.
🔰 اجبارِ حاکميت، تکميلکننده آگاهی و انگيزهبخشی مردم است و غالبا، بدون اين الزامها، فرهنگ شکل نمیگيرد.
🔰 وجود مشکلات اقتصادی و در اولويت بودن حل آنها، مجوز چشمپوشی از اجرای قوانين مربوط به حجاب يا کوتاه آمدن در اين زمينه نيست.
🔰 مقابله با پديده بیحجابی، نهفقط بهعنوان يکی از مظاهر فساد، بلکه به عنوان يک پروژه ضدامنيتی و ضدهويتی بايد در دستور کار قرار گيرد.
🔰 برخورد با بدحجابی و بیحجابی چه از سوی آحاد جامعه و چه از سوی حاکميت، به معنای رفتارهای بیضابطه و اتهامزنی نيست.
🔰 برخی تشکّلها و نهادها افزون بر داشتن تجربيات ارزشمند در ترويج حجاب و مقابله با بدحجابی، به نگارش و ارائه راهکارهایی پرداختهاند که لازم است از آنها استفاده شود.
📲 جدیدترین اخبار مجمع نمایندگان طلاب و فضلا را اینجا دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4022206477C6f03594923
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
⭕️ «حرام سیاسی» ترکیبی از چندین و چند حرام و گناه کبیره
🔘 رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مسؤولان نظام فرمودند: «کشف حجاب هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی.»
👈 حرام سیاسی یعنی؛
۱) نافرمانی نسبت به ارزشهای اجتماعی اسلام
۲) همکاری عملی با دشمنان نظام اسلامی
۳) تضعیف بنیانهای اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی
۴) تشبّه به کفار و دشمنان دین در سبک زندگی؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُم»
۵) امیدوار کردن دشمنان اسلام نسبت به تأثیرگذار بودن جنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه جامعه اسلامی
۶) «تعرب بعد الهجره» و «رهاکردن ولایت حق» و پیوستن به ولایت باطل.
🖇 بنابراین «حرام سیاسی» ترکیبی از چندین و چند حرام و گناه کبیره دیگر است. به همین دلیل عقاب و کیفر گناه سیاسی به مراتب سختتر و شدیدتر از گناه فردی است.
🔚 گناهان فردی را با توبه و پشیمانی میتوان پاک کرد، اما گناهان سیاسی و اجتماعی؛ هم «تضییع حق الناس»اند و هم «تضییع شأن و اعتبار نظام اسلامی» و هم «تضییع حق الولایه و الولی» و تضییع این حقوق هرگز با توبه و پشیمانی شخصی بخشیده نخواهد شد.
🖊احمدحسین شریفی
#سیاست
#حجاب
#اخلاق_سیاسی
🆔@meshkatnoor
#ارزش زن در اسلام
🌱خداوند متعال در سوره نحل آیه۹۷ می فرماید:
﴿ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴾
〽️هرکس در حالی که مؤمن است، عمل صالح انجام دهد_ مرد باشد یا زن_ او را به حیاتی پاک زنده میداریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام میدادند، خواهیم داد.
✅نکات تفسیری بر اساس این آیه:
۱. ارزش مرد و مردانگی مرد به زور گفتن به زن نیست بلکه ارزش او صرفاً در گرو ایمان و عمل صالح منطبق بر ایمان است.
۲. زن نیز اگر میخواهد شخصیت زنانگیاش ارزش پیدا بکند راهش مسابقه با مرد و تفکرات فمنیستی نیست بلکه اساساً این زورآزماییهای دو طرفه که حاصل فرهنگ استکباری غرب است، ارزش انسان_ چه زن و چه مرد_را نشان نمیدهد. اگر زن واقعاً دنبال ارزش و شخصیت است باید بداند که از منظر خدای متعال ارزش زن و زنانگی زن نیز در ایمان به حقیقت هستی و عمل صالح منطبق با آن است.
۳. با این اوصاف آنچه ارزش واقعی انسان است و خدا نیز آن را به رسمیت شناخته ایمان و عمل صالح است و نه جنسیت.
۴. ایمان خالص به دادار عالم و عمل صالح منطبق بر دین الهی ( دینی که منطبق بر فطرت و عقل بشر است)، تنها راه ارزشمندی نوع انسان و دستیابی وی به حیات طیبه است.
۵. #حیات_طیبه بر خلاف زندگی مادی( که مدت دار و بسیار محدود است) حیاتی دوامدار و ممتد است؛ بر این اساس اگر کسی ارزش انسان را به زور بازو یا به سلطه در آوردن دیگران یا جنسیت و یا... بداند، باید توجه داشته باشد که همهٔ اینها گذرا و خیلیمحدود است اما حیات طیبه که منطبق بر ارزش واقعی انسان (یعنی= میزان برخورداری از ایمان و عمل صالح) است، به اندازهٔ دنیا و آخرت امتداد دارد.
۶. این آیه مفهوماً با آیه ﴿ خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم/۱۳؛حجرات ﴾ همخوان بوده و هردو آیه، ارزش انسان را نه به جنسیت نه به قبیله و نه به ملیت بلکه به رعایت تقوا ( عمل صالح منطبق بر ایمان) دانستهاند.
۷. اختلاف و تفاوت در آفرینش هم اقتضای نظام مادی است.
۸. نکتهٔ اساسی این است که این ارزشگذاریای که قرآن بیان میکند ارزشگذاری واقعی از نظر خالق و مبدا هستی است و نه ارزشگذاریهای اعتباری انسانهای محدود.
🍁 سخن پایانی: دیدگاه #اسلام نسبت به ارزش و کرامت انسانها دیدگاهی واقعی و نه جنسیتی و نه مادی است و قرآن با این تفکر شیطانی رایج (در غرب و در بسیاری تمدنهای کفرآمیز و شرک آلود) که زن را موجود پستتر از مرد میداند و مرد را به صرف مرد بودن موجود برتر معرفی میکند، مبارزه کرده و مترقیترین دیدگاه را در ارزشگذاری زن ارائه کرده و بهترین نمونههایی از زنان با کرامت را در طول تاریخ بشریت معرفی نموده است.
✍️ تقریر: رضا کشاورزسیاهپوش
🆔@meshkatnoor
⁉️قانع کننده ترین پاسخ برای اینکه چرا #حجاب_واجب است؟؟
1️⃣همه انسانها طوری آفریده شده اند که وقتی به یک سن خاصی می رسند #میل به جنس مخالف دارند؛ مرد گرایش به زن و زن گرایش به مرد دارد!
2️⃣راه عقلی و شرعی تامین صحیح این میل درونی، #ازدواج و تشکیل خانواده است!
3️⃣راه کنترل این میل قلبی از انحراف، حفظ #قلب از وسوسه و تحریک این میل است!
4️⃣راه مراقبت از وسوسه قلبی، مراقبت از دریچه های ورودی قلب یعنی #چشم و #گوش است چون قلب به شدت تحت تاثیر دیدن و شنیدن است!
5️⃣به همین دلیل خداوند برای حفظ قلب از وسوسه، از یک سو، دستور به پرهیز از نگاه به #نامحرم و گوش دادن به ترانه های حرام نموده و از سوی دیگر به خانم ها دستور حفظ حجاب و پرهیز از خودنمایی در مقابل نامحرم داده است.
6️⃣با رعایت حجاب،قلب خود شخص و دیگران از وسوسه و تحریک در امان مانده و جامعه نیز از انحراف و فساد و فحشا در امان خواهد ماند!
7️⃣ولی اگر خانمهای بی حجاب در معرض نگاه نامحرم قرار گیرند، خواه ناخواه این میل تحریک شده و مجرد و متاهل هر یک به نوعی در خطر خواهند بود:
8️⃣#نوجوان در معرض انحرافات جنسی و به تبع آن مشکلات جسمی و روحی و عدم تمرکز در درس و پرخاشگری و غیره خواهد بود!
9️⃣#جوان_مجرد نیز علاوه بر این مشکلات، در انتخاب همسر نیز چون تصمیمی از روی هوس و غیر عاقلانه خواهد داشت غالبا به طلاق منجر خواهد شد!
🔟 حتی فرد #متاهل هم با دیدن خانمهای بی حجاب و آرایش کرده در جامعه، ذهن او خود به خود به طور ناخودآگاه اقدام به مقایسه آنان با همسر خود نموده و به تدریج از محبت قلبی او نسبت به خانواده خود کاسته شده و منجر به بروز اختلافات خانوادگی خواهد شد!
┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈•
#راه_خوشبختی
#اندیشه_دینی
@Andyshedini 🆔@meshkatnoor
✍️ بیانیه جمعی از پژوهشگران و استادان حوزه و دانشگاه به مسئولان درباره حجاب و عفاف
◻️ اگر سنگر حیا و عفاف و حجاب از دست برود، دیری نخواهد پایید که با جریتر شدن این هنجارشکنانِ بیحیا بهویژه پس از گرمتر شدن هوا، هنجارشکنیها بهصورت برهنگی رخ مینماید.
متن کامل بیانیه + اسامی امضا کنندگان بیانیه👇
https://hawzahnews.com/xcbGB
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آقای مهدی نصیری یک روزنامه نگار سابقاً انقلابی بوده که در چند سال اخیر به گذشته فکری و سیاسی اش پشت پا زده است و مطالبی با ادبیات تند در فضای مجازی مطرح میکند.
وی که ادعای حیرت و جهل و عدمامکان تشخيص وظيفه در دوره غیبت دارد، اما خود با قاطعیت آنهم در امور جزئی این دوره سخن گفته، احکام قطعی درباره برخی مسائل ديني ، فرهنگي و نيز شخصيتهاي علمي صادر میکند!
⭕️ یادداشتهای زیادی در نقد برخي مطالب وی انتشار یافته است. دعوت از ایشان برای مناظره در برخی موضوعات نیز با پاسخ منفی وی مواجه شده است.
اما پاسخ مختصر به شبهه وی درباره الزام به حجاب:
۱. در صدر اسلام پس از نزول تدریجی آيات حجاب و در سايه حاکميت پيامبر، حجاب تثبيت شد و زنانِ جامعه اسلامي خود را موظف به اجراي حکم ميدانستند و در مقام عمل تبعيت ميکردند؛ به همين سبب، بی حجابي تبديل به معضل نشد تا حاکمان اسلامي با آن به عنوان يک معضل برخورد کنند و در تاريخ ثبت شود.
۲. حکم نگاه کردن به بیحجاب، متفاوت از حکم لزوم حجاب بر خود زن و نيز لزوم اجرای قانون حجاب در جامعه از سوي حکومت است. آقای نصیری، دانسته یا ندانسته، اینها را خلط کرده است و از جواز نگاه کردن به برخي زنان بدحجاب، نتایج نادرستی میگیرد.
⭕️ برای آگاهی تفصيلي از "وضعیت حجاب در صدر اسلام" و پاسخ به شبهات مطرح شده از جمله شبهات آقای نصیری، به سخنرانی کارشناس برجسته تاریخ اسلام جناب حجت الاسلام دکتر محمدرضا جباری، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی ره مراجعه شود:👇👇👇
https://www.namavid.com/video/1640756/Hijab-status-in-Islam
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
💠 قدر شب قدر را بدانیم!
⁉️لیلة القدرچیست و شب قدر به چه معناست؟!
⁉️اینكه شب قدر بهتر از هزار شب است، به چه معناست؟!
⁉️شب قدر كدام شب است؟!
⁉️شب قدر دارای چه ویژگی است كه خداوند آنرا برتری بخشیده است؟!
⁉️نزول ملائكه و روح در شب قدر برای چیست؟!
⁉️در شب قدر، ملائكه بر چه كسی نازل می شوند؟!
پاسخ به این سوالات اساسی را در آدرس زیر مطالعه بفرمایید:
🌐 https://mesbahyazdi.ir/node/306
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
پاسخ به شبهات آقاي علوی بروجردی.pdf
279K
⭕️ تحریف تاریخ اسلام از سوی آقای علوی بروجردی در مورد نحوه برخورد امیرمومنان(ع) با خوارج در تاریخ 16 اسفند 1401 در ابتدای درس 👇👇
« حضرت داخل ممکلت خودشان به خوارج اجازه دادند که عده و عُده و پول جمع کنند، اسلحه بخرند و جایی را به عنوان جبهه در نظر بگیرند و تمرین کنند و بعد از اینکه آمادۀ جنگ شدند، ایشان را برای جنگ خبر کنند. خوارج خودشان مکانی را تعیین کردند، تمرین کردند و اعلام کردند که آماده شدهایم. علی بن ابیطالب(ع) با لشکر خودشان رفتند. حضرت لشکرشان را برای خوارجی که او را کافر خطاب میکردند، حدود سه ماه معطل کردند. صبح و شب میرفتند و برایشان خطبه میخواندند و به سؤالها و اشکالاتشان جواب میدادند. از این پنج شش هزار نفر، پانصد ششصد نفر باقی ماندند که به هیچ راهی مستقیم نبودند، جز جنگ. یک صبح تا ظهری جنگ درگیر شد. ... این هم تکفل علی بن ابیطالب است با دشمن! اما تکفل ما در حق دوست چطور است؟! ».
✍️پاسخ این تحریف را در فایل پیوست که از سوی مورخ محقق، دکتر جواد سلیمانیٰ استاد تاريخ موسسه امام خميني ره، داده شده است ملاحظه بفرمایید
👆👆👆
🆔@meshkatnoor