eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
کسب مقام سومِ مقالهٔ « نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داوکینز با تکیه بر کتاب توهم خدا » در -رحمة الله علیه-، توسط اعضای تشکل تبلیغی تخصصی یاوران اندیشهٔ ‌دینی‌ ( آقایان: « حمیدرضا رمضانی؛ دانش‌پژوه دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی- رضوان الله تعالی علیه- » و « روح الله نظری؛ دانش‌آموختهٔ مؤسسه و دانشجوی دکتری دانشگاه قم» ) را خدمت ایشان و تشکل تخصصی کلام و فلسفهٔ دین « یاوران اندیشهٔ دینی» تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. 🌷🌹🌷 گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام 🆔@meshkatnoor
کسب مقام سومِ مقالهٔ «دوازدهمین امام، از توهم تا واقعیت؛ نقدی بر احسان الهی ظهیر» در -رحمة الله علیه-، توسط آقای امیر پژوهنده( دانش‌پژوه دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی- رضوان الله تعالی علیه- و عضو تشکل تبلیغی‌تخصصی یاوران اندیشهٔ‌دینی) را که با راهنمایی حجت الاسلام دکتر فاریاب از اساتید گروه کلام، به ثمر نشست، خدمت ایشان و تشکل تخصصی کلام و فلسفهٔ دین « یاوران اندیشهٔ دینی» تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. 🌷🌹🌷 گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام 🆔@meshkatnoor
با کمال مسرت به اطلاع می رساند شماره ۱ و ۲ دو فصلنامه کلام پژوهی منتشر شده و جهت اخذ رتبه علمی به کمیسیون نشریات ارسال شده است. دفتر نشریه اماده دریافت مقالات نویسندگان و اساتید گرامی است. اطلاعات مربوط به نشریه: صاحب امتیاز: موسسه آموزش عالی نورالزهرا(س) زنجان رتبه نشریه: علمی تخصصی ناشر: موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) دوره انتشار: دوفصلنامه حوزه‌های انتشار: کلام عقلی کلام نقلی کلام امامیه کلام تطبیقی مسائل جدید کلامی کلام کاربردی مسائل تطبیقی فلسفی و کلامی مسائل کلامی بین رشته ای(فلسفی-تفسیری-عرفانی و علوم تجربی) زمان ارزیابی مقالات: حدود 2 ماه هزینه انتشار: ندارد ایمیل سردبیر نشریه: mhoseinzadeh@znu.ac.ir ایمیل نشریه: Kalampajouhi@whc.ir سایت نشریه: https://kalampajouhi.whc.ir/ (با توجه به وجود مشکل عدم تعریف در موتورهای جستجو، برای ورود به سامانه روی لینک کلیک نمایید ) صاحب امتیاز: مؤسسه آموزش عالی نورالزهرا (س) مدیر مسئول: زهرا علمی فرد سردبیر: مرتضی حسین زاده اعضای هیات تحریریه: محمدحسن قدردان قراملکی ابوالفضل ساجدی یارعلی کرد فیروزجایی عسکری سلیمانی امیری احمد عابدی آرانی محمدصفر جبرئیلی محمد جعفری محسن جاهد سحر کاوندی مرتضی حسین زاده اعضای هیات تحریریه بین المللی: علی عبد الحسین عبد الله المظفر 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔰 چرا مباهله؟! 🔹️اگر بين ادیان تفاوتى نيست و آنچنان که کثرت گرایان می گویند افکار، صراط مستقيم هستند، آيا معقول است كه قرآن و رسول الله به مسيحيان بگويد در صورتى كه اسلام را نمى‏پذيريد، بايد براى مباهله حاضر شويد؟ تا عذابى نازل شود و هر كس باطل است بميرد، اگر هر دو دین حق ست چرا ؟! 💻 @mesbahyazdi_ir
🔸 تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضع دفاعی نیست. این کار، لازم است. اما فقط این نیست. طرف مقابل مبانی فکری دارد باید به او حمله کرد در تبلیغ موضع تهاجم لازم است. این لازمه‌اش شناخت صحنه است یعنی شما باید بدانید که وقتی با انبوه شبهه در ذهن جوانها مواجه میشوید با کی طرفید، ما با کی طرفیم حالا فرض کنید که یک شبهه‌ای را فلان سرمقاله نویس یا فلان ستون نویس فلان روزنامه یا فلان مثلاً توئیت‌زن توی فلان شبکه‌ی فلان یک چیزی را مطرح کرده ما با کی طرفیم؟ این کیست؟ آیا این خودش است که این کار را دارد میکند؟ احتمال قوی هست که این‌جور نباشد، احتمال قوی هست که این یک پشت صحنه‌ای داشته باشد. 🆔@meshkatnoor
🔻یکی از توصیه های کاربردی رهبرمعظم انقلاب برای تبلیغ👇👇 🔸داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل🔸 ✅ تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ 🌐 اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمه‌اش شناخت صحنه است. ⭕️ جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آن‌وقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید. 📅 ۱۴۰۲/۴/۲۱ 📌 ما چند ماهی است که به این عرصه پرداخته و روایت های بی واسطه ای از غرب را برای شما گزارش می‌کنیم که می‌توانید برای تهاجم به جبهه دشمن از آن استفاده کنید.📌 را به دوستان مبلغ خود معرفی کنید ┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄ در عضو شوید 👇 @sadidmedia
🔺 اولین دوره عمومی تربیت استاد عقائد اسلامی برهان (شامل مباحثه، تحقیق، کرسی نظریه پردازی، پرسش و پاسخ زنده با مدرس دوره، روش تدریس عقائد و...) 👥 ویژه طلاب سطح۲ به بالاتر که «بداية الحکمه» را خوانده‌اند و یا علاقمندانِ دارای مطالعات فلسفی هم‌سطح 🎁 مزایا: ▫️اردوی علمی و کارگاه تخصصی در مشهد مقدس ▫️گواهینامه طلایی مجوز تدریس و ▫️دعوت به همکاری و... 👈 ثبت نام: borhan.javanan.org 💫 @aqr_javanan
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️محمد جعفری 🔷 گویا این عاقبت مهدی نصیری برخی از دینداران را شگفت زده نموده است که چرا کار او به جایی رسیده که شخصیتی قدیس گونه از مهسا امینی ارائه کرده و او را حضرت انسان و حضرت مهسا می خواند؟!☺️
🔷
اما استحاله فکری نصیری از سردبیری کیهان و نشریه ارزشی صبح تا این جا امری عجیب نیست‌؛ زیرا به عدم ثبات شخصیت و تزلزل مبانی فکری و معرفتي نصیری بر می گردد. بعد از نوشتن کتاب " عصر حیرت"، اهل فن ، آشکارا پایان کار نصیری را پیش بینی می کردند. وی در آن کتاب مدعی است که در عصر غیبت ما به درک قطعی از اسلام و قرآن نمی رسیم و باید از احکام اجتماعی دین تا زمان ظهور عقب نشینی کنیم. واقعا این حدیث " که جاهل یا افراط می کند و یا تفریط" چقدر در شرح حال نصیری ما را مدد می کند. 🔷 نصیری چه زمانی که «اسلام و تجدد» نوشت و با نگاهی متحجرانه و ظاهر گرایانه، اسلام را با همه مظاهر و فرآورده های تمدن مخالف دانسته و کل فرآورده های غرب را خلاف مصلحت بشریت معرفی نموده و استفاده از تکنولوژی را هم انفعال و خودباختگی در برابر غرب اعلام نمود و چه بعدا که با طرح « نظریه حیرت»، اجرای حجاب قرآنی را یک منکر بزرگ دانسته و از آن به عنوان یک دو قطبی و اجبار نا مشروع یاد کرد، یک مشکل اساسی داشت : ضعف و فقر در مبانی معرفتی، دینی و عقلی. 🔷 پناه می بریم به خداوند منان از عاقبت خودمان! از جهالت، خود بزرگ بینی و بی معرفتی!! 🆔@mjafari_ir
عاشورا‌پژوهی استاد حسین‌زاده.pdf
1.29M
✳️ فایل Pdf کتاب عاشورا پژوهی 🖌 نویسنده: استاد محمد حسین‌زاده یزدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 1️⃣ دفتر نخست: مبانی معرفت‌شناختی پژوهش در نهضت عاشورا 🔷 معرفت‌شناسی مستندات نهضت عاشورا 2️⃣ دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات؛ رخدادهای عاشورا در منابع روایی 🔶 بخش اول: پیروزی خون بر شمشیر 🔶 بخش دوم: مصیبت‌های عاشورا 📝 انتشارات نشر معارف 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دوربين مخفى: مقایسه روحیات انسانی، عاطفی، اخلاقی مردم در تبریز و استرالیا 🖌این ویژگی مثبت مردم تبریز در غالب شهرهای ایران با مختصر تفاوتهایی قابل مشاهده است، بر خلاف کشورهای غربی حقیر در دوران تحصیل در کانادا نیز شواهد عینی متعددی را تجربه کرده ام که تایید کننده دیدگاه فوق و شباهت مردم کانادا و استرالیاست. برخی شواهد عینی و نیز ریشه های روانشناختی و جامعه‌شناختی این تفاوت‌ را در فرصت دیگری، انشاءالله عرض خواهم کرد قدر مردم کشورمون را بدونیم ♥️ 🔰@Sajedi_ir
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
باسمه تعالی با عرض سلام و احترام خدمت سروران عزيز کتاب ؟ با ويراست جديد، در ۲۱۰ صفحه منتشر شد. در اين ويراست، کتاب کاملاً شکل آموزشی پيدا کرده و در ده درس تنظيم شده است. ابتدای هر درس، اهداف آموزشی درس بيان شده و در انتهای آن خلاصه‌ی مطالب و نيز پرسش‌های ناظر به درس اضافه گرديده است. هم‌چنين منابع مشخصی براي مطالعه‌ی بيشتر مطالب، معرفی شده است. در انتهای کتاب نيز، نمايه‌های لازم اضافه گرديده تا خوانندگان عزيز راحت‌تر بتوانند به مطالب کتاب دسترسی داشته باشند. اين کتاب مناسب کسانی است که اولين بار میخواهند با فلسفه آشنا شوند. اساتيدی که قصد دارند منبعی ساده و دقيق، برای درس آموزش فلسفه معرفی کنند، میتوانند اين کتاب را در نظر داشته باشند. عزيزاني که طالب تهيه کتابند، میتوانند با ادمين کانال، به آيدي @Mahdisarbakhshi تماس بگيرند. سروران گرامي مي‌توانند کتاب فلسفه اخلاق را هم در کنار فلسفه چيست سفارش دهند. ؟ @sarbakhshi
🛑‼️ مسابقه‌ی عظیم فرهنگیِ «شعور عاشورایی»‼️🛑 (مجموعه‌ی ۴۰ پیامِ تأثیرگذار از مکتب عاشورا) 🎁 جوایز ارزنده‌ی این مسابقه، در اوّلین قدم ۵۰ میلیون تومان شامل: 1⃣ برای نفرات برتر (بر اساس بالاترین نمره در کمترین زمان آزمون): 💰 ۱۰ کارت هدیه‌ی دو میلیون تومانی 💰 ۱۴ کارت هدیه‌ی یک میلیون تومانی 2⃣ به قید قرعه برای کسانی که حداقل نصف نمره‌ی آزمون را کسب کنند: 💰 ۴۰ کارت هدیه‌ی ۴۰۰ هزار تومانی 💎 و ارزشمندترین جایزه‌ی مسابقه که محتوای آن است! ✅ ثبت‌نام در مسابقه و دریافت منبعِ مطالعاتیِ آزمون از طریق: 🌐 zil.ink/maktab_ashoora 🔰 در صورت بروز مشکل در لینک بالا، وارد لینک زیر شوید: 🌐 yek.link/maktab_ashoora 💠 ثبت‌نام برای عمومِ هم‌وطنان، آزاد و رایگان است! 🛍 جهت آگاهی از اسامی برندگان قبلی مسابقات ما و قطعی بودن اعطای جوایز، وارد لینک زیر شوید: 🌐 b2n.ir/javayez_.rooyindezh 🔺 @RooyinDezh
39.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🔰 حکمتانه | شماره 110 📻علم دینی: بخش اول 🔹 منظور ما از ارائه تعریف علم دینی فقط این نیست که تعریفی رو انتخاب کنیم که اشکال منطقی نداشته و از نظر ادبی هم مقبول باشد. 🔹بلکه مهم‌ترین علت طرح این بحث در جامعه‌ علمی و دینی ما و همینطور انگیزه ما از پرداختن به این مبحث این است که آن چه به نام علم در محافل علمی و دانشگاه‌ها آموزش داده و مطالعه می‌شود، برای خودش نسبتی با دین تعریف کرده که ناشی از مبانی سکولار و نگاه ضددینی پایه‌گذاران آن است. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 📽کاری از تیم تولید فکرت 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️محمد جعفری 🔷 چند روز قبل فایل صوتی جدیدی از جناب اقای مصطفی ملکیان گوش کردم. ایشان در 10 تیر در نشستی با عنوان "تأملی در نواندیشی و روشنفکری دینی در ایران معاصر" سخنرانی نموده بودند. انتظارم این بود که ایشان که از منتقدان روشنفکری دینی هستند، در این جلسه که با حضور آنلاین و سخنرانی دکتر عبدالکریم سروش هم همراه بود، با مطالبی نو و نگاهی نقادانه به ارزیابی این جریان فکری در طی چند دهه گذشته بپردازند. اما ایشان به جای نقادی، لیست بلند بالایی از چالش‌ها و اشکالاتی را که در مورد دین طی سالیان اخیر مطرح نموده بودند ، مجددا تکرار کردند؛ اشکالاتی که ملکیان بارها در جلسات عمومی و تخصصی آنها را مطرح کرده و البته پاسخهای متعددی هم از ناحیه دین اندیشان به آنها داده شده بود. 🔷آن چه واقعا مایه شگفتی است، طرح مجدد ادعای تعارضات و تناقضات درونی قرآن در این جلسه از ناحیه ایشان بود. بنده چند سال قبل به سه اشکال عمده‌ای که جناب ملکیان در مورد قرآن مطرح کرده اند، پاسخ داده بودم که در کانالهای تلگرامی حامی ایشان هم در همان زمان منتشر شد. کمترین انتطاری که از یک فیلسوف اخلاق مانند استاد ملکیان که همواره از اخلاق نقد و باور دم می زنند، آن است که دست کم نگاهی به پاسخ سوالات یا شبهات مورد نظر خودشان بفرمایند. البته شاگردان قدیمی جناب ملکیان اذعان می کنند که در سالیان دهه 60 و 70 هم هنگامی که پاسخ نقدهای ایشان به معارف دینی و فلسفی داده می شد، ایشان بدون این که جوابی نسبت به آنها داشته باشند ، باز هم بعدا بر همان نظریه خودشان ایستادگی می کردند. 🔷 حال سخن در مورد قرآن است؛ کتابی که مبنای تفکر دو میلیارد مسلمان است که بسیاری از آنان، اندیشمندانی متبحر در علوم تجربی و فلسفی و انسانی هستند و این کتاب را ، کتابی آسمانی و پیراسته از لغو و تناقض و تضاد درونی می دانند و جناب ایشان دست کم باید احتمال بدهند که تعارضات مورد نظر ایشان ، صرفا ظاهری است و با تامل ژرف تر در حقایق این کتاب عظیم، توهم تعارض برطرف می شود . 🔷 امام حسن عسکری در پاسخ به ادعای تعارض درونی قرآن به آن شخص مدعی گفتند که : « آيا ممكن است گوينده قرآن از گفتار خود معانى اى غير از آنچه شما حدس مى‏ زنيد اراده كرده باشد؟ » و او در پاسخ گفت که بلى، ممكن است چنين منظورى داشته باشد. امام در ادامه فرمودند که " شايد گوينده قرآن معانى ديگرى غير از آنچه شما حدس مى‏ زنيد، اراده كرده باشد و شما الفاظ او را در غير معناى خود به كار برده ‏ايد؟" ( ابن شهر اشوب، کتاب «مناقب» ، ج‏4، ص424). ان شاالله صوتی های پاسخ به تعارضات مورد ادعای آقای ملکیان را خواهیم گذاشت. 🆔@mjafari_ir
آیا عذاب قوم عاد در قرآن متعارض ذکر شده است ؟ .mp3
10.85M
🔴 نقد شبهه تعارضات درونی قرآن از سوی آقای مصطفی ملکیان 🔷 آقای ملکیان اخیرا در سخنرانی های متعدد بر تناقضات درونی قرآن تاکید کرده و آن را نشان بی اعتباری این کتاب قویم می داند! 😊 🔸جلسه اول 🔹آیا قرآن در مورد عذاب قوم عاد دچار تناقض گویی شده است ؟ پس چرا با گزارشهای متعارض در مورد این حادثه در قرآن مواجه می شویم ؟!! 🎙حجت الاسلام دکتر جعفری 🔻 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor 🆔@mjafari_ir
محققان کانال پاسخ به شبهات و شایعات هم قبلا به شبهه " عذاب قوم عاد" جواب داده اند. متن شبهه : عذاب قوم عاد نیاز چند روز طول کشید؟ یک روز (سوره 54 آیه 19) یا چندین روز (سوره 4 آیه 16، سوره 69 آیات7-6)؟ 📌پاسخ به شبهه👇 ✳ یکی دیگر از تعارضاتی که به اشتباه به قرآن مجید نسبت داده شده است این است که در یک آیه داریم که قوم عاد در یک روز دچار عذاب شدند. إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ (قمر، ۱۹) ما تندباد وحشتناک و سردی را در روزی شوم مستمر بر آنان فرستادیم. در آیه دیگری داریم که در چند روز دچار عذاب شدند. فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِيقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا (فصلت، ۱۶) سرانجام تندبادی شدید و هول انگیز و سرد و سخت در روزهایی شوم و پرغبار بر آنها فرستادیم تا عذاب خوارکننده را در زندگی دنیا به آنها بچشانیم. در آیه دیگری نیز داریم که هفت شب و هشت روز گرفتار عذاب شدند. سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا (الحاقه، ۷) (خداوند) این تندباد بنیان کن را هفت شب و هشت روز پی در پی بر آنها مسلّط ساخت. ✳ تعارض ظاهری این آیات به راحتی برطرف می‌شود، منظور از "یوم" در آیه‌ی اول (قمر، ۱۹) یک روز نیست بلکه منظور مطلق زمان است که اشاره به بخشی از زمان دارد. کلمه‌ی "مستمر" در این آیه هم نشان می‌دهد که عذاب این قوم چند روز بوده است، و مراد از یوم، بخشی از زمان بوده که استمرار داشته است. در زبان عربی گاهی "یوم" به معنای دوره و برهه‌ای از زمان به کار می‌رود مانند اینکه: در نهج البلاغه آمده: «الدهر يومان: يوم لك و يوم عليك». روزگار دو روز است، روزی برای تو و روزی علیه تو‌. در فارسی هم گاهی روز به معنای بخشی از زمان به کار می‌رود؛ مانند اینکه: روزی که مردم ایران انقلاب کردند به آزادی و استقلال رسیدند. در حالی که انقلاب حدود پانزده سال طول کشید. آیه‌ی آخر (الحاقه، ۷) هم میزان دقیق چند روز عذاب آنان را نشان می‌دهد که هفت شب و هشت روز بوده است. -------------------------- 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobaha.ir
🌑 آذرخشی دیگر از آسمان کربلا 🖋 علامه مصباح یزدی (ره) 🔸 شبهاتى پیرامون عاشورا و بزرگداشت آن: علت گرامیداشت عاشورا؟ چرا عزادارى می‌كنیم، آیا بهتر نیست به جاى عزادارى از جلسات بحث و گفت‌وگو بهره ببریم؟ چرا باید دشمنان امام حسین(ع) را لعن كرد؟ 🔸 زمینه‌هاى قیام عاشورا: پیشینه تاریخى واقعه عاشورا؛ عوامل انحراف جامعه اسلامى؛ دقت امام على(ع) در اجراى حدود و احكام الهى، زمینه‌ساز حقد و كینه دنیاطلبان؛ روش‌هاى به كارگیرى عوامل انحراف از سوى معاویه؛ علل انفعال جامعه در برابر فعالیت‌هاى معاویه؛ راه‌هاى مقابله با عوامل انحراف در جامعه 🔸 هدف قیام عاشورا: اصلاح مفاسد به منزله هدف اصلى امام حسین(ع)؛ مفهوم اصلاح و اصلاحات؛ تأثیر نظام ارزشى در مفهوم اصلاح؛ اصلاح مطلوب از دیدگاه قرآن؛ امر به معروف و نهى از منكر به منزله هدف دیگر قیام عاشورا؛ اهمیت امر به معروف و نهى از منكر و عاقبت ترك آن 🔸 گستره امر به معروف و نهى از منكر به صورت عام و خاص؛ گستره معناى جهاد؛ مصادیق امر به معروف و نهى از منكر به معناى عام؛ معناى اصطلاحى و مراتب امر به معروف و نهى از منكر؛ احساس مسئولیت در قبال دیگران؛ امر به معروف و نهى از منكر در قرآن 🔸 وظیفه حكومت و جامعه در زمینه آموزش احكام و مسائل اسلامى و مقابله با توطئه‌هاى دشمنان 🌐 لینک جهت خرید کتاب https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2870 🌐 مشاهده متن کامل کتاب http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/node/1644 🌐 روابط عمومی مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir