eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از Amin
18.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند چراغ اندیشه و عرفان روایت زندگی سراسر رحمت عمار انقلاب ،آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه 🗓دوشنبه ۱۱ دیماه ⏰ ساعت ۱۰ صبح از شبکه یک سیما 🔰کاری از معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ✅مجری طرح و کارگردان :سیدجوادمیری 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋 نمازِ دلتنگی! ❤️ ❗️نسخه‌ای معنوی از آیت‌الله مصباح(ره) که تاکنون نشنیده‌اید! 🎙 استاد سید احمد فقیهی 🆔@meshkatnoor
1_5129655436487688920.mp3
25.98M
🌀 گفتگوی سیدامیرحسین اصغری با دکتر ویلیام چیتیک در سال ۱۹۹۹ میلادی 🔹بخش اول 🌐رندان تشنه لب https://eitaa.com/AGLOESHG
1_5131907236301374281.mp3
4.85M
🌀 گفتگوی سیدامیرحسین اصغری با دکتر ویلیام چیتیک در سال ۱۹۹۹ میلادی 🔹بخش دوم 🌐رندان تشنه لب https://eitaa.com/AGLOESHG
♦️ ششمین کمیسیون همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی در تهران برگزار می شود؛ 🟡 عنوان: «نسبت معنویت‌های نوظهور با معنویت اسلامی» مقالات و ارائه‌دهندگان: -شادی از منظر ابن عربی و سلیگمن؛ دکتر هادی وکیلی. -بررسی انتقادی «ذهن‌آگاهی» در مقایسه با «حضور قلب»؛ دکتر احمد شاکرنژاد. - مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پست‌مدرن و عرفان اسلامی؛ دکتر بهزاد حمیدیه. -معنویت سکوت؛ دکتر اسماعیل سلیمانی. -بازخوانی رویکردهای مواجهه با معنویت‌ها در ایران معاصر با تاکید بر رویکرد مقایسه‌ای؛ دکتر محمد حسن یعقوبیان. ⏰زمان ‌چهار‌شنبه 20 دی 1402 | ساعت 9 الی 12 💠 مکان برگزاری: تهران، خیابان شهید مطهری، تقاطع شهید مفتح، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ساختمان شماره 2، طبقه سوم، سالن شهید مطهری 🌐 لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی: http://dte.bz/ethicsconf 🔰مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت ♻️ با همکاری: قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی @isca_ethics
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ محمد جعفری 💠 مرزبان اندیشه آیت الله مصباح، خصوصیات و فعالیت‌های مختلفی در طی هفت دهه زندگی پربار خود داشت اما می توان مهمترین کارویژه این اندیشمند فرزانه را مقابله با انحرافات عقیدتی دانست .در روایت می خوانیم : عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ- فِي الثَّغْرِ الَّذِي يَلِي‏ إِبْلِيسَ‏ وَ عَفَارِيتَهُ يَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ؛ عالمان دینی مرزداران عقیده و اندیشه اند و در برابر شیاطین و دزدان دین از کیان اعتقادات شیعیان محافظت می نمایند و مانع از آن می شوند که آنها به باورهای ایمانی آنها ، شبیخون بزنند . ( احتجاج طبرسی، جلد 2، ص 385). استاد مصباح حقیقتا مصداق این فرمایش امام صادق هستند زیرا او بود که از دهه 40 تا انتهای دهه 90 به پاسبانی از اندیشه دینی و مقابله با انحرافات پرداخت و امروزه باید هر آن کسی که دغدغه دینمداری دارد حال با هر گرایش فکری، سیاسی و اجتماعی ، باید خود را مدیون آیت الله مصباح بداند زیرا اگر نبودند امثال مصباحها ، اساسا چیزی به نام دین و ایمان باقی نمی ماند. آن علامه ذو فنون در دهه 40 به مقابله با علم زدگی و تفکر پوزیتویستی و تفسیر علمی و تجربه گرایانة از دین پرداخت و در دهه 50 به نقد اسلام چپ و رویکرد التقاطی مشغول شد و در دهه 60 به نقد مارکسیسم و در دهه 70 تا 90 به مبارزه با اسلام رحمانی و اسلام لیبرال و اسلام با قرائت مدرن اهتمام ورزید . همه و همه این مجاهدتها و به جان خریدن تبعات اجتماعی آن، برای حفاظت از اندیشه و اعتقادات دینی بود و بس. به عنوان نمونه در دهه 70 که اندیشه « قرائتهای مختلف از دین » مطرح شد ، آن استاد فکر با ذکر مبانی هرمنوتیکی آن، به نقد این ادعا و لوازم خطرناک آن پرداخت و بیان نمود که از صدر اسلام تا کنون هیچ شبهه ای مخربتر از این تفکر در جهان اسلام مطرح نشده است زیرا تا قبل از این ، مرز میان کفر و اسلام آشکار بود اما بعد از طرح این اندیشه ، حتی کفرآمیز ترین اندیشه ها را هم می توان از متن دین با تحمیل پیش فرضهای انحرافی به قرآن بیرون کشید. با این توصیف چه نمک نشناسند کسانی که آن استاد فرزانه را آماج تمهتها ، توهینها و تخریب شخصیت قرار دادند و البته ایشان هم به شهادت آیه « ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» هیچ هراسی به دل راه نداده و مسیر پر استقامت خود را تا اخر ادامه دادند . بی تردید آن علامه عزیر دارای وجوه و خصوصیات متعددی برای الگو گیری است اما شاید این جنبه از زندگی ایشان که همیشه در صدد رفع شبهات فکری و مقابله با آن بودند، باید بیشتر الگوی رهروان و شاگردان و علاقه مندان ایشان قرار گیرد؛ تا جایی که در روزهای آخر زندگی و در بستر بیماری هم به نزدیکان خود می گفتند که هنوز دغدغه شبهات روی زمین مانده را دارند و توصیه به نحوه و روش پاسخگویی به آنها می کردند. وَ سَلاٰمٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا 🆔@mjafari_ir
9.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید|| احترام ویژه به آیت‌الله بعد از اختلافات مربوط به حجت‌الاسلام و المسلمین علی مصباح: ▫️هيچ موقع از حاج آقا چيز منفی راجع به شهيد بهشتی نشنيدم. يک نمونه‌اش هم اين است بعد اينکه اين اتفاق [اختلافات در خصوص برخورد با آقای شریعتی و خروج آیت‌الله مصباح از مدرسه حقانی] افتاد، تابستان بعدش در خوانسار يک برنامه‌ای بود. مدرسه تازه‌سازی را مرحوم آقای ابن‌الرضا در خوانسار می‌ساختند يک بخشی از آن ساخته شده بود و يک بخشی هم داشت ساخته می‌شد، ايشان [از آيت‌الله مصباح] دعوت کرده بودند که يک برنامه بگذاريد اينجا براي طلبه‌ها و هوا هم خوب است و يک برنامه‌ای بود، يک عده از طلبه‌ها بودند، آيت‌الله مصباح بود. آقاي يوسفی غروی و مرحوم آقای تسخيری و اين‌ها، يک عده از اساتيدی بودند که درس می‌دادند؛ آقای تسخيری اقتصادنا درس می‌دادند... و آيت‌الله مصباح هم درس خودشناسی و... ▪️اين برنامه آنجا بود و يک نيمه‌شعبانی بود که شهيد بهشتي آمدند آنجا در آن مدرسه. اين نشان می‌داد که هم شهيد بهشتی آن احترام و علاقه را حفظ کردند [هم حاج آقا] تا آنجا که شهيد بهشتی تشريف آوردند، حاج آقا به من گفتند که دست آقا را ببوس! و آن جلسه هم خيلی جلسه انسی بود... ▫️من هیچ‌وقت پشت سر بهشتی حرف تضعیف‌کننده از ایشان نشنیدم البته هميشه می‌فرمودند که اختلاف نظر وجود دارد و ايشان نظرشان اين است و من نظرم اين و هر کسی بايد به نظر خودش عمل بکند. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناظره تهران دانشگاه علامه- دی ۱۴۰۲.mp3
26.83M
🎧 بشنوید | مناظره قمار دموکراسی ▪️مبنای معرفت‌شناختی غرب‌زده‌ها در باب تعدد قرائت‌ها ▪️دموکراسی غربی یا مردم‌سالاری دینی ▪️دیدگاه علامه مصباح ره در باب نقش مردم با حضور: احمد زیدآبادی (فعال سیاسی اصلاح‌طلب) و حجت الاسلام دکتر صفدر الهی راد (عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی) 10 دی 1402 دانشگاه علامه طباطبائی تهران 📥 کانال بنیان https://eitaa.com/joinchat/1848573997Ca2cdb11590
💠 متن شبهه: در ذیل به بخشی از استدلال آقای مصطفی ملکیان‌ در مورد اینکه با گواهی تاریخ و انسانهای گذشته نمی توان به طور عقلانی و فلسفی، وجود پیامبران را اثبات کرد، اشاره می نماییم. 👇👇 اولا : استدلال به اینکه گذشتگان ما، معتقد بودند، برخی افراد چون صادق بودند و دروغ نمی گفتند، لذا این افراد فرستادگان خدا بودند.. عقلا این مدل استنتاج کردن، قابل اثبات، منطقی و عقلانی نیست؛ چراکه هیچکس نمیتواند میلیونها گفته ی یک فرد را در طول عمرش بشنوند و تحقیق کند که دروغ نگفته باشد!! دوما: از کجا مشخص است که بر فرض فردی مدتی از زندگی را راستگو بوده ، تا آخر عمر راستگو باقی مانده باشد!؟ و در اصل برای یک کلاهبرداری بزرگ از ابتدا راستگو نبوده است!؟ سوما: از کجا مطمئن باشیم که راویانی که حکایت پیامبران را برای ما نقل کرده اند راستگو بوده اند و یا تبانی بر دروغ نکرده اند !؟ چهارم اینکه: برفرض افرادی دارای قدرتها و معجزاتی بوده اند( که هیچ دلیل و عقلانیت علمی و تاریخی ندارد) چگونه میتوانند بواسطه آنها ارتباط خود با خدا را اثبات کنند!!؟ و در نهایت اینکه هیچ راه عقلانی و فلسفی برای پذیرفتن گواهی افراد، به وجود پیامبران و متدین شدن وجود ندارد. 🔶 پاسخ شبهه: اصل نبوت و ضرورت آن را ما از طریق استدلالهای متقن عقلی مثل برهان حکمت اثبات می‌کنیم؛ اما برای اثبات وجود تاریخی پیامبران اصلا نباید به دنبال استدلال عقلی و فلسفی باشیم بلکه باید به شواهد و قرائن و نقل متواتر راویان در طول تاریخ بسنده کنیم. چنين روشی یقین منطقی و فلسفی برای ما نمی‌آورد اما همین ظن و اطمینان قوی برای اعتقاد به وجود آنها کافی است چرا که عقلای عالم با همین یقین روانشناختی و اطمینان قوی امورات زندگی خود را رتق و فتق می‌کنند و مطابق سیره‌ی عقلاست. 🔶 در مورد پیامبران پیش از اسلام شاید ما به راحتی نتوانیم وجود تاریخی آنان را اثبات کنیم. اما وجود تاریخی نبی مکرم اسلام از طریق آثار باستانی، کتب خطی به جا مانده، کتب تاریخی و روایی و نقل متواتر در طول زمان به آسانی قابل اثبات است. 🔶 قرآن معجزه‌ی جاوید رسول اکرم صلی الله علیه و آله است. از آنجا که هیچ کس حتی یک سوره همسنگ آن نياورده‌ الهی بودن آن اثبات می‌شود. سپس بعد از مراجعه‌ی به این کتاب مقدس می‌بینیم که از وجود پیامبر اسلام و بسیاری از پیامبران الهی در آن صحبت شده است و وجود باقی انبیا‌ء نیز اثبات می‌شود. 🔶 مورد اولی که بیان کرده‌اند کاملا باطل است. در کجا آمده است که گذشتگان ما معتقد بودند چون برخی افراد هرگز دروغ نگفته‌اند و صادق بودند پس پیامبر بودند؟!!؟ از سویی دیگر اگر با کسی رفت و آمد و نشست و برخاست داشته باشیم و دروغی از زبانش نشنویم می‌توانیم باور داشته باشیم که فرد صادق و راستگویی است و هیچ نیازی نیست که تمام سخنان او را در طول عمرش بررسی کنیم. اولا ما به دنبال اثبات عقلی و فلسفی نیستیم و یقین منطقی لازم نیست. ثانیا روش عقلا هم چنین نیست و اطمینان قوی را کافی می‌دانند. 🔶 در مورد نکته دوم ایشان باید گفت زندگی پیامبران الهی از جمله پیغمبر مکرم اسلام از ابتدا تا انتهای عمر در مقابل دیدگان مردم بوده است و هیچ کس هیچ دروغی از آنها نشنیده و نقل نکرده است. همین برای اطمينان مردم کافی است و نیازی به یقین فلسفی ندارند. 🔶 در رابطه با مورد سوم می‌توان گفت: راویان بسیاری زیادی وجود پیامبر مکرم اسلام و سخنان ایشان را در طول تاریخ برای ما به شکل نوشتاری و سینه به سینه نقل کرده‌اند و عادتا غیرممکن است که تمام آنها با هم تبانی نموده و همه دروغ گفته باشند. وجود بسیاری از پیامبران دیگر نیز از طریق قرآن کریم و سخنان رسول اکرم صلی الله علیه و آله قابل اثبات است. 🔶 در رابطه با مورد چهارم نیز باید گفت: انبیاء الهی دارای معجزات فراوانی بودند. این معجزات هیچ تعارضی با عقل قطعی و علم حتمی نداشته است. همین که پیامبری ادعا می‌کند از سوی خدا فرستاده شده و معجزه‌ای می‌آورد که کسی مانند آن را نمی‌تواند بیاورد اثبات می‌کند که او واقعاً فرستاده‌ی خداست و کار او الهی است؛ چرا که اگر شیاد و دروغگو باشد خداوند متعال حتما وی را رسوا می‌کند و اجازه نمی‌دهد کسی به دروغ ادعا کند که از سوی او آمده و تمام مردم را فریب دهد. ✍️ داوود اسفندیاری؛ دکترای کلام 💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
📌آیا می توان هرکشته شده ای را شهید به شمار آورد؟ ✅توضیح سوال: امروز طلابی یا برخی نظامیانی که ترور می شوند، یا کسانی که در مسیر زیارت مزار حاج قاسم، کشته می شوند، کسانی که در حین تماشای رزمایش در اهواز، کشته می شوند و ... شهید نامیده می شوند. معیار شهیددانستن چیست؟ 👈پاسخ 1️⃣شهیددانسته شدن یک معیار عام دارد و یک معیار خاص و یک معیار بین این دو. بر اساس روایات، اگر کسی در راه محبت اهل بیت پیامبر علیهم السلام بمیرد نیز شهید است، طبق این معیار تمام دوستداران ایشان، شهید به شمار می روند. (جامع الاخبار، ص166) 2️⃣شهید در معیار خاص خود، کسی است که در میدان نبرد علیه کسانی که در پی نابودی دین خدا هستند، کشته می شود. طبق این معیار حتی از میان امامان شیعه، تنها و تنها امام حسین علیه السلام شهید به حساب می آید و حتی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز شهید به شمار نمی روند. 3️⃣از سوی دیگر، حضرت زهرا و دیگر امامان علیهم السلام در روایات فراوانی، شهید دانسته شده اند. (الکافی، ج1، ص458) حال آنکه در میدان جنگ نبوده اند. پس باید دید طبق کدام معیار بوده است. 4️⃣معیاری که می توان آن را معیار شهیددانستن به شمار آورد، آن است که اگر کسی در راه دین خدا کشته شود، او نیز شهید است، هرچند در میدان جنگ نباشد. امامان علیهم السلام در راه بیان دین حق، مسموم شده و از دنیا رفتند؛ ازاین رو شهید به شمار می روند. حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در همین مسیر، مجروح و از دنیا رفتند، پس شهید هستند. 5️⃣بر پایۀ معیار پیش گفته، اگر طلبه یا امام جمعه ای به دلایل شخصی ترور شوند، شهید به شمار نمی روند؛ ولی اگر به دلیل آنکه در راه دفاع از دین یا نظام اسلامی که داعیه دفاع از دین دارد، ترور شود، شهید به شمار می رود. 6️⃣حتی اگر افرادی در صف انتخابات برای تحکیم پایه های نظام اسلامی حاضر باشند، و دشمنان آنها را ترور کند، شهید به شمار می روند. نیز زائران مزار سردار سلیمانی به دلیل آنکه در مسیر پاسداشت سرداری کشته شدند که برای دفاع از اسلام می کوشید، و پاسداشت این سردار، پاسداشت و دفاع از اسلام به شمار می رود، شهید به شمار می روند. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید. https://eitaa.com/Faryab110
PorsemanTarikhi-02-10-14.mp3
13.32M
🔊 ✍🏼در این برنامه استاد جباری به پرسش و شبهه مهم زیر پاسخ می دهند که آیا مسلمانان در جنگ با بنی قریظه مرتکب کشتار جمعی بی گناهان شدند؟ : 1402.10.14 📡مرکز رسانه ای ولایت 📲مدیریت فضای مجازی 🔰 @velayattv 🆔@meshkatnoor