eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 علاقمندان می توانند برای شرکت در مجمع عمومی انجمن علمی حوزه علمیه قم روی لینک زیر کلیک کنند: ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 survey.porsline.ir/s/VVSigNhN 🆔@meshkatnoor
🖥مستند «فیلسوف متخلق» 🔰 مستندی در مورد آیت الله غلامرضا فیاضی پنجشنبه پنجم بهمن ماه ساعت ۱۹:۰۰ شبکه چهار سیما 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir 🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @philosophy_iki_ac_ir 🆔@meshkatnoor
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی ویژه‌برنامه‌هایی را تحت عنوان جریان‌های فکری و اعتقادی برگزار می‌کند 🌹 در این برنامه‌های گفتگومحور، کارشناسان و صاحب‌نظران ضمن تبیین این جریان‌ها به پاسخ به شبهاتی در این زمینه خواهند پرداخت 📋 زمان: یکشنبه 1402/11/8 ساعت 18:30 🗂 موضوع: 🔴 معنویت بدون شریعت، چیستی و نقد آن جلسه ۱ 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه مجازی👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 📢 همچنین می‌توانید ما را از طریق برنامه «باد صبا» بخش «هیئات مذهبی»، «پخش زنده هیئات شاخص کشور»، «دفتر ارتباطات فرهنگی» با گوشی‌های تلفن همراه، نیز دنبال کنید. 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
jafari.mp3
30.12M
💠📣 صوت جلسه یازدهم از ویژه برنامه چهارشنبه های اعتقادی 🔸از سلسله نشست های دین و چالش های روز ↙️ موضوع: "آسیب های و چالش های معنویت های سکولار براي سبک زندگی" 🔸ارائه کننده: 🎙 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری (دانشيار و مدير گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی (ره)) 🗓 ۴ بهمن ۱۴۰۲ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@mjafari_ir
🔰دانشگاه الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار می‌کند : 🔹کارگاه یک روزه 🛑رویکرد های ضدماتریالیستی جدید در فلسفه ذهن ✅ جلسه اول:رویکرد‌ های ماتریالیستی و ضدماتریالیستی معاصر در فلسفه ذهن:زمینه ها و پیامدها استاد مهدی ذاکری دانشیار دانشگاه تهران ✅جلسه دوم : همه‌روان‌مند‌انگاری استاد محمدمهدی ستوده دانشجوی دکتری فلسفه معاصر دانشگاه تهران ✅جلسه سوم :نوخاسته گرایی استاد هادی قهار پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ✅جلسه چهارم : پدیدارشناسی ذهن استاد حسین شهیدی خواه دانشجوی دکتری فلسفه معاصر دانشگاه تهران 🔰 مزایای دوره : 🔹اعطای گواهی 🔹 بهره مندی از اساتید مجرب 🕰زمان برگزاری : ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🕗جلسه اول ساعت ۸ 🕙جلسه دوم ساعت ۱۰ 🕛اقامه نماز و پذیرایی 🕐جلسه سوم ساعت ۱۳ 🕒جلسه چهارم ساعت ۱۵ ⏰مهلت ثبت نام ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ 💵هزینه دوره 50 هزارتومن 📝نحوه ثبت نام : ارسال پیام به آی دی ادمین انجمن در پیام رسان ایتا 🆔 @admin_anjoman313 📌مکان: قم،بلوار جمهوری اسلامی ، کوچه۲، فرعی اول سمت چپ،سالن همایش دبیرخانه انجمن ها و قطب های علمی حوزه https://nshn.ir/QbsVQANxQfo_ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@meshkatnoor
♦️ مراسم اختتامیه دومین همایش ملی معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی؛ مقایسه و نسبت سنجی ⏰ زمان: ‌پنج‌شنبه 12 بهمن 1402 | ساعت 8:30 الی ۱۲ 🟢 مکان: قم: پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار امام حسین (ع) برنامه‌ها: 1-نقد و بررسی دستاوردهای علمی همایش: 👤اساتید: حجت‌الاسلام استاد محمدتقی سبحانی؛ دکتر هادی وکیلی و دکتر احمد شاکرنژاد 2-سخنرانی: 👤حجت الاسلام استاد عبدالحسین خسروپناه. 3-تقدیر و اهدای جوایز به مقالات برتر. 🌐 لینک شرکت در جلسه بصورت وبینار: http://dte.bz/ethicsconf 🔰مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت 🌐 وبگاه: www.ethics.isca.ac.ir تلفن دبیرخانه: 02531156842- همراه: 09900989031 @isca_ethics
📢 «تحولات فکری و فلسفی جهان، رو به کدامین سو دارد؟» ✅ ارائه پروفسور محمد لگنهاوزن در دومین از سلسه نشست‌های ایده‌گفتارهای راه نو که با همت اندیشکده مقصد برگذار شد. ❇️ در این نشست ایشان به بررسی وضعیت فلسفه در سال‌های اخیر پرداختند که سرعنوان‌ها به اختصار بیان می‌گردد: 1️⃣ پنج روند کلی درباره تحولات فلسفی دنیا: -پذیرش جریان‌های مختلف فلسفه -تخصصی شدن فلسفه -گسترش فعالیت زنان -گسترش کارهای میان رشته ای -گرایش به مسائل مادی میان فیلسوفان 2️⃣ سیرهای کلی فلسفه اسلامی در غرب: -رشد فلسفه ابن سینا در غرب -تاثیر گرایشات عرفانی در گرایش به فلسفه اسلامی -رشد فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی -تغییر رویکردها در شناخت فلسفه های دیگر 3️⃣ تحولات فلسفی در عرصه های دیگر: -مباحث متافلسفه -مباحث میان رشته ای در تحلیل مسائل فلسفی -فلسفه ذهن -منطق ریاضی -شکل گیری نظام های منطقی مختلف -فلسفه هنر -فلسفه دین -فلسفه تطبیقی الهیات 4️⃣ تحولات در مطالعات اخلاقی 5️⃣ راهکارهایی برای حضور فعال در تحولات فلسفی 🔰 گزارش خبر و کامل ارائه https://eitaa.com/maghsad_andishkade/23 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir 🆔@meshkatnoor
11 بهمن ماه سالروز ولادت ، حضرت علامه را گرامی میداریم؛ امام خامنه‌ای (مدظله العالی) : ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. هدیه به روح مطهر حضرت استاد علامه مصباح یزدی، سوره فاتحه و صلوات را قرائت کنیم. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در اين پست آيه‌ي ديگري را در مورد امير المومنين علي (ع) تقديم مي‌شود. کدگذاري واژگان + نکات ترجمه‌اي و ... از اينکه اين پست را در گروه‌ها و کانال‌هاي خود نشر مي‌دهيد کمال تشکر را از خدمتتان داريم. برای عضویت در کانال استاد رحیم راستی تبار با سابقه چند دهه تدریس موفق زبان انگلیسی، وارد لینک زیر شوید : 👇👇 https://eitaa.com/EnglishKarizma 🆔@meshkatnoor
طبیعت‌گرایی و خدا‌گرایی.mp3
6.34M
🌳 | طبیعت‌گرایی و خدا‌گرایی تعریف طبیعت‌گرایی و خدا‌گرایی تفاوت‌ انواع طبیعت‌گرایی شبهه غیر‌علمی پنداشتن خدا‌گرایی شبهه ابهام مفهوم خدا در ادیان شبهه اختلاف انسانها و دین‌گرایی شبهه اتلاف وقت با عبادت خدا خدا‌گرایی و معنای زندگی 👤 دکتر 📚 | 🆔@meshkatnoor
نشریه نبراس 2-1402.pdf
14.85M
✅ مطالبی که در این شماره می خوانید: 📖 درسنامه آشنایی با الحاد جدید (2) مبانی الحاد جدید و نقد آن - دکترحمید رضا 📜 نظر اندیشمندان اسلامی در مواجهه با نظریه داروین - سید علی زاده ، سید طاهر 📜 داروینیسم؛ روایتی از تکامل - نویسنده: آلیستر مک گراث- ترجمه: سید عبدالبصیر 📜 الهیات، تکامل و ذهن انسان: زیست‌شناسی تا چه اندازه قدرت تبیین دارد؟ نویسنده: جان اف هات- ترجمه: محمد 🎙 چالش های فیزیکالیسم و تبیین‌های تکاملی از خلقت - مصاحبه با دکتر هاوارد - مصاحبه‌گر: محمد 🎙 فاعلیت خداوند در طبیعت - با دکتر رضا - مصاحبه‌گر: سید مجتبی 🎙 طبیعت‌گرایی علمی؛ ایده‌ای شکست خورده - با دکتر نیما – مصاحبه‌گر: مرتضی 📚 : معرفی مجموعه ما و جهان 8 (حیات و حیات هوشمند) - سید عبدالبصیر 👤 اندیشمندان ضد الحاد جدید: آلوین کارل - سیدعبدالهادی 📝 : اختلاف انسانها در رنگ پوست - سید مجتبی 🎥 : ما خدا هستیم؛ تسلسلی بر وجود خدایان (یاداشتی بر فیلم ) - سید علی 🏫 : دفتر مطالعات علم و دین موازی - سید علی 🔬 جریان شناسی و نقد - بخش دوم: دکتر علی ┄┅═✧❀💠❀✧═┅ @altawhid 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کسب جایزه مقاله برتر در دومین همایش ملی معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی را به حجت الاسلام وحیدی از دانش پژوهان دکترای گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام تبریک می گوییم و برای ایشان، آرزوی توفیقات بیشتر داریم. 🆔@meshkatnoor
انتخاب رساله دکتری آقای مرتضی فقیهی فاضل ( فارغ التحصیل دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی ) را به عنوان اثر "شایسته تحسین" در همایش کتاب سال حوزه به ایشان و استاد راهنمای ایشان حضرت استاد دانشور تبریک عرض می کنیم. 🆔@meshkatnoor
📌متن پرسش👇 آیا خداوند متعال یک انرژی است؟ 📌پاسخ پرسش👇 🔶️ خداوند واجب الوجود است. یعنی هستی و وجود داشتن برای او ضرورت دارد و نمی‌تواند موجود نباشد همچنین وجودش را از کسی یا چیزی نگرفته و وجودش از خودش است و برای وجود داشتن نیاز به هیچ کس و هیچ چیز ندارد. او موجودی است که کامل مطلق است هیچ عیب و نقص و کمبودی ندارد و سرچشمه‌ی تمام کمالات آن هم در حد بی‌نهایت است. بی‌نیاز مطلق است و هیچ محدودیتی ندارد. 🔶️ اما انرژی چیست؟ چنانکه گفته می‌شود هیچ تعریف روشنی از آن وجود ندارد و نمی‌دانیم چیست. تعریفهایی که گفته می‌شود مثل؛ توانایی انجام کار، در آن اختلاف نظر وجود دارد و این تعریف بیشتر ناظر به مصادیق انرژی و ناظر به روشهای اندازه‌گیری این کمیت است و تعریف حقیقی انرژی نیست. 🔶️ بنابراین وقتی تعریف انرژی مشخص نیست و ما نمی‌دانیم انرژی چیست؛ چطور می‌توانیم بگوییم خدا انرژی است یا نیست؟؟؟ 🔶️ در مورد انرژی گفته می‌شود: خاصیتی از ماده است، منبع دارد، کمیت (اندازه و مقدار) دارد، محدودیت دارد، قابلیت تبدیل دارد، تأثیرات محدود دارد و میزان آن کم و زیاد می‌شود. اما این خصوصیات مربوط به موجود ممکن الوجود (وجود داشتن برای آن ضرورتی ندارد و می‌تواند نباشد) است و نشان از نقص وجودی و ذاتی دارد. ولی خدا که واجب الوجود است نه خاصیتی از ماده است و نه از چیزی به وجود آمده، نه اندازه و مقدار دارد، نه محدودیت دارد و نه دچار تغییر تحول می‌شود و نه به چیزی تبديل می‌شود. او در اعمال قدرت و اراده کردن هیچ محدودیتی ندارد و وجودش دچار نقصان و کمبودی هم نمی‌گردد. بنابراین خدا که موجودی غیرمادی است نمی‌تواند همان انرژی که خاصیتی از ماده است باشد ✍️ داوود اسفندیاری؛ دکترای کلام 💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
منبرکهای انتخاباتی.pdf
12.82M
دریافت کتاب«منبرک‌های انتخاباتی» ♨️ این محتوا برای صحبت‌های ۲ دقیقه‌ای براساس یک آیه یا روایت و نیز داستانی کوتاه آماده شده و برای تبیین ویژگی‌های نامزدهای اصلح در انتخابات مفید است. ✅ کتاب «» برش‌های کوتاهی از کتاب «»، اثر می‌باشد. 🆔@meshkatnoor
📌در حکومت دینی برخی احکام به دلایل خارجی یا داخلی، برخی احکام ـ مانند سنگسار و ... ـ اجرا نمی شوند؟ حکومت دینی تا کجا می تواند نسبت به اجرای احکام دینی عقب نشینی کند؟ 👈پاسخ 1️⃣احکام دینی، گاه فردی هستند و گاه اجتماعی. تعطیل کردن احکام فردی مانند نماز معنا ندارد. احکام اجتماعی هستند که در معرض اجرا و تعطیل می باشند. مانند مجازات های تعیین شده در دین، حجاب یا مقابله با روزه خواری. 2️⃣ حکومت دینی، موظف به اجرای همۀ احکام دین است و تعطیلی اجرای احکام، با دینی بودن حکومت، در تعارض است. 3️⃣کوشش حکومت باید صرف اقناع افکار عمومی برای اجرای احکام دین باشد و مؤمنانی که دغدغۀ اجرای احکام دینی را دارند، نقش بسیار مهمی در این مسیر دارند. 4️⃣حکومت دینی در جامعۀ دینی اجرا می شود، بنابراین عموم مردم موافق اجرای همه احکام هستند؛ هرچند ممکن است حاضر نباشند نسبت به تبیین آن اقدامی کنند. 5️⃣گاه برخی فشارها موجب می شود که حاکم دینی به دلیل مصلحت بالاتر، به طور موقت، با حکم حکومتی از اجرای برخی احکام صرف نظر کند. در حقیقت، اگر اصرار بر اجرای یک حکم خاص مانند سنگسار که مورد زیادی نیز ندارد، منجر به از دست رفتن اصل حکومت و عدم اجرای سایر احکام شود، این اصرار، عقلایی نیست. 6️⃣در حکومت امیرالمومنین علیه السلام نیز چنین اتفاقاتی افتاد و ایشان نتوانست تمام بدعتهای برجای مانده از حکومتهای پیشین را اصلاح کند که اثر آن تا کنون باقیست. 7️⃣پس از عقب نشینی موقت، وظیفۀ حکومت و نیز مومنان، تبیین فوائد حکم تعطیل شده و اقناع افکار عمومی برای از سرگیری اجرای آن حکم است و پس از اقناع، برای مقابله با اقلیت مخالف، قطعاً باید از ابزار فشار نیز استفاده کند. 8️⃣در این میان، برخی احکام مانند اصل حجاب، از حساسیت بالایی برخوردارند و اگر تعطیلی آن منجر به اشاعۀ فحشا و برچیده شدن روح دین در جامعه شود؛ در اینجا حکومت حق عقب نشینی ندارد، ازاین رو، افزون بر تبیین لازم، دربارۀ الزام به اجرای آن، می تواند بلکه باید قانون نیز وضع کند. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی حجت الاسلام دکتر فاریاب، از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
خداوند گفته من شما را آفریدم تا دیده بشوم وشما را برای پرستش خودم آفریدم.پس نیاز داشته به ما که ما را آفریده.حالا سوال من اینه خدایی که نیازبه دیده شدن داشته پس بی نیاز نیست. چطوری میشه که خداوند گفته من بی نیازم؟ سلام عليكم ممنون از پرسش شما. .. اولا در مصادر روایی این نیست که خلق کردم تا دیده شوم بلکه خلق کردم تا شناخته شوم: «كنت كنزاً مخفياً فأحببت أن أعرف, فخلقت الخلق لأعرف» ثانیا فرض ما در جایی است که خدایی همه کمالات را دارد و هیچ احساس کمبود و نقصی ندارد این خدا اگر هم خلق کرده تا دیده شود این دیده شدن کمال او نیست بلکه کمال آنست که میبیند و معرفت می یابد. و به قول مولانا من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم . بدین جهت فلسفه خلقتی که برای جهان و انسان با هر تقریری متصور است هیچکدام نیازی از خالق را در نظر ندارد بلکه دیدن خالق و معرفت اوست که نیاز مخلوق است و او را به کمال میرساند. به عبارتی خدایی که همه چیز دارد یعنی همه چیز دارد حتی احساس نیاز به دیده شدن که نشان از نوعی حس نیاز و حقارت دارد در او نیست پس خلقت او سود و فایده‌ای برای خودش ندارد. نکته مهم آن که تصور ما باید از خدای کامل مطلق و همه چیز تمام درست بشه . حجت‌الاسلام وحیدی؛ دکترای کلام مؤسسه امام خمینی 💜@Andyshedini 🆔@meshkatnoor
📌چرا با وجود عملکرد ضعیف حکومت دینی در برخی بخشها، نباید سراغ حکومت غیردینی برویم؟ 👈پاسخ 1️⃣وقتی دین برای اداره جامعه، برنامه دارد، پس خداوند از مومنان میخواهد که دین را در جامعه اجرا کنند. اجرای دین در جامعه، فقط با حکومت دینی امکان پذیر است. بنابراین، مومنان باید خواستار حکومت دینی باشند. 2️⃣دین توصیه به رفاه مادی _ نه رفاه زدگی _ دارد. حکومت دینی فارغ از اینکه حاکمان و کارگزارانش چه کسانی هستند، هم به دنبال رفاه مادی است هم بسترسازی جهت پیشرفت معنوی؛ از این جهت برتر از حکومت غیردینی است که صرفاً به دنبال رفاه مادی است. افزون بر آن، چنین نیست که حکومت غیردینی، لزوماً در امور اقتصادی کارآمد باشد. 3️⃣در طول تاریخ، حکومت‌های دینی ای بوده اند که عملکرد بسیار درخشانی داشته‌اند، مانند حکومت امیرالمومنین (ع) و حکومت آل بویه. 4️⃣ناکارآمدی مقطعی حکومت دینی در برخی بخشها ـ مانند معیشت ـ را نباید به پای دین یا ذات حکومت دینی گذاشت،بلکه باید آن را نتیجه عملکرد ضعیف مسوولان نالایق در آن بخشها دانست نه نتیجۀ عمل کردن آنها به دین. 5️⃣آنچه موجب کارآمدی یک حکومت می‌شود، انتخاب افراد شایسته، پیگیری مطالبات به حق خود و انتقادهای دلسوزانه و خیرخواهانه است. 6️⃣اگرچه، دینداران در حکومت دینی لایق وضع معیشتی نامناسب نیستند و توجیه و دفاع از ضعف‌های عملکرد برخی مسولان در حکومت دینی، بدتر از حمله به آن است، در داوری نسبت به عملکرد کلی یک حکومت، باید پیشرفتها و پسرفتها، در تمام حوزه ها ـ معیشت، امنیت، قدرت نظامی و ... ـ مد نظر قرار گیرند. 7️⃣با وجود ناکارآمدی مقطعی حکومت دینی در بخش معیشت، رفتن به سوی حکومت غیردینی، تصمیمی غیرحکیمانه است، بلکه باید با انتخاب افراد شایسته و انتقادهای سازنده، به ترمیم آن همت گماشت. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
کتاب 📘دفاع تبیینی از خداباوری بررسی دیدگاه ریچارد سویین‌برن ✍🏼نویسنده: منصور نصیری ▪️ریچارد سوئین‌برن (Richard Swinburne)‏ متولد ۱۹۳۴، استاد در دانشگاه آکسفورد و یکى از مهم‌ترین فیلسوفان دین و معاصر انگلستان در دهه‌هاى اخیر محسوب مى‌شود. آنچه که باعث شهرت سوئین‌برن شده است، تحقیقات او در حوزه فلسفه دین است. ▪️سه کتاب او با نام های انسجام خداباوری، مفهوم معجزه و وجود خدا از تاثیرگذارترین آثار در حوزه فلسفه دین است. ▪️می‌توان گفت همۀ پژوهش‌ها و تلاش‌هایی که تا سال‌های اخیر برای دفاع از صورت گرفته‌اند، مبتنی بر خدا با اتکا بر روش و قطعیت محور بوده‌اند. اما امروزه متفکرانی در جهان غرب با تأکید بر روشی متفاوت به دفاع از خداباوری می‌پردازند. این روش همان روشی است که در ارزیابی فرضیه‌های علمی و دفاع از آنها به کار می‌رود؛ روشی کاملاً احتمال‌محور و مبتنی بر «» که روشی رایج در ارزیابیِ فرضیه‌های علمی است. ▪️ریچارد سویین‌برن، سردمدار استفاده از چنین روشی است. او با رد روش مرسوم کوشیده است برای دفاع از خداباوری، از این شیوه نو که احتمال‌محور است استفاده کرده، خداباوری را چونان فرضیه‌ای در کنار سایر فرضیه‌ها، از جمله فرضیه مادی‌انگاری، در نظر بگیرد و با کاربستِ معیارهای مطرح در این روش از خداباوری دفاع کند. کتاب حاضر این روش جدید را با محوریت دیدگاه سویین‌برن تبیین و بررسی کرده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬 کانال فلسفه دین اسلامی |ایتــــا | تلگرام 🆔@meshkatnoor
📙فلسفه دین (دانشنامه فلسفه استنفورد) 💢کتاب «فلسفه دین» ترجمه مدخل فلسفه دین از دانشنامه استنفورد، نوشته «چارلز تالیافرو» است که اولین بار در سال ٢٠٠٣ انتشار یافت. 🔸 کتاب «فلسفه دین» شامل مباحث خداباورانه، توضیح مفهوم شرارت، ویژگی های الهی، تجربه مذهبی، و زبان دینی است. همچنین این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد که چه چیزی باعث می شود یک باور، مذهبی باشد، و ارزش‌های دینی، هویت شخصی، و مرگ را به مرکز توجه می‌آورد. 🔸 کتاب علاوه بر پرداخت های آشنا به گفت‌وگوهای میان خداباوری و خداناباوری، مطالبی را در خود جای داده که به نقطه نظرهای مذاهب غیرخداباور، و تأثیرات هنر، روانکاوی و محیط بر دغدغه های دینی می‌پردازد. نسخه دیجیتال این کتاب در کتابخوان فیدیبو در دسترس است. 🆔@meshkatnoor