هدایت شده از ديانت و عقلانيت
#نشست_علمی #فلسفه_دین
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند
🔰برهان پذیری خداوند؛ چالشها و تبیینها
ارائه دهندگان:
🎤حجتالاسلام عسگری سلیمانی امیری
🎤دکترمحمد ممحمدرضایی
🎤دکتر یوسف دانشور
دبیر علمی:
✍️حجتالاسلام محمد جعفری
🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳، ساعت۹ تا ۱۲
🖇حضوری و مجازی
🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
لینک حضور مجازی 👇
https://hekmateislami.com/live
🆔@hekmateislami
🆔@mjafari_ir
📌شبهه :
آیا امکان دارد چند خدا وجود داشته باشد و هر کدام آفرینش مجزا برای خود داشته باشند و هیچ کدام از وجود دیگری خبر نداشته باشند و در حیطهی خلقت دیگری ورود نکنند؟
📌پاسخ: خدا موجودی است که "بینیاز مطلق" و "کامل مطلق" و به اصلاح فلاسفه واجب الوجود باشد.
بنابراین موجودی که ناقص و محدود و نیازمند باشد نمیتواند خدا باشد.
همین که چند خدا وجود داشته باشد و هر کس در محدوده خویش اعمال قدرت و خلق کند همه ناقص و محدود هستند و هیچدام نمیتوانند خدا باشند. همین که از وجود یکدیگر خبر ندارند یعنی عالم مطلق نیستند پس هیچکدام خدا نیستند و همه ناقص هستند.
🔶️ این دو یا چند خدا اگر واقعا دو یا چند موجود باشند به این معناست که هر کدام اوصافی دارند که دیگری ندارد (اگر کاملا مثل هم باشند که در واقع یک موجود هستند). از آنجا که گفتیم خدا واجب الوجودی است که هیچ نقصی ندارد؛ پس هیچکدام از آنها نمیتواند خدا باشد چون نمیتوان خدای واجب الوجودی را تصور کرد که فاقد یک اوصاف کمالیهای باشد. این چند خدا همه اوصاف کمالیهای دارند که دیگری ندارد و هیچکدام نمیتوانند خدا باشند و همه ناقص هستند.
🆔@meshkatnoor
📌چرا گفته میشود که اسلام کاملتر از دیگر ادیان است، در حالیکه حق همه انسانها _ نه فقط انسانهای دوره پیامبر اسلام _ این است که از بهترین دین برخوردار باشند؟
👈 پاسخ
1️⃣اگر دین دارای سه بخش کلی عقاید، اخلاق و احکام است، تفاوت ادیان در بخش احکام است.
2️⃣احکام ناظر به دستورات عملی یک دین درباره زندگی فردی و اجتماعی انسانها است.
3️⃣طبیعی است که انسانها به مرور زمان، به لحاظ فکری و نوع زندگی رو به رشد باشند. مطالعات مردمشناسی انسانها نیز این ادعا را تایید میکند که مثلاً نوع زندگی قبایل بدوی و بربرها و با اقوام بعدی متفاوت بوده است.
4️⃣طبیعی است که انسان در هر دوره، برنامهای خاص برای هدایت میطلبد، چنانکه برنامه تربیتی ما برای کودک و نوجوان متفاوت است.
5️⃣ازاینرو، نمیتوان انتظار داشت که برنامههای عملی دین برای انسان اولیه دقیقا مانند انسانها در دورههای بعدی باشد. فراموش نکنیم که بهترین برنامه تربیتی برای نوجوان، میتواند بدترین برنامه برای کودک باشد. ازاینرو، هر دینی برای مردم دوره خود، بهترین برنامه است.
6️⃣بعلاوه اینکه، گاهی تحریفاتی که در یک دین رخ میدهد، چنان است که کارآیی آن دین برای هدایت را مخدوش ساخته است، ازاینرو ضرورت پیدا میکند که دین جدیدی بیاید
7️⃣البته آنکه تشخیص میدهد چه اندازه تغییرات در زندگی انسانها حاصل شده که تغییر دین را ضروری ساخته، خداوند متعال است، ازاینرو نمیتوان اعتراض کرد که چگونه برنامه تربیتی اسلام در ۱۴۰۰ سال برای انسان امروزین نیز مفید است، چراکه وقتی حقانیت اسلام و خاتمیت آن ثابت شد، روشن میشود که خداوند با علم مطلق خود، میداند اسلام برای هدایت انسانها تا قیامت کارآمد است، چراکه در غیر این صورت، اسلام را آخرین دین اعلام نمیکرد.
✅برای پیوستن به کانال یادداشتهای اعتقادی از لینک زیر وارد شوید:
https://eitaa.com/Faryab110
چرتکه ننداز
📌این روزا با تعدادی از رفقای طلبه که پیرامون اقدام برای افزایش مشارکت در انتخابات صحبت میکنم، به فساد مسئولین و کمکاریها و مسائلی از این قبیل اشاره میکنند و در نهایت میگن حرمت لباس و شان طلبگی میشکنه و اقدامی نمیکنند.
💕عزیز من شما برای شخصِ نظام جمهوری اسلامی کار میکنی و نه افراد.
✅برای مشارکت کار کن.
🧮اینقدر چرتکه ننداز که در مجلس برخی فلان و بهمان هستند. من هم میدانم. چرا بقیه را نمیبینی!
🔰مگر شهدایی که راهی جبهه شدند نمیدانستند عدهای از این خونها سوء استفاده میکنند، مگر بنیصدر نبود و...
✳️اما آیا این خون پایمال شد؟ ابداً، درخت این نظام به برکت چنین مجاهدتها و شهادتهایی آبیاری شده.
🛣مرد میدانی اگر بسم الله ...
🆔@meshkatnoor
✅معرفی کتاب
📚نام کتاب: زردشت و زردشتیان در قرآن و روایات
🖌نام نویسنده: سید محمد حاجتی شورکی(دکتری ادیان و عرفان)
📝چکیده: آیا قرآن و روایات از زردشت و اوستا نام برده اند؟ آیا زردشتیان پیامبر (پیامبران) و کتاب آسمانی داشتهاند؟ اسلام و مسلمانان پیامبری زردشت را تأیید می کنند؟ باورهای اعتقادی زردشتیان در منابع اسلامی چه بازتابهایی داشته است؟ آموزه های فقهی و شرعی آنان در احادیث کداماند؟ آیا در روایات، به اخلاق و آدابورسوم زردشتیان اشاره شده است؟
🔶پاسخ این پرسش ها و سؤالاتی از این قبیل را در متن کتاب خواهید یافت.
بررسی سندی و محتوایی روایات، استفاده از آیات متعدد قرآن کریم و مقایسه معارف قرآنی و روایی با محتوای منابع زردشتی و اسناد تاریخی، از جمله نوآوری های کتاب حاضر است. این کتاب با 630 منبع دست اول و معتبر، نزدیک به 1400 ارجاع به منابع در پاورقی و ارزیابی هشت نفر از ادیان پژوهان و حدیث شناسان در فضایی کاملاً علمی تدوین شده و مشتمل بر بیش از 140 روایت منقول از معصومان (علیهم السلام) درباره زردشت و زردشتیان است.
📌ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
☎️تلفن: 37742326- 025
...............................................
📱 همراه:09122526706
🆔@meshkatnoor
47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
⚖️ میـــزان الحکـمـة
🖇 «منطــق» و «فلسفــه» و «کــلام» رو بهم پیوسته و ساده تجربه کنید
📣 اگـــر به دنبال خواندن فلسفه و کلام به شیوه منطقی هستید👇
📣 اگــر به دنبال یادگرفتن مهارت قیـاس سازی منطقــی هستید 👇
ما رو اینجا دنبال کنید👇
کانال میزان الحکمة
.
📸 #عکس_نوشت | #بیشترین_سهم_انتخاب
⬛️ مرحوم آیت الله مصباح یزدی:
بیشترین سهم را در انتخاب در امتیازات باید به #گرایش_دینی و فرهنگی داد که واقعاً کسانی از عمق دلشان بخواهد اسلام تحقق پیدا بکند.
بیانات در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام
۱۳۹۱/۰۳/۲۵
🆔@meshkatnoor
✅معرفی کتاب
📚نام کتاب: زردشت و زردشتیان در قرآن و روایات
🖌نام نویسنده: سید محمد حاجتی شورکی(دکتری ادیان و عرفان)
📝چکیده: آیا قرآن و روایات از زردشت و اوستا نام برده اند؟ آیا زردشتیان پیامبر (پیامبران) و کتاب آسمانی داشتهاند؟ اسلام و مسلمانان پیامبری زردشت را تأیید می کنند؟ باورهای اعتقادی زردشتیان در منابع اسلامی چه بازتابهایی داشته است؟ آموزه های فقهی و شرعی آنان در احادیث کداماند؟ آیا در روایات، به اخلاق و آدابورسوم زردشتیان اشاره شده است؟
🔶پاسخ این پرسش ها و سؤالاتی از این قبیل را در متن کتاب خواهید یافت.
بررسی سندی و محتوایی روایات، استفاده از آیات متعدد قرآن کریم و مقایسه معارف قرآنی و روایی با محتوای منابع زردشتی و اسناد تاریخی، از جمله نوآوری های کتاب حاضر است. این کتاب با 630 منبع دست اول و معتبر، نزدیک به 1400 ارجاع به منابع در پاورقی و ارزیابی هشت نفر از ادیان پژوهان و حدیث شناسان در فضایی کاملاً علمی تدوین شده و مشتمل بر بیش از 140 روایت منقول از معصومان (علیهم السلام) درباره زردشت و زردشتیان است.
📌ناشر: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
.............................................
🆔@meshkatnoor
🔻چرا آیتالله محمود رجبی جهت انتخاب برای مجلس خبرگان رهبری مناسب است؟ / از اجتهاد و سلوک عرفانی تا حضور در مراکز حساس نظام و اعتماد رهبری به ایشان
🔹جایگاه رهبری، خطیرترین مسئولیت در نظام اسلامی است که ضامن اسلامیت نظام و حافظ دین و دنیای مردم است. لذا مجلس خبرگان رهبری حساسترین مرکز راهبردی نظام است که به موجب قانون اساسی، سه مسئولیت مهم را در قبال رهبری نظام بر عهده دارد: «انتخاب»، «برکناری» و «نظارت».
از این رو، اعضای مجلس خبرگان باید از فقهای عادل، بصیر و متعهد به انقلاب اسلامی انتخاب شوند که اشتهار به تدین و زمان شناسی داشته باشند.
🔹ویژگیهای برجستهای در آیتالله شیخ محمود رجبی وجود دارد که موجب میشود از جمله فقها و عالمانی باشد که شایستگی جدی برای حضور در مجلس خبرگان دارد. این ویژگیها عبارتند از:
🔸۱. اعتماد رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی): نصب آیتالله رجبی به عنوان جانشین علامه مصباح(ره) در جایگاه ریاست موسسه امام خمینی(ره) از سوی رهبر معظم انقلاب، نشان از اعتماد معظمله به ایشان و شایستگیها و شباهت فراوان ایشان به علامه مصباح(ره) از جهات گوناگون است.
🔸۲. اجتهاد و فقاهت: آیتالله رجبی یک فقیه و مجتهد مسلم است. سالها شاگردی در محضر بزرگانی چون آیات عظام بهجت(ره)، حائری یزدی(ره)، شیخ کاظم تبریزی(ره)، وحید خراسانی، نوری همدانی، جوادی آملی و علامه مصباح یزدی(ره) از او یک صاحب نظر برجسته در مسائل اساسی اسلام ساخته است.
🔸۳. عدالت و سلوک عرفانی: به گواه اساتید برجسته اخلاق، حاج شیخ محمود رجبی انسانی عابد، سالک و راه رفته در مسیر معنویت و اخلاق است. وی سالیانی متمادی از محضر بزرگانی چون آیتالله بهجت(ره)، علامه مصباح(ره)، آیتالله شاه آبادی(ره)، آیتالله مظاهری، آیتالله احمدی میانجی، آیتالله خوشوقت و علامه جوادی آملی، بهرههای عرفانی و اخلاقی برده است.
🔸۴. زمانشناسی و بصیرت: اعتماد علامه مصباح(ره) - این استوانه بصیرت و تیزبینی - به آیتالله رجبی در مسائل گوناگون سیاسی، اجتماعی و مدیریتی و ارجاع اطرافیان و اثرگذاران جبهه انقلاب به ایشان، خود بهترین موید برای این امر است.
🔸۵. صاحب نظر در تفسیر قرآن: آیتالله رجبی یک متفکر برجسته و مفسر تمام عیار قرآن است. مجموعه فعالیتهای علمی و نظارتی وی در حوزه تفسیر کم نظیر است. وی با شاگردی در محضر علامه جوادی آملی و علامه مصباح(ره)، عصاره دو جریان تفسیری پس از علامه طباطبایی(ره) است.
🔸۶. متفکر و نظریهپرداز: آیتالله رجبی یک صاحب نظر نظریهپرداز برجسته در روش شناسی، اصول استنباط دینی، تفسیر ترتیبی، تفسیر موضوعی، علوم قرآنی، علوم اجتماعی و مدیریت است. کاوش در نظریه سیاسی ولایت فقیه از جمله تخصصهای او است که برای یک عضو از مجلس خبرگان رهبری ضروری و حیاتی است.
🔸۷. عضویت در مراکز حساس نظام: شورای عالی حوزههای علمیه، جامعه مدرسین حوزه علمیه از مراکز حساس و راهبردی حوزه علمیه، نظام اسلامی و جهان تشیع محسوب میشود که عضویت در آنها نیازمند صلاحیتهای خاصی است. حاج شیخ محمود رجبی، علاوه بر ریاست موسسه امام خمینی(ره) که نیازمند نصب رهبری است، سالیان متمادی در این دو مرکز عضویت داشته و از عناصر اثرگذار آنها به شمار میرود و نیز هماکنون با حکم ریاست محترم جمهور، به عنوان مجتهد صاحب نظر در تعلیم و تربیت، عضو شورای عالی آموزش و پرورش میباشد.
🔸۸. مجاهدت و انقلابیگری: آیتالله رجبی یک فقیه در صحنه است. مواضع انقلابی و صریح او در فتنهها و شرایط حساس از یکسو و تعاملات وی با عناصر فعال و اثرگذار علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و امنیتی از سویی، موجب مماس شدن او با مسائل نظام اسلامی شده است. مبارزه فکری و سیاسی با جریانهای مارکسیستی، سکولار و لیبرال در کشور و تربیت شاگردان موثر در مبارزات انقلابی و صحنههای دفاع مقدس از جمله اقدامات مهم وی است.
🔸۹. مدیریت قوی: آيتالله رجبی علاوه بر فضل حوزوی و صفای باطنی، یک مدیر شایسته است. وی قبل از ریاست موسسه امام خمینی(ره)، سالها قائم مقام علامه مصباح(ره) بوده و در مراکزی مانند مجمع جهانی اهل بیت(ع)، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و... مسئولیتهای مدیریتی مهمی را بر عهده داشته است. همچنین عضویت در هیئت امنای دانشگاه بینالمللی قم، صنعتی قم و... نیز مدیریت طرحهای کلان علمی بخشی از کارنامه مدیریتی وی است.
#انتخابات
#جهاد_تبیین
#زنجیرههای_تواصی
🆔@meshkatnoor
#نشست_چهارم #حضوری_و_مجازی
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار میکند:
❇️ کارشناس:
حضرت آیت الله #حسن_رمضانی_خراسانی
شاگرد برجسته #علامه_حسن_زادۀ_آملی و استاد عالی علوم عقلی حوزه علمیه قم
❇️ دبیر علمی:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین #وحید_واحد_جوان
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🗓 زمان: چهار شنبه 09/ 12/ 1402 ساعت 19
👈 مکان: قم، خیابان باجک، کوچه10، روبه روی درمانگاه فرجاد، مجمع عالی حکمت، سالن همایش.
✅ شرکت آنلاین در نشست از طریق
کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا: @Imam_Ali_11
💠 موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔄 #مرور_سریع | فهرست مجموعه انتخابات ، سخنرانی های علامه مصباح یزدی (قدس سره) پیرامون انتخابات و ابعاد آن:
◀️ | انتخابات ۱ | اسلام و مسئولیت های اجتماعی
◀️ | انتخابات 2 | ضرورت توجه به وظایف اجتماعی اسلام
◀️ | انتخابات 3 | معیارهای گزینش دولتمردان اسلامی
◀️ | انتخابات 4 | اصلح در نظام اسلامی
◀️ | انتخابات 5 | سختی تشخیص تکلیف در امتحان های پیش رو
◀️ | انتخابات 6 | وظایف اجتماعی؛ لوازم و آسیب ها
◀️ | انتخابات 7 | تعاون و همکاری ضرورت فعالیت های اجتماعی
◀️ | انتخابات 8 | ما مرد تکلیفیم؛ نه مسئول نتیجه
◀️ | انتخابات 9 | شعارهای انتخاباتی و گفتمان امام و انقلاب
◀️ | انتخابات 10 | ضرورت و چگونگی شناخت اصلح
◀️ | انتخابات 11 | نقش روحانیت در حماسه ی سیاسی
◀️ | انتخابات 12 | پایداری، حماسه ی سیاسی، معیارهای اصلح
◀️ | انتخابات 13 | ...و خداوند نتیجه را رقم می زند
◀️ | انتخابات 14 | انتخابات و وظیفه ی نخبگان
◀️ | انتخابات 15 | سنت های جاری خداوند و عوامل پیروزی در آزمون ها
◀️ | انتخابات 16 | انتخابات خبرگان، ظهور تمامیت دین
◀️ |انتخابات 17 | معیار انتخاب مسئولان: ایمان و اطاعت از خداوند
◀️ | انتخابات 18 | انتخاب اصلح، تکلیف الهی
◀️ | انتخابات 19 | انتخاب آگاهانه
◀️ | انتخابات 20 | معیار انتخاب
◀️ | انتخابات 21 | مردمسالارى دینى، متناقضنمایى بىپاسخ! (تبیین مردمسالارى دینى):
◀️ | انتخابات 22 | معیارهای انتخاب رئیس جمهور اصلح
◀️ | انتخابات 23 | نقش مردم در تشکیل حکومت اسلامی
#انتخابات
🗳 @mesbahyazdi_ir
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir