چرا حضرت امیر المومنین در شورای ۶ نفره شرکت کردند؟ آیا این با ولایت انتصابی ایشان از طرف خدا منافات ندارد؟ پاسخ را از زبان حجت الاسلام استاد کریمی بشنوید. 👆👆👆👆
کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره در ایتا
https://eitaa.com/meshkatnoor
آیتالله محمد تقی مصباح یزدی در جمع اساتید مدرسه رشد با طرح این سؤال که آیا تکالیف امروز و آینده ما، همان تکالیف سابق است و یا افزایش یافته است؟ فرمودند احساس میکنم که بر من واجب است در اواخر عمرم این مسئله را به شما گوشزد کنم: همچنان که امروز عوامل مختلف فردی و اجتماعی، روحی و روانی و حتی رشد استعدادها، سبب فراهم شدن زمینه رشد و پیشرفت و تعلیم شده است، بلاها و آفتها نیز افزایش یافته است؛ از جمله این آفتها این است که نسل آینده، با خطراتی مواجه است که این خطرات در دوران ما نبوده است.
وی ادامه داد: خطر عمده برای ما ایجاد انحراف در دین و مثلا گرایش از مذهب حقه به مذهب دیگر بود که زمینه آن در محیط خانه، مدرسه و اجتماع، بسیار اندک بود؛ از طرفی زمینه رشد فساد فکری و اخلاقی نیز بسیار کمتر از امروز بود. اما امروز زمینههای گسترش فساد، دهها برابر شده است. از زمینههای آفات فسادهای اجتماعی و اخلاقی گرفته تا آفت کفر و الحاد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزایش زمینههای فساد را مسئله مهمی دانست که از آن غفلت شده و در برنامهریزیها مورد توجه قرار نگرفته است، و افزود: امروز خطرات بسیاری نسل آینده –از بچههای خودمان گرفته تا کل بشریت– را تهدید میکند؛ خطراتی که برای نسل گذشته وجود نداشته است.
وی ادامه داد: علیرغم ارتباط محدودم با جامعه، متوجه میشوم که وضع بسیار خطرناک است، همچنین امروز از طریق فضای مجازی، سؤالاتی از ما پرسیده میشود که نشان از تأثیر این شبهات بر فرد سؤالکننده دارد؛ سؤالکنندگانی که گاه، خودشان اهل علم و از خانوادههای متدین هستند.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به نمونههایی گفت: امروز دسترسی به فضای مجازی برای هر کودک و نوجوانی فراهم است و سیل شبهات آنها را احاطه کرده است؛ نمیتوان از آنها انتظار داشت که کتابهای اعتقادی که در گذشته نوشته شده را بخوانند و خودشان پاسخ را دریابند. این فضا وضعیت را نسبت به آینده بسیار نگرانکننده میکند.
وی خاطر نشان کرد: به حکم عقل و نقل باید در این زمینهها، فکر، کارتشکیلاتی و برنامهریزی کرد و راهی برای اجرای آن یافت. البته قدم اول، همیشه با مشکلات بیشتری همراه است و مانند گام برداشتن در مسیر سنگلاخ و با موانع متعدد است؛ اما این مسئله وظیفه را ساقط نمیکند؛ احیانا تهمتها و کارشکنیها را باید به جان خرید و تحمل کرد تا کمکم توجه دیگران نیز به این مسایل، جلب شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز برخی از افراد – با حسن نیت – خواهان حفظ روال سنتی حوزه و پیمودن راه سلف صالح گذشته هستند و چه بسا در نظر آنان، اگر کسی قصد ایجاد تحول در حوزه را داشته باشد، در حال منحرف کردن حوزه از مسیر اصلی است!
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: برای گام برداشتن در این مسیر و انجام وظیفه الهی و رفع نیازهای جامعه، در وهله اول باید خودمان عمیقا روح دین را بشناسیم و شناخت خودمان از دین، دقیق باشد؛ در شناخت دین، به صرف اینکه گذشتگان چنین کردند و ما هم باید راه آنان را ادامه دهیم، اکتفا نکنیم؛ بعد از شناخت دین، مسئله مهم بصیرت سیاسی و اجتماعی، شناخت نیازهای جامعه و شناخت راههای حل این نیازهاست.
https://eitaa.com/meshkatnoor
کاپیتان لیورپول👆👆👆👆 هم به دعا اعتقاد دارد و هم به معجزه؛ آن هم در جامعه دین گریزی مانند انگلستان. پس می توان از دنیای مدرن از دین و خدا، سخن گفت.
این جاست که اگر «محاسن کلام اهل بیت(علیهم السلام)» را به دنیا عرضه کنیم ( یعنی با مخاطبشناسی و موقعیت شناسی، آن کلام اهل بیت(ع) را که متناسب با آن مخاطب و موقعیت است، به بِهترین و مناسبترین صورت بیان کنیم)، قطعا تاثیرگذار خواهد بود.
در کانال کلام جدید در سروش، دروس صوتی اساتید کلام جدید را دانلود کنید.
۱. براهین اثبات وجود خدا در نقدی بر جان هاسپرز / حمید رضا شاکرین
۲. معرفت شناسی دینی/ پناهی آزاد
۳. علم النفس فلسفی/ محمد تقی یوسفی
۴. مسائل جدید کلامی/ ربانی گلپایگانی
۵. مسائل جدید کلامی / خسروپناه
۶. و سایر مباحث فلسفی و کلامی
sapp.ir/kalam_n
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸تصویر بالا نشان میدهد که #شفقنا، خبرگزاری فعال در حوزه دین و روحانیت، نسبت به سران فتنه چه دیدگاهی دارد.
🔸از حضرت حجتالاسلام والمسلمین #شهرستانی که همواره در مسئولیت خطیر خود سرچشمه برکات فراوانی بوده اند انتظار داریم، تا با بازنگری در هیئت تحریریه این خبرگزاری نسبت به سوءاستفاده از بیت معظم مرجعیت اقدام لازم را مبذول فرمایند. همچنین انتظار میرود که نقش سید مجتبی حسینی متوسل (جانشین کمیته تبلیغات میرحسین موسوی) مدیر فعلی این خبرگزاری در جهتگیری های شفقنا بررسی و در صورت لزوم نسبت به تغییر وی اقدام شود.
🔸مطالعات حوزوی پیشتر نمونه های دیگری از رفتارهای نامناسب شفقنا را گوشزد کرده بود.
@motaleatehawzavi
صوت تدریس آموزش فلسفه، توسط استاد سربخشی بر اساس کتاب حضرت آیت الله مصباح یزدی دامت برکاته
۱. درس اول، بخش اول
https://t.me/msarbakhshi/3
۲. درس اول، بخش دوم
https://t.me/msarbakhshi/4
۳. درس دوم
https://t.me/msarbakhshi/11
۴. درس سوم
https://t.me/msarbakhshi/12
۵. درس چهارم
https://t.me/msarbakhshi/17
۶. درس پنجم و ششم
https://t.me/msarbakhshi/18
۷. ادامه درس ششم و درس هفتم
https://t.me/msarbakhshi/19
۸. درس هشتم
https://t.me/msarbakhshi/20
۹. درس نهم و دهم
https://t.me/msarbakhshi/21
۱۰. ادامه درس دهم
https://t.me/msarbakhshi/22
۱۱. درس یازدهم و دوازدهم
https://t.me/msarbakhshi/23
۱۲. درس سیزده، بخش اول
https://t.me/msarbakhshi/24
۱۳. درس سیزده، بخش دوم
https://t.me/msarbakhshi/25
۱۴. درس سیزده، بخش سوم
https://t.me/msarbakhshi/27
۱۵. درس چهارده، بخش اول
https://t.me/msarbakhshi/28
۱۶. درس چهارده، بخش دوم
https://t.me/msarbakhshi/29
۱۷. درس پانزده، بخش اول
https://t.me/msarbakhshi/30
۱۸. درس پانزده، بخش دوم
https://t.me/msarbakhshi/31
۱۹. درس شانزده
https://t.me/msarbakhshi/35
۲۰. درس هفده
https://t.me/msarbakhshi/36
آدرس کانال آموزش فلسفه در سروش
@amozeshe_falsafeh
هدایت شده از کانال حسین جلالی
6.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ببینید: خاطره شنیدنی دکتر آقاتهرانی در مورد حضرت آیتالله مصباح یزدی در دانشگاه آمریکا.
#فیلم
#علامه_مصباح
@Hosein_jalali
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخننگاشت | حوزه؛ مرکز آموزش و تحقق عملی معارف اسلامی
🔺️ رهبرانقلاب: #حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. #اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است...شما موظفید بهعنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که #امام_بزرگوار کرد. ۹۸/۲/۱۸
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
منشور روحانیت حضرت امام خمینی (قدس سره).pdf
324.4K
🔵متن کامل منشور روحانیت امام خمینی (قدس سره)🔵
🔆روز هجدهم اردیبهشت، طلاب حوزه علمیه قم دیداری به یادماندنی با رهبر معظم انقلاب داشتند که در آن همچون گذشته مطالب ارزشمندی مطرح شد. از ترسیم چیستی و #هویت_حوزه تا پاسخ به برخی شبهات غیرعلمی و کارشناسی نشده معدود محافل و تشکلهای #سکولار_حوزوی .
نکته جالب توجه این دیدار، چندبار اشاره و تأکید ایشان نسبت به خوانش مجدد و مکرر #منشور_روحانیت حضرت امام خمینی (قدس سره) بود ایشان در این زمینه فرمودند:
❇️« منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد. »
🗞به همین مناسبت، متن این منشور گهربار را به اشتراک میگذاریم. گرچه وظیفه اصلی نهادینهسازی و ترویج علمی و عملی آن بر عهده مدیران محترم حوزه علمیه است و جامعه طلاب با امیدواری هرچه تمام منتظر تحقق میدانی آن به دست #مسؤولان_انقلابی و شایسته حوزه علمیه خواهد بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصل مطالب آقای سید کمال حیدری صحیح است یعنی این که ما دو نظر داریم یکی اخباری و دیگری اصولی که اولی قرآن را از حجیت می اندازند اما چند تامل در فرمایش ایشان:
۱. این دیدگاه مربوط به اخباریهای قرن ۱۰ و ۱۱ است و هیچ یک از علمای سابق محدث مانند شیخ صدوق و کلینی قایل به تحریف نبودند.
۲. ایشان از سویی می گویند اکثر علما ، دیدگاه تحریف را رد می کنند اما از سوی دیگر دارند که هنوز آن روش اخباری در حوزه حاکم است که به قرآن بی اعتنا هستند. این دو سخن با هم تناقض دارد. خیر امروزه قرآن یکی از منابع اصلی دین در حوزه هاست گرچه می توان البته در برخی موارد از مهجوریت آن هم شکوه کرد.
۳. محدث نوری که خود معتقد به تحریف قرآن بوده، کتابی نوشته به نام فصل الخطاب که روایات دال بر تحریف را جمع کرده و البته پاسخ آن ادعا هم داده شده است. ر.ک انگاره تحریف قرآن ، اقای انواری.