eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
286 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسشی پیرامون مسأله جبر و اختیار 🔰منظور از روایت معروف «السعید سعیدٌ في بطن اُمّه و الشقيّ شقيّ في بطن اُمّه» چیست؟ 🌐برای مطالعه پاسخ تفصیلی اینجا را مشاهده کنید https://eitaa.com/seyfimazandrani_com 🆔@meshkatnoor
بررسی رابطه دین و اخلاق ازمنظر سم هریس .pdf
822.2K
| «بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر سم هریس» 🔹 این مقاله به قلم آقایان مرتضی فقیهی فاضل و یوسف دانشور نیلو نگارش یافته و در پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) به چاپ رسیده است. 🔸 نویسندگان محترم در این مقاله به ادعاهای خداناباورانه و دین ستیزانه سم هریس یکی از سردمداران خداناباوری جدید پرداخته‌اند. هریس معتقد به تعارض رابطه دین و اخلاق بوده و دین را ویرانگر آن اخلاق می‌داند. وی از طریق بررسی‌های میدانی و استقراء ناقص و اکتفا به برخی شاخصها همچون رفاه مادی، حقوق زنان، رعایت مسائل بهداشتی، رعایت حقوق بشر، دسترسی همگانی به آموزش و همچنین شر و خشن معرفی کردن ادیان ابراهیمی و جامعه دینداران تلاش کرده وانمود کند که وضعیت جوامع خداناباور در حوزه‌ رفتار اخلاقی و بهزیستی از جوامع خداباور به مراتب بهتر است. وی می‌کوشد این مطلب را به مخاطبان بقبولاند که این خداناباوری است که جامعه را اخلاقی‌تر کرده است. 🔹 مقاله حاضر، ادعاهای هریس را درباره رابطه دین و اخلاق بررسی نموده و به این نتیجه رسیده‌ است که این ادعاها دچار اشکالات مهمی از جمله تلقی نادرست از اخلاق و ارزش‌ها و مبانی آنها، عدم تعیین دقیق معنای خداباروی و خداناباوری، عدم توجه به شاخص‌های مختلف در حیات اخلاقی انسان، رویکرد غیرعلمی در ارزیابی شاخص‌های اخلاقی کشورهای خداباور و خداناباور، بی‌توجهی به جنایات خداناباوران در طول تاریخ و نیز نگاه سطحی و نادرست به آموزه‌های دینی است. این مقاله از منابع متنوعی در این باره بهره برده است. 🆔@meshkatnoor
در مورد نقدهای سیاسی وارد بر مناسک عاشورایی و اربعینی لازم است تا به چند نکته اشاره شود: 1.مهمترین مساله خدشه در دوگانه‌سازی منتقدین مناسک عزاداری است. القای وجود تفاوت بین قرائت مردمی و حکومتی از این مناسک، مغالطه‌ای است که راه هرگونه دفاع یا پاسخ را نسبت به این انتقاد مسدود می‌کند. دوگانه شور و شعور یا دولت و مردم در حوزه مناسک عزاداری مثل اربعین به هیچ عنوان توجیه عقلانی نداشته و موجب غفلت از رابطه دیالکتیکی و تنگاتنگ آنها می‌شود. 2.این دست نقدهای وارده بر مناسک عزاداری، به هدف حل مساله نبوده و خودشان آغشته به مقاصد سیاسی همچون بازکردن راه برای گفتمان مذاکره و تساهل با دشمنان اسلام هستند. 3. شعائر اسلامی و شیعی، در سرشت و ذات خویش سیاسی هستند و دلالت‌های آشکار سیاسی دارند چراکه اسلام چنین خصوصیتی دارد و احکام و ارزش‌های آن هرگز بیگانه با جامعه و قدرت و نظام سیاسی نیست. پس غایات سیاسی جزو طبیعت آن‌هاست، نه تحمیلی از بیرون که بتوان به آن خُرده گرفت. از این ‌رو مناسک سکولار، انکار بخش‌های عمده‌ای از دین است و بر تلقی سکولار از دین استوار می‌گردد. پس صورت طبیعی، مناسک سیاسی است و صورت مَرضی، مناسک سکولار. 4.آن‌‌چه سیاسی‌کاری و جناح‌اندیشی خطاب می‌شود، هرگز با واقعیت تطابق ندارد زیرا دمیدن روح انقلابی در شعائر اسلامی و شیعی و پیوند‍‌زدن درون‌مایه‌های آن با نیازهای انقلاب و کشاندن مردم به عرصه هواداری از انقلاب، امری سیاسی است اما سیاسی‌کاری نیست که بتوان به مذمت و ملامت آن پرداخت. چگونه می‌توان ادعای علاقه به معصومین(ع) را داشت اما به دفاع از حکومتی که ریشه در تعالیم و معارف ایشان دارد و می‌خواهد جامعه‌ای مبتنی بر آموزه‌های آنها بنا کند، برنخاست و بی‌طرف و بی‌موضع بود؟! باید شبیه‌سازی تاریخی کرد و مردم را به تکالیف تاریخی امروزی‌شان آگاه ساخت و نشان داد که در عمل، باید چگونه رفتار کرد که خط آن حضرات ادامه یابد و ما به‌عنوان شیعیان جزو پیروان عملی ایشان‌ باشیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔@meshkatnoor
، نوشته قاسم ابراهیمی‌پور. 🔸در این کتاب تلاش شده با دوره‌بندی تاریخ کلام در پنج دوره و بررسی عوامل و هر دوره، امکان فهم اکنون و آینده آن را فراهم آورد. 🔸کلام شیعه تنها در 43.7 درصد از تاریخ خود را در رونق به سر برده است. عدم رونق علم کلام در نیمی از عمر آن، دلایل متعددی دارد اما مهم‌ترین دلیل آن ورود قدرت‌مندی مثل ، ، و به عرصه مباحث کلامی بوده است. 🔸رکود یا فقدان علم کلام پیامدهای متنوعی داشته است مثلا در دوره معاصر مشکلات بنیادین علومی چون فقه به فقدان کلام بازمی‌گردد چراکه در بدون تحول در مبانی کلامی آن میسر نخواهد بود. 🟡 لینک خرید اینترنتی: https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/smart_search¶m=%D8%A7%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%20%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85 https://eitaa.com/ghebrahimipour/207
📣دوره تشکیک وجود در حکمت متعالیه 🎙استاد عبد الرسول عبودیت سرفصل‎های دوره 💢فرصتی بی‎نظیر برای فراگیرانِ علوم عقلی از سراسر ایران و جهان به صورت و ✅علاوه بر استفاده از استاد برجسته فلسفه، از مزایای صدور مدرک معتبر و امکان پرسش و پاسخ بهره‌مند خواهید بود. ⏳ظرفیت محدود بوده و اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام کنند. 👈 اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیام به آیدی: @Imam_110 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✳️ سفر اربعین و مساله رنج ✍️ محمد جعفری یکی از مهمترین دغدغه های انسان معاصر، مساله رنج آدمی در زندگی مدرن است. دنیای جدید با رشد ابزار و تکنولوژی، گرچه رنجهای عینی ( objective) و جسمی انسان را کاهش داد اما در درمان رنجهای درونی (subjective)، روحی و روانی نه تنها توفیقی نیافت بلکه روز به روز بر استرس، اضطراب، افسردگی و تنهایی انسان افزود. در این میان روان شناسان مدرن، تلخی ها و سختی های زندگی و حوادث تراژیک را لازمه زندگی دانسته و بدون آن که توجیهی برای آن بیابند، صرفا تلاش کردند که با تکنیک‌های ذهنی و روانی، این واقعیت و وجه تراژیک زندگی را برای او قابل تحمل کرده و تاب آوری او را بالا ببرند. این نگاه، رنجها را به دو دسته " رنج از" و " رنج برای" تقسیم می کند. "رنج برای"، رنجی است که انسان‌ها برای رسیدن به هدف والاتر تحمل می کنند و "رنج از"، رنجهای عمدتا ناخواسته‌ای است مانند بیماری ها و اتفاقات ناگواری که زندگی انسان را با اختلال مواجه می کند. آنها "رنج از" را منفی و "رنج برای "، را مثبت جلوه می دهند و راه گریزی از" رنج از" نمی ببینند. اما در نگاه دینی و جهان بینی الهی، اساسا چیزی به نام" رنج از" وجود ندارد و همه رنجها از نوع، " رنج برای" است که یا خود انسان و یا خداوند منان برای رشد و تعالی انسان برای او رقم زده است. " رنج برای" در معنویت دینی و نگرش آفرینی برای انسان متدین، نقشی اساسی دارد و سفر اربعین یکی از مصادیق بارز و خاص آن است. این سفر با توجه به مشکلاتی بسیارش مانند تراکم جمعیت و شلوغی و بی خوابی و تحمل گرما و سرما و...، حقیقتا آسوده و ساده نیست و هر کسی که یک بار به آن طریق رفته باشد، بدین واقعیت اذعان می کند. اما احدی از زائران اربعینی را نمی یابید که بعد از سفر، از تحمل این شدائد خود خواسته، پشیمان باشد بلکه جز با خاطر و خاطراتی زیبا و قلبی مالامال از آرامش، توشه ای از این سفر به منزل نمی رساند. انسان مدرن لذت گرا و سوداگر، هیچ درکی از این امر ندارد چرا که شاکله شناختی و ذهنی او، زاویه دید او را نسبت به این امر، کور کرده است. آری اربعین سفری آمیخته به "رنج برای رسیدن به حسین بن علی" است. او که خود "رنجی غیر قابل تصور برای رسیدن به معشوق حقیقی" کشید که بشریت در تحلیل آن درمانده است. آری سید الشهدا ذوب در عشق زیبای مطلق شد و رنجها را همه زیبا دید و عاشقان او هم ذوب در او گشته و درکی نسبت به رنج این سفر نداشته و لذا منتظر اربعین های بعدند تا دوباره و چندباره این رنج، و لذت بی پایان و مانا و پایای نهفته در آن را، با تمام وجود، بچشند. گوارای وجودشان! 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺علوم شناختی، ذهن شناسی جدید است 🎤 استاد شهید مطهری: تا ذهن را نشناسیم فلسفه نخواهیم داشت. دو تفاوت عمده ذهن شناسی جدید با ذهن شناسی قدیم ✂️برشی از نشست علمی «علوم شناختی و دین»👉 🆔@meshkatnoor
1.67M
اخیرا متنی از شخصی به نام محمد زکایی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که صوت فوق جواب آن متن است.
📔 🔆| پیش به سوی احیای اخلاق |🔆 🖊 | علّامه محمدتقی مصباح یزدی (رحمت الله علیه) 📖 | مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی (رحمت الله علیه) در این اثر با آسیب‌شناسی وضعیت حوزه علمیه، کوشیده‌اند ضرورت و در عین حال، غربت رشته اخلاق را برجسته سازند و به‌دنبال آن، چارچوب برنامه‌ای جامع، برای بُعد نظری و عملی اخلاق را در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار دهند و نیز آنان را از موانع و مشکلات این مسیر آگاه سازند. 📔 122 صفحه | رقعی 👈🏻 [لینک مشاهده و خرید کتاب با تخفیف ویژه] ا ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
دانشگاه کاتولیک لوون برای یک موقعیت شغلی دکتری در زمینه انسان‌شناسی دین و اسلام با موضوع «مناسک تدفین در یک جامعه بسیار متکثر» فراخوان داده است. علاقمندان تا جمعه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ برای ارسال درخواست فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید. https://tumarandishe.ir/fa/news/53
✍️ / حال ناخوش علوم انسانی در کشور ◻️ در سال ۱۴۰۲ از میان ۹۳۸ دانشمندان پراستناد ایرانی در سطح جهان، فقط ۸ نفر از آنان مربوط به علوم اجتماعی بوده‌اند که آن هم بیشتر در حوزه حساب‌داری و کتاب‌داری و امثال آن بوده‌اند و نه فلسفه و حقوق و اقتصاد و روان‌شناسی و جامعه‌شناسی و علوم سیاسی و علوم تربیتی و امثال آن. ◻️ علیرغم آنکه حدود نیمی از دانشجویان ما در حوزه‌های علوم انسانی مشغول به فعالیت‌اند و هزینه‌های بسیار هنگفتی برای علوم انسانی صورت گرفته است و علیرغم آنکه علوم انسانی توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان «هوای تنفس نخبگان» و «نرم‌افزار» فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و «روح سایر دانش‌ها» معرفی شده است و بسیار بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، و علیرغم تدوین و تصویب اسناد بالادستی مهم و فراوانی در حوزه علوم انسانی، اما مع الاسف موفقیت چندانی نداشته‌ایم. ◻️ این نشان از یک ضعف مفرط در حوزه علوم انسانی کشور می‌دهد. یعنی حتی در همین علوم تقلیدی نیز نتوانسته‌ایم در قد و قواره سایر مقلدان رشد کنیم! 📎 متن کامل یادداشت 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از پرهیزکار
📣 بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی) 🔹(برگرفته از سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی-طرح ولایت) 🔺نویسنده : سیدمحمدمحسن میرمرشدی 🔸انتشارات موسسه امام خمینی رحمه الله 1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت) 2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت) 3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری) 4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار) 5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی) 6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت) 7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی) 8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی) 9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی) 10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی) 11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن) 12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت) 13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح) 🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅 🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅 ┄┅═══••✾••═══┅┄ ▫️ روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
" * برای آزادی ✍️ مرتضی زاده بامری ؛ دکترای عرفان مفهوم آزادی دارای تعاریف مختلفی است و گستره تعریف آن به فراخنای تاریخ است، به طوریکه از أعم عوام و أخص جُهّال گرفته تا نازک اندیش ترین فیلسوفان در ذیل مفهوم آزادی قلم فرسایی و ابراز وجود کرده اند. با این حال، می‌توان گفت این مفهوم از سنخ معقولات ثانی فلسفی است و نحوه ی وجود متعلق آن به شمار می‌رود. ۱. آزادی فلسفی آزادی به این معنا در مقابل جبر فلسفی است و نسبتی با اراده و اختیار دارد. درواقع این سه در هم تنیده و آمیخته هستند. بنابراین در ابتدا باید نسبت اراده و اختیار با یکدیگر و سپس نسبت آنها با آزادی سنجیده شود. اراده دارای دو معنا است: أ. تصمیم گرفتن ب. خواستن و دوست داشتن. اراده به معنای تصمیم گرفتن همان اختیار به معنای حق انتخاب و آن هم مترادف با آزادی به معنای توانایی انجام و ترک یکی از دو انتخاب است. ۲. آزادی سیاسی و اجتماعی آزادی سیاسی و اجتماعی در مقابل استبداد قرار دارد. جان لاک، کانت، دکارت، علامه طباطبایی و دیگر فیلسوفان سیاست، حد آزادی را رعایت قانون و عدم تجاوز به حریم دیگران می‌دانند. بنابراین گزاره "من آزاد آفریده شده ام، پس کسی حق ندارد آزادی من را محدود کند" درواقع مغالطه خلط بین آزادی تکوینی با آزادی تشریعی یا خلط آزادی فلسفی با آزادی مدنی و اجتماعی است، زیرا درست است که انسان تکوینا آزاد آفریده شده است و توانایی انجام امور مختلف را دارد، ولی در عین حال، تمام قوانین دنیا آزادی تشریعی او را محدود کرده اند. درست است که انسان آزاد است که سیلی به گوش دیگری بنوازد، یعنی قدرت و توانایی انجام این کار را دارد، با این حال هیچ نظام حقوقی مبتنی بر عدالت، مجوز همچنین امری را صادر نمی‌کند، یعنی همچنین حقی برای وی قائل نیست و این هم به معنای محدود کردن آزادی تشریعی افراد است. ۳. آزادی معنوی از منظر اهل معرفت، نظام هستی از اعلی المراتب، یعنی مقام ذات آغاز می‌شود و در سیر نزولی خویش با گذار از تعین اول، تعین ثانی، عالم عقل و عالم مثال به عالم ماده می‌رسد. انسان نیز در قوس نزول و سیر نزولی خویش از مقام ذات تا عالم ماده تنزل می‌یابد و در هر مرتبه، قیود و حدود آن مرتبه را به خودش می‌گیرد و به همان سان "منِ" او محدود به حدود و قیود و محل انباشت قیودات می‌گردد که از آن به "معراج ترکیب" تعبیر می‌شود، حال اگر انسان در مسیر قوس صعود قرار گیرد، در این صورت به هر اندازه که عوالم بیشتری در نوردد، حقایق افزون تری صید کند و حجاب های بیشتری بزداید، به همان سان حدود و قیود بیشتری را از خود باز می‌کند، آنگاه آزادی بیشتری بدست خواهد آورد و "منِ" او به سوی اطلاق و رهایی رهسپار می‌شود تا اینکه در دریای وحدت مستغرق شده و به حیّ لا یتناهی متصل گردیده، آنگاه رنگ معشوق ازلی را به خود گرفته و همرنگ او، آزاد و رها خواهد شد. یعنی هرچه قرب بیشتری به حیّ لا یتناهی پیدا کند، به همان سان، آزادی نامحدودتری خواهد یافت. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌متن شبهه👇👇 سوال ،شیعه بر اساس مستندات قرآنی و روایات معتقد هست که زمین هیچ وقت خالی از حجت نیست ولی گروه وهابیت می گویند که این طور نیست چنان که از زمان حضرت عیسی تا پیامبر اسلام هیچ کسی که حجت باشد نبوده با این موضوع نتیجه می گیرند که امام زمان نیست و منکر وجود آن حضرت می شوند. 📌پاسخ 🔷️ طبق احادیث شریف زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نمی ماند، از جمله: «لولا الحجه لساخت الارض باهلها» و «ان الارض لا تخلو من حجة الي يوم القيامة». اما معنای حجت، وجود کسی یا چیزی است که بتوان به وسیله ی او بر مردم احتجاج کرد. یعنی می تواند پیامبر، اوصیاء پیامبران، امام، یا حتی کتاب آسمانی تحریف نشده یا عقل باشد. 🔷️ در فاصله بعثت حضرت عیسی علیه السلام تا رسول اکرم صلی الله علیه وآله، چنان که گفته شده علاوه بر عقل که حجت الهی است، پیامبران تبلیغی یا اوصیاء حضرت عیسی(ع) وجود داشته اند. بعد از حضرت مسیح وصی او شمعون یا همان پطرس وصی ایشان بود. حتی حواریون دیگر نیز حجت خدا بودند. (قصص الانبیا، ۲، ۲۵۲- ۷۵۵) 🔷️ بعد از حضرت مسیح مدتی پیامبر صاحب شریعت و کتابی که معجزه هم داشته باشد نداشتیم نه اینکه اوصیاء پیامبر هم نباشند و حجت الهی لازم نیست حتما پیامبر باشد. 🔷️ وجود پیامبرانی که عقیده بر آن است که همیشه زنده اند مثل، حضرت عیسی، ادریس، الیاس و خضر علیهم السلام می توانند در دورانی که مورد سوال است حجت الهی باشند. @porseshgar 🆔@meshkatnoor
⚠️ یک دنده‌ می‌رویم؟ شاید کلاچمان تنظیم نیست!!! ⚡️(چگونه رسانهٔ اجتماعی ما را تغییر می‌دهد) 🖋مدتی پیش ماشینم را برای یک تعمیر اساسی سپردم به مکانیک. وقتی که رفتم آن را تحویل بگیرم و خواستم به حرکتش درآورم احساس کردم کلاچ جور دیگری شده و خودرو چند بار خاموش شد. وقتی موضوع را به استادِ مکانیک گفتم جواب داد: «بله! کلاچت تنظیم نبود، درستش کردم، کم کم به آن عادت می‌کنی». با خودم گفتم: عجب! پس من تا قبل از این که خودرو را این جا بیاورم در حقیقت به کلاچ خراب عادت کرده بودم. یادم آمد که پیشتر، چند بار نتوانستم در سربالایی نیم‌کلاچ بگیرم و ماشین خاموش می‌شد، یکبارش در سربالایی پارکینگ طبقاتی بود که نمی‌دانید چه اوضاعی شد! با این حال، اکنون با اینکه خودرو درست و تنظیم شده بود اما با آن راحت نبودم و احساس بیگانگی می‌کردم. به هر حال مدتی وقت برد تا به این سیستم جدید عادت کنم و تازه متوجه شدم ماشین خیلی عالی شده، خصوصا در سربالایی‌ها و موقع نیم کلاچ گرفتن. این نکته در علوم شناختی (cognitive sciences) و همچنین علم اعصاب (neuroscience) ثابت شده که وقتی انسان، به رفتاری ادامه دهد یا خود را در معرض پنداری قرار دهد، نورونها یا سلولهای عصبی و مغز، خود را با آن تطبیق میدهند و لذا به یک عمل ناخودآگاه و یک پندار مفروض تبدیل میشود، حال می خواهد آن رفتار یا پندار درست یا نادرست باشد. خلاصه، این ماجرا که حتما برای خیلی از شما هم اتفاق افتاده، برای من جالب و درس آموز بود. این یعنی مغز انسان می تواند به یک شیوه نادرست عادت نماید و یک‌دندگی کند به گونه‌ای که شیوه درست برایش نامأنوس و غریب جلوه نماید به طوری که نتواند خود را با آن تنظیم کند که بی گمان در سراشیبی‌های زندگی و بزنگاه‌ها، انسان کم آورده و ضربه خواهد خورد. این در حالی است که وفق یافتن با شیوه درست و صحیح، نیازمند گذشت زمان جهت بازنویسی ذهن است. این نکته نتایج و آثار مهم و سرنوشت‌سازی دارد. به عنوان مثال فضای بی‌ضابطهٔ شبکه‌های اجتماعی، خصوصا انواع خارجی آن که قوانین و ضوابط کشور ما را بر نمی‌تابند، زیست‌بوم آشفته و مسمومی ایجاد کرده و از طرفی فرصتی برای بیگانگان فراهم نموده‌اند تا با طراحی مصرف رسانه‌ای ما و تنظیم ورودی معرفتیمان، سیستم اعصاب و روابط نورونی را به گونه‌ای مهندسی کنند تا مغز ما با اندیشه و منش مورد نظر آنها خود را وفق، تطبیق یا عادت دهد هرچند غلط، نادرست و خطرناک باشد. ما امروزه به افرادی برمی‌خوریم که متأثر از این فضا با یک دندهٔ لج و کج به اندیشه های ناصوابی چسبیده و به هیچ صراطی مستقیم نیستند، افرادی خودتحقیر که از مملکت و حتی هویت خودشان بدشان می‌آید. فضای مجازی با تأثیر هشتگها، هیمنهٔ کارزارها، فضاسازی شبکه‌ها و مهندسی داده‌ها، فضایی می‌آفریند که چه بسا مغز کاربران به اندیشه‌ای انس گیرد که ناروا و مضر و نادرست باشد و اندیشه‌ای را پس زند که چه بسا درست، پر فایده و واقعی باشد. آنچه گفتیم تنها یک فرضیه نیست، جارون لنیر (Jaron Lanier) از مؤسسان گوگل به آلگوریتمهایی که او آنها را «بامر» (Bummer) می‌نامد اشاره می کند که در غولهای رسانه اجتماعی همچون فیسبوک و حتی گوگل وجود دارد و فکر و سلیقه و انتخاب کاربران را در جهت منافع خود مهندسی می‌کند و به قول او آنها را به مملوکات خود تبدیل می‌کند. او در همین زمینه کتاب پر فروشی دارد با عنوان: «ده استدلال برای اینکه هم اکنون حساب کاربری رسانه‌های اجتماعی خود را حذف کنید» (1). پس مهم است که در چه فضایی تنفس و زندگی می کنیم. آیا در آن فضای مجازی هستیم که مهندسی و مدیریت آن در دست بیگانه است یا در فضایی بومی که قانون کشور خودمان بر آن حکمفرماست؟ در چه گروه هایی و با چه افرادی نشست و برخاست فکری داریم؟ چه کانال‌ها، صفحه‌ها یا اشخاصی را دنبال می کنیم؟ و خلاصه آنکه مغزمان را به دست که می‌سپاریم؟ همه این‌ها زمینه‌ساز آن زیستی است که ما برای خودمان در فضای مجازی ایجاد می‌کنیم، فضایی که شناخت و منش ما را شکل داده و شخصیتمان را تکوین می‌بخشد. بیایید گاهی کلاهمان را «مکانیک» کنیم: آیا تا به حال در ناهمواریها و سربالایی‌های مسیر عزت و افتخار، کم نیاورده‌ایم؟ آیا در کج‌راهه‌ها یکدنده نشده‌ایم؟ آیا نیروی محرکهٔ اراده و ایمانمان ضعیف نشده؟ بیاندیشیم... شاید واقعا کلاجمان تنظیم نباشد! (1): Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now. سید روح الله موسوی https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95 🆔@meshkatnoor
ملکیان-روحانیون شهوتران ترین قشر جامعه اند---.mp3
10.94M
🔺بیشترین اشتغال ذهنی روحانیون، مسائل جنسی است❗️ 🔹این سخن آقای ملکیان است اینجا 🔸پاسخ به ایشان در فایل صوتی آمده است 🎤ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir 🆔@meshkatnoor
"بیست و دومین دورہ آمـــــوزش روایتـگری" 🌹یادبود سید الشهدای خدمت شهید آیت الله رئیسی 🔸ویژه طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم(برادران) 📃با اعطای گواهینامه رسمی و کارت روایتگری ✍️ثبت نام از طریق لینک https://formafzar.com/form/rfwx0 ⌚️مهلت ثبت نام 8 لغایت 20 شهریور ماه 1403 📲جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی https://eitaa.com/amoozeshsire معاونت آموزش پیام دهید. معاونت تعلیم و تربیت "موسسه روایت سیره شهدا" 🕊 موسسه_روایت_سیره_شهدا 🆔 @revayatesirehshohada_ir ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ 🆔@meshkatnoor
🔲 السَّلامُ عَلَیکَ یا شَمْسَ الشُمُوسِ 🔲 کتابخانه تسنیم تقدیم می کند 🔲 ۸۸ کتاب به نیت امام هشتم، امام مهربانی 🔻 کتب فارسی ۱. پابوس 👈 دانلود ۲. طب الرضا 👈 دانلود ۳. بر مدار آفتاب 👈 دانلود ۴. کشتی نجات 👈 دانلود ۵. باران فضیلت 👈 دانلود ۶. عشق هشتم 👈 دانلود ۷. حکایت آفتاب 👈 دانلود ۸. تحفة الرضویة 👈 دانلود ۹. زندگانی سیاسی امام رضا 👈 دانلود ۱۰. نماز و عبادت امام رضا 👈 دانلود ۱۱. امام رضا الگوی زندگی 👈 دانلود ۱۲. ترجمه الخصائص الرضویة 👈 دانلود ۱۳. امام رضا، زندگی و اقتصاد 👈 دانلود ۱۴. ترجمه صحیفة الإمام الرضا 👈 دانلود ۱۵. امامت از دیدگاه امام رضا 👈 دانلود ۱۶. مهربان ترین (ویژه نوجوان) 👈 دانلود ۱۷. در پرتو خورشید 👈 دانلود ۱۸. لذت دیدار ماه 👈 دانلود ۱۹. گلچین رضوی 👈 دانلود ۲۰. مناظره در مرو 👈 دانلود ۲۱. صحیفه صحت 👈 دانلود ۲۲. یک قمقمه دریا 👈 دانلود ۲۳. ارمغان ملکوت 👈 دانلود ۲۴. ترجمه فقه الرضا 👈 دانلود ۲۵. آقای‌خورشید مهربان (ویژه کودک)👈 دانلود ۲۶. پاسخ امام رضا به پرسشهای قرآنی👈 دانلود ۲۷. جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا👈 دانلود ۲۸. ستایش و سوگ امام رضا در شعر 👈 دانلود ۲۹. جنبش‌های سیاسی عصر امام رضا 👈 دانلود ۳۰. فرصت ولایتعهدی در نشر معارف 👈 دانلود ۳۱. پژوهشی دقیق در زندگی امام رضا 👈 دانلود ۳۲. میهمان امام رضا (ویژه کودک) 👈 دانلود ۳۳. شهدای امام رضایی 👈 دانلود ۳۴. دانستنی های رضوی 👈 دانلود ۳۵. یک پنجره خورشید 👈 دانلود ۳۶. ترجمه مسند الرضا 👈 دانلود ۳۷. ولایتعهدی امام رضا 👈 دانلود ۳۸.در این قطعه از بهشت 👈 دانلود ۳۹. ۳۵۶ حدیث امام رضا 👈 دانلود ۴۰. چشمه حکمت رضوی 👈 دانلود ۴۱. ابعاد شخصیت امام رضا (۲ جلد) 👈 دانلود ۴۲. اسرار فضل بن شاذان از امام رضا👈 دانلود ۴۳. ترجمه عیون اخبار الرضا (۲ جلد) 👈 دانلود ۴۴. امام رضا، امام اخلاق و گفتگو 👈 دانلود ۴۵. جلد ۴۹ بحار (بخش امام رضا) 👈 دانلود ۴۶. شرحی بر مناظرات امام رضا 👈 دانلود ۴۷. درس‌هایی از زندگی امام رضا. 👈 دانلود ۴۸. امام رضا از دیدگاه اهل سنت 👈 دانلود ۴۹. حرم در گذر زمان 👈 دانلود ۵۰. کتابنامه امام رضا 👈 دانلود ۵۱. نجمه و خیزران 👈 دانلود ۵۲. ترجمه فقه الرضا 👈 دانلود ۵۳. معجزات امام رضا 👈 دانلود ۵۴. تاریخ آستان قدس 👈 دانلود ۵۵. ترجمه رساله ذهبیه 👈 دانلود ۵۶. ترجمه اَعلام الهدایة 👈 دانلود ۵۷. آشنایی با مسند الإمام الرضا 👈 دانلود ۵۸. مدایح رضوی در شعر فارسی 👈دانلود ۵۹. برهان قاطع (مناظره امام رضا)👈دانلود ۶۰. تحلیلی از زندگانی امام رضا 👈 دانلود ۶۱. جنبه اخلاقی سیره امام رضا 👈 دانلود ۶۲. امام رضا در رزمگاه ادیان 👈 دانلود ۶۳. شخصیت حضرت رضا 👈 دانلود ۶۴. ترجمه عوالم العلوم. 👈 دانلود 🔻 کتب عربی ۶۵. فقه الرضا 👈 دانلود ۶۶. أعلام الهدایة 👈 دانلود ۶۷. عالم آل محمد 👈 دانلود ۶۸. الرسالة الذهبیة 👈 دانلود ۶۹. الخصائص الرضویة 👈 دانلود ۷۰. مکاتیب الإمام الرضا 👈 دانلود ۷۱. صحیفة الإمام الرضا 👈 دانلود ۷۲. فی رحاب الإمام الرئوف 👈 دانلود ۷۳. عیون اخبار الرضا (۲ جلد) 👈 دانلود ۷۴. وفاة الإمام الرضا و الجواد 👈 دانلود ۷۵. عوالم العلوم (الإمام الرضا) 👈 دانلود ۷۶. العلل و الحِکَم للإمام الرضا 👈 دانلود ۷۷. الإمام الرضا عند اهل السنة 👈 دانلود ۷۸. موسوعة کلمات الإمام الرضا 👈 دانلود ۷۹. مسند الإمام الرضا (عطاردی)👈 دانلود ۸۰. مسند الرضا (داود بن سلیمان)👈 دانلود ۸۱. موسوعة الإمام الرضا (۸ جلد) 👈 دانلود ۸۲. الحیاة السیاسیة للإمام الرضا 👈 دانلود ۸۳. زیارة الإمام الرضا، کیف و لماذا 👈 دانلود ۸۴. القصص فی احادیث الإمام الرضا 👈 دانلود ۸۵. علی بن موسی و القرآن الحکیم 👈 دانلود ۸۶. علی بن موسی و الفلسفة الالهیة 👈 دانلود ۸۷. الإمام الرضا،قیادة الأمة ولایةالعهد 👈 دانلود ۸۸. لوامع الأنوار فی شرح عیون‌الاخبار👈 دانلود ♻️ با بازنشر این فهرست، خادم فرهنگی امام رضا (علیه السلام) باشید. ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
33.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نقدی کلی بر اندیشه ها و روش علمی آیت الله سید کمال حیدری 🎤 استاد ابوالقاسم تاریخ ضبط این کلیپ اواخر سال ۹۹ می باشد. 🆔@mjafari_ir
🔹مدرسه تخصصی میان‌رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهم یا واقعیت؟ اندیشه رضوان (وابسته به معاونت پژوهش دانشگاه رضوی مشهد) با همکاری کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ و نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌کند ✅ حضوری و مجازی ✅ 🔸با حضور استادان برجسته داخلی و خارجی در رشته‌های پزشکی، فلسفه و الهیات 🔺با صدور گواهی معتبر جهت امتیاز فرهنگی اساتید دانشگاه و دانشجویان 🔴 تخفیف ویژه (70 درصدی) برای اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عموم دانشجویان کشور ▪️زمان رویداد: 29 و 30 شهریور 📍مکان رویداد: مشهد، مرکز همایش‌های بین‌المللی شهدای سلامت 🧭 جزئیات و ثبت نام تا 20 شهریور از طریق لینک زیر: https://andishehrezvan.ir/?p=5065 ♦️در صورت هرگونه مشکل در ثبت نام به @Andisheh_rezvan پیام دهید. 🌱اندیشه رضوان در شبکه‌های اجتماعی @andishehrezvan_official 🌱کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ https://eitaa.com/ISP_NDE 🆔@meshkatnoor
💠 دبیرخانه گرامیداشت چهلمین سال تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌کند: 📄 فراخوان پذیرش مقاله با موضوع «جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و جامعه بانوان» 🔻 محورهای فراخوان در دو بخش: 1️⃣ عملکردی 🔹دستاوردهای حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (دستاوردهای آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی) 🔹آسیب‌شناسی و چالش‌های حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (چالش‌های آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی) 🔹چشم‌انداز و بایسته‌‌‌‌های حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (بایسته‌های آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی/ روشی) 2️⃣ دانشی (با رویکرد علوم انسانی- اسلامی) 🔸حوزه علمیه خواهران و رویکرد تمدنی منطبق بر نگرش امامین انقلاب اسلامی 🔸 نقش حوزه علمیه خواهران در حکمرانی و نظریه‌‌پردازی‌های نظام اسلامی 🔸 نقش تأثیرگذار حوزه علمیه خواهران در جامعه‌سازی اسلامی 🔸 تأثیر حوزه علمیه خواهران بر راهبردها و تعاملات بین‌المللی 🔸 حوزه علمیه خواهران از منظر آینده پژوهی 📖 شیوه نگارش مقاله 🗓مهلت ارسال آثار: تا 31 شهریور 1403 💻 ارسال آثار از طریق: https://40.jz.ac.ir/article/step1 📲 راه‌های ارتباط با دبیرخانه: ☎️ شماره تماس دبیرخانه مرکزی: ۰۲۵۳۲۱۱۲۱۱۴ 🆔 آی‌دی ایتا: @jz40ac 💻 مشروح خبر: 👇🏻👇🏻 https://jz.ac.ir/post/14401 ┄┅═══••✾••═══┅┄ @jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔@meshkatnoor