هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✳️ سفر اربعین و مساله رنج
✍️ محمد جعفری
یکی از مهمترین دغدغه های انسان معاصر، مساله رنج آدمی در زندگی مدرن است. دنیای جدید با رشد ابزار و تکنولوژی، گرچه رنجهای عینی ( objective) و جسمی انسان را کاهش داد اما در درمان رنجهای درونی (subjective)، روحی و روانی نه تنها توفیقی نیافت بلکه روز به روز بر استرس، اضطراب، افسردگی و تنهایی انسان افزود.
در این میان روان شناسان مدرن، تلخی ها و سختی های زندگی و حوادث تراژیک را لازمه زندگی دانسته و بدون آن که توجیهی برای آن بیابند، صرفا تلاش کردند که با تکنیکهای ذهنی و روانی، این واقعیت و وجه تراژیک زندگی را برای او قابل تحمل کرده و تاب آوری او را بالا ببرند.
این نگاه، رنجها را به دو دسته " رنج از" و " رنج برای" تقسیم می کند. "رنج برای"، رنجی است که انسانها برای رسیدن به هدف والاتر تحمل می کنند و "رنج از"، رنجهای عمدتا ناخواستهای است مانند بیماری ها و اتفاقات ناگواری که زندگی انسان را با اختلال مواجه می کند. آنها "رنج از" را منفی و "رنج برای "، را مثبت جلوه می دهند و راه گریزی از" رنج از" نمی ببینند.
اما در نگاه دینی و جهان بینی الهی، اساسا چیزی به نام" رنج از" وجود ندارد و همه رنجها از نوع، " رنج برای" است که یا خود انسان و یا خداوند منان برای رشد و تعالی انسان برای او رقم زده است.
" رنج برای" در معنویت دینی و نگرش آفرینی برای انسان متدین، نقشی اساسی دارد و سفر اربعین یکی از مصادیق بارز و خاص آن است. این سفر با توجه به مشکلاتی بسیارش مانند تراکم جمعیت و شلوغی و بی خوابی و تحمل گرما و سرما و...، حقیقتا آسوده و ساده نیست و هر کسی که یک بار به آن طریق رفته باشد، بدین واقعیت اذعان می کند.
اما احدی از زائران اربعینی را نمی یابید که بعد از سفر، از تحمل این شدائد خود خواسته، پشیمان باشد بلکه جز با خاطر و خاطراتی زیبا و قلبی مالامال از آرامش، توشه ای از این سفر به منزل نمی رساند.
انسان مدرن لذت گرا و سوداگر، هیچ درکی از این امر ندارد چرا که شاکله شناختی و ذهنی او، زاویه دید او را نسبت به این امر، کور کرده است.
آری اربعین سفری آمیخته به "رنج برای رسیدن به حسین بن علی" است. او که خود "رنجی غیر قابل تصور برای رسیدن به معشوق حقیقی" کشید که بشریت در تحلیل آن درمانده است.
آری سید الشهدا ذوب در عشق زیبای مطلق شد و رنجها را همه زیبا دید و عاشقان او هم ذوب در او گشته و درکی نسبت به رنج این سفر نداشته و لذا منتظر اربعین های بعدند تا دوباره و چندباره این رنج، و لذت بی پایان و مانا و پایای نهفته در آن را، با تمام وجود، بچشند.
گوارای وجودشان!
#سفر_اربعین
#معنای_زندگی
#مساله_رنج
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺علوم شناختی، ذهن شناسی جدید است
🎤 استاد #قائمی_نیا
شهید مطهری: تا ذهن را نشناسیم فلسفه نخواهیم داشت.
دو تفاوت عمده ذهن شناسی جدید با ذهن شناسی قدیم
✂️برشی از نشست علمی «علوم شناختی و دین»👉
#علوم_شناختی
#کلام_جدید
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از بصیر| علی اکبر وحیدی
1.67M
اخیرا متنی از شخصی به نام محمد زکایی در شبکههای اجتماعی پخش شده که صوت فوق جواب آن متن است.
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📔 #معرفی_کتاب
🔆| پیش به سوی احیای اخلاق |🔆
🖊 | علّامه محمدتقی مصباح یزدی (رحمت الله علیه)
📖 | مرحوم آیتالله مصباحیزدی (رحمت الله علیه) در این اثر با آسیبشناسی وضعیت حوزه علمیه، کوشیدهاند ضرورت و در عین حال، غربت رشته اخلاق را برجسته سازند و بهدنبال آن، چارچوب برنامهای جامع، برای بُعد نظری و عملی اخلاق را در اختیار علاقهمندان این حوزه قرار دهند و نیز آنان را از موانع و مشکلات این مسیر آگاه سازند.
📔 122 صفحه | رقعی
👈🏻 [لینک مشاهده و خرید کتاب با تخفیف ویژه]
ا ┄┅═══••✾••═══┅┄
🏢 روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
دانشگاه کاتولیک لوون برای یک موقعیت شغلی دکتری در زمینه انسانشناسی دین و اسلام با موضوع «مناسک تدفین در یک جامعه بسیار متکثر» فراخوان داده است.
علاقمندان تا جمعه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ برای ارسال درخواست فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.
https://tumarandishe.ir/fa/news/53
✍️ #یادداشت/ حال ناخوش علوم انسانی در کشور
◻️ در سال ۱۴۰۲ از میان ۹۳۸ دانشمندان پراستناد ایرانی در سطح جهان، فقط ۸ نفر از آنان مربوط به علوم اجتماعی بودهاند که آن هم بیشتر در حوزه حسابداری و کتابداری و امثال آن بودهاند و نه فلسفه و حقوق و اقتصاد و روانشناسی و جامعهشناسی و علوم سیاسی و علوم تربیتی و امثال آن.
◻️ علیرغم آنکه حدود نیمی از دانشجویان ما در حوزههای علوم انسانی مشغول به فعالیتاند و هزینههای بسیار هنگفتی برای علوم انسانی صورت گرفته است و علیرغم آنکه علوم انسانی توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان «هوای تنفس نخبگان» و «نرمافزار» فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی و «روح سایر دانشها» معرفی شده است و بسیار بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، و علیرغم تدوین و تصویب اسناد بالادستی مهم و فراوانی در حوزه علوم انسانی، اما مع الاسف موفقیت چندانی نداشتهایم.
◻️ این نشان از یک ضعف مفرط در حوزه علوم انسانی کشور میدهد. یعنی حتی در همین علوم تقلیدی نیز نتوانستهایم در قد و قواره سایر مقلدان رشد کنیم!
📎 متن کامل یادداشت
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از پرهیزکار
📣 بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی)
🔹(برگرفته از سلسله درس های مبانی اندیشه اسلامی-طرح ولایت)
🔺نویسنده : سیدمحمدمحسن میرمرشدی
🔸انتشارات موسسه امام خمینی رحمه الله
1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت)
2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت)
3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری)
4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار)
5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی)
6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت)
7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی)
8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی)
9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی)
10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی)
11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن)
12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت)
13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح)
🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅
🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅
┄┅═══••✾••═══┅┄
▫️ روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
"
* برای آزادی
✍️ مرتضی زاده بامری ؛ دکترای عرفان
مفهوم آزادی دارای تعاریف مختلفی است و گستره تعریف آن به فراخنای تاریخ است، به طوریکه از أعم عوام و أخص جُهّال گرفته تا نازک اندیش ترین فیلسوفان در ذیل مفهوم آزادی قلم فرسایی و ابراز وجود کرده اند. با این حال، میتوان گفت این مفهوم از سنخ معقولات ثانی فلسفی است و نحوه ی وجود متعلق آن به شمار میرود.
۱. آزادی فلسفی
آزادی به این معنا در مقابل جبر فلسفی است و نسبتی با اراده و اختیار دارد. درواقع این سه در هم تنیده و آمیخته هستند. بنابراین در ابتدا باید نسبت اراده و اختیار با یکدیگر و سپس نسبت آنها با آزادی سنجیده شود. اراده دارای دو معنا است: أ. تصمیم گرفتن ب. خواستن و دوست داشتن. اراده به معنای تصمیم گرفتن همان اختیار به معنای حق انتخاب و آن هم مترادف با آزادی به معنای توانایی انجام و ترک یکی از دو انتخاب است.
۲. آزادی سیاسی و اجتماعی
آزادی سیاسی و اجتماعی در مقابل استبداد قرار دارد. جان لاک، کانت، دکارت، علامه طباطبایی و دیگر فیلسوفان سیاست، حد آزادی را رعایت قانون و عدم تجاوز به حریم دیگران میدانند. بنابراین گزاره "من آزاد آفریده شده ام، پس کسی حق ندارد آزادی من را محدود کند" درواقع مغالطه خلط بین آزادی تکوینی با آزادی تشریعی یا خلط آزادی فلسفی با آزادی مدنی و اجتماعی است، زیرا درست است که انسان تکوینا آزاد آفریده شده است و توانایی انجام امور مختلف را دارد، ولی در عین حال، تمام قوانین دنیا آزادی تشریعی او را محدود کرده اند. درست است که انسان آزاد است که سیلی به گوش دیگری بنوازد، یعنی قدرت و توانایی انجام این کار را دارد، با این حال هیچ نظام حقوقی مبتنی بر عدالت، مجوز همچنین امری را صادر نمیکند، یعنی همچنین حقی برای وی قائل نیست و این هم به معنای محدود کردن آزادی تشریعی افراد است.
۳. آزادی معنوی
از منظر اهل معرفت، نظام هستی از اعلی المراتب، یعنی مقام ذات آغاز میشود و در سیر نزولی خویش با گذار از تعین اول، تعین ثانی، عالم عقل و عالم مثال به عالم ماده میرسد. انسان نیز در قوس نزول و سیر نزولی خویش از مقام ذات تا عالم ماده تنزل مییابد و در هر مرتبه، قیود و حدود آن مرتبه را به خودش میگیرد و به همان سان "منِ" او محدود به حدود و قیود و محل انباشت قیودات میگردد که از آن به "معراج ترکیب" تعبیر میشود، حال اگر انسان در مسیر قوس صعود قرار گیرد، در این صورت به هر اندازه که عوالم بیشتری در نوردد، حقایق افزون تری صید کند و حجاب های بیشتری بزداید، به همان سان حدود و قیود بیشتری را از خود باز میکند، آنگاه آزادی بیشتری بدست خواهد آورد و "منِ" او به سوی اطلاق و رهایی رهسپار میشود تا اینکه در دریای وحدت مستغرق شده و به حیّ لا یتناهی متصل گردیده، آنگاه رنگ معشوق ازلی را به خود گرفته و همرنگ او، آزاد و رها خواهد شد. یعنی هرچه قرب بیشتری به حیّ لا یتناهی پیدا کند، به همان سان، آزادی نامحدودتری خواهد یافت.
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌متن شبهه👇👇
سوال ،شیعه بر اساس مستندات قرآنی و روایات معتقد هست که زمین هیچ وقت خالی از حجت نیست ولی گروه وهابیت می گویند که این طور نیست چنان که از زمان حضرت عیسی تا پیامبر اسلام هیچ کسی که حجت باشد نبوده با این موضوع نتیجه می گیرند که امام زمان نیست و منکر وجود آن حضرت می شوند.
📌پاسخ
🔷️ طبق احادیث شریف زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نمی ماند، از جمله: «لولا الحجه لساخت الارض باهلها» و «ان الارض لا تخلو من حجة الي يوم القيامة».
اما معنای حجت، وجود کسی یا چیزی است که بتوان به وسیله ی او بر مردم احتجاج کرد. یعنی می تواند پیامبر، اوصیاء پیامبران، امام، یا حتی کتاب آسمانی تحریف نشده یا عقل باشد.
🔷️ در فاصله بعثت حضرت عیسی علیه السلام تا رسول اکرم صلی الله علیه وآله، چنان که گفته شده علاوه بر عقل که حجت الهی است، پیامبران تبلیغی یا اوصیاء حضرت عیسی(ع) وجود داشته اند. بعد از حضرت مسیح وصی او شمعون یا همان پطرس وصی ایشان بود. حتی حواریون دیگر نیز حجت خدا بودند. (قصص الانبیا، ۲، ۲۵۲- ۷۵۵)
🔷️ بعد از حضرت مسیح مدتی پیامبر صاحب شریعت و کتابی که معجزه هم داشته باشد نداشتیم نه اینکه اوصیاء پیامبر هم نباشند و حجت الهی لازم نیست حتما پیامبر باشد.
🔷️ وجود پیامبرانی که عقیده بر آن است که همیشه زنده اند مثل، حضرت عیسی، ادریس، الیاس و خضر علیهم السلام می توانند در دورانی که مورد سوال است حجت الهی باشند.
@porseshgar
🆔@meshkatnoor
⚠️ یک دنده میرویم؟ شاید کلاچمان تنظیم نیست!!!
⚡️(چگونه رسانهٔ اجتماعی ما را تغییر میدهد)
🖋مدتی پیش ماشینم را برای یک تعمیر اساسی سپردم به مکانیک. وقتی که رفتم آن را تحویل بگیرم و خواستم به حرکتش درآورم احساس کردم کلاچ جور دیگری شده و خودرو چند بار خاموش شد. وقتی موضوع را به استادِ مکانیک گفتم جواب داد: «بله! کلاچت تنظیم نبود، درستش کردم، کم کم به آن عادت میکنی». با خودم گفتم: عجب! پس من تا قبل از این که خودرو را این جا بیاورم در حقیقت به کلاچ خراب عادت کرده بودم. یادم آمد که پیشتر، چند بار نتوانستم در سربالایی نیمکلاچ بگیرم و ماشین خاموش میشد، یکبارش در سربالایی پارکینگ طبقاتی بود که نمیدانید چه اوضاعی شد! با این حال، اکنون با اینکه خودرو درست و تنظیم شده بود اما با آن راحت نبودم و احساس بیگانگی میکردم. به هر حال مدتی وقت برد تا به این سیستم جدید عادت کنم و تازه متوجه شدم ماشین خیلی عالی شده، خصوصا در سربالاییها و موقع نیم کلاچ گرفتن. این نکته در علوم شناختی (cognitive sciences) و همچنین علم اعصاب (neuroscience) ثابت شده که وقتی انسان، به رفتاری ادامه دهد یا خود را در معرض پنداری قرار دهد، نورونها یا سلولهای عصبی و مغز، خود را با آن تطبیق میدهند و لذا به یک عمل ناخودآگاه و یک پندار مفروض تبدیل میشود، حال می خواهد آن رفتار یا پندار درست یا نادرست باشد. خلاصه، این ماجرا که حتما برای خیلی از شما هم اتفاق افتاده، برای من جالب و درس آموز بود. این یعنی مغز انسان می تواند به یک شیوه نادرست عادت نماید و یکدندگی کند به گونهای که شیوه درست برایش نامأنوس و غریب جلوه نماید به طوری که نتواند خود را با آن تنظیم کند که بی گمان در سراشیبیهای زندگی و بزنگاهها، انسان کم آورده و ضربه خواهد خورد. این در حالی است که وفق یافتن با شیوه درست و صحیح، نیازمند گذشت زمان جهت بازنویسی ذهن است. این نکته نتایج و آثار مهم و سرنوشتسازی دارد. به عنوان مثال فضای بیضابطهٔ شبکههای اجتماعی، خصوصا انواع خارجی آن که قوانین و ضوابط کشور ما را بر نمیتابند، زیستبوم آشفته و مسمومی ایجاد کرده و از طرفی فرصتی برای بیگانگان فراهم نمودهاند تا با طراحی مصرف رسانهای ما و تنظیم ورودی معرفتیمان، سیستم اعصاب و روابط نورونی را به گونهای مهندسی کنند تا مغز ما با اندیشه و منش مورد نظر آنها خود را وفق، تطبیق یا عادت دهد هرچند غلط، نادرست و خطرناک باشد. ما امروزه به افرادی برمیخوریم که متأثر از این فضا با یک دندهٔ لج و کج به اندیشه های ناصوابی چسبیده و به هیچ صراطی مستقیم نیستند، افرادی خودتحقیر که از مملکت و حتی هویت خودشان بدشان میآید. فضای مجازی با تأثیر هشتگها، هیمنهٔ کارزارها، فضاسازی شبکهها و مهندسی دادهها، فضایی میآفریند که چه بسا مغز کاربران به اندیشهای انس گیرد که ناروا و مضر و نادرست باشد و اندیشهای را پس زند که چه بسا درست، پر فایده و واقعی باشد. آنچه گفتیم تنها یک فرضیه نیست، جارون لنیر (Jaron Lanier) از مؤسسان گوگل به آلگوریتمهایی که او آنها را «بامر» (Bummer) مینامد اشاره می کند که در غولهای رسانه اجتماعی همچون فیسبوک و حتی گوگل وجود دارد و فکر و سلیقه و انتخاب کاربران را در جهت منافع خود مهندسی میکند و به قول او آنها را به مملوکات خود تبدیل میکند. او در همین زمینه کتاب پر فروشی دارد با عنوان: «ده استدلال برای اینکه هم اکنون حساب کاربری رسانههای اجتماعی خود را حذف کنید» (1). پس مهم است که در چه فضایی تنفس و زندگی می کنیم. آیا در آن فضای مجازی هستیم که مهندسی و مدیریت آن در دست بیگانه است یا در فضایی بومی که قانون کشور خودمان بر آن حکمفرماست؟ در چه گروه هایی و با چه افرادی نشست و برخاست فکری داریم؟ چه کانالها، صفحهها یا اشخاصی را دنبال می کنیم؟ و خلاصه آنکه مغزمان را به دست که میسپاریم؟ همه اینها زمینهساز آن زیستی است که ما برای خودمان در فضای مجازی ایجاد میکنیم، فضایی که شناخت و منش ما را شکل داده و شخصیتمان را تکوین میبخشد. بیایید گاهی کلاهمان را «مکانیک» کنیم: آیا تا به حال در ناهمواریها و سربالاییهای مسیر عزت و افتخار، کم نیاوردهایم؟ آیا در کجراههها یکدنده نشدهایم؟ آیا نیروی محرکهٔ اراده و ایمانمان ضعیف نشده؟ بیاندیشیم... شاید واقعا کلاجمان تنظیم نباشد!
(1): Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now.
سید روح الله موسوی
https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95
🆔@meshkatnoor
ملکیان-روحانیون شهوتران ترین قشر جامعه اند---.mp3
10.94M
🔺بیشترین اشتغال ذهنی روحانیون، مسائل جنسی است❗️
🔹این سخن آقای ملکیان است اینجا
🔸پاسخ به ایشان در فایل صوتی آمده است
🎤ابوالفضل ساجدی
#حجاب
#آزادی
🔰 @Sajedi_ir
🆔@meshkatnoor
"بیست و دومین دورہ آمـــــوزش روایتـگری"
🌹یادبود سید الشهدای خدمت شهید آیت الله رئیسی
🔸ویژه طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم(برادران)
📃با اعطای گواهینامه رسمی و کارت روایتگری
✍️ثبت نام از طریق لینک
https://formafzar.com/form/rfwx0
⌚️مهلت ثبت نام 8 لغایت 20 شهریور ماه 1403
📲جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی https://eitaa.com/amoozeshsire معاونت آموزش پیام دهید.
معاونت تعلیم و تربیت
"موسسه روایت سیره شهدا"
#روابط_عمومی_رسانه
#مدیریت_آموزش
🕊 موسسه_روایت_سیره_شهدا
🆔 @revayatesirehshohada_ir
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
🆔@meshkatnoor
🔲 السَّلامُ عَلَیکَ یا شَمْسَ الشُمُوسِ
🔲 کتابخانه تسنیم تقدیم می کند
🔲 ۸۸ کتاب به نیت امام هشتم، امام مهربانی
🔻 کتب فارسی
۱. پابوس 👈 دانلود
۲. طب الرضا 👈 دانلود
۳. بر مدار آفتاب 👈 دانلود
۴. کشتی نجات 👈 دانلود
۵. باران فضیلت 👈 دانلود
۶. عشق هشتم 👈 دانلود
۷. حکایت آفتاب 👈 دانلود
۸. تحفة الرضویة 👈 دانلود
۹. زندگانی سیاسی امام رضا 👈 دانلود
۱۰. نماز و عبادت امام رضا 👈 دانلود
۱۱. امام رضا الگوی زندگی 👈 دانلود
۱۲. ترجمه الخصائص الرضویة 👈 دانلود
۱۳. امام رضا، زندگی و اقتصاد 👈 دانلود
۱۴. ترجمه صحیفة الإمام الرضا 👈 دانلود
۱۵. امامت از دیدگاه امام رضا 👈 دانلود
۱۶. مهربان ترین (ویژه نوجوان) 👈 دانلود
۱۷. در پرتو خورشید 👈 دانلود
۱۸. لذت دیدار ماه 👈 دانلود
۱۹. گلچین رضوی 👈 دانلود
۲۰. مناظره در مرو 👈 دانلود
۲۱. صحیفه صحت 👈 دانلود
۲۲. یک قمقمه دریا 👈 دانلود
۲۳. ارمغان ملکوت 👈 دانلود
۲۴. ترجمه فقه الرضا 👈 دانلود
۲۵. آقایخورشید مهربان (ویژه کودک)👈 دانلود
۲۶. پاسخ امام رضا به پرسشهای قرآنی👈 دانلود
۲۷. جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا👈 دانلود
۲۸. ستایش و سوگ امام رضا در شعر 👈 دانلود
۲۹. جنبشهای سیاسی عصر امام رضا 👈 دانلود
۳۰. فرصت ولایتعهدی در نشر معارف 👈 دانلود
۳۱. پژوهشی دقیق در زندگی امام رضا 👈 دانلود
۳۲. میهمان امام رضا (ویژه کودک) 👈 دانلود
۳۳. شهدای امام رضایی 👈 دانلود
۳۴. دانستنی های رضوی 👈 دانلود
۳۵. یک پنجره خورشید 👈 دانلود
۳۶. ترجمه مسند الرضا 👈 دانلود
۳۷. ولایتعهدی امام رضا 👈 دانلود
۳۸.در این قطعه از بهشت 👈 دانلود
۳۹. ۳۵۶ حدیث امام رضا 👈 دانلود
۴۰. چشمه حکمت رضوی 👈 دانلود
۴۱. ابعاد شخصیت امام رضا (۲ جلد) 👈 دانلود
۴۲. اسرار فضل بن شاذان از امام رضا👈 دانلود
۴۳. ترجمه عیون اخبار الرضا (۲ جلد) 👈 دانلود
۴۴. امام رضا، امام اخلاق و گفتگو 👈 دانلود
۴۵. جلد ۴۹ بحار (بخش امام رضا) 👈 دانلود
۴۶. شرحی بر مناظرات امام رضا 👈 دانلود
۴۷. درسهایی از زندگی امام رضا. 👈 دانلود
۴۸. امام رضا از دیدگاه اهل سنت 👈 دانلود
۴۹. حرم در گذر زمان 👈 دانلود
۵۰. کتابنامه امام رضا 👈 دانلود
۵۱. نجمه و خیزران 👈 دانلود
۵۲. ترجمه فقه الرضا 👈 دانلود
۵۳. معجزات امام رضا 👈 دانلود
۵۴. تاریخ آستان قدس 👈 دانلود
۵۵. ترجمه رساله ذهبیه 👈 دانلود
۵۶. ترجمه اَعلام الهدایة 👈 دانلود
۵۷. آشنایی با مسند الإمام الرضا 👈 دانلود
۵۸. مدایح رضوی در شعر فارسی 👈دانلود
۵۹. برهان قاطع (مناظره امام رضا)👈دانلود
۶۰. تحلیلی از زندگانی امام رضا 👈 دانلود
۶۱. جنبه اخلاقی سیره امام رضا 👈 دانلود
۶۲. امام رضا در رزمگاه ادیان 👈 دانلود
۶۳. شخصیت حضرت رضا 👈 دانلود
۶۴. ترجمه عوالم العلوم. 👈 دانلود
🔻 کتب عربی
۶۵. فقه الرضا 👈 دانلود
۶۶. أعلام الهدایة 👈 دانلود
۶۷. عالم آل محمد 👈 دانلود
۶۸. الرسالة الذهبیة 👈 دانلود
۶۹. الخصائص الرضویة 👈 دانلود
۷۰. مکاتیب الإمام الرضا 👈 دانلود
۷۱. صحیفة الإمام الرضا 👈 دانلود
۷۲. فی رحاب الإمام الرئوف 👈 دانلود
۷۳. عیون اخبار الرضا (۲ جلد) 👈 دانلود
۷۴. وفاة الإمام الرضا و الجواد 👈 دانلود
۷۵. عوالم العلوم (الإمام الرضا) 👈 دانلود
۷۶. العلل و الحِکَم للإمام الرضا 👈 دانلود
۷۷. الإمام الرضا عند اهل السنة 👈 دانلود
۷۸. موسوعة کلمات الإمام الرضا 👈 دانلود
۷۹. مسند الإمام الرضا (عطاردی)👈 دانلود
۸۰. مسند الرضا (داود بن سلیمان)👈 دانلود
۸۱. موسوعة الإمام الرضا (۸ جلد) 👈 دانلود
۸۲. الحیاة السیاسیة للإمام الرضا 👈 دانلود
۸۳. زیارة الإمام الرضا، کیف و لماذا 👈 دانلود
۸۴. القصص فی احادیث الإمام الرضا 👈 دانلود
۸۵. علی بن موسی و القرآن الحکیم 👈 دانلود
۸۶. علی بن موسی و الفلسفة الالهیة 👈 دانلود
۸۷. الإمام الرضا،قیادة الأمة ولایةالعهد 👈 دانلود
۸۸. لوامع الأنوار فی شرح عیونالاخبار👈 دانلود
♻️ با بازنشر این فهرست، خادم فرهنگی امام رضا (علیه السلام) باشید.
ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا
تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید
🆔 @tasnim_pdf
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
33.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نقدی کلی بر اندیشه ها و روش علمی آیت الله سید کمال حیدری
🎤 استاد ابوالقاسم #علیدوست
تاریخ ضبط این کلیپ اواخر سال ۹۹ می باشد.
🆔@mjafari_ir
🔹مدرسه تخصصی میانرشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهم یا واقعیت؟
اندیشه رضوان (وابسته به معاونت پژوهش دانشگاه رضوی مشهد) با همکاری کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ و نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار میکند
✅ حضوری و مجازی ✅
🔸با حضور استادان برجسته داخلی و خارجی
در رشتههای پزشکی، فلسفه و الهیات
🔺با صدور گواهی معتبر جهت امتیاز فرهنگی اساتید دانشگاه و دانشجویان
🔴 تخفیف ویژه (70 درصدی) برای اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عموم دانشجویان کشور
▪️زمان رویداد: 29 و 30 شهریور
📍مکان رویداد: مشهد، مرکز همایشهای بینالمللی شهدای سلامت
🧭 جزئیات و ثبت نام تا 20 شهریور از طریق لینک زیر:
https://andishehrezvan.ir/?p=5065
♦️در صورت هرگونه مشکل در ثبت نام به @Andisheh_rezvan پیام دهید.
🌱اندیشه رضوان در شبکههای اجتماعی
@andishehrezvan_official
🌱کارگروه علوم عقلی و تجربیات نزدیک به مرگ
https://eitaa.com/ISP_NDE
🆔@meshkatnoor
💠 دبیرخانه گرامیداشت چهلمین سال تأسیس جامعه الزهرا سلاماللهعلیها برگزار میکند:
📄 فراخوان پذیرش مقاله با موضوع «جامعه الزهرا سلاماللهعلیها و جامعه بانوان»
🔻 محورهای فراخوان در دو بخش:
1️⃣ عملکردی
🔹دستاوردهای حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (دستاوردهای آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی)
🔹آسیبشناسی و چالشهای حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (چالشهای آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی)
🔹چشمانداز و بایستههای حوزه علمیه جامعه الزهرا علیهاالسلام در جامعه اسلامی بانوان (بایستههای آموزشی/ پژوهشی/ فرهنگی- تبلیغی/ روشی)
2️⃣ دانشی (با رویکرد علوم انسانی- اسلامی)
🔸حوزه علمیه خواهران و رویکرد تمدنی منطبق بر نگرش امامین انقلاب اسلامی
🔸 نقش حوزه علمیه خواهران در حکمرانی و نظریهپردازیهای نظام اسلامی
🔸 نقش تأثیرگذار حوزه علمیه خواهران در جامعهسازی اسلامی
🔸 تأثیر حوزه علمیه خواهران بر راهبردها و تعاملات بینالمللی
🔸 حوزه علمیه خواهران از منظر آینده پژوهی
📖 شیوه نگارش مقاله
🗓مهلت ارسال آثار: تا 31 شهریور 1403
💻 ارسال آثار از طریق:
https://40.jz.ac.ir/article/step1
📲 راههای ارتباط با دبیرخانه:
☎️ شماره تماس دبیرخانه مرکزی: ۰۲۵۳۲۱۱۲۱۱۴
🆔 آیدی ایتا: @jz40ac
💻 مشروح خبر: 👇🏻👇🏻
https://jz.ac.ir/post/14401
#دبیرخانه
#چهل_سالگی
#فراخوان_مقاله
┄┅═══••✾••═══┅┄
@jz_news | کانال رسمی جامعه الزهرا
┄┅═══••✾••═══┅┄
🆔@meshkatnoor
آیا دین با آزادى انسان سازگارى دارد؟ (بخش اول)
🔸این پرسش تاکنون به صورتهاى مختلفى طرح شده است، که مجموع آنها را به دو شکل: درون دینى و برون دینى، مىتوان تقسیم کرد.
🔸...[در شکل درون دینی این شبهه می گویند] اسلام براى آزادى انسان احترام زیادى قائل شده است و بر اساس آیات متعدّدى انسان موظّف به اطاعت از کسى نیست. به عنوان نمونه:
🔸در سوره مبارکه غاشیه آیه 22 خطاب به پیامبر آمده است: «لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِر؛ اى پیامبر، تو بر مردم سیطره و تسلّط ندارى» پس مطابق این آیه پیامبر نباید درامور دیگران دخالت کند.
🔸وقتى پیامبر که بالاترین انسان است حق تصرّف در امور دیگران را ندارد قهراً امام معصوم(علیه السلام) و فقیه، و هیچ شخص دیگرى نیز چنین اجازهاى ندارد.
🔸آیه ۹۹ سوره مائده: «وَ مَا عَلَى الرَّسُولِ اِلاَّ الْبَلاَغ؛ بر پیامبر وظیفهاى جز ابلاغ نیست؛» یعنى پیامبر تنها بایدپیامهاى الهى را به مردم برساند و مردم اگر خواستند عمل مىکنند، و اگر نخواستند عمل نمىکنند.
پاسخ:
🔸اوّلاً، باید توجه داشت که اینگونه شبهات در زمان ما جهت تضعیف تئورى ولایت فقیه القاء مىشود تا به این وسیله اطاعت از ولى أمر و حاکم دینى را مخالف با آزادى انسان، و حتّى خود دین جلوه دهند.
🔸ثانیا: آیات مذکور بر حسب بیانى که این عدّه دارند با برخى آیات دیگر قرآن تناقض دارد زیرا در آیه شریفه 36 سوره احزاب مىفرماید: «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِن وَلاَ مُؤْمِنَة اِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً اَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ»؛ یعنى وقتى خدا وپیامبر(صلى الله علیه وآله) چیزى را براى مردم مقرّر کردند، هیچکس حق اختیار و انتخاب در مقابل آنها را ندارد.»
🔸...اینجا یا باید قائل به وجود تناقض در آیات الهى شویم ـ در حالى که ساحت قرآن منزّه از این پندار است ـ و یا باید آیات را با توجّه به آیات دیگر و بهرهگیرى از احادیث معتبر معصومین(علیهم السلام) معنا کنیم.
🔸با بررسى صدر و ذیل و سیاق آیات معلوم مىشود که مورد [برخی از] آیات، کفّار هستند و خداوند، پیامبر گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله) را دلدارى مىدهد که...از اینکه عده اى جهنّمى مى شوند، نگران مباش. وظیفه تو ابلاغ و بیان حق است. ایمان آوردن مردم تکلیف تو نیست. در این جهت ما به انسان ها اختیار دادهایم و در آینده به اعمال آنها رسیدگى مىشود.
🔸بنابراین نتیجه این دو دسته از آیات چنین مىشود که ابتدائاً وظیفه پیامبر ابلاغ دین است و خواه ناخواه جمعى مىپذیرند و جمعى انکار مىکنند. اما دستهاى که پذیرفتند باید بدون چون و چرا از دستورات الهى و دینى پیروى کنند.
🔸...پس در اصل پذیرش اسلام، اجبارى نیست «لا اکراه فى الدین» و اعتقاد به خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله) و قیامت قابل تحمیل بر دیگران نیست؛ اما بعد از پذیرش اسلام باید به احکام و فرامین آن عمل نمود و بعنوان مثال باید نماز خواند، باید روزه گرفت، و باید از اوامر پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) و امام (علیه السلام) پیروى کرد و همین طور باقى مقرّرات دینى را بدون استثنا باید رعایت نمود.
🔸در این زمینه (لزوم پیروى از تمامى دستورهاى دینى) در سوره مبارکه نساء، آیه ۱۵۰ و ۱۵۱ با صراحت مىفرماید: «اِنَّ الَّذِینَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِیدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نَكْفُرُ بِبَعْض وَ يُرِیدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَلِكَ سَبِیلاً اُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقّاً وَ أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِینَ عَذَاباً مُهِیناً؛ یعنى آن کسانى که مى خواهند دین را تجزیه کنند و بگویند که یک بخش را قبول داریم و یک بخش را قبول نداریم، این ها حقیقتاً دین را قبول ندارند و کافر هستند زیرا همه احکام از طرف خداوند است و از این جهت میان آن ها فرقى نیست. پس انکار بعضى از دین بمنزله انکار جمیع دین و مستلزم کفر و عذاب الهى است.»
📚 پرسشها و پاسخها، جلد۲، صفحه ۲۱۶ - ۲۱۹
#آزادی
#اجتماعی
#مصباح_اندیشه
📱 @mesbahyazdi_ir
┄┅═══••✾••═══┅┄
🆔@meshkatnoor
آیا دین با آزادى انسان سازگارى دارد؟(بخش دوم)
🔸این پرسش تاکنون به صورتهاى مختلفى طرح شده است، که مجموع آنها را به دو شکل: درون دینى و برون دینى، مىتوان تقسیم کرد.
🔸...[در شکل برون دینی،] شبهه گاهى به این صورت مطرح مىشود که...فرق انسان با سایر حیوانات در این است که آنها مجبورند طبق غریزه عمل کنند، اما انسان موجودى مختار است که بر طبق انتخاب خود عمل مىکند.
🔸حال اگر دین با یک سلسله احکام و مقرّرات بخواهد مردم را ملزم کند که کارهایى را انجام دهند یا از انجام اعمالى بپرهیزند یا از افراد بخواهد که از پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امام(علیه السلام) و نایب امام اطاعت کنند، با اساس انسانيّت انسان مخالفت کرده است. به عبارت دیگر قوانین و احکام دینى مستلزم سلب انسانیت و آزادى انسان است.
🔸ما با دو مقام روبرو هستیم یکى مقام تکوین و هستها و واقعیتها، و دیگرى مقام تشریع و بایدها و ارزشها.
🔸اشکال کنندهای مىگوید: درک کننده «هستها» عقل نظرى، و درک کننده «بایدها» عقل عملى است و این دو کاملا از یکدیگر مستقلّند. از راه هستها و دانشها به بایدها و ارزشها نمىتوان گذر کرد و این راه منطقاً بسته است. و مثلا نمىتوان گفت چون انسان تکویناً مخلوق خداوند هست، پس باید از احکام الهى تبعيّت کند.
پاسخ این شبهه بطور مختصر این است که:
🔸اولا، این اشکال با مبناى خودتان در تناقض است. زیرا، شما، خود، در صددید از هست به باید برسید. مىگویید انسان موجود مختارى است پس«باید» او را آزاد گذاشت و «نباید» او را ملزم به اطاعت کرد.
🔸ثانیاً، طبق گفته شما به هیچ کس در هیچ جا و هیچ حکومتى نمىتوان الزام کرد و باید هر کس هر کارى که خود خواست بتواند انجام دهد چون قانون و الزام، سلب آزادى انسان و سلب آزادى هم سلب انسانیت انسان است. و نتیجه این سخن چیزى جز توحّش، بربریت و قانون جنگل نیست که هیچ انسان عاقلى آن را نمىپذیرد.
🔸اگر هر کسى در جامعه هر طور دلش مىخواهد رفتار کند، هر کس را خواست کتک بزند، و هر سخنى را ـ هر چند اهانت و ناسزا به دیگران باشد ـ بتواند بر زبان بیاورد، و...، آیا دیگر از زندگى بر پایه خرد و هوشمندى خبرى خواهد بود؟ فصل مقوّم و مميّز انسان عقل اوست و لازمه عقل داشتن مسئولیت داشتن و پذیرش قانون است. اگر قانون نباشد مدنيّتى نیست و اگر مسئولیتى نباشد انسانيّتى نخواهد بود.
بنابراین پاسخ اصلى شبهه این است که:
🔸معناى آزادى و اختیار انسان، بعنوان فصل مميّز، داشتن قدرت تکوینى بر اختیار و انتخاب است، اما از بُعد تشریعى باید مسئولیت و قانونپذیر باشد و حدودى براى اعمال و گفتار خویش قائل شود و الاّ از انسانیت خارج خواهد شد. البته بحث از محدوده قانون و چگونگى آن سخن دیگرى است که در جاى خود باید بررسى شود.
📚 پرسشها و پاسخها، جلد۴، صفحه ۲۱۹ - ۲۲۱
#آزادی
#اجتماعی
#مصباح_اندیشه
📱 @mesbahyazdi_ir
┄┅═══••✾••═══┅┄
🆔@meshkatnoor
💥 اطلاعرسانی | عرضه نرمفزار فرق و مذاهب، بزرگترین کتابخانه دیجیتالی فرقهشناسی
🔷🔶🔷🔶🔷
نرمافزار دانشنامه فرق و مذاهب دارای کتابخانهای جامع از بیش از 230 جلد کتاب از رشته فرقه شناسی تا قرن 15 بوده و 70 عنوان کتاب مرجع را بصورت درختواره موضوعی ارائه نموده است.
در آستانه آغاز سال تحصیلی و شروع پژوهش و علمآموزی، مرکز نور افتخار دارد که از مورخه شنبه 24 لغایت جمعه 30 شهریورماه، این نرم افزار فاخر را با تخفیف ویژه در اختیار کاربران قرار دهد. از عموم علاقمندان و محققان عزیز دعوت میگردد که ضمن آشنایی بیشتر با این ابزار علمی و کتابخانه دیجیتالی، از تخفیف ویژه در خرید آن بهرمند گردند.
🌐 مشاهده خبر در پایگاه نورسافت :
noorsoft.org/fa/News/View/111556
📀 مطالعه اطلاعات نرمافزار و مشاهده تصویر آن در پایگاه نورسافت:
noorsoft.org/fa/software/View/74162
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی
www.noorsoft.org
࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ
🆔@meshkatnoor
برهان نظم؛ طرحی شگفت، تنظیمی دقیق و طراحی ْ هدفمند- رضا کشاورز و حسن قره باغی.pdf
760.9K
برهان نظم؛ طرحی شگفت، تنظیمی دقیق و طراحیْ هدفمند
(نگاهی نسبتاً جامع به برهان نظم از منظر عقل، نقل و تجربه-علوم تجربی-)
✍️ نویسنده مسئول:
رضا کشاورزسیاهپوش
✍️نویسنده همکار: حسن قره باغی
#زیرنظر: استاد یوسف دانشور ( زید عزّه)
از مباحث مهم در باب اثبات خداباوري تکيه بر ادلۀ يقينآور و اطمينانبخش است. دليل نظم به سبب درک آسانتر براي عموم بشر و داشتن قابليتي بالا براي رساندن مخاطب به مقصود، مورد اهتمامِ بيشتر خداباوران بوده است. اين نوشتار با روشي «تحليلي» درصدد ارائۀ نگاهي جامع به برهان «نظم» بوده تا با کنار هم قرار دادن سه رويکرد عقلي، نقلي و تجربي نشان دهد که اين دليلْ جامعيت لازم براي اثبات خدای متعال و دستکم برخی از مهمترين اوصاف کمالي وي (مانند علم، حکمت و قدرت مطلق) را دارد. حتی میتوان گفت: استفادۀ منابع ديني از شگفتیهای عالم، بالاتر از حد يک دليل بوده و بهمثابۀ يک فرايند باورساز، به «نظم و طراحیِ شگفتانگيز عالم» عنايت داشته است، فرايندي که وسوسههای ممکن دربارۀ برهان يا دليل نظم را کنار ميزند و تا حدی پيش ميرود که افراد مؤمن با ديدن و شنيدن اين شگفتیها بهواقع پی به خداي «لا شريک له» با تمام اوصاف کمالي ميبرند.
#برهان_نظم
#طراحی_هوشمند
#رضاکشاورزسیاهپوش
#حسنقرهباغی
🆔@meshkatnoor
انجمن کلام اسلامی حوزه در نیم سال اول سال تحصیلی برگزار می کند
۱)درس خارج کلام اسلامی(فقه المعارف)
🎙استاد محمدتقی سبحانی
✍️بحث از ابتدای نظام افعال الهی
⏰شنبه تا سه شنبه ۷ الی ۸ صبح
🔸شروع کلاس ۱ مهر
📌مدرس آیت الله تبریزی اتاق ۱۱۲
۲) درس خارج کلام اسلامی
🎙 استاد رضا برنجکار
✍️ ادامه قاعده دفع ضرر محتمل
⏱شنبه ها و یکشنبه ها ساعت ۱۷
🔸 شروع کلاس ها از ۷مهر
📌 ساختمان دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
۳) آفرينش انسان در متون مقدس اسلامی_مسیحی
🎙استاد قیومی
⏱یکشنبه ها ساعت ۱۶
🔸شروع ۸مهر
📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
۴) الحاد جدید در زیست شناسی تکاملی
🎙 استاد شاکرین
⏱سه شنبه ها ساعت 16
🔸شروع ۱۷ مهر
📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
۵) زبان تخصصی و اصطلاح شناسی کلامی
🎙استاد محمد جاودان
⏱یکشنبه ها ساعت ۱۸:۳۰
🔸شروع ۸مهر
📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
۶) نقد منهاج السنه
🎙استاد امداد توران
⏱سه شنبه ها ساعت 14:30
🔸شروع ۱۰مهر
📌 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
۷) شرح آیات العقاید؛
تفسیر موضوع مباحث کلامی؛
🎙استاد کریمی
⏱دو شنبه ها ساعت 11
🔸شروع کلاس ۹ مهر
📌میدان جهاد مجتمع امام خمینی مدرس ۳۰۳
۸)معرفت شناسی دینی
🎙استاد روحی
⏱ یکشنبه ها ساعت ۱۰
🔸 شروع ۸ مهر
📌مدرسه امام مدرس 301
جریان های کلامی معاصر
⏱دوشنبه ها ساعت 10
مبانی و قواعد علم کلام
⏱یکشنبه ها ساعت 15
🔸شروع ۸ مهر
📌مدرسه امام باقر(ع) خیابان سپاه
♦️مهلت ثبت نام تا تاریخ ۵ مهر ۱۴۰۳
📲جهت ثبت نام؛عنوان درس و استاد را همراه با نام و نام خانوادگی و شماره تماس خود به ایدی زیر ارسال نمایید.
🆔 @BPMA1379
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🆔@meshkatnoor
🌷تدریس دو جلسه در هفتهٔ عقاید پایه ۸(محاضرات) در نیمسال اول
مُدرس: « حجت الاسلام رضا کشاورز سیاهپوش؛ دانش آموختهٔ کلام و فلسفهٔ دین مؤسسهٔ امام خميني- رضوان الله تعالی علیه- »
❇️ مکان ارائه: مدرس ۱ مؤسسهٔ امام صادق -علیه السلام- پردیسان( مرکز تخصصی کلام)
سهشنبه و چهارشنبه، دو ساعت بغروب
#محاضرات
#پایههشت
🆔@meshkatnoor
📣 #بایدها_و_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی
💠با تأکید بر روش تحصیل در علم #کلام
❇️ کارشناس:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر #حسین_صدیقی
مسئول قطب علمی رشته های تخصصی حوزه علمیه غرب کشور
❇️ دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین #محمد_سلگی
دانش پژوه سطح 4 کلام جدید حوزه علمیه قم
🗓شنبه 31/ 06/ 1403، رأس ساعت 19
📍قم، خ سمیه، روبروی مدرسه شهیدین، ک4، پلاک49، ط همکف، مؤسسه پژوهشی امام علی(ع).
💠 حضور عموم برادران و خواهران بلامانع است.
✅ شرکت آنلاین در نشست از طریق
کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 کانال اصلی| کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روش تحقیق منصفانه در نظریات ملاصدرا
🎙استاد#عبدالرسول_عبودیت
💢#دوره_اصالت_وجود
🗓#تابستان_1403
💠 استاد عبدالرسول عبودیت
🆔@meshkatnoor