هدایت شده از سخنرانی های استاد رائفی پور
👤 توییت استاد #رائفی_پور
✍ تا باد چنین بادا.
🔹در مقابله با اراذلواوباشی که امنیت عمومی جامعه را برهم میزنند، ذرهای نباید تردید کرد.
✅ سخنرانی های استاد رائفی پور 👇
@aliakbareraefipour
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
هدایت شده از سخنرانی های استاد رائفی پور
👤 توییت استاد #رائفی_پور
✍ از کنار این اعداد ساده گذر نکنید. ۵۵۳هزارمیلیارد تومان عدد بزرگی است.
🔹برای درک بهتر، این رقم معادل پرداخت ۷میلیون تومان به ۸۰میلیون نفر جمعیت ایران است!
✅ سخنرانی های استاد رائفی پور 👇
@aliakbareraefipour
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
هدایت شده از سخنرانی های استاد رائفی پور
6.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حملهورشدن یک فرد به مردم با سلاح سرد
🔺صبح دیروز فردی با چاقو به عابران حملهور شد و باعث ایجاد وحشت در منطقه گلشهر استان البرز شده بود که با مداخله پلیس از پای درآمد.
✅ سخنرانی های استاد رائفی پور 👇
@aliakbareraefipour
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
هدایت شده از سخنرانی های استاد رائفی پور
وزیر دفاع آذربایجان:
هیچ چشمداشتی به خاک همسایگان نداریم
👤وزیر دفاع آذربایجان در تماس تلفنی با سرلشکر باقری:
🔺جمهوری آذربایجان بر حق حاکمیت کشورها طبق اصول بینالملل پایبند بوده و هیچگونه چشمداشتی به خاک همسایگان ندارد.
✅ سخنرانی های استاد رائفی پور 👇
@aliakbareraefipour
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
هدایت شده از ابوقاسم
خفگی ژئوپلیتیکی
خفگی ژئوپلیتیکی در قفقاز که شدیدا احساسش می کنیم را باید در کنار خفگی اقتصادی ایران مورد ارزیابی و سنجش قرارداد.
تحولات قفقاز یکی از پارامترهای دوران گذار است که ممکن است در آن با شوک ژئوپلیتیکی روبه رو شویم و ما را وارد عصر انزوای تاریخی کند.
مساله ما در قفقاز، سرنوشت آینده ایران در معادلات جهانی است که هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد
جغرافیای راهبردی یکی از مهم ترین شاخص های قدرت برای قرار گیری در نقطه مرکزی ترانزیت جهانی است.
این جغرافیا است که بستر راه ها و کریدور ها را به استراتژیست ها نشان می دهد
ترانزیت ریلی به یک صنعت قطعی در آینده جهان تبدیل شده است،ای کاش بجای فرودگاه های بیشمار و بی فایده، سی سال قبل زیرساخت های ریلی کشور را آغاز می کردند
این جمله رهبری در دیدار با دانش آموزان را ببینید،ایشان به جایگاه مهم ترانزیت ریلی اشاره می کنند👇
بنابراین کشور ما، هم از لحاظ نیروی انسانی امتیاز دارد، هم از لحاظ نیروهای طبیعی امتیاز دارد، هم از لحاظ موقعیّت جغرافیایی؛ ما چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوبیم. شما روی نقشه نگاه کنید، نقشهی دنیا را بگذارید نگاه کنید؛ ما در یک نقطهی حسّاس هستیم. شرق و غرب از ما میتوانند عبور کنند؛ شمال و جنوب هم از ما میتوانند عبور کنند. ما یک معبرِ ترانزیتِ بسیار پیشرفته و خوبی میتوانیم در دنیا باشیم. البتّه احتیاج دارد به خطوط راهآهن، خطوط ریلی؛ با جادّه نمیشود که من راجع به این خطوط ریلی هم باز ــ این درددلها را با شما جوانها باید بکنیم ــ مکرّر در دولتهای مختلف راجع به خطوط ریلی من تأکید کردهام؛(۲۶) متأسّفانه کوتاهی شده. البتّه در آن اوایلِ بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد، [ولی] بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا انشاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی انشاءالله در این زمینهی رفتوآمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.
ابوقاسم
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
هدایت شده از ابوقاسم
📌کریدور هند_اروپا هیاهوی رسانه ای آمریکا
ابعاد مختلف ابتکار جدید آمریکایی ها برای اتصال هند_امارات_عربستان_اسراییل_اروپا
ایرادات اساسی دارد
کریدور هند_اروپا بر اساس این ایراد هایی که دارد نمی تواند عمق استراتژیک کریدور شمال جنوب و طرح یک کمربند و یک جاده چین را تهدید کند
🔺این کریدور بدون حضور کشورهای بزرگی نظیر چین ،روسیه ،پاکستان و ایران و ترکیه تئوری سازی شده است که مشروعیت بین المللی و منطقه ای نخواهد داشت
🔺کریدور شمال جنوب و ابریشم متشکل از اتصال میان دهها کشور در آسیای جنوبی ،آسیای مرکزی،غرب آسیا قفقاز و شرق آسیاو ... خواهد بود،
به عبارت دیگر مساله ای که در کریدور ابریشم و شمال جنوب متصور است اتصال ریلی و ترانزیتی هشتاد کشور دنیا است که به اتصال به اروپا ختم می شود.
درحالیکه ابتکار کریدور هند_اروپا فاقد شبکه ترانزیتی به گستردگی ابریشم است و ارتباطی با پهنای اروسیا ندارد
🔺کریدور هند_اروپا از حیث مزیت هایی که شمال جنوب و ابریشم دارد نیز قابل مقایسه با آن نیست ،
کریدور ادعایی هند_ اروپا هیچ تفاوتی با کریدور حال حاضر کانال سوئز نخواهد داشت، این به معنای این است که هیچکدام از ویژگی های مسیر ابریشم و شمال جنوب،یعنی کوتاه بودن مسیر، عدم استفاده از مسیر دریایی ،کاهش هزینه ها و کم شدن زمان رسیدن بار به مقصد را ندارد ،بنابر این هیچ تفاوتی با کانال سوئز نخواهد داشت،تنها مساله این کریدور ،کاهش هزینه سوخت است که مزیت خاصی ندارد چراکه این ویژگی در کریدور های بلوک شرق نیز در کل مسیر ترانزیت رعایت شده است و از مسیر ریلی استفاده می شود.
🔺کریدور هند_اروپا شبکه واحد ریلی ندارد،از بندر بمبئی باید بارگیری انجام شود،وارد بندر امارات شود از آنجا با قطار به حیفا برسد و در این بندر تخلیه و مجددا بارگیری شود و مجددا در یونان وارد ناوگان ریلی شود،درحالیکه کریدور شمال جنوب این پروسه پیچیده ترانزیتی را ندارد.
🔺تنش های به وجود آمده میان ترکیه و یونان در مدیترانه،تنش های سنگین ایران و رژیم صهیونیستی و تهدیدات موشکی یمن برای بنادر اسرائیل از چالش های متصور این کریدور است
🔺آمریکایی ها سابقا از طرح های موازی برای مهار جاده ابریشم رونمایی کرده بودند،پروژه تاپی برای انتقال گاز ترکمنستان به آسیای جنوبی از طریق افغانستان یا طرح انتقال برق تاجیکستان و قرقیزستان به پاکستان که هر دو متوقف شدند ،هرچند هیچ یک از این پروژه ها تهدیدی برای عمق استراتژیک طرح یک کمربند و یک جاده چین نبودند اما در نهایت نیز تا به الان به نتیجه نرسیدند.
🔺آمریکا در نشست سال گذشته G7 از سرمایه گذاری ۴۰ هزار ميلياردي برای توسعه زیرساخت های کشورهای ضعیف و در حال توسعه خبر داده بود اما در نهایت به سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیاردی آن هم توسط بخش خصوصی رسید ،این مبلغ یک و نیم درصد عدد ۴۰ هزار میلیارد اعلامی است که رسانه ها این تناقض گویی های آمریکا و اروپا را نشانه ای برای بازی روانی این کشورها با چین و روسیه ارزیابی می کنند تا اقدام راهبردی برای مهار آن ها
🔺یکی از متغیرهای اساسی در مقوله ترانزیت ،قدرت سرمایه گذاری در کشورهای درگیر در مسیر کریدور هاست ،چینی ها بزرگ ترین سرمایه گذاری تاریخ بشری را در بیش از ۸۰ کشور کلید زده اند و در حال تکمیل زیرساخت های ریلی ،فنی،صنعتی سازی شهر ها و بنادر و راه اندازی کریدور انرژی و... هستند
چینی ها در سرمایه گذاری در زیرساخت های عربستان،امارات، حتی بنادر اسرائیل که شبکه اصلی کریدور هند_اروپا را تشکیل می دهند از آمریکا پیشی گرفته اند و دست برتر را دارند
ابوقاسم
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
هدایت شده از ابوقاسم
🔸در کنفرانس گروه بیست (G20)، هند و عربستان سعودی از احداث کریدور دریایی-ریلی شرق به غرب که ترانزیت تجاری میان کشورهای اروپایی، اسرائیل، اردن، اعراب حاشیه خلیجفارس و هند را برقرار خواهد کرد، خبر دادند.
وستانیوز
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
هدایت شده از ابوقاسم
یکی از برنامه های ایالات متحده آمریکا برای چالش سازی در مسیر طرح یک کمربند و یک جاده(ابریشم)چین ابتکار خط آهن هند_مدیترانه است که از کشورهای حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی عبور میکنه و به مدیترانه میرسه
امشب سعی میکنم توضیحاتی را در این باره عرض کنم
ابوقاسم
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
هدایت شده از ابوقاسم
اینجور تحلیل های کلی رو که سر و ته مشخصی ندارند را اصلا قبول ندارم
در بحث قفقاز روس ها سیاست همسویی با ایران ندارند این مساله بخاطر تصور اشتباه آن ها درباره هاب گازی ترکیه است که ولادیمیر پوتین بدنبال آن است
بعد از توقف صادرات انرژی روسیه به اروپا روس ها روی هاب گازی ترکیه برای صادرات به اروپا از طریق آذربایجان خیال خامی را در تصورات خود می گذرانند
منشاء سردی روابط روسیه _ارمنستان خود روس ها هستند ،شاید ما هم به جای آن ها بودیم همین سیاست را اتخاذ می کردیم
رزمایش ارمنستان و آمریکا در واکنش به بی تفاوتی روس ها در تحولات قفقاز است
باوجود نفوذ بی بدیل روس ها در میان کشورهای استقلال یافته قفقاز ،عدم کنشگری آن ها می تواند بخاطر این تصور باشد
بنابراین همگرایی خاصی بین ما و روس ها در قفقاز وجود ندارد.
در بحبوحه تحولات قفقاز بانک جهانی در قالب یک وام، ۱۸ میلیارد دلار به ترکیه پرداخت خواهد کرد
این کمک مالی به اقتصاد ترکیه از همان حلقه های مفقوده ای است که باید آن را مورد توجه قرار داد
بانک جهانی بدون چراغ سبز آمریکا هیچ قدمی برنخواهد داشت
رزمایش نظامی آمریکا با ارمنستان در تعارض با سیاست بنیادین آن ها برای کریدور تورانی ناتو نیست ،این همان بازی دوگانه بلکه چندگانه ای است که آمریکا و متحدین خود در قفقاز به راه انداخته اند
هوشمندی ایران را انتظار داریم ،ایران می داند که نخ این تسبیح دست کیست و از کجا آب می خورد ،ایران باید بداند اولویت، مقابله با نقشه بنیادین محور غربی یعنی تغییر ژئوپلیتیکی و راه اندازی کریدور ناتو است.
برخی جریان های پان ترک داخلی می گویند اگر مساله تغییر ژئوپلیتیکی قفقاز،جلوگیری از حضور ناتو در قفقاز بود پس چرا بر علیه رزمایش آمریکا و ارمنستان موضعگیری نمی شود
باید گفت ما بدنبال حل چالش بنیادین منطقه قفقاز یعنی مهار پروژه تغییر مرزهای سرزمینی در شمال غرب کشور هستیم
بر خلاف روس ها ،ایران تاکنون واکنش خاصی به این رزمایش نداشته است که این هم نشانه ای بر اختلاف دیدگاه های این دو کشور در مساله قفقاز است،
ابوقاسم
۲۳ شهریور ۱۴۰۲
هدایت شده از ابوقاسم
روزهای سرنوشت ساز منطقه قفقاز آزمون بسیار مهمی برای گردانندگان بازی در این منطقه است.
هر یک از بازیگران می خواهند اندوخته های بیشتری را از میدان بهره برداری کنند تا در آینده ترانزیتی منطقه اوراسیا از قدرت چانه زنی بیش تری برخوردار شوند
افکار عمومی نظاره گر این بازی تاریخی هستند و کنشگری دولت های خود را ارزیابی می کنند.
صرف نظر از اینکه ما چگونه عمل می کنیم،نتیجه تحولات قفقاز ذهنیت جدیدی نسبت به بازیگران مهم آن برای افکار عمومی منطقه و جهان خلق خواهد کرد.
ایران اگر بخوبی بازی کند علاوه بر جلوگیری از تغییرات ژئوپلیتیکی،در جنگ اراده های قدرت های منطقه وجهان می تواند ذهنیت جدیدی برای خود خلق کند و هم اینکه به اقتدار داخلی خود بیافزاید و پایگاه اجتماعی ملی گراها را نیز در اختیار بگیرد
ابوقاسم
۲۳ شهریور ۱۴۰۲