📌 نقشۀ محاسباتی «غلط» اما «جامع و دقیق» مسئولین زیارت در مشهد
🖋 چگونه غفلت از ساحتهای غیر محسوسِ زیارت، دستگاه محاسباتی دقیق و جامع مسئولین را غلط از کار درمیآورد؟
✍ دکتر محمدرضا قائمینیک
استاد راهنمای حلقه فقه الاجتماع مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد ص
♦️ بخش سوم و پایانی
محاسبۀ جامع، دقیق و "درستِ" زیارت، زمانی به مرزهای خود نزدیک میشود و از وضعیتِ غلط و اشتباه فعلی فاصله میگیرد که مسئولین تصمیمگیر دربارۀ زیارت، به ابزارها و چارچوبهای محاسبۀ ساحتهای غیر محسوس حیات انسانی، که در قوۀ خیال و عقل تعریف شدهاند، توجه کنند. خروج زیارت از دستورِ کار مدیران کَمّیاندیش و متاثر از محاسبات صرفاً عددی و آماری و توجه به ساحتهای دیگر حیات انسانی میتواند تصمیمات حوزۀ زیارت را گستردهتر، عمیقتر و از همه مهمتر، درست و صحیح و مطابق با واقع کند. زیارت، بیش از آنکه با اسکان و پول و تفریحِ سوداگرانه نسبت داشته باشد، با معنای دینی عمیق میان زائر و مزور و تجربۀ اصیل و بیبدیلی نسبت دارد که بدون طیِ کردنِ مقدمات و سلوک لازم محقق نمیشود. این سلوک، از لحظۀ آغاز سفرِ زیارتی همراه زائر است. زائری که مقدمات سفرش، با رعایت حقالناس و حقالله گره بخورد و همواره با ذکر و معنا و یادآوری مقصود و هدف همراه باشد، میتواند به تجربۀ اصیل، خاطرهانگیز و موثر زیارت با مزور نائل شود.
بهنظر میرسد دستگاه محاسباتی درست و مطابق با واقعیت زیارت، بایستی توسط مسئولین بهشکلی تنظیم گردد که چنین زیارتی برای زائرین مهیا باشد.
🔴 پایان
🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه امشبِ "محفل" شهدایی شد🌷🌷
🔺با جوابش همه زدن زیر گریه😭😭
گفتن بابات کجاست؟ گفت مفقودالاثره
🌷خانم زینب شیری حافظ کل قرآن فرزند
#شهید مفقود الاثر حبیب الله شیری جعفرزاده
#ماه_رمضان
#بیقرار_شهادت
🔸مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام 🔸
نافلهها را بخوانیم.mp3
4.46M
🔰 ضرورت توجه به نافلهها در ماه رمضان
⏱ ٣ دقیقه و ٣ ثانیه
▫️استاد ایوبی
#نوای_عبودیت
🔸مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام 🔸
💠بررسی فقهی گستره حقالناس در حوزه عمومی
🔹اساتید قاضیزاده، وحدتی شبیری
🕘 شروع برنامه ساعت ۲۱
📱همزمان با پخش زنده از پیامرسان ایتا
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
📽 لینک پخش زنده
🔸 تلگرام 🔸 ایتا
🌐 وب سایت
👤 (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام)
📌 در آمدی بر بنیانهای معرفتی فقه الاجتماع ✍ سید مهدی موسوی ♦️بخش پنجم 🔹 فقه الاجتماع بر چند اصل
📝
📌 در آمدی بر بنیانهای معرفتی فقه الاجتماع
✍ سید مهدی موسوی
♦️بخش ششم
۷. اصل پیامدنگری بر پایهی مصلحت عمومی
امور اجتماعی دارای آثار و پیامدهای آشکار و پنهان، کوتاه مدت و بلندمدت است. تحلیل و تبیین آن و تجویز و مداخلهی در آن منوط به توجه دقیق به پیامدها و آثار است بخصوص توجه به پیامدهای پنهان و بلندمدت که به طور طبیعی التفات کمتری به آن میشود. البته معیار مهم و اساسی در پیامدها و نتایج، مصلحت عمومی انسان و حرکت جمعی به سوی خیر و صلاح، عزت و پیشرفت است. نه منافع شخصی و حزبی و همچنین نه مصلحتهای کوتاهمدت و زودگذر.
۸. مردمی بودن تحولات و تغییرات اجتماعی
یکی دیگر از اصول بنیادین فقه الاجتماع، اذعان به نقش مهم و مؤثر مردم در تحولات و تغییرات اجتماعی است. بر این مبنا، مردم به عنوان یک جمعیت بههم پیوسته و همافزا کنشگران اصلی جامعه هستند و بر پایهی فکر و فرهنگ، آرمان و ارزشهای عمومی، نظمهای اجتماعي را ایجاد و حفظ و یا تغییر و تخریب میکنند. برخلاف نظریههایی که حکومت، اقتصاد، ابزار تولید و یا رسانهها را موتور محرّک جامعه و فعال مايشاء در تغيير و تحولات اجتماعی تلقی میکنند و مردم را در حاشیه تحولات قرار میدهند. در حالیکه بُرد هر کدام از این امور در تحولات و تغییرات اجتماعی تا جایی است که زمینه تحول باطنی و مشارکت و فعالیت مردم را فراهم سازد. اما آنچه پیشران حرکت و تحول و تغییر است اراده و عزم جمعی آحاد جامعه است.
❇️ سه عرصهی فقهالاجتماع
موضوع فقهالاجتماع تکالیف انسان در نسبت با جامعه است. بر این اساس سه عرصهی کلان برای فقهالاجتماع متصوّر است:
۱. ساخت جامعه
جامعه پدیدهای انسانی است و به تبع آگاهی و اراده انسان ایجاد میشود. ساخت جامعه، منوط به انجام یک سلسله افعال و فعالیتهای انسانی به صورت شبکهای است که هر شبکهی از افعال انسانی، نوع خاصی از جامعه را با شاکله و ساختاری به وجود میآورد که میتواند متمایز و متفاوت از شاکله و ساختار جوامع دیگر باشد.
بحث از شاخصههای جامعه اسلامی و بحث از اینکه کدام افعال به ایجاد و قوام جامعه اسلامی منتهی میشود و کدام افعال مانع ایجاد و قوام جامعه اسلامی و یا موجب تقویت ساختار جامعهی جاهلی میشود و همچنین حکم فقهی هر کدام از این افعال چیست و مکلف آن کیست؟ از جمله مباحث فقهی مرتبط با ساخت اجتماع است.
۲. نظم جامعه
هر جامعهای بر قوام و بقا به نظم اجتماعي نیازمند است تا در پرتو آن نظم، نیروها در مسیر رشد و پیشرفت بسیج شود و امکانات به نحو بهینه بهکار گرفته شود و در یک سازوکار صحیح، اختلافات و بحرانهای اجتماعی رفع و رجوع شود. چرا که هر جامعهای همواره در معرض انتظارات و پرسشهای نو، موقعیتهای پیشبینی نشده، اختلافات و بحرانهای داخلی و خارجی است و مدیریت هوشمندانه و حکیمانه آن نیازمند به نظم اجتماعي است.
نظم اجتماعی نیز متوقف بر یک سلسله بایدها و نبایدهای قانونی و الزام آور است و شریعت اسلامی عهدهدار بیان و تنظیم آن امور است.
۳. تغییر و دگرگونی جامعه
هر جامعهای در معرض تغییر و دگرگونی، انحراف و اصلاح است و جامعهی اسلامی هم از این قانون مجزا نیست. بحث از مشروعیت یا عدم مشروعیت، انوع، حدود و ثغور تغییر و دگرگونی، همجنين بایستههای اصلاح و یا انقلاب از جمله مباحث فقه الاجتماع است.
🔴 ادامه دارد ...
🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
🆔 @mfaam_razavi
╚════🌼🦋═╝
014-Monajat-Elahi-Al-Afv-www.ziaossalehin.ir-M.Karimi01.mp3
3.07M
#الهی_العفو
🌹سینه ام خسـته ی آه اسـت الهی العفو
🌹حـاصـلم بـار گنـاه اســت الهی العفو
🌹خجلت و شرمم از آن است که با موی سفید
🌹نامه ام جمله سیاه است الهی العفو
#مناجات
#رمضانیه
🎙 #محمود_کریمی
🔹فرهنگی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه و علیهم السلام🔹