🔻 در محضر امام حسن(علیه السلام)
از امام حسن علیهالسلام سؤال شد: زهد چیست؟ فرمود: دلدادگى به تقوا و دل برگرفتن از دنیا.
سؤال شد: سَداد چیست؟ فرمود: پسزدن بدى با خوبى.
سؤال شد: ترس چیست؟ فرمود: گستاخى بر دوست و گریز از دشمن.
سؤال شد: فقر چیست؟ فرمود: سیرى ناپذیرىِ نفس نسبت به هرچیزى.
سؤال شد: خوارى چیست؟ فرمود: هراس از راستى و اظهار حقیقت.
سؤال شد: شرف چیست؟ فرمود: همراهى با برادران و حفاظت از همسایگان.
سؤال شد: محرومیت چیست؟ فرمود: از دست دادن بهرهاى که به تو عرضه شده بود.
سؤال شد: سبکسرى چیست؟ فرمود: پیروى از فرومایگان و همنشینى با گمراهان.
منبع : تحف العقول، ص227 و 228.
13.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 توحیدی كه صُلح كُلّی باشد، بصیرتسوز است.
🔰 آیتالله میرباقری:
⚡️ توحیدی كه «صُلح كُلّ»ی باشد، خودِ این تلقیِ از توحید، خلاف بصیرت است.
این نگاه، بصیرتسوز است. از این نگاهِ به توحید، صَف و قِتال و مبارزه با طاغوت بیرون نمیآید. (۳۰ آذر ۱۳۸۸)
#تولّی_و_تبرّی
#عرفان_اصیل
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ #استوری
❇️ ارزش اخلاص در کار
➕ هر هفته یک #نکته_اخلاقی از امام خمینی(ره) به اشتراک بگذارید...
✅ @EMAM_COM
12.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 آقا اینقدر مرزبندی فکری و عقیدتی نداشته باشید...
همه درست میگن...
حقیقت مثل آینه ی شکسته است...
یکم تواضع معرفتی داشته باشید❗️
🆔 اندیشه پژوهان استاد #رحیم_پور
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
.
♻️ گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
✅ از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
✅ جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
❇️ خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
❇️ مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
✅ بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
✅ اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
✍️ عبدالله محمدی (عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران)
👈 کانال حمید رسایی: eitaa.com/rasaee
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه مصباح:
اهمیت داشتن "الگو" ...
#الگو
📱 @mesbahyazdi_ir
13.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹️بیانات رهبر انقلاب درباره دو گرایش غلط نسبت به غرب و اشاره به جهتگیری درست مرحوم جلال آل احمد در دوران حکومت پهلوی غربزده.
۱۳۹۸/۱/۱
🗓 سالروز درگذشت جلال آل احمد
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #ترنم | اشاره رهبر انقلاب به آیه ۱۶ سوره انفال مبنی بر جایز نبودن عقبنشینی غیرتاکتیکی در مقابل دشمن
➕ تلاوت اختصاصی قاری جوان، آقای محمدحسین قصری زاده
14.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 به مناسبت سالگرد درگذشت جلال آلاحمد
مهدی جمشیدی در گفتگویی پیرامون کتاب غربزدگی جلال آل احمد :
تندروها، تحول تمدنی میآفرینند !؟ 🤔
🖇 ۱۸ شهریور، شبکه چهار، برنامه چاووش