eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
534 دنبال‌کننده
430 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓تقویم شیعه؛ • ۱۸جمادي‌الثاني سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ مرتضی انصاری "قدّس سرّه" • کلام آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره ایشان‌ 🔺 @zanjani_net
🔰نقد و نظر ✅تفاوت وضوی اضطراری و وضوی تقیّه‌ای وضو گرفتن احکام و شرایط خاص خود را دارد که در منابع فقهی بدان اشاره شده است. اما در فرض وجود قدرت بر وضوی کامل، در دو صورت می‌توان وضو را با شکل دیگری گرفت: یکی حالت اضطرار و دیگری حالت تقیه. برای نمونه کسی که مضطرّ است می‌تواند بخشی از دست خود را به صورت جبیره‌ای بشوید، و یا کسی که تقیه می‌کند دست‌ها را مانند عامه بشوید. اما تفاوت این دو نوع وضو در چیست؟ 🔸احتمال اول: تقیه اوسع از اضطرار 🔹احتمال دوم: ضرورت دانستن تقیه ❇️نتیجه در صورتی که انسان عذری نداشته باشد، باید وضو را بر اساس واجبات مذکور در جای خود انجام دهد. در صورت بروز عذر، می‌تواند وضوی عذری انجام دهد که در صورتی که بتواند، باید به گونه‌ای عمل کند که از عذر خارج شود. اما در صورت تقیّه، می‌توان وضوی تقیّه‌ای گرفت و خروج از شرایط تقیّه یا مخفی کاری واجب نیست؛ چرا که تقیه اوسع از اضطرار است. 👈تفصیل مطلب را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/a38922 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۷ جمادی الثانیة سالروز ارتحال میرزا حسین نوری معروف به «محدّث نوری» همه كارۀ میرزا آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: میرزای شیرازی كه در عقل و تقوا و علمش هیچ انكاری نیست، به حاجی نوری عنایت خاص داشت. او همه‌كارۀ میرزای شیرازی بود و اواخر كه میرزا وقت نداشت در مجالس حاضر شود یا به دیدار اشخاص برود، حاجی نوری را به جای خودش می‌فرستاد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۴۵۱ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
هدایت شده از عصرانه علمی
جلسه عصرانه علمی 39📚 ارائه و نقد مقاله 🎤 🔹موضوع: تأسیس اصل در مسائل کلان فقهی - اقتصادی با قاعده لا ضرر و تطبیق آن بر مسأله خلق پول 🔹با ارائه: فاضل گرامی جناب آقای علیرضا زینلی زاده با داوری اساتید گرامی: حجت الاسلام دکتر معصومی نیا( زید عزه) حجت الاسلام دکتر محسن خاکی(زید عزه) 🔹زمان: یکشنبه، 26بهمن 99 📆 13 الی 14:15 ⏰ 🔹مکان: قم، میدان معلم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام، ساختمان امام جواد علیه السلام طبقه سوم، سالن سلمان فارسی @asranehelmi
🔷مدرسه مجازی حدیث‌پژوهی مقارن با محوریت سنت ‌شناسی در چهار نشست برگزار می شود. موضوع نشست ها: «سنت شناسی مقارن» 🎙 ارائه دهنده: اساتید محترم آیت الله سند و حجج الاسلام سید کاظم طباطبائی ، سید علی دلبری و علی نصیری برگزار کننده: گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان و مرکز آخوند خراسانی با مشارکت سایر مراکز حوزوی 🕰 چهارشنبه و پنج شنبه 29 و 30 بهمن 1399 از طریق سامانه lms: لینک شر‌کت در نشست: https://rejal.lms2.hozehkh.com 🖥 لینک پیش خبر نشست : ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را در کانال رجال پژوهی دنبال کنید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✳ https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683chttps://t.me/joinchat/AAAAAEkQfIS3Q3huhXifHg ╔═🦋🌸════╗ @rejalkh ╚════🌼🦋═╝
🔰یادداشت محقق ✅ بررسی کفر اهل بغی -بخش اول 🔸از فروع مطرح در فقه، چگونگی برخورد جامعه اسلامی با اهل بغی است که گزاره‌های متعددی در تبیین آن دخالت دارد؛ مانند اینکه آیا باغی محکوم به کفر است یا عنوان بغی تأثیری بر اسلام او ندارد؟ احکام مسلمان و کافر در موارد متعدّدی؛ مانند أکل از ذبیحه آنان ، ازدواج با آنان، غیبت آنان و نگاه به موی زنانشان متفاوت است، به همین دلیل پژوهش درباره کفر و اسلام اهل بغی پژوهشی اهمیت دارد تا جامعه اسلامی وظیفه خود را در چگونگی برخورد با آنان بداند؛ از این‌رو در این نوشتار با تبیین دو مفهوم بغی و کفر، ادله مثبت و نافی کفر اهل بغی بررسی خواهد شد. 🔹مفهوم بغی در اصطلاح امامیه فقهای بزرگ شیعه بحث بغی را در کتاب جهاد مطرح کرده اند و آن را به معنای خروج بر حاکم عادل دانسته اند. شیخ طوسی (رحمه الله) در نهایه می‌گوید: «هر کس که بر امام عادل خروج کند و بیعت‎شکنی کند و با احکام و قوانین او مخالفت کند باغی است» و در کتاب خلاف معنای وسیع‌تری از باغی ارائه کرده است، به‌طوری‌که کسانی که با امام بیعت نکرده‌اند را نیز شامل است، ایشان فرموده: «هر کس که بر امام عادل خروج کند و با او جنگ کند و از اینکه حق را به او بدهد امتناع کند». با توجه به تعریف مرحوم شیخ در خلاف و تعریف علامه در بیشتر کتابهایش و آنچه از ابن ادریس نقل شد، می توان بر تعریف باغی بـ «کل من خرج‌ علی امام عادل»، ادعای اجماع کرد. 🔸 مقایسه مبنای شیعه و سنی در تعیین مصادیق بغات برخی از فقهای شیعه عصمت حاکم اسلامی را شرط تحقق بغی می‌دانند و برخی دیگر به صفت عدالت حاکم اسلامی بسنده کرده‌اند و برای اثبات مدعای خویش به ادله عامه اثبات ولایت فقیه و مقبوله عمر بن حنظله استدلال کرده‌اند. ولی در مقابل، فقهای عامه نه تنها عصمت را در‌ حاکم شـرط نـمی‌دانند، بلکه برخی از آنان عدالت را هم شرط نمی‌دانند، مانند ابن قـدامه که‌ در تعریف امام می‌گوید: اگر کسی بر امام خروج کند و او را شکست دهد و با شمشیر مردم را تسلیم اطاعت خود کند و مردم با او بیعت کنند، چنین فردی امام است و قیام‌ بر‌ ضدش حرام. 👈متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/f90812 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ بررسی کفر اهل بغی (۲) 🔸بی‌شکّ در فقه امامیه، اهل بغی(خواه بغی به معنای خروج بر امام معصوم باشد و خواه خروج بر نائب ایشان) به معنای لغوی کافر هستند؛ زیرا مقام امامت و ولایت را مخفی می‌کنند و قتل امام یا نائب او و مسلمانان یاری دهنده آنان را جایز می‌دانند، ولی در صدق کافر اصطلاحی بر آنان بین فقهاء اختلاف است که قبل از بررسی کلمات فقهاء و ادله کفر اهل بغی، ارائه تعریفی از کفر اصطلاحی لازم است. 🔹صاحب جواهر –رحمه الله- در تعیین کافر می‌گوید: کافر کسی است که یکی از ضروریات دین را با علم به اینکه نزد مسلمانان از ضروریات به‌شمار می‌رود، انکار کند؛ خواه این انکار، لسانی باشد یا جوارحی و همچنین کسی که قطعیات دین ولو به حد ضرورت نرسیده باشد را منکر شود، در حالی‎که خودش علم به حقانیت آن داشته باشد. 🔸طبق این تعریف شکی در صدق کافر بر اهل بغی نیست؛ چرا که آنان بسیاری از ضروریات دین را انکار می‌کنند که مهم‌ترین آنها، استحلال قتل امام یا نائب امام و مسلمانان همراه اوست، ولی با این وجود برخی فقهاء بین زمان آتش‌بس و جنگ تفصیل می‌دهند و در زمان آتش‌بس به حسب ظاهر، احکام جاری بر مسلمانان، مانند جواز خوردن‌ ذبیحه‌ی ایشان، ازدواج با آنان،حرمت اموال و ناموسشان را بر اهل بغی جاری می‌کنند. 🔹البته‌ در مقابل، سید مرتضی و ابن ادریس ادعای اجماع مسلمین را کرده‌اند که با بغات معامله کفر نمی‌شود، همچنین وجوهی می توان بیان کرد که شاهد بر کافر نبودن اهل بغی است، مانند آیه شریفه «وَ إِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا...» که در روایات بر اهل بغی تطبیق شده است؛ این آیه شریفه، اهل بغی را طائفه‌ای از مؤمنین دانسته است. 🔸 برای این دو دسته از شواهد، چند جمع قابل تصویر است؛ یکی اینکه مراد از کفر در دسته اول، کفر اصطلاحی نیست؛ چرا‌که کفر مراتب متعددی دارد که برخی از آن مراتب در حد کفر لغوی است یا اینکه اطلاق کفر بر اهل بغی به اعتبار زمان جنگ است و اطلاق «مؤمن» بر اهل بغی در دسته دوم به اعتبار گذشته یا به اعتبار معتَقَد آنان است؛ لذا این اطلاق از باب مجاز است. و تقابل در روایت « وَ الْقِتَالُ قِتَالانِ ...» هم به جهت خروج دسته اول از اطاعت خداوند یا رسول است و خروج دسته دوم از اطاعت امام است. اما با توجه به اینکه قبل از جنگ و خون‌ریزی با اهل بغی و بعد از آن، با آنان معامله اسلام می‌شود، کافر دانستن آنان نیازمند دلیل است. 👈ادامه بحث و متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/x29324 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
👈متن کامل خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/s81007 ___ 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
📗گزارشی از شماره جدید فصلنامه «جُستارهای فقهی و اصولی» از جمله مقالات شماره جدید این فصلنامه: 1️⃣«لوازم معرفت‌شناختی مدل «عبد – مولا» در اصول فقه» 2️⃣«نظریه خطابات قانونی و نقش آن در فقه اجتماعی» 3️⃣«بازپژوهی حیله شرعی در فقه امامیه و اهل سنت» 4️⃣«دلایل جرم انگاری عدم ثبت ازدواج در ترازوی فقه و اصول» 5️⃣ «عیب تراضی (عدم مطابقت ایجاب و قبول)» 🔆متن کامل خبر و خلاصه مقالات را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/d39884 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ادله بطلان عقود منافی با عقد فضولی و نقد آنها 🔸اگر عقد ازدواج از جانب یک طرف، لازم، و از طرف دیگر فضولی باشد و اصیل هنوز آن را اجازه نداده باشد، آیا تا زمان اجازه، شخصی که عقد بر او لازم است، باید از محرمات ناشی از مصاهره بپرهیزد، برای مثال اگر اصیل،‌ مرد است، ازدواج با مادر، دختر یا خواهرِ معقوده و یا ازدواج با همسر پنجم حرام است؟ و یا اگر زن است باید از ازدواج با دیگری بپرهیزد؟ و به بیان دیگر تا تکلیف اجازه و ردّ مُجیز معلوم نشده، آیا این شخص می‌تواند آثار زوجیت بر عقد خود مترتب کند یا خیر؟ 🔹برای بطلان عقودی که غیر فضولی منعقد می‌کند و با عقد فضولی در تنافی است، وجوهی ذکر شده که در این یادداشت درصدد نقد و بررسی آنها و اثبات قول مختار هستیم. 1️⃣دلیل اول: تملیک التزام 2️⃣دلیل دوم: تمسک به آیۀ «أوْفُوا بِالعُقُودِ» 💠 بر دلیل اول، یک نقد و بر دلیل دوم چهار نقد وارد شده است. تفصیل هر دلیل و نقد آن را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/x90398 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔷مدرسه مجازی حدیث‌پژوهی مقارن با محوریت سنت ‌شناسی در چهار نشست برگزار می شود. موضوع نشست ها: «سنت شناسی مقارن» 🎙 ارائه دهنده: اساتید محترم آیت الله سند و حجج الاسلام سید کاظم طباطبائی ، سید علی دلبری و علی نصیری برگزار کننده: گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان و مرکز آخوند خراسانی با مشارکت سایر مراکز حوزوی 🕰 چهارشنبه و پنج شنبه 29 و 30 بهمن 1399 از طریق سامانه lms: لینک شر‌کت در نشست: https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/e92j3qnk2iw 🖥 لینک پیش خبر نشست : ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را در کانال رجال پژوهی دنبال کنید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ✳ https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683chttps://t.me/joinchat/AAAAAEkQfIS3Q3huhXifHg ╔═🦋🌸════╗ @rejalkh ╚════🌼🦋═╝
✳️ پرسش و پاسخ 🔸پرسش: تفاوت روش اجتهادی حضرتعالی و بزرگان نجف همچون مرحوم آقای خوئی و آقای حکیم چیست؟ 🔹پاسخ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای خویی از فقهای «مشهوری» نیست، ولی آقای حكیم در مباحث خود در پی اثبات و تقویت قول مشهور بود. اینجانب اعمّی هستم؛ یعنی اگر بتوانم مطابق مشهور ادله اقامه كنم، زهی سعادت، ولی سعی من این است كه فارغ از اقوال، استنباط كنم. چون انسداد را بعید نمی‌دانم، سعی می‌كنم من حیث المجموع آنچه به نظرم اقرب به واقع است _ مطابق مشهور باشد یا نباشد _ آن را استنباط كنم. نكته مهم در استنباط این است كه پیش‌د‌اوری نكنیم. اگر انسان قبل از استنباط به نظری متمایل شود، سعی می‌كند ادله‌ای مطابق همان نظر دست و پا كند و این سبب انحراف از واقع است. من در استنباط اصراری به یك قول ندارم و به همین جهت خیلی زود تبدل رأی پیدا می‌كنم. --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi
📗گزارشی از شماره جدید فصلنامه علمی پژوهشی «فقه» از جمله مقالات شماره جدید این فصلنامه: 1️⃣«تقدم سند بر شهادت با محوریت نقد ادله مخالفان» 2️⃣«بررسی جایگاه «مصلحت» در فقه» 3️⃣«جرم‌انگاری از منظر فقه نظامات» 4️⃣«مُتفرّداتِ فقهی میرداماد (ره)» 🔆متن کامل خبر و خلاصه مقالات را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/d23093 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۴ رجب سالروز ارتحال علّامه سید محمد مهدی بحر العلوم (م۱۲۱۲هـ.ق) فقیه صاحب کرامت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: سیّد بحر العلوم از میرزای قمی کوچکتر بود و زودتر از میرزا در ۵۷ سالگی از دنیا رفت، ولی همه معاصرینش از جمله میرزا به وی احترام می‌گذاشتند. سیّد هم ملّای درجه اوّل، و هم از خانواده‌ای محترم بود. معاصرین وی به صاحب کرامت بودن سید معتقد بودند و کرامت‌های زیادی از وی نقل می‌کردند و تشرّف داشتن او مورد قبول بزرگان است. سید بحر العلوم شیخ اجازه سید مهدی شهرستانی است. شهرستانی با اینکه حدود 25 سال از سید بحر العلوم بزرگتر و سید در حکم فرزند او بوده، از سید استجازه کرده است. جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۲۶۱ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅عدم ترتب آثار فضولی، قبل از اجازه 🔸اگر عقد ازدواج از جانب یک طرف، لازم - چه از طرف اصیل و چه از طرف مُجیز که رضایت خود را ابراز کرده - و از طرف دیگر فضولی باشد و اصیل هنوز آن را اجازه نداده باشد، آیا تا زمان اجازه، شخصی که عقد بر او لازم است، باید از محرمات ناشی از مصاهره بپرهیزد؟ برای مثال اگر اصیل،‌ مرد است، ازدواج با مادر، دختر یا خواهرِ معقوده و یا ازدواج با همسر پنجم حرام است؟ و یا اگر زن است باید از ازدواج با دیگری بپرهیزد؟ و به بیان دیگر تا تکلیف اجازه و ردّ مُجیز معلوم نشده، آیا این شخص می­‌تواند آثار زوجیت بر عقد خود مترتب کند یا خیر؟ 🔹در یادداشت پیشین قول به بطلان عقود منافی بنابر کشف حقیقی، در فرض تعقّب عقد به اجازه، مورد نقد و بررسی قرار گرفت؛ در این یادداشت به بررسی سایر اقوال و احتمالات پرداخته می‌شود. 🔸اقوال دیگر مطرح در مسأله عبارتند از: 1️⃣احتمال تفصیل در تزویج دختر و مادر 2️⃣قول به بطلان عقود منافی مطلقا 3️⃣قول به صحّت عقود منافی وضعاً و حرمت آنها تکلیفاً 4️⃣ قول به جواز و صحّت عقود منافی مطلقا 💠 تفصیل هر قول را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/x90398 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۸ رجب سالروز ارتحال آیت‌الله شیخ محمدرضا آل یاسین (م ۱۳۷۱هـ.ق) آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مرحوم آشیخ محمدرضا آل یاسین فقیه، و دو جهت در وی مسلّم بود: یکی: فقاهت. وی جزء فقهای درجه اوّل و از نظر طبقه بر آقای حکیم مقدم بود. دیگری: تقوا. ایشان از نظر تقوا خیلی مسلّم بود. ایشان از خانواده و بیت معتبری بود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج ۳، ص ۴۵۳ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۱ شعبان سالروز ارتحال صاحب جواهر (۱۲۶۶ هـ.ق) قطع علاقه از دنیا و تکمیل جواهر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: (مرحوم آیت‌الله) حاج آقا حسن (فرید اراکی) می‌فرمود: صاحب جواهر نذر کرده بود، خداوند به او سلامتی بدهد تا جواهر را بنویسد و بعد از آن اگر خدا خواست از دنیا برود. صاحب جواهر می‌فرمود: «درخواست من مستجاب شد، ولی من نمی‌خواهم بمیرم». لذا ایشان یک ورق از جواهر را گرو نگه داشت. بعد از چند سال صاحب جواهر گفت: مثل این‌که من رفتنی هستم چون دیگر هیچ تعلّقی به دنیا ندارم. سپس آن یک ورق را نوشت و بعد از مدّتی کوتاه از دنیا رفت. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۵۳۴ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
حجةالاسلام و المسلمین رضا مختاری خبر داد: 🔹استقبال فضلای نجف از کتاب «جرعه‌ای از دریا» 🔸انتشار جلد پنجم این اثر در آینده‌ای نه چندان دور 👈متن کامل خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/n40435 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ چگونگی برخورد حاکم اسلامی با شورشیان قبل از شورش 🔹 نحوه برخورد با شورشیان مخالف حاکم اسلامی(اعم از امام یا نائب ایشان) از مباحثی است که زیرشاخه‌های متعددی برای آن متصور است و در کـتابهای فقهی شـیعه و سنّی با عنوان احکام بغات بدان پرداخته شده است، از فقهای شیعه، صاحب جواهر و از فقهای اهل سنت، ابن‌ قدامه‌ حنبلی در مغنی به‎طور مبسوط این احکام را بیان کرده‌اند که در این نوشتار، سعی برای بیان این احکام و مستندات آن می‌باشد.‌ 🔸با توجه به خطبه ۱۷۳ نهج البلاغه که حضرت در فرازی از آن فرموده است: «اگر آشوبگری آشوب برانگیخت به حق از وی درخواست شود و چنانچه خودداری ورزید با او جنگیده شود»، حاکم اسلامی باید پیش از هرگونه اقدام تند و خشونت‌آمیز با بغات، با نرمی و آرامش آنان را به حق و حقیقت هدایت کند و ابهامات و شبهات آنان را برطرف کند و چنان‌چه حقی از آنان پایمال شده باشد، حق آنان احیا شود. ✳️ برای اثبات لزوم ارشاد و دعوت شورشیان به حق، به ادله‌ای استدلال شده است که در ذیل به برخی آنها اشاره می‌شود. 1️⃣ آیه و روایات ناهی از قتال با مسلمان 2️⃣ حصول دفع شرّ بغات با ارشاد آنان 3️⃣ استدلال به آیه قتال با اهل بغی 4️⃣ سیره امیرالمؤمنین 💠 تفصیل هر کدام از ادله چهارگانه را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/w94461 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
خطر پیشداوری در استنباط آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: يكى از موانعِ فهم صحيح، پيشداورى است. گاهى انسان قبل از مراجعه به ادله فتوى مى‌دهد و پس از آن به ادله مراجعه مى‌كند. اين بسيار خطرناك است كه محقق قبلًا رأى خود را صادر كند و بعد دليل براى آن جستجو كند. اين كار فكر را منحرف می‌كند و بايد سعى كنيم تمايلات پيشين را كنار گذاشته، به استنباط بپردازيم. —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅چگونگی برخورد حاکم اسلامی با شورشیان بعد از شورش 🔹 در فقه برای مقابله با کسانی که قصد شورش بر حاکم اسلامی(اعم از امام یا نائب ایشان) را دارند، احکامی مقرر شده است که قبل از شورش و بعد از شورش این احکام متفاوت است. در این نوشته به نحوه مقابله با شورشیان بعد از عناد و لجاجت آنان و ادله آن پرداخته می شود. 🔸مطابق آنچه که از روایات و سیره بدست می‌آید، شورشیان به دو قسم تقسیم می‌شوند؛ قسم اول آنهایی هستند که داراي تشکیلات سازمان یافته و پشتوانه و مرکزیّت و عقبـه می‌باشند. و قسم دوم آنهایی هستند که عقبه و پشتوانه نداشته و داراي تشکیلات سازمان یافته‌ای نیستند. 🔹از جمله مستنداتی که می‌توان برای قتال با شورشیان بعد از شورش بدان استدلال کرد، عبارت است از: 1️⃣ آیه قتال با باغیان 2️⃣ سیره امیرالمؤمنین ❇️ مستفاد از ادله این است که قبل از شورش آشوبگران، با آنان قتال نشود و حتی بعد از شورش آنان، اگر هدایت‌گری و ارشاد صورت نگرفته است و آنان گرفتار شبهه هستند، برخورد نظامی به تأخیر بیفتد تا هدایت‌گری انجام شود. 💠 متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/p08612 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰نقد و نظر ✅ عرق جنب از حرام؛ طهارت یا نجاست؟ 🔹نجاست عرق جنب از حرام، از احکام مشهور بین قدما است و صدوقین، شیخ مفید در مقنعه و شیخ طوسی در خلاف، قاضی ابن برّاج در مهذّب و ابن زهره در غنیه، همگی حکم به نجاست کرده‌اند. صاحب حدائق و شیخ انصاری به شهرت این حکم بین قدما تصریح نموده‌اند. شیخ در خلاف، ادعای اجماع بر این حکم می‌کند. 🔸در روایتی که شهید اول در ذکری از ادريس ابن یزداد کفرثوثی نقل می‌کند، تصریح شده است که «در صورتی که در لباسی جنب شدی، اگر از حلال بود در آن نماز بخوان، و اگر از حرام بود، در آن نماز نخوان». همین روایت در فقه رضوی نیز آمده است. از سوی دیگر، در تعلیل برای نهی غساله حمام نیز در روایت آمده است که «چرا که در آن از زنا، و ولد زنا و ناصب غسل می کند». لازمه استدلال به این روایت، اثبات نجاست عرق جنب به صورت مطلق است. ✳️ نقد دلایل اگر چه این فتوا بین متقدمین شهرت داشته، اما بین متأخرین، طهارت عرق جنب از حرام از مشهورات است و شهرت بر طهارت عرق جنب از حرام، در مختلف، ذکری و کفایه نقل شده است و از این جهت می‌توان گفت که ادعای شهرت و اجماع بر نجاست این عرق، با ادعای شهرت و اجماع بر خلاف آن (یعنی طهارت عرق جنب از حرام) معارض است؛ در نتیجه نمی‌توان ضعف روایات را به این وسیله جبران نمود. خصوصا که بعضی از متقدمین نیز از فتوای خود عدول نموده‌اند. ابن ادریس حلّی در سرائر تصریح می‌کند: «آن کس که قائل به نجاست عرق جنب از حرام است، در کتاب دیگری که دارد، از این حکم بازگشته است. بنابراین مختار ما که همان طهارت این عرق است، اجماعی خواهد بود». اشاره ایشان به کلام شیخ مفید است که مبنای فتوای شیخ طوسی بوده است. ابن ادریس توضیح می‌دهد که شیخ مفید در رساله‌ای که به فرزندش نگاشته، از این حکم رجوع کرده است. 👈 ادامه نقد دلایل و نتیجه بحث را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/z95148 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
❇️ نشست علمی «تحلیل فهرستی: بازسازی آثار متقدم حدیث شیعه» با ارائه استاد معظّم حضرت آیت الله سید احمد مددی از حوزه علمیه قم و با حضور پروفسور اندرو نیومن از دانشگاه ادینبرو و پروفسور رابرت گلیو از دانشگاه اگزتر برگزار می‌گردد. 🗓 تاریخ: شنبه ۲۱ فروردین ⏰ ساعت ۲۰:۳۰ - ۲۳:۰۰ 🌐 https://zoom.us/j/3131107214 Passcode: 2021 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۴ شعبان، سالروز ارتحال مرجع بزرگ شیعه، میرزا محمد حسن شیرازی(۱۳۱۲هـ.ق) نظرخواهی از شاگردان آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: شنیدم وقتی میرزا درس می‌گفته ابتدا مطلبی طرح و سپس از یک‌یک شاگردان نظرخواهی می‌کرد و هر یک نظر خود را مطرح می‌کردند. گاهی به میرزا خُرده می‌گرفتند که فلانی از نظر علمی در مرتبه‌ای نیست که از او نظرخواهی می‌کنید. میرزا می‌گفت: گاهی در همین صحبت‌های علمی جرقّه‌هایی به ذهن اشخاص می‌زند، من از آن جرقّه‌ها استفاده می‌کنم. وقتی میرزا همه انظار شاگردان را می‌شنید، خودش داوری و محاکمه می‌کرد. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۳۱۵ --- 🌐 مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 👉 @mfeqhi