حرفی نیست...عرضم اینه که اینجایی که الان درد میکنه سال ۹۰ هم درد میکرد... فرقی نکرده...
کاهش ورود به حوزه ربطی به مسائل اقتصادی نداره...
بخاطر گسترش فضای مجازی در این سالها جامعه ناخودآگاه احساس میکنه چون صدای روحانیون موجود بواسطه ابزار دیجیتال به گوش همه میرسه لزومی نداره از جان خودشون (فرزندانشون) برای حفظ دین هزینه کنند...
به نوعی این احساس وجود داره که این واجب کفایی انجام شده...
حوزه چون نتونسته بر اساس تغییر این شرایط به روز بشه نمیتونه اقناع کنه که باید فرزندانشون رو به حوزه بفرستن چون انگار خودش هم به این باور رسیده که بجای دست و پا زدن برای افزایش ورود به حوزه بهتره از بستر ایجاد شده برای بهبود کیفیت حوزه استفاده کنه... یکی از این کارها شهریه هدفمند بوده که بنظر من کار بسیار خوبی بوده...
این کاهش ورودی به حوزه بنظر بنده ناخواسته نبوده...
هدایت شده از طالب معرفت
سلام و عرض ادب
به نظرم مشکل اصلی این آمار اسفناک زیاد به این مسئله ای که شما مطرح کردید مربوط نمیشه ....
مسئله ی اصلی این نیست و شاید حتی مسئله ی اصلی مشکلات اقتصادی طلاب هم نباشه مسئله ی اصلی خود حوزه ی علمیه است تا وقتی که حوزه درست نشه طرح این مسائل فایده ی چندانی نداره ....
حوزه ای که متصدی فرهنگ و دین مردمه فرسنگ ها با مطلوب دین فاصله داره ...
اگه دنبال حل مسئله میگردیم مسئله ی رفع تکبر و حسادت و خودبرتربینی بین حوزویان رو حل کنیم
مسئله ی تکفیر نکردن همدیگه و در عین اختلاف نظر کار روی اندیشه های مشترک رو حل کنیم
شاید یه ادعا باشه یا یه حقیقت تلخ اما به نظرم تعداد زیادی از حوزوی ها (از جمله خودم) جماعتی پر مدعا و متکبر و بی عملن برای شاید برای همین هم خودشون رو مقصر وضع جامعه نمیدونن و مقصر اصلی رو دولت ها و حکومت و یا خود مردم میدونن مردمی که در نظر ایشان آدمای بی دینی هستند....
در کل به نظرم مسائل باید حول اخلاق در حوزه باشه
هدایت شده از علیزاده دُری
آن جوانی که می گوید وضع خیلی بد است، من احساسش را تایید می کنم
اما حرفش را مطلقا (نه)
🚨 سخنان صریح رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان
بسیاری از اعتراضهایی که شما میکنید وارد است، اما تفاوت بین شمای جوان پُرشور با ما این است که شما آرزوها را خیلی راحت بیان میکنید اما بنده فاصلهی آرزو را بهتجربه میبینم و لمس میکنم.
✅ برای رسیدن به این آرزوها خیلی چیزها لازم است که یکیاش همین گفتنهای شماست.
☀ فردای کشور به دست شمایی که امروز انتقاد میکنید، فردای روشنی خواهد بود.
◀ انقلاب تمام نمیشود؛ یک تحول دائمی و صیرورتی لازم است برای رسیدن به آرمانهای انقلاب.
💠 آرمانهای بزرگ انقلاب اسلامی [یعنی]:
🔺عزت ملی،
🔺اعتماد به نفس ملی،
🔺استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی،
🔺آزادی اندیشه و عمل در چهارچوب،
🔺استقرار عدالت و نفی تبعیض،
🔺 رشد اخلاق معاشرتی،
🔺 آمادهسازی فضا برای رشد معنویت.
🔄 این آرمانها در کوتاهمدت تحقق پیدا نمیکند.
اگر انقلاب استمرار داشته باشد، تحقق این آرمانها قطعی خواهد بود.
♦ بنده از مسائل کشور مطلعم و گزارشها را میخوانم؛ معتقدم در همهی این آرمانها که اسم آوردم پیشرفت کردهایم.
🌸 آن جوانی که میگوید وضع خیلی بد است، من احساسش را تأیید میکنم اما حرفش را مطلقا)نه(۷/۳/۹۷
هدایت شده از Ebrahim
این کلیپ اولا مشکوک هست چون تعداد آمار ورودی به حوزه علمیه را در سالهای مزبور مشخص نمیکند و فقط چند ستون نشان داده که در حال کاهش است. بر فرض صحت آماری کلیپ، مشکل حوزه علمیه در ۲ چیز خلاصه میشود
۱. ضعف مدیریت در شورای مدیریت حوزه
۲. شهریه بسیار پایین حوزه( حدود ۱ میلیون تومان برای متاهل و نصف آن برای طلبه مجرد و ممانعت حوزه از فعالیت اقتصادی طلبه ها)
هدایت شده از م س
البته همین آمار در مورد مدارس و دانشگاه ها هم صدق میکنه و سالانه تعداد صندلی های خالی اعلام میشه.
یکی از عوامل سیر به سوی پیری جمعیت و کم شدن فرزند آوری است.
یکی دیگه مسائل معیشتی است.
بعدی خالی شدن حوزه از الگوهای موفق معروف که مورد اقبال عمومی باشه یا عدم تلاش حوزه برای معرفی همچین الگوهایی است.
درخصوص این موضوع👆
بنده هم که از قشر دانشجوبه این حوزه منتقل شدم وهمیشه موفقیت خودم را مدیون اساتید خوبم میدانم آسیب هایی رابیان می کنم.
۱-از ترم اول استاد یک ربع اول رابه درس اخلاق می پرداخت سپس درس شروع می شد وکلاس انصافا با برکتی داشتیم
پیشنهاد می کنم از اساتید قدیم دعوت کنید کلاسداری را با اعتقاد به برکت وقت درسایه تقوی واخلاق مداری به اساتید جدید بیاموزند.
۲-ماراهم گزینش کردند وهم پذیرش(تحقیقات دقیق محلی) وبرایشان انگیزه طلبه وعلاقه مندی داوطلب مهم بود نه صرفا تعدادطلاب
۳-چون خودم انگیزه داشتم ودارم مطالبی را که می خواندم تبدیل به عمل کرد می کردم ودنبال اساتید می دویدم .
۴-طولانی بودن وسختگیری بی جا برای مبلغان باعث شد دوباره دانشگاه را ادامه دهم.
حوزه قدر مبلغان موفق را نمی داند ودرک نمی کند که یک مبلغ نمی تواند با کسیکه فقط درس می خواند در ورود به مقطع بالاتر رقابت کند.
بارها عرض کردم
مبلغان فعال وموفق را درهمه کشورها افتخاری وبا احترام دعوت می کنند که وارد مقطع بعدی شوند ولی حوزه های ما فکر می کنند نمره۲۰سواداست ونمره ۱۵ مبلغ کف میدان که خیلی هم موفق است ومورد اطمینان مردم بی سواداست.
خروجی دکتری که توان بیان یک احکام را ندارد ویا طوری حرف میزند که مخاطب رافراری می دهد به چه درد می خورد؟
مااگر از ترم اول تبلیغ مفید نداشتیم اجازه ورودبه کلاس هم نداشتیم وپشت درب کلاس درس را گوش می کردیم وتازه غیبت هم می خوردیم.
البته فقط یک استاد اینطور بودند وهمه دوستشان داشتیم وموفقیتم را مدیون ایشانم.
درد دل زیاد است ونوشتن مشکل
Dr.Pourabedin:
سلام علیکم
نظر بنده رو هم در مشکلات فرهنگی در گروه منعکس کنید
ضعف در مسائل فرهنگی به این مثلث بر میگرده
: ضعف در نقشه جامع فرهنگی
ضعف در کادرسازی
ضعف در جبهه و شبکه سازی
و در حوزه برخی اساتید تربیت نمی کنند تدریس می کنند فقط
و ما طلاب مجاورت اجتماعی نداریم
📌 سلام علیکم در بین مباحث مربوط به کارآمدی یا ناکارآمدی حوزه های علمیه که ان شاء الله تا رسیدن به راهکار مناسب برای برون رفت از این معضل ادامه میدهیم به مناسبت شب یلدا مرور این قسمت از کارگاه نگرشی دیگر به عید خالی از لطف نیست 👇👇👇
منتظر شنیدن نظرات شما هم هستیم 👇
@golkar_mh
نگرشی نو به دین تمدنساز
📊 آمار وحشتناک حوزه های علمیه 📌انتشار برای اولین بار
سلام علیکم
ضمن تشکر از لطف دوستان که در این مبحث شرکت نمودند و عذر خواهی از عزیزانی که ارسال پاسخ آنها در گروه میسر نشد
نکاتی را در مورد این نمودار خدمت سروران عرض خواهم کرد؛
🔽اول اینکه به نظر می رسد قسمت سبز متقاضیان ورود به حوزه هستند و قسمت زرد پذیرفته شدگان حوزه، اما اینکه عدد و تعداد وجود ندارد بنابر مقایسه به نسبت بوده است و شاید عدد دقیق پذیرش شدگان در سالهای اخیر صلاح به نشر عمومی نباشد
🔽 نکته دوم اینکه در جلسات و مذاکراتی که با مسئولین حوزه علمیه داشتهایم همیشه در جلسات هم اندیشی و تصمیم گیری یکی از مهم ترین مباحث بحث عدم استقبال جوان ها و مردم به حوزههای علمیه بوده است به گونهای که بعضی از مدارس ورودی امسال را نداشتند و یا بعضی از مدارس با تجمیع چند مدرسه ورودی آنها تکمیل گردید
🔽 سوم اینکه در تحلیل این مسئله اینکه مشکل و دلیل ایجاد این مسئله چه بوده است نکات مختلف می توان مطرح نمود که دوستان اشاره نمودند از مباحث اقتصادی و عوامل و متغیرهای بیرونی تخریب کننده حوزه و عملکرد خود حوزه میتوان به عنوان عوامل ایجاد کننده این مشکل و مسئله نام برد
🔽 چهارم اینکه هدف از طرح این مسئله بیان علت ها و دلایل ایجاد این مشکل نبود بلکه هدف این بود که الان چگونه می توان این مسئله را حل کرد؟ و حوزههای علمیه چگونه باید رویکرد خود را تغییر دهند تا بتوانند این مشکل و مسئله را در بازه کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت حل کنند؟
دوستان لطف بفرمایند و نظرشون را در پاسخ نکته چهارم بفرمایند👇
@golkar_mh
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
@mhgolkar
تأثیر سبک زندگی بر تربیت 1. استاد وکیلی.mp3
18.91M
#نشست_علمی
سلسله جلسات۱
📌تاثیر سبک زندگی بر تربیت
در کلام حجةالاسلام والمسلمین #وکیلی
🔷سبک زندگی روح حاکم بر رفتارها
🔹تربیت: تغییر هدفمند، روشمند و پایدار
🔶نظام تربیتی غرب، رفتار محور است و نیات و افکار در این مساله تاثیر گذار نیست.
🔸نقطه مرکزی سعادت، سلامت قلب است.
🔺منشا رفتار: آگاهی ها و تمایلات ماست.
🔻توحید درمان تمام دردها
┄┅══••☘🌷☘••══┅┄
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8