هدایت شده از Ebrahim
این کلیپ اولا مشکوک هست چون تعداد آمار ورودی به حوزه علمیه را در سالهای مزبور مشخص نمیکند و فقط چند ستون نشان داده که در حال کاهش است. بر فرض صحت آماری کلیپ، مشکل حوزه علمیه در ۲ چیز خلاصه میشود
۱. ضعف مدیریت در شورای مدیریت حوزه
۲. شهریه بسیار پایین حوزه( حدود ۱ میلیون تومان برای متاهل و نصف آن برای طلبه مجرد و ممانعت حوزه از فعالیت اقتصادی طلبه ها)
هدایت شده از م س
البته همین آمار در مورد مدارس و دانشگاه ها هم صدق میکنه و سالانه تعداد صندلی های خالی اعلام میشه.
یکی از عوامل سیر به سوی پیری جمعیت و کم شدن فرزند آوری است.
یکی دیگه مسائل معیشتی است.
بعدی خالی شدن حوزه از الگوهای موفق معروف که مورد اقبال عمومی باشه یا عدم تلاش حوزه برای معرفی همچین الگوهایی است.
درخصوص این موضوع👆
بنده هم که از قشر دانشجوبه این حوزه منتقل شدم وهمیشه موفقیت خودم را مدیون اساتید خوبم میدانم آسیب هایی رابیان می کنم.
۱-از ترم اول استاد یک ربع اول رابه درس اخلاق می پرداخت سپس درس شروع می شد وکلاس انصافا با برکتی داشتیم
پیشنهاد می کنم از اساتید قدیم دعوت کنید کلاسداری را با اعتقاد به برکت وقت درسایه تقوی واخلاق مداری به اساتید جدید بیاموزند.
۲-ماراهم گزینش کردند وهم پذیرش(تحقیقات دقیق محلی) وبرایشان انگیزه طلبه وعلاقه مندی داوطلب مهم بود نه صرفا تعدادطلاب
۳-چون خودم انگیزه داشتم ودارم مطالبی را که می خواندم تبدیل به عمل کرد می کردم ودنبال اساتید می دویدم .
۴-طولانی بودن وسختگیری بی جا برای مبلغان باعث شد دوباره دانشگاه را ادامه دهم.
حوزه قدر مبلغان موفق را نمی داند ودرک نمی کند که یک مبلغ نمی تواند با کسیکه فقط درس می خواند در ورود به مقطع بالاتر رقابت کند.
بارها عرض کردم
مبلغان فعال وموفق را درهمه کشورها افتخاری وبا احترام دعوت می کنند که وارد مقطع بعدی شوند ولی حوزه های ما فکر می کنند نمره۲۰سواداست ونمره ۱۵ مبلغ کف میدان که خیلی هم موفق است ومورد اطمینان مردم بی سواداست.
خروجی دکتری که توان بیان یک احکام را ندارد ویا طوری حرف میزند که مخاطب رافراری می دهد به چه درد می خورد؟
مااگر از ترم اول تبلیغ مفید نداشتیم اجازه ورودبه کلاس هم نداشتیم وپشت درب کلاس درس را گوش می کردیم وتازه غیبت هم می خوردیم.
البته فقط یک استاد اینطور بودند وهمه دوستشان داشتیم وموفقیتم را مدیون ایشانم.
درد دل زیاد است ونوشتن مشکل
Dr.Pourabedin:
سلام علیکم
نظر بنده رو هم در مشکلات فرهنگی در گروه منعکس کنید
ضعف در مسائل فرهنگی به این مثلث بر میگرده
: ضعف در نقشه جامع فرهنگی
ضعف در کادرسازی
ضعف در جبهه و شبکه سازی
و در حوزه برخی اساتید تربیت نمی کنند تدریس می کنند فقط
و ما طلاب مجاورت اجتماعی نداریم
📌 سلام علیکم در بین مباحث مربوط به کارآمدی یا ناکارآمدی حوزه های علمیه که ان شاء الله تا رسیدن به راهکار مناسب برای برون رفت از این معضل ادامه میدهیم به مناسبت شب یلدا مرور این قسمت از کارگاه نگرشی دیگر به عید خالی از لطف نیست 👇👇👇
منتظر شنیدن نظرات شما هم هستیم 👇
@golkar_mh
نگرشی نو به دین تمدنساز
📊 آمار وحشتناک حوزه های علمیه 📌انتشار برای اولین بار
سلام علیکم
ضمن تشکر از لطف دوستان که در این مبحث شرکت نمودند و عذر خواهی از عزیزانی که ارسال پاسخ آنها در گروه میسر نشد
نکاتی را در مورد این نمودار خدمت سروران عرض خواهم کرد؛
🔽اول اینکه به نظر می رسد قسمت سبز متقاضیان ورود به حوزه هستند و قسمت زرد پذیرفته شدگان حوزه، اما اینکه عدد و تعداد وجود ندارد بنابر مقایسه به نسبت بوده است و شاید عدد دقیق پذیرش شدگان در سالهای اخیر صلاح به نشر عمومی نباشد
🔽 نکته دوم اینکه در جلسات و مذاکراتی که با مسئولین حوزه علمیه داشتهایم همیشه در جلسات هم اندیشی و تصمیم گیری یکی از مهم ترین مباحث بحث عدم استقبال جوان ها و مردم به حوزههای علمیه بوده است به گونهای که بعضی از مدارس ورودی امسال را نداشتند و یا بعضی از مدارس با تجمیع چند مدرسه ورودی آنها تکمیل گردید
🔽 سوم اینکه در تحلیل این مسئله اینکه مشکل و دلیل ایجاد این مسئله چه بوده است نکات مختلف می توان مطرح نمود که دوستان اشاره نمودند از مباحث اقتصادی و عوامل و متغیرهای بیرونی تخریب کننده حوزه و عملکرد خود حوزه میتوان به عنوان عوامل ایجاد کننده این مشکل و مسئله نام برد
🔽 چهارم اینکه هدف از طرح این مسئله بیان علت ها و دلایل ایجاد این مشکل نبود بلکه هدف این بود که الان چگونه می توان این مسئله را حل کرد؟ و حوزههای علمیه چگونه باید رویکرد خود را تغییر دهند تا بتوانند این مشکل و مسئله را در بازه کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت حل کنند؟
دوستان لطف بفرمایند و نظرشون را در پاسخ نکته چهارم بفرمایند👇
@golkar_mh
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
@mhgolkar
تأثیر سبک زندگی بر تربیت 1. استاد وکیلی.mp3
18.91M
#نشست_علمی
سلسله جلسات۱
📌تاثیر سبک زندگی بر تربیت
در کلام حجةالاسلام والمسلمین #وکیلی
🔷سبک زندگی روح حاکم بر رفتارها
🔹تربیت: تغییر هدفمند، روشمند و پایدار
🔶نظام تربیتی غرب، رفتار محور است و نیات و افکار در این مساله تاثیر گذار نیست.
🔸نقطه مرکزی سعادت، سلامت قلب است.
🔺منشا رفتار: آگاهی ها و تمایلات ماست.
🔻توحید درمان تمام دردها
┄┅══••☘🌷☘••══┅┄
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
سلام وقت بخیر...برای اینکه بتواند یک دین دریک جامعه در مردم تاثیر گذار شود وبه روشنی برای مردم تببین شود این رو می طلبد که افرادی که برای این کار تربیت میشوند تمام وقت خود را وقف این کار کنند...اما متاسفانه درحال حاضر طلاب که باید مهمترین کارشون تبلیغ وتاثیر گذاری آن باشد وظیفه ی خودشون رو کنار گذاشته وتمام وقت خودشون رو گذاشتن تاحداقل بتونن زن وبچه شون رو از گرسنگی دربیارن...درحال حاضر درآمد یه طلبه از یک کار گر هم پایین تر هستش وبااین اوضاع نباید توقع داشت دین رواج پیدا کند وتاثیر گذار باشد...امیدوارم که روزی برسد که مشکلات طلاب رفع شود
نگرشی نو به دین تمدنساز
سلام وقت بخیر...برای اینکه بتواند یک دین دریک جامعه در مردم تاثیر گذار شود وبه روشنی برای مردم تببین
📌نکته مهم : شناخت اولویت اول حوزه
🔽اینکه طلاب حوزه های علمیه درگیر مشکلات معیشتی زیادی هستند کاملا درسته و البته تاثیر گزار
❓ولی آیا مساله اصلی و اولویت اول حوزه های علمیه معیشت طلاب است؟
❓یعنی اگر معیشت طلاب کاملا حل بشود دین در زندگی مردم و جامعه فعال میشود؟
🤔یا مشکل و مساله اولویت اول جای دیگری است؟👇
@golkar_mh
نگرشی نو به دین تمدنساز
📌نکته مهم : شناخت اولویت اول حوزه 🔽اینکه طلاب حوزه های علمیه درگیر مشکلات معیشتی زیادی هستند کاملا
نظر آقای دکتر پورعابدین
دکتری تخصّصی مدرسی معارف اسلامی و سطح ۴ فقه و اصول
اولویت فوری در حوزه علمیه، توانمندسازی طلاب در عرصه مهارت های طلبگی و انگیزه دادن به طلاب است. و نجات طلاب از فرآیند محوری و سوق به سمت هدف محوری و چشاندن لذت علم و تبیین رسالت های سه گانه شنیداری، دیداری و چشاندنی
اولویت دوم سازماندهی و رصد نخبگان و اجازه ورود نخبگان حوزوی در عرصه پژوهش و مدیریت و سیاست گذاری به عرصه های مدیریتی و سیاست گذاری حوزه و انسجام و پرهیز از موازی کاری و وحدت رویه در مسأله شناسی فرهنگی و حل مسأله و تولید دانش حکمرانی فرهنگی