🌹 تمدن مهدوی 🌹
🌸 انتظار تمدن موعود
🌸 تهذیب نفس بسترسازی تمدن مهدوی
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#مهدویت_تمدنساز
@mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تمدن مهدوی💠
🌸 حق محوری تمدن مهدوی
🌸 بسترسازی تحقق تمدن مهدوی با اقامه حق در جامعه
✅حضرت علامه آیت الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدّس سرّه)
🆔@mhgolkar
📝 برای استکشاف اندیشه تمدنی، فقه ما باید فقه اصیل اما معاصر شود
🔻 آیتالله علیرضا اعرافی در پیامی به شانزدهمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت:
🔹 موتور محرک تمدن اسلامی، اندیشه اسلامی و تبیین حقایق دین است. معتقدیم اندیشه اسلامی، یک اندیشه کلان، کلی و درختوارهای است که به همه قلمروهای بشر جان و جهت میدهد.
🔹 مهمترین شاخصه اندیشه تمدنی، فرازمانی، فرامکانی، فراساحتی و فراجناحی بودن است و از معارف متنوع و چندساحتی و قلمرویی برخوردار است.
🔹 تحقق و پیاده سازی اندیشه تمدنی توحیدی و اسلام به صورت گام به گام و مرحله به مرحله است و اوج این اندیشه جامع و الهی در عصر مهدوی خواهد بود.
🔹 در پرتو انقلاب اسلامی باید گامهای بزرگی به سمت آن جامعه مهدوی برداریم. جامعه منتظر از الگوی مهدوی الهام میگیرد و تلاش میکند به آن نزدیک شود.
🔹 باید بکوشیم اندیشه تمدنی را در فلسفه و کلام و فقه و دانشهای اسلامی خود استکشاف کنیم و برای این مسئله باید فقه ما فقه اصیل اما معاصر شود و در کنار ابعاد فردی، بُعد اجتماعی اسلام را استکشاف کند و به نظامات کلان فقهی دست یابد.
🔹 اندیشه عقلی و فلسفی ما باید بتواند آن نظامات جامع اسلام را استنباط، استخراج، استکشاف و ترویج و تبلیغ کند.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#مهدویت_تمدنساز
#علم_دینی
🆔 @mhgolkar
هدایت شده از نگرشی نو به دین تمدنساز
نگرشی نو به دین تمدنساز
🌹اهداف در محور تحقيقات کانال نگرشی نو به دین تمدنساز🌹 ✅ طراحي سيستمهاي زندگي بر اساس نگرش اسلام ✅
🌹بسم رب النور 🌹
🌸 تیم پژوهشی کانال نگرشی نو به دین تمدنساز در ظل عنایات خاص حضرت بقیّةالله ارواحنا فداه در نظر دارد بر اساس اهداف پژوهشی مندرج در اساس نامه کانال هسته های پژوهشی از طلاب و دانشگاهیان علاقه مند به تولید علم دینی تشکیل و در قالب این هسته ها شروع به تولید محتوای علم دینی مورد نیاز جامعه در محورهای ذکر شده در اساسنامه کانال نماید
📌لذا عزیزانی که علاقمند هستند در این هسته ها مشارکت نمایند میتوانند با ذکر نوع پژوهش از اهداف پژوهشی کانال اعلام آمادگی نمایند تا در قالب هسته های پژوهشی کار تولید علم دینی را شروع کنیم
✔️لازم به ذکر است که کلیه حقوق مادی و معنوی تولیدات این هسته ها منحصرا مختص به اعضای فعال این هسته های پژوهشی است.
اعلام آمادگی در ایتا golkar_mh@
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
@mhgolkar
❤️ هذا من فضل ربی ❤️
با توجه به اینکه تعداد بسیاری از طلاب و دانشجویان عزیز برای عضویت در هسته های پژوهشی تو لید علم دینی در قالب مدلهای برنامه های زندگی اعلام آمادگی نمودند و زیر شاخه های محورهای سه گانه اهداف پژوهشی کانال را جویا بودند اشارتا به اولویتهای برنامه ده ساله پژوهشی کانال و موضوعاتی که بنظر میرسد باید کار شود اشاره میکنیم
در عین حالی که اگر سروران و اساتید موضوع مورد نیاز دیگری مدنظر دارند بفرمایند تا در صورت پژوهشگر لازم در آن موضوع هسته پژوهشی آن موضوع را هم تشکیل بدیم
نگرشی نو به دین تمدنساز
برنامه دهسال آینده کانال نگرشی نو به دین تمدنساز🌹 🌸 در محور توليد كتاب، مقاله، نرمافزار براي نخبگ
اولویتهای پژوهشی ده سال آینده کانال نگرشی نو به دین تمدنساز 👆👆
نگرشی نو به دین تمدنساز
🌹اقدامات تیم پژوهشی و آموزشی کانال نگرشی نو به دین تمدساز: تولید محتوا و اجرای کارگاههای آموزشی با
موضوعات تولید محتوا شده و یا دارای زمینه تولید محتوا 👆👆👆
💠قابل توجه طلاب و اساتید محترم کانال💠
در سلسله مباحث نیروزیه در ادله مخالفین نوروز بعد از ذکر دلیل اول که روایت امام موسی بی جعفر علیه السلام در نهی نوروز بود اشکال شده بود که ممکن است بیان حضرت تقیه بوده باشد
مرحوم علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه فرمودند ذکر تعلیل در ادامه روایت با تقیه سازگار نمیباشد
یکی از طلاب محقق محترم کانال در این زمینه تحقیقی کرده اند و اسنادی را ارائه کردند که برای مطالعه آن برای طلاب عزیز خالی از لطف نیست 👇👇
#تضاد_تعلیل_و_تقیه
درباره ی نسبت میان #تعلیل و #تقیه در روایات گفته شده است :
... حضرت آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری رحمت الله علیه کراراً در درس می فرمودند :
روایت همراه با تعلیل تقیةً صادر نشده است چون تقیه ضرورت است و "الضرورات تتقدر بقدرها" و به طور معمول وجهی ندارد که امام حکمی را بر خلاف واقع بفرماید و سپس برای آن علتی نیز ذکر نموده و آن را بیش از پیش حق جلوه دهند.
[نور مجرد - یادنامه آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی ؛ جلد ۳ ؛ صفحه ۴۴۰ ؛ نویسنده : آیت الله سید محمد صادق حسینی طهرانی]
نتیجتاً باید گفت همراهی روایت با #تعلیل قرینه ای است بر این مطلب که مفاد روایت #تقیةً نیست. البته اگر قرینه بر خلاف اصل فوق بود و اثبات کرد مفاد روایت معلل #تقیةً می باشد ، خود #تعلیل حجت است و می توان بدان استناد کرد.
مترتب بر آنچه گفته شد #نتایج زیر حاصل می شود :
#نتیجه_اول : انتفاء تقیه ای بودن مفاد روایت معلل :
... الظاهر في أن المستحق للخمس من يكون أهل هذا الأمر - وإن كان منحرفا من بعض الجهات - من باب حرمة أبدانهم على النار، ولعله لحصول التوفيق للتوبة والأنابة كما يساعده الاعتبار ومشاهد في كثير من الموارد، فإن من اهتدى حقيقة إلى الأسلام وإلى مذهب الحق - وهو الاعتقاد بالأئمة الاثنى عشر من عترته - فلا محالة يتوجه إلى ترك الذنوب بعد زوال منابع الشهوات. وبخبر بشر عن أبي الحسن عليه السلام: ما حد المؤمن الذي يعطى من الزكاة؟ قال: (يعطى المؤمن ثلاثة آلاف) ثم قال: (أو عشرة آلاف، ويعطى الفاجر بقدر، لأن المؤمن ينفقها في طاعة الله والفاجر في معصية الله) . والحمل على التقية من باب عدم تحديد المؤمن بالشيعة بعيد، لحصولها بالكلام الأول، فلا يحتاج إلى قوله (ويعطى الفاجر بقدر). وأما من باب ما ذكر ومن جهة ملاحظة فتاوى علماء العامة من عدم الفرق بين العادل والفاجر، فلا يناسب التعليل الموجب لبيان حقيقة الحكم، الموجب لجواز إعطاء الفاجر في ما يصرف في غير معصية الله.
[نام کتاب : الخمس ؛ نویسنده : الحائري، الشيخ مرتضى ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 607و608]
#نتیجه_دوم : نفی استظهار مفاد تقیه ای از روایت معلل :
(مبحث صحیحه ثالثه زراره در بحث استصحاب)
ثم لو سلم ظهور الصحيحة في البناء على الأقل المطابق للاستصحاب، كان هناك صوارف عن هذا الظاهر، مثل :
تعين حملها حينئذ على التقية، وهو مخالف للأصل.
ثم ارتكاب الحمل على التقية في مورد الرواية، وحمل القاعدة المستشهد بها لهذا الحكم المخالف للواقع على بيان الواقع - ليكون التقية في إجراء القاعدة في المورد لا في نفسها - مخالفة أخرى للظاهر وإن كان ممكنا في نفسه.
[نام کتاب : فرائد الأصول ؛ نویسنده : الشيخ مرتضى الأنصاري ؛ جلد : 3 ؛ صفحه : 64و65]
#نتیجه_سوم : قابل استناد بودن تعلیل روایت تقیه ای :
... نعم، يظهر من بعض الأخبار الصحيحة: عدم اختصاص الموضوع (در حدیث "رفع عن امتی ...") عن الأمة بخصوص المؤاخذة، فعن المحاسن، عن أبيه، عن صفوان بن يحيى والبزنطي جميعا، عن أبي الحسن (عليه السلام):
" في الرجل يستكره على اليمين فحلف بالطلاق والعتاق وصدقة ما يملك، أيلزمه ذلك؟ فقال (عليه السلام): لا، قال رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم): وضع عن أمتي ما أكرهوا عليه، وما لم يطيقوا، وما أخطأوا... الخبر ".
فإن الحلف بالطلاق والعتاق والصدقة وإن كان باطلا عندنا مع الاختيار أيضا، إلا أن استشهاد الإمام (عليه السلام) على عدم لزومها مع الإكراه على الحلف بها بحديث الرفع، شاهد على عدم اختصاصه برفع خصوص المؤاخذة.
[نام کتاب : فرائد الأصول ؛ نویسنده : الشيخ مرتضى الأنصاري ؛ جلد : 2 ؛ صفحه : 29و30]
(با اقتباس از ص199 کتاب مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری از سید حسین منافی)
سلام علیکم
🌸 سروران و اساتید بزرگوار سوالات متعدد و مکرری در مورد محتوای تولید شده علم دینی مورد نظر توسط محققین کانال و فرق انها با علوم تولید شده موجود و روش تولید علم دینی داشتند که برای اشنایی همه سروران توضیحاتی را در محور جنس محتوای علم دینی تمدنی خدمت همه عزیران عرض خواهم کرد
👇👇👇
👌نکته حیاتی و مهم 👌
🌸 علوم انسانی در بین سایر علوم، بیشترین تاثیر را در تمدن سازی دارند. چرا که علوم انسانی به نیازهای روحی و نگرشی انسان در مقیاس روابط فردی (خرد) و جمعی (کلان) پاسخ می دهند. نیازهای روحی و نگرشی انسان، از مهم ترین و کلیدی ترین نیازهای انسان سالم محسوب می شود و پاسخ به آنها، مهمترین ابعاد وجودی انسان را تنظیم می کند. از طرفی تمدن سازی، فرآیند پاسخ به هرم نیازهای انسان در تمام لایه ها توسط مکاتب فکری است. از این منظر، علوم انسانی خصلت تمدنی پیدا می کنند چرا که به مهم ترین نیازهای انسان در لایه روحی و نگرشی پاسخ می دهند. همچنین هر مکتبی که موفق به تولید علوم انسانی شود، تمدن ساز خواهد بود. از این منظر علوم انسانی اسلامی، مبنای تئوریک تمدن سازی اند و بیشترین تاثیر را در تمدن سازی دارند.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
@mhgolkar
البته بر اساس تفاوتی که در افق فکری این مکاتب وجود دارد، علوم انسانی حاصل از این مکاتب نیز با یکدیگر تفاوت پیدا می کنند.
تولید علوم انسانی با وصف اسلامی، لازمه تحقق تمدن اسلامی است.
تمدن اسلامی در صورتی می تواند تحقق پیدا کند که بتواند به نیاز ها و مسائل خرد و کلان زندگی انسان پاسخ دهد و این در صورتی تحقق پیدا می کند که از منظر دین، علوم انسانی در پاسخ به نیازهای زندگی تولید شود.
از این منظر، تولید علوم انسانی اسلامی، آرزوی مقدس همه مهندسان تمدن توحیدی است تا بر اساس این علوم، به نیازهای زندگی بشر پاسخ دهند و زمینه رشد معرفتی، روحی و رفتاری او را در راستای منظومه توحیدی دین برآورده کنند.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
@mhgolkar
اهمیت تولید علوم انسانی اسلامی، در ایجاد سبک زندگی دینی در مقیاس فردی و اجتماعی است. چرا که ایجاد جامعه ای با پسوند دینی، زمانی امکان پذیر است که نیازها و مسائل زندگی بر اساس دین پاسخ داده شود. این نیازها اعم از نیازهای اعتقادی، اخلاقی و عملی است. همچنین این نیازها اعم از نیازهای فردی و جمعی، مادی و اخروی، خرد و کلان، حال و آینده و .... است. پاسخ به نیازهای زندگی و ایجاد زندگی بر اساس نظر دین در مقیاس خرد و کلان، نیازمند تولید علم بر اساس نظر دین است. به این علم، علم دینی گفته می شود. تولید علم دینی، زمینه ساز شکل گیری عمل دینی توسط افراد در جامعه است. علم دینی، نیاز مومنین و البته همه انسان ها برای زندگی بر اساس نظر خدا را پاسخ می دهد. اگر سطح عمل بر اساس علم دینی گسترش یابد و تمام شوون جامعه را دربرگیرد، آنگاه جامعه دینی شکل گرفته است. شوون جامعه دینی، اعم از افراد، خانواده ها، سازمان ها و نهادها، ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را دربرمی گیرد. بنابراین بحث علم دینی، به خاطر گره خوردن با تشکیل جامعه دینی، از اهمیت خاصی برخوردار می شود.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
@mhgolkar
📌نکته نهایی و مهم 📌
🌸 مقصود از علوم انسانی اسلامی، همان علم دینی در موضوعات و مسائل علوم انسانی است و مقصود از علوم انسانی، فرایندهای علمی هستند كه به فهم، توصيف و تبيين رفتارهاي انسان در حيطههاي فردي، جمعي ، تاريخي،تمدني وماورائي ميپردازند و اين پردازش در لايههاي رفتارهاي تفكري، احساسي، گفتاري، وكاركردي گسترده شده و دامنۀ آن از حداقلهاي لازم تا حداكثرهاي مطلوب نوسان يافتهاست .
(اعم از اينكه روش فهم، توصيف و تبيين در اين علوم، مشاهده و تجربه باشد يا استنتاج وبرهان)
✅پس مراد از تولید علوم انسانی اسلامی کشف فرایندهای ان علوم از منابع دین میباشد. ✅
پس با این رویکرد به دنبال کشف فرآیندهای علوم انسانی هستیم. در مطلب بعدی به تعدادی از فرایندهای علوم انسانی که باید از منظر دین کشف گردد اشاره میکنیم 👇 👇 👇
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
@mhgolkar
🌹بررسی روش و محتوای تمدن سازی دینی 🌹
در دو محور آموزش و تحقیق
در کنار مباحث مناسبتی تمدنی همچون:
✅قیام تمدنساز سیدالشهدا علیه السلام
✅سیره تمدنساز فاطمی
✅نقش امیرالمومنین در تمدنسازی اسلامی
✅مهدویت و تمدن مهدوی
✅مباحث نیروزیه
✅حجاب
✅اساسنامه کانال
و.....
در :
✔️کانال نگرشی نو به دین تمدنساز ✔️
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
💠💠💠💠💠💠💠💠💠
نگرشی نو به دین تمدنساز
🌹بررسی روش و محتوای تمدن سازی دینی 🌹 در دو محور آموزش و تحقیق در کنار مباحث مناسبتی تمدنی همچون:
🌹💠 سروران و اساتید عزیر با معرفی کانال به علاقمندان مبحث تمدنسازی دینی در نشر معارف سهیم باشید 💠🌹