Dr.Pourabedin:
سلام علیکم
نظر بنده رو هم در مشکلات فرهنگی در گروه منعکس کنید
ضعف در مسائل فرهنگی به این مثلث بر میگرده
: ضعف در نقشه جامع فرهنگی
ضعف در کادرسازی
ضعف در جبهه و شبکه سازی
و در حوزه برخی اساتید تربیت نمی کنند تدریس می کنند فقط
و ما طلاب مجاورت اجتماعی نداریم
📌 سلام علیکم در بین مباحث مربوط به کارآمدی یا ناکارآمدی حوزه های علمیه که ان شاء الله تا رسیدن به راهکار مناسب برای برون رفت از این معضل ادامه میدهیم به مناسبت شب یلدا مرور این قسمت از کارگاه نگرشی دیگر به عید خالی از لطف نیست 👇👇👇
منتظر شنیدن نظرات شما هم هستیم 👇
@golkar_mh
نگرشی نو به دین تمدنساز
📊 آمار وحشتناک حوزه های علمیه 📌انتشار برای اولین بار
سلام علیکم
ضمن تشکر از لطف دوستان که در این مبحث شرکت نمودند و عذر خواهی از عزیزانی که ارسال پاسخ آنها در گروه میسر نشد
نکاتی را در مورد این نمودار خدمت سروران عرض خواهم کرد؛
🔽اول اینکه به نظر می رسد قسمت سبز متقاضیان ورود به حوزه هستند و قسمت زرد پذیرفته شدگان حوزه، اما اینکه عدد و تعداد وجود ندارد بنابر مقایسه به نسبت بوده است و شاید عدد دقیق پذیرش شدگان در سالهای اخیر صلاح به نشر عمومی نباشد
🔽 نکته دوم اینکه در جلسات و مذاکراتی که با مسئولین حوزه علمیه داشتهایم همیشه در جلسات هم اندیشی و تصمیم گیری یکی از مهم ترین مباحث بحث عدم استقبال جوان ها و مردم به حوزههای علمیه بوده است به گونهای که بعضی از مدارس ورودی امسال را نداشتند و یا بعضی از مدارس با تجمیع چند مدرسه ورودی آنها تکمیل گردید
🔽 سوم اینکه در تحلیل این مسئله اینکه مشکل و دلیل ایجاد این مسئله چه بوده است نکات مختلف می توان مطرح نمود که دوستان اشاره نمودند از مباحث اقتصادی و عوامل و متغیرهای بیرونی تخریب کننده حوزه و عملکرد خود حوزه میتوان به عنوان عوامل ایجاد کننده این مشکل و مسئله نام برد
🔽 چهارم اینکه هدف از طرح این مسئله بیان علت ها و دلایل ایجاد این مشکل نبود بلکه هدف این بود که الان چگونه می توان این مسئله را حل کرد؟ و حوزههای علمیه چگونه باید رویکرد خود را تغییر دهند تا بتوانند این مشکل و مسئله را در بازه کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت حل کنند؟
دوستان لطف بفرمایند و نظرشون را در پاسخ نکته چهارم بفرمایند👇
@golkar_mh
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
@mhgolkar
تأثیر سبک زندگی بر تربیت 1. استاد وکیلی.mp3
18.91M
#نشست_علمی
سلسله جلسات۱
📌تاثیر سبک زندگی بر تربیت
در کلام حجةالاسلام والمسلمین #وکیلی
🔷سبک زندگی روح حاکم بر رفتارها
🔹تربیت: تغییر هدفمند، روشمند و پایدار
🔶نظام تربیتی غرب، رفتار محور است و نیات و افکار در این مساله تاثیر گذار نیست.
🔸نقطه مرکزی سعادت، سلامت قلب است.
🔺منشا رفتار: آگاهی ها و تمایلات ماست.
🔻توحید درمان تمام دردها
┄┅══••☘🌷☘••══┅┄
https://eitaa.com/joinchat/2812608570C9343972fd8
سلام وقت بخیر...برای اینکه بتواند یک دین دریک جامعه در مردم تاثیر گذار شود وبه روشنی برای مردم تببین شود این رو می طلبد که افرادی که برای این کار تربیت میشوند تمام وقت خود را وقف این کار کنند...اما متاسفانه درحال حاضر طلاب که باید مهمترین کارشون تبلیغ وتاثیر گذاری آن باشد وظیفه ی خودشون رو کنار گذاشته وتمام وقت خودشون رو گذاشتن تاحداقل بتونن زن وبچه شون رو از گرسنگی دربیارن...درحال حاضر درآمد یه طلبه از یک کار گر هم پایین تر هستش وبااین اوضاع نباید توقع داشت دین رواج پیدا کند وتاثیر گذار باشد...امیدوارم که روزی برسد که مشکلات طلاب رفع شود
نگرشی نو به دین تمدنساز
سلام وقت بخیر...برای اینکه بتواند یک دین دریک جامعه در مردم تاثیر گذار شود وبه روشنی برای مردم تببین
📌نکته مهم : شناخت اولویت اول حوزه
🔽اینکه طلاب حوزه های علمیه درگیر مشکلات معیشتی زیادی هستند کاملا درسته و البته تاثیر گزار
❓ولی آیا مساله اصلی و اولویت اول حوزه های علمیه معیشت طلاب است؟
❓یعنی اگر معیشت طلاب کاملا حل بشود دین در زندگی مردم و جامعه فعال میشود؟
🤔یا مشکل و مساله اولویت اول جای دیگری است؟👇
@golkar_mh
نگرشی نو به دین تمدنساز
📌نکته مهم : شناخت اولویت اول حوزه 🔽اینکه طلاب حوزه های علمیه درگیر مشکلات معیشتی زیادی هستند کاملا
نظر آقای دکتر پورعابدین
دکتری تخصّصی مدرسی معارف اسلامی و سطح ۴ فقه و اصول
اولویت فوری در حوزه علمیه، توانمندسازی طلاب در عرصه مهارت های طلبگی و انگیزه دادن به طلاب است. و نجات طلاب از فرآیند محوری و سوق به سمت هدف محوری و چشاندن لذت علم و تبیین رسالت های سه گانه شنیداری، دیداری و چشاندنی
اولویت دوم سازماندهی و رصد نخبگان و اجازه ورود نخبگان حوزوی در عرصه پژوهش و مدیریت و سیاست گذاری به عرصه های مدیریتی و سیاست گذاری حوزه و انسجام و پرهیز از موازی کاری و وحدت رویه در مسأله شناسی فرهنگی و حل مسأله و تولید دانش حکمرانی فرهنگی
🔽مساله اصلی:
📌اگر رسالت حوزه های علمیه؛
✅ کشف برنامههای زندگی فردی انسانها در همه عرصه های زندگی
✅و همچنین کشف همه برنامه ها و ساختارهای کلان اداره کننده جامعه
🌷 از دین میباشد
❓آیا رویگردانی جامعه از حوزه های علمیه به دلیل ضعف حوزه ها در انجام این رسالت و وظیفه ذاتی خودشان نیست؟ 🤔
نظر شما چیست؟ 👇
@golkar_mh
نظر کارشناسی یکی از اساتید بزرگوار :
حوزه های قدیم بیست سال از زمان خودشان جلوتر بودند ولی حوزه های امروز نه!
البته برداشت جامع از دین جامع نگر لازم است و نگاه کاربردی به دین!
باید نظام نیازها را طراحی نمود
و نظام جامع حقوق بشر اسلامی
و نظام تحکیم خانواده اسلامی
و نظام تعلیم و تربیت اسلامی
باید با افق بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کرد
فروزانمهر:
⚡️دو نکته مهم درباره تحول در حوزه علمیه
👌گفتگوهای مرتبط با تحول در حوزه علمیه در حال جدی تر شدن است و هر روز ایده های متفاوت و بدیعی برای تحول مطرح می شود و برخی از ایده ها هم توفیق نمونه سازی و اجرا یافته اند! برای تقویت گفتگوهای تحولی در حوزه توجه به دو نکته لازم است:
👌نکته اول اینکه: تحول محتوایی در حوزه علمیه باید تا سطح تدریس یک طبقه بندی جدید دانشی ارتقاء یابد. طبقه بندی جدید علوم در حوزه علمیه باید همه نیازهای مرتبط با تمدن اسلامی را تئوریزه کند و نباید امضاء کننده علوم معیوب پوزیتویستی باشد. رشته هایی مانند : ۱- طب و پیشگیری از بیماری، ۲- معماری و نظام مهندسی، ۳- بودجه ریزی و توزیع بیت المال، ۴- مدیریت شهری محله محور، ۵- الگوی فقهی مدیریت آب از برجسته ترین رشته های علمی در حوزه های علمیه آینده محسوب می شود.
👌نکته دوم آنکه: تحول روشی در حوزه علمیه باید روش های دانشگاهی نفوذ کرده در حوزه علمیه و آئین نامه های مرتبط با آن را به صورت کامل منزوی و حذف نماید. چهار مهارت ۱- مدیریت خبر، ۲- مدیریت جلسات تضارب و گفتگو ، ۳- مهارت تولید مکتوبات متنوع و ۴- مهارت نمونه سازی و ایجاد تغییرات عینی؛ اساس روش جدید تدریس در حوزه های علمیه محسوب می شود و موفقیت یک طلبه را تضمین خواهد نمود.
👌 بنابر گزارش برخی محققین، پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم) در طول دوران ۱۰ ساله مدینه ۲۵۵ نامه به شخصیت ها و پادشاهان مختلف نوشتند و مدیریت خبر ویژه ای را متکفل شده اند! اداره بی نظیر جلسات علمی و گفتگو و تاکید بر مسئله کتابت و دعوت مبتنی بر عمل از توصیه های دیگر پیامبر در حوزه روش دعوت و روش اقامه محسوب می شوند!
حجت الاسلام علی کشوری- تبیین ویژگی های محتوایی و روشی حوزه های علمیه آینده - دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - قم