eitaa logo
اطلاع‌رسانی و نشر آثار استاد وکیلی
4.4هزار دنبال‌کننده
359 عکس
267 ویدیو
28 فایل
💡 فلسفه | اصول | فقه | علم دینی 💠 استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان‌‌ ‌📣 اطلاع‌رسانی | بیانات | نشر آثار | خاطرات سایت 👇 🌐 www.mhva.ir 👤ارتباط با ادمین: @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
ولی اینکه حضرت به‌واسطۀ ضرورت در این عرصه قدم گذاشتند، منافاتی با این ندارد که خداوند ده‌ها اثر با برکت در این حرکت قرار دهد و آثار آن هجرت به شکل جاودانه تا امروز باقی‌ بماند. اهداف مأمون که اهل دنیاست، به قدر خود اوست. او با قتل‌عام سادات و تبعید امام رضا علیه‌السلام به مرو، افق حکومت خود و نهایتاً بنی‌‌العباس را می‌بیند اما از نگاه خداوند که تمام امور عالم را می‌گرداند این هجرت گرچه مقطعی کوتاه دارد، سبب تأسیس چندین پایگاه بزرگ اهل‌بیت علیهم‌السلام از جمله مشهد، قم و شیراز می‌شود تا زمینه‌ساز یک کشور اسلامی و تمدن شیعی گردد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔗 سلسله گفتارهای «هجرت تمدن ساز رضوی» 🎤برگرفته از سخنان حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔸موضوع: بررسی آثار و پیامد‌های هجرت مبارک امام رضا علیه‌السّلام از مدینه به توس 🔻گفتار چهارم: 🔹برکات هجرت رضوی: ▪️برکت اول: تثبیت جایگاه و منزلت اجتماعی اهل بیت علیهم‌السلام با ولیعهد شدن امام رضا‌علیه‌السلام، طبق قاعدۀ مرسوم آن زمان در هر سخنرانی و خطبه‌ای، بعد از نام خلیفه نام ولیعهد به‌‌شکل کامل یعنی: «علی‌بن‌موسی‌ بن‌جعفر بن‌محمد بن‌علی بن‌حسین‌ بن‌علی بن‌ابی‌طالب» برده می‌شد. آن هم زمانی که سالیان سال امیرالمؤمنین را بر فراز منبرها لعن می‌کردند. لذا در این دوره بیان منزلت اهل‌بیت در قالب اشعار از لسان خطیب یا سخنران در تمام بلاد اسلامی ترویج برتری اهل‌بیت از خلفای اموی و عباسی بود. ▪️دومین برکت: ظهور فضل علمی حضرت خصوصیت دومی که امام رضا علیه‌السلام در مسند ولایتعهدی از آن استفاده کردند و در تاریخ جاودانه شد، اظهار مقام علمی و احاطۀ آن حضرت به ادیان گذشته و دین اسلام بود. هرچند یکی از اهداف مأمون از برگزاری مجالس عمومی مناظره بین امام و بزرگان ادیان و مذاهب، به چالش کشیدن حضرت بود، اما این مناظرات سبب شد تا آوازۀ علم امام‌رضا علیه‌السلام در جهان اسلام منتشر شود. یکی از دلائلی که حضرت به «عالم آل محمد» شهرت یافتند، ظهور و بروز علم ایشان بخاطر جایگاه ولایتعهدی بود. چون این مناظرات معمولاً در عرصۀ عمومی برگزار می‌شد، خواسته یا ناخواسته مردم با روشن شدن افضلیت خاندان عصمت و طهارت از جهت علمی بر دیگران، می‌دانستند که با حضور حضرت، مأمون عباسی یا پدران او مستحق خلافت نبوده و نیستند. ضمن اینکه چون حضرت ولیعهد خلیفه محسوب می‌شدند، در ارائۀ گزار‌ش‌های این مجالس تقیّه‌ای در کنار نبود و به‌ناچار منتشر می‌گشت و مردم با شنیدن این اخبار روز‌به‌روز محبّت و ارادت قلبی بیشتری به اهل‌بیت علیهم‌السلام پیدا می‌کردند. ▪️برکت سوم: مطرح کردن رسمی مسأله امامت از آنجایی که مأمون اظهار تشیع داشت و مذمّت خلفای غاصب می‌کرد، امام رضا علیه‌السلام توانستند احادیث بسیار ارزشمندی دربارۀ ولایت و امامت را در فضاهای عمومی مطرح نمایند. مانند حدیث «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي» یا حدیث مشهور «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» که نقل است هزار نفر آن را نوشتند. ▪️چهارمین برکت‌: در امان ماندن جان سادات قبول ولایتعهدی از سوی امام رضا علیه‌السلام به شکل غیرعمدی و غیر مدیریت شده سبب شد تا در زمان حیات ایشان، آن عده از ساداتی که متهم به قیام بوده و بعضاً در زندان‌ها به‌سر می‌برند، آزاد شوند حتی برخی از آن به مسندهای حکومتی در برخی مناطق منسوب شدند که‌ این امر خود سبب تبلیغ تشیع و گرایش بیشتر مردم به اهل‌بیت علیهم‌السلام گردید. ▪️پنجمین برکت: ایجاد پایگاه‌های اجتماعی قوی برای حضرت در ایران یکی از نکات مهم هجرت امام رضا علیه‌السلام به مرو، مسألۀ تمدن سازی است. «تمدن» مجموعه‌ای از ساختارها و سیستم‌های پایدار است که نیازهای اصلی زندگی فردی و جمعی را تأمین می‌نماید. اگر چه هر زندگی شهری همراه با سیستم‌ها و ساختارهایی است، ولی گاهی یک ساختار به‌دلیل متناسب‌نبودن و ناهماهنگی، پایداری ندارد و دوام نمی‌آورد. «تمدن اسلامی» یعنی تمدنی که نرم افزار آن بر اساس نظر اسلام به دست آمده باشد؛ یعنی بر مبانی دین استوار شده و در راستای اهداف دین تلاش می‌نماید و از راهکارهای توصیه شده در اسلام برای رسیدن به اهداف استفاده نماید. تحقق تمدن اسلامی به‌معنای حقیقی منحصر به عصر حضرت صاحب‌الامر علیه‌السلام است که به‌واسطۀ آن دولت کریمه، دست دشمنان کوتاه شده و فساد از سر مسلمانان دور می‌شود. البته این‌ به‌معنای بیکار نشستن ما نیست بلکه هرمسلمانی وظیفه دارد تا برای افزایش سطح معرفت، عقلانیت، درایت و معنویت مردم برای تشکیل چنین جامعه‌ای تلاش کند. ائمه علیهم‌السلام در طول تاریخ پایه‌های این تمدن را چیده‌اند. مرحله اول این تمدن با مسأله بعثت شکل گرفت و سپس امیرالمؤمنین علیه‌السلام مقدمات تشکیل تمدن توحیدی را چیدند که در اثر دسیسۀ دشمنان پرچم به‌زمین افتاد تا حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام پرچم اسلام را در برابر پرچم بنی‌امیه عَلَم فرمودند و تا امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام محتوای این تفکر را با تبیین احکام شرعی و فقه شیعی در برابر فقه اهل سنت، گسترش دادند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔗 سلسله گفتارهای «هجرت تمدن ساز رضوی» 🎤برگرفته از سخنان حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔸موضوع: بررسی آثار و پیامد‌های هجرت مبارک امام رضا علیه‌السّلام از مدینه به توس 🔻گفتار پنجم: دو کار عمدۀ امام رضا در تحقق تمدن اسلامی 1. جهانی کردن گفتمان تشیّع امام رضا علیه‌السلام گفتمان شیعی را که منحصر در چند تن از خواص و با تقیّه بود، علنی فرمودند به‌طوری که در دربار مأمون، در مباحث کاملاً رسمی و در ملأ عام مسأله امامت را مطرح کرده و آن را تثبیت می‌نمودند. 2. پایه‌ریزی تمدن اسلامی تقدیر الهی بر این بود که پایۀ شکل گیری تمدن در مکانی ریخته شود، که امکان ایجاد چنین تمدنی در آنجا ممکن است. قطعاً ایجاد تمدن شیعی در مدینه به‌دلیل وجود جریان‌های رقیب مقدور نبود. زیرا تفکر خلفای اول و دوم، مدینه و تفکر بنی‌امیه، شامات را به‌شدت فرا گرفته بود. لذا بهترین منطقه برای رواج این تفکر در جهان اسلام، مناطق شرقی بود که اولاً گرایش اهل‌بیتی داشتند ثانیاً تفکر اموی و عثمانی در آنجا رواج نداشت. علاوه بر این بستر مناسب، امام رضا علیه‌السلام با ورود خود به این منطقه، نشانه‌ها و مراکزی را برای تجمع مردم ایجاد نمودند. شیعیان بر گرد‌هم آمدن نه روحیۀ نیاز به‌امور مالی داشتند نه عامل سیاسی می‌توانست آنها را گرد هم آورد، لذا امام رضا علیه‌السلام همان عامل معنوی بودند که توانستند با اقدامات خود کانو‌ن‌های اجتماعی شیعیان را به‌وجود آوردند. حضرت پس از آمدن به خراسان جدای از آن مجالس رسمی و علنی، به‌تدریس عقائد حقه پرداختند به‌نحوی که سبب شکایت بنی‌العباس از ایشان نزد مأمون شد. از طرف دیگر مزار مقدس حضرت پس از شهادت، تبدیل به کانون تجمع شیعیان گردید. گرد‌هم آمدن شیعیان براساس یک تفکر بود و آن تفکر یک عامل درونی می طلبید که عامل معنوی وجود قبر مقدس حضرت رضا علیه‌السلام در مشهد عامل آن تجمع و آهسته آهسته سبب تشکیل یک جامعۀ کوچک شیعی گردید. حتی اهل‌سنت نیز در اطراف مزار حضرت جمع شدند. «ابن حقان» از بزرگان اهل سنت صاحب «کتاب الثقات» در کتاب رجال خود می‌نویسد: من در نزدیکی قبر علی‌بن‌موسی‌الرضا زندگی می‌کردم، هرگاه برایم مشکلی به‌وجود می‌آمد، به برکت زیارت آن حضرت حاجتم برآورده می‌شد و این مسأله بارها و بارها مکرراً اتفاق افتاد. البته کار به اینجا ختم نشد. به برکت هجرت امام رضا علیه‌السلام به خراسان، مجموعه‌ای از امام‌زادگان به‌قصد پیوستن به امام عازم ایران شدند. تقدیر الهی بر این بود تا هر کدام از این بزرگواران در طول مسیر به‌دست ظالمان در شهری شهید شوند، یا با ساکن شدن در منطقه‌ای از دنیا بروند و بعدها مزار مقدس ایشان پایگاه تشکل شیعیان در درون جامعه شود که نمونۀ بارز آن مزار مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در قم است. با اینکه از پیش‌تر برخی از شیعیان اشعری در قم ساکن بودند،‌ اما پس از حضور بانو در قم و رحلت‌شان، احادیث کوفه به قم منتقل شد و قم مرکز بزرگان و محدثین شیعی گردید. حتی مکان‌هائی که حضرت رضا علیه‌السلام در طول مسیر آنجا اقامت کوتاهی داشتند، تبدیل به مسجد یا قدمگاه بنام امام‌رضا علیه‌السلام شد و شیعیان در آن مکان‌ها مستقر شدند تا آثار تاریخی آن امام همام را حفظ نمایند. در طول تاریخ از همین مراکز قبور امام‌زادگان و ابنیۀ یادبود حضرت، تشکل‌های شیعی رشد کرده و تشکیل حکومت دادند. این موضوع اهمیت تعظیم «شعائر الله» یا همان علامات الهی را می‌رساند. نمادهای مذهبی و مکتبی دو خصوصیت دارند: 1. یادآورند 2. عامل همبستگی‌اند. اینکه دشمنان اسلام به‌بهانه‌های مختلف مزار امام‌زادگان عظیم‌الشأن را در اذهان عمومی تخریب می‌کنند و بعضاً می‌گویند: «دولت ایران گنبد و بارگاه می‌سازد تا پول به‌دست آورده و مردم را سرگرم کند»، ریشه در تحقیقات غربیها دارد زیرا آنها به‌روشنی دریافتند که اماکن مقدسه عامل همبستگی در نظام مردم‌سالار است. ضمن اینکه انسان در برقراری ارتباط با مزارات مطهر امام‌زادگان، به‌وجود مقدس رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و خداوند متعال منتقل می‌شوند. اقّل فایده طلاکاری گنبد این مزارات مقدس، این است که نفوس افراد با عرض ادب و سلام به محضر آن بزرگواران، رشد کرده و به طرف خدا حرکت می‌کند. بنابراین تظیم شعائر الله، محور اتحاد و همبستگی امت اسلام است که این مهم با هجرت حضرت رضا علیه‌السلام به ایران تاحدودی زیادی تحقق یافت. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔗 سلسله گفتارهای «هجرت تمدن ساز رضوی» 🎤برگرفته از سخنان حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔸موضوع: بررسی آثار و پیامد‌های هجرت مبارک امام رضا علیه‌السّلام از مدینه به توس 🔻گفتار ششم: بخش پایانی فعالیت‌های امام رضا علیه‌السلام در زمان تصدی سمت ولایتعهدی 1. فعالیت‌ها در ارتباطات شخصی با عموم مردم حضرت رضا علیه‌السلام در دوران اقامت در مرو از امکانات حکومتی مرسوم استفاده نمی‌کردند که همراه با حشم و خدم یا محافظ در اماکن عمومی حاضر شوند. لذا به‌طور ناشناس و به‌شکل نامشخص در اماکن عمومی مثل بازار و حمام حاضر می‌شدند. از طرف دیگر سیرۀ ائمه اطهار علیهم‌السلام در برخورد با مستضعفین فکری اهل‌سنت نیز بسیار قابل توجه است. برخلاف تفکر برخی شیعیان که هرنوع مراوده و گفتگو با اهل تسنن را جائز نمی‌دانند، هیچ‌گاه به آنان جواب ردّ نمی‌دادند. امام رضا علیه‌السلام در برخوردهای مختلف خود نشان دادند که اگر کسی معاند نبود، داخل در ادلۀ شرعی انفاق و ایثار و احترام مسلمان قرار دارد و به همان مقداری که آن شخص در وجدان خود نسبت به خدا و اولیای خدا اطاعت و تسلیم دارد، مورد احترام است. این نوع تعامل و سیرۀ حضرت واقعیت شیعه را به شکل حقیقی معرفی می‌کند که اساس تشیع یک مجموعه مسائل فطری اعم از انفاق و ایثار و احترام به‌همنوع و دیگر موارد فطری است که براساس کرامت انسانی و کرامت ایمانی با هر شخص ارتباط برقرار می‌کردند حتی اگر آن شخص ناسزا می‌گفت. 2. فعالیت‌ در ارتباطات اجتماعی و عمومی یکی از مجموعه ارتباطات حضرت در مرو، تشکیل حلقات معرفتی بود که در آن جلسات عقائد و کلام و مباحث علمی را برای مردم بیان می‌فرمودند. همین جلسات سبب شد تا مأمون با اینکه در ظاهر نسبت به حضرت ادب را رعایت می‌کرد، با تندی و پرخاش امام‌رضا علیه‌السلام را مورد خطاب قرار داد. 3. فعالیت‌های عمومی در دربار مأمون از دیگر فعالیت‌های‌ حضرت مجالس مشترکی بود که مأمون با همراهی امام هفته‌ای دوبار برگزار می‌کرد. در این مجالس مأمون حضرت را در کنار خود می‌نشاند و افراد اگر سوال یا شکایت یا قضاوتی داشتند، می‌پرسیدند. امام رضا علیه‌السلام نیز از باب اینکه از آثار سوء همنشینی با شخص ظالم در امان بمانند، برای احیای حق مظلومین و احقاق حق در این مجالس تلاش فراوان می‌کردند. این جلسات دوشنبه و پنج‌شنبه علاوه بر اینکه سبب رسیدن معارف به دست مردم می‌شد، عزت امام رضا علیه‌السلام را در جامعه به شدت افزایش داد. هرچند که در بین این اتفاقات چند مورد برای مأمون سنگین و تلخ بود که طبق برخی روایات عامل به‌شهادت رساندن حضرت توسط مأمون یکی از همین اتفاقات بوده است. 4. نصایح شخصی امام رضا علیه‌السلام به‌ مأمون از آنجایی که نام حکومت آن دوران،‌ «حکومت اسلامی» بود، هرچند که به‌دست غیر معصوم اداره می‌شد و اساساً با غصب تشکیل شده ‌بود اما امام در مسیر تقویت اسلام، وظیفه می‌دانستند تا آن حکومت را تقویت نمایند. در واقع آنجا سخن از مأمون نیست بلکه حکومت اسلام در برابر کفار مشرق زمین یعنی هند و مسیحیان مغرب زمین است و چون حضرت به‌ناچار در این حکومت متصدی پستی شده بودند، در پشت صحنه با تذکر و راهنمایی و مشورت‌های متعدد، از همان ظالم حمایت می‌کردند تا اسلام در مقابل کفر ضعیف نشود. از جمله این نصیحت‌ها این بود که مرکز اسلام باید مکه و مدینه یعنی محل نزول وحی باشد و استقرار حکومت مرکزی اسلام در مرو اشتباه می‌باشد. به‌همین جهت آن ملعون پس از شهادت امام رضا علیه‌السلام در اولین اقدامات، پادشاهی خود را از مرو به بغداد مقر اصلی خلفای بنی‌العباس منتقل کرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
34.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نقش تمرکز در عاشق شدن چگونه شیرینی محبّت خداوند را بچشیم؟ چگونه فرزندان خود را عاشق خدا و اهل بیت علیهم‌السّلام تربیت کنیم؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔺وقتی برایتان قبضی حاصل شد و سنگین هستید کتاب «روح مجرد» را بردارید و بخوانید! حتی اگر قبلاً خوانده‌اید این کتاب را از وسط باز کنید و بخوانید! از هر صفحه‌ای که بخوانید منوِّر قلب است هم استفاده و بهرۀ معنوی برده و متوجّه پروردگارمی‌شوید و هم دوستان خدا را یاد می‌کنید؛ همین یاد خدا و یاد دوستان خدا انسان را جلو می‌برد! ▫️حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی 🔗دریافت فایل pdf کتاب: maarefislam.com/fa/index.php?Page=definition&UID=501080 ___ خرید اینترنتی کتب حضرت علامه طهرانی رضوان الله علیه با قیمت ویژه: towhidshop.org
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
🔹درس روح مجرد ۱ (یادنامه عارف کبیر آیة الحق حاج سید هاشم حداد) 👤استاد: حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی 🗓تاریخ آغاز: پنجشنبه ۱۲ ربیع الاول، ۸ آبان ❗️تذکر: چند جلسه ابتدایی این درس تا پیش از آزمون، در کانال مدرسه صبح توحید قرار خواهد گرفت @sobhetowhid
24.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جرعه‌ای از مِی ناب: 🎥 سلسله جلسات تفسیر عرفانی قرآن کریم ▫️ قسمت پانزددهم: غائب‌ترین حاضر ... در کلام حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 پاسخ‌های استاد وکیلی به سوالات اعتقادی 🎬ببینید ⚖️ چرا مجازات ارتداد قتل است؟ 🔨 قانونهایی که تصویب میشود تا اجرا نشود!! ___ ✔️ «ساحَت اندیشه»؛ ویدئوهای کوتاه در پاسخ سوالات اساسی👇 🔎 @SahateAndishe ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔻 حضور حجةالاسلام و المسلمین استاد وکیلی در برنامه «نقش من» شبکه قرآن سیما 🔹 موضوع: نقش طلاب و حوزویان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی | تاریخ 22 آبان 1399 👈 مشاهده فیلم کامل در : https://towhid.org/1394/film ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
گفتگوی حجة الاسلام والمسلمین استاد با پایگاه خبری ـ تحلیلی قدس آنلاین موضوع: علامه طباطبایی و باور به مرجعیت قرآن در علوم انسانی لینک کامل خبر: http://qudsonline.ir/news/727722/ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
9.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 پاسخ‌های استاد وکیلی به سوالات اعتقادی 🎥 ببینید 〽️چرا کشورهای غیراسلامی از کشورهای اسلامی پیشرفته تر هستند؟ 🌐عوامل پیشرفت چیست؟ ___ ✔️ «ساحَت اندیشه»؛ ویدئوهای کوتاه در پاسخ سوالات اساسی👇 🔎 @SahateAndishe ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir