eitaa logo
اطلاع‌رسانی و نشر آثار استاد وکیلی
4.3هزار دنبال‌کننده
358 عکس
267 ویدیو
27 فایل
💡 فلسفه | اصول | فقه | علم دینی 💠 استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان‌‌ ‌📣 اطلاع‌رسانی | بیانات | نشر آثار | خاطرات سایت 👇 🌐 www.mhva.ir 👤ارتباط با ادمین: @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
🔗 سلسله گفتارهای «هجرت تمدن ساز رضوی» 🎤برگرفته از سخنان حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔸موضوع: بررسی آثار و پیامد‌های هجرت مبارک امام رضا علیه‌السّلام از مدینه به توس 🔻گفتار سوم: اهداف مأمون از پیشنهاد ولایتعهدی به حضرت رضا علیه‌السّلام 1. تثبیت پایگاه خود در بین خراسانی‌ها و قانع کردن بنی‌العباس از آنجایی که خراسانی محبّ اهل‌بیت علیهم‌السّلام بودند و حمایت آنها از ابومسلم خراسانی سبب به قدرت رسیدن بنی‌العباس بود، مأمون با بزرگداشت امام رضا علیه‌السلام، از شخصیت اجتماعی حضرت برای جذب خراسانی‌ها استفاده کرد. از طرف دیگر بزرگان بنی‌العباس مدعی‌ بودند که با به‌خلافت رسیدن مأمون در مرو، قدرت به دست عجمان خواهد افتاد، که مأمون با این سیاست، به‌نوعی دهان آنها را نیز بست. 2. سرکوبی قیام علویان مأمون با این دسیسۀ خود، قیام‌های سه‌تن از برادران امام رضا علیه‌السّلام و هفت نفر دیگر از سادات را که قصد تشکیل حکومت در شهرهای مختلف را داشتند، سرکوب کرد. وی آنها را به‌سوی مرکز حکومت دعوت می‌کرد و به‌نقل برخی مورخین، در میان راه غارتگران را به سراغ آنها می‌فرستاد تا ایشان را به قتل برسانند مانند کاروان حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها که به‌دست همین عمال مأمون تاراج شد. 3. مشروعیت بخشی با خلافت خود مأمون می‌دانست که با قرار گرفتن امام رضا علیه‌السلام در کنار خودش، اعتبار مردمی به‌دست می‌آورد. وی صاحبان مذاهب و ادیان مختلف را دعوت می‌کرد تا با گفتگو با عالم آل محمد، برگ برنده‌ای برای خود به‌دست آورد و از جهت اعتقادی و شرعی به حکومت خود مشروعیت ببخشد و بگوید: حکومتی تشکیل دادم که هیچ‌حکومتی به‌جهت علمی و اعتقادی توان مقابله با آن را ندارد. 4. ترس از به حکومت رسیدن امام رضا علیه‌السلام مأمون می‌دانست که امام رضا علیه‌السلام در مدینه از مقبولیت بالایی برخوردارند، لذا با دور کردن ایشان از پایگاه اصلی خویش و حتی عبور دادن از شهرهای غیر شیعی، علاوه بر محدود کردن ارتباطات حضرت، ایشان را به‌نوعی در حبس قرار داد. 5. تخریب جایگاه اجتماعی امام رضا علیه‌السلام مأمون با این سیاست سعی کرد تا به‌عوام بگوید: اگر تا دیروز امام زاهد به‌شمار می‌رفت به‌این جهت بود که دنیا به او رو نکرده بود، اما اکنون که زمینه فراهم شده،‌ ایشان به دنیا و حکومتداری بی‌میل و رغبت نیستند. 6. تحت کنترل قرار دادن دیگر سادات مأمون به بهانه‌ حضور امام در خراسان، مابقی ساداتی که نتوانسته بود بکشد، به مرو فرا خواند تا آنها را تحت نظارت شدید قرار دهد مانند جناب محمد‌بن‌دیباج عموی امام رضا علیه‌السلام که حتی حکومتی نیز تشکیل داده بود. 🔹شروط حضرت رضا علیه‌السلام برای قبول ولایتعهدی پس از اینکه امام رضا علیه‌السلام درخواست مأمون مبنی بر پذیرش خلافت را به هیچ‌قیمتی نپذیرفتند، مأمون ایشان را مجبور به قبول ولایتعهدی کرد. حضرت با شرط اینکه در عزل و نصب افراد و امور ولایی دخالت نداشته و فقط در حد مشاور با او همراهی داشته باشند، ولایتعهدی را به‌اضطرار قبول فرمودند چرا که مأمون ایشان را تهدید به قتل کرد. در واقع حضرت به‌حسب عالم ظاهر و از روی مقام انجام وظیفه و به‌ناچار بدون هیچ هدف و مقصدی، ولایتعهدی را پذیرفتند. البته انسان به‌حسب اصل اولی مجاز به قبول منصب و ولایتی در دستگاه ظالمین و فاسقین و رفتن در زیر پرچم کفّار و فساق نیست مگر اینکه هنگام تهدید به قتل ببیند ارزش خونی که قرار است از او ریخته شود، به منفعت یا به ضرر اسلام است؟ مانند اضطرار و معذورت حضرت امیر علیه‌السلام در ورود به شورای شش‌نفرۀ عُمر. نکتۀ دیگر اینکه مؤمن هیچ‌گاه تکلیف محوری را فدای مصلحت‌اندیشی شخصی نمی‌کند. اگر کسی به‌حسب مصلحت شخصی خود حرکت کند گرچه عملش به‌ظاهر خدمت باشد اما در نهایت منجر به خسارت خود و دیگران می‌شود. حضرت مسلم‌بن‌عقیل در خانۀ هانی‌بن‌عروه می‌توانستند عبیدالله‌بن‌زیاد را ترور کنند، اما چون رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌‌وسلّم فرمودند: «اسلام با ترور مخالف است»، ایشان بدون حکم حاکم جامع‌الشرایط دست به چنین اقدامی نمی‌زنند. همان صداقت و درستکاری سبب می‌شود تا نهضت پاک و طاهر حسینی‌ جاودانه شود. انسان اگر براساس میزان شرع و تقوا حرکت کند، کسی که تمام امور عالم در دست اوست، درهای رحمت خود را به‌روی این بنده‌اش باز می‌کند. حضرت رضا علیه‌السلام به حسب اصول اولیه و آنچه از تاریخ برمی‌آید، مجوزی در وظائف عالم تشریع برای قبول ولایت پیدا نفرمودند. یعنی ایشان مجوزی ندیدند که با قرار گرفتن در کنار مأمون، عملکرد یک فاسق فاجر را تأیید نمایند زیرا به‌دلیل نداشتن بسط ید، احقاق حق مظلومین و جلوگیری از ظلم و ستم نیز برایشان مقدور نبود.
ولی اینکه حضرت به‌واسطۀ ضرورت در این عرصه قدم گذاشتند، منافاتی با این ندارد که خداوند ده‌ها اثر با برکت در این حرکت قرار دهد و آثار آن هجرت به شکل جاودانه تا امروز باقی‌ بماند. اهداف مأمون که اهل دنیاست، به قدر خود اوست. او با قتل‌عام سادات و تبعید امام رضا علیه‌السلام به مرو، افق حکومت خود و نهایتاً بنی‌‌العباس را می‌بیند اما از نگاه خداوند که تمام امور عالم را می‌گرداند این هجرت گرچه مقطعی کوتاه دارد، سبب تأسیس چندین پایگاه بزرگ اهل‌بیت علیهم‌السلام از جمله مشهد، قم و شیراز می‌شود تا زمینه‌ساز یک کشور اسلامی و تمدن شیعی گردد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔗 سلسله گفتارهای «هجرت تمدن ساز رضوی» 🎤برگرفته از سخنان حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔸موضوع: بررسی آثار و پیامد‌های هجرت مبارک امام رضا علیه‌السّلام از مدینه به توس 🔻گفتار چهارم: 🔹برکات هجرت رضوی: ▪️برکت اول: تثبیت جایگاه و منزلت اجتماعی اهل بیت علیهم‌السلام با ولیعهد شدن امام رضا‌علیه‌السلام، طبق قاعدۀ مرسوم آن زمان در هر سخنرانی و خطبه‌ای، بعد از نام خلیفه نام ولیعهد به‌‌شکل کامل یعنی: «علی‌بن‌موسی‌ بن‌جعفر بن‌محمد بن‌علی بن‌حسین‌ بن‌علی بن‌ابی‌طالب» برده می‌شد. آن هم زمانی که سالیان سال امیرالمؤمنین را بر فراز منبرها لعن می‌کردند. لذا در این دوره بیان منزلت اهل‌بیت در قالب اشعار از لسان خطیب یا سخنران در تمام بلاد اسلامی ترویج برتری اهل‌بیت از خلفای اموی و عباسی بود. ▪️دومین برکت: ظهور فضل علمی حضرت خصوصیت دومی که امام رضا علیه‌السلام در مسند ولایتعهدی از آن استفاده کردند و در تاریخ جاودانه شد، اظهار مقام علمی و احاطۀ آن حضرت به ادیان گذشته و دین اسلام بود. هرچند یکی از اهداف مأمون از برگزاری مجالس عمومی مناظره بین امام و بزرگان ادیان و مذاهب، به چالش کشیدن حضرت بود، اما این مناظرات سبب شد تا آوازۀ علم امام‌رضا علیه‌السلام در جهان اسلام منتشر شود. یکی از دلائلی که حضرت به «عالم آل محمد» شهرت یافتند، ظهور و بروز علم ایشان بخاطر جایگاه ولایتعهدی بود. چون این مناظرات معمولاً در عرصۀ عمومی برگزار می‌شد، خواسته یا ناخواسته مردم با روشن شدن افضلیت خاندان عصمت و طهارت از جهت علمی بر دیگران، می‌دانستند که با حضور حضرت، مأمون عباسی یا پدران او مستحق خلافت نبوده و نیستند. ضمن اینکه چون حضرت ولیعهد خلیفه محسوب می‌شدند، در ارائۀ گزار‌ش‌های این مجالس تقیّه‌ای در کنار نبود و به‌ناچار منتشر می‌گشت و مردم با شنیدن این اخبار روز‌به‌روز محبّت و ارادت قلبی بیشتری به اهل‌بیت علیهم‌السلام پیدا می‌کردند. ▪️برکت سوم: مطرح کردن رسمی مسأله امامت از آنجایی که مأمون اظهار تشیع داشت و مذمّت خلفای غاصب می‌کرد، امام رضا علیه‌السلام توانستند احادیث بسیار ارزشمندی دربارۀ ولایت و امامت را در فضاهای عمومی مطرح نمایند. مانند حدیث «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي» یا حدیث مشهور «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» که نقل است هزار نفر آن را نوشتند. ▪️چهارمین برکت‌: در امان ماندن جان سادات قبول ولایتعهدی از سوی امام رضا علیه‌السلام به شکل غیرعمدی و غیر مدیریت شده سبب شد تا در زمان حیات ایشان، آن عده از ساداتی که متهم به قیام بوده و بعضاً در زندان‌ها به‌سر می‌برند، آزاد شوند حتی برخی از آن به مسندهای حکومتی در برخی مناطق منسوب شدند که‌ این امر خود سبب تبلیغ تشیع و گرایش بیشتر مردم به اهل‌بیت علیهم‌السلام گردید. ▪️پنجمین برکت: ایجاد پایگاه‌های اجتماعی قوی برای حضرت در ایران یکی از نکات مهم هجرت امام رضا علیه‌السلام به مرو، مسألۀ تمدن سازی است. «تمدن» مجموعه‌ای از ساختارها و سیستم‌های پایدار است که نیازهای اصلی زندگی فردی و جمعی را تأمین می‌نماید. اگر چه هر زندگی شهری همراه با سیستم‌ها و ساختارهایی است، ولی گاهی یک ساختار به‌دلیل متناسب‌نبودن و ناهماهنگی، پایداری ندارد و دوام نمی‌آورد. «تمدن اسلامی» یعنی تمدنی که نرم افزار آن بر اساس نظر اسلام به دست آمده باشد؛ یعنی بر مبانی دین استوار شده و در راستای اهداف دین تلاش می‌نماید و از راهکارهای توصیه شده در اسلام برای رسیدن به اهداف استفاده نماید. تحقق تمدن اسلامی به‌معنای حقیقی منحصر به عصر حضرت صاحب‌الامر علیه‌السلام است که به‌واسطۀ آن دولت کریمه، دست دشمنان کوتاه شده و فساد از سر مسلمانان دور می‌شود. البته این‌ به‌معنای بیکار نشستن ما نیست بلکه هرمسلمانی وظیفه دارد تا برای افزایش سطح معرفت، عقلانیت، درایت و معنویت مردم برای تشکیل چنین جامعه‌ای تلاش کند. ائمه علیهم‌السلام در طول تاریخ پایه‌های این تمدن را چیده‌اند. مرحله اول این تمدن با مسأله بعثت شکل گرفت و سپس امیرالمؤمنین علیه‌السلام مقدمات تشکیل تمدن توحیدی را چیدند که در اثر دسیسۀ دشمنان پرچم به‌زمین افتاد تا حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام پرچم اسلام را در برابر پرچم بنی‌امیه عَلَم فرمودند و تا امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام محتوای این تفکر را با تبیین احکام شرعی و فقه شیعی در برابر فقه اهل سنت، گسترش دادند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔗 سلسله گفتارهای «هجرت تمدن ساز رضوی» 🎤برگرفته از سخنان حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔸موضوع: بررسی آثار و پیامد‌های هجرت مبارک امام رضا علیه‌السّلام از مدینه به توس 🔻گفتار پنجم: دو کار عمدۀ امام رضا در تحقق تمدن اسلامی 1. جهانی کردن گفتمان تشیّع امام رضا علیه‌السلام گفتمان شیعی را که منحصر در چند تن از خواص و با تقیّه بود، علنی فرمودند به‌طوری که در دربار مأمون، در مباحث کاملاً رسمی و در ملأ عام مسأله امامت را مطرح کرده و آن را تثبیت می‌نمودند. 2. پایه‌ریزی تمدن اسلامی تقدیر الهی بر این بود که پایۀ شکل گیری تمدن در مکانی ریخته شود، که امکان ایجاد چنین تمدنی در آنجا ممکن است. قطعاً ایجاد تمدن شیعی در مدینه به‌دلیل وجود جریان‌های رقیب مقدور نبود. زیرا تفکر خلفای اول و دوم، مدینه و تفکر بنی‌امیه، شامات را به‌شدت فرا گرفته بود. لذا بهترین منطقه برای رواج این تفکر در جهان اسلام، مناطق شرقی بود که اولاً گرایش اهل‌بیتی داشتند ثانیاً تفکر اموی و عثمانی در آنجا رواج نداشت. علاوه بر این بستر مناسب، امام رضا علیه‌السلام با ورود خود به این منطقه، نشانه‌ها و مراکزی را برای تجمع مردم ایجاد نمودند. شیعیان بر گرد‌هم آمدن نه روحیۀ نیاز به‌امور مالی داشتند نه عامل سیاسی می‌توانست آنها را گرد هم آورد، لذا امام رضا علیه‌السلام همان عامل معنوی بودند که توانستند با اقدامات خود کانو‌ن‌های اجتماعی شیعیان را به‌وجود آوردند. حضرت پس از آمدن به خراسان جدای از آن مجالس رسمی و علنی، به‌تدریس عقائد حقه پرداختند به‌نحوی که سبب شکایت بنی‌العباس از ایشان نزد مأمون شد. از طرف دیگر مزار مقدس حضرت پس از شهادت، تبدیل به کانون تجمع شیعیان گردید. گرد‌هم آمدن شیعیان براساس یک تفکر بود و آن تفکر یک عامل درونی می طلبید که عامل معنوی وجود قبر مقدس حضرت رضا علیه‌السلام در مشهد عامل آن تجمع و آهسته آهسته سبب تشکیل یک جامعۀ کوچک شیعی گردید. حتی اهل‌سنت نیز در اطراف مزار حضرت جمع شدند. «ابن حقان» از بزرگان اهل سنت صاحب «کتاب الثقات» در کتاب رجال خود می‌نویسد: من در نزدیکی قبر علی‌بن‌موسی‌الرضا زندگی می‌کردم، هرگاه برایم مشکلی به‌وجود می‌آمد، به برکت زیارت آن حضرت حاجتم برآورده می‌شد و این مسأله بارها و بارها مکرراً اتفاق افتاد. البته کار به اینجا ختم نشد. به برکت هجرت امام رضا علیه‌السلام به خراسان، مجموعه‌ای از امام‌زادگان به‌قصد پیوستن به امام عازم ایران شدند. تقدیر الهی بر این بود تا هر کدام از این بزرگواران در طول مسیر به‌دست ظالمان در شهری شهید شوند، یا با ساکن شدن در منطقه‌ای از دنیا بروند و بعدها مزار مقدس ایشان پایگاه تشکل شیعیان در درون جامعه شود که نمونۀ بارز آن مزار مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در قم است. با اینکه از پیش‌تر برخی از شیعیان اشعری در قم ساکن بودند،‌ اما پس از حضور بانو در قم و رحلت‌شان، احادیث کوفه به قم منتقل شد و قم مرکز بزرگان و محدثین شیعی گردید. حتی مکان‌هائی که حضرت رضا علیه‌السلام در طول مسیر آنجا اقامت کوتاهی داشتند، تبدیل به مسجد یا قدمگاه بنام امام‌رضا علیه‌السلام شد و شیعیان در آن مکان‌ها مستقر شدند تا آثار تاریخی آن امام همام را حفظ نمایند. در طول تاریخ از همین مراکز قبور امام‌زادگان و ابنیۀ یادبود حضرت، تشکل‌های شیعی رشد کرده و تشکیل حکومت دادند. این موضوع اهمیت تعظیم «شعائر الله» یا همان علامات الهی را می‌رساند. نمادهای مذهبی و مکتبی دو خصوصیت دارند: 1. یادآورند 2. عامل همبستگی‌اند. اینکه دشمنان اسلام به‌بهانه‌های مختلف مزار امام‌زادگان عظیم‌الشأن را در اذهان عمومی تخریب می‌کنند و بعضاً می‌گویند: «دولت ایران گنبد و بارگاه می‌سازد تا پول به‌دست آورده و مردم را سرگرم کند»، ریشه در تحقیقات غربیها دارد زیرا آنها به‌روشنی دریافتند که اماکن مقدسه عامل همبستگی در نظام مردم‌سالار است. ضمن اینکه انسان در برقراری ارتباط با مزارات مطهر امام‌زادگان، به‌وجود مقدس رسول‌خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و خداوند متعال منتقل می‌شوند. اقّل فایده طلاکاری گنبد این مزارات مقدس، این است که نفوس افراد با عرض ادب و سلام به محضر آن بزرگواران، رشد کرده و به طرف خدا حرکت می‌کند. بنابراین تظیم شعائر الله، محور اتحاد و همبستگی امت اسلام است که این مهم با هجرت حضرت رضا علیه‌السلام به ایران تاحدودی زیادی تحقق یافت. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔗 سلسله گفتارهای «هجرت تمدن ساز رضوی» 🎤برگرفته از سخنان حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔸موضوع: بررسی آثار و پیامد‌های هجرت مبارک امام رضا علیه‌السّلام از مدینه به توس 🔻گفتار ششم: بخش پایانی فعالیت‌های امام رضا علیه‌السلام در زمان تصدی سمت ولایتعهدی 1. فعالیت‌ها در ارتباطات شخصی با عموم مردم حضرت رضا علیه‌السلام در دوران اقامت در مرو از امکانات حکومتی مرسوم استفاده نمی‌کردند که همراه با حشم و خدم یا محافظ در اماکن عمومی حاضر شوند. لذا به‌طور ناشناس و به‌شکل نامشخص در اماکن عمومی مثل بازار و حمام حاضر می‌شدند. از طرف دیگر سیرۀ ائمه اطهار علیهم‌السلام در برخورد با مستضعفین فکری اهل‌سنت نیز بسیار قابل توجه است. برخلاف تفکر برخی شیعیان که هرنوع مراوده و گفتگو با اهل تسنن را جائز نمی‌دانند، هیچ‌گاه به آنان جواب ردّ نمی‌دادند. امام رضا علیه‌السلام در برخوردهای مختلف خود نشان دادند که اگر کسی معاند نبود، داخل در ادلۀ شرعی انفاق و ایثار و احترام مسلمان قرار دارد و به همان مقداری که آن شخص در وجدان خود نسبت به خدا و اولیای خدا اطاعت و تسلیم دارد، مورد احترام است. این نوع تعامل و سیرۀ حضرت واقعیت شیعه را به شکل حقیقی معرفی می‌کند که اساس تشیع یک مجموعه مسائل فطری اعم از انفاق و ایثار و احترام به‌همنوع و دیگر موارد فطری است که براساس کرامت انسانی و کرامت ایمانی با هر شخص ارتباط برقرار می‌کردند حتی اگر آن شخص ناسزا می‌گفت. 2. فعالیت‌ در ارتباطات اجتماعی و عمومی یکی از مجموعه ارتباطات حضرت در مرو، تشکیل حلقات معرفتی بود که در آن جلسات عقائد و کلام و مباحث علمی را برای مردم بیان می‌فرمودند. همین جلسات سبب شد تا مأمون با اینکه در ظاهر نسبت به حضرت ادب را رعایت می‌کرد، با تندی و پرخاش امام‌رضا علیه‌السلام را مورد خطاب قرار داد. 3. فعالیت‌های عمومی در دربار مأمون از دیگر فعالیت‌های‌ حضرت مجالس مشترکی بود که مأمون با همراهی امام هفته‌ای دوبار برگزار می‌کرد. در این مجالس مأمون حضرت را در کنار خود می‌نشاند و افراد اگر سوال یا شکایت یا قضاوتی داشتند، می‌پرسیدند. امام رضا علیه‌السلام نیز از باب اینکه از آثار سوء همنشینی با شخص ظالم در امان بمانند، برای احیای حق مظلومین و احقاق حق در این مجالس تلاش فراوان می‌کردند. این جلسات دوشنبه و پنج‌شنبه علاوه بر اینکه سبب رسیدن معارف به دست مردم می‌شد، عزت امام رضا علیه‌السلام را در جامعه به شدت افزایش داد. هرچند که در بین این اتفاقات چند مورد برای مأمون سنگین و تلخ بود که طبق برخی روایات عامل به‌شهادت رساندن حضرت توسط مأمون یکی از همین اتفاقات بوده است. 4. نصایح شخصی امام رضا علیه‌السلام به‌ مأمون از آنجایی که نام حکومت آن دوران،‌ «حکومت اسلامی» بود، هرچند که به‌دست غیر معصوم اداره می‌شد و اساساً با غصب تشکیل شده ‌بود اما امام در مسیر تقویت اسلام، وظیفه می‌دانستند تا آن حکومت را تقویت نمایند. در واقع آنجا سخن از مأمون نیست بلکه حکومت اسلام در برابر کفار مشرق زمین یعنی هند و مسیحیان مغرب زمین است و چون حضرت به‌ناچار در این حکومت متصدی پستی شده بودند، در پشت صحنه با تذکر و راهنمایی و مشورت‌های متعدد، از همان ظالم حمایت می‌کردند تا اسلام در مقابل کفر ضعیف نشود. از جمله این نصیحت‌ها این بود که مرکز اسلام باید مکه و مدینه یعنی محل نزول وحی باشد و استقرار حکومت مرکزی اسلام در مرو اشتباه می‌باشد. به‌همین جهت آن ملعون پس از شهادت امام رضا علیه‌السلام در اولین اقدامات، پادشاهی خود را از مرو به بغداد مقر اصلی خلفای بنی‌العباس منتقل کرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
34.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نقش تمرکز در عاشق شدن چگونه شیرینی محبّت خداوند را بچشیم؟ چگونه فرزندان خود را عاشق خدا و اهل بیت علیهم‌السّلام تربیت کنیم؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔺وقتی برایتان قبضی حاصل شد و سنگین هستید کتاب «روح مجرد» را بردارید و بخوانید! حتی اگر قبلاً خوانده‌اید این کتاب را از وسط باز کنید و بخوانید! از هر صفحه‌ای که بخوانید منوِّر قلب است هم استفاده و بهرۀ معنوی برده و متوجّه پروردگارمی‌شوید و هم دوستان خدا را یاد می‌کنید؛ همین یاد خدا و یاد دوستان خدا انسان را جلو می‌برد! ▫️حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی 🔗دریافت فایل pdf کتاب: maarefislam.com/fa/index.php?Page=definition&UID=501080 ___ خرید اینترنتی کتب حضرت علامه طهرانی رضوان الله علیه با قیمت ویژه: towhidshop.org
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
🔹درس روح مجرد ۱ (یادنامه عارف کبیر آیة الحق حاج سید هاشم حداد) 👤استاد: حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی 🗓تاریخ آغاز: پنجشنبه ۱۲ ربیع الاول، ۸ آبان ❗️تذکر: چند جلسه ابتدایی این درس تا پیش از آزمون، در کانال مدرسه صبح توحید قرار خواهد گرفت @sobhetowhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جرعه‌ای از مِی ناب: 🎥 سلسله جلسات تفسیر عرفانی قرآن کریم ▫️ قسمت پانزددهم: غائب‌ترین حاضر ... در کلام حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 پاسخ‌های استاد وکیلی به سوالات اعتقادی 🎬ببینید ⚖️ چرا مجازات ارتداد قتل است؟ 🔨 قانونهایی که تصویب میشود تا اجرا نشود!! ___ ✔️ «ساحَت اندیشه»؛ ویدئوهای کوتاه در پاسخ سوالات اساسی👇 🔎 @SahateAndishe ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔻 حضور حجةالاسلام و المسلمین استاد وکیلی در برنامه «نقش من» شبکه قرآن سیما 🔹 موضوع: نقش طلاب و حوزویان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی | تاریخ 22 آبان 1399 👈 مشاهده فیلم کامل در : https://towhid.org/1394/film ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
گفتگوی حجة الاسلام والمسلمین استاد با پایگاه خبری ـ تحلیلی قدس آنلاین موضوع: علامه طباطبایی و باور به مرجعیت قرآن در علوم انسانی لینک کامل خبر: http://qudsonline.ir/news/727722/ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 پاسخ‌های استاد وکیلی به سوالات اعتقادی 🎥 ببینید 〽️چرا کشورهای غیراسلامی از کشورهای اسلامی پیشرفته تر هستند؟ 🌐عوامل پیشرفت چیست؟ ___ ✔️ «ساحَت اندیشه»؛ ویدئوهای کوتاه در پاسخ سوالات اساسی👇 🔎 @SahateAndishe ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 پاسخ‌های استاد وکیلی به سوالات اعتقادی 🎥 ببینید 🏆ملاک برتری اسلام بر دیگران ادیان چیست؟ 🎯ره یافتگان؛ دانشمندانی که مسلمان شدند. ___ ✔️ «ساحَت اندیشه»؛ ویدئوهای کوتاه در پاسخ سوالات اساسی👇 🔎 @SahateAndishe ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
‼️ باسمه تعالی 🔹 دوست‌داران حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله مکرراً جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. 🤲 باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند. ٩۹/۹/۱۱ 💠 @mesbahyazdi_ir
نقش_طلاب_و_حوزویان_در_تحقق_بیانیه_گام_دوم_انقلاب.mp3
24.44M
🔻 گفتگوی حجةالاسلام و المسلمین استاد وکیلی در برنامه «نقش من» شبکه قرآن سیما 🔹 موضوع: نقش طلاب و حوزویان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 🔸 تأثیر علمای جامعه در تهذیب جامعه 🔸 حوزه‌های چهارگانه نبرد تمدنی و نقش اساسی حوزه در آن 🔸 بررسی عملکرد ناقص حوزه در راستای تمدن سازی 🔸 تبیین ضرررت معرفت افزایی نیروهای انقلابی 🔸 چگونگی زی طلبگی و نقش مبلغان دینی در تحقق تمدن اسلامی 🔸 معنای دقیق وحدت حوزه و دانشگاه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
هو الحی🌷 ❇️ سومین جلسه از سلسله جلسات درس توسط استاد محترم جناب حجت الاسلام والمسلمین وکیلی @sobhetowhid
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
جلسه سوم شرح کتاب روح مجرد.mp3
24.85M
🔸بسم الله الرحمن الرحیم 🎧در این صوت می‌شنویم: 🔻چگونگی آشنایی با مرحوم ✅ معنای و فرق آن با مکاشفه و خلع بدن 🔆ذوق توحید یعنی ادراک فنا و رسیدن به مقام خلوص ✅ توصیف عظمت مقام حضرت آقای حداد در کلام علامه طهرانی ✅ راه بهره بردن از برکات نفس ولیّ‌خدا ✅ معنای بودن مرحوم سیدهاشم موسوی حداد @sobhetowhid
تأثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب.mp3
35.18M
🎙 سخنران: حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 📚 موضوع: تأثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب 1. تأثیر مهارت تفکر در تصمیم‌گیری صحیح و آرامش زندگی فردی و اجتماعی 2. تأثیر علوم عقلی بر آزاداندیشی و تحمّل مخالفان 3. تأثیر حکمت متعالیه بر تعبّد کامل به شریعت 4. تأثیر حکمت بر استحکام عقائد و توان گفتگو با مکاتب مخالف 5. تأثیر حکمت در فهم عمیق دین 6. تأثیر فهم عمیق توحید و معاد و ولایت در اخلاق و سبک زندگی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
جلسه اول نشست علم دینی.mp3
47.2M
🔶موضوع: توليد علم در حوزه پژوهش‌های دينی 🎤ارائه دهنده: حجة‌الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔹 جلسه اول: گزارشی از جلد اول و دوم کتاب علم دینی تألیف استاد وکیلی ▫️تبیین معنای دین، علم و علم دینی ▫️بررسی اقوال و نظرات گوناگون پیرامون علم دینی ▫️انواع تأثیر گزاری دین در علم ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
جلسه دوم نشست علم دینی.mp3
42.68M
🔶موضوع: توليد علم در حوزه پژوهش‌های دينی 🎤ارائه دهنده: حجة‌الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔹 جلسه دوم: گزارشی از جلد سوم کتاب علم دینی تألیف استاد وکیلی ▫️ارکان فقه جامع ▫️رویکرد تربیتی در فقه ▫️ضرورت موضوع شناسی برای فقیه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
جلسه سوم نشست علم دینی.mp3
44.48M
🔶موضوع: توليد علم در حوزه پژوهش‌های دينی 🎤ارائه دهنده: حجة‌الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔹 جلسه سوم: گزارشی از جلد چهارم کتاب علم دینی تألیف استاد وکیلی ▫️مراحل تولید الگوی دینی ▫️جایگاه شبکۀ مسائل و کلید واژه ▫️نحوۀ طراحی برنامۀ راهبردی و راهکاری ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
🌹هوالعلیم 🔹در این درسگفتار، یک دوره مبانی و مسائل بر اساس آثار فیلسوفان بزرگ جهان اسلام توسط حضرت استاد حجة الاسلام و المسلمین وکیلی در حال تدریس می باشد. 🔹علاوه بر آثار مرحوم رضوان الله تعالی علیه و خصوصا جلد هشتم اسفار اربعه، سه اثر: علم النفس فلسفی(استاد فیاضی)، درآمدی به نظام حکمت صدرایی جلد ۳(استاد عبدالرسول عبودیت) و (استاد امینی نژاد) از منابع اصلی این درس می‌باشند ❗️مخاطبین این دوره تنها دانش پژوهانی هستنئد که لااقل کتاب «نهایة الحکمه» یا کتابی معادل آن را درس گرفته باشند و عزیزانی که تا کنون هیچ تحصیل فلسفی نداشته اند، استفاده لازم از این دوره را نخواهد برد. ثبت نام: 🌐https://b2n.ir/477302 اطلاعات بیشتر: 🆔 @Towhid_yar
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
جلسه چهارم شرح کتاب روح مجرد.mp3
25.91M
🔸بسم الله الرحمن الرحیم 🎧 آنچه در این صوت می‌شنویم: ✅ویژگی‌های خاص علامۀ طهرانی در نوشتن یادنامۀ : ۱. لزوم شروع انجام کارها با کمک گرفتن از خداوند و صلوات بر ائمه اطهار علیهم‌السّلام ۲. آغاز کارها با استمداد از مقام ولایت و گرفتن حرز ۳. ارائۀ سبک زندگی الهی در قالب حکایات اولیای خدا ۴. بیان ظرافتهای در قالب حکایات و ... 🔆لزوم تسلیم بودن در برابر اولیای الهی و رعایت کامل احترام به استاد سلوکی ✅ ضرروت کتمان سِرّ و معرفی نکردن استاد سلوکی خود به دیگران ✅ سیرۀ عبادی مرحوم حضرت آقای حداد در ماه مبارک 🔅از کجا بدانیم حال ما نسبت به توحید چگونه است؟میزان اشک ریختن انسان به چه عواملی بستگی دارد؟ @sobhetowhid
40.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جرعه‌ای از مِی ناب: 🎥 سلسله جلسات تفسیر عرفانی قرآن کریم ♾ قسمت شانزدهم: بینهایت... در کلام حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
🌹 هوالنور روح مجرد بارگذاری شد 🎧در این جلسه می شنویم: ✅ آیا می‌توان در سیر و سلوک همزمان دو استاد داشت؟ ✅ علت تلمّذ علامه طهرانی در محضر دو ✅ بررسی مقام عرفانی مرحوم آیة الله انصاری و مرحوم ✅ تأثیر حضور چند سالۀ حضرت علامه در نزد آیة الله انصاری همدانی ✅ منشأ اختلاف در بین شاگردان مرحوم انصاری چه بود؟ 🔆 چرا یکی از الزامات سلوک داشتن استاد است؟ ✅ آیا همه شاگردان مرحوم ، شاگردان سلوکی ایشان بودند؟ ✅ الزامات نحوه رفتار سالک با مخالفین عرفان و توحید 🔻جهت دریافت این صوت به نشانی زیر مراجعه فرمایید: 🌐https://sobhetowhid.ir/course/روح-مجرد/ 🆔 @sobhetowhid
🏴 رحلت آیةالله محمدتقی مصباح یزدی؛ فقیه، فیلسوف و متفکر ارزشمند دورانِ ما تسلیت و تعزیت باد رهبر معظم انقلاب اسلامی: بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را می‌شناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظر در مسائل سیاسی اسلام ارادت قلبی دارم. اگر خداوند متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت هایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر خلأ آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🌸 مراسم هفتگی هیئت حضرت زهرا سلام الله علیها 🎙با سخنرانی استاد معظم حجة‌الاسلام والمسلمین وکیلی 💎 موضوع: اخلاق توحیدی 🔴 با نکوداشت یاد و خاطره دانشمند فرزانه حضرت آیت الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی و سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی رحمة الله علیهما 🕰 یکشنبه‌ها ساعت ۱۸ 🔺 مکان: خیابان دانشگاه، بین دانشگاه ۱۴ و ۱۶، مسجد و مکتب امام صادق علیه‌السّلام 🆔 @heyatehazratezahraa 🆔 @imamsadegh_mosque
جلسه 49 اخلاق توحیدی . استاد وکیلی.mp3
27.48M
🎵 (49) موضوع: مواسات چیستی و چگونگی (جلسه اول) 🔶حجة الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی 🔘 زمان:‌ 1399/10/14 - 19 جمادی الثانیه 1442 📌مکان:‌ مسجد و مکتب امام صادق علیه‌السّلام 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
هدایت شده از مدرسه صبح توحید
🌹 هوالنور روح مجرد بارگذاری شد 🎧در این جلسه می شنویم: ✅پاسخ به شبهات پنج‌گانۀ عدم ضرورت نیاز به استاد سلوکی ✅شبهۀ اول: با وجود امام زمان ارواحنا فداه چه نیازی است به شخصی که مادون مقام عصمت مطلقه است، مراجعه کنیم؟ سوالات مرتبط با این شبهه : ✅آیا با وجود حیات جسمانی و ظاهری امام عصر علیه‌السّلام سالکین از دستگیری روحی و معنوی استاد سلوکی، بی‌نیاز می‌شوند؟ ✅چرا در مسیر سیر و سلوک به مراجع تقلید مراجعه نکنیم؟ مباحث محتوایی این صوت: ✅تشریح جایگاه استاد در انتقال انوار ائمه علیهم‌السّلام به نفوس مؤمنین ✅علت انس گرفتن نفوس با مظاهر مختلف خداوند ✅نبود هیچ‌گونه دوئیتی بین مُخلصین و حضرات معصومین در مقام طهارت ✅تأثیر رابطۀ قلبی شاگرد با استاد در بهره‌مندی از نفحات قلب امام علیه‌السّلام ✅شدت ضعف حوزه‌های علمیه در تبیین مباحث اخلاقی 🔻جهت دریافت این صوت به نشانی زیر مراجعه فرمایید: 🌐https://sobhetowhid.ir/course/روح-مجرد/ 🆔 @sobhetowhid