eitaa logo
اطلاع‌رسانی و نشر آثار استاد وکیلی
4.4هزار دنبال‌کننده
358 عکس
267 ویدیو
28 فایل
💡 فلسفه | اصول | فقه | علم دینی 💠 استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان‌‌ ‌📣 اطلاع‌رسانی | بیانات | نشر آثار | خاطرات سایت 👇 🌐 www.mhva.ir 👤ارتباط با ادمین: @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
31.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جرعه‌ای از مِی ناب: 🎥 سلسله جلسات تفسیر عرفانی قرآن کریم ▫️ قسمت چهاردهم: گمشدگان... در کلام حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
هدایت شده از استاد وکیلی
12.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ببینید | موشن‌گرافیک 🔹 از اختراع در مدرسه‌ی آلمانی‌ها تا تألیف ۹۰جلد (۳۰هزارصفحه) علوم و معارف اسلام 🔸با استادِ سلوکی آیت‌الله شهید آشنا شوید 🔹 رهبر معظم انقلاب: علامه طهرانی از جمله فرزانگان بودند که مراتب برجسته را با درجات والای و تواماً دارا بودند ◾️نهم صَفر؛سالگرد رحلت مرحوم علّامه آیت‌الله حاج سیدمحمّدحسین حسینی طهرانی ☑️ @ostad_vakili
هدایت شده از استاد وکیلی
هوالحیّ به مناسب ۹ صفر الخیر، سالگرد ارتحال عارف و فقیه عظیم الشأن مرحوم علامه آیة الله حسینی طهرانی، مدرسه صبح توحید برگزار می کند: ▫️نظام اندیشه مرحوم علامه طهرانی(کوتاه مدت) حجة الاسلام و المسلمین واسطی ▫️نور ملکوت قرآن ۱ حجة الاسلام و المسلمین نخاولی ▫️روح مجرد حجة الاسلام و المسلمین وکیلی ▫️عقاید عرفانی(توحید در آینه عرفان) حجة الاسلام و المسلمین تولائی 🔹 مدرسه علامه طهرانی 👈اطلاعات بیشتر و مهلت ثبت نام: towhid.org/1382/text/ ___ لینک کانال مدرسه صبح توحید(در ایتا و تلگرام): @sobhetowhid
6.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رفتن راه خدا بدون سختی، ممکن نیست. 🔹 باید از خداوند خواست تا به ما تحمل سختی‌ها را بدهد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
seghte janin.mp3
24.25M
🎙سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔻موضوع: فلسفه و حکم سقط جنین و ابعاد فردی و اجتماعی آن 🔸تأثیر سقط جنین در مسیر تکامل والدین 🔹نحوۀ مسدود شدن مسیر حرکت پدر و مادر به سوی خداوند با سقط جنین ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔗 سلسله مباحث با بیان راه‌های متصف شدن به اخلاق الهی 🎙 در کلام حجةالاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔍 اصول کاربردی «مراقبه» ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
anvae 3ghanei ebadat.mp3
14.22M
🎙سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔹موضوع: انواع سه گانۀ عبادت و شرح عبادت حبّی 🔸کدام عبادت است که انسان را به مقصد نهایی‌اش نزدیک می‌کند؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 پاسخ‌های استاد وکیلی به سوالات اعتقادی 🎥 چرا امام حسین علیه‌السّلام مثل امام حسن علیه‌السّلام صلح نکردند؟ ___ ✔️ «ساحَت اندیشه»؛ ویدئوهای کوتاه در پاسخ سوالات اساسی👇 🔎 @SahateAndishe ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
12.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔗 سلسله مباحث با بیان راه‌های متصف شدن به اخلاق الهی 🎙 در کلام حجةالاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔍 شاخصه‌های مشاور ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن‌وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔗 سلسله گفتارهای «هجرت تمدن ساز رضوی» 🎤برگرفته از سخنان حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔸موضوع: بررسی آثار و پیامد‌های هجرت مبارک امام رضا علیه‌السّلام از مدینه به توس 🔻گفتار اول: قبل از بررسی عوامل این هجرت و برکات آن ذکر مقدمه‌ای دربارۀ نحوۀ مراجعه به سیره و الگو گرفتن ما از افعال و رفتار ائمه علیهم‌السّلام ضروری است. امام علیه‌السّلام امام تمام خلائق و انسان‌ها در تمام اعصار است و با تمام نفوس انسانی با تمام خصوصیات روحی و شاکله‌های وجودی مرتبط می باشد. لذا فعلی که از امام سر می‌زند، ناظر به‌تمام این حقائق است و تنها به معاملات ظاهری که در حیطۀ ادراک ما درمی‌آید، بسنده نیست. بنابراین تحلیل افعال و رفتار اولیای الهی که واقف بر اسرار عالم و ملکوت‌اند، در فهم ما نمی‌گنجد، لذا اینکه بگوییم: امام علیه‌السّلام به‌جهت شرایط و اقتضائات زمان اینگونه رفتار کردند، برداشت صحیحی نمی‌باشد زیرا ائمه علیهم‌السّلام و اولیای الهی در هنگام انجام امری، برای تصمیم‌گیری مانند ما حساب و کتاب نمی‌کنند بلکه به قلب خود مراجعه می‌کنند تا آنچه از جانب خداوند بر قلب مبارک‌شان اشراب شده، را انجام دهند. پس ملاک و شاخصۀ کلی در تحلیل سیره و رفتار امام معصوم علیه‌السّلام این است که نباید آنها را با افراد عادی و شخصیت‌های سیاسی سنجید. ضمن اینکه از نفس امام جز خیر نمی‌جوشد و حقّ دائماً به‌دنبال فعل امام در حرکت است. چون حق از وجود امام علیه‌السّلام می‌جوشد ایشان که اتصال دائمی به منبع نور الهی دارند، با مراجعه به قلب خود آنچه که قلب‌شان به آن تمایل دارد را انجام می‌دهند. لذا برای تحلیل سیرۀ ائمه علیهم‌السّلام باید رفتار ظاهری ایشان را در کنار اقوال و بیانات و سنن آنها قرار داد و با تضرّع و توکل به درگاه الهی از خداوند درخواست کرد تا برخی از اسرار رفتار امام علیه‌السّلام بر ما تاحدودی روشن گردد. با ذکر این مقدمه باید گفت: در این نوشتار قطعاً تمام ابعاد و زوایای هجرت و سفر امام رضا علیه‌السّلام به‌دست نمی‌آید اما از چهار دریچه می‌توان به آن نگاه کرد: 1. شرایط قبل از هجرت حضرت و پیشینۀ سفر ایشان که چه اتفاقاتی منجر به چنین هجرتی شد؟ 2. انگیزۀ مأمون به‌عنوان عامل اصلی این هجرت، چه بود و چرا حضرت را وادار به این سفر کرد؟ 3. امام رضا علیه‌السّلام از این سفر چه اهدافی داشتند و به چه جهت در برابر این مسأله مقاومت به‌خرج ندادند؟ 4. ثمرات و برکات این سفر چه بود و درس‌هایی که باید شیعیان از این هجرت بگیرند، چیست؟ بخش اول: امام رضا علیه‌السّلام حدود 35 سال از عمر شریف خود را در دوران حیات امام کاظم علیه‌السّلام سپری کردند که همزمان با خلافت چهار خلیفۀ عباسی یعنی منصور، ‌هادی، مهدی و هارون‌الرشید بود. از سال 183 تا 203 هجری قمری دوران امامت حضرت رضا علیه‌السّلام است. ده سال از این مدت در دوران خفقان هارون‌الرشید گذشت تا اینکه وی برای سرکوب مخالفان و به‌دست گرفتن امور از بغداد مقرّ خلافت خود به ایران آمد و در نواحی توس به‌جهنم واصل شد. از همین رو حضرت رضا علیه‌السّلام در چند سال اول امامت به‌شدت تحت نظر جاسوسان هارون بودند اما در سال‌های پایانی عمر هارون و در زمان درگیری بین امین و مأمون فرزندان او، حضرت مقداری آزادی بیشتری یافتند. امین از مادری بنام زبیده زنی بسیار پُر‌آوازه، اهل ریاست و دارای نفوذ در دربار بود و هارون از همین جهت امین را جانشین خود معرفی کرد در حالی‌که می‌دانست وی کم‌استعداد و بسیار خوش‌گذران و اهل میگساری است. اما عبدالله مأمون با اینکه مادرش کنیز و فاقد وجاهت اجتماعی آن دوران بود، بسیار سیاستمدار، زیرک، جدی و پُرکار بود و بذله‌گوئی و اتلاف وقت پرهیز می‌کرد. از همین رو هارون می‌گفت: آن کسی که لایق سیاست است، مأمون است، ولی بخاطر بن‌العباس و نفوذ زبیده در دربار، مجبورم امین را به‌جای مأمون قرار دهم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
با این توضیح اگر «تشیع» همین اعتقاد ظاهری باشد، مأمون شیعه است، اما شیعۀ ناصبی که دشمن امام خود می‌باشد! اما اگر بدانیم که تشیع علاوه بر اعتقاد، یک پذیرش و تسلیم قلبی است، مسلماً مأمون از اکبر کفّار و دشمن امام است و ناصبی‌ها از بدترین فِرَق کفار هستند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
🔗 سلسله گفتارهای «هجرت تمدن ساز رضوی» 🎤برگرفته از سخنان حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 🔸موضوع: بررسی آثار و پیامد‌های هجرت مبارک امام رضا علیه‌السّلام از مدینه به توس 🔻گفتار دوم: در مجموع خصوصیات و وضعیت فکری، اعتقادی، سیاسی و اقتصادی در جهان اسلام دورۀ قبل از هجرت امام رضا علیه‌السّلام را می‌توان این‌‌چنین برشمرد: 1. رواج مکاتب انحرافی فکری و اعتقادی در اثر ارتباط جهان اسلام با مذاهب شرقی و غربی که تبدیل به یک بلای همه‌گیر شده بود. 2. گستردگی انحرافات اقتصادی و مالی بنی‌العباس و حیف و میل گستردۀ بیت‌المال در حالی‌که عموم مسلمین در فقر و مشکلات شدید مالی به‌سر می‌بردند. 3. اختلافات شدید بین بنی‌العباس در کسب مناصب حکومتی که در نهایت با دخالت‌های وزیر دربار، منجر به درگیری بین محمدامین و عبدالله مأمون گردید و این زد و خورد بین سپاه بغداد و خراسان تا قتل امین به دست برادرش قریب دو سال به‌طول انجامید. 4. فتنۀ درونی با شعله‌ور شدن کینۀ عربی عجمی در بین بنی‌العباس. زیرا مأمون در قتل برادر خود از عجم‌های خراسان استفاده کرد و سپس پایتخت را از بغداد به مرو منتقل نمود تا امور دربار به‌دست عجم‌ها بگردد. 5. تمایل شدید خراسانی به اهل‌بیت علیهم‌السّلام. به‌گواه تاریخ مردم سرزمین خراسان آن دوران که بسیار گسترده بود، علاقۀ شدیدی به سادات و امام‌زادگان داشتند با اینکه برخی از این بزرگان سادات، تسلیم امام زمان خود نبودند. از آنجایی که عموم سادات از شجاعان روزگار و اهل سخا و جود و بخشش و جزء عبادت‌کنندگان و پرهیزکاران بودند، مردم نمی‌توانستند بین آنها و ائمه علیهم‌السّلام تفکیک قائل شوند. این نگاه معرفتی که امروزه ما نسبت به ائمه علیهم‌السّلام داریم و می‌دانیم که امامت یک حقیقت ملکوتی است و قلب امام متصل به عالم ملکوت می‌باشد و باطن امام تمام نظام هستی را می‌گرداند، در آن دوره بسیار کم در میان مردم چنین دیدگاهی وجود داشته است تا اینکه آهسته‌آهسته از زمان امام رضا‌ علیه‌السّلام به‌بعد بخصوص در دوران امام هادی علیه‌السّلام، ائمه علیهم‌السّلام موفق شدند تا جایگاه امام را به‌طور کامل برای مردم بیان نمایند. لذا مردم گاهی به‌جهت وراثت، نورانیّت، اعمال حسنه و تقوای برخی از سادات نمی‌توانستند آنها را با ائمه علیهم‌السّلام تفکیک نمایند. 6. مسأله آخر در قبل از جریان ولایت‌عهدی مأمون، جایگاه ویژۀ شخصیت امام‌رضا علیه‌السّلام بود. ائمه علیهم‌السّلام به‌واسطۀ بصیرت باطنی و نور ملکوتی خود همیشه در تمام زمینه‌ها پسندیده عمل می‌کردند برخلاف برخی از سادات که با قیام‌های نسنجیدۀ خود و عدم اطاعت از امام دچار خسران شدند. به‌هرصورت اقبال عمومی مردم نسبت به حضرت رضا علیه‌السّلام به‌مراتب بیشتر از دیگر سادات بود، به‌نحوی که یکی از دلائل ملقّب شدن حضرت به «رضا» همین رضایت همگان از ایشان می‌باشد مگر عدۀ قلیلی که در تاریخ با اسم «واقفیه» خوانده می‌شوند. ▪️علت اصرار مأمون به خلافت امام رضا علیه‌السّلام مأمون در چنین شرایطی برای رسیدن به اهداف شخص خود، امام علیه‌السّلام را از مدینه به مرو فرا خواند. البته مأمون در ابتدا دعوت به ولایتعهدی نکرد بلکه دو ماه تمام مصرّ بود که خود را از خلافت عزل و امام علیه‌السّلام را به‌عنوان خلیفۀ مسلمین نصب کند، اما حضرت می‌فرمودند: «لایکون ذلک ابدا» به‌هیچ وجه چنین کاری شدنی نیست. اما چرا امام رضا علیه‌السّلام خلافت پیشنهادی مأمون را نپذیرفتند با اینکه می‌توانستند با این کار در کنار مرجعیّت علمی و ولایت باطنی، مرجعیّت سیاسی نیز داشته باشند؟ پاسخ مسأله این است که ولایت و خلافت ظاهری ابزاری برای حرکت دادن مردم به‌سوی خداست و یک تکلیف و واجب مستقل محسوب نمی‌شود. اما در منصب ریاست و رهبری ظاهری قرار می‌گیرد تا مردم را به‌طریق حق، هدایت کند. قطعاً چنین رهبری و خلافتی مدنظر مأمون نبود و حضرت در ورای این پیشنهاد تنها اسم و رسم منصب را می‌دیدند و می‌دانستند که پذیرش آن در صورت نبودن ابزار کافی برای اجرای حق، بیشتر به حقانیّت ضربه زده و موجب بدنام شدن اهل حق می‌شود. مُراد و مقصود مأمون این بود که حضرت در همان فضایی که وی آماده کرده بود با کادر پیشنهادی او و مشورت‌های مداوم شخص مأمون، رهبری جامعۀ مسلمین را برعهده بگیرند! چیزی که مسلماً‌ شدنی نبود و قبول کردن آن از سوی امام، تأیید حکومت مأمون بود. پس از آن امام رضا علیه‌السّلام پیشنهاد خلافت را نپذیرفتند، مأمون با تهدید کردن حضرت به قتل، ولایتعهدی را به ایشان تحمیل کرد. مأمون شخص دانشمند و اهل علمی بوده که در مناظرات مختلف، با استدلال‌های قرآنی و روایی اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام و اثبات انحراف خلفا را می‌کرده و حتی از فتاوای خلاف تشیع، تبرّی می‌کرد.