🔶 پناه به فضای مجازی برای فرار از خویشتن
ميگنا- شاید مهمترین مسئله نوجوانی و جوانی كسب هویت است. #اریکسون اولین کسی بود که هویت را به عنوان دستاورد مهم رشد شخصیت در نوجوانی و گامی مهم به سوی تبدیل شدن به فردی ثمربخش و خشنود مطرح کرد. اما در جوامع امروزی با ظهور و گسترش فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی فرد با مراجع مختلف و متنوعی برخورد دارد که هرکدام #ارزش ها و #سبک زندگی ویژهای را رواج میدهند. از جهتی دیگر تمام مرزهای هویتی افراد دچار نفوذ شدهاند بطور مثال #خانواده اقتدار و مرجعیت خود را در دنیای امروزی از دست داده است.
از طرفی گسترش فضای مجازی در میان جوانان و نوجوانان عاملی بر چندپارگی و انشقاق هویت در آنها شده است. از این رو آنچه به چشم میخورد فرآیند عدم انتقال هویت از نسلی به نسل دیگر است چرا که در دنیای کنونی و حضور پر رنگ فضای مجازی در میان جوانان و از طرفی عام شدن بسیاری از امور در اثر ارتباط افراد و عام شدن فرهنگهای متقاوت در میان جوامع بشری عاملی بر چندپارگی فرهنکی و ایجاد بحرانهای هویتی در میان جوانان و نوجوانان شده است.
سده بیست و یکم فارغ از الکترونیکی کردن رابطه انسانها زمینهای را برای شکل گیری جهانی مجازی فراهم کرده است که افراد و جوامع را در قالبهای تازه و هویتهای تازه قرار داده است ار جهاتی باعث شده است تا نگرش افراد نسبت به خود، دیگران و جهان تغییر کند. پس باید گفت این هویت است که بیش از هرچیزی دست خوش تغییرات اجتماعی و تکنولوژی شده است.
⚪ هویت چیست؟
هویت پاسخ به این سوال است « من کیستم؟ » داده میشود. اما این کیستی در نگاه اول بسیار ساده به نظر میرسد اما اینگونه نیست چرا که هویت چند لایه و پیچیده است. هویت در دنیای واقعی متشکل از موجودات زنده و اشياء عبارت است از اطلاعات منحصر به فرد يک موجود.اما در دنیای مجازی که موازی با دنیای واقعی در حال جریان است هویت بسیار متقاوت است چرا که فضای مجازی، مجموعهی به هم پيوستگیهای افراد بشر از طريق رايانهها و ارتباطات مخابراتی صرف نظر از جغرافيای فيزيکی است.پس هریک از افراد میتواند خود را خلاف آنچه که هست معرفی کند.
⚪ فضای مجازی راهی برای فرار از خود واقعی
در زندگی واقعی چند درصد افراد خودشان هستند. در محیط کار ممکن است افرادی ببینید که با مردان و زنان به لطافت رفتار کیکنند اما زمانی که به زندگی خصوصیآنان وارد میشویم خلاف واقع مشاهده میشود. افراد دو چهره دارند یعنی هر جا که پنهان هستند چیز دیگری هستند و هر جا که آشکار هستند و مورد انتقاد قرار میگیرند چهرهی دیگری از خود نشان میدهند. با این پیش درآمد باید گفت در فضای مجازی به افراد آزادی عمل بیشتری تعلق گرفته و از عکس تا نام و #هویت خود را میتوانند پنهان کنند. در واقع افراد در این فضا آن چیزی که هستند، نیستند و آن چه دوست دارند، باشند هستند......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49720/preview/
🔶 نقش عشق بر سلامت روان💞
ميگنا- یک روانشناس بالینی روز شنبه در مورد تاثیر عشق بر #سلامت_روان افراد جامعه گفت: براساس علم روانشناسی ابراز عشق، #علاقه و محبت به دیگران موجب ترشح هورمون سروتونین، تستوسترون و افزایش شادی و نشاط در آدمی می شود.
نرگس نوروزی افزود: ابراز احساس عشق و محبت همچنین وسواس های فکری را کاهش و سلامت روان را ارتقاء می بخشد؛ آستانه درد را تقویت و بر این اساس تحمل عارضه و بیماری نیز افزایش می یابد.
این تبعات فقط به ارتباط دو جنس مخالف اشاره نمی کند و ابراز #عشق و علاقه مادر به فرزند، استاد به دانشجو هر یک به طور حتم از این آثار و نتایج برخوردار است.
برخی ارتباطات عاطفی اما غیرواقعی، با گذشت زمان به نفرت تبدل می شود و موجب سرخوردگی افراد خواهد شد. افزایش ضربان قلب، گیجی و سرگشتگی، گریه های مداوم و افسردگی و آزردگی از جمله علایم یک عشق کاذب محسوب می شود.
به گفته نوروزی، فقدان تفکر منطقی و عدم تصمیمات عقلانی نیز از آثار عشق و علاقه غیرحقیقی به شمار می رود که به دلیل عدم مشاهده برخی از حقایق اتفاق می افتد.
دوست داشتن برتر از عشق است؛ اما در حقیقت عشق و دوست داشتن هر دو به مفهوم دلدادگی اشاره میکند و تمایز در عشق حقیقی و غیرحقیقی است.
نوروزی با بیان این که مردان بیش از زنان گرفتار عشق و محبت می شوند، گفت: مردان به هنگام ابراز عشق و علاقه با دشواری روبرو می شوند و ضعیف عمل می کنند اما برخی زنان به هنگام این احساس (شیدایی و دلباختگی) کج خلق و تهاجمی می شوند.
این روانشناس همچنین درمورد آثار و تبعات عدم محبت به دیگران گفت: آدمی که محبت نمی کند به طور حتم محبت نمی بیند و این امر در درازمدت سبب انزواطلبی، گوشهگیری، دلمردگی و افسردگی می شود.
نوروزی افزود: عدم محبت به دیگران، برقراری روابط اجتماعی را با دشواری روبرو میکند، افکار و هیجانات منفی را تقویت و وسواسهای فکری را افزایش می دهد.
وی تصریح کرد: ابراز عشق و محبت یک صفت اکتسابی است و بنابراین با آموزش و فرهنگسازی به ویژه از دوران کودکی قابل فراگیری، توسعه و گسترش است....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49721/preview/
🔶 ۷۰ درصد عوارض کودکآزاری مزمن در بزرگسالی مشخص میشود
میگنا- معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در برخی موارد نیز که پدر باعث آزار کودک و خانواده بوده است، با توجه به اینکه کودکآزاری یک جرم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد، حکم جلب پدر را از طریق دادستانی دریافت کرده و پدر را از خانواده دور میکنیم و بچه در کنار مادر میماند. در حقیقت بجای اینکه فرد آزار دیده را از خانواده دور کنیم، فردی که باعث آزار شده است را از خانواده دور میکنیم.
«حبیبالله مسعودی فرید» تاکید کرد: برای اینکه بخواهیم کودک آزاری کاهش پیدا کند، باید حتما اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم سبکهای فرزندپروری و مهارتهای زندگی را به مردم آموزش دهیم. همچنین درباره این قانون که #کودک آزاری یک جرم عمومی است، باید به مردم اطلاعرسانی کنیم و چنانچه کودکآزاری مشاهده کردند سریعا به مراکز انتظامی و یا اورژانس اجتماعی اطلاع دهند....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49731/preview/
🔶 روان شناسان پشت درهای بسته مدارس
ميگنا- گزارشها نشان میدهد که در حالحاضر 110هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد اما تعداد مشاوران مدارس نزدیک 13 هزار نفر است. از طرفی سازمان نظام روانشناسی هم بارها به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده تا از #روانشناسانشان در مدارس استفاده کند و بهدلیل گسترش آسیبهای اجتماعی نوپدید در بین نوجوانان نیاز است تا هر #مدرسه یک مشاور #روانشناس داشته باشد. موضوعی که دكتر محمد حاتمی، رئیس این سازمان هم درباره آن میگوید: طبق استانداردهای جهانی ۱۰ درصد از دانشآموزان کشور یعنی یک میلیون و 600 هزار نفر بهطور جدی نیاز به خدمات روانشناسی دارند.
بر اساس آمارهای نظام روانشناسی، رفتارهای پرخطر در بین دانشآموزان رو به افزایش است. بیشفعالی، اختلال نافرمانی مقابلهای؛ اضطراب و استرس؛ سرخوردگی اجتماعی و خودزنی در بین دانشآموزان افزایش پیدا کرده است. همچنین آمار ناتوانی #یادگیری دانشآموزان 5 درصد بیشتر از قبل شده است. آمارهای ما نشان میدهد که مدرسه، مدرسه زندگی نیست و دانشآموزان فقط در مدارس یکسری کتاب را حفظ میکنند. این در حالی است که در این روزها دانشآموزان نیاز جدی به آموزش #مهارتهای زندگی دارند.
وی با اشاره به اینکه هنوز مدارس برنامههای منسجمی برای غربالگری و مداخلات روانشناختی دانشآموزان ندارند، میافزاید: ما به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم که بهترین روانشناسها را در اختیار شما میگذاریم و هیچکدام از روانشناسان ما هم پولی از شما نمیخواهند؛ ما فقط میخواهیم به کمک دانشآموزان بیاییم. اما مسئولان پیشگیری از آسیبهای اجتماعی این وزارتخانه اجازه نمیدهند که #روانشناس به مدرسه برود. حتی تفاهمنامهای هم امضا کردیم اما از هیچ یک از روانشناسان ما استفادهای نکردند.
حاتمی اظهار میدارد آمارهای جهانی میگوید در هر مدرسه باید دو روانشناس حضور داشته باشد؛ یک مشاور و یک نفر هم روانشناس برای بررسی مشکلات دانشآموزان.
آموزش و پرورش فقط 13 هزار مشاور دارد و بر اساس بررسیهای ما فقط دو هزار نفر از این مشاوران طبق استاندارد نظام مشاوره و روانشناسی فعالیت میکنند. او با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش درهای مدارس را به روی متخصصان حوزه روانشناسی بسته است، میگوید: نرخ اعتیاد به زیر 14 سال رسیده و روابط غیراخلاقی هم بین دانشآموزان دختر و پسر به مرز هشدار رسیده است. دلیل این روابط هم شبکههای اجتماعی است که براحتی در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد اما همین دانشآموز در مدرسه آموزش لازم را نمیبیند تا در برابر آسیبها توانمند شود. یکی از دلایلش هم این است که آموزش و پرورش مشاور ندارد، هر کسی هم در بخش آموزش نتوانست موفق شود، او را به بخش مشاوره میفرستند.
یکی از مشاوران مدارس هم در اینباره میگوید: دانشآموزان بشدت نیازمند حضور #روانشناس یا مشاور در مدارس هستند؛ وضعیت روحی و روانی دانشآموزان و گرایش آنها به آسیبهای اجتماعی روزبهروز بیشتر میشود. این در حالی است که در بسیاری از #مدارس اصلاً مشاور وجود ندارد. بسیاری از دانشآموزان پسر در مقطع اول متوسطه در سن بلوغ هستند و آنها در مسیر خانه تا مدرسه با انواع و اقسام #آسیبهای_اجتماعی روبهرو میشوند. آنها توان برخورد و مقابله با این آسیبها را ندارند برای همین برخی از دانشآموزان گرایش به کشیدن مخدری همچون گل پیدا کردهاند....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49734
🔶 ناراحتی هم ارزشمند است
میگنا- بیشتر ما بهمحضاینکه احساس ناراحتی میکنیم و یا حتی حس میکنیم اتفاقی ممکن است موجب بروز ناراحتی ما شود، سعی میکنیم آن را سریعا دفن کنیم تا فرصت ابراز پیدا نکند. در دوره #کودکی یا نوجوانی برای فرار از ناراحتی، خود را با بازی و فعالیتهای مختلف سرگرم میکنیم و گاهی خودمان را به نادانی میزنیم تا با این شیوه از ناراحتی فرار کنیم اما اگر آن مسئله واقعا مسئله مهمی باشد و والدین به آن بیتوجهی کنند، همین که ببینند فرزندشان خودش را با کاری سرگرم کرده است و ظاهرا به موضوع ناراحتکننده اهمیتی ندهند و خیالشان راحت شود، این مسئله در روح و روان آن کودک باقی میماند و در بزرگسالی در موقعیتی خاص به شکلی خاص بروز میکند و آن زمان یافتن ریشه این رفتار یا مشکل بسیار دشوار است؛ چون معمولا خودش نیز نمیداند که مشکل فعلیاش ریشه در کدام رخداد دوران کودکیاش دارد. کودکان باید اجازه داشته باشند احساسات خود را درک و احساس کنند و آنها را بیرون بریزند، والدین باید به کودکان کمک کنند تا آنها بتوانند بهتر با #احساساتشان ارتباط برقرار کنند و آنها را بشناسند. با این کار کودک از احساساتش درس میگیرد، این درسها در بزرگسالی در موفقیت فرد بسیار تاثیرگذار هستند. وقتی والدین به کودک اجازه میدهند احساساتش را بشناسد به او کمک میکنند بیاموزد به روشی مسئولانه با مسائل زندگی برخورد کند.
والدین با حمایت از احساسات کودکان میتوانند به رشد ذهنی و عاطفی فرزندانشان کمک کنند. به همین دلیل چند نمونه از رفتارهای حمایتی از احساسات کودکان را نام میبرم تا بیشتر با این رفتارها آشنا شوید:
همدردی: مانند اینکه من هم در کودکی جوجهای داشتم که بسیار به آن علاقهمند بودم، ولی گربه جوجه مرا خورد؛ به همین دلیل الان میتوانم درک کنم که از مرگ گربهات چه احساسی داری.
#گوشکردن فعال: وقتی کودک صحبت میکند در چشمانش نگاه کنید، خودتان را به کار دیگری سرگرم نکنید. زبان بدنتان بهگونهای باشد که گویی مهمترین اخبار را میشنوید.
#کنجکاوی: وقتی کودکتان درمورد ماجرایی برایتان صحبت کرد، چند روز بعد درمورد نتیجه آن اتفاق از او سوال بپرسید تا متوجه شود که او و مشکلاتش برای شما اهمیت دارند.
تشویق به ابراز احساسات: تو کاملا حق داری، من هم اگر جای تو بودم همینقدر ناراحت میشدم. هیچ مسئلهای نیست اگر میخواهی گریه کنی، بیا در آغوش من و هرقدر خواستی گریه کن تا احساس کنی سبک شدهای.
شناسایی دقیق احساسات: عزیزم میدانم که از این وضعیت احساس ناخوشایندی داری، اما برایم بیشتر توضیح بده که الان از این اتفاق #عصبانی هستی یا غمگین.
وقتی کودک میبیند که احساساتش برای شما مهم هستند و بیرونریختن آنها موجب ناراحتی شما نمیشود، میآموزد که با خود و احساساتش صادق باشد و آنها را ابراز کند. وقتی کودک میبیند اجازه دارد احساساتش را بیرون بریزد احساس امنیت خاطر میکند و همین موضوع موجب میشود به شما نزدیکتر شود. این کار در دوران نوجوانی نیز به حفظ ارتباط شما با فرزندتان کمک میکند و موجب میشود شما بتوانید بر فرزندتان نفوذ داشته باشید، حتی بیشتر از گروه دوستان و همسالانش. بدون شک #فرزندتان نیز وقتی با شما احساس نزدیکی کند، نظر شما را درمورد مشکلاتش میپرسد و از شما راهنمایی میگیرد و به این ترتیب دیگر نگران تاثیر منفی غریبهها بر فرزندتان نخواهید بود.....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49735/preview/
🔶 ابعاد شش گانه سلامت روان
میگنا- از نظر روانشناختي شش بعد #سلامت_روان عبارتند از:
🔸 خود پذیری
🔸 رابطه مثبت با دیگران
🔸 استقلال
🔸 تسلط بر خود و محیط تحت کنترل خود
🔸 هدف در زندگى
🔸 رشد شخصی
🌸 توضيحات بيشتر در لينك زير👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49738
🔶 پایین بودن ۴۰ درصدی خودکشی در کشور نسبت به میانگین جهانی
ميگنا- رئیس سازمان اجتماعی کشور گفت: موضوع #خودکشی در اقشار مختلف جامعه مورد بررسی قرار گرفت و خودکشی در کشورمان شامل حال دانشجویان و دانش آموزان هم شده است.
وی افزود: در ۱۵ سال گذشته شیب افزایش #خودکشی را در کشور شاهد بودیم و با توجه به مسائل روان، اخلاقی و شرعی باید به این موضوع اهمیت بیشتری دهیم.
رستم وندی گفت: #میانگین خودکشی در جهان در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰.۵ نفر است که در کشور ما این آمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۶.۲ نفر است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بنا داریم در این بازه ۷ ساله، جلوی افزایش شیب خودکشی را بگیریم و حدود ۱۰ درصد کاهش داشته باشیم....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49740
🔶 هشدار به فوتبالیستها: با سر «ضربه» نزنید
میگنا- نتایج یک بررسی جدید به شواهد قبلی اضافه میکند که با سر ضربه زدن در #فوتبال آسیبهای جبران ناپذیری روی #مغز دارد؛ آسیبهای شناختی که ساختار عصبی مغز را به شدت مختل میکند.
دانشمندان دانشگاه ایندیانا پس از مطالعه ۷۸ #فوتبالیست دریافتند، ضربه زدن در برخی از ورزشها مانند فوتبال میتواند آسیبهای جبران ناپذیری به مغز وارد کند و آنها را در سالهای بعدی زندگی دچار مشکل کند.
محققان دانشگاه ایندیا هشدار دادهاند: #هد زدن ماده خاکستری مغز را تحت تأثیر منفی قرار میدهد و به #سلامت فرد آسیب میزند.
http://www.migna.ir/news/49744/preview/
🔶 خودبیمارانگارها و توهم ابتلا به ویروس کرونا
میگنا- دکتر امیرهوشنگ جلالی، متخصص گوارش و غدد، در پاسخ به این سوال که با وجود #اخبار منفی از ابتلا به بیماری ویروسی کرونا در جهان، عدهای با کوچکترین #علائم مشابهی توهم ابتلا به این بیماری را دارند، علت چیست؟ گفت: این افراد عموما دچار اختلال #خودبیمارانگاری هستند. آنها با وجود داشتن سلامت جسمی خود را بیمار میپندارد و اکثراً از دردها و مشکلات فرضی شکایت میکند.
او ادامه داد: #اضطراب و افسردگی دو دلیل مهم در افرادی است که تصورات اینچنینی دارند. کسانی که در هنگام بحران وجود یک بیماری با تلقین سعی در ابراز و تاکید به ابتلا به آن دارند تنها از طریق روان درمانی و تجویز داروهای ضد اضطراب و ضدافسردگی امکانپذیر است.
جلالی تصریح کرد: #خودبیمارانگارها همیشه دچار #وسواس جبری هستند و در مورد عملکرد بدن خویش شک و تردید دارند و فعالیتهای طبیعی بدن مانند ضربان قلب و عرق کردن و همچنان مسائل جزئی و غیرطبیعی همچون ریزش، گلودردی ساده و یا تب و غیره را علائم شرایط بد بیماری خود میدانند.
این پزشک با بیان اینکه علائم جسمی همیشه موجودند، اما ممکن است عادی باشند، بیان کرد: بسیاری از موارد همچون سردرد، درد شکم، سرگیجه، بی اشتهائی و امثال آن عادی هستند و نباید با ویروسی مانند کرونا مقایسه شود....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49745
🔶 هشدار انجمن علمی روانپزشکان ایران نسبت به سلامت روانی مردم
میگنا- هیات مدیره انجمن علمی #روانپزشکان ایران در بیانیه ای تحلیلی، هشدار داده است که همه نهاهای مسئول کشور باید سلامت روانی-اجتماعی #مردم را جدی بگیرند و بی خبری و بی هنجاری در میان شهروندان را صادق و شفاف بودن با مردم دانسته است.
«سلامت روان مردم ما میتواند بسی بهتر از شرایط کنونی باشد. شوربختانه در این دوران، زندگی برای بیشتر مردم دشوار شده است. #سرمایه_اجتماعی که بازتاب اعتماد و پیوندهای متقابل فردی و گروهی مردم با یکدیگر و با مسئولان دانسته شده، رو به افول است. رویدادهای ناگواری که به اندازه کافی خوب مدیریت نشدند در کنار تحریمهای فزاینده و ظالمانهی خارجی، در تشدید دشواریهای اقتصادی و اجتماعی سالهای اخیر نقش داشتهاند. اگر با ملت به شیوه خردمندانهتری تعامل شود، تحمل و هضم چالشها و پیچیدگیهای زندگی برایشان آسانتر خواهد شد. ما نیازمند برداشتن گامهایی بلند در جهت ارتقای نیرومندی و #تابآوریِ ملت عزیزمان هستیم؛ اما چگونه؟»
هیات مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران در بیانیه خود به سه آسیب و #معضل روانی در جامعه ایرانی اشاره کرده و برای هر یک راهحلهایی را نیز عنوان کرده است. این بیانیه در تشریح اولین مشکل سلامت روان جامعه، به مسایل اقتصادی جامعه اشاره کرده و گفته است: «۱- به اقتصاد نیرومندتری نیاز داریم. بهجز گامهایی که باید در سطح کلان در رفع یا تضعیف تحریمهای ظالمانهی خارجی برداشته شود، تقویت اقتصاد ملی، نیازمند رونقِ تولید به جای حمایت از سرمایهی مالی و دلالبازی است. سرمایه مالی بسیار فسادپذیر و آسیبزا است. اقتصاد داخلی بدون تجارت بینالمللی توان رشد لازم را ندارد، و میدانیم که رونق اقتصادی نیازمند افزایش سرمایه اجتماعی و بالارفتن سطح اعتماد و همکاری داوطلبانه و غیررانتی و مشارکت داوطلبانه مردم است.
سرمایه اجتماعی صیقلدهنده مسیر توسعه و رشد اقتصادی است. هرقدر هم که در مورد اعتبار ملاکهای بینالمللی رتبهبندی سرمایه اجتماعی (لگاتوم) تردید داشته باشیم و نقش تخمینِ سوگیرانه را در نظر بگیریم، رتبه ۱۱۹ سرمایه اجتماعی در سال ۲۰۱۹ برای ایران (لگاتوم)، زیبنده میهن ما نیست. یافتههای بررسیهای داخل کشور (مطالعه «ارزشها و نگرشهای ایرانیان») مبنی بر افزایش «احساس بیعدالتی»، «ادراک فرسایش ارزشهای اخلاقی» و «بیاعتمادی»، نیز مؤید کاهش سرمایه اجتماعی و همراستا با چنین رتبهبندیهایی است.
⚪ راه حل: بیتردید بخش عمده این موضوع در حیطه کاری اقتصاددانان است؛ اقتصاددانانی که هم به رشد اقتصادی و هم به توسعه متوازن و توزیع عادلانه ثروت در جامعه اولویت میدهند. مشورت با مردم در هر سطحی مفید است. مردم را خودی بدانیم. «با» آنها کار کنیم، نه «برای» آنها. بدبینی، #نومیدی و بیاعتمادی فراگیر راهی جز شفافسازی اقتصاد ندارد. برای اطمینان از اینکه دزدی در خانه پنهان نشده است، باید بتوان درون خانه را دید.»
«شریککردن» و «سهیمدانستن» مردم در تصمیمگیریها، از یک محله گرفته تا شورای شهر و تا کلانترین سطوح تصمیمگیری، بهترین روش در مدیریت مردم است. «در امور، مشورت و برای کار خیر تعاون و همکاری کنیم». این رویکرد مردم را امیدوار میکند و به آنها انگیزهی حمایت از مسئولانی را میدهد که برایشان ارزش قایلاند. حوادث چندماه اخیر نشان میدهد که مردم قدردان کسانی هستند که به جای حرف، اهل عمل شفافاند و به آسانی هر کسی را غیرخودی نمیپندارند. بیتردید مردم قدردان کسانی هستند که از امنیت واقعی و منافع آنها حمایت میکنند، جاذبهای بیش از دافعه دارند و با پذیرش تنوع آرا و عقاید، همه مردم را یکسان میپذیرند. شرکت دادن مردم در #تصمیمها از شروط عدالت است.»..... متن كامل اين بيانيه طولاني را در لينك زير بخوانيد و نظر بدهيد👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49755/preview/
🔹 پاسخ وزارت بهداشت به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره؛
🔶 پیشنهاد تاسیس وزارتخانه سلامت روان، غیرعملی و غیرکارشناسی است
میگنا- دکتر احمد حاجبی در پاسخ به رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، گفت: انتظار می رود که ریاست محترم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره قبل از بیان هرگونه اظهار نظر در مورد عملکرد دستگاه های حاکمیتی در حوزه سلامت روان، از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و به ویژه در بخش خدمات پیشگیری، تلاش کند تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهد!
🔸 مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد افزود: وزارت بهداشت براساس سیاستهای کلی سلامت ابلاغی #مقام_معظم_رهبری و همچنین قانون تشکیل این وزارتخانه، تولیت سلامت در کشور را بر عهده دارد، بدین معنی که تولیت نظام سلامت شامل سیاستگذازیهای اجرایی، برنامهریزیهای راهبردی، ارزشیابی و نظارت توسط این وزارتخانه انجام میشود.
🔹 وزارت بهداشت بیش از 30 سال پیش جهت دسترسی عموم جامعه به خدمات سطح اول حوزه سلامت روان، این خدمات را در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه (PHC) ادغام کرد. دستاوردهای این ادغام در منطقه کم نظیر بوده است؛ به گونهای که به دفعات تایید سازمان جهانی بهداشت را در سطح جهانی و منطقه به همراه داشته است.
🔹 در همین راستا خدماتی از قبیل آموزش مهارتهای فرزندپروری، مهارتهای زندگی و آموزش خود مراقبتی در جهت پیشگیری اولیه از ابتلا به اختلالات روانپزشکی و ارتقاء سلامت روان ارائه شده است.
🔹 یکی از شاخصهایی که همواره در حوزه سلامت روان باید مد نظر قرارگیرد سطح سواد سلامت روان است. متاسفانه در جامعه کنونی ما وضعیت این شاخص خوب نیست. سواد سلامت روان حوزه هایی از قبیل توانایی شناخت مشکلات روانشناختی، آگاهی از چگونگی کسب اطلاعات در حوزه سلامت روان، دانش نسبت به علل و عوامل خطر #اختلالات روانپزشکی، دانش نسبت به خودمراقبتی در حوزه سلامت روان و اختلالات روانپزشکی، آگاهی نسبت به خدمات تخصصی موجود در حوزه سلامت روان، نگرش نسبت به رفتارهای کمک خواهی و جستجوی خدمات درمانی، دانش عمومی نسبت به حوزه سلامت روان و کاهش انگ همراه با اختلالات روانپزشکی را در برمیگیرد.
🔹 یکی دیگر از نکات پیشنهاد تاسیس و راهاندازی وزارتخانه پیشگیری و سلامت روان میباشد که به هیچ وجه این نقطه نظر کارشناسی شده نیست و حاکی از نگاه جزء نگر و جزیرهای به مقوله سلامت است.
🔹 حاجبی گفت: این رویکرد نه تنها انگ ناشی از ابتلا به مشکلات حوزه سلامت روان و اختلالات روانپزشکی را تشدید میکند، بلکه باعث میشود که خدمات بُعد روانشناختی از بُعد جسمانی مجزا گردد و خدمت رسانی به افراد بیمار را با چالش جدی روبرو میکند، زیرا همبودی مشکلات روانپزشکی با بیماریهای جسمی امری اجتناب ناپذیر است و در صورت این تفکیک خدمت رسانی به یک فرد که هر دو بیماری را داشته باشد با مشکل جدی روبرو میشود که در نهایت میتواند در پروسه ارایه خدمات سلامت روان به گروه هدف مشکلات عدیدهای را ایجاد کند.
🔹 همانطور که در مذاکرات و جلسات با حضور نمایندگانی از سازمان روانشناسی و مشاوره و همچنین مصاحبههای قبلی بارها تکرار شده است، لازم است که در اینجا هم بر آن تاکید شود که بر اساس مستندات قانونی کشور و اسناد بالادستی موجود، وزارت بهداشت دستگاه حاکمیتی متولی سلامت آحاد جامعه، از جمله سلامت روان میباشد.
🔹 حاجبی گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره براساس قانون تشکیل این نهاد، یک دستگاه صنفی است که میتواند از حقوق مراجعان به روانشناسان و مشاوران حمایت کند و برای ارتقاء سطح دانش روانشناسی و مشاوره تلاش نماید و به هیچ وجه وظایف حاکمیتی از جمله تعیین سیاستهای حوزه سلامت روان را بر عهده ندارد. ....مشروح خبر + نظرات شما 👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49757/preview/
🔶 چگونه کودکان دروغگو را از کودکان خیال پرداز تشخیص دهیم؟
میگنا- دکتر محمدرضا خدایی روانپزشک درباره نحوه رشد فرهنگی، اجتماعی کودکان دروغگو، گفت: اکثر خانوادهها از روی ناآگاهی فکر میکنند که کودکان از نظر عقلی، منطقی و احساسی انسانهایی بالغ و فقط از نظر ظاهری، شکل و اندام متفاوت هستند.
او افزود: تفاوتهایی از نظر رشد فرهنگی و اجتماعی میان کودکان و بزرگسالان وجود دارد که باید به آنها توجه شود.
✨ چگونه با کودکان زیر ۶ سال برخورد کنیم؟
این روانپزشک با اشاره به نحوه برخورد با #کودکان زیر ۶ سال، اظهار کرد: تفکر کودکان زیر ۶ سال بیشتر شهودی است، درواقع تفکر شهودی به معنای تفسیر اشیایی است که کودک میبیند و برهمین اساس گاهی اوقات نمیتواند مرز میان واقعیت و خیال را تشخیص دهد.
خدایی تصریح کرد: #کودکان در سنین قبل از دبستان یعنی ۲ تا ۶ سالگی تفکرات خیال پردازانه زیادی دارند و در این مرحله خیال را با واقعیت اشتباه میگیرد.
این روانپزشک درباره تفکرات خیالی کودکان گفت: روی بعضی حرکات کودکان به هیچ وجه نمی توان نام «دروغگویی» گذاشت؛ چراکه آنها تفکرات خیال پردازانه خود را بیان میکنند و والدین میگویند فرزند ما دروغگوست! برای مثال اگر کودکی بگوید: مربی مهدکودک چنین حرفی را به من زد در حالی که مربی هیچ حرفی با کودک نزده است این حرف نمی تواند دروغ باشد و تنها تفکر خیال پردازانه یا ساده کودک است.
خدایی افزود: #تفکرات #خیال پردازانه کودکان همانند فردی است که به بیان اتفاقات گذشته در هنگام خواب خود می پردازد و همه ما می دانیم که چنین حرف هایی دروغ نیست و تنها به خیالات اتفاق افتاده تعلق دارد.
این روانپزشک تصریح کرد: والدین نباید هر سخن گفته شده از دهان کودک را #دروغ بپندارند چراکه آنها باید با تفکر و صبر زیاد این رفتار کودک را زیر نظر قرار دهند و در صورت تکرار مداوم رفتار ناشایست کودک حتماً او را به مراکز درمانی یا نزد روانپزشکان و روانشناسان ببرند......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/49758/preview/