eitaa logo
روان شناسی میگنا 📶
2.2هزار دنبال‌کننده
533 عکس
108 ویدیو
12 فایل
اخبار و‌ مطالب روز روان شناسی در ایتا کپی مطالب ممنوع سایت: WWW.MIGNA.ir کانال میگنا در تلگرام https://t.me/mignaChannel
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 شادکامی دانشجویان چگونه محقق می‌شود؟ ◽ میگنا- دانشــجویان تعداد قابل‌توجهی از افراد جامعه را در بر می‌گیرند که مســائل دانشــگاهی مربوط به آنان، گاه‌گاهی به‌صورت حاد درآمده و جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. شــادکامی یکی از مفاهیم و مؤلفه‌های اساســی زندگی افراد مختلف ازجمله دانشــجویان اســت. شادکامی را هیجان مثبت، رضایت از زندگی و نبود هیجان‌های منفی ازجمله افسردگی و اضطراب تعریف می‌کنند. ♦ افراد شاد خود را به‌عنوان دارندگان ویژگی‌های مثبت می‌دانند که باعث می‌شود بر وقایع زندگی‌شان کنترل داشته باشند. برخی مطالعات گزارش کرده‌اند که افراد با شــادکامی بالا انرژی روانی بیشتری دارند و حتی احتمال بیشتری دارد که اعمال فداکارانه انجام دهند. ♦ به بیان محققان، شادکامی به‌عنوان یک عاطفه مثبت می‌تواند روابط بین فردی را تسهیل کرده و ایثار و نوع‌دوستی و مهارت‌های گفتگو را ارتقا دهد و پیامدهای مثبت گسترده‌ای بر شناخت، سطح فعالیت اجتماعی و سلامتی داشته باشد. شادکامی که به‌نوعی تفکر منجر می‌شود تا افراد مشکلات را با خلاقیت و نوآوری حل کنند، از مؤلفه‌های زیادی تأثیر می‌پذیرد که یکی از این مؤلفه‌ها خوش‌بینی اســت. خوش‌بینی به‌عنوان جزئی از روانشناســی مثبت نگر، مفهوم فراگیر و گسترده‌ای دارد. خوش‌بینی، به معنای داشــتن انتظارات مثبت برای نتایج و پیامدهاســت. نقطه مقابل خوش‌بینی، بدبینی اســت که به معنای تأکید بر فاجعه‌آمیزترین علت هر شکســت است. ◽ این موضوع، دستاویز محققانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت قرار گرفته تا در خصوص آن پژوهشی انجام دهند. ◽ در این پژوهش توصیفی، ۱۵۰ نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در شاخه‌های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و فنی و مهندسی مشارکت داشتند و با استفاده از مقیاس‌ها و پرسش‌نامه‌های علمی خاص، داده‌های مورد نیاز پژوهشگران را فراهم آوردند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که خوش‌بین بودن، معنادار بودن زندگی و راهبرد مقابله سازگارانه با مشکلات و مسائل مختلف، سطح شادکامی دانشجویان را تحت تأثیر داده و بهبود می‌بخشد..... ادامه پژوهش👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50073/preview/
🔶 چگونه از بروز "انگ اجتماعی" نسبت به مبتلایان به کرونا پیشگیری کنیم؟ ▪ در برخورد با مبتلایان با این بیماری نباید بترسید و نباید ترس خود را به طرف مقابل نشان دهید. ضمن حفظ خونسردی خود و احترام به طرف مقابل فاصله اجتماعی را با فرد رعایت کنید. ▪ از شایعات و تصورات غلط دوری کنید و تنها اطلاعاتی دقیق را از منابع معتبر در مورد بیماری کرونا ویروس به دست آورید. ▪ بپذیرید که واقعیت‌ها و نه ترس مانع از انتشار COVID-۱۹ خواهد شد. ▪ آنچه در مورد ویروس کرونا اهمیت دارد سرعت سرایت بالای آن است نه قدرت کشندگی آن. باید بدانیم که برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونا اقدامات ساده و بسیار موثری وجود دارد که همه ما می‌توانیم با انجام دادن آن‌ها خودمان، عزیزان‌مان و افراد آسیب‌پذیر را در امان نگه داریم. ▪ در انتخاب کلمات دقت کنید. شیوه بیان می‌تواند بر دیدگاه ما و اطرافیانمان تأثیر بگذارد. کلماتی همچون مورد مشکوک، ایزوله شده، مظنون به بیماری یا قربانی بار منفی دارند و می‌توانند نگرشی ناخوشایند در افراد جامعه نسبت به این بیماران ایجاد کنند. از به کار بردن آن‌ها بپرهیزید. ▪ از کاربرد اصطلاحاتی که افراد مبتلا را مقصر تلقی می‌کند و ارزش انسانی آنان را پایین می‌آورد، خودداری کنید. ▪ از به کار بردن اصطلاحات اغراق آمیز مانند "کشتار جمعی" که باعث ایجاد وحشت می‌شوند، اجتناب کنید. ▪ مکان، گروه شغلی یا جمعیت خاصی را به این بیماری متصل نکنید. به طور مثال از اصطلاحاتی همچون "بیماری چینی‌ها" استفاده نکنید. -‌ مثبت صحبت و بر تأثیر اقدامات پیشگیری و درمان تأکید کنید و روی جنبه‌های منفی و پیام‌های تهدیدآمیز تأکید نکنید. ▪ شایعات و مطالب ناموثق را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک نگذارید. ▪ برای افزایش حس همدلی مبتلایان را همانند عضوی از اعضای خانواده خود تصور کنید که دچار این بیماری شده‌اند. آیا رفتارهای منفی با اعضای خانواده خود را می‌پسندیدید؟ ▪ با دوستان و اعضای فامیل خود که دچار این بیماری شده‌اند تماس تصویری برقرار کنید و با آنان ابراز همدردی کنید. ▪ اگر به این بیماری مبتلا شده‌اید، آن را پنهان نکنید و تجارب خود را در مورد ابتلا و درمان با دیگران به اشتراک بگذارید. ▪ در صورت مطلع شدن از ابتلای دیگران، سعی‌کنید ارتباط تلفنی برقرار کنید و با حس همدردی و امید دادن آمادگی خود را برای هرگونه یاری اعلام کنید. ▪ سعی کنید نسبت به ابتلای بستگان و آشنایان به بیماری کرونا رازدار باشید....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50075/preview/
🔶 تاثیر مخرب استرس بر عملکرد مغز ◽ میگنا- پژوهشگران اعلام کردند استرس نه تنها بر حافظه و بسیاری از کارکردهای دیگر مغز ، مانند خلق و خو و اضطراب تأثیر می گذارد ، بلکه باعث التهاب مغز نیز می شود که این مورد بر سلامت قلب نیز تأثیر منفی می گذارد. ♦ این مطالعه جدید که در مجله" JNeurosci "منتشر شده است ، نشان می دهد که استرس با تغییر ساختار و عملکرد نورون ها و آستروسیت ها ، عملکرد مغز را تغییر می دهد. ♦ در طی یک رویداد استرس زا، هورمون استرس "نوراپی نفرین" یک مسیر مولکولی را که به طور معمول در سنتز پروتئین GluA۱ به اوج خود می رسد، سرکوب می کند. بدون گیرنده های عملکردی GluA۱ یا گلوتامات ، نورون ها و آستروسیت ها توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را از دست می دهند....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50076/preview/
🔶 چرا همه‌ ما تا حدی نژادپرست هستیم؟! میگنا- پژوهشگران می‌گویند که مغز همه ما تا حدی نژادپرست است؛ اما نگران نباشید، می‌توانیم از سوگیری هایمان برای بهبود رفتارمان هم استفاده کنیم. ♦ همه ما سوگیری‌های ناخودآگاهی داریم که فراتر از کنترل خودآگاهمان کار می‌کنند. هر بار که شخص جدیدی را ملاقات می‌کنیم، مغزمان سریع شروع به ارزیابی می‌کند که این فرد «شبیه ما» است یا «متفاوت از ما»؟ «طرف ما» است یا «علیه ما»؟ جواب این سوال‌ها تعیین می‌کند دریافت ما از او چطور باشد. روان شناسان بر این عقیده اند که بقای ما متکی به دسته بندی هاست و همین، به بشر فرصت کشاورزی، شکار و شهرسازی داده است؛ اما وقتی مفهوم «با ما» را می‌سازیم، خود به خود «غیر ما» هم ساخته می‌شود و بدین ترتیب، مغز همه را با یک دید نخواهد دید. ♦ شاید دلتان بخواهد فریاد بزنید که اصلا هم این طور نیست. من با همه یک جور رفتار می‌کنم. متاسفانه سوگیری‌های شما عمیق‌تر از آنی هستند که حتی از وجودشان باخبر باشید؛ اما این به اصطلاح «سوگیری‌های ضمنی»، روی نحوه تفکر و رفتار ما موثرند. ما ویژگی‌هایی شخصیتی را به دیگران نسبت می‌دهیم که پایه و اساس آن قدری بیشتر از رنگ پوست، گرایش جنسی یا دیگر ویژگی‌هایی از این دست است. البته آنچه در این جا سعی داریم بدان اشاره کنیم، با دانسته‌های خودآگاهی که از تفاوت‌های افراد داریم، برای نمونه بر پایه نژاد یا مذهبی که دارند، متفاوت است. سوگیری‌های ضمنی، با این که در اعماق ناخودآگاه ما جا خوش کرده اند. اما همچنان می‌توانند باعث شوند که قضاوت درست را از دست بدهیم. پس چه کار می‌توانیم بکنیم؟ ♦ به گفته «دنیل یودکین»، محقق «دانشگاه آکسفورد»، این رویکرد «ما» در مقابل «آن ها»، محصول جانبی تاریخ تکامل ماست و چیزی نیست که ما به این راحتی‌ها بتوانیم تغییرش دهیم. در محل کار، شاید بدون این که بخواهیم یا اصلا بدانیم، کسانی که اسمشان آوایی شبیه به اسامی قومیتی خاص را دارد، از گزینه‌های دریافت یک سمت خاص کنار بگذاریم، بدون این که بدانیم ناخودآگاهمان فکر می‌کند اقلیت‌ها نسبت به ما، شایستگی کمتری دارند. یا سوگیری ضمنی در یک جلسه ممکن است خودش را این طور نشان دهد که مرد‌ها بلندتر از زن‌ها حرف بزنند، چون در اعماق ناخودآگاهاشان فکر می‌کنند که مرد‌ها نسبت به زن ها، مطالب مهمتری برای بیان دارند..... ادامه مطلب http://www.migna.ir/news/50077/preview/
🔶 چرا وب‌گردی و پرسه‌ زیادی در اینترنت ما را عصبانی می‌کند؟ ◽ میگنا- گاهی اوقات زمان‌های استرحت و خالی خود را مشغول فیلم دیدن، چت کردن یا فقط در حال گشتن در اینترنت سپری می‌کنیم. دقیقا بعد از گشتن حدود ۲ الی ۳ ساعت در اینترنت با فشاری عصبی زیاد گوشی را خاموش می‌کنیم و در گوشه‌ای می‌اندازیم، با خود می‌گوییم: «کلافه‌ام کرد، دیگر بس است». در ادامه به موضوع عصبانیت ناشی از استفاده زیاد اپلیکیشن‌ها می‌پردازیم که در این روز‌های در خانه ماندن، بیشتر هم شده است. ♦ همه ما بار‌ها این جمله را که می‌گوید: «ظاهر زندگی کسی را با باطن زندگی خود مقایسه نکنید» را شنیده‌ایم؛ اما بیایید قبول کینم هر چه این جمله ساده است فهماندن آن به کودک درون کاری بس دشوار است. اتفاقی که برای‌مان میفتد این است که این کودک بازیگوش درون ما هر چه را که می‌بیند می‌خواهد و از ما می‌خواهد که خواسته‌اش را برآورده کنیم؛ اما آیا می‌توانیم؟ و همین موضوع باعث عصبانیت بی اساس ما از خودمان، زندگی‌ای که داریم و حتی همسرمان می‌شود. کودک درون مانند تمام کودکان نیاز به حمایت، نوازش و محافظت دارد. ♦ گاهی اوقات با وجود دانستن این موضوع که کار‌های عقب افتاده داریم، ولی نمی‌توانیم دست از فضای مجازی بکشیم و به نوعی قدرت تصمیم گیری‌مان را از دست می‌دهیم. در این زمان ما داریم کاری را انجام می‌دهیم که به نوعی تفریح تلقی می‌شود؛ اما بخشی از مغز ما همچنان درگیر کار‌های جدی‌تری است که باید انجام می‌دادیم بنابراین نه تنها خستگی در نکرده؛ بلکه خسته‌تر هم شده است. زیرا مدام در حال جدال برای یادآوری خود به شما بوده است. ....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50081/preview/
🔶 پرسشنامه علامت شناسی افسردگی (QIDS/SR 16) میگنا- متاسفانه 76 درصد افراد مبتلا به افسردگی متوسط و 61 درصد افراد مبتلا به افسردگی شدید هرگز تحت درمان قرار نمی گیرند(پرت و برادی، 2008). به علاوه 80 درصد افراد افسرده در کارکردهای روزانه، به ویژه در شغل خود با مشکل مواجه هستند به طوریکه آنها به طور متوسط در هفته 5 تا 6 ساعت از کارایی خودشان را از دست می دهند. ▪ پس از ارائه این آمار باید بیان کنیم که در دوره هایی چون اپیدمی بیماری ها، سیل و زلزله و بلایای طبیعی و سایر مصائب چون مرگ عزیزان امکان مواجه شدن افراد با این اختلال زیاد می شود به ویژه که این روزها بیشتر در منزل هستیم کمتر فرصت گشت و گذار در طبیعت در ایام تعطیلات و همینطور تفریحات‌مان کمتر شده است و امکان بروز اختلال افسردگی در ما ممکن است بیشتر شود همچنین افرادی که از گذشته نیز افسردگی های مزمنی داشتند با موج اخبار منفی امکان برگشت افسردگی شان بیشتر می شود. ▪ حال در این فرصت تصمیم داریم یکی از تست های ساده علامت شناسی افسردگی را با شما در میان بگذاریم تا در یک زمان کوتاه به وضعیت روانی خود پی برده و در صورت نیازپس از رفع مشکل اپیدمی کرونا حتما به روان شناسان مراجعه کنیم تا این بیماری خاموش در ما تبدیل به یک اختلال همیشگی در زندگی مان نشود. ♦ پرسشنامه خودسنجی سریع علامت شناسی افسردگی (QIDS/SR 16) ▫ لطفا فقط گزینه ای را علامت بزنید که وضعیت شما را در هفته اخیر به بهترین نحو توصیف می‌کند. 1-به خواب رفتن: -هرگز بیش از 30 دقیقه طول نمی کشد تا به خواب بروم. -در برخی اوقات حداقل 30 دقیقه طول می کشد تا به خواب بروم. -در اکثر اوقات حداقل 30 دقیقه طول می کشد تا به خواب بروم. -در اکثر اوقات حداقل 60 دقیقه طول می کشد تا به خواب بروم..... ادامه مطلب👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50085
🔶 کرونا و بهداشت روانی کودکان میگنا- آیا تاکنون این سئوال به ذهن شما آمده است که شــــرایط روانی فرزندتان عادیست یا تحت تاثیر تلاطمات ویروس کرونا قرار گرفته است؟ بلاهای طبیعی مثل کرونا مانند یک کوه یخ است که بخش اعظم آسیب های آن در زیر آب بوده و دیده نمی شود. تبعات و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روانی حادثه کرونا در دراز مدت خود را نشان داده و بخش اصلی این کوه یخ را تشکیل می دهند. در این شرایط تاثیرات روانی کرونا برکودکان و نوجوانان ممکن است مورد غفلت قرار گیرد و تا مدت ها باقی بماند.در این مختصر به بررسی سلامت روانی کودکان و نوجوانان در شرایط پر از فشارروانی حاصل از کرونا می پردازیم. ♦ اثرات سهل انگاری در رسیدگی به کودکان دوران کودکی از مهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایه ریزی شده و شکل می گیرد. بسیاری از اختلالات روانی دوران بزرگسالی ناشی از دوران کودکی و عدم توجه کافی به دوران حساس کودکی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل است. برای آن که کودک به گونه ای طبیعی مراحل رشد و نمو را بگذراند و دارای شخصیتی سالم و باثبات در بزرگسالی داشته باشد ، وجود یک محیط سالم و دور از فشار روانی ضروری است. در گستره عوامل رشدی که محیط خانواده، مدرسه و اجتماع هریک دارای نقش اهمیت خود می باشند، هر قدر سن کودک کمتر باشد اهمیت نقش خانواده و چگونگی برخورد والدین و مربیان با عوامل فشار روانی مثل ویروس کرونا بیشتر است. بنابراین شناسایی سریع و به موقع مشکلات رفتاری کودکان، امکان درمان سریعتر آنان را مهیا می سازد.....ادامه👇 http://www.migna.ir/news/50089/preview/ 👤نویسنده: دکتر علیرضا ملازاده ◽ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ▫ مشاور کودک و نوجوان
🔶 بحران‌های روانشناختی خانواده‌ها و کرونا میگنا- مرجان سلیمانی با اشاره به اینکه زوجینی که روزانه حداقل 8 تا ۱۰ ساعت شرایط کاری بیرون از خانه داشتند و خیلی با هم در ارتباط نبودند اکنون به دلیل شرایط ویروس کرونا، مجبور به ماندن در کنار یکدیگر در خانه هستند، تصریح کرد: زوجین آموزش ندیده‌اند وقتی هر یک از آنها، ساعت کاری را می‌گذرانند برای یکدیگر پیام محبت‌آمیز بفرستند و تنها پیامی که بین زوجین رد و بدل می‌شود، فهرست خرید است که در آن هم کلام محبت‌آویزی وجود ندارد. این روانشناس با بیان اینکه اغلب ما پیش از آن که شنونده خوبی باشیم، قاضی‌های خوبی هستیم و با شنیدن هر کلام و دیدن هر رفتاری، دست به قضاوت می‌زنیم، ادامه داد: وقتی زوجین از اتفاق‌های محل کار برای یکدیگر تعریف می‌کنند به جای شنونده بودن، دست به قضاوت می‌زنند که چرا با همکار خانم یا آقا چنین صحبتی داشته است، همین مساله باعث می‌شود زوجین با یکدیگر حرف نزنند و همدیگر را در جریان مسائل خود قرار ندهند. حالا این زوج در شرایط کرونا، مجبور هستند در خانه بمانند و هیچ تفریح مشترکی ندارند، این مساله فقط مربوط به زوج‌های جوان نیست و گاهی دیده می‌شود زوجین با سابقه ۲۰ سال زندگی مشترک، هنوز نمی‌دانند طرف مقابل چه تفریحی را دوست دارد روحیات یکدیگر را نمی‌شناسند. این روانشناس حوزه خانواده با بیان اینکه زوجین باید زبان همدیگر را بشناسند، خاطرنشان کرد: اکنون مشاهده می‌کنیم یکی از زوج‌ها در حال مطالعه کتاب در اتاق و زوج دیگر در حال تماشای تلویزیون است، چون با یکدیگر در تعامل نیستند این فعالیت فردی باعث بی‌حوصلگی می‌شود. از آنجا که زوج‌ها راه تعامل با یکدیگر را آموزش ندیده‌اند در زمان صحبت با یکدیگر هم دستوری حرف می‌زنند. زوجین به جای به کار بردن جملاتی مانند "کی کرونا تموم می‌شه که از خونه بری بیرون، عادت ندارم این همه ببینمت" به همدیگر کمک کنند تا شرایط بحران تسهیل شود؛ به کار بردن این جملات به اصطلاح "غر زدن" است و آستانه تحمل طرف مقابل را کاهش می‌دهد. بزرگ‌ترین چالش امروز زوج‌ها در قرنطینه، این است که هیچ فعالیت مشترکی ندارند و یا اینکه آن را نساخته‌اند، اگر فعالیت مشترک داشتند از کنار هم بودن بیشتر لذت می‌بردند چون در طول سال برای بسیاری از تفریحات ۲ نفره، فرصتی وجود ندارد و اکنون زمان این تفریحات است، درست کردن پازل هزار تکه یکی از این تفریحات است که در صورت علاقه‌مندی زوجین می‌تواند بسیار مفرح باشد در حین اینکه کار بسیار ساده و پیش پا افتاده‌ای است. زوجین می‌توانند با آشپزی مشترک، لحظات نابی برای یکدیگر رقم بزنند. وی با بیان اینکه همه تفریحات در بیرون از خانه نیست، تصریح کرد: می‌توانیم در خانه فیلم تماشا کنیم و کتاب بخوانیم و بعد دریافت‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و درباره آن بحث و گفت و گو کنیم. سلیمانی با اشاره به اینکه زوجین با یکدیگر امری صحبت نکنند، گفت: در زمان صحبت با طرف مقابل این را بدانیم که شخص مقابل، انسانی با نیازهای متفاوت است، به شخصیت مستقل یکدیگر احترام بگذاریم. برخی زوجین، به جای همزیستی مسالمت‌آمیز در این شرایط بحران، یکدیگر را ربات تلقی می‌کنند که باید به طرف مقابل داده بدهند و آن طرف، اعمال کند و فراموش می‌کنند که شخصیت مقابل، روحیاتی متفاوت از آنها دارد. این روانشناس با بیان اینکه همه ما به عنوان انسان نیازمند توجه هستیم، افزود: زوجین به یکدیگر توجه کنند و با زبان گفت و گوی محبت‌آمیز، گذر از بحران کرونا را برای همدیگر مساعد کنند. وی با اشاره به مقاومت برخی از افراد در مقابل یادگیری، تصریح کرد: نباید با مطالعه ۲ یا چند کتاب انگیزشی تصور کنیم که توانایی حل مشکلات زناشویی خود و دیگران را داریم، گرفتن کمک حرفه‌ای می‌تواند بسیاری از مشکلات همسران را کاهش دهد، در شرایط بحرانی که امروز درگیر آن هستیم، مشکلات همسران بیشتر بروز داده می‌شود...... 👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50092/preview/
🔴رفتارهای اشتباه با همسر ❌به محض ديدن او بدون هيچ كلمه ايی پرخاشگری ميكنيد: سلام كردنت بخوره تو سر من، يه زنگ نميتونستی بزنی؟ ❌از كلمات هميشه يا هيچ وقت استفاده میکنید: تو هميشه بي فكر و بی خيالی، هيچ وقت من برات مهم نيستم. ❌به جای رفتار اشتباهش، شخصيت او را نشانه میگيريد: يه كم شعور داشتی يه زنگ ميزدي ❌مشكلات گذشته را بازگو ميكنيد: يادته روز خواستگاری هم دير اومدی؟ همون موقع بايد ميشناختمت ❌به او میگویید چه كاری نكند يا چه كار او باعث ناراحتی شما ميشود، ( مستقيما به او بگوييد از او چه انتظاري داريد: نگوييد: باز نشستی پاي تلويزيون؟ اخه چقدر اخبار ميبينی؟ بگوييد: من نياز به كمك دارم و حسابی خسته ام، لطفا بيشتر كمكم كن) ✅عکس العمل صحیح : 💯لحظه ايی درنگ كنيد. نفس عميق بكشيد. حرف خود را با كلمه "وقتي كه" شروع كنيد، بعد احساس خود را بيان كنيد و در اخر دليلش را بگوييد. "وقتی" تو دير ميايی و جواب تلفنتو نميدی "احساس نگرانی ميكنم" چون فكر ميكنم برات اتفاق بدی افتاده كه جواب نميدی وقتی .... احساس ميكنم .... چون .... این يك متد موفق در داشتن رابطه موفق است. 💯به جاي انكه انگشت خود را به سمت طرف مقابل بگيريد از احساس خود حرف بزنيد: وقتي غر ميزنی حس ميكنم برات كافی نيستم وقتي قهر ميكنی حس ميكنم خيلی ازت دورم وقتي داد ميزنی حس ميكنم منو دوست نداری وقتي گريه ميكنی حس ميكنم با من خوشبخت نيستی. @Mignair
🔶 پاندمی کرونا؛ جنگ روانی جهانی به جای مداخله در بحران ◽ میگنا- اضطراب هستی یکی از مفاهیم روان شناسی وجودی و وجودگرایی یا همان اگزیستانسالیسم است. بر اساس دیدگاه وجودی، "مرگ، مسئولیت، تنهایی و ناپایداری معنی" از ویژگی های ذاتی، قطعی و اجتناب ناپذیر هستی انسان در جهان آفرینش به شمار می آید. اضطراب هستی پیامد آگاهی از ویژگی های ناپایدار موقعیت های انسانی است. در واقع از آنجا که هر یک از ما سخت نیازمند جاودانگی، استواری، همزیستی و هدفمندی زندگی بوده و در عین حال، همگی نیز بالاخره با اجتناب ناپذیری مرگ، بی پایگی هستی، تنهایی و پوچی رویاروی خواهیم شد، لذا این تعارض ما را دچار هستی می نماید. اکنون و با وجود شیوع گسترده این ویروس در جهان، نوع بشر بیش از پیش به اضطراب هستیِ خویشتن نزدیک شده است (مسعودی ثانی، بهمنی، عسگری، خانجانی و پاک نیا، 1394). ♦ اما آیا اینکه شیوع این ویروس ناشی از بیوتروریسم بوده یا یک اتفاق ناخواسته و شیوع یک بیماری، تأثیری در میزان اضطراب هستی کنونی دارد؟ ♦ آنچه در حال حاضر در اولویت قرار دارد همبستگی جهانی علیه این بیماری و کنترل و مبارزه تا ریشه کنی آن است. مواردی از قبیل تئوری "جنگ بیولوژیک" می تواند در زمانی دیگر مورد بررسی و کندوکاو قرار گیرد. سوء استفاده از شرایط موجود و راه اندازی پروپاگاندای سیاه توسط یک دولت علیه دولت دیگر، در واقع سوراخ کردن جای خود در کشتی است. ♦ هر زندگی یک تغییر است. ما تغییر در کار و روابط، تغییر در سلامت جسمی و روانی و رویدادهای جدید در جوامع محلی و جهان را تجربه می کنیم. گاهی اوقات ما می دانیم که تغییر رخ خواهد داد، در حالی که زمانی دیگر به طور ناگهانی و غیر منتظره (شیوع ویروس کرونا) رخ می دهد. شاید ناامیدکننده یا شگفتانه فوق العاده ای باشد. بسیاری از مردم وقت و انرژی زیادی را صرف تلاش برای اجتناب از تغییر می کنند، اما ناگزیر به سمت آنها خواهد آمد. اگر توانستید مقابله با تغییر (در اینجا شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا) را فرا بگیرید، خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را پایین آورده اید. در غیر این صورت، تنها مقدار کمی از استرس می تواند باعث ایجاد سراسیمگی در زندگی شما شود. توانایی سازگاری با تغییرات، "انعطاف پذیری" نامیده می شود (نجف خانی، حسین لو و چهره سا، 1398). ♦ بر اساس مدل سیستم ها، شش عامل در ایجاد تاب آوری نقش دارد که یکی از آنها سلامت یعنی درجه رهایی فرد از بیماریهای روانی و فیزیکی است (نجف خانی، حسین لو و چهره سا، 1398). حفظ سلامتی در کنار تأمین امنیت به عنوان موهبت هایی که هیچ گاه جز در فقدان آنها، در دایره توجهات ما قرار نمی گیرند اکنون به دغدغه اصلی جوامع بشری تبدیل شده است. اما چگونه می توانیم با وجود این تهدید (ویروس کرونا) برای سلامتی، تاب آوری خود را افزایش دهیم؟ در شرایطی که اضطراب مرگ (به عنوان بخشی از اضطراب هستی) بر جامعه بشری سایه افکنده و بیش از پیش نمایان شده است، یافتن معنایی برای زندگی در کنار توجه به توصیه های متخصصین، رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از ترددهای غیرضروری می تواند بسیار کمک کننده باشد. ♦ ویکتور فرانکل (1905-1997)، پدر لوگوتراپی (معنادرمانی) در مکتب خویش کوشیده است به فرد بیاموزد که معنای زندگی خویش را دریابد و از رخوت و خلا وجودی، بیرون آمده و آن سرچشمه های زلال زندگی را ادراک کند و زندگی را پوچ و باطل نداند. بنابراین باید هدف یا معنایی در زندگی وجود داشته باشد. ...متن کامل مقاله...👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50097/preview/ ⚪ نویسندگان: ▪ علیرضا چهره سا (روان شناس بالینی - رییس انجمن صنفی روان شناسان و مشاوران اعتیاد استان تهران) ▪ مهسا عوض محمدیه (کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی ) ▪ ماریا نجف خانی (کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی ) ▪ علی حاجی قاسم (روان شناس بالینی)
◽ به مناسبت روز جهانی آگاهی از اوتیسم مطرح شد: 🔶 نگاهی به فعالیت‌های انجمن اوتیسم ایران در شش سال گذشته ▫ میگنا: روز جهانی اوتیسم یکی از تنها هفت روز رسمی است که سازمان ملل متحد در رابطه با سلامتی به رسمیت شناخته شده و از سال ۲۰۰۷ به اجرا در آمده است. در کشورمان، انجمن اوتیسم ایران روز جهانی آگاهی از اوتیسم را در تاریخ ۱۴ فروردین ۹۹ همگام با جهان گرامی می‌دارد و در تلاش است که در این روز گام‌های محکمی در راستای آگاهی بخشی در زمینه اوتیسم در جامعه بردارد. ♦ شعار و موضوع امسال (۲۰۲۰) سازمان ملل در روز جهانی اوتیسم انتقال به بزرگسالی است؛ بزرگسالی مرحله‌ای از زندگی است که افراد می‌توانند در زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه خود به عنوان یک شهروند کامل نقش ایفا کنند. اما این مرحله برای افراد اوتیسم یک چالش است، زیرا آنها از فرصت‌ها و حمایت‌های لازم برای این مرحله از زندگی برخوردار نیستند و پس از پایان دوره دبیرستان این افراد از خدمات و حمایت‌هایی که تا پیش از آن بهره می‌بردند، بی بهره‌اند. ▪ مشارکت در فرآیندهای تصمیم‌گیری جامعه، مشارکت در فرهنگ جوانان در جامعه، دسترسی به آموزش پس از دوره متوسطه، اشتغال، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه به عنوان یک شهروند از محورهای مطرح شده در شعار جهانی امسال است. ♦ در این راستا، سعیده صالح غفاری- مدیر عامل انجمن اتیسم ایران، با تبریک این روز مهم به خانواده اوتیسم ایران، گفت: انجمن اوتیسم ایران با شش سال فعالیت رسمی، ملی و اخذ مجوز مقام مشورتی سازمان ملل در راستای فعالیت‌های بین المللی تلاش کرده است که گام موثری در جهت آگاهی بخشی و حمایت افراد اوتیسم بردارد و این روزها به نقشه راه ۵ ساله دوم انجمن تکیه دارد. ▪ وی نقشه ۵ ساله دوم انجمن را شامل پنج محور اصلی عنوان کرد و افزود: محورها شامل مطالبه گری و طرح موضوع و بررسی نیازهای کلان ملی جامعه اوتیسم ایران، اقدام قوی‌تر و سازماندهی شده با موضوعیت آگاهی بخشی جامعه، تقویت شبکه دوستدار اوتیسم و همراهی شهرهای دوستدار اوتیسم با ایجاد مراکز دوستدار اوتیسم، آموزش و تکیه بر توانمند کردن خانواده‌ها در اقصی نقاط کشور با محوریت آموزش، تربیت درمانگران در دوره‌های پودمانی و تکمیلی جهت آشنایی با اوتیسم و آموزش کاردرمانی تخصصی برای کودکان اوتیسم است. ▪ غفاری در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگیری نقشه راه مذکور و ایجاد شبکه قوی با حضور تمامی انجمن‌های اوتیسم کشور و رسمی کردن شبکه ملی اوتیسم، به این اهداف رسیده و مطالبات اوتیسم از دولت و سازمان‌های مربوطه با قدرت بیشتری صورت گیرد. ▪ مدیر عامل انجمن اتیسم ایران در ادامه به دستاوردهای انجمن در شش سال گذشته اشاره کرد و گفت: ایجاد ظرفیت و بستر سازی مناسب جامعه برای آشنایی اولیه با طیف اوتیسم، سازماندهی رجیستری و شناسایی کودکان اوتیسم، معرفی اوتیسم به سازمان‌های سیاست گذار ملی، تلاش در راستای قرار دادن اوتیسم در لیست بیماری‌های خاص در مجلس شورای اسلامی، رایزنی جهت دریافت ردیف بودجه برای اوتیسم از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه، راه اندازی اولیه سامانه گم شدن بچه‌های اوتیسم با همکاری ناجا، اصلاح کامل آیین نامه نظام وظیفه در راستای معافیت کامل بزرگسالان اوتیسم، آموزش بزرگسالان اوتیسم با هدف انجام کار گروهی و ارتباط با همسالان و ایجاد موقعیت شغلی برای آنان، تجمیع انجمن‌های اوتیسم و یکسوسازی اهداف، تالیف کتابچه‌های اوتیسم با هدف آگاهی بخشی و آموزش و توانمند سازی خانواده‌ها برای رفع مشکلات اوتیسم، از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن اوتیسم ایران بوده است.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50098/preview/
🔶 افسردگی بعد از فارغ‌التحصیلی و راه‌های مقابله با آن میگنا- این مسئله خیلی مهم است که خود را تنها فرض نکنید. خیلی از فارغ التحصیلان دیگر نیز احتمالاً مشکل شما را دارند. ♦ تمام کردن دانشگاه و زندگی دانشجویی، بازگشت به خانه و جست و‌جو برای یافتن شغل مناسب، سرخوشی اولیه از گرفتن مدرک تحصیلی را از بین می‌برد و شما را ناگهان با دنیای واقعی رو به رو می‌کند. این عوامل فشار روانی زیادی به فارغ التحصیلان تحمیل می‌کند. برای همین آن‌ها باید از نظر روحی-روانی مورد حمایت واقع شوند. ▪ اما چرا این احساس به شما دست می‌دهد؟ چند دلیل وجود دارد که افسردگی بعد از دانشگاه را توجیه می‌کند: ▫ سازگار شدن با تغییر، کار راحتی نیست. ▫ ترس از آینده‌ نامعلوم ممکن است شما را دل‌سرد کند. ▫ به نظر می‌رسد دوستان‌تان همه چیز را تحت کنترل دارند. ▪ فعال باشید اگر تازه به خانه برگشتید و هنوز شروع به کار نکردید، در خانه ننشینید و فقط گذر ایام را تماشا نکنید! خودتان را عادت بدهید که هر روز پیاده‌روی کنید یا باشگاه بروید تا فعال بمانید. نشان داده شده که ورزش کردن برای افرادی که افسردگی دارند مفید است. بسیاری از افراد گفته‌اند ورزش کردن کمک کرده احساس بهتری داشته باشند. پس اگر دارید از افسردگی و ناراحتی بعد از دانشگاه عذاب می‌کشید، کمی فعالیت کنید. می‌توانید در محله‌ خود باشگاه بروید، اطراف خانه بدوید یا حتی داخل خانه ورزش‌های سبک انجام دهید. ▪ در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید گذراندن این دوره‌ها باعث می‌شود بعد از فارغ‌التحصیلی در مصاحبه‌های شغلی، نسبت به بقیه برگ برنده داشته باشید. اگر بعد از هر سال دانشگاه، در طول تابستان کارآموزی انجام دهید؛ کمک می‌کند بتوانید تحصیلات آکادمیک خود را به تجربه‌های واقعی و عملی ارتباط دهید. این کار دو مزیت دارد. اول این که باعث می‌شود بیشتر بر شغلی که بعد از دانشگاه می‌خواهید داشته باشید تمرکز کنید؛ و دوم این که باعث می‌شود بعد از فارغ التحصیلی راحت‌تر بتوانید کار پیدا کنید و استخدام شوید. ▪ آماده شوید یکی از سخت‌ترین کار‌ها برای دانشجویان این است که برای خود رزومه بنویسند. این کار مخصوصاً وقتی باید از یک صفحه‌ی خالی شروع کنند، سخت‌تر می‌شود. یک راه حل ساده این است که در اینترنت نمونه‌های رزومه برای مشاغل مختلف را جست‌وجو کنید و به کمک آن‌ها رزومه‌ی خود را بنویسید. ▪ اگر هر کدام از این موارد گفته شده را احساس کردید، وقتش رسیده از کسی کمک بخواهید. با کمک مشاور‌های شغلی می‌توانید راحت‌تر شغل مناسب خود را پیدا کنید.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50099/preview/