eitaa logo
روان شناسی میگنا 📶
2.4هزار دنبال‌کننده
511 عکس
85 ویدیو
11 فایل
اخبار و‌ مطالب روز روان شناسی در ایتا کپی مطالب ممنوع سایت: WWW.MIGNA.ir کانال میگنا در تلگرام https://t.me/mignaChannel
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 انتقال اختلال روانی PTSD از پدران به فرزندان میگنا- اختلال استرس پس از سانحه یا به‌اختصار، PTSD، نوعی اختلال ناتوان‌کننده است که با برخی مشکلات رفتاری و جسمی و برخی ناسازگاری‌های سلامت روانی مثل افسردگی با احتمال بالای خودکشی همراه است. ♦ علائم PTSD مرتبط با عواملی مثل جنسیت، سوابق اضطراب فردی و خانوادگی و نیز داشتن تجربیات دردناک قبلی هستند. علاوه بر این، طبق یافته‌های پیشین، احتمال به ارث بردن علائم این اختلال در دوقلوها نیز قابل‌توجه است و به‌طورکلی، این نکته به اثبات رسیده است که ژنتیک نقشی مهم در PTSD و علائم اضطراب دارد. این موضوع سبب شده که گروهی از پژوهشگران دانشگاهی، دست به انجام مطالعه‌ای مروری بزنند که در آن انتقال بین نسلی اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD از پدر خانواده به فرزندان مورد بررسی قرار گیرد. ♦ در این مطالعه که توسط متخصصانی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله انجام شده، سعی شده است به سوالاتی نظیر این‌که چه عواملی باعث انتقال بین نسلی می‌شوند و مکانیزم انتقال در نسل بعدی چیست، پاسخی درخور داده شود. ♦ بررسی‌های انجام‌شده در این مطالعه نشان می‌دهند که آسیب روحی و پریشانی پدر خانواده، اولین چیزی است که فرزندان قربانیان را در معرض خطر قرار می‌دهد. ♦ بر این اساس، هرچه شدت آسیب روحی پدر در زمان حادثه‌ای نظیر جنگ شدیدتر بوده باشد، میزان قابل‌توجه‌تری از ناراحتی و پریشانی در میان فرزندان دیده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، پریشانی قابل‌توجه پدر همانند آنچه در PTSD شدید بروز پیدا می‌کند، موجب ایجاد میزان بیشتری از پریشانی در فرزندان می‌شود. ♦ ژیلا پیرزاد جهرمی، پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله که به همراه سه محقق دیگر، اجرای این پژوهش را به عهده داشته‌اند، می‌گویند: «موارد بررسی‌شده ما را به این نتیجه می‌رسانند که برای دستیابی به درکی جامع از پیامدهای انتقال بین نسلی آسیب روحی لازم است رویکردی وسیع‌تری را اتخاذ کنیم. رویکردی که شامل بررسی عوامل کاهش پریشانی و کاهش امکان انتقال باشد و به بررسی جنبه‌های مثبت انتقال نیز بپردازد». ♦ آن‌ها می‌افزایند: «در حقیقت، نه‌تنها مطالعه حالت روان‌شناختی پدر، امری مهم است، بلکه بررسی نقش فرزند، مادر و سیستم اجتماعی در کمک به این انتقال نیز حائز اهمیت است».....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50182/preview/
🔶 رسانه‌ها درمورد اثرات روانی کرونا کار کنند ▫ میگنا- ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد گروهی از مردم، وحشتناک از کرونا می‌ترسند. اینها در خانه مانده‌اند و پیشگیری می‌کنند اما عده‌ای هم مثل جوانان نمی‌ترسند و برنامه‌های خودشان را دارند. اینها همان‌هایی هستند که علاوه بر خودشان اطرافیان را هم آلوده می‌کنند. در برخوردی که با مردم داشتم احساسم این بود که این افراد آگاهی ندارند. رسانه‌ها باید روی این موضوع زیاد کار کنند. دانش پزشکی کم است و از همه بدتر جوانان درباره ویروس کرونا به طرف آن چیزی رفته‌اند که بیشتر تبلیغ می‌شود؛ یعنی طب سنتی. اما نمی‌دانند که طب سنتی هم جوابگوی این ویروس وحشتناک نیست. من مراجعه‌کنندگان جوانی دارم که مبتلا شده و عنبرنسارا استفاده کرده‌اند چون تبلیغش زیاد بوده است یا این که حجامت را به عنوان روش درمان انتخاب کرده‌اند. من دیدم که در بیماری کووید۱۹ سنت‌گرایی بیش از حد انتظار بر دانش جدید پزشکی سایه افکنده است. به هر حال تبلیغات رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای در این باره زیاد است. باور کنید کرونا شوخی ندارد. ♦ این روزها ما شاهدیم وسواس در سطح جامعه خیلی زیاد شده است. این اپیدمی‌ ناشی از اطلاعات فضای مجازی بوده که متأسفانه به وسواس بیمارگونه در جوانان منجر شده است. البته همین وسواس قدرت عمل را از جوانان گرفته و باعث شده خیلی از آنان از شیوع این بیماری بترسند. البته در حال حاضر با توصیه‌های بهداشتی اوضاع مقداری بهتر شده است اما ما همچنان اضطراب زیادی را در بیماران مشاهده می‌کنیم. اجرای طرح فاصله‌گذاری فیزیکی و تشویق مردم به در خانه ماندن اگرچه در کاهش مبتلایان تأثیر چشمگیری داشت اما همه ما نگران درگیری‌های خانوادگی و مشکلات روانی مردم در دوران بعد از کرونا هستیم. من بیشتر از مسائل اقتصادی نگران مسائل روانی مردم هستم؛ چرا که بعد از آرام شدن موج کرونا باید گروه‌هایی درباره سلامت روان مردم کار کنند. من معتقدم در آینده نزدیک ما شاهد افسردگی وحشتناکی بین مردم خواهیم بود. رسانه‌ها باید روی این موضوع زیاد کار کنند تا اثرات روانی ناشی از این اپیدمی‌ کاهش پیدا کند؛ وگرنه زمینه وحشت از بیماری و ویروس کرونا و افسردگی عواقب بدتری در پی خواهد داشت.».....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50184/preview/
🔶 چه افرادی در معرض اعتیاد به فضای مجازی هستند؟ ▫ میگنا- اعتیاد به فضای مجازی، مفهومی گسترده است که شامل بازی اینترنتی و سایر اشکال استفاده اعتیادی از اینترنت (مثل دانلود اعتیادی، استفاده افراطی از سایت های مربوط به شبکه های اجتماعی و خرید آنلاین اعتیادی) می شود. شیوع این اختلال، از یک درصد تا 36/7 درصد گزارش شده است. این تفاوت، احتمالاً به دلیل میزان متغیر دسترسی به اینترنت در کشورهای مختلف، تعاریف متعدد اعتیاد به اینترنت و ابزارهای تشخیصی متفاوت است (هو و همکاران، 2014). ♦ اگرچه نخستین توصیف از این اختلال بالینی (اعتیاد به اینترنت) به 20 سال قبل (یونگ، 1996) بر می گردد، همچنان طبقه بندی این اختلال محل بحث و آراء مختلف است. در نتیجه اصطلاحات معرف آن در مقالات علمی، از «استفاده وسواسی از اینترنت»، «مشکلات وابسته به اینترنت»، «استفاده مشکل دار از اینترنت»، «استفاده آسیب زا از اینترنت» تا «رفتار اعتیادی مرتبط با اینترنت» متعدد و متغیر هستند. با این حال از 10 سال گذشته، بیشتر پژوهشگران در این حوزه از اصطلاح «اعتیاد به اینترنت» یا «اختلال اعتیاد به اینترنت » استفاده می کنند (برند، لایر و یونگ ، 2014). ♦ پژوهشگران حاضر نیز، اصطلاح اعتیاد به اینترنت را ترجیح می دهند؛ زیرا در مقالات اخیر، شباهت های موازی استفاده افراطی از اینترنت و سایر رفتارهای اعتیاد آور و همچنین وابستگی به مواد مخدر مشخص شده است (اوزدمیر، کوزوکو و اک ، 2014). برحی افراد آمادگی بیشتری برای ابتلا به اعتیاد به فضای مجازی دارند. در ردیف اول این مساله اختلالات شخصیت مطرح است...... http://www.migna.ir/news/50187 ▫ پگاه قمصریان سرابی ▪ دکتر علیرضا ملازاده
🔶 مراقب تاثیرات مخرب قرنطینه خانگی بر بهداشت روانی‌تان باشید میگنا- با همه گیر شدن بیماری کووید ۱۹ و ضرورت تداوم حضور در خانه و حفظ فاصله اجتماعی، به ناچار الگو‌های رفتاری و سبک زندگی افراد تغییر کرده و به سوی ترک برخی عادات که بخشی از رفتار روزانه افراد جامعه بوده سوق داده می‌شود. این تغییر الگوی رفتاری مانند عامل فشاری عمل کرده و بهداشت روان افراد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. در این یادداشت نگاهی خواهم داشت به تبعات قرنطینه خانگی بر بهداشت روانی افراد و اختلالاتی که انتظار بروز یا تشدید آن‌ها را در قرنطینه خانوادگی باید داشته باشیم. ♦ تبعات قرنطینه خانگی بر بهداشت روانی افراد 🌀 اختلال تطابقی اختلال تطابقی، ساده‌ترین اختلال روان‌پزشکی است که در نتیجه برخورد فرد با یک عامل فشار رخ داده و عملکرد او را به شکل منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. انتظار می‌رود که با برداشته شدن عامل فشار، فرد به عملکرد سابق خود برگردد، اما در مواردی که فشار تداوم پیدا می‌کند، می‌توان از پدیده اختلال تطابقی مزمن نیز سخن گفت. این اختلال می‌تواند مقدمه‌ای برای بروز اختلالات شدیدتر باشد. می‌توان پیش‌بینی کرد بیشتر ما در این روز‌ها درجاتی از این اختلال را داشته باشیم که به آن به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از شرایطی که در آن به سر می‌بریم باید نگریست و تمهیداتی در پیش گیریم که از شدت یافتن علایم پیشگیری کنند. 🌀 افسردگی تداوم لحظات تکراری ماندن در خانه، برخورد مکرر با اخباری که از بیماری و مرگ و میر سخن می‌گویند و تکراری شدن شرایط، در بعضی افراد بیانگر فضایی آخرالزمانی است که در برابر آن حس درماندگی و ناتوانی می‌کنند. احساس نداشتن کنترل بر وقایعی که پیرامون انسان جریان دارد و تجربه تنهایی به این افسردگی دامن می‌زند. برای مقابله با آن باید تمهیداتی اندیشید که در این فضا انسان‌ها را از حالت انفعالی به وضعیتی فعال سوق دهد. 🌀 اختلال هراس نگرانی در مورد آینده و این که در نهایت چه خواهد شد برای بسیاری از افراد آزاردهنده است و می‌تواند به حملات هراس منجر شود. به ویژه که با عفونتی سر و کار داریم که از علایم اصلی آن تنگی نفس است؛ بنابراین فرد در قالب حملات هراس می‌تواند دچار نگرانی بیش از حد در مورد ابتلا به کرونا شود که خود، اضطراب او را دوچندان خواهد کرد. کرونا انسان را مجبور به تفکر در خصوص جنبه‌هایی از زندگی می‌کند که پیش از این هرگز به آن‌ها توجه نداشت. اندیشیدن به مرگ بار اضطرابی را به انسان تحمیل می‌کند و همه به طور یک‌سان به آن پاسخ نمی‌دهند. 🌀 اختلال وسواسی- جبری می‌توان انتظار داشت که برخی افراد دچار افکار مکرر وسواسی در مورد احتمال ابتلای خود و دیگری به عفونت شده و در این جهت با شدتی فراتر از معمول دست به ضدعفونی و پاکسازی محیط پیرامون خود بزنند که برای دیگران آزار دهنده باشد. 🌀 خودبیمارانگاری در اختلال خودبیمار انگاری، فرد به شکلی مکرر بدن خود را زیر ذره‌بین گذاشته و کوچکترین تغییری در آن را دال بر شروع بیماری تلقی کرده و به شکلی مکرر به آزمایشگاه، پزشک و بیمارستان مراجعه می‌کند تا از زبان متخصصان این کلمه آرام‌بخش را بشنود که چیزی نیست. 🌀 اختلالات تجزیه‌ای اختلال تجزیه‌ای، واکنشی دفاعی در برابر فشار روانی است که فرد قادر به هضم و درک آن در برخورد اول نیست؛ چرا که شدت آن از تحمل فرد فراتر است، بنابراین برای کاستن از بار آن تلاش بر پاک کردن صورت مساله می‌کند. 🌀 واکنش روان‌پریشانه موقت فشار برخاسته از قرنطینه، بمباران ذهن با اخبار ناگوار و تاثیر تنهایی در برخی از افراد می‌تواند به فروپاشی موقت روانی انجامیده و رابطه آن‌ها را با واقعیت قطع کند. بروز توهم و هذیان که گاه برپایه تصوری بیمارگون در مورد ویروس و تبعات آن است از علایم اختلال واکنش روان‌پریشانه موقت هستند. 🌀 اعتیاد و سومصرف مواد تنهایی و بار روانی برخاسته از آن برخی افراد را به سوی تسکین خود از طریق مصرف موادمخدر و الکل سوق می‌دهد. قابل پیش‌بینی است که شیوع اعتیاد در این زمان بالا رود.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50188/preview/
🔶 طرحواره درمانی و انواع طرحواره ها یا تله های زندگی ▫ میگنا- طرحواره ها لنزها یا عینک هایی هستند که در اثر تجارب عاطفی منفی ناشی از ناکام شدن نیازهای روانی بنیادین در انسان نهادینه می شود. وقتی عینک آبی به چشم بزنی دنیا را آبی خواهی دید ولی آیا دنیا آبی است؟ طرحواره ها باعث می شوند که شما حقیقت را آنگونه که هستند نبینید بلکه خود و دیگران را همانطور که از پشت عینک می بینید ببینید! ♦ براساس مدل طرحواره آموزشی، انسان سالم کسی است که نیازهای روانشناختی پنج گانه او به جا و به موقع پاسخ داده شده باشد. این نیازهای روانشناختی انسان عبارتند از: ١. دلبستگی های ایمن به دیگران (شامل امنیت، ثبات) ٢. استقلال، کارآمدی و حس هویت ٣. بیان آزادانه نیازها و هیجانهای پذیرفتنی ٤. خودانگیختگی و تفریح ٥. محدودیت های واقع گرایانه و خود بازداری (خود کنترلی) ♦ سبک های مقابله ای با طرحواره ها در سبک‌ اجتنابی، شما از هر موقعیتی که ممکن است طرحواره را روشن کند فرار می‌کنید. در سبک‌ تسلیم، طرحواره را بی‌چون و چرا می‌پذیرید و به درد ناشی از آن خو می‌کنید. در سبک جبران افراطی، به شکلی اغراق شده از در مخالفت با طرحواره درمی‌آیید. به هر حال رفتارهای شما، با آنچه از یک آدم منطقی و باثبات سر می‌زند فرق دارد و شما را به دردسر می‌اندازد. این دردسر همان نشانه ظاهری مشکل شماست. در حالی که مشکل اصلی و زیربنایی طرحواره‌ها هستند. ♦ تله های زندگی شیوه احساس، فكر و عمل ما و شیوه پیوند ما با دیگران را تعیین می كنند. آنها احساسات نیرومندی نظیر خشم، اندوه و اضطراب را در ما برمی انگیزند. حتی زمانی كه به نظر می رسد ما همه چیز (موقعیت اجتماعی، ازدواج ایده آل، احترام افرادی كه به ما نزدیك اند و موفقیت شغلی) داریم غالباً قادر نخواهیم بود كه طعم زندگی را بچشیم یا دستاوردهایمان را باور كنیم. از نظر یانگ، اصطلاح علمی تله زندگی، طرحواره هاست.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50190/preview/
❣امروز را عالی بدانید؛ وقتی میگویی روزم عالیست، وقتی میگویی امروز چقدر حس و حال فوق العاده ای دارم و فرکانس زیبای عشق را به کل کیهان منتشر می کنی دنیا به پاس اینهمه حس خوب، اینهمه عشق، اینهمه ارتعاش مثبت دروازه های بخشش خود را به رویت می گشاید و تو را از شادی و عشق مست می کند. این را باور کنید که اگر حستان به زندگی ، به خداوند، به نفس هایی که هر دم و بازدم می کشید خوب باشد و معمولی نگاه نکنید عاشقانه به محیط اطرافتان بنگرید، معمولی لبخند نزنید با عشق و همه وجود لبخند بزنید، معمولی درخواست نکنید با عشق و امید به رسیدن بخواهید، آنگاه همه چیز درست میشود، انسانهای خوب از راه می رسند، ثروت ، سلامتی و محبت دنیا به شما داده می شود و این پاداش کسی است که عاشقانه زیستن را هر روز تمرین می کند. 👈با همه وجود تکرار کن؛ 1. من عاشق زندگی ام هستم.❣ 2. به لطف پروردگارم همه چیز عالی پیش می رود.❣ 3. خداوند تنها قدرت زندگی من است و او مرا به همه خواسته هایم می رساند.🍃🍃🍃 خداوندا سپاسگزارم🙏 @Mignair
🔔📃 هنر مدیریت زمان را بیاموزید ☑️ از مهم ترین راه های دست یابی به نظم ، تقسیم وقت است . 🔻تنظیم وقت افزون بر آن که باعث پدید آمدن نظم است ،سبب میشود انسان از اوقات فراغت نیز به خوبی بهره مند گردد و برای همه اوقات خود برنامه ریزی کند و از فرصت ها بهره جوید. 🔻برای تنظیم زمان خود در آغاز باید بدانید که وقتتان صرف چه فعالیت هایی می شود. برای این کار می توانید دفترچه ای تهیه کرده و به مدت یک هفته فعالیت های روزانۀ خود را در آن یادداشت کنید. 🔻با مرور این دفترچه می توانید فعالیت های ضروری، فعالیت های غیر ضروری و فعالیت هایی که باعث اتلاف وقتتان می شوند را از هم تشخیص داده و با حذف فعالیت های نامطلوب زمان بیشتری را به فعالیت های سودمند و مفید اختصاص دهید. 🔻به علاوه سعی کنید هیچ گاه کارهایتان را تا آخرین فرصت اعلام شده به تعویق نیندازید. @Mignair
🔶 اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه DMDD میگنا- این اختلال در مورد کودکانی به کار می رود که دچار تحریک پذیری مزمن، خشم و طغیان مکرر و شدید می شوند. ▪ هنگامی که کودک ۱۲ ماه (یا بیش از آن) خشم را به همراه خشونت زبانی یا فیزیکی بروز دهد احتمال دارد که دچار اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه یا DMDD باشد.تشخیص نباید برای کودکانی که اولین دوره قبل از ۶سالکی یا بعد از ۱۸سالگی است گذاشته شود.گاهی به صورت قشقرق توصیف می شود. ♦ ملاک DSM-5 برای اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرایانه A) طغیانهای خشم مکرر و شدید کلامی یا رفتاری (پرخاشگری جسمانی به افراد یا اموال از نظر شدت یا مدت بی تناسب با موقعیت) B) طغیان ها با سطح رشد ناهماهنگ C) طغیانها متوسط سه بار یا بیشتر در هفته D) خلق مابین طغیانهای خشم در عمده بخش روز تقریبا هر روز مداوم تحریک پذیر و برای دیگران (والدین ، معلمان ، همسالان) قابل مشاهده E) دوازده ماه یا بیشتر وجود داشته و در طول مدت سه ماه پیاپی بدون نشانه نبوده F) ملاک A و D حداقل در دو یا سه موقعیت (خانه ، مدرسه، همسالان) حداقل در یکی از موقعیتها شدید G) نباید اولین بار قبل از شش سالگی یا بعد از ۱۸ سالگی تشخیص داده شود. H) بنابر سابقه سن شروع قبل از ده سالگی I) هر گز دوره مجزایی که بیش از یک روز ادامه داشته باشد و در طول آن ملاک کامل منیک یا هیپو منیک بر آورده شود وجود ندارد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50200/preview/
🔶 دلایل بروز اختلافات بین زوجین در ایام قرنطینه ▫ میگنا: دکتر فریبرز درتاج- رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران: بررسی شواهد منتشر شده در مجلة Lancet نشان می­‌دهد که قرنطینه می‌­تواند اثرات روانشناختی منفی از جمله عصبی شدن، اضطراب، وسواس، سردرگمی و در بعضی موارد علائم استرس پس از سانحه را داشته باشد. عواملی مثل مدت زمان طولانی قرنطینه، فرسودگی در مراقبت و رابطه با فرزندان، ترس از بیماری، خستگی، منابع اطلاعاتی ناکافی، مشکلات اقتصادی، ضرر مالی و عدم اطمینان از آنچه روز بعد چه اتفاقی خواهد افتاد، استرس قرنطینه را افزایش می­‌دهد. ♦ دکتر جان گاتمن-پژوهشگر و روانشناس نیز از اصطلاح سیلاب برای توصیف آنچه در شرایط استرس بالا در ذهن ما اتفاق می­‌افتد استفاده کرده است. هنگامی که در شرایط استرس هستیم، عملکرد سیستم­‌های فیزیولوژیکی بدن به خصوص قشرهای جلوی مغز، یعنی بخشی از مغز که مسئولیت حل مسائل پیچیده را بر عهده دارند، تقریباً مختل می­‌شود که اگر این ترس باعث استرس و اضطراب افراد شود، احتمالاً در رابطه آنها با شریک زندگی‌شان تأثیر می‌­گذارد. ♦ هنگامی که احساس ترس یا اضطراب می­‌کنیم، سیستم عصبی ما در حالت تحریک‌پذیری بیش از حد (overdrive) قرار می‌­گیرد که باعث می‌­شود ما در حالت جنگ (حمله) یا گریز (فرار) در رابطه با شریک خود و سایر اعضای خانواده قرار گیریم. در این حالت، سخت است که بتوانیم با آنها به روشی در دسترس، پاسخگو یا منطقی برخورد کنیم. ♦ در این حالت، بیشتر تمایل داریم از روی احساسات عمل کنیم. زمانی که سیستم عصبی ما بیش از حد تحریک می‌­شود ما دچار طغیان احساسات، هیجانات و عواطف می‌­شویم و در این حالت، رفتار ما به گونه‌­ای می‌­شود که یک طغیان عاطفی را نیز در شریک زندگی‌مان ایجاد می­‌کند و همین باعث می‌­شود هر دو نفر اعمال و رفتارشان از کنترل خارج شود. ♦ استر پرل-روان‌درمانگر نیز در کتاب پرفروش خود (جفت‌گیری در اسارت)، پارادوکس اصلی روابط زوجین را فشار و کشمکش بین "تمایل به در کنار هم بودن و نیاز مداوم به جدایی" توصیف می­‌کند. او می‌­نویسد: "عشق بر دو ستون استوار است: تسلیم شدن و استقلال. نیاز ما به با هم بودن در کنار نیاز ما به جدایی. یکی بدون دیگری وجود ندارد." بنابراین جدایی پیش شرط اتصال و ارتباط است. به همین دلیل فاصله باعث می‌­شود که افراد دلسوزتر و آرام‌تر شوند، برای مثال زمانی که در یک سفر کاری دور هستید، به شریک زندگی خود احساس علاقه بیشتری دارید. اما اکنون، به طور ناگهانی و بدون هیچ گزینه دیگری، مجبور هستیم زمان بیشتری را با شریک زندگی‌مان در یک فضا تجربه کنیم که به آن «حبس اجباری» می‌­گویند؛ این ادغام بیش از حد، جدایی دو فرد مستقل را از بین می‌­برد. بنابراین طبیعی است که این عدم جدایی سبب بروز اختلافات و تعارضاتی بین زوجین شود....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50201
میگنا- طی حکمی از سوی رئیس بسیج اساتید دانشگاه های تهران، دکتر کامران شیوندی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به سمت رئیس گروه علمی مساله محور روانشناسی پسا کرونا منصوب شد. ▪ در این حکم آمده است: تجمیع فعالیت های علمی اساتید در حوزه روانشناسی مرتبط با بیماری کرونا از ماموریت های این گروه علمی است.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50208/preview/
🔶 گزارشی جالب از فعالیت "کمیته روان‏ شناسی حوزه های علمیه" در مبارزه با کرونا ▫ میگنا: با توجه به این که یکی از رسالت های اصلی روحانیان و طلاب رسیدگی به درد و رنج مردم است و با توجه به این که روان شناسان در واقع امدادگران روان شناختی به حساب می آیند که باید در بحران ها به یاری افراد بحران دیده بشتابند؛ بنابراین روحانیان روان شناس حوزه علمیه که دارای هر دو تخصص و هردو رسالت توأمان هستند، با الهام گرفتن از آیه شریفه «مَن أحیَاهَا فَکَأنَّمَا أحیَا النَّاسَ جَمِیعَا»؛ (آیه 32 سوره مائده) بلافاصله بعد از اطلاع از نیاز بیمارستان ها، برای ارائه مداخلات تخصصی روان شناختی برای بیماران و کادر پزشکی؛ اعلام آمادگی نموده و با یک برنامه ریزی منسجم و سریع تیم هایی را آماده نموده و با هماهنگی ستاد مواجهه با بحران حوزه، به بیمارستان ها و سایر مراکز ارسال نمود. ♦ فعالیت جهادی "روحانیون روانشناس با مدرک کارشناسی ارشد و دکترا" که از جانب کمیته روانشناسی ستاد مبارزه با کرونا در حوزه علمیه سازماندهی شده‌اند، نمونه‌ای خاص از فعالیت تأثیرگذار جهادی با پشتوانه علمی و قانونی است؛ زیرا این گروه، در حیطه تخصصی خود در حال فعالیت درمانی هستند. ▪ یادآور می شود که این فعالیت گروه روحانیان روان شناس جهادی برای اولین بار نبوده و در سال‏های گذشته در قالب گروه «هم قدم تا آسمان» در پیاده روی اربعین تحت عنوان ایستگاه های خدمات روان‏شناختی؛ و در فروردین 1398 برای سیل زدگان خوزستان، خدمات مشابهی را ارائه داده است..... ادامه گزارش👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50211/preview/
🔶 خشونت رسانه‌ای در کودکان میگنا- تحقیقات نشان می‌دهد که خشونت رسانه‌ای می‌تواند به رفتار‌های پرخاشگرانه، حساس شدن به خشونت، کابوس‌ها و ترس از آسیب منجر شود. ♦ متخصصان اطفال باید میزان قرار گرفتن در معرض رسانه در کودکان را ارزیابی کرده و در مورد خطرات سلامتی مرتبط با خشونت رسانه‌ای در کودکان هشدار‌ها و راهکار‌های لازم را ارائه دهند. ♦ روان شناسان کودک می‌توانند با تشویق استفاده متفکرانه و پیشگیرانه و مناسب از رسانه‌ها توسط کودکان و والدین، از ایجاد یک رسانه مطمئن، مفید و موثرتر برای کودکان حمایت کنند. تحقیقات نشان داده که مشاوره روانشناسی می‌تواند در اداره کردن خشونت رسانه‌ای در کودکان مؤثر باشد. ⚪ قرار گرفتن کودکان در معرض خشونت رسانه‌ای با انواع مشکلات جسمی و روانی برای کودکان و نوجوانان همراه است. ▪ برخی از این اثرات عبارتند از: ▫ ترس ▫ افسردگی ▫ ترویج زورگویی ▫ وحشت شبانه و اختلالات خواب ▫ حساسیت زدایی نسبت به خشونت ▫ بروز رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز در کودکان ▫ بین قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها و افزایش تجاوز و خشونت ▫ رابطه عمیقی وجود دارد. ♦ در آزمایش‌های آزمایشگاهی و مطالعات صورت گرفته مشخص شده که خشونت‌های رسانه‌ای در کودکان، نوجوانان باعث افزایش مکمل‌های بدنسازی، مصرف مخدر‌ها و سیگار و همچنین سوء استفاده‌های جنسی می‌شود. کودکان تحت تأثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرند. آن‌ها با مشاهده و تقلید رفتار‌های منفی را یاد می‌گیرند. ♦ خشونت رسانه‌ای بر روی نگرش ها، باورها، رفتار‌ها و احساسات تهاجمی تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این، چون کودکان زیر ۸ سال نمی‌توانند دروغ را از واقعیت تشخیص دهند، ممکن است آسیب پذیر باشند و بیشتر تحت تأثیر خشونت رسانه‌ای قرار گیرند. با این حال، حتی نوجوانان و بزرگسالان نیز تحت تأثیر خشونت رسانه‌ای قرار دارند. ♦ خشونت رسانه‌ای باعث کاهش فعالیت قشر جلوی مغز می‌شود. قشر جلو مغز در کنترل رفتار‌های تکانشی تاثیر به سزایی دارد. با کاهش فعالیت این ناحیه در مغز، رفتار‌های تکانشی کودکان و نوجوانان دچار اختلال می‌شود. خشونت بین فردی، برای قربانیان و عاملان یک حادثه ناشی از خشونت رسانه ای، در حال حاضر یک خطر بهداشتی محسوب می‌شود. این خطر نسبت به بروز بیماری‌های عفونی، سرطان یا اختلالات مادرزادی در بین کودکان شایع‌تر است. ♦ قتل، خودکشی و تروما علت اصلی مرگ و میر در جمعیت کودکان است. تحقیقات در بین دانش آموزان نیویورک نشان داده که تقریباً ۱۰ ٪ دختران و بیش از ۵ ٪ پسران سابقه تجاوز جنسی را گزارش داده اند و ۱۰ ٪ از دختران و پسرانی که مور تجاوز قرار گرفته اند اعتراف کرده اند که در سال گذشته با خشونت روبرو شده اند...... http://www.migna.ir/news/50212/preview/
🔶 بایدها و نبایدهای خروج از افسردگی ناشی از کرونا ميگنا- ناصر قاسم‌زاد، روانشناس و مدیرعامل انجمن حمایت از سلامت، بهداشت و روان جامعه، از عوامل بروز افسردگی در قرنطینه این طور می‌گوید: «مردم انتطار داشتند به رسم دیرینه عید باستانی نوروز، مراسم و سنت‌هایش را اجرا کنند ولی این مراسم به واسطه بروز ویروس کرونا ابتر شد؛ این مسئله آحاد جامعه را تحت تاثیر تبعات منفی خودش قرار داد. از اسفند به این سمت که کرونا شروع شد، یک بخشی هم که تبعات اقتصادی ناشی از این ویروس فشار مضاعفی را روی اقشار مختلف جامعه نه تنها درجه پایین که معمولا دولت ازش یاد می‌کند، در تمام آحاد جامعه در تمامی افرادی که به نوعی یک کار اقتصادی می‌کنند و نان‌آور خانواده‌هایشان هستند، تاثیرات منفی داشته است و خود این هم باز یکی از دلایل و ریشه‌های افسردگی و ایجاد تنش را در جامعه رقم زد و به نوعی می‌شود گفت که در قرنطینه خانگی ما شاهد این هستیم که بسیاری از سرگرمی‌ها و علایق و فعالیت‌های کودکان، زنان و آقایان هم با تعطیلی مواجه می‌شود. به خصوص در کلان شهرهایی مانند تهران که حدود سه چهارم مناطق مسکونی، خیلی همخوانی با استانداردهای رایج را ندارند.» ♦ «مردم شرق، مردمی هستند که احساسات در روابطشان، بسیار تاثیر دارد و آدم‌هایی اهل گفت و شنود هستند. آدم‌های دیداری هستیم، چهره به چهره و رو در رو. که این دیدارها به نوعی به حفظ بهداشت سلامت روانی افراد کمک می‌کند. خانواده های بسیاری،در مشاوره‌های آنلاینی که دارم می‌گویند که به پدر مادرهایشان حتی سر نمی‌زنند به علت اینکه می‌ترسند ناقل این ویروس باشند. همین‌ها سبک زندگی ما را دچار تغییر کرده‌ است. یعنی سبک زندگی ما دیگر مثل گذشته نیست. بسیاری از مراجعان من الان از تغییر ساعت خوابشان گله می‌کنند زیرا دائم در خانه هستند و این ساعت خواب به هم می‌خورد.»......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50214
🔶 ۲۱ درصد تهرانی‌ها در معرض اضطراب‌ ناشی از کرونا ميگنا- دکتر علیرضا زالی با استناد به نظر سنجی‌های اخیر، اظهار کرد: نظر سنجی‌های ما که با همکاری ایسپا انجام شده نشان می‌دهد که حداقل ۲۱ درصد شهروندان تهرانی در معرض بار جدید اضطراب زایی متاثر از کرونا قرار گرفته‌اند....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50219/preview/
🔹 انسان در شرایط سخت رشد می‌کند 🔶 زندگی در لحظه؛ راه غلبه بر اضطراب کرونا ▫ میگنا- دكتر کیومرث فرح‌بخش، عضو هیئت علمی گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی مي گويد: برخی افراد در شرایط سخت رشد می‌کنند که در روانشناسی اصطلاحاً به آن، رشد پس از حادثه یا رشد پس از ضربه گفته می‌شود، یعنی همان چیزی که فراوان در احادیث و روایات و سخنان بزرگان آمده، مبنی بر اینکه سختی‌ها برای انسان مانند کوره‌ای است که او را سرسخت و مقاوم می‌سازند و فرصتی است که انسان استعدادهای خود را بیشتر شکوفا کند و حتی به خودشناسی بهتری برسد. فرح‌بخش بیان کرد: قبل از ظهور کرونا، شاید برخی تصور می‌کردند که با علم و دانش می‌توان همه مسائل را حل کرد و آن‌قدر علم پیشرفت کرده و ساختارهای علمی قدرتمند است که دیگر چیزی نمی‌تواند حریف انسان شود، ولی اکنون همه اندیشمندان اذعان دارند که انسان با همه قدرت و تمدنش چقدر در برابر این حوادث ضعیف است و باید احساس غرور و تکبر بی‌جای خودش را کنار بگذارد. شاید غروری که در انسان ایجاد می‌شود، فقط از زاویه اخلاقی به آن نگاه کنیم، اما در واقع تأثیر بسیار زیادی در رفتار و ارتباط انسان‌ها با یکدیگر دارد. ♦ شاید گفته شود بیان تاثیرات فلسفی به منِ روانشناس ارتباطی ندارد، اما بخش عمده‌ای از کنش‌های روانی افراد تابع نگاه‌های فلسفی آنهاست. اگر چیزی به عنوان فلسفه به وجود آمده است، برای این بوده که به نیازهای انسان پاسخ دهد و انسان‌ها به آرامش برسند. در واقع فلسفه از زندگی انسان جدا نیست و هر انسانی برای خودش یک فیلسوف است و نگاه‌های فلسفی تاثیر مثبت بر زندگی‌اش دارند. ♦ این استاد دانشگاه افزود: اگر انسان از بحران کرونا پیروزمند بیرون بیاید که احتمالا همین اتفاق خواهد افتاد، هر چند این اعتماد به نفس هنوز در بشر وجود دارد که بر کرونا غلبه خواهد کرد، هم‌چنان که در گذشته بر بسیاری از بیماری‌ها غلبه کرده است، پوست جدیدی انداخته و نوعی خودپنداره و انسان‌انگاره جدیدی به دست می‌آورد که در پرتو آن، خود را تغییر داده و با طبیعت به شکل متفاوتی رفتار خواهد کرد. ♦ سبک زندگی امیدوارانه در شرایط خطیر رویکردهای اگزیستانسیالیستی یا وجودگرا می‌گویند اضطراب بشر عمدتاً ناشی از مرگ است. اگر این را بپذیریم که مرگ نیز مرحله یا بخشی از زندگی است و معنای تکامل و استعلای زندگی را می‌دهد، دلیلی وجود ندارد که از آن بترسیم. فراتر و بهتر از این سخن، در آموزه‌های دینی خودمان وجود دارد که بر اساس آنها، مرگ نوعی تولد دوباره است و چیزی نیست که از آن بترسیم. اگر انسان ترس از مرگ را کنار بگذارد، دیگر امر ترسناکی برایش وجود ندارد. تفسیرهایی مثل تفسیر مولانا از مرگ به عنوان پیشرفت و تعالی انسان خود به خود اضطراب‌ها را کاهش می‌دهد، ولی باور این موضوع برای بسیاری از افراد سخت است. ♦ فرح‌بخش ادامه داد: کسانی که مرگ را به عنوان بخشی از زندگی بپذیرند، نه اینکه اصلاً نگران نخواهند شد، بلکه اضطرابشان را بسیار کاهش می‌دهد. معنا کردن مرگ و زندگی نیز در اینجا اهمیت دارد. البته این‌ها به این معنا نیست که ما در مقابل حفظ سلامتی‌مان بی‌تفاوت باشیم و از مرگ استقبال کنیم، بلکه ما در این دنیا زندگی می‌کنیم و تا زمانی که هستیم، از حیات خود لذت می‌بریم و وقتی هم دعوت‌نامه خداوند رسید، با خیال راحت این جهان را ترک می‌کنیم. آموزه‌های ادیان درباره مرگ برای این است که اضطراب انسان را در این خصوص کاهش دهند..... مشروح گفتگو👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50220/preview/
🔶 نحوه برخورد با تحقیر و تمسخر دیگران ▫ میگنا- واکنش نشان دادن در مقابل افرادی که تحقیر و خوار می‌کنند و ارزش هـایتـان را زیر سوال می‌برند، قدری دشوار و دردناک است. گاهی اوقات زخم‌هایی که اینگونه افراد وارد می‌کنند، ممکن است تا ابد باقی بمانند. ▪ باید توجه داشته باشید که افرادی که تمسخر می‌کنند و قصد آسیب رساندن دارند، در درجه اول باید خودشان را بیازارند تا بتوانند دیگران را آزرده دل کنند. ♦ باید بدانید که یک انسان کامروا، موفق و با اعتماد به نفس هیچ نیازی به تحقیر دیگران ندارد. شاید این افراد از دیگران انتقاد‌های سازنده‌ای کنند، اما هیچ گاه آن‌ها را تحقیر نمی‌کنند. ▪ برخی از افراد به طور کلی نظر منفی نسبت به دیگران دارند. به دلیل کمبود‌هایی که احساس می‌کنند دوست دارند خودشان را قدرتمند‌تر از سایرین جلوه بدهند تا به این طریق بر تزلزل شخصیتی خود غلبه کنند. ♦ افرادی که به شدت تحقیر می‌کنند با این کار فقط ناراحتی، عدم موفقیت و بی هدفی خود را در زندگی به نمایش می‌گذارند. دانستن این مطلب کمک می‌کند که راحت‌تر بتوانید در کنار آن‌ها به زندگی عادی خود ادامه دهید و حرف هایشان را نشنیده بگیرید. اگر بدانید که مشکل از طرف مقابل است نه شما، می‌توانید منطقی با مسائل برخورد کنید و از حرف‌ها و کنایه‌های آن‌ها آزرده نشوید. ◽ شاید فردی که دارای چنین خصوصیاتی است یکی از نزدیکان باشد و برایتان سخت باشد که بخواهید از نظر عاطفی خودتان را از او جدا کنید. هیچ نیازی به این کار نیست، فقط سعی کنید در بحث‌هایی که او راه می‌اندازد، شرکت نکرده و خودتان را کنار بکشید. قصد او این است که کاری کند تا افراد احساس بدی نسبت به خودشان پیدا کنند. زمانی که احساس می‌کنید فردی با حالت تهاجمی برخورد می‌کند می‌توانید بگویید: ازت ممنونم، اما فکر می‌کنم بهتر است توصیه هایت را برای خودت نگه داری و یا خیلی سخاوتمندی، ولی من نیازی به گفته‌های تو ندارم. ♦ همه این مسائل به دلیل خشم و نفرتی که در آن‌ها وجود دارد، درست می‌شود و مجبور نیستید که بار مسئولیت زندگی آن‌ها را به دوش بکشید. اگر به توصیه‌های آن‌ها گوش کنید، با این کار خشم و عصبانیت آن‌ها را به به درون خود راه داده اید. به خودتان اجازه انجام چنین کاری را ندهید. ◽ یکی دیگر از واکنش‌های مناسبی که در مقابل این افراد می‌توانید از خود بروز دهید این است که به آن‌ها بگویید: از پیشنهادت ممنونم و بعد هم به ادامه کار خود بپردازید. با بیان این عبارت در حقیقت به بحث پایان خواهید داد. آن‌ها منتظر هستند که شما از خود عکس العمل نشان دهید و زمانی که این کار را انجام نمی‌دهید، دیگر چیزی برای گفتن نخواهند داشت. ♦ دیگران تا زمانی که به آن‌ها اجازه داده نشود، نمی‌توانند کسی را آزار دهند. در برخی مواقع بهتر است نگاهی به طرز برخورد خود با طرف مقابل داشته باشید و ببینید چه کاری انجام داده اید که او به خودش اجازه داده تا یک چنین رفتارهایی داشته باشد.اگر به فکر تلافی کردن باشید، خودتان را بی ارزش می‌کنید. باید خیلی رو راست به او بگویید که رفتارش آزرده دهنده است. البته باید این کار را در نهایت آرامش انجام دهید. اگر چنین بحثی در محیط کار پیش آمد، می‌توانید ادامه بحث را به زمان دیگری موکول کنید. با این کار، آن‌ها را متوجه می‌کنید که هم از نظرشان خوشتان نیامده و هم کاملاً حرفه‌ای با آن‌ها برخورد کرده اید. ▪ زمانی که صبر می‌کنید و به پیغام‌هایی که به طور روزانه دریافت می‌کنید می‌اندیشید، به این نتیجه می‌رسید که خیلی بیشتر از آن چیزی که تصور می‌کرده اید در معرض انتقاد و اهانت قرار گرفته اید. دلیلش هم این است که دنیا پر است از انسان‌هایی که قصد تحقیر دیگران را دارند. ▫ هیچ کس دوست ندارد مورد انتقاد قرار بگیرد؛ به همین دلیل اگر می‌خواهید سالم زندگی کنید و از عزت نفس برخوردار باشید، باید این پیغام‌های منفی که از سایرین در مورد شخصیتتان می‌شنوید را نادیده بگیرید. با تحقیر کردن متقابل، کارشان را تلافی نکنید......👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50221/preview/
🍏 روزشمار هفته سلامت اعلام شد💐 میگنا- هفته سلامت امسال با شعار «حمایت همگانی از مدافعان سلامت» از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. روزشمار هفته سلامت سال 1399 به شرح زیر است: 1⃣ دوشنبه یکم اردیبهشت: بهورزان و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا 2⃣ سه شنبه دوم اردیبهشت: پزشکان و پرستاران و خانواده نظام سلامت در مقابله با کرونا 3⃣ چهارشنبه سوم اردیبهشت: آموزش، پژوهش، فناوری و تولید ملی در مقابله با کرونا 4⃣ پنجشنبه چهارم اردیبهشت: هماهنگی و همکاری بین بخشی در مقابله با کرونا 5⃣ جمعه پنجم اردیبهشت: روحانیون، نهادهای دینی و همدلی مومنانه در مقابله با کرونا 6⃣ شنبه ششم اردیبهشت: مردم، همیاران سلامت و مشارکت اجتماعی در مقابله با کرونا 7⃣ یکشنبه هفتم اردیبهشت: هر رسانه یک پایگاه سلامت در مقابله با کرونا👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50222/preview/
🔶 نوروفیدبک، رویکردی نوین در درمان نوروفیدبک نوعی فناوری است که به بیمارانی که به روان درمانی و توان بخشی ادراک و شناخت نیاز دارند و یا کسانی که در مهارت‌های ذهنی دچار ضعف هستند، کمک می کند. این برنامه در درمان افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از حادثه(PTSD)، اختلالات شخصیتی، اعتیاد و مشکلات هیجانی تاثیر بسزایی دارد. همچنین نوروفیدبک در درمان بیماریهایی مانند بیش فعالی همراه با نقص توجه(ADHD)، ارتقاء توانمندی ها و مهارت های مختلف ذهنی و شناختی مانند بهینه سازی تصمیم گیری، افزایش خلاقیت، تقویت حافظه، افزایش تمرکز، کاهش استرس و اضطراب، افزایش هماهنگی جسم و بدن و ... تاثیر فوق العاده ای دارد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50223/preview/ ▪ کاوه خانبلوکی ◽ دکتر علیرضا ملازاده
🔶 تصاوير/ اضطراب ناشی از کرونا 📷 این مجموعه عکس شامل زندگی روزمره و قرنطینه خود عکاس است.👇👇👇 http://www.migna.ir/gallery/50230/1/preview/
🔶 فعالیت‌های مربوط به معرفی مشاغل در فضای مجازی ارائه می‌شود ◽ مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی گفت: در سال جاری به علت شرایط حاکم ناشی از کرونا که به تعطیلی مدارس انجامیده است فعالیت‌های مربوطه به " معرفی هفته مشاغل " در فضای مجازی انجام می‌شود. ♦ مسعود شکوهی تصریح کرد: تهیه و ارسال تراکت و بروشورهای شغلی در فضای مجازی، تهیه بروشورهای تحصیلی ویژه تبیین ضوابط هدایت تحصیلی دانش آموزان، تهیه کلیپ‌های سخنرانی متخصصان موفق رشته‌های گوناگون تحصیلی و دانشگاهی مثل پزشکان ، اساتید دانشگاه، چهره‌های موفق کارآفرینی و خوداشتغالی استان‌ها، تهیه پیام‌های مناسب تحصیلی-شغلی، معرفی شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دانش آموزان، معرفی رشته‌های دانشگاهی، تهیه پویانمایی‌های شغلی، معرفی مشاغل بومی منطقه‌ای و استان‌ها، بازدید از مراکز و محیط‌های شغلی توسط دانش آموزان در فضای مجازی(تور مجازی شغلی)، معرفی سایت h.medu.ir جهت آشنایی اولیاء و دانش آموزان با قوانین و مقررات و سؤالات مربوط به هدایت تحصیلی ازجمله فعالیت‌های هفته معرفی مشاغل در فضای مجازی خواهد بود....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50235/preview/
🔶 اضطراب برای ناکامی در فرزند آوری ♦ نیاز به غربالگری روانی پیش از اقدام به بارداری میگنا- همان طور که از نظر جسمی قبل از اینکه برای بارداری اقدامی از طرف زوج صورت بگیرد، تعدادی آزمایش انجام می شود تا پزشک از سلامت جسمی زن و شوهر مطلع شود، لازم است که قبل از اقدام به فرزند آوری، زوج های جوان به یک روانشناس و یا مشاور خانواده مراجعه کنند و سلامت روانی خود را بسنجند تا مشخص شود که آمادگی های لازم برای فرزند آوری را از لحاظ روحی و روانی دارند. ▪ در واقع؛ همان طور که زوج، فرآیند فرزند آوری را تحت نظر یک پزشک و متخصص زنان و زایمان آغاز می کنند، این نیاز وجود دارد که این گونه افراد با یک مشاور و روانشناس که در زمینه فرزند پروری اطلاعات دارد هم مشورت کرده و تحت نظارت آن نیز قرار بگیرند. با انجام این کار ، زوج ها می توانند مطمئن باشند که در یک راه درست و سالم برای فرزند آوری قرار گرفتند و می توانند ارتباط خود را با یکدیگر تقویت و تحکیم ببخشند و در ادامه نیز ارتباط موثر و مناسبی با فرزند خود داشته باشند. ♦ وقتی پای ناباروری به میان می آید ناباروری، موجب فشار روانی می شود و استرس دو چندانی را به زوج جوان به خصوص خانم‌ها وارد می کند. به خصوص اگرعلت ناباروری، استرس و اضطراب باشد ، به این معنی است که زن و مرد دچار اختلالات ناشی از اضطراب شدند و نشان دهنده این است که اضطراب این زوج از حالت مفید و سالم خارج شده است و بیش از حد اضطراب را تجربه می کنند. بنابراین لازم است تا این زوج به متخصص سلامت و روان مراجعه کنند تا قبل از اینکه این مشکل بیشتر شده و بر جنبه های دیگر زندگیشان تاثیر بگذارد ، آن را رفع کنند. باید ریشه های این اضطراب پیدا شده و حل شود و تا زوج مورد نظر نتیجه بهتری از اقدامات بارداری بگیرند. استرس و اضطراب زیاد مانع نتیجه درست در این زمینه می شود. ♦ چگونه ریشه استرس‌مان را پیدا کنیم؟ فردی که در فرآیند اقدام به بارداری ، دچار اضطراب شده است ؛ می تواند یک فهرست از موقعیت هایی که درهیجانات و افکارش، اضطراب و استرس را تجربه می کند، تنظیم کند تا متوجه شود که این اضطراب با چه موقعیت و موضوعی رابطه دارد . به عنوان مثال ، ممکن است یکی از دلایلی که کسانی که ناباروری دارند، دچار اضطراب شدید می شوند، باورهایی باشد که در رابطه با ناباروری وجود دارد. مثلا فرد هربار که قرار است به پزشک مراجعه کند، دچار اضطراب می شود چرا که نگران است پزشک به او بگوید که هیچ وقت نمی تواند بچه دار شود. در اینجا فرد باید با خودش این را بگوید که نتیجه قطعی درباره ناباروری وجود ندارد و همه چیز تحت قدرت و اختیار خداوند است. فرد باید در پاسخ به این سوال با خود صادق باشد تا بتواند ، ریشه اضطرابش را پیدا کند. ♦ من ناتوان نیستم! برخی از افراد در پاسخ به سوال های ذهنی‌شان درباره ناباروری به این باور می رسند که کسی که فرزند نیاورد، یک انسان ناتوان است و انسان ناتوان، نه تنها دوست داشتنی نیست بلکه از نگاه اطرافیان، طرد شده است و ممکن است فرد به دلیل ناتوانی در بارداری، همسرش و یا توجه دیگران را از دست بدهد. به این ترتیب، فرد توانسته است، دلیل این اضطراب و ریشه آن را پیدا کند. البته در ادامه روند درمان این اضطراب، باید از یک روانشناس کمک بگیرد..... ادامه مطلب http://www.migna.ir/news/50237/preview/
🔶 اثرات روانشناختی نامطلوب کرونا بر سلامت روان جامعه ميگنا- ستاد بحران کرونا از ساختار بالقوه روانشناسی استفاده نکرد دکتر مجید صفاری نیا، رییس انجمن روانشناسی اجتماعی در خصوص اینکه در حال حاضر چه می توان کرد؟ نقش و مشاوره های روانشناسی در این بحران را چطور می بینید؟ گفت: کل این داستان یک سیستم است و مشاوره می تواند در این شرایط مسکن باشد، البته وجود مشاوره خوب است و به آن نیاز داریم و می تواند عاملی حمایتی و کمک کننده باشد. به طور مثال در خط درمان و یا در مورد بهبود یافتگان این نیاز دیده می شود. همچنین برای مردمی که مبارزه می کنند امید دهنده خواهد بود ولی نمی توان مشاوره را عاملی کلیدی دانست، این راه در کنار سایر کانال ها اثر گذار خواهد بود؛ از جمله اقدامات ساختاری که حکمرانی در پیش می گیرد اهمیت ویژه ای دارد از جمله وضع قوانین و مقررات و ساعت کاری و حضور در اماکن پرتردد و مشاغل و دور کاری و اجتماعات و حمایت های اقتصادی و مالی و بانکی و حمایت هایی به شکل تعرفه های دارایی و گمرکی راهکار های ساختاری است. در بخش اقتصادی دست حکمرانی به دلیل تحریم ها کوتاه است ولی یک سری ساختار ها و مدل های روانشناسی وجود دارد؛ از جمله مدل سازی و نمایش راهکار های صحیح و ارائه بازخورد و مشاوره های مجازی آنلاین در حوزه پیشگیری راهکار های رفتاری که در اینجا نقش پر رنگ روانشناسی را یادآور می شود. وی افزود: روانشناسان ما می توانند در حوزه بیماری های تخصصی مشاوره بدهند مثلا در خصوص کسی که به سرطان سینه مبتلاست و یا در مورد کسانی که دیابت دارند توصیه های خاص جسمی ور واین را ارائه بدهند. روانشناسان در این اقدامات رفتاری و رونشناسی می توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند ولی همانطور که اشاره شد این اقدامات روانشناسی مکمل اقدامات ساختاری است. این دو اقدام لازم و ملزوم هم هستند. شاید در بین دانشجویان و دانش آموزان ما و خانواده های آنها کسانی باشند که امروز به دلجویی ما نیاز داشته باشند. صحبت ما این است که سازمان نظام روانشناسی با ۲۳ هزار آماده به کار دارای پروانه داریم که ۶ تا ۷ هزار مرکز مشاوره دارد و ساختاری منسجم وجود دارد که ستاد بحران کرونا از این ساختار استفاده نکرد. البته این ستاد به سراغ نظام هاي دیگر نیز نرفته و به طور مثال از نظام مامایی و پرستاری و … نیز برای کار منسجم تر بهره نگرفت. به طور مثال در دانشگاه پیام نور ۴۰ روانشناس به طور خودجوش از ۲۵ اسفند به دانشجویان و خانواده های آنها مشاوره رایگان ارائه می دهند. ستاد کرونا می توانست گروههایی کاری درست کند. و به طور مثال در مورد سوگ و داغدیدگی کار کنند....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50243/preview/
🔶 لازم نیست در حضور کودکان اخبار کرونایی رد و بدل کنیم ♦ یک اشتباه بزرگ والدین در تربیت کودکان این است که این حق طبیعی کودک را که باید از اتفاقات جهان باخبر باشد را از او پنهان می‌کنند یا دروغ می‌گویند و برخی اوقات افراط می‌کنند و سبب ترس کودک می‌شوند. ♦ توضیحی که درباره ویروس کرونا به کودک ارائه میشود باید سبب آرامش در کودک شود و او را در مورد رفتارهای مقابله‌ای با ویروس از جمله در خانه ماندن و روبوسی نکردن قانع کرد. ▪ مرحله بعد از اطلاعات راجع به ماهیت این ویروس، آموزش‌های بهداشتی به کودک نظیر شستن دست‌ها و استفاده از ماسک و دستکش است. ♦ از کودک بخواهید از احساساتش نسبت به این ویروس باشما صحبت کند که این امر سبب تشویق کودک به بیان احساساتش می شود که مسئله بسیار مهمی است. ▪ تا حد بسیار زیادی احساسات کودک نسبت به این بیماری به رفتار و اطلاعات بزرگسالان بستگی دارد. ♦ قرار نیست به کودک در مورد خطرات این بیماری دروغ بگوییم صرفا باید به کودکان قوت قلب بدهیم و سعی کنیم مانند خلبانی باشیم که در مواجهه با مشکلات با آرامش به مسافران پیغامی را میرساند. ♦ والدین باید نگران آثار اخبار باشند و لازم نیست تمام اخبار مربوط به این ویروس در خانه گفته شود. ♦ کودکان در ابن ایام در حال پشت‌سر گذاشتن یک بحران هستند و احساسات مختلفی را از جمله اضطراب، پرخاش، ترس و غیره را تجربه می‌کنند که در این حالت باید والدین این احوال را بپذیرند و کنترل کنند. دوستان کودک برای وی اهمیت زیادی دارند و خانواده‌ها باید امکان تماس غیر حضوری کودک با دوستانش را برای وی فراهم سازند تا کودک متوجه شرایط مشابه خود با دوستانش شود که همین اقدام سبب کاهش استرس و افزایش حس امنیت کودک می‌شود. ♦ سعی کنید کودکان در معرض اخبار قرار نگیرند، گفت: این اتفاق سبب افزایش اضطراب کودکان می‌شود و حتی تاثیر منفی بر بزرگسالان دارد....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50244/preview/ ▫ میترا ابراهیمی-روانشناس کودک
🔶 چند توصیه برای مبتلایان به وسواس فکری-عملی در دوران کرونا میگنا- افرادی که به اختلال OCD دچارند در شرایط شیوع کروناویروس بیشتر تحت رفتارهای وسواسی و اجباری قرار گرفته و از این رو رنج و سختی بیشتری را نسبت به دیگر افراد متحمل می‌شوند. در صورتی که به این اختلال دچار هستید موارد زیر می‌تواند با توجه به نوع این اختلال در شما به تفکیک برایتان راهگشا باشد: ♦ اگر دچار ترس و وسواس تمیزی هستید 🔹 خود را تنها به عمل کردن به یک برنامه اصولی ایمنی و تمیزی بر اساس توصیه‌های سازمان‌های معتبر بهداشتی ملزم کنید و از انجام اقدامات بیشتر خودداری نمایید. 🔹 سطوح را یک بار در روز تمیز کرده و بیشتر روی سطوحی تمرکز کنید که به طور مرتب در تماس هستند و از تمیز کردن غیرضروری سطوحی که در تماس روزانه نیستند خودداری کنید. برای مثال اگر تمام روز را در خانه بوده‌اید و هیچ کسی به خانه‌تان نیامده نیازی به تمیز کردن دستگیره‌ها وجود ندارد. روند ضدعفونی کردن سطوح نباید بیش از چند دقیقه زمان ببرد. 🔹 دست‌های خود را هر بار پس از مواردی چون بازگشت از بیرون و فضاهای عمومی، قبل از غذا خوردن، بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و بعد از عطسه، سرفه یا فین کردن به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. اگر صابون و آب در دسترس‌تان نیست، از ضدعفونی‌کننده دستی استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد. 🔹 اگر می‌خواهید بیش از موارد ذکر شده در بالا برای ضدعفونی کردن و شست‌وشوی دست‌ها و سطوح دیگر زمان بگذارید با یک نفر مشورت کنید تا متوجه شوید آیا رفتارتان معقول و مورد نیاز است یا تنها به دلیل وسوسه‌های فکری تمایل به انجام آن دارید. ♦ اگر دچار وسواس کمال‌گرایی هستید 🔹 به خود یادآوری کنید که هیچ کس نمی‌تواند خود را "کاملاً" در برابر کووید-۱۹ محافظت کند و هیچ کس انتظار ندارد که شما نیز بتوانید این کار را انجام دهید. زمان‌هایی که دچار چنین وسواسی می‌شوید سعی کنید به جای رفتارهای افراطی و ناشی از کمال‌گرایی به عقل و منطق خود رجوع کنید. 🔹 به یاد داشته باشید که سازمان‌های بهداشتی معتبر هنگام تنظیم دستورالعمل‌های بهداشت عمومی به فکر افراد مبتلا به OCD و یا کمال‌گرایی نیستند، بنابراین بهتر است با یک دوست قابل اعتماد و مطلع از شرایط شما، عضو خانواده یا درمانگر خود مشورت کنید تا دستورالعمل‌های معقول با شرایط خود را بهتر دریافت کنید. درمانگر شما می‌تواند به ویژه در فهم نحوه استفاده از این دستورالعمل‌ها به روشی که مطابق با استانداردهای بهداشتی باشد بدون اینکه شما را به رفتارهای افراطی سوق دهد، کمک کند....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50250/preview/
🔶 نشانه‌های جسمی که به شما درباره رابطه عاطفی اشتباهتان هشدار می‌دهند! ▫ میگنا- کسانی که درگیر یک رابطه عاطفی آزاردهنده یا سمی هستند اغلب دچار مشکلات جسمانی‌ای می‌شوند که هیچ دلیل پزشکی روشنی برای آن‌ها وجود ندارد. این مشکلات در هر کسی شدت متفاوتی دارد، اما اغلب افراد به شکلی از آن‌ها دچار می‌شوند. ♦ آدم‌ها اغلب به دلیل چیزی که به آن پیوند تروماتیک (Traumatic Bonding) گفته می‌شود به رابطه با شریک عاطفی آزارگر خود ادامه می‌دهند. این اتفاق در اصل زمانی رخ می‌دهد طرف آزارگر رابطه، شریک عاطفی خود را با تنبیه‌ها و محبت کردن‌های یکی در میان، درگیر وضعیتی شبیه به ترن هوایی می‌کند. این شرایط بدن را دچار پریشانی می‌کند؛ از یک طرف با سیلی از هورمون‌های اضطراب، کورتیزول و آدرنالین مواجه شده و از طرفی دیگر، با گرفتن محبت، غرق در دوپامین می‌شود. اینجا است که بدن به این وضعیت آشفته واکنش نشان می‌دهد. ♦ تأثیر رابطه اشتباه بر سلامت جسم 1⃣ احساس فرسودگی یک نشانه‌ رایج اشتباه بودن رابطه، احساس فرسودگی و خستگی دائمی است که این مسأله هم معمولاً همان هدفی است که طرف آزارگر رابطه دنبال می‌کند، چون وقتی طرف قربانی رابطه خسته و فرسوده شود احتمال آنکه انرژی جنگیدن داشته باشد کمتر شده و بنابراین کنترل او کار راحت تری می‌شود. 2⃣ مشکلات خودایمنی این مسمومیت تدریجی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خودایمنی در بدن مثل بروز التهاب، درد‌های بدنی و مشکلات پوستی شود. نکته‌ی جالب توجه آن است که در اغلب موارد وقتی افراد برای یافتن علت این مشکلات به پزشک مراجعه می‌کنند، معاینات و آزمایشات هیچ مورد غیر عادی‌ای در بدن آن‌ها نشان نمی‌دهند. خوب بودن نتیجه‌ معاینات و آزمایشات معمولاً خبر خوبی محسوب می‌شود، اما این مسأله می‌تواند فرد را دچار پریشانی کند، چون او از واقعی بودن مشکلات جسمی خود باخبر است، اما توضیح پزشکی‌ای برای مشکلات او وجود ندارد. 3⃣ مشکلات گوارشی و تغییرات هورمونی کسانی که در یک رابطه اشتباه هستند اغلب با مصرف بعضی مواد غذایی مشکل پیدا می‌کنند، در حالی که قبلاً هر چیزی را می‌توانستند بدون مشکل بخورند. علت این مسأله داشتن اضطراب و تولید هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین در بدن است. 3⃣ بروز مشکل در حافظه و گفتار وقتی دائماً مراقب صحبت هایتان باشید که مبادا چیزی بگویید که باعث بحث و جدل شود، ذهن شما در بالاترین سطح هوشیاری قرار می‌گیرد؛ در این حالت دیگر فضای زیادی برای چیز‌های دیگری مثل حافظه و گفتار در ذهن باقی نمی‌ماند. 5⃣ سفتی عضلات سفتی عضلات یک نشانه‌ واضح داشتن یک رابطه عاطفی اضطراب آور است. با این حال، ممکن است باز هم به توجیه کردن روی آورید و آن را به حساب عملکرد عصب‌های بدن تان بگذارید. دست از بهانه تراشی بردارید و با خود فکر کنید که چرا وقتی در کنار شریک عاطفی تان هستید بدن تان چنین واکنشی دارد و شاید چیزی در ضمیر ناخودآگاه تان در مورد این شخص وجود دارد که هنوز به ضمیر خودآگاه تان راه پیدا نکرده، اما بدن تان آن را حس می‌کند. 🔸 نشانه‌های جسمی یک رابطه اشتباه به مرور از بین می‌روند، اما گاهی هم باقی می‌مانند. در اغلب موارد، عوارض جسمی یک رابطه آزاردهنده با ترک رابطه از بین می‌برند، اما گاهی هم این مشکلات ادامه می‌یابند. ...👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50255/preview/